Agenda 05 - 11 Februari 2023
Zondag 05 Februari
Afrikaanse films op IFFR 2023
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is er weer, alweer de 52e editie, met ook nu enkele films uit en over Afrika. Op woensdag 18 januari maken wordt het complete festivalprogramma bekend gemaakt, inclusief schema per dag. Producties uit Afrika bieden wij u hier. Baba (Kenia), The Blue Caftan (Tunesie); Geology of Separation (Tunesie); Haramuya (Burkina Faso); Laada (Burkina Faso); Patu! (Zuid-Afrika); No Place but Here (Zuid-Afrika); Un petit frère (Ivoorkust); Shimoni (Kenia); Le spectre de Boko Haram (Kameroen); Stiekyt (Zuid-Afrika); Swimming in a Sea of Trauma (Nigeria); Le taxi, le cinéma et moi (Burkina Faso); Under the hanging Tree (Namibie); What the Soil Remembers (Zuid-Afrika).
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Ibrahim mahama (Ghana): garden of scars
Speciaal voor Amsterdams oudste gebouw maakte Mahama een nieuwe, ruimtevullende installatie. Wandel door het eeuwenoude kerkgebouw en ontdek de gedeelde geschiedenis van eeuwenoude plekken, die door handelsnetwerken, migratiestromen en globalisering met elkaar verbonden Op uitnodiging van de Oude Kerk werkte Mahama de afgelopen twee jaar aan een nieuwe ruimtevullende installatie. Garden of Scars verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context. Verspreid door het gebouw staan honderden beelden opgesteld. In de nissen zijn vele tekeningen te zien en in de gewelven hangen sculpturen van vleermuizen. De tekeningen en beelden zijn samengesteld uit afgietsels die hij maakte van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren van onder andere Fort Elmina (1482) aan de kust van Ghana. De breuken in de sculpturen en de krassen in de tekeningen verbeelden een geschiedenis van mislukking, herstel, reparatie.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Samuel Fosso
In the winter of 2022 Huis Marseille will present the first-ever large-scale retrospective of the French-Cameroon photographer Samuel Fosso (1962, Kumba, Cameroon). The exhibition will encompass the entire museum to reveal the breadth and richness of Fosso’s oeuvre. For almost fifty years Fosso has explored the possibilities offered by the medium of photography to present a refreshing and relevant vision of today’s world. Fosso’s work, which is located somewhere between photography and performance, occupies a central place in the international contemporary art world. It has been shown in such leading institutes as the Tate Modern in London, the Fondation Louis Vuitton in Paris, and the Guggenheim Museum in New York, as well as many prestigious private and public collections. This large-scale retrospective brings all his most important series together for the first time in the Netherlands. Samuel Fosso was born in Kumba, Cameroon, in 1962 and grew up in Nigeria. In 1972, as a young boy, he fled the Biafran War and was taken in by an uncle in Bangui, in the Central African Republic. Samuel Fosso lives in Nigeria and France.
Togo All Stars
Ze komen uit Lomé, de hoofdstad van Togo. Middenin het gebied waar de West-Afrikaanse muziek ontbolsterde en grote successen vierde: de highlife uit Accra, het Orchestre Polyrythmo uit Cotonou, de legendarische Fela Kuti en zijn afrobeat uit Lagos. In deze omgeving creëerden de Togo All Stars hun opwindende, eigen stijl, een stijl waarin voodoo een grote rol speelt. Togo All Stars neemt je mee op een muzikale reis door West-Afrika. Muziek uit Lomé, de hoofdstad van Togo. Het Ghanese Accra, waar highlife ontstond in de jaren 50’. Cotonou, de geboorteplaats van het befaamde Orchestre Poly Rythmo. En Lagos, waar grondlegger Fela Kuti zijn afrobeat creëerde. Al deze invloeden komen terug in de muziek van één van Lomé’s toonaangevende bands: Togo All Stars. In Groningen, Eindhoven en Hengelo.
vera-groningen muziekgebouweindhoven metropooolhengelo kortinghengelo
In the Black Fantastic
Van Zaterdag 19 November 2022 - 08:00
t/m Maandag 10 April 2023 - 17:00
Stap binnen in een meeslepende ervaring, op het kruispunt tussen werkelijkheid en fantasiewerelden. In the Black Fantastic toont verleidelijke, weelderige en kleurrijke werken van elf hedendaagse kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora. Met grenzeloze verbeeldingskracht en technische virtuositeit kaarten zij racisme en sociale ongelijkheid aan. De kunstenaars verbeelden nieuwe werelden en mogelijkheden en halen inspiratie uit folklore, mythe, sciencefiction, spirituele tradities en afrofuturisme. In the Black Fantastic laat een wervelende mix zien van schilderkunst, fotografie, video, sculptuur en installaties. De tentoonstelling presenteert onder meer de legendarische Soundsuits van kunstenaar Nick Cave en werken van Ellen Gallagher, die mythe en de geschiedenis van de trans-Atlantische slavenhandel verweeft in haar Watery Ecstatics. Ook Wangechi Mutu’s meeslepende videowerk The End of eating Everything, waarin ze de monsterlijkheid van massaconsumptie verbeeldt, wordt getoond. Schrijver en curator Ekow Eshun brengt twee generaties kunstenaars bijeen in de tentoonstelling: Nick Cave, Sedrick Chisom, Ellen Gallagher, Hew Locke, Wangechi Mutu, Rashaad Newsome, Chris Ofili, Tabita Rezaire, Cauleen Smith, Lina Iris Viktor en Kara Walker.
