Agenda 16 - 22 Oktober 2022
Zondag 16 Oktober
Afrovibes Festival 2022: Rupture | Rapture
Afrovibes 2022, de verrukking en plezier van contact met anderen en de verscheurdheid en ontwrichting tussen mensen en culturen. Festival met theater, dans, performance, mode, muziek uit en over Afrika. Dit jaar met een focus op West Afrika. RUPTURE | RAPTURE – De 19e editie van Afrovibes Festival brengt opnieuw een programma dat de diversiteit en kracht van verandering in het Afrikaanse continent laat zien. Dit jaar is onze focus vooral op West Afrika en de West-Afrikaanse diaspora in Europa. De choreografen, regisseurs, schrijvers, dansers, acteurs en grafisch ontwerpers komen uit Senegal, Ivoorkust, Kameroen, Guinee, Congo, uit Kenia en Zuid-Afrika en uit de Afrikaanse diaspora in Frankrijk, Oostenrijk, België en Nederland. Het thema dit jaar is RUPTURE | RAPTURE. De verrukking en het plezier dat we krijgen uit ons contact met anderen. En de verscheurdheid en ontwrichting die kan ontstaan tussen mensen en culturen. In diverse locaties in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,
Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Met dit jaar onder meer een tentoonstelling, gesprekken, muziek en dans in het Cobra Museum (Amstelveen); voostellingen in het Afrovibes Festival; film in de Bijlmerbios (Amsterdam) en het Filmhuis Den Haag; dans in OBA-De Hallen (Amsterdam), Ladysmith Black Mambazo in Muziekgebouw aan 't IJ. Ook locaties in Rotterdam en Utrecht.
Entoto Band on tour!
Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music. Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel
Femi
Geteisterd door suïcidale gedachten trekt de 21-jarige Dennis weer terug in bij zijn moeder Thea in Eindhoven. Zijn hoogzwangere ex-vriendin Asha mag hij vanwege een woede-uitbarsting niet meer zien, en Dennis’ aanstaande vaderschap maakt veel oud zeer los. Zestien jaar geleden was hij getuige van zijn vaders zelfmoord, en door de naderende geboorte van zijn eigen zoon wordt de strijd tussen Dennis’ innerlijke demonen alsmaar heftiger. Terugkeren naar zijn Eindhovense roots leek aanvankelijk een goed idee, maar zijn verhuizing blijkt juist averechts te werken: Dennis’ agressieve gedrag steekt opnieuw de kop op, en doet hem verder afdrijven van de mensen waar hij van houdt. Ten einde raad ziet Dennis nog maar één uitweg om zijn naasten te ontlasten: hij laat zich vervloeken met een voodoo-spreuk van een Nigeriaanse priester. Hoe meer Dennis’ lichaam geconsumeerd wordt door de vloek, hoe helderder zijn geest wordt: om zijn ongeboren zoon te beschermen moet hij een groot offer brengen.
Kosmogonie - Zinsou – een Afrikaanse kunstcollectie
Dit jaar is er in het Cobra Museum een bijzondere focus op kunst uit verschillende delen van Afrika. Daarbij volgen we het voorbeeld van een aantal Cobra-kunstenaars in hun fascinatie voor Afrikaanse kunst. In het najaar presenteren wij de tentoonstelling Kosmogonie, Zinsou een Afrikaanse kunstcollectie met een selectie van 130 kunstwerken, afkomstig van 37 kunstenaars van verschillende generaties uit het Afrikaanse continent en Frankrijk. Het Cobra Museum vult deze tot de verbeelding sprekende tentoonstelling aan met een origineel activiteitenprogramma.
Kosmogonie. De Zinsou kunstcollectie, afkomstig uit Benin, is in de woorden van oprichter Marie-Cécile Zinsou ontwikkeld vanuit de wens om “Afrikaanse landen actief betrokken te laten zijn in de totstandkoming van een eigen kunst en dit voor een lokaal publiek te exposeren.” De snelle ontwikkeling hiervan heeft ervoor gezorgd dat de verbeeldingskracht en de bijbehorende kunstuitingen van hedendaags Afrika steeds meer zichtbaarheid krijgen op het wereldtoneel. Deze erkenning heeft ruimte gegeven aan een nieuwe generatie kunstenaars die op innovatieve wijze een synthese weten te vinden tussen traditie en globalisatie. In de tentoonstelling zijn sculpturen, fotografie, schilderijen en installaties te zien. De titel Kosmogonie verwijst naar de leer van de schepping van de kosmos, een concept waarbinnen de verschillende thema’s in de tentoonstelling vallen. Het werk van Cyprien Tokoudogba is hiervan een mooi voorbeeld: zijn schilderijen leggen in een formeel minimalisme de link tussen geschiedenis, traditie, mythologie en gebruiken. Naast gevestigde namen als Frédéric Bruly Bouabré, Romuald Hazoumè en Chéri Samba is er veel aandacht voor jonge kunstenaars, waardoor er een beeld ontstaat van de moderne invloeden die vormend zijn voor de hedendaagse Afrikaanse kunst.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
The Woman King (2022)
Agojie, een volledig vrouwelijke krijgerseenheid die het Afrikaanse koninkrijk Dahomey beschermden in de negentiende eeuw, stonden bekend om hun vechtkunst en heldhaftigheid. Generaal Nanisca stoomt een volgende generatie krijgsters klaar voor de strijd tegen een vijand die hun levens dreigt te verwoesten.
Totem
De elfjarige Ama uit Rotterdam beleeft een spannend en magisch avontuur wanneer ze probeert te ontsnappen aan de politie die haar met haar familie wil terugbrengen naar Senegal, het land waar ze vandaan komen. Tijdens haar zwerftocht krijgt ze gezelschap van een gigantisch stekelvarken die ze Totem noemt en haar beschermer en gids wordt. Ama woont met haar familie al haar hele leven in Rotterdam. De regering vindt dat ze terug moeten naar Senegal maar Ama voelt zich helemaal Nederlands. Ze is een fanatieke zwemster en samen met haar beste vriend Thijs brengt ze heel wat uren door in het zwembad. Ze droomt ervan ooit net zo goed te worden als Ranomi Kromowidjojo. Op een avond worden haar moeder en broertje Abi gearresteerd. Ama weet uit handen van de politie te blijven en gaat op zoek naar haar vader die nachtdienst heeft. Zo begint haar zwerftocht door Rotterdam, waarbij ze onverwacht gezelschap krijgt van een gigantisch stekelvarken. Met hulp van een spirituele verhalenverteller (griot), de mysterieuze Kouyaté, leert Ama meer over haar Senegalese roots en de waarde van haar totemdier – haar beschermer en gids – dat ze Totem noemt en dat haar al die tijd iets duidelijk probeert te maken. Intussen komt Thijs in actie en zet samen met zijn klasgenoten alles op alles om de familie in Nederland te laten blijven.
iAfrica Film Festival 2022 - Through African Eyes!
Sinds het koloniale verleden draagt het Afrikaanse continent bij aan de welvaart van de internationale gemeenschap. Toen begon het met het leveren van mijnbouwproducten, agrarische producten, aardolie, gas en andere delfstoffen. Nu spitst de wereldwijde jacht op grondstoffen zich toe op zeldzame metalen om de groene revoluties (Green Deal) te realiseren. Met de 6de editie van het filmfestival willen de oprichters de kracht van Afrika belichten opdat er meer bewustzijn ontstaat over wat het Afrikaanse continent bijdraagt aan de wereldwijde welvaart zowel op economisch als op cultureel gebied. Elk jaar staat een land of regio centraal. Dit jaar is dit Congo. Om precies te zijn de Democratische Republiek Congo. Met de filmselectie krijgt je meer inzicht over de geschiedenis, de cultuur en de economische inbreng van Congo. Er zullen ook films over andere landen worden vertoond. Naast film is ook een hedendaagse dansvoorstelling en Q&A’s met filmmakers. Het iAfrica Film Festival opent op vrijdag 14 oktober met de film JUWAA van de filmmaker Nganji Mutiri. Een bekroonde kunstenaar geboren in Bukavu en momenteel woonachtig in België. Hij werkt in theater, film, poëzie en fotografie en is altijd op zoek naar verbindingen en perspectieven tussen het bijzondere en het universele. JUWAA is zijn eerste speelfilm als schrijver en regisseur.
De Nieuwe Vrouw - Veranderende posities van vrouwen in spraakmakende kunst
Van Dinsdag 13 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 08 Januari 2023 - 17:00
De Nieuwe Vrouw vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen, gereflecteerd in de Nederlandse kunst vanaf eind 19de eeuw. In de schijnwerpers staan vrouwen die de barricade op gaan, nieuwe werkvelden betreden, meesterwerken scheppen, collecties aanleggen, een sigaret opsteken, met hun korte (of lange) coupe flaneren of op de fiets springen. Vrouwen die – keer op keer – tornen aan de ideeën van wat typisch ‘vrouwelijk’ of ‘mannelijk’ is, die met conventies breken en grenzen verleggen. De tentoonstelling stelt vragen over de macht om te kijken en bekeken te worden, in een tijd waarin vrouwen verandering opeisen van wetgeving en moraal. Centraal staat de beeldvorming van de vrouw, tegen de achtergrond van de voortschrijdende emancipatie. Met maar liefst 70 spraakmakende schilderijen, tekeningen en beelden van zowel vrouwelijke als mannelijke makers, die getuigen van vrouwelijke kracht, talent, doorzettingsvermogen én schoonheid. Het zwaartepunt ligt op de periode 1880-1950, aangevuld met hedendaagse kunst die uitnodigt tot reflectie op het heden. Er zal werk getoond worden van onder anderen Charley Toorop, Marlene Dumas (ZA/NL), Ina van Zyl (ZA/NL), Else Berg, Jan Sluijters, Iris Kensmil, Lou Loeber, Eva Besnyö, Isaac Israels, Helen Verhoeven, Thérèse Schwartze, Rineke Dijkstra en Leo Gestel.
