Agenda 14 - 20 December 2014
Zondag 14 December
Exhibition Signs of Solidarity: the Dutch against apartheid
In celebration of South Africa’s 20 Years of Democracy, the South African Embassy in The Hague and members of the former Dutch anti-apartheid movements have put together an exhibition celebrating the role that was played by the Netherlands in bringing about a democracy in South Africa. The exhibition deals with the Dutch contribution to the struggle against apartheid and was commissioned by both the South African Embassy in The Netherlands and the Dutch Embassy in South Africa and produced with support of the International Institute of Social History (IISH).
How far how near - the world in the Stedelijk
How Far how Near – the world in the Stedelijk argues for a greater emphasis on art from regions outside Europe and North America, with the collection of the Stedelijk as its starting point. Prompted by a number of recent acquisitions of work by African artists, including Dorothy Amenuke, Meschac Gaba, Abdoulaye Konaté, and Billie Zangewa, the exhibition centers around the key question of how museum collections and exhibition policies historically and today are limited and challenged in relation to geographical emphasis. Part of Global Collaborations, a three-year project, in which the Stedelijk Museum Amsterdam aims to generate an informed and well-balanced overview of developments in contemporary art from a global perspective.
Jimmy Nelson - topfoto's uit de hele wereld, inclusief Oost-Afrika
De gepassioneerde topfotograaf Jimmy Nelson (1967) reisde de afgelopen jaren de hele wereld over om inheemse mensen op hun mooist te portretteren. Van de Chukchi in ijzig Siberië, de Kazakhs uit Mongolië, de Ladakhi uit India en de Mursi in de Hoorn van Afrika tot de Dani in Papua. Met zijn scherpe oog en fabelachtige beheersing van de geavanceerde technische camera realiseerde Nelson een reeks ongeëvenaarde meesterwerken. De tentoonstelling is meer dan een verzameling topfoto’s. De portretten prikkelen en roepen vragen op. Bezoekers worden uitgedaagd om na te denken over de ander en zichzelf. Sentimenten als bewondering, vervreemding, confrontatie en herkenning. Want: waar kijken we eigenlijk naar? Wat is de rol van de fotograaf en wat is ons eigen blikveld? Wat zeggen de beelden over onszelf?
Look at Me! - fototentoonstelling o.a. over de onafhankelijkheidsperiode in West-Afrika
Gezien willen worden is van alle tijden. De tentoonstelling Look at me! omvat 80 foto’s. Nooit eerder vertoonde beelden van Woodbury & Page en andere 19e-eeuwse fotostudio’s; beroemde studioportretten van James Barnor, Seydou Keïta en Malick Sidibé; en hedendaagse zelfportretten door kunstenaars Iké Udé, Ni Haifeng en Hélène Amouzou. De portretfoto’s zijn onder te verdelen in drie periodes: het 19e-eeuwse koloniale Indonesië; de onafhankelijkheidsperiode in de jaren ’50-’60 in West-Afrika; en het multiculturele Westen van vandaag de dag. Drie periodes waarin cultuur en maatschappij sterk veranderden en waarbij mensen opnieuw moesten nadenken over wie zij waren of wilden zijn.
Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust - De kunstenaars ontdekt
Met ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten uit Ivoorkust vervult De Nieuwe Kerk een al lang levende wens om aandacht te besteden aan de cultuur van het Afrikaanse continent. De maskers en beelden zijn meer dan dertig jaar intensief bestudeerd door een team van experts. Onderzoek in Afrika heeft aangetoond welke beelden door welke kunstenaar zijn gemaakt en de regionale verschillen in stijl en esthetische opvattingen zijn nauwgezet in kaart gebracht. Samen geven de maskers en beelden – veelal van hout, soms van ivoor – een overrompelende indruk van de kracht en authenticiteit van de Afrikaanse sculptuurtraditie, die in het huidige Ivoorkust een volgens velen ongekend hoog niveau bereikte.
Musa Katuramu - People Poses Place
Andrea Stultiens presenteert met People Poses Places het 2e deel van een reeks uitgaven waarin ze een historische Oegandese fotocollectie presenteert; in People Poses Places het werk van Musa Katuramu (1913 - 1986). Het merendeel van zijn archief zal in de Noorderlicht Fotogalerie te zien zijn. Met het bijzondere werk van Musa Katuramu in People Poses Places en de andere uitgaven in de reeks doet fotograaf en samensteller Andrea Stultiens een poging de beeldvorming over Afrika in het algemeen en Oeganda in het bijzonder diverser te maken. Vanaf het midden van de jaren 30 van de vorige eeuw maakte timmerman en docent Musa Katuramu decennia lang portretten met een simpele camera van de mensen in zijn omgeving.
overzichtstentoonstelling Marlene Dumas: The Image as Burden
Vanaf september 2014 is een uniek overzicht te zien van het indrukwekkende oeuvre van Marlene Dumas. De retrospectieve tentoonstelling Marlene Dumas – The Image as Burden is de eerste grote solotentoonstelling in 20 jaar van Dumas in Nederland en brengt bijna tweehonderd van haar belangrijkste werken bijeen vanaf de late jaren 70 tot nu. Het is de meest omvangrijke retrospectieve tentoonstelling van haar werk in Europa tot nu toe, en geeft een indringend overzicht van haar oeuvre vanaf de late jaren 70 tot nu.