Face Forward
Zondag 05 Februari 2023 12:30 - 18:00
Precies tien jaar na zijn overlijden vieren we het springlevende erfgoed van visionair Nelson Mandela, op de plek waar hij ooit Amsterdam toesprak. Met een ruim vijf uur durend festivalprogramma vol talks, ontmoetingen, dans, muziek, doorlopende filmvoorstellingen, spoken word, beeldende kunst én de vierde editie van de ZAM Nelson Mandela Lezing. Vanaf 25 januari is het volledige festivalprogramma te zien op de website van ZAM Magazine. Sprekers: Marcus Tebogo Desando (Zuid-Afrika), Panashe Chigumadzi (Zimbabwe), Jerry Afriyie (Nederland/Ghana); Presentatie: Ikenna Azuike; Opening: Touria Meliani; Optredens: Ntjam Rosie, Sites of Memory, Soweto Skeleton Dancers i.s.m. Lloyd Marengo; Gasten onder meer: patricia kaersenhout, Adriaan van Dis, Marja Vuijsje, Joumana El Zein Koury, Bram Vermeulen, Pim Deul, Hlonipha Mokoena, Marjorie Boston, Bahram Sadeghi, Ms Aba. Installaties: William Kentridge, Marian Genet en meer. Face Forward – stories for change is een initiatief van ZAM Magazine met steun van de Gemeente Amsterdam en de Nelson Mandela Foundation (Johannesburg)
Groove Beest Familieconcert - Cacha Mundinho: Onweerstaanbare grooves uit Portugal, Kaapverdië en Brazilië
Zondag 05 Februari 2023 14:30
Joana Almeida is de eerste vrouwelijke klassieke fadogitarist van Portugal. Haar band heet Cacha Mundinho en hun muziek swingt de pan uit. Je hoort fado maar ook invloeden uit de Kaapverdiaanse- en Braziliaanse muziek, én uit jazz. Zoveel ritme in één smeltkroes, probeer daar maar eens stil bij te blijven zitten. We verklappen het alvast: dat gaat je niet lukken op deze aanstekelijke grooves. In de familieconcertserie Groove Beest ontmoet je echte podiumbeesten. Je ziet en hoort ze niet alleen, maar je voelt ze ook: hoe oud je ook bent, hun beestachtige grooves dringen door tot in je tenen. Zing, dans en rap mee met MC Senna Gourdou en laat het beest in jezelf los. Alvast een voorproefje? Klik op de blauwe knop voor de Groove Beest video, podcast & playlist en natuurlijk de complete agenda.
Maandag 06 Februari
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Ibrahim mahama (Ghana): garden of scars
Speciaal voor Amsterdams oudste gebouw maakte Mahama een nieuwe, ruimtevullende installatie. Wandel door het eeuwenoude kerkgebouw en ontdek de gedeelde geschiedenis van eeuwenoude plekken, die door handelsnetwerken, migratiestromen en globalisering met elkaar verbonden Op uitnodiging van de Oude Kerk werkte Mahama de afgelopen twee jaar aan een nieuwe ruimtevullende installatie. Garden of Scars verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context. Verspreid door het gebouw staan honderden beelden opgesteld. In de nissen zijn vele tekeningen te zien en in de gewelven hangen sculpturen van vleermuizen. De tekeningen en beelden zijn samengesteld uit afgietsels die hij maakte van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren van onder andere Fort Elmina (1482) aan de kust van Ghana. De breuken in de sculpturen en de krassen in de tekeningen verbeelden een geschiedenis van mislukking, herstel, reparatie.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Samuel Fosso
In the winter of 2022 Huis Marseille will present the first-ever large-scale retrospective of the French-Cameroon photographer Samuel Fosso (1962, Kumba, Cameroon). The exhibition will encompass the entire museum to reveal the breadth and richness of Fosso’s oeuvre. For almost fifty years Fosso has explored the possibilities offered by the medium of photography to present a refreshing and relevant vision of today’s world. Fosso’s work, which is located somewhere between photography and performance, occupies a central place in the international contemporary art world. It has been shown in such leading institutes as the Tate Modern in London, the Fondation Louis Vuitton in Paris, and the Guggenheim Museum in New York, as well as many prestigious private and public collections. This large-scale retrospective brings all his most important series together for the first time in the Netherlands. Samuel Fosso was born in Kumba, Cameroon, in 1962 and grew up in Nigeria. In 1972, as a young boy, he fled the Biafran War and was taken in by an uncle in Bangui, in the Central African Republic. Samuel Fosso lives in Nigeria and France.