Moshekwa Langa - Omweg
Van Zaterdag 03 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 04 December 2022 - 17:00
Opgroeien op een plek die niet op de officiële landkaarten is terug te vinden, wat doet dat met je? Met trots presenteert KM21 de eerste grote solotentoonstelling in Nederland van kunstenaar Moshekwa Langa (Zuid-Afrika, 1975). Langa maakt tekeningen, collages, foto’s, schilderijen, video’s en installaties. Zijn persoonlijke geschiedenis loopt hier als een rode draad doorheen. Opgegroeid in Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid - het systeem van rassenscheiding tussen 1948 en 1990 - staan thema’s als ontheemding, verplaatsing en identiteit centraal in Langa’s poëtische werk. Dit vertaalt zich naar verschillende werken geïnspireerd op landkaarten en plattegronden, soms organisch en abstract, soms doorvlochten met taal. De directheid of tastbaarheid van het materiaal is altijd een belangrijke factor. Voor zijn werk keert Langa geregeld terug naar zijn geboorteplaats Bakenberg in de provincie Limpopo, dat tijdens de apartheid niet was opgenomen op officiële landkaarten. Bakenberg vormt onder meer het decor voor Where do I begin, een videowerk uit 2001 dat de tentoonstelling in KM21 inluidt. Naast deze iconische video toont Langa nieuw werk dat hij speciaal voor de tentoonstelling maakte, waaronder een serie grootschalige werken met natuurlijke houtskool op papier.
Maandag 17 Oktober
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,
Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Met dit jaar onder meer een tentoonstelling, gesprekken, muziek en dans in het Cobra Museum (Amstelveen); voostellingen in het Afrovibes Festival; film in de Bijlmerbios (Amsterdam) en het Filmhuis Den Haag; dans in OBA-De Hallen (Amsterdam), Ladysmith Black Mambazo in Muziekgebouw aan 't IJ. Ook locaties in Rotterdam en Utrecht.
Entoto Band on tour!
Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music. Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel
Femi
Geteisterd door suïcidale gedachten trekt de 21-jarige Dennis weer terug in bij zijn moeder Thea in Eindhoven. Zijn hoogzwangere ex-vriendin Asha mag hij vanwege een woede-uitbarsting niet meer zien, en Dennis’ aanstaande vaderschap maakt veel oud zeer los. Zestien jaar geleden was hij getuige van zijn vaders zelfmoord, en door de naderende geboorte van zijn eigen zoon wordt de strijd tussen Dennis’ innerlijke demonen alsmaar heftiger. Terugkeren naar zijn Eindhovense roots leek aanvankelijk een goed idee, maar zijn verhuizing blijkt juist averechts te werken: Dennis’ agressieve gedrag steekt opnieuw de kop op, en doet hem verder afdrijven van de mensen waar hij van houdt. Ten einde raad ziet Dennis nog maar één uitweg om zijn naasten te ontlasten: hij laat zich vervloeken met een voodoo-spreuk van een Nigeriaanse priester. Hoe meer Dennis’ lichaam geconsumeerd wordt door de vloek, hoe helderder zijn geest wordt: om zijn ongeboren zoon te beschermen moet hij een groot offer brengen.
Kosmogonie - Zinsou – een Afrikaanse kunstcollectie
Dit jaar is er in het Cobra Museum een bijzondere focus op kunst uit verschillende delen van Afrika. Daarbij volgen we het voorbeeld van een aantal Cobra-kunstenaars in hun fascinatie voor Afrikaanse kunst. In het najaar presenteren wij de tentoonstelling Kosmogonie, Zinsou een Afrikaanse kunstcollectie met een selectie van 130 kunstwerken, afkomstig van 37 kunstenaars van verschillende generaties uit het Afrikaanse continent en Frankrijk. Het Cobra Museum vult deze tot de verbeelding sprekende tentoonstelling aan met een origineel activiteitenprogramma.
Kosmogonie. De Zinsou kunstcollectie, afkomstig uit Benin, is in de woorden van oprichter Marie-Cécile Zinsou ontwikkeld vanuit de wens om “Afrikaanse landen actief betrokken te laten zijn in de totstandkoming van een eigen kunst en dit voor een lokaal publiek te exposeren.” De snelle ontwikkeling hiervan heeft ervoor gezorgd dat de verbeeldingskracht en de bijbehorende kunstuitingen van hedendaags Afrika steeds meer zichtbaarheid krijgen op het wereldtoneel. Deze erkenning heeft ruimte gegeven aan een nieuwe generatie kunstenaars die op innovatieve wijze een synthese weten te vinden tussen traditie en globalisatie. In de tentoonstelling zijn sculpturen, fotografie, schilderijen en installaties te zien. De titel Kosmogonie verwijst naar de leer van de schepping van de kosmos, een concept waarbinnen de verschillende thema’s in de tentoonstelling vallen. Het werk van Cyprien Tokoudogba is hiervan een mooi voorbeeld: zijn schilderijen leggen in een formeel minimalisme de link tussen geschiedenis, traditie, mythologie en gebruiken. Naast gevestigde namen als Frédéric Bruly Bouabré, Romuald Hazoumè en Chéri Samba is er veel aandacht voor jonge kunstenaars, waardoor er een beeld ontstaat van de moderne invloeden die vormend zijn voor de hedendaagse Afrikaanse kunst.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
The Woman King (2022)
Agojie, een volledig vrouwelijke krijgerseenheid die het Afrikaanse koninkrijk Dahomey beschermden in de negentiende eeuw, stonden bekend om hun vechtkunst en heldhaftigheid. Generaal Nanisca stoomt een volgende generatie krijgsters klaar voor de strijd tegen een vijand die hun levens dreigt te verwoesten.
Totem
De elfjarige Ama uit Rotterdam beleeft een spannend en magisch avontuur wanneer ze probeert te ontsnappen aan de politie die haar met haar familie wil terugbrengen naar Senegal, het land waar ze vandaan komen. Tijdens haar zwerftocht krijgt ze gezelschap van een gigantisch stekelvarken die ze Totem noemt en haar beschermer en gids wordt. Ama woont met haar familie al haar hele leven in Rotterdam. De regering vindt dat ze terug moeten naar Senegal maar Ama voelt zich helemaal Nederlands. Ze is een fanatieke zwemster en samen met haar beste vriend Thijs brengt ze heel wat uren door in het zwembad. Ze droomt ervan ooit net zo goed te worden als Ranomi Kromowidjojo. Op een avond worden haar moeder en broertje Abi gearresteerd. Ama weet uit handen van de politie te blijven en gaat op zoek naar haar vader die nachtdienst heeft. Zo begint haar zwerftocht door Rotterdam, waarbij ze onverwacht gezelschap krijgt van een gigantisch stekelvarken. Met hulp van een spirituele verhalenverteller (griot), de mysterieuze Kouyaté, leert Ama meer over haar Senegalese roots en de waarde van haar totemdier – haar beschermer en gids – dat ze Totem noemt en dat haar al die tijd iets duidelijk probeert te maken. Intussen komt Thijs in actie en zet samen met zijn klasgenoten alles op alles om de familie in Nederland te laten blijven.
De Nieuwe Vrouw - Veranderende posities van vrouwen in spraakmakende kunst
Van Dinsdag 13 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 08 Januari 2023 - 17:00
De Nieuwe Vrouw vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen, gereflecteerd in de Nederlandse kunst vanaf eind 19de eeuw. In de schijnwerpers staan vrouwen die de barricade op gaan, nieuwe werkvelden betreden, meesterwerken scheppen, collecties aanleggen, een sigaret opsteken, met hun korte (of lange) coupe flaneren of op de fiets springen. Vrouwen die – keer op keer – tornen aan de ideeën van wat typisch ‘vrouwelijk’ of ‘mannelijk’ is, die met conventies breken en grenzen verleggen. De tentoonstelling stelt vragen over de macht om te kijken en bekeken te worden, in een tijd waarin vrouwen verandering opeisen van wetgeving en moraal. Centraal staat de beeldvorming van de vrouw, tegen de achtergrond van de voortschrijdende emancipatie. Met maar liefst 70 spraakmakende schilderijen, tekeningen en beelden van zowel vrouwelijke als mannelijke makers, die getuigen van vrouwelijke kracht, talent, doorzettingsvermogen én schoonheid. Het zwaartepunt ligt op de periode 1880-1950, aangevuld met hedendaagse kunst die uitnodigt tot reflectie op het heden. Er zal werk getoond worden van onder anderen Charley Toorop, Marlene Dumas (ZA/NL), Ina van Zyl (ZA/NL), Else Berg, Jan Sluijters, Iris Kensmil, Lou Loeber, Eva Besnyö, Isaac Israels, Helen Verhoeven, Thérèse Schwartze, Rineke Dijkstra en Leo Gestel.