Maandag 15 December
Exhibition Signs of Solidarity: the Dutch against apartheid
In celebration of South Africa’s 20 Years of Democracy, the South African Embassy in The Hague and members of the former Dutch anti-apartheid movements have put together an exhibition celebrating the role that was played by the Netherlands in bringing about a democracy in South Africa. The exhibition deals with the Dutch contribution to the struggle against apartheid and was commissioned by both the South African Embassy in The Netherlands and the Dutch Embassy in South Africa and produced with support of the International Institute of Social History (IISH).
How far how near - the world in the Stedelijk
How Far how Near – the world in the Stedelijk argues for a greater emphasis on art from regions outside Europe and North America, with the collection of the Stedelijk as its starting point. Prompted by a number of recent acquisitions of work by African artists, including Dorothy Amenuke, Meschac Gaba, Abdoulaye Konaté, and Billie Zangewa, the exhibition centers around the key question of how museum collections and exhibition policies historically and today are limited and challenged in relation to geographical emphasis. Part of Global Collaborations, a three-year project, in which the Stedelijk Museum Amsterdam aims to generate an informed and well-balanced overview of developments in contemporary art from a global perspective.
Jimmy Nelson - topfoto's uit de hele wereld, inclusief Oost-Afrika
De gepassioneerde topfotograaf Jimmy Nelson (1967) reisde de afgelopen jaren de hele wereld over om inheemse mensen op hun mooist te portretteren. Van de Chukchi in ijzig Siberië, de Kazakhs uit Mongolië, de Ladakhi uit India en de Mursi in de Hoorn van Afrika tot de Dani in Papua. Met zijn scherpe oog en fabelachtige beheersing van de geavanceerde technische camera realiseerde Nelson een reeks ongeëvenaarde meesterwerken. De tentoonstelling is meer dan een verzameling topfoto’s. De portretten prikkelen en roepen vragen op. Bezoekers worden uitgedaagd om na te denken over de ander en zichzelf. Sentimenten als bewondering, vervreemding, confrontatie en herkenning. Want: waar kijken we eigenlijk naar? Wat is de rol van de fotograaf en wat is ons eigen blikveld? Wat zeggen de beelden over onszelf?
Look at Me! - fototentoonstelling o.a. over de onafhankelijkheidsperiode in West-Afrika
Gezien willen worden is van alle tijden. De tentoonstelling Look at me! omvat 80 foto’s. Nooit eerder vertoonde beelden van Woodbury & Page en andere 19e-eeuwse fotostudio’s; beroemde studioportretten van James Barnor, Seydou Keïta en Malick Sidibé; en hedendaagse zelfportretten door kunstenaars Iké Udé, Ni Haifeng en Hélène Amouzou. De portretfoto’s zijn onder te verdelen in drie periodes: het 19e-eeuwse koloniale Indonesië; de onafhankelijkheidsperiode in de jaren ’50-’60 in West-Afrika; en het multiculturele Westen van vandaag de dag. Drie periodes waarin cultuur en maatschappij sterk veranderden en waarbij mensen opnieuw moesten nadenken over wie zij waren of wilden zijn.
Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust - De kunstenaars ontdekt
Met ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten uit Ivoorkust vervult De Nieuwe Kerk een al lang levende wens om aandacht te besteden aan de cultuur van het Afrikaanse continent. De maskers en beelden zijn meer dan dertig jaar intensief bestudeerd door een team van experts. Onderzoek in Afrika heeft aangetoond welke beelden door welke kunstenaar zijn gemaakt en de regionale verschillen in stijl en esthetische opvattingen zijn nauwgezet in kaart gebracht. Samen geven de maskers en beelden – veelal van hout, soms van ivoor – een overrompelende indruk van de kracht en authenticiteit van de Afrikaanse sculptuurtraditie, die in het huidige Ivoorkust een volgens velen ongekend hoog niveau bereikte.