Togo All Stars
Ze komen uit Lomé, de hoofdstad van Togo. Middenin het gebied waar de West-Afrikaanse muziek ontbolsterde en grote successen vierde: de highlife uit Accra, het Orchestre Polyrythmo uit Cotonou, de legendarische Fela Kuti en zijn afrobeat uit Lagos. In deze omgeving creëerden de Togo All Stars hun opwindende, eigen stijl, een stijl waarin voodoo een grote rol speelt. Togo All Stars neemt je mee op een muzikale reis door West-Afrika. Muziek uit Lomé, de hoofdstad van Togo. Het Ghanese Accra, waar highlife ontstond in de jaren 50’. Cotonou, de geboorteplaats van het befaamde Orchestre Poly Rythmo. En Lagos, waar grondlegger Fela Kuti zijn afrobeat creëerde. Al deze invloeden komen terug in de muziek van één van Lomé’s toonaangevende bands: Togo All Stars. In Groningen, Eindhoven en Hengelo.
vera-groningen muziekgebouweindhoven metropooolhengelo kortinghengelo
In the Black Fantastic
Van Zaterdag 19 November 2022 - 08:00
t/m Maandag 10 April 2023 - 17:00
Stap binnen in een meeslepende ervaring, op het kruispunt tussen werkelijkheid en fantasiewerelden. In the Black Fantastic toont verleidelijke, weelderige en kleurrijke werken van elf hedendaagse kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora. Met grenzeloze verbeeldingskracht en technische virtuositeit kaarten zij racisme en sociale ongelijkheid aan. De kunstenaars verbeelden nieuwe werelden en mogelijkheden en halen inspiratie uit folklore, mythe, sciencefiction, spirituele tradities en afrofuturisme. In the Black Fantastic laat een wervelende mix zien van schilderkunst, fotografie, video, sculptuur en installaties. De tentoonstelling presenteert onder meer de legendarische Soundsuits van kunstenaar Nick Cave en werken van Ellen Gallagher, die mythe en de geschiedenis van de trans-Atlantische slavenhandel verweeft in haar Watery Ecstatics. Ook Wangechi Mutu’s meeslepende videowerk The End of eating Everything, waarin ze de monsterlijkheid van massaconsumptie verbeeldt, wordt getoond. Schrijver en curator Ekow Eshun brengt twee generaties kunstenaars bijeen in de tentoonstelling: Nick Cave, Sedrick Chisom, Ellen Gallagher, Hew Locke, Wangechi Mutu, Rashaad Newsome, Chris Ofili, Tabita Rezaire, Cauleen Smith, Lina Iris Viktor en Kara Walker.
Vieux Farka Touré
Maandag 06 Februari 2023 20:30
Zo vader, zo zoon, moet Vieux Farka Touré gedacht hebben toen hij tegen de wil van zijn wereldberoemde vader Ali Farka Touré in, toch de gitaar oppakte en muziek ging maken. Zijn vader ging gelukkig later akkoord met de beroepskeuze van zijn zoon, getuige de opnames die de Malinese muzikant nog samen met zijn inmiddels overleden vader maakte. Vieux Farka Touré zet, met wellicht iets meer scheurende gitaarsolo’s, de traditie van zijn vader gloedvol voort in die prachtig stuwende mix van Malinese muziek met westerse elementen. In de loop van de afgelopen negen jaar bracht Vieux Farka Touré maar liefst zeven veelgeprezen albums uit. Twee daarvan samen met de Israëlische superster Idan Raichel en één album samen met speciale gasten zoals Dave Matthews. Liefhebbers van de mystieke muziek van zijn vader werden door Vieux’ laatste en schitterende album Les Racines verrast, want het is een diepgravend eerbetoon aan de traditie, zijn vader, de Malinese blues en de Songhai-cultuur van West-Afrika. In een samenwerking met Khruangbin, nam Vieux in 2022 ook het album Ali op. Een ode aan zijn vaders muziek met grooves om compleet in te verdwijnen. Met elk nieuw project verbreedt Vieux zijn horizon, omarmt hij nieuwe uitdagingen en versterkt hij zijn reputatie als een van ’s werelds meest getalenteerde en innovatieve muzikanten.