Moshekwa Langa - Omweg
Van Zaterdag 03 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 04 December 2022 - 17:00
Opgroeien op een plek die niet op de officiële landkaarten is terug te vinden, wat doet dat met je? Met trots presenteert KM21 de eerste grote solotentoonstelling in Nederland van kunstenaar Moshekwa Langa (Zuid-Afrika, 1975). Langa maakt tekeningen, collages, foto’s, schilderijen, video’s en installaties. Zijn persoonlijke geschiedenis loopt hier als een rode draad doorheen. Opgegroeid in Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid - het systeem van rassenscheiding tussen 1948 en 1990 - staan thema’s als ontheemding, verplaatsing en identiteit centraal in Langa’s poëtische werk. Dit vertaalt zich naar verschillende werken geïnspireerd op landkaarten en plattegronden, soms organisch en abstract, soms doorvlochten met taal. De directheid of tastbaarheid van het materiaal is altijd een belangrijke factor. Voor zijn werk keert Langa geregeld terug naar zijn geboorteplaats Bakenberg in de provincie Limpopo, dat tijdens de apartheid niet was opgenomen op officiële landkaarten. Bakenberg vormt onder meer het decor voor Where do I begin, een videowerk uit 2001 dat de tentoonstelling in KM21 inluidt. Naast deze iconische video toont Langa nieuw werk dat hij speciaal voor de tentoonstelling maakte, waaronder een serie grootschalige werken met natuurlijke houtskool op papier.
Dinsdag 18 Oktober
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,
Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Met dit jaar onder meer een tentoonstelling, gesprekken, muziek en dans in het Cobra Museum (Amstelveen); voostellingen in het Afrovibes Festival; film in de Bijlmerbios (Amsterdam) en het Filmhuis Den Haag; dans in OBA-De Hallen (Amsterdam), Ladysmith Black Mambazo in Muziekgebouw aan 't IJ. Ook locaties in Rotterdam en Utrecht.
Entoto Band on tour!
Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music. Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel
Femi
Geteisterd door suïcidale gedachten trekt de 21-jarige Dennis weer terug in bij zijn moeder Thea in Eindhoven. Zijn hoogzwangere ex-vriendin Asha mag hij vanwege een woede-uitbarsting niet meer zien, en Dennis’ aanstaande vaderschap maakt veel oud zeer los. Zestien jaar geleden was hij getuige van zijn vaders zelfmoord, en door de naderende geboorte van zijn eigen zoon wordt de strijd tussen Dennis’ innerlijke demonen alsmaar heftiger. Terugkeren naar zijn Eindhovense roots leek aanvankelijk een goed idee, maar zijn verhuizing blijkt juist averechts te werken: Dennis’ agressieve gedrag steekt opnieuw de kop op, en doet hem verder afdrijven van de mensen waar hij van houdt. Ten einde raad ziet Dennis nog maar één uitweg om zijn naasten te ontlasten: hij laat zich vervloeken met een voodoo-spreuk van een Nigeriaanse priester. Hoe meer Dennis’ lichaam geconsumeerd wordt door de vloek, hoe helderder zijn geest wordt: om zijn ongeboren zoon te beschermen moet hij een groot offer brengen.
Kosmogonie - Zinsou – een Afrikaanse kunstcollectie
Dit jaar is er in het Cobra Museum een bijzondere focus op kunst uit verschillende delen van Afrika. Daarbij volgen we het voorbeeld van een aantal Cobra-kunstenaars in hun fascinatie voor Afrikaanse kunst. In het najaar presenteren wij de tentoonstelling Kosmogonie, Zinsou een Afrikaanse kunstcollectie met een selectie van 130 kunstwerken, afkomstig van 37 kunstenaars van verschillende generaties uit het Afrikaanse continent en Frankrijk. Het Cobra Museum vult deze tot de verbeelding sprekende tentoonstelling aan met een origineel activiteitenprogramma.
Kosmogonie. De Zinsou kunstcollectie, afkomstig uit Benin, is in de woorden van oprichter Marie-Cécile Zinsou ontwikkeld vanuit de wens om “Afrikaanse landen actief betrokken te laten zijn in de totstandkoming van een eigen kunst en dit voor een lokaal publiek te exposeren.” De snelle ontwikkeling hiervan heeft ervoor gezorgd dat de verbeeldingskracht en de bijbehorende kunstuitingen van hedendaags Afrika steeds meer zichtbaarheid krijgen op het wereldtoneel. Deze erkenning heeft ruimte gegeven aan een nieuwe generatie kunstenaars die op innovatieve wijze een synthese weten te vinden tussen traditie en globalisatie. In de tentoonstelling zijn sculpturen, fotografie, schilderijen en installaties te zien. De titel Kosmogonie verwijst naar de leer van de schepping van de kosmos, een concept waarbinnen de verschillende thema’s in de tentoonstelling vallen. Het werk van Cyprien Tokoudogba is hiervan een mooi voorbeeld: zijn schilderijen leggen in een formeel minimalisme de link tussen geschiedenis, traditie, mythologie en gebruiken. Naast gevestigde namen als Frédéric Bruly Bouabré, Romuald Hazoumè en Chéri Samba is er veel aandacht voor jonge kunstenaars, waardoor er een beeld ontstaat van de moderne invloeden die vormend zijn voor de hedendaagse Afrikaanse kunst.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
The Woman King (2022)
Agojie, een volledig vrouwelijke krijgerseenheid die het Afrikaanse koninkrijk Dahomey beschermden in de negentiende eeuw, stonden bekend om hun vechtkunst en heldhaftigheid. Generaal Nanisca stoomt een volgende generatie krijgsters klaar voor de strijd tegen een vijand die hun levens dreigt te verwoesten.
Totem
De elfjarige Ama uit Rotterdam beleeft een spannend en magisch avontuur wanneer ze probeert te ontsnappen aan de politie die haar met haar familie wil terugbrengen naar Senegal, het land waar ze vandaan komen. Tijdens haar zwerftocht krijgt ze gezelschap van een gigantisch stekelvarken die ze Totem noemt en haar beschermer en gids wordt. Ama woont met haar familie al haar hele leven in Rotterdam. De regering vindt dat ze terug moeten naar Senegal maar Ama voelt zich helemaal Nederlands. Ze is een fanatieke zwemster en samen met haar beste vriend Thijs brengt ze heel wat uren door in het zwembad. Ze droomt ervan ooit net zo goed te worden als Ranomi Kromowidjojo. Op een avond worden haar moeder en broertje Abi gearresteerd. Ama weet uit handen van de politie te blijven en gaat op zoek naar haar vader die nachtdienst heeft. Zo begint haar zwerftocht door Rotterdam, waarbij ze onverwacht gezelschap krijgt van een gigantisch stekelvarken. Met hulp van een spirituele verhalenverteller (griot), de mysterieuze Kouyaté, leert Ama meer over haar Senegalese roots en de waarde van haar totemdier – haar beschermer en gids – dat ze Totem noemt en dat haar al die tijd iets duidelijk probeert te maken. Intussen komt Thijs in actie en zet samen met zijn klasgenoten alles op alles om de familie in Nederland te laten blijven.
De Nieuwe Vrouw - Veranderende posities van vrouwen in spraakmakende kunst
Van Dinsdag 13 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 08 Januari 2023 - 17:00
De Nieuwe Vrouw vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen, gereflecteerd in de Nederlandse kunst vanaf eind 19de eeuw. In de schijnwerpers staan vrouwen die de barricade op gaan, nieuwe werkvelden betreden, meesterwerken scheppen, collecties aanleggen, een sigaret opsteken, met hun korte (of lange) coupe flaneren of op de fiets springen. Vrouwen die – keer op keer – tornen aan de ideeën van wat typisch ‘vrouwelijk’ of ‘mannelijk’ is, die met conventies breken en grenzen verleggen. De tentoonstelling stelt vragen over de macht om te kijken en bekeken te worden, in een tijd waarin vrouwen verandering opeisen van wetgeving en moraal. Centraal staat de beeldvorming van de vrouw, tegen de achtergrond van de voortschrijdende emancipatie. Met maar liefst 70 spraakmakende schilderijen, tekeningen en beelden van zowel vrouwelijke als mannelijke makers, die getuigen van vrouwelijke kracht, talent, doorzettingsvermogen én schoonheid. Het zwaartepunt ligt op de periode 1880-1950, aangevuld met hedendaagse kunst die uitnodigt tot reflectie op het heden. Er zal werk getoond worden van onder anderen Charley Toorop, Marlene Dumas (ZA/NL), Ina van Zyl (ZA/NL), Else Berg, Jan Sluijters, Iris Kensmil, Lou Loeber, Eva Besnyö, Isaac Israels, Helen Verhoeven, Thérèse Schwartze, Rineke Dijkstra en Leo Gestel.
Moshekwa Langa - Omweg
Van Zaterdag 03 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 04 December 2022 - 17:00
Opgroeien op een plek die niet op de officiële landkaarten is terug te vinden, wat doet dat met je? Met trots presenteert KM21 de eerste grote solotentoonstelling in Nederland van kunstenaar Moshekwa Langa (Zuid-Afrika, 1975). Langa maakt tekeningen, collages, foto’s, schilderijen, video’s en installaties. Zijn persoonlijke geschiedenis loopt hier als een rode draad doorheen. Opgegroeid in Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid - het systeem van rassenscheiding tussen 1948 en 1990 - staan thema’s als ontheemding, verplaatsing en identiteit centraal in Langa’s poëtische werk. Dit vertaalt zich naar verschillende werken geïnspireerd op landkaarten en plattegronden, soms organisch en abstract, soms doorvlochten met taal. De directheid of tastbaarheid van het materiaal is altijd een belangrijke factor. Voor zijn werk keert Langa geregeld terug naar zijn geboorteplaats Bakenberg in de provincie Limpopo, dat tijdens de apartheid niet was opgenomen op officiële landkaarten. Bakenberg vormt onder meer het decor voor Where do I begin, een videowerk uit 2001 dat de tentoonstelling in KM21 inluidt. Naast deze iconische video toont Langa nieuw werk dat hij speciaal voor de tentoonstelling maakte, waaronder een serie grootschalige werken met natuurlijke houtskool op papier.
