Agenda 27 September - 03 Oktober 2020
Zondag 27 September
Adam
Hoewel Abla haar handen vol heeft aan de opvoeding van haar dochter en aan haar kleine bakkerij, biedt zij Samia een plek in huis, onder voorwaarde dat ze binnen een paar dagen vertrekt. Maar Samia blijkt een welkome kracht, en haar gebakjes vinden gretig aftrek bij de buurtbewoners. Naarmate de vrouwen langer samenwerken, wordt hun band sterker en leren ze elk op hun eigen manier om te gaan met hun verleden. Maryam Touzani’s intelligente karakterstudie getuigt van een groot regietalent. Adam is een mooi verhaal over het doorstaan van tegenslagen, en onbevreesd de toekomst tegemoet treden. Op subtiele wijze brengt Touzani het leven van haar personages in beeld, waarmee zij gevoelige onderwerpen, zoals ongehuwde zwangere vrouwen in de Arabische wereld, op overtuigende wijze aan de kaak stelt.
Berlin Alexanderplatz
Regisseur: Burhan Qurbani. Vluchteling Francis maakt de gevaarlijke oversteek van Afrika naar Europa. Als hij uiteindelijk in Berlijn aankomt en aan een nieuw leven begint, zweert hij om dat als een goed mens te doen. Door zijn status als illegale vluchteling blijkt dat echter praktisch onmogelijk. Francis valt in handen van drugsdealer Reinhold. Onder invloed van hem verandert Francis in Franz, een genadeloze crimineel. Het eerlijke leven wat hij probeerde te leiden, is opeens verder weg dan ooit.
Moffie
Regie: Oliver Hermanus. Moffie is een homohatend, Afrikaans scheldwoord dat door sommige mannen maar al te graag in de mond wordt genomen. Dat leert puberjongen Nicholas Van der Swart (Kai Luke Brummer) wanneer hij in 1981 als dienstplichtige wordt opgeroepen door het Zuid-Afrikaanse leger. De zestienjarige cadet komt in een snoeiharde macho-omgeving terecht die homofobie, racisme en xenofobie letterlijk in de hoofden van jongemannen probeert te stampen. Sommige van de bootcampscènes doen denken aan de horror van Full Metal Jacket, maar de vierde speelfilm van Zuid-Afrikaans regisseur Oliver Hermanus (Skoonheid, The Endless River) is bovenal een teder portret van een jongen die verstikt wordt door zijn nieuwe omgeving. De vernederende legeropleiding bevestigt dat Nicholas anders is dan zijn medesoldaten. Alleen tijdens zeldzame privémomenten vindt hij de ruimte om zijn homoseksualiteit te ontdekken. Hermanus verbeeldt niet alleen de waanzin van het Zuid-Afrikaanse apartheidstijdperk, maar ook de warmte van een jeugdromance en seksuele verkenning. Tekst: International Film Festival Rotterdam.
Rialto❤African Cinema
In september presenteert Rialto vier bijzondere films uit Afrika. De voorbereidingen voor World Cinema Amsterdam 2020 waren al in volle gang toen het coronavirus roet in het eten gooide; er zat niets anders op dan het festival af te gelasten. Dat is natuurlijk heel jammer, vooral als je je bedenkt dat we dit jaar, net als in 2017, de cinema van sub-Sahara Afrika in de schijnwerpers wilden zetten: Actual Africa 2020. Ervan uitgaand dat het virus dan bedwongen is, wordt dit focusprogramma naar de WCA-editie van 2021 verplaatst. Om te laten zien hoe bijzonder die Afrikaanse cinema eigenlijk is, brengen we in september Rialto❤African Cinema, een speciaal programma met daarin vier films die in de afgelopen jaren tijdens WCA te zien waren: Supa Modo (za 5 & za 19 september); Necktie Youth (ma 7 & ma 21 september); The Wound (do 10 & do 24 september); Félicité (di 15 & wo 30 september).
Wie deze films liever thuis bekijkt, dat kan! In onze online filmzaal Picl zijn drie van de vier films ook in september te zien: Supa Modo, The Wound en Félicité.