Musa Katuramu - People Poses Place
Andrea Stultiens presenteert met People Poses Places het 2e deel van een reeks uitgaven waarin ze een historische Oegandese fotocollectie presenteert; in People Poses Places het werk van Musa Katuramu (1913 - 1986). Het merendeel van zijn archief zal in de Noorderlicht Fotogalerie te zien zijn. Met het bijzondere werk van Musa Katuramu in People Poses Places en de andere uitgaven in de reeks doet fotograaf en samensteller Andrea Stultiens een poging de beeldvorming over Afrika in het algemeen en Oeganda in het bijzonder diverser te maken. Vanaf het midden van de jaren 30 van de vorige eeuw maakte timmerman en docent Musa Katuramu decennia lang portretten met een simpele camera van de mensen in zijn omgeving.
overzichtstentoonstelling Marlene Dumas: The Image as Burden
Vanaf september 2014 is een uniek overzicht te zien van het indrukwekkende oeuvre van Marlene Dumas. De retrospectieve tentoonstelling Marlene Dumas – The Image as Burden is de eerste grote solotentoonstelling in 20 jaar van Dumas in Nederland en brengt bijna tweehonderd van haar belangrijkste werken bijeen vanaf de late jaren 70 tot nu. Het is de meest omvangrijke retrospectieve tentoonstelling van haar werk in Europa tot nu toe, en geeft een indringend overzicht van haar oeuvre vanaf de late jaren 70 tot nu.
Dinsdag 16 December
Exhibition Signs of Solidarity: the Dutch against apartheid
In celebration of South Africa’s 20 Years of Democracy, the South African Embassy in The Hague and members of the former Dutch anti-apartheid movements have put together an exhibition celebrating the role that was played by the Netherlands in bringing about a democracy in South Africa. The exhibition deals with the Dutch contribution to the struggle against apartheid and was commissioned by both the South African Embassy in The Netherlands and the Dutch Embassy in South Africa and produced with support of the International Institute of Social History (IISH).
How far how near - the world in the Stedelijk
How Far how Near – the world in the Stedelijk argues for a greater emphasis on art from regions outside Europe and North America, with the collection of the Stedelijk as its starting point. Prompted by a number of recent acquisitions of work by African artists, including Dorothy Amenuke, Meschac Gaba, Abdoulaye Konaté, and Billie Zangewa, the exhibition centers around the key question of how museum collections and exhibition policies historically and today are limited and challenged in relation to geographical emphasis. Part of Global Collaborations, a three-year project, in which the Stedelijk Museum Amsterdam aims to generate an informed and well-balanced overview of developments in contemporary art from a global perspective.
Jimmy Nelson - topfoto's uit de hele wereld, inclusief Oost-Afrika
De gepassioneerde topfotograaf Jimmy Nelson (1967) reisde de afgelopen jaren de hele wereld over om inheemse mensen op hun mooist te portretteren. Van de Chukchi in ijzig Siberië, de Kazakhs uit Mongolië, de Ladakhi uit India en de Mursi in de Hoorn van Afrika tot de Dani in Papua. Met zijn scherpe oog en fabelachtige beheersing van de geavanceerde technische camera realiseerde Nelson een reeks ongeëvenaarde meesterwerken. De tentoonstelling is meer dan een verzameling topfoto’s. De portretten prikkelen en roepen vragen op. Bezoekers worden uitgedaagd om na te denken over de ander en zichzelf. Sentimenten als bewondering, vervreemding, confrontatie en herkenning. Want: waar kijken we eigenlijk naar? Wat is de rol van de fotograaf en wat is ons eigen blikveld? Wat zeggen de beelden over onszelf?
Look at Me! - fototentoonstelling o.a. over de onafhankelijkheidsperiode in West-Afrika
Gezien willen worden is van alle tijden. De tentoonstelling Look at me! omvat 80 foto’s. Nooit eerder vertoonde beelden van Woodbury & Page en andere 19e-eeuwse fotostudio’s; beroemde studioportretten van James Barnor, Seydou Keïta en Malick Sidibé; en hedendaagse zelfportretten door kunstenaars Iké Udé, Ni Haifeng en Hélène Amouzou. De portretfoto’s zijn onder te verdelen in drie periodes: het 19e-eeuwse koloniale Indonesië; de onafhankelijkheidsperiode in de jaren ’50-’60 in West-Afrika; en het multiculturele Westen van vandaag de dag. Drie periodes waarin cultuur en maatschappij sterk veranderden en waarbij mensen opnieuw moesten nadenken over wie zij waren of wilden zijn.
Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust - De kunstenaars ontdekt
Met ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten uit Ivoorkust vervult De Nieuwe Kerk een al lang levende wens om aandacht te besteden aan de cultuur van het Afrikaanse continent. De maskers en beelden zijn meer dan dertig jaar intensief bestudeerd door een team van experts. Onderzoek in Afrika heeft aangetoond welke beelden door welke kunstenaar zijn gemaakt en de regionale verschillen in stijl en esthetische opvattingen zijn nauwgezet in kaart gebracht. Samen geven de maskers en beelden – veelal van hout, soms van ivoor – een overrompelende indruk van de kracht en authenticiteit van de Afrikaanse sculptuurtraditie, die in het huidige Ivoorkust een volgens velen ongekend hoog niveau bereikte.
Musa Katuramu - People Poses Place
Andrea Stultiens presenteert met People Poses Places het 2e deel van een reeks uitgaven waarin ze een historische Oegandese fotocollectie presenteert; in People Poses Places het werk van Musa Katuramu (1913 - 1986). Het merendeel van zijn archief zal in de Noorderlicht Fotogalerie te zien zijn. Met het bijzondere werk van Musa Katuramu in People Poses Places en de andere uitgaven in de reeks doet fotograaf en samensteller Andrea Stultiens een poging de beeldvorming over Afrika in het algemeen en Oeganda in het bijzonder diverser te maken. Vanaf het midden van de jaren 30 van de vorige eeuw maakte timmerman en docent Musa Katuramu decennia lang portretten met een simpele camera van de mensen in zijn omgeving.
overzichtstentoonstelling Marlene Dumas: The Image as Burden
Vanaf september 2014 is een uniek overzicht te zien van het indrukwekkende oeuvre van Marlene Dumas. De retrospectieve tentoonstelling Marlene Dumas – The Image as Burden is de eerste grote solotentoonstelling in 20 jaar van Dumas in Nederland en brengt bijna tweehonderd van haar belangrijkste werken bijeen vanaf de late jaren 70 tot nu. Het is de meest omvangrijke retrospectieve tentoonstelling van haar werk in Europa tot nu toe, en geeft een indringend overzicht van haar oeuvre vanaf de late jaren 70 tot nu.
Woensdag 17 December
Exhibition Signs of Solidarity: the Dutch against apartheid
In celebration of South Africa’s 20 Years of Democracy, the South African Embassy in The Hague and members of the former Dutch anti-apartheid movements have put together an exhibition celebrating the role that was played by the Netherlands in bringing about a democracy in South Africa. The exhibition deals with the Dutch contribution to the struggle against apartheid and was commissioned by both the South African Embassy in The Netherlands and the Dutch Embassy in South Africa and produced with support of the International Institute of Social History (IISH).
How far how near - the world in the Stedelijk
How Far how Near – the world in the Stedelijk argues for a greater emphasis on art from regions outside Europe and North America, with the collection of the Stedelijk as its starting point. Prompted by a number of recent acquisitions of work by African artists, including Dorothy Amenuke, Meschac Gaba, Abdoulaye Konaté, and Billie Zangewa, the exhibition centers around the key question of how museum collections and exhibition policies historically and today are limited and challenged in relation to geographical emphasis. Part of Global Collaborations, a three-year project, in which the Stedelijk Museum Amsterdam aims to generate an informed and well-balanced overview of developments in contemporary art from a global perspective.
Jimmy Nelson - topfoto's uit de hele wereld, inclusief Oost-Afrika
De gepassioneerde topfotograaf Jimmy Nelson (1967) reisde de afgelopen jaren de hele wereld over om inheemse mensen op hun mooist te portretteren. Van de Chukchi in ijzig Siberië, de Kazakhs uit Mongolië, de Ladakhi uit India en de Mursi in de Hoorn van Afrika tot de Dani in Papua. Met zijn scherpe oog en fabelachtige beheersing van de geavanceerde technische camera realiseerde Nelson een reeks ongeëvenaarde meesterwerken. De tentoonstelling is meer dan een verzameling topfoto’s. De portretten prikkelen en roepen vragen op. Bezoekers worden uitgedaagd om na te denken over de ander en zichzelf. Sentimenten als bewondering, vervreemding, confrontatie en herkenning. Want: waar kijken we eigenlijk naar? Wat is de rol van de fotograaf en wat is ons eigen blikveld? Wat zeggen de beelden over onszelf?