Dinsdag 07 Februari
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Ibrahim mahama (Ghana): garden of scars
Speciaal voor Amsterdams oudste gebouw maakte Mahama een nieuwe, ruimtevullende installatie. Wandel door het eeuwenoude kerkgebouw en ontdek de gedeelde geschiedenis van eeuwenoude plekken, die door handelsnetwerken, migratiestromen en globalisering met elkaar verbonden Op uitnodiging van de Oude Kerk werkte Mahama de afgelopen twee jaar aan een nieuwe ruimtevullende installatie. Garden of Scars verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context. Verspreid door het gebouw staan honderden beelden opgesteld. In de nissen zijn vele tekeningen te zien en in de gewelven hangen sculpturen van vleermuizen. De tekeningen en beelden zijn samengesteld uit afgietsels die hij maakte van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren van onder andere Fort Elmina (1482) aan de kust van Ghana. De breuken in de sculpturen en de krassen in de tekeningen verbeelden een geschiedenis van mislukking, herstel, reparatie.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Samuel Fosso
In the winter of 2022 Huis Marseille will present the first-ever large-scale retrospective of the French-Cameroon photographer Samuel Fosso (1962, Kumba, Cameroon). The exhibition will encompass the entire museum to reveal the breadth and richness of Fosso’s oeuvre. For almost fifty years Fosso has explored the possibilities offered by the medium of photography to present a refreshing and relevant vision of today’s world. Fosso’s work, which is located somewhere between photography and performance, occupies a central place in the international contemporary art world. It has been shown in such leading institutes as the Tate Modern in London, the Fondation Louis Vuitton in Paris, and the Guggenheim Museum in New York, as well as many prestigious private and public collections. This large-scale retrospective brings all his most important series together for the first time in the Netherlands. Samuel Fosso was born in Kumba, Cameroon, in 1962 and grew up in Nigeria. In 1972, as a young boy, he fled the Biafran War and was taken in by an uncle in Bangui, in the Central African Republic. Samuel Fosso lives in Nigeria and France.
Togo All Stars
Ze komen uit Lomé, de hoofdstad van Togo. Middenin het gebied waar de West-Afrikaanse muziek ontbolsterde en grote successen vierde: de highlife uit Accra, het Orchestre Polyrythmo uit Cotonou, de legendarische Fela Kuti en zijn afrobeat uit Lagos. In deze omgeving creëerden de Togo All Stars hun opwindende, eigen stijl, een stijl waarin voodoo een grote rol speelt. Togo All Stars neemt je mee op een muzikale reis door West-Afrika. Muziek uit Lomé, de hoofdstad van Togo. Het Ghanese Accra, waar highlife ontstond in de jaren 50’. Cotonou, de geboorteplaats van het befaamde Orchestre Poly Rythmo. En Lagos, waar grondlegger Fela Kuti zijn afrobeat creëerde. Al deze invloeden komen terug in de muziek van één van Lomé’s toonaangevende bands: Togo All Stars. In Groningen, Eindhoven en Hengelo.
vera-groningen muziekgebouweindhoven metropooolhengelo kortinghengelo
In the Black Fantastic
Van Zaterdag 19 November 2022 - 08:00
t/m Maandag 10 April 2023 - 17:00
Stap binnen in een meeslepende ervaring, op het kruispunt tussen werkelijkheid en fantasiewerelden. In the Black Fantastic toont verleidelijke, weelderige en kleurrijke werken van elf hedendaagse kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora. Met grenzeloze verbeeldingskracht en technische virtuositeit kaarten zij racisme en sociale ongelijkheid aan. De kunstenaars verbeelden nieuwe werelden en mogelijkheden en halen inspiratie uit folklore, mythe, sciencefiction, spirituele tradities en afrofuturisme. In the Black Fantastic laat een wervelende mix zien van schilderkunst, fotografie, video, sculptuur en installaties. De tentoonstelling presenteert onder meer de legendarische Soundsuits van kunstenaar Nick Cave en werken van Ellen Gallagher, die mythe en de geschiedenis van de trans-Atlantische slavenhandel verweeft in haar Watery Ecstatics. Ook Wangechi Mutu’s meeslepende videowerk The End of eating Everything, waarin ze de monsterlijkheid van massaconsumptie verbeeldt, wordt getoond. Schrijver en curator Ekow Eshun brengt twee generaties kunstenaars bijeen in de tentoonstelling: Nick Cave, Sedrick Chisom, Ellen Gallagher, Hew Locke, Wangechi Mutu, Rashaad Newsome, Chris Ofili, Tabita Rezaire, Cauleen Smith, Lina Iris Viktor en Kara Walker.