Maandag 28 September
Adam
Hoewel Abla haar handen vol heeft aan de opvoeding van haar dochter en aan haar kleine bakkerij, biedt zij Samia een plek in huis, onder voorwaarde dat ze binnen een paar dagen vertrekt. Maar Samia blijkt een welkome kracht, en haar gebakjes vinden gretig aftrek bij de buurtbewoners. Naarmate de vrouwen langer samenwerken, wordt hun band sterker en leren ze elk op hun eigen manier om te gaan met hun verleden. Maryam Touzani’s intelligente karakterstudie getuigt van een groot regietalent. Adam is een mooi verhaal over het doorstaan van tegenslagen, en onbevreesd de toekomst tegemoet treden. Op subtiele wijze brengt Touzani het leven van haar personages in beeld, waarmee zij gevoelige onderwerpen, zoals ongehuwde zwangere vrouwen in de Arabische wereld, op overtuigende wijze aan de kaak stelt.
Berlin Alexanderplatz
Regisseur: Burhan Qurbani. Vluchteling Francis maakt de gevaarlijke oversteek van Afrika naar Europa. Als hij uiteindelijk in Berlijn aankomt en aan een nieuw leven begint, zweert hij om dat als een goed mens te doen. Door zijn status als illegale vluchteling blijkt dat echter praktisch onmogelijk. Francis valt in handen van drugsdealer Reinhold. Onder invloed van hem verandert Francis in Franz, een genadeloze crimineel. Het eerlijke leven wat hij probeerde te leiden, is opeens verder weg dan ooit.
Moffie
Regie: Oliver Hermanus. Moffie is een homohatend, Afrikaans scheldwoord dat door sommige mannen maar al te graag in de mond wordt genomen. Dat leert puberjongen Nicholas Van der Swart (Kai Luke Brummer) wanneer hij in 1981 als dienstplichtige wordt opgeroepen door het Zuid-Afrikaanse leger. De zestienjarige cadet komt in een snoeiharde macho-omgeving terecht die homofobie, racisme en xenofobie letterlijk in de hoofden van jongemannen probeert te stampen. Sommige van de bootcampscènes doen denken aan de horror van Full Metal Jacket, maar de vierde speelfilm van Zuid-Afrikaans regisseur Oliver Hermanus (Skoonheid, The Endless River) is bovenal een teder portret van een jongen die verstikt wordt door zijn nieuwe omgeving. De vernederende legeropleiding bevestigt dat Nicholas anders is dan zijn medesoldaten. Alleen tijdens zeldzame privémomenten vindt hij de ruimte om zijn homoseksualiteit te ontdekken. Hermanus verbeeldt niet alleen de waanzin van het Zuid-Afrikaanse apartheidstijdperk, maar ook de warmte van een jeugdromance en seksuele verkenning. Tekst: International Film Festival Rotterdam.
Rialto❤African Cinema
In september presenteert Rialto vier bijzondere films uit Afrika. De voorbereidingen voor World Cinema Amsterdam 2020 waren al in volle gang toen het coronavirus roet in het eten gooide; er zat niets anders op dan het festival af te gelasten. Dat is natuurlijk heel jammer, vooral als je je bedenkt dat we dit jaar, net als in 2017, de cinema van sub-Sahara Afrika in de schijnwerpers wilden zetten: Actual Africa 2020. Ervan uitgaand dat het virus dan bedwongen is, wordt dit focusprogramma naar de WCA-editie van 2021 verplaatst. Om te laten zien hoe bijzonder die Afrikaanse cinema eigenlijk is, brengen we in september Rialto❤African Cinema, een speciaal programma met daarin vier films die in de afgelopen jaren tijdens WCA te zien waren: Supa Modo (za 5 & za 19 september); Necktie Youth (ma 7 & ma 21 september); The Wound (do 10 & do 24 september); Félicité (di 15 & wo 30 september).
Wie deze films liever thuis bekijkt, dat kan! In onze online filmzaal Picl zijn drie van de vier films ook in september te zien: Supa Modo, The Wound en Félicité.
Dinsdag 29 September
Adam
Hoewel Abla haar handen vol heeft aan de opvoeding van haar dochter en aan haar kleine bakkerij, biedt zij Samia een plek in huis, onder voorwaarde dat ze binnen een paar dagen vertrekt. Maar Samia blijkt een welkome kracht, en haar gebakjes vinden gretig aftrek bij de buurtbewoners. Naarmate de vrouwen langer samenwerken, wordt hun band sterker en leren ze elk op hun eigen manier om te gaan met hun verleden. Maryam Touzani’s intelligente karakterstudie getuigt van een groot regietalent. Adam is een mooi verhaal over het doorstaan van tegenslagen, en onbevreesd de toekomst tegemoet treden. Op subtiele wijze brengt Touzani het leven van haar personages in beeld, waarmee zij gevoelige onderwerpen, zoals ongehuwde zwangere vrouwen in de Arabische wereld, op overtuigende wijze aan de kaak stelt.