Look at Me! - fototentoonstelling o.a. over de onafhankelijkheidsperiode in West-Afrika
Gezien willen worden is van alle tijden. De tentoonstelling Look at me! omvat 80 foto’s. Nooit eerder vertoonde beelden van Woodbury & Page en andere 19e-eeuwse fotostudio’s; beroemde studioportretten van James Barnor, Seydou Keïta en Malick Sidibé; en hedendaagse zelfportretten door kunstenaars Iké Udé, Ni Haifeng en Hélène Amouzou. De portretfoto’s zijn onder te verdelen in drie periodes: het 19e-eeuwse koloniale Indonesië; de onafhankelijkheidsperiode in de jaren ’50-’60 in West-Afrika; en het multiculturele Westen van vandaag de dag. Drie periodes waarin cultuur en maatschappij sterk veranderden en waarbij mensen opnieuw moesten nadenken over wie zij waren of wilden zijn.
Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust - De kunstenaars ontdekt
Met ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten uit Ivoorkust vervult De Nieuwe Kerk een al lang levende wens om aandacht te besteden aan de cultuur van het Afrikaanse continent. De maskers en beelden zijn meer dan dertig jaar intensief bestudeerd door een team van experts. Onderzoek in Afrika heeft aangetoond welke beelden door welke kunstenaar zijn gemaakt en de regionale verschillen in stijl en esthetische opvattingen zijn nauwgezet in kaart gebracht. Samen geven de maskers en beelden – veelal van hout, soms van ivoor – een overrompelende indruk van de kracht en authenticiteit van de Afrikaanse sculptuurtraditie, die in het huidige Ivoorkust een volgens velen ongekend hoog niveau bereikte.
Musa Katuramu - People Poses Place
Andrea Stultiens presenteert met People Poses Places het 2e deel van een reeks uitgaven waarin ze een historische Oegandese fotocollectie presenteert; in People Poses Places het werk van Musa Katuramu (1913 - 1986). Het merendeel van zijn archief zal in de Noorderlicht Fotogalerie te zien zijn. Met het bijzondere werk van Musa Katuramu in People Poses Places en de andere uitgaven in de reeks doet fotograaf en samensteller Andrea Stultiens een poging de beeldvorming over Afrika in het algemeen en Oeganda in het bijzonder diverser te maken. Vanaf het midden van de jaren 30 van de vorige eeuw maakte timmerman en docent Musa Katuramu decennia lang portretten met een simpele camera van de mensen in zijn omgeving.
overzichtstentoonstelling Marlene Dumas: The Image as Burden
Vanaf september 2014 is een uniek overzicht te zien van het indrukwekkende oeuvre van Marlene Dumas. De retrospectieve tentoonstelling Marlene Dumas – The Image as Burden is de eerste grote solotentoonstelling in 20 jaar van Dumas in Nederland en brengt bijna tweehonderd van haar belangrijkste werken bijeen vanaf de late jaren 70 tot nu. Het is de meest omvangrijke retrospectieve tentoonstelling van haar werk in Europa tot nu toe, en geeft een indringend overzicht van haar oeuvre vanaf de late jaren 70 tot nu.
Donderdag 18 December
Exhibition Signs of Solidarity: the Dutch against apartheid
In celebration of South Africa’s 20 Years of Democracy, the South African Embassy in The Hague and members of the former Dutch anti-apartheid movements have put together an exhibition celebrating the role that was played by the Netherlands in bringing about a democracy in South Africa. The exhibition deals with the Dutch contribution to the struggle against apartheid and was commissioned by both the South African Embassy in The Netherlands and the Dutch Embassy in South Africa and produced with support of the International Institute of Social History (IISH).
How far how near - the world in the Stedelijk
How Far how Near – the world in the Stedelijk argues for a greater emphasis on art from regions outside Europe and North America, with the collection of the Stedelijk as its starting point. Prompted by a number of recent acquisitions of work by African artists, including Dorothy Amenuke, Meschac Gaba, Abdoulaye Konaté, and Billie Zangewa, the exhibition centers around the key question of how museum collections and exhibition policies historically and today are limited and challenged in relation to geographical emphasis. Part of Global Collaborations, a three-year project, in which the Stedelijk Museum Amsterdam aims to generate an informed and well-balanced overview of developments in contemporary art from a global perspective.
Jimmy Nelson - topfoto's uit de hele wereld, inclusief Oost-Afrika
De gepassioneerde topfotograaf Jimmy Nelson (1967) reisde de afgelopen jaren de hele wereld over om inheemse mensen op hun mooist te portretteren. Van de Chukchi in ijzig Siberië, de Kazakhs uit Mongolië, de Ladakhi uit India en de Mursi in de Hoorn van Afrika tot de Dani in Papua. Met zijn scherpe oog en fabelachtige beheersing van de geavanceerde technische camera realiseerde Nelson een reeks ongeëvenaarde meesterwerken. De tentoonstelling is meer dan een verzameling topfoto’s. De portretten prikkelen en roepen vragen op. Bezoekers worden uitgedaagd om na te denken over de ander en zichzelf. Sentimenten als bewondering, vervreemding, confrontatie en herkenning. Want: waar kijken we eigenlijk naar? Wat is de rol van de fotograaf en wat is ons eigen blikveld? Wat zeggen de beelden over onszelf?
