Agenda 16 - 22 April 2023

Zondag 16 April

van za28.01
t/m zo11.06
NL, Zwolle - Museum De Fundatie - Tentoonstelling
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw

De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager.  Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)

meer-info

van vr24.02
t/m zo04.06
Nederland, Amsterdam - Framer Framed - Tentoonstelling
Charging Myths by On-Trade-Off

Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.

more-info

van za18.03
t/m vr09.06
, - various locations - Dans en theater
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts

Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf.  CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol

volledige speellijst  TheaterRotterdam  StadsschouwburgUtrecht

van za11.02
t/m zo27.08
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!

Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl  het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums

entotoband speellijst

van vr27.01
t/m wo14.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,

Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.

more-info

van do13.04
t/m zo16.04
België, Brussel - Bozar, Paleis voor Schone Kunsten - Muziek
Kora Days - Four days... with strings attached

Voor de eerste editie van Kora Days, die plaatsvindt van 13 tot 16 april, richt Bozar samen met de grootste specialisten de schijnwerpers op dit emblematische instrument uit West-Afrika. Volgens één van de legendes was de kora het instrument van een vrouwelijke genie die in de grotten van Missirikoro in Mali woonde. In het gezelschap van vooraanstaande spelers als Bao Sissoko, Sona Jobarteh, Momi Maiga, Seckou Keita en Mbady Diabate, plaatst Bozar het instrument in een hedendaagse context zonder de band met de eeuwenoude traditie van de Mandinka griotten te verbreken.

bozar

van vr17.02
t/m di08.08
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home


Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.

foam

van do13.04
t/m wo17.05
Nederland, - Nederland - Film
Nayola

Het magisch realistische Nayola, van regisseur José Miguel Ribeiro, vertelt het verhaal van drie generaties vrouwen die getroffen worden door de oorlog in Angola. Nayola laat haar pasgeboren dochter achter bij haar eigen moeder om de vader te zoeken die soldaat is in het leger. Nayola's zoektocht voert haar door een vreselijke verwarrende oorlog en een verscheurd land. In het heden zijn de sporen van de oorlog nog voelbaar en voert Nayola's tienerdochter haar eigen vrijheidsstrijd tegen het regime.

filmladder

van vr27.01
t/m zo14.05
NL, Amstelveen - Cobra Museum - Tentoonstelling
Ontmoet de Denen

Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.

cobra-museum

van do09.03
t/m wo03.05
, - various locations - Film
Saint Omer

Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.

filmladder

van za11.03
t/m zo16.04
Nederland, Amsterdam - No Man's Art Gallery - Tentoonstelling
Spectrum by Jamal Nxedlana (South Africa)

No Man’s Art Gallery is honoured to present SPECTRUM, the second solo exhibition by Jamal Nxedlana at the gallery. The exhibition showcases a new series of images that continues his exploration of topics such as race, masculinity, post-colonialism and consumer culture, with a particular focus on the representation of the black body in fashion photography. Nxedlana is a visual artist and cultural organizer who is recognized for establishing initiatives and projects that support the South African arts community, including Bubblegum Club, a digital platform and culture agency that promotes innovative work and emerging cultural workers. His first solo exhibition at No Man's Art Gallery, AVATAR, celebrated the creativity of Johannesburg's cultural scene, using their work and personal style as statements of mystery and beauty. Jamal Nxedlana (b. 1985, South Africa) is a visual artist and cultural organiser living and working in Johannesburg, South Africa. He is the founder of a number of independent organisations that support the South African arts community among which is Bubblegum Club, a digital platform and culture agency showcasing innovative new work and creating opportunities for emerging cultural workers. Location: NMAG KIOSK, Willem de Zwijgerlaan 327 and NMAG, Bos & Lommerweg 88 (this exhibition extends to both gallery locations)

more-info

van zo05.03
t/m zo16.04
, - various locations - Muziek
The African Mamas: ‘Graceland the Concert’