Woensdag 19 Oktober
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,
Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Met dit jaar onder meer een tentoonstelling, gesprekken, muziek en dans in het Cobra Museum (Amstelveen); voostellingen in het Afrovibes Festival; film in de Bijlmerbios (Amsterdam) en het Filmhuis Den Haag; dans in OBA-De Hallen (Amsterdam), Ladysmith Black Mambazo in Muziekgebouw aan 't IJ. Ook locaties in Rotterdam en Utrecht.
Entoto Band on tour!
Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music. Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel
Femi
Geteisterd door suïcidale gedachten trekt de 21-jarige Dennis weer terug in bij zijn moeder Thea in Eindhoven. Zijn hoogzwangere ex-vriendin Asha mag hij vanwege een woede-uitbarsting niet meer zien, en Dennis’ aanstaande vaderschap maakt veel oud zeer los. Zestien jaar geleden was hij getuige van zijn vaders zelfmoord, en door de naderende geboorte van zijn eigen zoon wordt de strijd tussen Dennis’ innerlijke demonen alsmaar heftiger. Terugkeren naar zijn Eindhovense roots leek aanvankelijk een goed idee, maar zijn verhuizing blijkt juist averechts te werken: Dennis’ agressieve gedrag steekt opnieuw de kop op, en doet hem verder afdrijven van de mensen waar hij van houdt. Ten einde raad ziet Dennis nog maar één uitweg om zijn naasten te ontlasten: hij laat zich vervloeken met een voodoo-spreuk van een Nigeriaanse priester. Hoe meer Dennis’ lichaam geconsumeerd wordt door de vloek, hoe helderder zijn geest wordt: om zijn ongeboren zoon te beschermen moet hij een groot offer brengen.
Kosmogonie - Zinsou – een Afrikaanse kunstcollectie
Dit jaar is er in het Cobra Museum een bijzondere focus op kunst uit verschillende delen van Afrika. Daarbij volgen we het voorbeeld van een aantal Cobra-kunstenaars in hun fascinatie voor Afrikaanse kunst. In het najaar presenteren wij de tentoonstelling Kosmogonie, Zinsou een Afrikaanse kunstcollectie met een selectie van 130 kunstwerken, afkomstig van 37 kunstenaars van verschillende generaties uit het Afrikaanse continent en Frankrijk. Het Cobra Museum vult deze tot de verbeelding sprekende tentoonstelling aan met een origineel activiteitenprogramma.
Kosmogonie. De Zinsou kunstcollectie, afkomstig uit Benin, is in de woorden van oprichter Marie-Cécile Zinsou ontwikkeld vanuit de wens om “Afrikaanse landen actief betrokken te laten zijn in de totstandkoming van een eigen kunst en dit voor een lokaal publiek te exposeren.” De snelle ontwikkeling hiervan heeft ervoor gezorgd dat de verbeeldingskracht en de bijbehorende kunstuitingen van hedendaags Afrika steeds meer zichtbaarheid krijgen op het wereldtoneel. Deze erkenning heeft ruimte gegeven aan een nieuwe generatie kunstenaars die op innovatieve wijze een synthese weten te vinden tussen traditie en globalisatie. In de tentoonstelling zijn sculpturen, fotografie, schilderijen en installaties te zien. De titel Kosmogonie verwijst naar de leer van de schepping van de kosmos, een concept waarbinnen de verschillende thema’s in de tentoonstelling vallen. Het werk van Cyprien Tokoudogba is hiervan een mooi voorbeeld: zijn schilderijen leggen in een formeel minimalisme de link tussen geschiedenis, traditie, mythologie en gebruiken. Naast gevestigde namen als Frédéric Bruly Bouabré, Romuald Hazoumè en Chéri Samba is er veel aandacht voor jonge kunstenaars, waardoor er een beeld ontstaat van de moderne invloeden die vormend zijn voor de hedendaagse Afrikaanse kunst.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
The Woman King (2022)
Agojie, een volledig vrouwelijke krijgerseenheid die het Afrikaanse koninkrijk Dahomey beschermden in de negentiende eeuw, stonden bekend om hun vechtkunst en heldhaftigheid. Generaal Nanisca stoomt een volgende generatie krijgsters klaar voor de strijd tegen een vijand die hun levens dreigt te verwoesten.
Totem
De elfjarige Ama uit Rotterdam beleeft een spannend en magisch avontuur wanneer ze probeert te ontsnappen aan de politie die haar met haar familie wil terugbrengen naar Senegal, het land waar ze vandaan komen. Tijdens haar zwerftocht krijgt ze gezelschap van een gigantisch stekelvarken die ze Totem noemt en haar beschermer en gids wordt. Ama woont met haar familie al haar hele leven in Rotterdam. De regering vindt dat ze terug moeten naar Senegal maar Ama voelt zich helemaal Nederlands. Ze is een fanatieke zwemster en samen met haar beste vriend Thijs brengt ze heel wat uren door in het zwembad. Ze droomt ervan ooit net zo goed te worden als Ranomi Kromowidjojo. Op een avond worden haar moeder en broertje Abi gearresteerd. Ama weet uit handen van de politie te blijven en gaat op zoek naar haar vader die nachtdienst heeft. Zo begint haar zwerftocht door Rotterdam, waarbij ze onverwacht gezelschap krijgt van een gigantisch stekelvarken. Met hulp van een spirituele verhalenverteller (griot), de mysterieuze Kouyaté, leert Ama meer over haar Senegalese roots en de waarde van haar totemdier – haar beschermer en gids – dat ze Totem noemt en dat haar al die tijd iets duidelijk probeert te maken. Intussen komt Thijs in actie en zet samen met zijn klasgenoten alles op alles om de familie in Nederland te laten blijven.
De Nieuwe Vrouw - Veranderende posities van vrouwen in spraakmakende kunst
Van Dinsdag 13 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 08 Januari 2023 - 17:00
De Nieuwe Vrouw vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen, gereflecteerd in de Nederlandse kunst vanaf eind 19de eeuw. In de schijnwerpers staan vrouwen die de barricade op gaan, nieuwe werkvelden betreden, meesterwerken scheppen, collecties aanleggen, een sigaret opsteken, met hun korte (of lange) coupe flaneren of op de fiets springen. Vrouwen die – keer op keer – tornen aan de ideeën van wat typisch ‘vrouwelijk’ of ‘mannelijk’ is, die met conventies breken en grenzen verleggen. De tentoonstelling stelt vragen over de macht om te kijken en bekeken te worden, in een tijd waarin vrouwen verandering opeisen van wetgeving en moraal. Centraal staat de beeldvorming van de vrouw, tegen de achtergrond van de voortschrijdende emancipatie. Met maar liefst 70 spraakmakende schilderijen, tekeningen en beelden van zowel vrouwelijke als mannelijke makers, die getuigen van vrouwelijke kracht, talent, doorzettingsvermogen én schoonheid. Het zwaartepunt ligt op de periode 1880-1950, aangevuld met hedendaagse kunst die uitnodigt tot reflectie op het heden. Er zal werk getoond worden van onder anderen Charley Toorop, Marlene Dumas (ZA/NL), Ina van Zyl (ZA/NL), Else Berg, Jan Sluijters, Iris Kensmil, Lou Loeber, Eva Besnyö, Isaac Israels, Helen Verhoeven, Thérèse Schwartze, Rineke Dijkstra en Leo Gestel.
Moshekwa Langa - Omweg
Van Zaterdag 03 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 04 December 2022 - 17:00
Opgroeien op een plek die niet op de officiële landkaarten is terug te vinden, wat doet dat met je? Met trots presenteert KM21 de eerste grote solotentoonstelling in Nederland van kunstenaar Moshekwa Langa (Zuid-Afrika, 1975). Langa maakt tekeningen, collages, foto’s, schilderijen, video’s en installaties. Zijn persoonlijke geschiedenis loopt hier als een rode draad doorheen. Opgegroeid in Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid - het systeem van rassenscheiding tussen 1948 en 1990 - staan thema’s als ontheemding, verplaatsing en identiteit centraal in Langa’s poëtische werk. Dit vertaalt zich naar verschillende werken geïnspireerd op landkaarten en plattegronden, soms organisch en abstract, soms doorvlochten met taal. De directheid of tastbaarheid van het materiaal is altijd een belangrijke factor. Voor zijn werk keert Langa geregeld terug naar zijn geboorteplaats Bakenberg in de provincie Limpopo, dat tijdens de apartheid niet was opgenomen op officiële landkaarten. Bakenberg vormt onder meer het decor voor Where do I begin, een videowerk uit 2001 dat de tentoonstelling in KM21 inluidt. Naast deze iconische video toont Langa nieuw werk dat hij speciaal voor de tentoonstelling maakte, waaronder een serie grootschalige werken met natuurlijke houtskool op papier.