Look at Me! - fototentoonstelling o.a. over de onafhankelijkheidsperiode in West-Afrika
Gezien willen worden is van alle tijden. De tentoonstelling Look at me! omvat 80 foto’s. Nooit eerder vertoonde beelden van Woodbury & Page en andere 19e-eeuwse fotostudio’s; beroemde studioportretten van James Barnor, Seydou Keïta en Malick Sidibé; en hedendaagse zelfportretten door kunstenaars Iké Udé, Ni Haifeng en Hélène Amouzou. De portretfoto’s zijn onder te verdelen in drie periodes: het 19e-eeuwse koloniale Indonesië; de onafhankelijkheidsperiode in de jaren ’50-’60 in West-Afrika; en het multiculturele Westen van vandaag de dag. Drie periodes waarin cultuur en maatschappij sterk veranderden en waarbij mensen opnieuw moesten nadenken over wie zij waren of wilden zijn.
Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust - De kunstenaars ontdekt
Met ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten uit Ivoorkust vervult De Nieuwe Kerk een al lang levende wens om aandacht te besteden aan de cultuur van het Afrikaanse continent. De maskers en beelden zijn meer dan dertig jaar intensief bestudeerd door een team van experts. Onderzoek in Afrika heeft aangetoond welke beelden door welke kunstenaar zijn gemaakt en de regionale verschillen in stijl en esthetische opvattingen zijn nauwgezet in kaart gebracht. Samen geven de maskers en beelden – veelal van hout, soms van ivoor – een overrompelende indruk van de kracht en authenticiteit van de Afrikaanse sculptuurtraditie, die in het huidige Ivoorkust een volgens velen ongekend hoog niveau bereikte.
Musa Katuramu - People Poses Place
Andrea Stultiens presenteert met People Poses Places het 2e deel van een reeks uitgaven waarin ze een historische Oegandese fotocollectie presenteert; in People Poses Places het werk van Musa Katuramu (1913 - 1986). Het merendeel van zijn archief zal in de Noorderlicht Fotogalerie te zien zijn. Met het bijzondere werk van Musa Katuramu in People Poses Places en de andere uitgaven in de reeks doet fotograaf en samensteller Andrea Stultiens een poging de beeldvorming over Afrika in het algemeen en Oeganda in het bijzonder diverser te maken. Vanaf het midden van de jaren 30 van de vorige eeuw maakte timmerman en docent Musa Katuramu decennia lang portretten met een simpele camera van de mensen in zijn omgeving.
overzichtstentoonstelling Marlene Dumas: The Image as Burden
Vanaf september 2014 is een uniek overzicht te zien van het indrukwekkende oeuvre van Marlene Dumas. De retrospectieve tentoonstelling Marlene Dumas – The Image as Burden is de eerste grote solotentoonstelling in 20 jaar van Dumas in Nederland en brengt bijna tweehonderd van haar belangrijkste werken bijeen vanaf de late jaren 70 tot nu. Het is de meest omvangrijke retrospectieve tentoonstelling van haar werk in Europa tot nu toe, en geeft een indringend overzicht van haar oeuvre vanaf de late jaren 70 tot nu.
Vrijdag 19 December
Exhibition Signs of Solidarity: the Dutch against apartheid
In celebration of South Africa’s 20 Years of Democracy, the South African Embassy in The Hague and members of the former Dutch anti-apartheid movements have put together an exhibition celebrating the role that was played by the Netherlands in bringing about a democracy in South Africa. The exhibition deals with the Dutch contribution to the struggle against apartheid and was commissioned by both the South African Embassy in The Netherlands and the Dutch Embassy in South Africa and produced with support of the International Institute of Social History (IISH).
How far how near - the world in the Stedelijk
How Far how Near – the world in the Stedelijk argues for a greater emphasis on art from regions outside Europe and North America, with the collection of the Stedelijk as its starting point. Prompted by a number of recent acquisitions of work by African artists, including Dorothy Amenuke, Meschac Gaba, Abdoulaye Konaté, and Billie Zangewa, the exhibition centers around the key question of how museum collections and exhibition policies historically and today are limited and challenged in relation to geographical emphasis. Part of Global Collaborations, a three-year project, in which the Stedelijk Museum Amsterdam aims to generate an informed and well-balanced overview of developments in contemporary art from a global perspective.