In ‘Graceland the Concert’ laten The African Mamas het publiek het fantastische concert, waar Paul Simon de aanstichter en dirigent van was, herbeleven. Met hun prachtige stemmen, diepe emoties en ontembare vitaliteit creëren The African Mamas meer dan een prachtige show. Het wordt een onvergetelijke muzikale belevenis. Het begon begin jaren 80 toen Paul Simon toevallig een cassettebandje in handen kreeg van ‘Gumboots’. De stuwende Soweto-sound van gitaren, bas, drums en accordeon herinnerde hem aan de opwindende beginjaren van de rock ’n roll. Niet lang daarna vertrekt Paul Simon naar Johannesburg om met de oorspronkelijke artiesten opnames te maken, met het fantastische album Graceland als het ultieme eindresultaat. De sensatie over de (opwindende) mix van Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse popmuziek ging hand in hand met de nodige politieke turbulentie. De anti-apartheidsbeweging was op zijn zachtst gezegd niet blij dat Paul Simon de culturele boycot van Zuid-Afrika doorbrak. Terwijl tal van grote sterren kritiekloos in Sun City, het decadente symbool van de apartheidspolitiek, op bleven treden, werd Paul Simon het mikpunt van kritiek. Iets dat hij zelf nooit heeft begrepen. “Maar waarom waren de muzikanten dan zo blij met mijn komst? We werkten samen, zonder aanzien van ras of kleur” zei hij daar destijds zelf over.

meer-info   verdere-speellijst

Maandag 17 April

van za28.01
t/m zo11.06
NL, Zwolle - Museum De Fundatie - Tentoonstelling
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw

De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager.  Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)

meer-info

van vr24.02
t/m zo04.06
Nederland, Amsterdam - Framer Framed - Tentoonstelling
Charging Myths by On-Trade-Off

Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.

more-info

van za18.03
t/m vr09.06
, - various locations - Dans en theater
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts

Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf.  CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol

volledige speellijst  TheaterRotterdam  StadsschouwburgUtrecht

van za11.02
t/m zo27.08
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!

Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl  het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums

entotoband speellijst

van vr27.01
t/m wo14.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,

Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.

more-info

van vr17.02
t/m di08.08
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home


Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.

foam

van do13.04
t/m wo17.05
Nederland, - Nederland - Film
Nayola

Het magisch realistische Nayola, van regisseur José Miguel Ribeiro, vertelt het verhaal van drie generaties vrouwen die getroffen worden door de oorlog in Angola. Nayola laat haar pasgeboren dochter achter bij haar eigen moeder om de vader te zoeken die soldaat is in het leger. Nayola's zoektocht voert haar door een vreselijke verwarrende oorlog en een verscheurd land. In het heden zijn de sporen van de oorlog nog voelbaar en voert Nayola's tienerdochter haar eigen vrijheidsstrijd tegen het regime.

filmladder

van vr27.01
t/m zo14.05
NL, Amstelveen - Cobra Museum - Tentoonstelling
Ontmoet de Denen

Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.

cobra-museum

van do09.03
t/m wo03.05
, - various locations - Film
Saint Omer

Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.

filmladder

Dinsdag 18 April

van za28.01
t/m zo11.06
NL, Zwolle - Museum De Fundatie - Tentoonstelling
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw

De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager.  Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)

meer-info

van vr24.02
t/m zo04.06
Nederland, Amsterdam - Framer Framed - Tentoonstelling
Charging Myths by On-Trade-Off

Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.

more-info

van za18.03
t/m vr09.06
, - various locations - Dans en theater
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts

Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf.  CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol

volledige speellijst  TheaterRotterdam  StadsschouwburgUtrecht

van za11.02
t/m zo27.08
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!

Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl  het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums

entotoband speellijst

van vr27.01
t/m wo14.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,

Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.

more-info

van vr17.02
t/m di08.08
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home


Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.

foam

van do13.04
t/m wo17.05
Nederland, - Nederland - Film
Nayola

Het magisch realistische Nayola, van regisseur José Miguel Ribeiro, vertelt het verhaal van drie generaties vrouwen die getroffen worden door de oorlog in Angola. Nayola laat haar pasgeboren dochter achter bij haar eigen moeder om de vader te zoeken die soldaat is in het leger. Nayola's zoektocht voert haar door een vreselijke verwarrende oorlog en een verscheurd land. In het heden zijn de sporen van de oorlog nog voelbaar en voert Nayola's tienerdochter haar eigen vrijheidsstrijd tegen het regime.

filmladder

van vr27.01
t/m zo14.05
NL, Amstelveen - Cobra Museum - Tentoonstelling
Ontmoet de Denen

Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.

cobra-museum

van do09.03
t/m wo03.05
, - various locations - Film
Saint Omer

Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.

filmladder

dinsdag18.04
Nederland, Leiden - Academiegebouw Universiteit Leiden - Lezing en debat
Promotie: Maternal health in Namibia: Lessons learned from obstetric surveillance
Dinsdag 18 April 2023 16:15 - 17:00

Promovendus: S. Heemelaar. Promotor(en): Prof.dr. J.M.M. van Lith, Prof.dr. J. Stekelenburg, dr. T.H. van den Akker

meer-info

dinsdag18.04
Nederland, Leiden - Lipsius Building, Leiden University - Lezing en debat
Lecture - 18 April: African languages and literature: endangered archives and cultural practices
Dinsdag 18 April 2023 19:30 - 22:00
Speakers: Dr. Azeb Amha, Senior Researcher at the African Studies Centre Leiden, Leiden University  &  Dr. Annachiara Raia, University Lecturer, Humanities, Leiden University. Contrary to the idea of restricted literacy, Africa is a continent where varied forms of literature are expressed in oral forms, a variety of scripts and many languages. In the presentation we aim to provide insights on the  broad spectrum of creativity in language use and literary practices. These themes will be discussed based on ethnographic and archival research conducted in East Africa, paying particular attention to ‘endangered archives’ and ‘endangered languages’ that have carved out complementary niches in the afrophone world. While approaches in cultural as well as postcolonial studies often relegate language and its literary form to the background and emphasize its socio-political relevance, we will highlight the important effect of language on cognition and the central role of literature in preserving essential cultural knowledge. By doing so, we will show how African languages and literatures reflect more than a vessel to transport predefined ideas.

more-info

dinsdag18.04
Nederland, Amsterdam - Zuid-Afrikahuis - Literatuur
Literaire Leeskring: ‘The Conservationist’ van Nadine Gordimer
Dinsdag 18 April 2023 19:30 - 21:30

Inleiding door: Marijke Mooijaart. De leeskring is in het Nederlands. Op 18 April 2023 bespreekt Marijke Mooijaart The Conservationist van Nadine Gordimer. Nadine Gordimer The Conservationist. Mehring is rich. He has all the privileges and possessions that South Africa has to offer, but his possessions refuse to remain objects. His wife, son, and mistress leave him; his foreman and workers become increasingly indifferent to his stewardship; even the land rises up, as drought, then flood, destroy his farm. Nadine Gordimer is the author of eleven previous novels, as well as collections of stories and essays. She has received many awards, including the Booker Prize (for The Conservationist in 1974) and the Nobel Prize in Literature in 1991.

meer-info

Woensdag 19 April

van za28.01
t/m zo11.06
NL, Zwolle - Museum De Fundatie - Tentoonstelling
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw

De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager.  Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)

meer-info

van vr24.02
t/m zo04.06
Nederland, Amsterdam - Framer Framed - Tentoonstelling
Charging Myths by On-Trade-Off

Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.

more-info

van za18.03
t/m vr09.06
, - various locations - Dans en theater
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts

Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf.  CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol

volledige speellijst  TheaterRotterdam  StadsschouwburgUtrecht

van za11.02
t/m zo27.08
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!

Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl  het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums

entotoband speellijst

van vr27.01
t/m wo14.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,

Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.

more-info

van vr17.02
t/m di08.08
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home


Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.

foam

van do13.04
t/m wo17.05
Nederland, - Nederland - Film
Nayola

Het magisch realistische Nayola, van regisseur José Miguel Ribeiro, vertelt het verhaal van drie generaties vrouwen die getroffen worden door de oorlog in Angola. Nayola laat haar pasgeboren dochter achter bij haar eigen moeder om de vader te zoeken die soldaat is in het leger. Nayola's zoektocht voert haar door een vreselijke verwarrende oorlog en een verscheurd land. In het heden zijn de sporen van de oorlog nog voelbaar en voert Nayola's tienerdochter haar eigen vrijheidsstrijd tegen het regime.

filmladder

van vr27.01
t/m zo14.05
NL, Amstelveen - Cobra Museum - Tentoonstelling
Ontmoet de Denen

Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.

cobra-museum

van do09.03
t/m wo03.05
, - various locations - Film
Saint Omer

Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.

filmladder

woensdag19.04
Nederland, Amsterdam - Studio ZAM - Film
Special screening of A New Country by Sifiso Khanyile
Woensdag 19 April 2023 20:00

“Does South Africa have what it takes to reinvent itself?” In this documentary, Sifiso Khanyile presents an inquiry into the country’s socio-political conditions 27 years after the official demise of apartheid. Studio ZAM will host a special screening of Khanyile’s groundbreaking documentary on Wednesday 19 April 2023.Q & A: An online conversation with the filmmaker after the screening. RSVP to info@zammagazine.com
Once lauded as a ‘political miracle’, South Africa is still defined by the legacy of economic apartheid earning it a top spot for one of the most economically unequal countries in the world. “A New Country” draws from heartbreakingly insightful and remarkably frank interviews with a full spectrum of South Africans, from informal workers to pop culture figures to artists, politicians, and academics. The film follows the South African narrative from the early days of liberation to a contemporary society that is increasingly fractured and in which the culture of resistance and protest is as strong and vital as it was during the height of legislated apartheid.

zammagazine

woensdag19.04
Nederland, Amsterdam - Muziekgebouw aan 't IJ - Muziek
Hamilton de Holanda & Nduduzo Makathini - Ontdekkingsreis met Braziliaans-Zuid-Afrikaans superduo.
Woensdag 19 April 2023 20:30 - 22:00

De Braziliaan Hamilton de Holanda en de Zuid-Afrikaan Nduduzo Makhathini wonen aan verschillende kanten van de oceaan, maar zijn verbonden door de muzikale diaspora die ontstond in de slavernijtijd. Jazzmaestro Wynton Marsalis stelde de twee virtuozen aan elkaar voor. Dankzij internet en YouTube ontstond tijdens coronatijd Routes of Discovery, een suite met duidelijke Braziliaanse en Afrikaanse roots, beïnvloedt door klassieke muziek, jazz en hiphop. Hamilton de Holanda is een van de meest invloedrijke bespelers van de bandolim, de mandoline die de Braziliaanse muziek karakter geeft. Grote Braziliaanse sterren prijzen hem de hemel in. Met zijn begeesterde pianospel legt Nduduzo Makhathini de link tussen jazz, gospel en zijn zoeloe-achtergrond. Buiten Zuid-Afrika maakt hij naam met zijn album Modes of Communication op het jazzlabel Blue Note. Nduduzo Makhathini piano, Hamilton de Holanda bandolim

mee-info

 

Donderdag 20 April

van za28.01
t/m zo11.06
NL, Zwolle - Museum De Fundatie - Tentoonstelling
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw

De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager.  Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)

meer-info

van vr24.02
t/m zo04.06
Nederland, Amsterdam - Framer Framed - Tentoonstelling
Charging Myths by On-Trade-Off

Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.

more-info

van za18.03
t/m vr09.06
, - various locations - Dans en theater
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts

Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf.  CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol

volledige speellijst  TheaterRotterdam  StadsschouwburgUtrecht

van za11.02
t/m zo27.08
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!

Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl  het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums

entotoband speellijst

van vr27.01
t/m wo14.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,

Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.

more-info

van vr17.02
t/m di08.08
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home


Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.

foam

van do13.04
t/m wo17.05
Nederland, - Nederland - Film
Nayola

Het magisch realistische Nayola, van regisseur José Miguel Ribeiro, vertelt het verhaal van drie generaties vrouwen die getroffen worden door de oorlog in Angola. Nayola laat haar pasgeboren dochter achter bij haar eigen moeder om de vader te zoeken die soldaat is in het leger. Nayola's zoektocht voert haar door een vreselijke verwarrende oorlog en een verscheurd land. In het heden zijn de sporen van de oorlog nog voelbaar en voert Nayola's tienerdochter haar eigen vrijheidsstrijd tegen het regime.

filmladder

van vr27.01
t/m zo14.05
NL, Amstelveen - Cobra Museum - Tentoonstelling
Ontmoet de Denen

Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.

cobra-museum

van do09.03
t/m wo03.05
, - various locations - Film
Saint Omer

Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.

filmladder

donderdag20.04
Nederland, Leiden - ASC - Lezing en debat
ASCL Seminar: Girls’ Education, Neoliberal Subjectivity, and Sacrifice in Niger
Donderdag 20 April 2023 16:00 - 17:00

This event will be held physically in Leiden. For registrees who cannot travel to Leiden a link to an online platform will be sent one day before the start of the event. In Niger, the world’s least educated nation, girls are described as both vulnerable beings in need of protection and subjects imbued with unique potential, including the capacity to transform their country’s fortunes. To protect girls from harmful practices, such as early marriage, and, at the same time, unlock their unique capacities, parents must send daughters to school, rights activists, celebrities, and other advocates of girls’ education proclaim. While nationwide discussions highlight how boko (Western education in Hausa) has become a lightning rod for Muslim activists’ discontent with foreign intervention, adolescent schoolgirls parrot the slogans coined by non-governmental organisations and corporate responsibility projects to highlight the economic benefits of investing in girls. They cast themselves citizens of the future who, once empowered by education, will care for families, jumpstart local economies, and pull Niger out of poverty. This seminar traces a major contradiction in the vision of progressive futures peddled by development through its instrumentalisation of education in Niger: on the one hand, girls are treated as ideal neoliberal models of self-reliance and self-making; on the other, they must sacrifice themselves for the common good. Speaker: Prof. Adeline Masquelier (Tulane University, USA). Click here to register for this event

more-info

donderdag20.04
Nederland, Amsterdam - Zuid-Afrikahuis - Literatuur
Boeken uit het huis: Afrikaanse vertaling van Maria Dermoûts ‘De tienduizend dingen’
Donderdag 20 April 2023 16:00 - 17:00

Locatie: YouTube. Taal: Afrikaans & Nederlands. In 2022 verscheen bij uitgeverij Protea Boekhuis de Afrikaanse vertaling van De tienduizend dingen van Maria Dermoût (1955), een hoogtepunt uit de Nederlandstalige Indische letterkunde. Het boek werd al in vijftien talen vertaald. De roman vertelt het zintuiglijke en caleidoscopische verhaal van Felicia, “mevrouw van Kleyntjes”, die woont op een ogenschijnlijk paradijselijk eiland in de Molukken. De titel is ontleend aan een uitspraak van de zevende-eeuwse Chinese dichter Ts’ên Shên: “Wanneer de ‘tienduizend dingen’ gezien zijn in hun eenheid, keren wij terug tot in het begin en blijven waar wij altijd geweest zijn.” De roman is een sprankelende viering van het natuur en het leven, en ademt tegelijk gelatenheid over het voorbijgaan van de tijd. Want het opvallendste thema in de roman is verlies: verdriet over dood en afwezigheid van geliefden, over geweld en wreedheid, over eenzaamheid. Maar dit verdriet wordt getemperd door een omvattende liefde voor “dingen”: planten, schelpen, koralen, golven… En door berusting en aanvaarding van het lot. De tienduizend dingen is in het Afrikaans vertaald door Ena Jansen. Jansen (1951) promoveerde in 1992 aan de Universiteit van de Witwatersrand op een proefschrift over de zogenaamde ‘Amsterdamse’ bundels van Elisabeth Eybers. Ena Jansen zal tijdens Boeken uit het Huis geïnterviewd worden door prof. dr. Yra van Dijk (1970), modern letterkundige en gasthoogleraar bij instituut LUCAS van de Universiteit Leiden. Vijf keer per jaar wordt er een boekpresentatie gelivestreamd via het YouTube-kanaal van het Zuid-Afrikahuis. De presentaties duren van 16.00 uur tot ca. 17.15 uur. Het is mogelijk om vragen te stellen via de chat. Livestream gemist? Geen probleem, want u kunt de presentatie op elk gewenst moment terugkijken.