Pongo
Woensdag 19 Oktober 2022 20:30
Pongo – ook vaak de diva van Kuduro genoemd – heeft het tot haar levensmissie gemaakt om het genre Kuduro voortdurend tot een nieuw niveau te verheffen met geluiden van over de hele wereld. Traditionele Angolese liederen, Caribische Zouk, Braziliaanse beats; allemaal vormden ze de soundtrack van haar muziekrijke jeugd en later ook de basis voor haar eigen unieke, eclectische muziekstijl. Haar sound is dan ook onmogelijk in een hokje te plaatsen en is een combinatie van o.a. kuduro, dancehall, electronica en moderne pop. Geboren in Angola groeide de gepassioneerde danseres op met een rijkdom aan muziek en ritmes. Pongo begon haar muzikale carrière in haar tienerjaren als zangeres van zangeres van het Lissabonse kudurocollectief Buraka Som Sistema, waar haar vocale talenten door velen ontdekt werden. Sinds een aantal jaar boekt ze ook succes als solo-artieste met haar euforische, aanstekelijke tracks en dampende shows die in no-time veranderen in een dansfeestje.
Donderdag 20 Oktober
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,
Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Met dit jaar onder meer een tentoonstelling, gesprekken, muziek en dans in het Cobra Museum (Amstelveen); voostellingen in het Afrovibes Festival; film in de Bijlmerbios (Amsterdam) en het Filmhuis Den Haag; dans in OBA-De Hallen (Amsterdam), Ladysmith Black Mambazo in Muziekgebouw aan 't IJ. Ook locaties in Rotterdam en Utrecht.
Entoto Band on tour!
Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music. Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel
Femi
Geteisterd door suïcidale gedachten trekt de 21-jarige Dennis weer terug in bij zijn moeder Thea in Eindhoven. Zijn hoogzwangere ex-vriendin Asha mag hij vanwege een woede-uitbarsting niet meer zien, en Dennis’ aanstaande vaderschap maakt veel oud zeer los. Zestien jaar geleden was hij getuige van zijn vaders zelfmoord, en door de naderende geboorte van zijn eigen zoon wordt de strijd tussen Dennis’ innerlijke demonen alsmaar heftiger. Terugkeren naar zijn Eindhovense roots leek aanvankelijk een goed idee, maar zijn verhuizing blijkt juist averechts te werken: Dennis’ agressieve gedrag steekt opnieuw de kop op, en doet hem verder afdrijven van de mensen waar hij van houdt. Ten einde raad ziet Dennis nog maar één uitweg om zijn naasten te ontlasten: hij laat zich vervloeken met een voodoo-spreuk van een Nigeriaanse priester. Hoe meer Dennis’ lichaam geconsumeerd wordt door de vloek, hoe helderder zijn geest wordt: om zijn ongeboren zoon te beschermen moet hij een groot offer brengen.
Kosmogonie - Zinsou – een Afrikaanse kunstcollectie
Dit jaar is er in het Cobra Museum een bijzondere focus op kunst uit verschillende delen van Afrika. Daarbij volgen we het voorbeeld van een aantal Cobra-kunstenaars in hun fascinatie voor Afrikaanse kunst. In het najaar presenteren wij de tentoonstelling Kosmogonie, Zinsou een Afrikaanse kunstcollectie met een selectie van 130 kunstwerken, afkomstig van 37 kunstenaars van verschillende generaties uit het Afrikaanse continent en Frankrijk. Het Cobra Museum vult deze tot de verbeelding sprekende tentoonstelling aan met een origineel activiteitenprogramma.
Kosmogonie. De Zinsou kunstcollectie, afkomstig uit Benin, is in de woorden van oprichter Marie-Cécile Zinsou ontwikkeld vanuit de wens om “Afrikaanse landen actief betrokken te laten zijn in de totstandkoming van een eigen kunst en dit voor een lokaal publiek te exposeren.” De snelle ontwikkeling hiervan heeft ervoor gezorgd dat de verbeeldingskracht en de bijbehorende kunstuitingen van hedendaags Afrika steeds meer zichtbaarheid krijgen op het wereldtoneel. Deze erkenning heeft ruimte gegeven aan een nieuwe generatie kunstenaars die op innovatieve wijze een synthese weten te vinden tussen traditie en globalisatie. In de tentoonstelling zijn sculpturen, fotografie, schilderijen en installaties te zien. De titel Kosmogonie verwijst naar de leer van de schepping van de kosmos, een concept waarbinnen de verschillende thema’s in de tentoonstelling vallen. Het werk van Cyprien Tokoudogba is hiervan een mooi voorbeeld: zijn schilderijen leggen in een formeel minimalisme de link tussen geschiedenis, traditie, mythologie en gebruiken. Naast gevestigde namen als Frédéric Bruly Bouabré, Romuald Hazoumè en Chéri Samba is er veel aandacht voor jonge kunstenaars, waardoor er een beeld ontstaat van de moderne invloeden die vormend zijn voor de hedendaagse Afrikaanse kunst.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
The Woman King (2022)
Agojie, een volledig vrouwelijke krijgerseenheid die het Afrikaanse koninkrijk Dahomey beschermden in de negentiende eeuw, stonden bekend om hun vechtkunst en heldhaftigheid. Generaal Nanisca stoomt een volgende generatie krijgsters klaar voor de strijd tegen een vijand die hun levens dreigt te verwoesten.
Tori et Lokita
Twee tieners zijn West-Afrika ontvlucht en in België terecht gekomen. De harde realiteit van het vluchtelingenleven brengt Tori (Pablo Schils) en Lokita (Joely Mbundu) tot elkaar. Samen proberen ze een leven op te bouwen als broer en zus. Ze komen aan de kost met een baantje bij een nogal schimmige pizzeria. Een verblijfsvergunning blijkt moeilijk te krijgen, waardoor ze van verschillende kanten in het nauw worden gedreven. Tori en Lokita lijken onzichtbaar voor de wereld om hen heen, maar gelukkig hebben ze elkaar. De eerste film die de gebroeders Dardenne samen maakte stamt alweer uit 1978. Sindsdien hebben ze talloze prachtige films gemaakt, waarin ze steevast met mededogen en realisme het lot in beeld brengen van mensen die het niet getroffen hebben – denk aan films als Rosetta, Le gamin au vélo en Deux jours, une nuit. Hun nieuwe film, Tori et Lokita, vormt daarop geen uitzondering. Bij het afgelopen filmfestival van Cannes werd de film bekroond met de speciale Prijs van het 75e Jubileum.
Totem
De elfjarige Ama uit Rotterdam beleeft een spannend en magisch avontuur wanneer ze probeert te ontsnappen aan de politie die haar met haar familie wil terugbrengen naar Senegal, het land waar ze vandaan komen. Tijdens haar zwerftocht krijgt ze gezelschap van een gigantisch stekelvarken die ze Totem noemt en haar beschermer en gids wordt. Ama woont met haar familie al haar hele leven in Rotterdam. De regering vindt dat ze terug moeten naar Senegal maar Ama voelt zich helemaal Nederlands. Ze is een fanatieke zwemster en samen met haar beste vriend Thijs brengt ze heel wat uren door in het zwembad. Ze droomt ervan ooit net zo goed te worden als Ranomi Kromowidjojo. Op een avond worden haar moeder en broertje Abi gearresteerd. Ama weet uit handen van de politie te blijven en gaat op zoek naar haar vader die nachtdienst heeft. Zo begint haar zwerftocht door Rotterdam, waarbij ze onverwacht gezelschap krijgt van een gigantisch stekelvarken. Met hulp van een spirituele verhalenverteller (griot), de mysterieuze Kouyaté, leert Ama meer over haar Senegalese roots en de waarde van haar totemdier – haar beschermer en gids – dat ze Totem noemt en dat haar al die tijd iets duidelijk probeert te maken. Intussen komt Thijs in actie en zet samen met zijn klasgenoten alles op alles om de familie in Nederland te laten blijven.
De Nieuwe Vrouw - Veranderende posities van vrouwen in spraakmakende kunst
Van Dinsdag 13 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 08 Januari 2023 - 17:00
De Nieuwe Vrouw vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen, gereflecteerd in de Nederlandse kunst vanaf eind 19de eeuw. In de schijnwerpers staan vrouwen die de barricade op gaan, nieuwe werkvelden betreden, meesterwerken scheppen, collecties aanleggen, een sigaret opsteken, met hun korte (of lange) coupe flaneren of op de fiets springen. Vrouwen die – keer op keer – tornen aan de ideeën van wat typisch ‘vrouwelijk’ of ‘mannelijk’ is, die met conventies breken en grenzen verleggen. De tentoonstelling stelt vragen over de macht om te kijken en bekeken te worden, in een tijd waarin vrouwen verandering opeisen van wetgeving en moraal. Centraal staat de beeldvorming van de vrouw, tegen de achtergrond van de voortschrijdende emancipatie. Met maar liefst 70 spraakmakende schilderijen, tekeningen en beelden van zowel vrouwelijke als mannelijke makers, die getuigen van vrouwelijke kracht, talent, doorzettingsvermogen én schoonheid. Het zwaartepunt ligt op de periode 1880-1950, aangevuld met hedendaagse kunst die uitnodigt tot reflectie op het heden. Er zal werk getoond worden van onder anderen Charley Toorop, Marlene Dumas (ZA/NL), Ina van Zyl (ZA/NL), Else Berg, Jan Sluijters, Iris Kensmil, Lou Loeber, Eva Besnyö, Isaac Israels, Helen Verhoeven, Thérèse Schwartze, Rineke Dijkstra en Leo Gestel.