Berlin Alexanderplatz
Regisseur: Burhan Qurbani. Vluchteling Francis maakt de gevaarlijke oversteek van Afrika naar Europa. Als hij uiteindelijk in Berlijn aankomt en aan een nieuw leven begint, zweert hij om dat als een goed mens te doen. Door zijn status als illegale vluchteling blijkt dat echter praktisch onmogelijk. Francis valt in handen van drugsdealer Reinhold. Onder invloed van hem verandert Francis in Franz, een genadeloze crimineel. Het eerlijke leven wat hij probeerde te leiden, is opeens verder weg dan ooit.
Moffie
Regie: Oliver Hermanus. Moffie is een homohatend, Afrikaans scheldwoord dat door sommige mannen maar al te graag in de mond wordt genomen. Dat leert puberjongen Nicholas Van der Swart (Kai Luke Brummer) wanneer hij in 1981 als dienstplichtige wordt opgeroepen door het Zuid-Afrikaanse leger. De zestienjarige cadet komt in een snoeiharde macho-omgeving terecht die homofobie, racisme en xenofobie letterlijk in de hoofden van jongemannen probeert te stampen. Sommige van de bootcampscènes doen denken aan de horror van Full Metal Jacket, maar de vierde speelfilm van Zuid-Afrikaans regisseur Oliver Hermanus (Skoonheid, The Endless River) is bovenal een teder portret van een jongen die verstikt wordt door zijn nieuwe omgeving. De vernederende legeropleiding bevestigt dat Nicholas anders is dan zijn medesoldaten. Alleen tijdens zeldzame privémomenten vindt hij de ruimte om zijn homoseksualiteit te ontdekken. Hermanus verbeeldt niet alleen de waanzin van het Zuid-Afrikaanse apartheidstijdperk, maar ook de warmte van een jeugdromance en seksuele verkenning. Tekst: International Film Festival Rotterdam.
Rialto❤African Cinema
In september presenteert Rialto vier bijzondere films uit Afrika. De voorbereidingen voor World Cinema Amsterdam 2020 waren al in volle gang toen het coronavirus roet in het eten gooide; er zat niets anders op dan het festival af te gelasten. Dat is natuurlijk heel jammer, vooral als je je bedenkt dat we dit jaar, net als in 2017, de cinema van sub-Sahara Afrika in de schijnwerpers wilden zetten: Actual Africa 2020. Ervan uitgaand dat het virus dan bedwongen is, wordt dit focusprogramma naar de WCA-editie van 2021 verplaatst. Om te laten zien hoe bijzonder die Afrikaanse cinema eigenlijk is, brengen we in september Rialto❤African Cinema, een speciaal programma met daarin vier films die in de afgelopen jaren tijdens WCA te zien waren: Supa Modo (za 5 & za 19 september); Necktie Youth (ma 7 & ma 21 september); The Wound (do 10 & do 24 september); Félicité (di 15 & wo 30 september).
Wie deze films liever thuis bekijkt, dat kan! In onze online filmzaal Picl zijn drie van de vier films ook in september te zien: Supa Modo, The Wound en Félicité.
Rocks
ROCKS is een film van regisseur Sarah Gavron (SUFFRAGETTE): een levendig en hoopvol portret van een groep tienermeiden over vriendschap en opgroeien in wereldstad Londen. “In de geest van Ken Loach’s KES of Céline Sciamma’s GIRLHOOD”, aldus The Guardian (★★★★★).
De Brits-Nigeriaanse Shola – ook wel ‘Rocks’ genoemd – is vijftien jaar. Volgens de docenten op school moet ze gaan nadenken over haar toekomst, maar ze is vooral bezig met wat zich in haar thuissituatie afspeelt. Haar vader is overleden en nadat haar moeder plotseling vertrekt, neemt Rocks de zorg van haar jongere broertje Emmanuel op zich. Gelukkig staat ze er niet helemaal alleen voor en wordt ze omringd door haar vriendinnen. Regisseur Sarah Gavron werkte voor ROCKS met veel getalenteerde vrouwelijke crewleden, onder wie Hélène Louvart, de cameravrouw achter Alice Rohrwacher’s LAZZARO FELICE. Na de wereldpremière in Toronto reisde Sarah Gavron met ROCKS naar het IFFR, waar de film werd omarmd door pers en publiek.
