Agenda 17 - 23 Maart 2019
Zondag 17 Maart
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Raquel van Haver - Spirits of the Soil
Het Stedelijk Museum toont dit najaar in 6 zalen nieuw werk van de jonge Amsterdamse kunstenaar Raquel van Haver. Spirits of the Soil is een nieuwe serie monumentale schilderijen speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling. Het is Raquel van Havers eerste museale solotentoonstelling in Amsterdam. Speciaal voor het Stedelijk Museum maakte Van Haver een nieuwe serie monumentale schilderijen waaronder het reusachtige werk We Don’t Sleep As We Parade All Through The Night (4 bij 9 meter). Daarin verbeeldt zij op een expressieve manier haar ervaringen in de Bijlmermeer Amsterdam, waar zij woont en werkt, en reflecteert zij op haar verblijf in de ‘barrios’ en ‘favelas’ van megasteden in de Caraïben, Afrika en Latijns-Amerika. De kunstenaar maakt naar eigen zeggen ‘luide’ schilderkunst waarin ze vooral de overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukt, met empathie voor de groepen in de marge van de samenleving. Raquel van Haver won onlangs de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2018. Het nieuwe ensemble van schilderijen Spirits of the Soil vindt zijn oorsprong in een reis die Van Haver in 2017 maakte naar Lagos, Nigeria op uitnodiging van de African Artists Foundation.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
Maandag 18 Maart
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Raquel van Haver - Spirits of the Soil
Het Stedelijk Museum toont dit najaar in 6 zalen nieuw werk van de jonge Amsterdamse kunstenaar Raquel van Haver. Spirits of the Soil is een nieuwe serie monumentale schilderijen speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling. Het is Raquel van Havers eerste museale solotentoonstelling in Amsterdam. Speciaal voor het Stedelijk Museum maakte Van Haver een nieuwe serie monumentale schilderijen waaronder het reusachtige werk We Don’t Sleep As We Parade All Through The Night (4 bij 9 meter). Daarin verbeeldt zij op een expressieve manier haar ervaringen in de Bijlmermeer Amsterdam, waar zij woont en werkt, en reflecteert zij op haar verblijf in de ‘barrios’ en ‘favelas’ van megasteden in de Caraïben, Afrika en Latijns-Amerika. De kunstenaar maakt naar eigen zeggen ‘luide’ schilderkunst waarin ze vooral de overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukt, met empathie voor de groepen in de marge van de samenleving. Raquel van Haver won onlangs de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2018. Het nieuwe ensemble van schilderijen Spirits of the Soil vindt zijn oorsprong in een reis die Van Haver in 2017 maakte naar Lagos, Nigeria op uitnodiging van de African Artists Foundation.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
Dinsdag 19 Maart
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Raquel van Haver - Spirits of the Soil
Het Stedelijk Museum toont dit najaar in 6 zalen nieuw werk van de jonge Amsterdamse kunstenaar Raquel van Haver. Spirits of the Soil is een nieuwe serie monumentale schilderijen speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling. Het is Raquel van Havers eerste museale solotentoonstelling in Amsterdam. Speciaal voor het Stedelijk Museum maakte Van Haver een nieuwe serie monumentale schilderijen waaronder het reusachtige werk We Don’t Sleep As We Parade All Through The Night (4 bij 9 meter). Daarin verbeeldt zij op een expressieve manier haar ervaringen in de Bijlmermeer Amsterdam, waar zij woont en werkt, en reflecteert zij op haar verblijf in de ‘barrios’ en ‘favelas’ van megasteden in de Caraïben, Afrika en Latijns-Amerika. De kunstenaar maakt naar eigen zeggen ‘luide’ schilderkunst waarin ze vooral de overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukt, met empathie voor de groepen in de marge van de samenleving. Raquel van Haver won onlangs de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2018. Het nieuwe ensemble van schilderijen Spirits of the Soil vindt zijn oorsprong in een reis die Van Haver in 2017 maakte naar Lagos, Nigeria op uitnodiging van de African Artists Foundation.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
Woensdag 20 Maart
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Raquel van Haver - Spirits of the Soil