Moshekwa Langa - Omweg
Van Zaterdag 03 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 04 December 2022 - 17:00
Opgroeien op een plek die niet op de officiële landkaarten is terug te vinden, wat doet dat met je? Met trots presenteert KM21 de eerste grote solotentoonstelling in Nederland van kunstenaar Moshekwa Langa (Zuid-Afrika, 1975). Langa maakt tekeningen, collages, foto’s, schilderijen, video’s en installaties. Zijn persoonlijke geschiedenis loopt hier als een rode draad doorheen. Opgegroeid in Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid - het systeem van rassenscheiding tussen 1948 en 1990 - staan thema’s als ontheemding, verplaatsing en identiteit centraal in Langa’s poëtische werk. Dit vertaalt zich naar verschillende werken geïnspireerd op landkaarten en plattegronden, soms organisch en abstract, soms doorvlochten met taal. De directheid of tastbaarheid van het materiaal is altijd een belangrijke factor. Voor zijn werk keert Langa geregeld terug naar zijn geboorteplaats Bakenberg in de provincie Limpopo, dat tijdens de apartheid niet was opgenomen op officiële landkaarten. Bakenberg vormt onder meer het decor voor Where do I begin, een videowerk uit 2001 dat de tentoonstelling in KM21 inluidt. Naast deze iconische video toont Langa nieuw werk dat hij speciaal voor de tentoonstelling maakte, waaronder een serie grootschalige werken met natuurlijke houtskool op papier.
Vrijdag 21 Oktober
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,
Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Met dit jaar onder meer een tentoonstelling, gesprekken, muziek en dans in het Cobra Museum (Amstelveen); voostellingen in het Afrovibes Festival; film in de Bijlmerbios (Amsterdam) en het Filmhuis Den Haag; dans in OBA-De Hallen (Amsterdam), Ladysmith Black Mambazo in Muziekgebouw aan 't IJ. Ook locaties in Rotterdam en Utrecht.
Entoto Band on tour!
Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music. Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel
Femi
Geteisterd door suïcidale gedachten trekt de 21-jarige Dennis weer terug in bij zijn moeder Thea in Eindhoven. Zijn hoogzwangere ex-vriendin Asha mag hij vanwege een woede-uitbarsting niet meer zien, en Dennis’ aanstaande vaderschap maakt veel oud zeer los. Zestien jaar geleden was hij getuige van zijn vaders zelfmoord, en door de naderende geboorte van zijn eigen zoon wordt de strijd tussen Dennis’ innerlijke demonen alsmaar heftiger. Terugkeren naar zijn Eindhovense roots leek aanvankelijk een goed idee, maar zijn verhuizing blijkt juist averechts te werken: Dennis’ agressieve gedrag steekt opnieuw de kop op, en doet hem verder afdrijven van de mensen waar hij van houdt. Ten einde raad ziet Dennis nog maar één uitweg om zijn naasten te ontlasten: hij laat zich vervloeken met een voodoo-spreuk van een Nigeriaanse priester. Hoe meer Dennis’ lichaam geconsumeerd wordt door de vloek, hoe helderder zijn geest wordt: om zijn ongeboren zoon te beschermen moet hij een groot offer brengen.
Kosmogonie - Zinsou – een Afrikaanse kunstcollectie
Dit jaar is er in het Cobra Museum een bijzondere focus op kunst uit verschillende delen van Afrika. Daarbij volgen we het voorbeeld van een aantal Cobra-kunstenaars in hun fascinatie voor Afrikaanse kunst. In het najaar presenteren wij de tentoonstelling Kosmogonie, Zinsou een Afrikaanse kunstcollectie met een selectie van 130 kunstwerken, afkomstig van 37 kunstenaars van verschillende generaties uit het Afrikaanse continent en Frankrijk. Het Cobra Museum vult deze tot de verbeelding sprekende tentoonstelling aan met een origineel activiteitenprogramma.
Kosmogonie. De Zinsou kunstcollectie, afkomstig uit Benin, is in de woorden van oprichter Marie-Cécile Zinsou ontwikkeld vanuit de wens om “Afrikaanse landen actief betrokken te laten zijn in de totstandkoming van een eigen kunst en dit voor een lokaal publiek te exposeren.” De snelle ontwikkeling hiervan heeft ervoor gezorgd dat de verbeeldingskracht en de bijbehorende kunstuitingen van hedendaags Afrika steeds meer zichtbaarheid krijgen op het wereldtoneel. Deze erkenning heeft ruimte gegeven aan een nieuwe generatie kunstenaars die op innovatieve wijze een synthese weten te vinden tussen traditie en globalisatie. In de tentoonstelling zijn sculpturen, fotografie, schilderijen en installaties te zien. De titel Kosmogonie verwijst naar de leer van de schepping van de kosmos, een concept waarbinnen de verschillende thema’s in de tentoonstelling vallen. Het werk van Cyprien Tokoudogba is hiervan een mooi voorbeeld: zijn schilderijen leggen in een formeel minimalisme de link tussen geschiedenis, traditie, mythologie en gebruiken. Naast gevestigde namen als Frédéric Bruly Bouabré, Romuald Hazoumè en Chéri Samba is er veel aandacht voor jonge kunstenaars, waardoor er een beeld ontstaat van de moderne invloeden die vormend zijn voor de hedendaagse Afrikaanse kunst.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
The Woman King (2022)
Agojie, een volledig vrouwelijke krijgerseenheid die het Afrikaanse koninkrijk Dahomey beschermden in de negentiende eeuw, stonden bekend om hun vechtkunst en heldhaftigheid. Generaal Nanisca stoomt een volgende generatie krijgsters klaar voor de strijd tegen een vijand die hun levens dreigt te verwoesten.
Tori et Lokita
Twee tieners zijn West-Afrika ontvlucht en in België terecht gekomen. De harde realiteit van het vluchtelingenleven brengt Tori (Pablo Schils) en Lokita (Joely Mbundu) tot elkaar. Samen proberen ze een leven op te bouwen als broer en zus. Ze komen aan de kost met een baantje bij een nogal schimmige pizzeria. Een verblijfsvergunning blijkt moeilijk te krijgen, waardoor ze van verschillende kanten in het nauw worden gedreven. Tori en Lokita lijken onzichtbaar voor de wereld om hen heen, maar gelukkig hebben ze elkaar. De eerste film die de gebroeders Dardenne samen maakte stamt alweer uit 1978. Sindsdien hebben ze talloze prachtige films gemaakt, waarin ze steevast met mededogen en realisme het lot in beeld brengen van mensen die het niet getroffen hebben – denk aan films als Rosetta, Le gamin au vélo en Deux jours, une nuit. Hun nieuwe film, Tori et Lokita, vormt daarop geen uitzondering. Bij het afgelopen filmfestival van Cannes werd de film bekroond met de speciale Prijs van het 75e Jubileum.
Totem
De elfjarige Ama uit Rotterdam beleeft een spannend en magisch avontuur wanneer ze probeert te ontsnappen aan de politie die haar met haar familie wil terugbrengen naar Senegal, het land waar ze vandaan komen. Tijdens haar zwerftocht krijgt ze gezelschap van een gigantisch stekelvarken die ze Totem noemt en haar beschermer en gids wordt. Ama woont met haar familie al haar hele leven in Rotterdam. De regering vindt dat ze terug moeten naar Senegal maar Ama voelt zich helemaal Nederlands. Ze is een fanatieke zwemster en samen met haar beste vriend Thijs brengt ze heel wat uren door in het zwembad. Ze droomt ervan ooit net zo goed te worden als Ranomi Kromowidjojo. Op een avond worden haar moeder en broertje Abi gearresteerd. Ama weet uit handen van de politie te blijven en gaat op zoek naar haar vader die nachtdienst heeft. Zo begint haar zwerftocht door Rotterdam, waarbij ze onverwacht gezelschap krijgt van een gigantisch stekelvarken. Met hulp van een spirituele verhalenverteller (griot), de mysterieuze Kouyaté, leert Ama meer over haar Senegalese roots en de waarde van haar totemdier – haar beschermer en gids – dat ze Totem noemt en dat haar al die tijd iets duidelijk probeert te maken. Intussen komt Thijs in actie en zet samen met zijn klasgenoten alles op alles om de familie in Nederland te laten blijven.
De Nieuwe Vrouw - Veranderende posities van vrouwen in spraakmakende kunst
Van Dinsdag 13 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 08 Januari 2023 - 17:00
De Nieuwe Vrouw vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen, gereflecteerd in de Nederlandse kunst vanaf eind 19de eeuw. In de schijnwerpers staan vrouwen die de barricade op gaan, nieuwe werkvelden betreden, meesterwerken scheppen, collecties aanleggen, een sigaret opsteken, met hun korte (of lange) coupe flaneren of op de fiets springen. Vrouwen die – keer op keer – tornen aan de ideeën van wat typisch ‘vrouwelijk’ of ‘mannelijk’ is, die met conventies breken en grenzen verleggen. De tentoonstelling stelt vragen over de macht om te kijken en bekeken te worden, in een tijd waarin vrouwen verandering opeisen van wetgeving en moraal. Centraal staat de beeldvorming van de vrouw, tegen de achtergrond van de voortschrijdende emancipatie. Met maar liefst 70 spraakmakende schilderijen, tekeningen en beelden van zowel vrouwelijke als mannelijke makers, die getuigen van vrouwelijke kracht, talent, doorzettingsvermogen én schoonheid. Het zwaartepunt ligt op de periode 1880-1950, aangevuld met hedendaagse kunst die uitnodigt tot reflectie op het heden. Er zal werk getoond worden van onder anderen Charley Toorop, Marlene Dumas (ZA/NL), Ina van Zyl (ZA/NL), Else Berg, Jan Sluijters, Iris Kensmil, Lou Loeber, Eva Besnyö, Isaac Israels, Helen Verhoeven, Thérèse Schwartze, Rineke Dijkstra en Leo Gestel.