Woensdag 08 Februari
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Ibrahim mahama (Ghana): garden of scars
Speciaal voor Amsterdams oudste gebouw maakte Mahama een nieuwe, ruimtevullende installatie. Wandel door het eeuwenoude kerkgebouw en ontdek de gedeelde geschiedenis van eeuwenoude plekken, die door handelsnetwerken, migratiestromen en globalisering met elkaar verbonden Op uitnodiging van de Oude Kerk werkte Mahama de afgelopen twee jaar aan een nieuwe ruimtevullende installatie. Garden of Scars verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context. Verspreid door het gebouw staan honderden beelden opgesteld. In de nissen zijn vele tekeningen te zien en in de gewelven hangen sculpturen van vleermuizen. De tekeningen en beelden zijn samengesteld uit afgietsels die hij maakte van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren van onder andere Fort Elmina (1482) aan de kust van Ghana. De breuken in de sculpturen en de krassen in de tekeningen verbeelden een geschiedenis van mislukking, herstel, reparatie.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Samuel Fosso
In the winter of 2022 Huis Marseille will present the first-ever large-scale retrospective of the French-Cameroon photographer Samuel Fosso (1962, Kumba, Cameroon). The exhibition will encompass the entire museum to reveal the breadth and richness of Fosso’s oeuvre. For almost fifty years Fosso has explored the possibilities offered by the medium of photography to present a refreshing and relevant vision of today’s world. Fosso’s work, which is located somewhere between photography and performance, occupies a central place in the international contemporary art world. It has been shown in such leading institutes as the Tate Modern in London, the Fondation Louis Vuitton in Paris, and the Guggenheim Museum in New York, as well as many prestigious private and public collections. This large-scale retrospective brings all his most important series together for the first time in the Netherlands. Samuel Fosso was born in Kumba, Cameroon, in 1962 and grew up in Nigeria. In 1972, as a young boy, he fled the Biafran War and was taken in by an uncle in Bangui, in the Central African Republic. Samuel Fosso lives in Nigeria and France.
Togo All Stars
Ze komen uit Lomé, de hoofdstad van Togo. Middenin het gebied waar de West-Afrikaanse muziek ontbolsterde en grote successen vierde: de highlife uit Accra, het Orchestre Polyrythmo uit Cotonou, de legendarische Fela Kuti en zijn afrobeat uit Lagos. In deze omgeving creëerden de Togo All Stars hun opwindende, eigen stijl, een stijl waarin voodoo een grote rol speelt. Togo All Stars neemt je mee op een muzikale reis door West-Afrika. Muziek uit Lomé, de hoofdstad van Togo. Het Ghanese Accra, waar highlife ontstond in de jaren 50’. Cotonou, de geboorteplaats van het befaamde Orchestre Poly Rythmo. En Lagos, waar grondlegger Fela Kuti zijn afrobeat creëerde. Al deze invloeden komen terug in de muziek van één van Lomé’s toonaangevende bands: Togo All Stars. In Groningen, Eindhoven en Hengelo.
vera-groningen muziekgebouweindhoven metropooolhengelo kortinghengelo
In the Black Fantastic
Van Zaterdag 19 November 2022 - 08:00
t/m Maandag 10 April 2023 - 17:00
Stap binnen in een meeslepende ervaring, op het kruispunt tussen werkelijkheid en fantasiewerelden. In the Black Fantastic toont verleidelijke, weelderige en kleurrijke werken van elf hedendaagse kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora. Met grenzeloze verbeeldingskracht en technische virtuositeit kaarten zij racisme en sociale ongelijkheid aan. De kunstenaars verbeelden nieuwe werelden en mogelijkheden en halen inspiratie uit folklore, mythe, sciencefiction, spirituele tradities en afrofuturisme. In the Black Fantastic laat een wervelende mix zien van schilderkunst, fotografie, video, sculptuur en installaties. De tentoonstelling presenteert onder meer de legendarische Soundsuits van kunstenaar Nick Cave en werken van Ellen Gallagher, die mythe en de geschiedenis van de trans-Atlantische slavenhandel verweeft in haar Watery Ecstatics. Ook Wangechi Mutu’s meeslepende videowerk The End of eating Everything, waarin ze de monsterlijkheid van massaconsumptie verbeeldt, wordt getoond. Schrijver en curator Ekow Eshun brengt twee generaties kunstenaars bijeen in de tentoonstelling: Nick Cave, Sedrick Chisom, Ellen Gallagher, Hew Locke, Wangechi Mutu, Rashaad Newsome, Chris Ofili, Tabita Rezaire, Cauleen Smith, Lina Iris Viktor en Kara Walker.