Het Stedelijk Museum toont dit najaar in 6 zalen nieuw werk van de jonge Amsterdamse kunstenaar Raquel van Haver. Spirits of the Soil is een nieuwe serie monumentale schilderijen speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling. Het is Raquel van Havers eerste museale solotentoonstelling in Amsterdam. Speciaal voor het Stedelijk Museum maakte Van Haver een nieuwe serie monumentale schilderijen waaronder het reusachtige werk We Don’t Sleep As We Parade All Through The Night (4 bij 9 meter). Daarin verbeeldt zij op een expressieve manier haar ervaringen in de Bijlmermeer Amsterdam, waar zij woont en werkt, en reflecteert zij op haar verblijf in de ‘barrios’ en ‘favelas’ van megasteden in de Caraïben, Afrika en Latijns-Amerika. De kunstenaar maakt naar eigen zeggen ‘luide’ schilderkunst waarin ze vooral de overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukt, met empathie voor de groepen in de marge van de samenleving. Raquel van Haver won onlangs de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2018. Het nieuwe ensemble van schilderijen Spirits of the Soil vindt zijn oorsprong in een reis die Van Haver in 2017 maakte naar Lagos, Nigeria op uitnodiging van de African Artists Foundation.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
Donderdag 21 Maart
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Raquel van Haver - Spirits of the Soil
Het Stedelijk Museum toont dit najaar in 6 zalen nieuw werk van de jonge Amsterdamse kunstenaar Raquel van Haver. Spirits of the Soil is een nieuwe serie monumentale schilderijen speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling. Het is Raquel van Havers eerste museale solotentoonstelling in Amsterdam. Speciaal voor het Stedelijk Museum maakte Van Haver een nieuwe serie monumentale schilderijen waaronder het reusachtige werk We Don’t Sleep As We Parade All Through The Night (4 bij 9 meter). Daarin verbeeldt zij op een expressieve manier haar ervaringen in de Bijlmermeer Amsterdam, waar zij woont en werkt, en reflecteert zij op haar verblijf in de ‘barrios’ en ‘favelas’ van megasteden in de Caraïben, Afrika en Latijns-Amerika. De kunstenaar maakt naar eigen zeggen ‘luide’ schilderkunst waarin ze vooral de overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukt, met empathie voor de groepen in de marge van de samenleving. Raquel van Haver won onlangs de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2018. Het nieuwe ensemble van schilderijen Spirits of the Soil vindt zijn oorsprong in een reis die Van Haver in 2017 maakte naar Lagos, Nigeria op uitnodiging van de African Artists Foundation.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
Vrijdag 22 Maart
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Raquel van Haver - Spirits of the Soil
Het Stedelijk Museum toont dit najaar in 6 zalen nieuw werk van de jonge Amsterdamse kunstenaar Raquel van Haver. Spirits of the Soil is een nieuwe serie monumentale schilderijen speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling. Het is Raquel van Havers eerste museale solotentoonstelling in Amsterdam. Speciaal voor het Stedelijk Museum maakte Van Haver een nieuwe serie monumentale schilderijen waaronder het reusachtige werk We Don’t Sleep As We Parade All Through The Night (4 bij 9 meter). Daarin verbeeldt zij op een expressieve manier haar ervaringen in de Bijlmermeer Amsterdam, waar zij woont en werkt, en reflecteert zij op haar verblijf in de ‘barrios’ en ‘favelas’ van megasteden in de Caraïben, Afrika en Latijns-Amerika. De kunstenaar maakt naar eigen zeggen ‘luide’ schilderkunst waarin ze vooral de overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukt, met empathie voor de groepen in de marge van de samenleving. Raquel van Haver won onlangs de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2018. Het nieuwe ensemble van schilderijen Spirits of the Soil vindt zijn oorsprong in een reis die Van Haver in 2017 maakte naar Lagos, Nigeria op uitnodiging van de African Artists Foundation.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
Zaterdag 23 Maart
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.
Raquel van Haver - Spirits of the Soil
Het Stedelijk Museum toont dit najaar in 6 zalen nieuw werk van de jonge Amsterdamse kunstenaar Raquel van Haver. Spirits of the Soil is een nieuwe serie monumentale schilderijen speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling. Het is Raquel van Havers eerste museale solotentoonstelling in Amsterdam. Speciaal voor het Stedelijk Museum maakte Van Haver een nieuwe serie monumentale schilderijen waaronder het reusachtige werk We Don’t Sleep As We Parade All Through The Night (4 bij 9 meter). Daarin verbeeldt zij op een expressieve manier haar ervaringen in de Bijlmermeer Amsterdam, waar zij woont en werkt, en reflecteert zij op haar verblijf in de ‘barrios’ en ‘favelas’ van megasteden in de Caraïben, Afrika en Latijns-Amerika. De kunstenaar maakt naar eigen zeggen ‘luide’ schilderkunst waarin ze vooral de overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukt, met empathie voor de groepen in de marge van de samenleving. Raquel van Haver won onlangs de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2018. Het nieuwe ensemble van schilderijen Spirits of the Soil vindt zijn oorsprong in een reis die Van Haver in 2017 maakte naar Lagos, Nigeria op uitnodiging van de African Artists Foundation.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.