Moshekwa Langa - Omweg
Van Zaterdag 03 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 04 December 2022 - 17:00
Opgroeien op een plek die niet op de officiële landkaarten is terug te vinden, wat doet dat met je? Met trots presenteert KM21 de eerste grote solotentoonstelling in Nederland van kunstenaar Moshekwa Langa (Zuid-Afrika, 1975). Langa maakt tekeningen, collages, foto’s, schilderijen, video’s en installaties. Zijn persoonlijke geschiedenis loopt hier als een rode draad doorheen. Opgegroeid in Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid - het systeem van rassenscheiding tussen 1948 en 1990 - staan thema’s als ontheemding, verplaatsing en identiteit centraal in Langa’s poëtische werk. Dit vertaalt zich naar verschillende werken geïnspireerd op landkaarten en plattegronden, soms organisch en abstract, soms doorvlochten met taal. De directheid of tastbaarheid van het materiaal is altijd een belangrijke factor. Voor zijn werk keert Langa geregeld terug naar zijn geboorteplaats Bakenberg in de provincie Limpopo, dat tijdens de apartheid niet was opgenomen op officiële landkaarten. Bakenberg vormt onder meer het decor voor Where do I begin, een videowerk uit 2001 dat de tentoonstelling in KM21 inluidt. Naast deze iconische video toont Langa nieuw werk dat hij speciaal voor de tentoonstelling maakte, waaronder een serie grootschalige werken met natuurlijke houtskool op papier.
Promotie: De puzzel van tropische ziekten in Afrika ten zuiden van de Sahara
Vrijdag 21 Oktober 2022 10:00 - 11:30
Dhr. G.O.E. Abd-Elfarag promoveert op het proefschrift: 'Nodding Syndrome: The puzzle of tropical diseases in sub-Saharan Africa'. Promotor is prof. dr. M. Boele van Hensbroek. Copromotoren zijn dr. E.J.J. Rood en dr. M.B. Sebit.
Promotie: Encefalopathieën van onbekende oorzaak bij kinderen in Afrika beneden de Sahara
Vrijdag 21 Oktober 2022 13:00 - 14:30
Dhr. A.W.D. Edridge promoveert op het proefschrift: 'Encephalopathies of unknown cause in children in sub-Saharan Africa'. Promotoren zijn dr. C.M. van der Hoek en prof. dr. M. Boele van Hensbroek. Copromotoren zijn prof. dr. J.B.M. van Woensel en prof. dr. M.D. de Jong.
On-site Promotie: "HIV prevention among university students in Sudan"
Vrijdag 21 Oktober 2022 16:00
Promovendus: Husameddin Farouk Siddig Elshiekh. Promotor: Prof. dr. H. de Vries. Co-promotor: Dr. Ciska Hoving. Soedanese universiteitsstudenten lopen een groot risico om HIV te krijgen, ondanks de heersende religieuze waarden en sociale normen die seks voor het huwelijk verbieden. Dit proefschrift onderzocht de psychosociale determinanten van twee belangrijke gedragingen (onthouding en consequent condoomgebruik) onder deze populatie. Met behulp van een model voor gedragsverandering en een gemengde onderzoeksmethode werd het seksuele gedrag van de studenten onderzocht en werden de meest opvallende psychosociale determinanten geïdentificeerd. Geconcludeerd werd dat er dringend behoefte is aan een bredere aanpak die de religieuze waarden en sociale normen respecteert, die abstinentie van seks tot het huwelijk voorstaan, maar ook opties biedt voor degenen die niet bereid zijn deze waarden en normen na te leven. Door deze gedragingen en de determinanten ervan in hun context te plaatsen, heeft dit proefschrift informatie opgeleverd voor de culturele aanpassing van een dergelijke interventie om de doeltreffendheid ervan te vergroten en de goedkeuring en uitvoering ervan te vergemakkelijken. Bovendien heeft het proefschrift aangetoond dat de interventie moet worden afgestemd op de verschillende behoeften van mannelijke en vrouwelijke universiteitsstudenten in Soedan.
Cold Case Hammarskjöld - Fiction & Science
Vrijdag 21 Oktober 2022 17:15
This film will be introduced by Wouter Werner, a professor international law at the Vrije Universiteit, Amsterdam and extraordinary professor at the University of Curacao.
ADE: Pongo
Vrijdag 21 Oktober 2022 20:30
Proudly featured on the Friday of Parallel's ADE program is Pongo, the breakthrough Angolan-Portuguese artist. Pongo embodies the renewal of Kuduro, mixing her African, Langan & Zairian roots with bass, dancehall, melodic pop and other facets from the electronic canon.
Her powerful, rhythmic, but equally fragile & sensitive voice draws you into her world, balancing the dividing lines of dance & Saudade.
Zaterdag 22 Oktober
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,
Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Met dit jaar onder meer een tentoonstelling, gesprekken, muziek en dans in het Cobra Museum (Amstelveen); voostellingen in het Afrovibes Festival; film in de Bijlmerbios (Amsterdam) en het Filmhuis Den Haag; dans in OBA-De Hallen (Amsterdam), Ladysmith Black Mambazo in Muziekgebouw aan 't IJ. Ook locaties in Rotterdam en Utrecht.
Entoto Band on tour!
Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music. Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel
Femi
Geteisterd door suïcidale gedachten trekt de 21-jarige Dennis weer terug in bij zijn moeder Thea in Eindhoven. Zijn hoogzwangere ex-vriendin Asha mag hij vanwege een woede-uitbarsting niet meer zien, en Dennis’ aanstaande vaderschap maakt veel oud zeer los. Zestien jaar geleden was hij getuige van zijn vaders zelfmoord, en door de naderende geboorte van zijn eigen zoon wordt de strijd tussen Dennis’ innerlijke demonen alsmaar heftiger. Terugkeren naar zijn Eindhovense roots leek aanvankelijk een goed idee, maar zijn verhuizing blijkt juist averechts te werken: Dennis’ agressieve gedrag steekt opnieuw de kop op, en doet hem verder afdrijven van de mensen waar hij van houdt. Ten einde raad ziet Dennis nog maar één uitweg om zijn naasten te ontlasten: hij laat zich vervloeken met een voodoo-spreuk van een Nigeriaanse priester. Hoe meer Dennis’ lichaam geconsumeerd wordt door de vloek, hoe helderder zijn geest wordt: om zijn ongeboren zoon te beschermen moet hij een groot offer brengen.
Kosmogonie - Zinsou – een Afrikaanse kunstcollectie
Dit jaar is er in het Cobra Museum een bijzondere focus op kunst uit verschillende delen van Afrika. Daarbij volgen we het voorbeeld van een aantal Cobra-kunstenaars in hun fascinatie voor Afrikaanse kunst. In het najaar presenteren wij de tentoonstelling Kosmogonie, Zinsou een Afrikaanse kunstcollectie met een selectie van 130 kunstwerken, afkomstig van 37 kunstenaars van verschillende generaties uit het Afrikaanse continent en Frankrijk. Het Cobra Museum vult deze tot de verbeelding sprekende tentoonstelling aan met een origineel activiteitenprogramma.
Kosmogonie. De Zinsou kunstcollectie, afkomstig uit Benin, is in de woorden van oprichter Marie-Cécile Zinsou ontwikkeld vanuit de wens om “Afrikaanse landen actief betrokken te laten zijn in de totstandkoming van een eigen kunst en dit voor een lokaal publiek te exposeren.” De snelle ontwikkeling hiervan heeft ervoor gezorgd dat de verbeeldingskracht en de bijbehorende kunstuitingen van hedendaags Afrika steeds meer zichtbaarheid krijgen op het wereldtoneel. Deze erkenning heeft ruimte gegeven aan een nieuwe generatie kunstenaars die op innovatieve wijze een synthese weten te vinden tussen traditie en globalisatie. In de tentoonstelling zijn sculpturen, fotografie, schilderijen en installaties te zien. De titel Kosmogonie verwijst naar de leer van de schepping van de kosmos, een concept waarbinnen de verschillende thema’s in de tentoonstelling vallen. Het werk van Cyprien Tokoudogba is hiervan een mooi voorbeeld: zijn schilderijen leggen in een formeel minimalisme de link tussen geschiedenis, traditie, mythologie en gebruiken. Naast gevestigde namen als Frédéric Bruly Bouabré, Romuald Hazoumè en Chéri Samba is er veel aandacht voor jonge kunstenaars, waardoor er een beeld ontstaat van de moderne invloeden die vormend zijn voor de hedendaagse Afrikaanse kunst.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
The Woman King (2022)
Agojie, een volledig vrouwelijke krijgerseenheid die het Afrikaanse koninkrijk Dahomey beschermden in de negentiende eeuw, stonden bekend om hun vechtkunst en heldhaftigheid. Generaal Nanisca stoomt een volgende generatie krijgsters klaar voor de strijd tegen een vijand die hun levens dreigt te verwoesten.