Jimmy Nelson - topfoto's uit de hele wereld, inclusief Oost-Afrika
De gepassioneerde topfotograaf Jimmy Nelson (1967) reisde de afgelopen jaren de hele wereld over om inheemse mensen op hun mooist te portretteren. Van de Chukchi in ijzig Siberië, de Kazakhs uit Mongolië, de Ladakhi uit India en de Mursi in de Hoorn van Afrika tot de Dani in Papua. Met zijn scherpe oog en fabelachtige beheersing van de geavanceerde technische camera realiseerde Nelson een reeks ongeëvenaarde meesterwerken. De tentoonstelling is meer dan een verzameling topfoto’s. De portretten prikkelen en roepen vragen op. Bezoekers worden uitgedaagd om na te denken over de ander en zichzelf. Sentimenten als bewondering, vervreemding, confrontatie en herkenning. Want: waar kijken we eigenlijk naar? Wat is de rol van de fotograaf en wat is ons eigen blikveld? Wat zeggen de beelden over onszelf?
Look at Me! - fototentoonstelling o.a. over de onafhankelijkheidsperiode in West-Afrika
Gezien willen worden is van alle tijden. De tentoonstelling Look at me! omvat 80 foto’s. Nooit eerder vertoonde beelden van Woodbury & Page en andere 19e-eeuwse fotostudio’s; beroemde studioportretten van James Barnor, Seydou Keïta en Malick Sidibé; en hedendaagse zelfportretten door kunstenaars Iké Udé, Ni Haifeng en Hélène Amouzou. De portretfoto’s zijn onder te verdelen in drie periodes: het 19e-eeuwse koloniale Indonesië; de onafhankelijkheidsperiode in de jaren ’50-’60 in West-Afrika; en het multiculturele Westen van vandaag de dag. Drie periodes waarin cultuur en maatschappij sterk veranderden en waarbij mensen opnieuw moesten nadenken over wie zij waren of wilden zijn.
Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust - De kunstenaars ontdekt
Met ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten uit Ivoorkust vervult De Nieuwe Kerk een al lang levende wens om aandacht te besteden aan de cultuur van het Afrikaanse continent. De maskers en beelden zijn meer dan dertig jaar intensief bestudeerd door een team van experts. Onderzoek in Afrika heeft aangetoond welke beelden door welke kunstenaar zijn gemaakt en de regionale verschillen in stijl en esthetische opvattingen zijn nauwgezet in kaart gebracht. Samen geven de maskers en beelden – veelal van hout, soms van ivoor – een overrompelende indruk van de kracht en authenticiteit van de Afrikaanse sculptuurtraditie, die in het huidige Ivoorkust een volgens velen ongekend hoog niveau bereikte.
Musa Katuramu - People Poses Place
Andrea Stultiens presenteert met People Poses Places het 2e deel van een reeks uitgaven waarin ze een historische Oegandese fotocollectie presenteert; in People Poses Places het werk van Musa Katuramu (1913 - 1986). Het merendeel van zijn archief zal in de Noorderlicht Fotogalerie te zien zijn. Met het bijzondere werk van Musa Katuramu in People Poses Places en de andere uitgaven in de reeks doet fotograaf en samensteller Andrea Stultiens een poging de beeldvorming over Afrika in het algemeen en Oeganda in het bijzonder diverser te maken. Vanaf het midden van de jaren 30 van de vorige eeuw maakte timmerman en docent Musa Katuramu decennia lang portretten met een simpele camera van de mensen in zijn omgeving.
overzichtstentoonstelling Marlene Dumas: The Image as Burden
Vanaf september 2014 is een uniek overzicht te zien van het indrukwekkende oeuvre van Marlene Dumas. De retrospectieve tentoonstelling Marlene Dumas – The Image as Burden is de eerste grote solotentoonstelling in 20 jaar van Dumas in Nederland en brengt bijna tweehonderd van haar belangrijkste werken bijeen vanaf de late jaren 70 tot nu. Het is de meest omvangrijke retrospectieve tentoonstelling van haar werk in Europa tot nu toe, en geeft een indringend overzicht van haar oeuvre vanaf de late jaren 70 tot nu.
Zaterdag 20 December
Exhibition Signs of Solidarity: the Dutch against apartheid
In celebration of South Africa’s 20 Years of Democracy, the South African Embassy in The Hague and members of the former Dutch anti-apartheid movements have put together an exhibition celebrating the role that was played by the Netherlands in bringing about a democracy in South Africa. The exhibition deals with the Dutch contribution to the struggle against apartheid and was commissioned by both the South African Embassy in The Netherlands and the Dutch Embassy in South Africa and produced with support of the International Institute of Social History (IISH).
