Agenda 07 - 13 April 2019

Zondag 07 April

van zo31.03
t/m zo07.04
Zuid-Afrika, Pretoria - State Theatre - Dans en theater
Dance Umbrella Africa 2019, in Pretoria

The eagerly anticipated re-launch of Dance Umbrella Africa 2019 from 31 March to 7 April at the South African State Theatre will feature South Africa and the world’s most prolific dancers and choreographers including Lulu Mlangeni, Sonia Radebe and Julia Burnham, Phumlani Nyanga, Dirk Badenhorst, German-Austrian Helge Letonja, Madagascar’s Gaby Saranouffi, and works from dance companies such as Vuyani Dance Theatre and Moving Into Dance Mophatong. The revamped DUA is curated by the acclaimed award-winning dancer and choreographer, and South African State Theatre’s Deputy Artistic Director Mamela Nyamza, entrusting Nelisiwe Xaba and Sello Pesa with dramaturgy. The 2019 instalment will showcase fifty works by over hundred artists from various provinces in South Africa, extending to parts of Africa and continents Europe and North America, under theme “Figure-ring the State of Dance in Africa!”

southafricanstatetheatre artslink

 

Maandag 08 April

van ma08.04
t/m di09.04
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theater
BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo) - NTGent / Luk Perceval

In de trilogie The Sorrows of Belgium, bestaande uit de nationale driekleur Black/Yellow/Red, zoomt regisseur Luk Perceval in op drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis. Het eerste deel Black is een waargebeurd verslag van een van de eerste Congoreizigers in de geschiedenis: de Afro-Amerikaan William Henry Sheppard, “the Black Livingstone” genaamd. William Sheppard reisde in februari 1890 naar Afrika, als missionaris voor de Presbyteriaanse Kerk. Samen met zijn witte reisgezel Sam Lapsley begint hij aan een ingrijpend avontuur op compleet onbekend terrein, waarbij hij van de ene verbazing in de andere valt. Lapsley gaat ten onder aan deze missie, maar Sheppard keert terug naar Amerika en uit daar grote kritiek op de wantoestanden in Congo. Hij is een van de eersten om de mensonterende exploitatie door Leopold II aan te klagen. In Black wordt een reconstructie gemaakt van Sheppards authentieke reisverslag, geïnspireerd door de vurige lezingen die hij gaf om missiegeld te verzamelen. In het Amerika van die tijd zorgden Sheppards lezingen voor meer dan één schok: omwille van zijn huidskleur werden in de theaters waar hij optrad voor het eerst ook zwarte toeschouwers toegelaten, weliswaar op het hoogste balkon. Sheppards verhaal getuigt, naast een diepgewortelde angst voor het onbekende, van een alomtegenwoordig racisme.

ita

Dinsdag 09 April

van ma08.04
t/m di09.04
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theater
BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo) - NTGent / Luk Perceval

In de trilogie The Sorrows of Belgium, bestaande uit de nationale driekleur Black/Yellow/Red, zoomt regisseur Luk Perceval in op drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis. Het eerste deel Black is een waargebeurd verslag van een van de eerste Congoreizigers in de geschiedenis: de Afro-Amerikaan William Henry Sheppard, “the Black Livingstone” genaamd. William Sheppard reisde in februari 1890 naar Afrika, als missionaris voor de Presbyteriaanse Kerk. Samen met zijn witte reisgezel Sam Lapsley begint hij aan een ingrijpend avontuur op compleet onbekend terrein, waarbij hij van de ene verbazing in de andere valt. Lapsley gaat ten onder aan deze missie, maar Sheppard keert terug naar Amerika en uit daar grote kritiek op de wantoestanden in Congo. Hij is een van de eersten om de mensonterende exploitatie door Leopold II aan te klagen. In Black wordt een reconstructie gemaakt van Sheppards authentieke reisverslag, geïnspireerd door de vurige lezingen die hij gaf om missiegeld te verzamelen. In het Amerika van die tijd zorgden Sheppards lezingen voor meer dan één schok: omwille van zijn huidskleur werden in de theaters waar hij optrad voor het eerst ook zwarte toeschouwers toegelaten, weliswaar op het hoogste balkon. Sheppards verhaal getuigt, naast een diepgewortelde angst voor het onbekende, van een alomtegenwoordig racisme.

ita

Donderdag 11 April

donderdag11.04
Nederland, Amsterdam - Podium Mozaïek - Dans en theater
Black Memories (14+) - Aya, Tafel van Vijf & Backbone
Donderdag 11 April 2019 20:00

Een krachtige dans- en muziekvoorstelling over de rijkdom aan culturen die we in Nederland kennen en het scherpe contrast met een pijnlijk en onverwerkt slavernijverleden. 125 jaar na de afschaffing van de slavernij zijn de discussies actueler dan ooit. Het broeit en borrelt dat het een lieve lust heeft. Hoe prikken wij clichébeelden door? Kunnen wij een punt zetten achter ons koloniaal verleden terwijl de blues de harten nog steeds verscheurt? Black Memories is een voorstelling over macht, vrijheid en onvermogen. Een gedanst muzikaal betoog met de hartklop van de Afrikaanse, Caribische en Westerse drum en een grote variëteit aan danskleuren. De persoonlijke uitdrukkingen en culturele achtergrond van de vijf dansers, vier musici en een acteur vormen het uitgangspunt voor vergeten verhalen, liederen over vernedering en verzet en de energie van hedendaagse urban cultuur met zijn Afro-Caraïbische roots.

podiummozaiek

Vrijdag 12 April

vrijdag12.04
Nederland, Rotterdam - Theater Rotterdam (v/h Rotterdamse Schouwburg) - Dans en theater
Reverse Colonialism! - Star Boy Collectief & Ahilan Ratnamohan
Vrijdag 12 April 2019 21:00

Een nieuw land voor Afrikaanse-Europeanen en Europese-Afrikanen. Reverse Colonialism! is een politieke performance waarin vier Afrikaanse Antwerpenaren het moeizame migratie-integratie dilemma proberen op te lossen.  Hun antwoord? Een nieuw land voor Afrikaanse-Europeanen en Europese-Afrikanen, waarin ze zélf de normen bepalen. De zoektocht naar deze utopische staat verloopt via een geanimeerd debat, waarbij het publiek via stembordjes de uitkomst mee bepaalt.  De explosieve energie van de ‘Star Boys’ is uniek en ongecensureerd. Ze betreden de scène om een ongehoorde stem te geven aan hun scherpzinnige percepties op onze samenleving.  Deze voorstelling is Engels gesproken.  Na afloop van de voorstelling gaat Jennifer Muntslag in gesprek met de makers.

thaterrotterdam