Agenda 07 - 13 April 2019
Zondag 07 April
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Raquel van Haver - Spirits of the Soil
Het Stedelijk Museum toont dit najaar in 6 zalen nieuw werk van de jonge Amsterdamse kunstenaar Raquel van Haver. Spirits of the Soil is een nieuwe serie monumentale schilderijen speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling. Het is Raquel van Havers eerste museale solotentoonstelling in Amsterdam. Speciaal voor het Stedelijk Museum maakte Van Haver een nieuwe serie monumentale schilderijen waaronder het reusachtige werk We Don’t Sleep As We Parade All Through The Night (4 bij 9 meter). Daarin verbeeldt zij op een expressieve manier haar ervaringen in de Bijlmermeer Amsterdam, waar zij woont en werkt, en reflecteert zij op haar verblijf in de ‘barrios’ en ‘favelas’ van megasteden in de Caraïben, Afrika en Latijns-Amerika. De kunstenaar maakt naar eigen zeggen ‘luide’ schilderkunst waarin ze vooral de overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukt, met empathie voor de groepen in de marge van de samenleving. Raquel van Haver won onlangs de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2018. Het nieuwe ensemble van schilderijen Spirits of the Soil vindt zijn oorsprong in een reis die Van Haver in 2017 maakte naar Lagos, Nigeria op uitnodiging van de African Artists Foundation.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
Maandag 08 April
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
Dinsdag 09 April
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
Woensdag 10 April
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
Donderdag 11 April
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
Vrijdag 12 April
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
lvy Njiokiktjien: BORN FREE, Mandela´s Generation of Hope
Vanaf 12 april houden Museum Hilversum en de Nederlandse fotojournalist Ilvy Njiokiktjien de born frees tegen het licht. Dit is de generatie die rond de afschaffing van de apartheid werd geboren in een nieuw en vrij Zuid-Afrika. Zij worden gezien als de ‘kinderen van Nelson Mandela’. In de multimediale expositie ‘BORN FREE – Mandela´s Generation of Hope’ laat Njiokiktjien zien hoe het 25 jaar na de verkiezing van Mandela gaat met de jongeren van Zuid-Afrika. Een bijzonder actueel thema, want op 8 mei zijn de nieuwe verkiezingen in Zuid-Afrika, bijna 25 jaar nadat Mandela zijn eed aflegde en beëdigd werd als de eerste zwarte president van de Republiek Zuid-Afrika. Hij legde het fundament voor een nieuw democratisch Zuid-Afrika. Njiokiktjien volgt sinds 2011 de born frees die voor het eerst in de geschiedenis van Zuid-Afrika dezelfde kansen krijgen. Njiokiktjien heeft zichzelf als doel gesteld om deze unieke generatie in beeld te brengen. In haar beeldonderzoek besteedt zij aandacht aan de uiteenlopende culturen en religies en aan de verschillen in sociale-, economische- en culturele uitgangspunten; in haar werk laat zij zien dat het leven, de opvattingen, de mogelijkheden en de ambities van de born frees sterk verschillen. Er zijn jongeren die hun eigen loopbaan hebben uitgestippeld en veel bereiken. Zo is er een creatieve klasse van mode-ontwerpers, designers, dansers en theatermakers ontstaan. Deze jongeren hebben aan de ene kant succes maar krijgen aan de andere kant, net als hun ouders, te maken met werkloosheid, armoede en ongelijkheid. Njiokiktjien brengt dit op een eigen, persoonlijke en soms intieme manier in beeld.
Zaterdag 13 April
'STORIES FROM THE NORTH - PHOTOGRAPHIC VOICES FROM GHANA'
Nuku Studio, a platform for photography in Accra, Ghana, in collaboration with Noorderlicht Huis van de Fotografie in Groningen, has been producing a project in the North of Ghana: 'Stories from the North'. Stories from the North aims to tell stories from a region we don't hear much about in the media, a region that is often underlooked, both here and in Ghana. Obvious issues are not prevalent in Northern Ghana, at least not in a way that is relevant to international media. That is precisely why this project opts for this region: to share the richness, diversity and energy of this area with everyone, through stories from the North. These stories are all connected to the SDG's gender, migration and climate change, and told through the lens of five Ghanaian photographers: Evans Ahorsu, Mabel Senaa Bonsuuri, Geoffrey Buta, Nyamekye Joey and Qujo Buta.
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
lvy Njiokiktjien: BORN FREE, Mandela´s Generation of Hope
Vanaf 12 april houden Museum Hilversum en de Nederlandse fotojournalist Ilvy Njiokiktjien de born frees tegen het licht. Dit is de generatie die rond de afschaffing van de apartheid werd geboren in een nieuw en vrij Zuid-Afrika. Zij worden gezien als de ‘kinderen van Nelson Mandela’. In de multimediale expositie ‘BORN FREE – Mandela´s Generation of Hope’ laat Njiokiktjien zien hoe het 25 jaar na de verkiezing van Mandela gaat met de jongeren van Zuid-Afrika. Een bijzonder actueel thema, want op 8 mei zijn de nieuwe verkiezingen in Zuid-Afrika, bijna 25 jaar nadat Mandela zijn eed aflegde en beëdigd werd als de eerste zwarte president van de Republiek Zuid-Afrika. Hij legde het fundament voor een nieuw democratisch Zuid-Afrika. Njiokiktjien volgt sinds 2011 de born frees die voor het eerst in de geschiedenis van Zuid-Afrika dezelfde kansen krijgen. Njiokiktjien heeft zichzelf als doel gesteld om deze unieke generatie in beeld te brengen. In haar beeldonderzoek besteedt zij aandacht aan de uiteenlopende culturen en religies en aan de verschillen in sociale-, economische- en culturele uitgangspunten; in haar werk laat zij zien dat het leven, de opvattingen, de mogelijkheden en de ambities van de born frees sterk verschillen. Er zijn jongeren die hun eigen loopbaan hebben uitgestippeld en veel bereiken. Zo is er een creatieve klasse van mode-ontwerpers, designers, dansers en theatermakers ontstaan. Deze jongeren hebben aan de ene kant succes maar krijgen aan de andere kant, net als hun ouders, te maken met werkloosheid, armoede en ongelijkheid. Njiokiktjien brengt dit op een eigen, persoonlijke en soms intieme manier in beeld.