How far how near - the world in the Stedelijk
How Far how Near – the world in the Stedelijk argues for a greater emphasis on art from regions outside Europe and North America, with the collection of the Stedelijk as its starting point. Prompted by a number of recent acquisitions of work by African artists, including Dorothy Amenuke, Meschac Gaba, Abdoulaye Konaté, and Billie Zangewa, the exhibition centers around the key question of how museum collections and exhibition policies historically and today are limited and challenged in relation to geographical emphasis. Part of Global Collaborations, a three-year project, in which the Stedelijk Museum Amsterdam aims to generate an informed and well-balanced overview of developments in contemporary art from a global perspective.
Jimmy Nelson - topfoto's uit de hele wereld, inclusief Oost-Afrika
De gepassioneerde topfotograaf Jimmy Nelson (1967) reisde de afgelopen jaren de hele wereld over om inheemse mensen op hun mooist te portretteren. Van de Chukchi in ijzig Siberië, de Kazakhs uit Mongolië, de Ladakhi uit India en de Mursi in de Hoorn van Afrika tot de Dani in Papua. Met zijn scherpe oog en fabelachtige beheersing van de geavanceerde technische camera realiseerde Nelson een reeks ongeëvenaarde meesterwerken. De tentoonstelling is meer dan een verzameling topfoto’s. De portretten prikkelen en roepen vragen op. Bezoekers worden uitgedaagd om na te denken over de ander en zichzelf. Sentimenten als bewondering, vervreemding, confrontatie en herkenning. Want: waar kijken we eigenlijk naar? Wat is de rol van de fotograaf en wat is ons eigen blikveld? Wat zeggen de beelden over onszelf?
Look at Me! - fototentoonstelling o.a. over de onafhankelijkheidsperiode in West-Afrika
Gezien willen worden is van alle tijden. De tentoonstelling Look at me! omvat 80 foto’s. Nooit eerder vertoonde beelden van Woodbury & Page en andere 19e-eeuwse fotostudio’s; beroemde studioportretten van James Barnor, Seydou Keïta en Malick Sidibé; en hedendaagse zelfportretten door kunstenaars Iké Udé, Ni Haifeng en Hélène Amouzou. De portretfoto’s zijn onder te verdelen in drie periodes: het 19e-eeuwse koloniale Indonesië; de onafhankelijkheidsperiode in de jaren ’50-’60 in West-Afrika; en het multiculturele Westen van vandaag de dag. Drie periodes waarin cultuur en maatschappij sterk veranderden en waarbij mensen opnieuw moesten nadenken over wie zij waren of wilden zijn.
Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust - De kunstenaars ontdekt
Met ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten uit Ivoorkust vervult De Nieuwe Kerk een al lang levende wens om aandacht te besteden aan de cultuur van het Afrikaanse continent. De maskers en beelden zijn meer dan dertig jaar intensief bestudeerd door een team van experts. Onderzoek in Afrika heeft aangetoond welke beelden door welke kunstenaar zijn gemaakt en de regionale verschillen in stijl en esthetische opvattingen zijn nauwgezet in kaart gebracht. Samen geven de maskers en beelden – veelal van hout, soms van ivoor – een overrompelende indruk van de kracht en authenticiteit van de Afrikaanse sculptuurtraditie, die in het huidige Ivoorkust een volgens velen ongekend hoog niveau bereikte.
Musa Katuramu - People Poses Place
Andrea Stultiens presenteert met People Poses Places het 2e deel van een reeks uitgaven waarin ze een historische Oegandese fotocollectie presenteert; in People Poses Places het werk van Musa Katuramu (1913 - 1986). Het merendeel van zijn archief zal in de Noorderlicht Fotogalerie te zien zijn. Met het bijzondere werk van Musa Katuramu in People Poses Places en de andere uitgaven in de reeks doet fotograaf en samensteller Andrea Stultiens een poging de beeldvorming over Afrika in het algemeen en Oeganda in het bijzonder diverser te maken. Vanaf het midden van de jaren 30 van de vorige eeuw maakte timmerman en docent Musa Katuramu decennia lang portretten met een simpele camera van de mensen in zijn omgeving.
overzichtstentoonstelling Marlene Dumas: The Image as Burden
Vanaf september 2014 is een uniek overzicht te zien van het indrukwekkende oeuvre van Marlene Dumas. De retrospectieve tentoonstelling Marlene Dumas – The Image as Burden is de eerste grote solotentoonstelling in 20 jaar van Dumas in Nederland en brengt bijna tweehonderd van haar belangrijkste werken bijeen vanaf de late jaren 70 tot nu. Het is de meest omvangrijke retrospectieve tentoonstelling van haar werk in Europa tot nu toe, en geeft een indringend overzicht van haar oeuvre vanaf de late jaren 70 tot nu.