Lionel Loueke (Benin) -solo
Woensdag 08 Februari 2023 20:30
t/m Donderdag 09 Februari 2023
Gitaarheld brengt ode aan zijn leermeester Herbie Hancock in een uniek solo-optreden. Op zijn solo-album HH eert Lionel Loueke een absolute jazzlegende, Herbie Hancock. Gitaarvirtuoos Loueke speelt al meer dat vijftien jaar in de band van de grote Amerikaanse pianist en componist. Met zijn unieke snarenspel en vocalisaties bewerkt hij de tijdloze melodieën van zijn mentor, waaronder klassiekers als Cantaloupe Island, Maiden Voyage en Rockit. Sinds hij op zijn zeventiende begon met gitaarspelen maakte Lionel Loueke een onwaarschijnlijke ontwikkeling door, van het naspelen van cassettebandjes in zijn geboortestad Cotonou, Benin, tot optreden voor president Obama in het Witte Huis. Naast legendes als Herbie Hancock en Chick Corea werkte hij samen met de grootste talenten van zijn generatie, onder wie Esperanza Spalding en Robert Glasper.
Donderdag 09 Februari
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Ibrahim mahama (Ghana): garden of scars
Speciaal voor Amsterdams oudste gebouw maakte Mahama een nieuwe, ruimtevullende installatie. Wandel door het eeuwenoude kerkgebouw en ontdek de gedeelde geschiedenis van eeuwenoude plekken, die door handelsnetwerken, migratiestromen en globalisering met elkaar verbonden Op uitnodiging van de Oude Kerk werkte Mahama de afgelopen twee jaar aan een nieuwe ruimtevullende installatie. Garden of Scars verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context. Verspreid door het gebouw staan honderden beelden opgesteld. In de nissen zijn vele tekeningen te zien en in de gewelven hangen sculpturen van vleermuizen. De tekeningen en beelden zijn samengesteld uit afgietsels die hij maakte van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren van onder andere Fort Elmina (1482) aan de kust van Ghana. De breuken in de sculpturen en de krassen in de tekeningen verbeelden een geschiedenis van mislukking, herstel, reparatie.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Samuel Fosso
In the winter of 2022 Huis Marseille will present the first-ever large-scale retrospective of the French-Cameroon photographer Samuel Fosso (1962, Kumba, Cameroon). The exhibition will encompass the entire museum to reveal the breadth and richness of Fosso’s oeuvre. For almost fifty years Fosso has explored the possibilities offered by the medium of photography to present a refreshing and relevant vision of today’s world. Fosso’s work, which is located somewhere between photography and performance, occupies a central place in the international contemporary art world. It has been shown in such leading institutes as the Tate Modern in London, the Fondation Louis Vuitton in Paris, and the Guggenheim Museum in New York, as well as many prestigious private and public collections. This large-scale retrospective brings all his most important series together for the first time in the Netherlands. Samuel Fosso was born in Kumba, Cameroon, in 1962 and grew up in Nigeria. In 1972, as a young boy, he fled the Biafran War and was taken in by an uncle in Bangui, in the Central African Republic. Samuel Fosso lives in Nigeria and France.
Togo All Stars
Ze komen uit Lomé, de hoofdstad van Togo. Middenin het gebied waar de West-Afrikaanse muziek ontbolsterde en grote successen vierde: de highlife uit Accra, het Orchestre Polyrythmo uit Cotonou, de legendarische Fela Kuti en zijn afrobeat uit Lagos. In deze omgeving creëerden de Togo All Stars hun opwindende, eigen stijl, een stijl waarin voodoo een grote rol speelt. Togo All Stars neemt je mee op een muzikale reis door West-Afrika. Muziek uit Lomé, de hoofdstad van Togo. Het Ghanese Accra, waar highlife ontstond in de jaren 50’. Cotonou, de geboorteplaats van het befaamde Orchestre Poly Rythmo. En Lagos, waar grondlegger Fela Kuti zijn afrobeat creëerde. Al deze invloeden komen terug in de muziek van één van Lomé’s toonaangevende bands: Togo All Stars. In Groningen, Eindhoven en Hengelo.
vera-groningen muziekgebouweindhoven metropooolhengelo kortinghengelo
In the Black Fantastic
Van Zaterdag 19 November 2022 - 08:00
t/m Maandag 10 April 2023 - 17:00
Stap binnen in een meeslepende ervaring, op het kruispunt tussen werkelijkheid en fantasiewerelden. In the Black Fantastic toont verleidelijke, weelderige en kleurrijke werken van elf hedendaagse kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora. Met grenzeloze verbeeldingskracht en technische virtuositeit kaarten zij racisme en sociale ongelijkheid aan. De kunstenaars verbeelden nieuwe werelden en mogelijkheden en halen inspiratie uit folklore, mythe, sciencefiction, spirituele tradities en afrofuturisme. In the Black Fantastic laat een wervelende mix zien van schilderkunst, fotografie, video, sculptuur en installaties. De tentoonstelling presenteert onder meer de legendarische Soundsuits van kunstenaar Nick Cave en werken van Ellen Gallagher, die mythe en de geschiedenis van de trans-Atlantische slavenhandel verweeft in haar Watery Ecstatics. Ook Wangechi Mutu’s meeslepende videowerk The End of eating Everything, waarin ze de monsterlijkheid van massaconsumptie verbeeldt, wordt getoond. Schrijver en curator Ekow Eshun brengt twee generaties kunstenaars bijeen in de tentoonstelling: Nick Cave, Sedrick Chisom, Ellen Gallagher, Hew Locke, Wangechi Mutu, Rashaad Newsome, Chris Ofili, Tabita Rezaire, Cauleen Smith, Lina Iris Viktor en Kara Walker.