Tori et Lokita
Twee tieners zijn West-Afrika ontvlucht en in België terecht gekomen. De harde realiteit van het vluchtelingenleven brengt Tori (Pablo Schils) en Lokita (Joely Mbundu) tot elkaar. Samen proberen ze een leven op te bouwen als broer en zus. Ze komen aan de kost met een baantje bij een nogal schimmige pizzeria. Een verblijfsvergunning blijkt moeilijk te krijgen, waardoor ze van verschillende kanten in het nauw worden gedreven. Tori en Lokita lijken onzichtbaar voor de wereld om hen heen, maar gelukkig hebben ze elkaar. De eerste film die de gebroeders Dardenne samen maakte stamt alweer uit 1978. Sindsdien hebben ze talloze prachtige films gemaakt, waarin ze steevast met mededogen en realisme het lot in beeld brengen van mensen die het niet getroffen hebben – denk aan films als Rosetta, Le gamin au vélo en Deux jours, une nuit. Hun nieuwe film, Tori et Lokita, vormt daarop geen uitzondering. Bij het afgelopen filmfestival van Cannes werd de film bekroond met de speciale Prijs van het 75e Jubileum.
Totem
De elfjarige Ama uit Rotterdam beleeft een spannend en magisch avontuur wanneer ze probeert te ontsnappen aan de politie die haar met haar familie wil terugbrengen naar Senegal, het land waar ze vandaan komen. Tijdens haar zwerftocht krijgt ze gezelschap van een gigantisch stekelvarken die ze Totem noemt en haar beschermer en gids wordt. Ama woont met haar familie al haar hele leven in Rotterdam. De regering vindt dat ze terug moeten naar Senegal maar Ama voelt zich helemaal Nederlands. Ze is een fanatieke zwemster en samen met haar beste vriend Thijs brengt ze heel wat uren door in het zwembad. Ze droomt ervan ooit net zo goed te worden als Ranomi Kromowidjojo. Op een avond worden haar moeder en broertje Abi gearresteerd. Ama weet uit handen van de politie te blijven en gaat op zoek naar haar vader die nachtdienst heeft. Zo begint haar zwerftocht door Rotterdam, waarbij ze onverwacht gezelschap krijgt van een gigantisch stekelvarken. Met hulp van een spirituele verhalenverteller (griot), de mysterieuze Kouyaté, leert Ama meer over haar Senegalese roots en de waarde van haar totemdier – haar beschermer en gids – dat ze Totem noemt en dat haar al die tijd iets duidelijk probeert te maken. Intussen komt Thijs in actie en zet samen met zijn klasgenoten alles op alles om de familie in Nederland te laten blijven.
De Nieuwe Vrouw - Veranderende posities van vrouwen in spraakmakende kunst
Van Dinsdag 13 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 08 Januari 2023 - 17:00
De Nieuwe Vrouw vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen, gereflecteerd in de Nederlandse kunst vanaf eind 19de eeuw. In de schijnwerpers staan vrouwen die de barricade op gaan, nieuwe werkvelden betreden, meesterwerken scheppen, collecties aanleggen, een sigaret opsteken, met hun korte (of lange) coupe flaneren of op de fiets springen. Vrouwen die – keer op keer – tornen aan de ideeën van wat typisch ‘vrouwelijk’ of ‘mannelijk’ is, die met conventies breken en grenzen verleggen. De tentoonstelling stelt vragen over de macht om te kijken en bekeken te worden, in een tijd waarin vrouwen verandering opeisen van wetgeving en moraal. Centraal staat de beeldvorming van de vrouw, tegen de achtergrond van de voortschrijdende emancipatie. Met maar liefst 70 spraakmakende schilderijen, tekeningen en beelden van zowel vrouwelijke als mannelijke makers, die getuigen van vrouwelijke kracht, talent, doorzettingsvermogen én schoonheid. Het zwaartepunt ligt op de periode 1880-1950, aangevuld met hedendaagse kunst die uitnodigt tot reflectie op het heden. Er zal werk getoond worden van onder anderen Charley Toorop, Marlene Dumas (ZA/NL), Ina van Zyl (ZA/NL), Else Berg, Jan Sluijters, Iris Kensmil, Lou Loeber, Eva Besnyö, Isaac Israels, Helen Verhoeven, Thérèse Schwartze, Rineke Dijkstra en Leo Gestel.
Moshekwa Langa - Omweg
Van Zaterdag 03 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 04 December 2022 - 17:00
Opgroeien op een plek die niet op de officiële landkaarten is terug te vinden, wat doet dat met je? Met trots presenteert KM21 de eerste grote solotentoonstelling in Nederland van kunstenaar Moshekwa Langa (Zuid-Afrika, 1975). Langa maakt tekeningen, collages, foto’s, schilderijen, video’s en installaties. Zijn persoonlijke geschiedenis loopt hier als een rode draad doorheen. Opgegroeid in Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid - het systeem van rassenscheiding tussen 1948 en 1990 - staan thema’s als ontheemding, verplaatsing en identiteit centraal in Langa’s poëtische werk. Dit vertaalt zich naar verschillende werken geïnspireerd op landkaarten en plattegronden, soms organisch en abstract, soms doorvlochten met taal. De directheid of tastbaarheid van het materiaal is altijd een belangrijke factor. Voor zijn werk keert Langa geregeld terug naar zijn geboorteplaats Bakenberg in de provincie Limpopo, dat tijdens de apartheid niet was opgenomen op officiële landkaarten. Bakenberg vormt onder meer het decor voor Where do I begin, een videowerk uit 2001 dat de tentoonstelling in KM21 inluidt. Naast deze iconische video toont Langa nieuw werk dat hij speciaal voor de tentoonstelling maakte, waaronder een serie grootschalige werken met natuurlijke houtskool op papier.
ADE: Gyedu-Blay Ambolley & his Sekondi band
Zaterdag 22 Oktober 2022 20:30
De ‘James Brown van Ghana’, zo wordt Gyedu-Blay Ambolley ook wel genoemd. Met zijn volvette afrofunk geluid, dat hij simigwa-do noemde, brak hij in 1973 door in de Ghanese muziekscene. Zijn funky, jazzy en soulvolle benadering van highlife sloeg in als een bom. In de zestiger jaren speelde hij in de Uhuru Dance Band, en leerde onder meer van Ebo Taylor. Met Taylor richtte hij in 1974 The Apagya Show Band op. Inmiddels zijn we ruim 40 jaar en 30 albums verder en is Ambolley een levende legende. Niet voor niets duikt zijn muziek op op veel hippe re-issues, van iets obscuurder als Afrodisiac tot labels als Soundway en Analog Africa. Begin 2019 deed hij met zijn eerste Europese tour al Paradiso Noord aan, nu is hij met zijn Sekondi Band terug voor weer een avond vol groovy afrofunk en highlife.
Fakrutu Dakar Edition
Zaterdag 22 Oktober 2022 20:30
Opzwepende Afrikaanse gitaarmuziek, Ze stonden al op Peel Slowly And See waar ze de gehele Scheltema aan het dansen kregen. Nu mogen ze het nog eens dunnetjes, of liever nog dikker, overdoen in De X. FaKruTu is oorspronkelijk een trio met door de wol geverfde artiesten als Mark Tuinstra (Nordanians, Bernie’s Lounge, Dr. Jordan Institute) en Stefan Kruger (Zuco 103, New Cool Collective, Dr. Jordan Institute) in de gelederen. Voor de gelegenheid speelde het trio samen met drie grootheden uit de West-Afrikaanse muziek, namelijk Oke Sene, Bao Sissoko en Omar Ka. En dat klikte fantastisch! Parelende gitaar- en koramelodieen, gecombineerd met een stuwende ritmesectie op bas, drums en percussie, en gecompleteerd door de schuurpapieren stem van Omar Ka, maken van FaKruTu Dakar Edition een uitgesproken dansband waar energie en spelplezier van afspatten. Haal die heupen uit het vet, want je zult wel moeten dansen.
Gyedu-Blay Ambolley & his Sekondi band
Zaterdag 22 Oktober 2022 20:30
Dit is het verplaatste concert van 12 april 2020, 16 mei 2021 en 3 februari 2022. Tickets gekocht voor deze drie data zijn ook geldig voor dit concert. Gratis te bezoeken met de Ticket to the Tropics Pas 2020/2021. De ‘James Brown van Ghana’, zo wordt Gyedu-Blay Ambolley ook wel genoemd. Met zijn volvette afrofunk geluid, dat hij simigwa-do noemde, brak hij in 1973 door in de Ghanese muziekscene. Zijn funky, jazzy en soulvolle benadering van highlife sloeg in als een bom. In de zestiger jaren speelde hij in de Uhuru Dance Band, en leerde onder meer van Ebo Taylor. Met Taylor richtte hij in 1974 The Apagya Show Band op. Inmiddels zijn we ruim 40 jaar en 30 albums verder en is Ambolley een levende legende. Niet voor niets duikt zijn muziek op op veel hippe re-issues, van iets obscuurder als Afrodisiac tot labels als Soundway en Analog Africa. Begin 2019 deed hij met zijn eerste Europese tour al Paradiso Noord aan, nu is hij met zijn Sekondi Band terug voor weer een avond vol groovy afrofunk en highlife.