Woensdag 30 September
Adam
Hoewel Abla haar handen vol heeft aan de opvoeding van haar dochter en aan haar kleine bakkerij, biedt zij Samia een plek in huis, onder voorwaarde dat ze binnen een paar dagen vertrekt. Maar Samia blijkt een welkome kracht, en haar gebakjes vinden gretig aftrek bij de buurtbewoners. Naarmate de vrouwen langer samenwerken, wordt hun band sterker en leren ze elk op hun eigen manier om te gaan met hun verleden. Maryam Touzani’s intelligente karakterstudie getuigt van een groot regietalent. Adam is een mooi verhaal over het doorstaan van tegenslagen, en onbevreesd de toekomst tegemoet treden. Op subtiele wijze brengt Touzani het leven van haar personages in beeld, waarmee zij gevoelige onderwerpen, zoals ongehuwde zwangere vrouwen in de Arabische wereld, op overtuigende wijze aan de kaak stelt.
Berlin Alexanderplatz
Regisseur: Burhan Qurbani. Vluchteling Francis maakt de gevaarlijke oversteek van Afrika naar Europa. Als hij uiteindelijk in Berlijn aankomt en aan een nieuw leven begint, zweert hij om dat als een goed mens te doen. Door zijn status als illegale vluchteling blijkt dat echter praktisch onmogelijk. Francis valt in handen van drugsdealer Reinhold. Onder invloed van hem verandert Francis in Franz, een genadeloze crimineel. Het eerlijke leven wat hij probeerde te leiden, is opeens verder weg dan ooit.
Moffie
Regie: Oliver Hermanus. Moffie is een homohatend, Afrikaans scheldwoord dat door sommige mannen maar al te graag in de mond wordt genomen. Dat leert puberjongen Nicholas Van der Swart (Kai Luke Brummer) wanneer hij in 1981 als dienstplichtige wordt opgeroepen door het Zuid-Afrikaanse leger. De zestienjarige cadet komt in een snoeiharde macho-omgeving terecht die homofobie, racisme en xenofobie letterlijk in de hoofden van jongemannen probeert te stampen. Sommige van de bootcampscènes doen denken aan de horror van Full Metal Jacket, maar de vierde speelfilm van Zuid-Afrikaans regisseur Oliver Hermanus (Skoonheid, The Endless River) is bovenal een teder portret van een jongen die verstikt wordt door zijn nieuwe omgeving. De vernederende legeropleiding bevestigt dat Nicholas anders is dan zijn medesoldaten. Alleen tijdens zeldzame privémomenten vindt hij de ruimte om zijn homoseksualiteit te ontdekken. Hermanus verbeeldt niet alleen de waanzin van het Zuid-Afrikaanse apartheidstijdperk, maar ook de warmte van een jeugdromance en seksuele verkenning. Tekst: International Film Festival Rotterdam.
Rialto❤African Cinema
In september presenteert Rialto vier bijzondere films uit Afrika. De voorbereidingen voor World Cinema Amsterdam 2020 waren al in volle gang toen het coronavirus roet in het eten gooide; er zat niets anders op dan het festival af te gelasten. Dat is natuurlijk heel jammer, vooral als je je bedenkt dat we dit jaar, net als in 2017, de cinema van sub-Sahara Afrika in de schijnwerpers wilden zetten: Actual Africa 2020. Ervan uitgaand dat het virus dan bedwongen is, wordt dit focusprogramma naar de WCA-editie van 2021 verplaatst. Om te laten zien hoe bijzonder die Afrikaanse cinema eigenlijk is, brengen we in september Rialto❤African Cinema, een speciaal programma met daarin vier films die in de afgelopen jaren tijdens WCA te zien waren: Supa Modo (za 5 & za 19 september); Necktie Youth (ma 7 & ma 21 september); The Wound (do 10 & do 24 september); Félicité (di 15 & wo 30 september).
Wie deze films liever thuis bekijkt, dat kan! In onze online filmzaal Picl zijn drie van de vier films ook in september te zien: Supa Modo, The Wound en Félicité.
Rocks
ROCKS is een film van regisseur Sarah Gavron (SUFFRAGETTE): een levendig en hoopvol portret van een groep tienermeiden over vriendschap en opgroeien in wereldstad Londen. “In de geest van Ken Loach’s KES of Céline Sciamma’s GIRLHOOD”, aldus The Guardian (★★★★★).