Lionel Loueke (Benin) -solo
Woensdag 08 Februari 2023 20:30
t/m Donderdag 09 Februari 2023
Gitaarheld brengt ode aan zijn leermeester Herbie Hancock in een uniek solo-optreden. Op zijn solo-album HH eert Lionel Loueke een absolute jazzlegende, Herbie Hancock. Gitaarvirtuoos Loueke speelt al meer dat vijftien jaar in de band van de grote Amerikaanse pianist en componist. Met zijn unieke snarenspel en vocalisaties bewerkt hij de tijdloze melodieën van zijn mentor, waaronder klassiekers als Cantaloupe Island, Maiden Voyage en Rockit. Sinds hij op zijn zeventiende begon met gitaarspelen maakte Lionel Loueke een onwaarschijnlijke ontwikkeling door, van het naspelen van cassettebandjes in zijn geboortestad Cotonou, Benin, tot optreden voor president Obama in het Witte Huis. Naast legendes als Herbie Hancock en Chick Corea werkte hij samen met de grootste talenten van zijn generatie, onder wie Esperanza Spalding en Robert Glasper.
Vrijdag 10 Februari
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Ibrahim mahama (Ghana): garden of scars
Speciaal voor Amsterdams oudste gebouw maakte Mahama een nieuwe, ruimtevullende installatie. Wandel door het eeuwenoude kerkgebouw en ontdek de gedeelde geschiedenis van eeuwenoude plekken, die door handelsnetwerken, migratiestromen en globalisering met elkaar verbonden Op uitnodiging van de Oude Kerk werkte Mahama de afgelopen twee jaar aan een nieuwe ruimtevullende installatie. Garden of Scars verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context. Verspreid door het gebouw staan honderden beelden opgesteld. In de nissen zijn vele tekeningen te zien en in de gewelven hangen sculpturen van vleermuizen. De tekeningen en beelden zijn samengesteld uit afgietsels die hij maakte van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren van onder andere Fort Elmina (1482) aan de kust van Ghana. De breuken in de sculpturen en de krassen in de tekeningen verbeelden een geschiedenis van mislukking, herstel, reparatie.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Samuel Fosso
In the winter of 2022 Huis Marseille will present the first-ever large-scale retrospective of the French-Cameroon photographer Samuel Fosso (1962, Kumba, Cameroon). The exhibition will encompass the entire museum to reveal the breadth and richness of Fosso’s oeuvre. For almost fifty years Fosso has explored the possibilities offered by the medium of photography to present a refreshing and relevant vision of today’s world. Fosso’s work, which is located somewhere between photography and performance, occupies a central place in the international contemporary art world. It has been shown in such leading institutes as the Tate Modern in London, the Fondation Louis Vuitton in Paris, and the Guggenheim Museum in New York, as well as many prestigious private and public collections. This large-scale retrospective brings all his most important series together for the first time in the Netherlands. Samuel Fosso was born in Kumba, Cameroon, in 1962 and grew up in Nigeria. In 1972, as a young boy, he fled the Biafran War and was taken in by an uncle in Bangui, in the Central African Republic. Samuel Fosso lives in Nigeria and France.
In the Black Fantastic
Van Zaterdag 19 November 2022 - 08:00
t/m Maandag 10 April 2023 - 17:00
Stap binnen in een meeslepende ervaring, op het kruispunt tussen werkelijkheid en fantasiewerelden. In the Black Fantastic toont verleidelijke, weelderige en kleurrijke werken van elf hedendaagse kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora. Met grenzeloze verbeeldingskracht en technische virtuositeit kaarten zij racisme en sociale ongelijkheid aan. De kunstenaars verbeelden nieuwe werelden en mogelijkheden en halen inspiratie uit folklore, mythe, sciencefiction, spirituele tradities en afrofuturisme. In the Black Fantastic laat een wervelende mix zien van schilderkunst, fotografie, video, sculptuur en installaties. De tentoonstelling presenteert onder meer de legendarische Soundsuits van kunstenaar Nick Cave en werken van Ellen Gallagher, die mythe en de geschiedenis van de trans-Atlantische slavenhandel verweeft in haar Watery Ecstatics. Ook Wangechi Mutu’s meeslepende videowerk The End of eating Everything, waarin ze de monsterlijkheid van massaconsumptie verbeeldt, wordt getoond. Schrijver en curator Ekow Eshun brengt twee generaties kunstenaars bijeen in de tentoonstelling: Nick Cave, Sedrick Chisom, Ellen Gallagher, Hew Locke, Wangechi Mutu, Rashaad Newsome, Chris Ofili, Tabita Rezaire, Cauleen Smith, Lina Iris Viktor en Kara Walker.
Afrolosjes
Vrijdag 10 Februari 2023 23:59
De afgelopen acht jaar heeft Afrolosjes steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven verrijkt met een brede selectie aan Afrikaans-georiënteerde muziekstijlen. Na het vieren van hun achtjarig jubilieum twee maanden geleden, keert de organisatie weer terug naar Paradiso voor hun eerste editie van het jaar. Verwacht gewaardeerde mc's en dj's, de beste afrohouse, -tech, en -beats, en natuurlijk een hoop verrassingen om er een onvergetelijke nacht van te maken.
Zaterdag 11 Februari
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Ibrahim mahama (Ghana): garden of scars
Speciaal voor Amsterdams oudste gebouw maakte Mahama een nieuwe, ruimtevullende installatie. Wandel door het eeuwenoude kerkgebouw en ontdek de gedeelde geschiedenis van eeuwenoude plekken, die door handelsnetwerken, migratiestromen en globalisering met elkaar verbonden Op uitnodiging van de Oude Kerk werkte Mahama de afgelopen twee jaar aan een nieuwe ruimtevullende installatie. Garden of Scars verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context. Verspreid door het gebouw staan honderden beelden opgesteld. In de nissen zijn vele tekeningen te zien en in de gewelven hangen sculpturen van vleermuizen. De tekeningen en beelden zijn samengesteld uit afgietsels die hij maakte van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren van onder andere Fort Elmina (1482) aan de kust van Ghana. De breuken in de sculpturen en de krassen in de tekeningen verbeelden een geschiedenis van mislukking, herstel, reparatie.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Samuel Fosso
In the winter of 2022 Huis Marseille will present the first-ever large-scale retrospective of the French-Cameroon photographer Samuel Fosso (1962, Kumba, Cameroon). The exhibition will encompass the entire museum to reveal the breadth and richness of Fosso’s oeuvre. For almost fifty years Fosso has explored the possibilities offered by the medium of photography to present a refreshing and relevant vision of today’s world. Fosso’s work, which is located somewhere between photography and performance, occupies a central place in the international contemporary art world. It has been shown in such leading institutes as the Tate Modern in London, the Fondation Louis Vuitton in Paris, and the Guggenheim Museum in New York, as well as many prestigious private and public collections. This large-scale retrospective brings all his most important series together for the first time in the Netherlands. Samuel Fosso was born in Kumba, Cameroon, in 1962 and grew up in Nigeria. In 1972, as a young boy, he fled the Biafran War and was taken in by an uncle in Bangui, in the Central African Republic. Samuel Fosso lives in Nigeria and France.
In the Black Fantastic
Van Zaterdag 19 November 2022 - 08:00
t/m Maandag 10 April 2023 - 17:00
Stap binnen in een meeslepende ervaring, op het kruispunt tussen werkelijkheid en fantasiewerelden. In the Black Fantastic toont verleidelijke, weelderige en kleurrijke werken van elf hedendaagse kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora. Met grenzeloze verbeeldingskracht en technische virtuositeit kaarten zij racisme en sociale ongelijkheid aan. De kunstenaars verbeelden nieuwe werelden en mogelijkheden en halen inspiratie uit folklore, mythe, sciencefiction, spirituele tradities en afrofuturisme. In the Black Fantastic laat een wervelende mix zien van schilderkunst, fotografie, video, sculptuur en installaties. De tentoonstelling presenteert onder meer de legendarische Soundsuits van kunstenaar Nick Cave en werken van Ellen Gallagher, die mythe en de geschiedenis van de trans-Atlantische slavenhandel verweeft in haar Watery Ecstatics. Ook Wangechi Mutu’s meeslepende videowerk The End of eating Everything, waarin ze de monsterlijkheid van massaconsumptie verbeeldt, wordt getoond. Schrijver en curator Ekow Eshun brengt twee generaties kunstenaars bijeen in de tentoonstelling: Nick Cave, Sedrick Chisom, Ellen Gallagher, Hew Locke, Wangechi Mutu, Rashaad Newsome, Chris Ofili, Tabita Rezaire, Cauleen Smith, Lina Iris Viktor en Kara Walker.