De Brits-Nigeriaanse Shola – ook wel ‘Rocks’ genoemd – is vijftien jaar. Volgens de docenten op school moet ze gaan nadenken over haar toekomst, maar ze is vooral bezig met wat zich in haar thuissituatie afspeelt. Haar vader is overleden en nadat haar moeder plotseling vertrekt, neemt Rocks de zorg van haar jongere broertje Emmanuel op zich. Gelukkig staat ze er niet helemaal alleen voor en wordt ze omringd door haar vriendinnen. Regisseur Sarah Gavron werkte voor ROCKS met veel getalenteerde vrouwelijke crewleden, onder wie Hélène Louvart, de cameravrouw achter Alice Rohrwacher’s LAZZARO FELICE. Na de wereldpremière in Toronto reisde Sarah Gavron met ROCKS naar het IFFR, waar de film werd omarmd door pers en publiek.
Donderdag 01 Oktober
Berlin Alexanderplatz
Regisseur: Burhan Qurbani. Vluchteling Francis maakt de gevaarlijke oversteek van Afrika naar Europa. Als hij uiteindelijk in Berlijn aankomt en aan een nieuw leven begint, zweert hij om dat als een goed mens te doen. Door zijn status als illegale vluchteling blijkt dat echter praktisch onmogelijk. Francis valt in handen van drugsdealer Reinhold. Onder invloed van hem verandert Francis in Franz, een genadeloze crimineel. Het eerlijke leven wat hij probeerde te leiden, is opeens verder weg dan ooit.
Rocks
ROCKS is een film van regisseur Sarah Gavron (SUFFRAGETTE): een levendig en hoopvol portret van een groep tienermeiden over vriendschap en opgroeien in wereldstad Londen. “In de geest van Ken Loach’s KES of Céline Sciamma’s GIRLHOOD”, aldus The Guardian (★★★★★).
De Brits-Nigeriaanse Shola – ook wel ‘Rocks’ genoemd – is vijftien jaar. Volgens de docenten op school moet ze gaan nadenken over haar toekomst, maar ze is vooral bezig met wat zich in haar thuissituatie afspeelt. Haar vader is overleden en nadat haar moeder plotseling vertrekt, neemt Rocks de zorg van haar jongere broertje Emmanuel op zich. Gelukkig staat ze er niet helemaal alleen voor en wordt ze omringd door haar vriendinnen. Regisseur Sarah Gavron werkte voor ROCKS met veel getalenteerde vrouwelijke crewleden, onder wie Hélène Louvart, de cameravrouw achter Alice Rohrwacher’s LAZZARO FELICE. Na de wereldpremière in Toronto reisde Sarah Gavron met ROCKS naar het IFFR, waar de film werd omarmd door pers en publiek.
Stop Filming Us
Donderdag 01 Oktober 2020 19:30 - 21:45
The ASCL proudly presents the kick-off of the iAfrica Film Festival (9-11 October, Filmhuis Den Haag). On 1 October, the film ‘Stop Filming Us’ will be screened in Leiden, followed by a discussion with the director and other guests. Based on the struggle of young people in Goma (Northeastern Congo) against the prevailing western reporting about war and misery, ‘Stop Filming Us’ investigates how these Western stereotypes are the result of a skewed balance of power. ‘Stop Filming Us’ creates a cinematic dialogue between western perceptions and the Congolese experience of reality. While the Congolese perspective becomes increasingly clearer in the film, questions arise about the perspective of the film itself; is a white director able to make a film about the new Congolese image, or is it primarily a story created by his own western perspective? Documentary/Spoken: French, Swahili, English, Lingala/Subtitle: English/ 95 min./ Cineast: Joris Postema/ DRC, Nederland/ 2020. In line with COVID-19 measures, the venue has a maximum capacity of 56 people. So register as soon as possible!
Movies that Matter x Pakhuis de Zwijger: Lamentations of Judas
Donderdag 01 Oktober 2020 20:00 - 21:00
In samenwerking met Pakhuis de Zwijger organiseert Movies that Matter op donderdag 1 oktober een online vertoning van de documentaire Lamentations of Judas, met aansluitend een verdiepingsprogramma. De mannen van ‘Bataljon 32’ waren zwarte Angolezen die vochten voor wit Zuid-Afrika. Velen van hen waren toen nog jongens. Nu brengen ze hun dagen door in het woestijndorp Pomfret, worstelend met twijfel en spijt. Kan er verlossing zijn voor deze mannen? Verdiepingsprogramma: Naar aanleiding van de film Lamentations of Judas gaat moderator Bahram Sadeghi het gesprek aan over goed en kwaad, twijfel en spijt ten tijde van Zuid-Afrika’s koloniale oorlog in Angola. Waren de slachtoffers ook daders en werden de daders geslachtofferd? De gastsprekers worden op een later moment bekendgemaakt. Het nagesprek is in het Nederlands, de film is Frans gesproken en Engels ondertiteld. Online vertoning: Op deze pagina's kun je van 31 september 20.00 uur t/m 2 oktober 20.00 uur de film bekijken en alvast je online plekje reserveren voor het nagesprek tijdens de LIVECAST op 1 oktober 20.00 uur.
Vrijdag 02 Oktober
Berlin Alexanderplatz
Regisseur: Burhan Qurbani. Vluchteling Francis maakt de gevaarlijke oversteek van Afrika naar Europa. Als hij uiteindelijk in Berlijn aankomt en aan een nieuw leven begint, zweert hij om dat als een goed mens te doen. Door zijn status als illegale vluchteling blijkt dat echter praktisch onmogelijk. Francis valt in handen van drugsdealer Reinhold. Onder invloed van hem verandert Francis in Franz, een genadeloze crimineel. Het eerlijke leven wat hij probeerde te leiden, is opeens verder weg dan ooit.
Rocks
ROCKS is een film van regisseur Sarah Gavron (SUFFRAGETTE): een levendig en hoopvol portret van een groep tienermeiden over vriendschap en opgroeien in wereldstad Londen. “In de geest van Ken Loach’s KES of Céline Sciamma’s GIRLHOOD”, aldus The Guardian (★★★★★).
De Brits-Nigeriaanse Shola – ook wel ‘Rocks’ genoemd – is vijftien jaar. Volgens de docenten op school moet ze gaan nadenken over haar toekomst, maar ze is vooral bezig met wat zich in haar thuissituatie afspeelt. Haar vader is overleden en nadat haar moeder plotseling vertrekt, neemt Rocks de zorg van haar jongere broertje Emmanuel op zich. Gelukkig staat ze er niet helemaal alleen voor en wordt ze omringd door haar vriendinnen. Regisseur Sarah Gavron werkte voor ROCKS met veel getalenteerde vrouwelijke crewleden, onder wie Hélène Louvart, de cameravrouw achter Alice Rohrwacher’s LAZZARO FELICE. Na de wereldpremière in Toronto reisde Sarah Gavron met ROCKS naar het IFFR, waar de film werd omarmd door pers en publiek.
Zaterdag 03 Oktober
Berlin Alexanderplatz
Regisseur: Burhan Qurbani. Vluchteling Francis maakt de gevaarlijke oversteek van Afrika naar Europa. Als hij uiteindelijk in Berlijn aankomt en aan een nieuw leven begint, zweert hij om dat als een goed mens te doen. Door zijn status als illegale vluchteling blijkt dat echter praktisch onmogelijk. Francis valt in handen van drugsdealer Reinhold. Onder invloed van hem verandert Francis in Franz, een genadeloze crimineel. Het eerlijke leven wat hij probeerde te leiden, is opeens verder weg dan ooit.
Rocks
ROCKS is een film van regisseur Sarah Gavron (SUFFRAGETTE): een levendig en hoopvol portret van een groep tienermeiden over vriendschap en opgroeien in wereldstad Londen. “In de geest van Ken Loach’s KES of Céline Sciamma’s GIRLHOOD”, aldus The Guardian (★★★★★).
De Brits-Nigeriaanse Shola – ook wel ‘Rocks’ genoemd – is vijftien jaar. Volgens de docenten op school moet ze gaan nadenken over haar toekomst, maar ze is vooral bezig met wat zich in haar thuissituatie afspeelt. Haar vader is overleden en nadat haar moeder plotseling vertrekt, neemt Rocks de zorg van haar jongere broertje Emmanuel op zich. Gelukkig staat ze er niet helemaal alleen voor en wordt ze omringd door haar vriendinnen. Regisseur Sarah Gavron werkte voor ROCKS met veel getalenteerde vrouwelijke crewleden, onder wie Hélène Louvart, de cameravrouw achter Alice Rohrwacher’s LAZZARO FELICE. Na de wereldpremière in Toronto reisde Sarah Gavron met ROCKS naar het IFFR, waar de film werd omarmd door pers en publiek.