meer-info

donderdag20.04
Nederland, Amsterdam - Tolhuistuin - Muziek
BNXN - Afrofusion singer-rongwriter from Nigeria
Donderdag 20 April 2023 20:30

Dit is het verplaatste concert van zaterdag 15 april in Paradiso. Tickets gekocht voor die datum zijn ook geldig voor de nieuwe datum. BNXN, voorheen bekend als BUJU, is een 25-jarige afrofusion singer-songwriter uit Nigeria. Zijn muziekcatalogus is een plek waar zijn eigen liefdesleven als grootste inspiratiebron geldt en harmonieuze vocals met feelgood afrobeats worden gecombineerd.  Na het releasen van een aantal singles ontving BNXN in 2019 een nominatie voor de categorie 'Rookie of the Year' bij de HipTV Headies Awards. Zijn talent bleef niet onopgemerkt; superster Burna Boy besloot na het horen van Buju's single 'L'Enu' uit 2020 gelijk op een remix te springen. De spraakmakende releases bleven vervolgens binnenstromen, met een feature van Wizkid op zijn EP 'Bad Since '97' uit 2022 als meest recente voorbeeld.

meer-info

Vrijdag 21 April

van za28.01
t/m zo11.06
NL, Zwolle - Museum De Fundatie - Tentoonstelling
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw

De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager.  Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)

meer-info

van vr24.02
t/m zo04.06
Nederland, Amsterdam - Framer Framed - Tentoonstelling
Charging Myths by On-Trade-Off

Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.

more-info

van za18.03
t/m vr09.06
, - various locations - Dans en theater
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts

Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf.  CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol

volledige speellijst  TheaterRotterdam  StadsschouwburgUtrecht

van za11.02
t/m zo27.08
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!

Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl  het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums

entotoband speellijst

van vr27.01
t/m wo14.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,

Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.

more-info

van vr17.02
t/m di08.08
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home


Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.

foam

van do13.04
t/m wo17.05
Nederland, - Nederland - Film
Nayola

Het magisch realistische Nayola, van regisseur José Miguel Ribeiro, vertelt het verhaal van drie generaties vrouwen die getroffen worden door de oorlog in Angola. Nayola laat haar pasgeboren dochter achter bij haar eigen moeder om de vader te zoeken die soldaat is in het leger. Nayola's zoektocht voert haar door een vreselijke verwarrende oorlog en een verscheurd land. In het heden zijn de sporen van de oorlog nog voelbaar en voert Nayola's tienerdochter haar eigen vrijheidsstrijd tegen het regime.

filmladder

van vr27.01
t/m zo14.05
NL, Amstelveen - Cobra Museum - Tentoonstelling
Ontmoet de Denen

Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.

cobra-museum

van do09.03
t/m wo03.05
, - various locations - Film
Saint Omer

Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.

filmladder

Zaterdag 22 April

van za28.01
t/m zo11.06
NL, Zwolle - Museum De Fundatie - Tentoonstelling
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw

De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager.  Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)

meer-info

van vr24.02
t/m zo04.06
Nederland, Amsterdam - Framer Framed - Tentoonstelling
Charging Myths by On-Trade-Off

Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.

more-info

van za18.03
t/m vr09.06
, - various locations - Dans en theater
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts

Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf.  CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol

volledige speellijst  TheaterRotterdam  StadsschouwburgUtrecht

van za11.02
t/m zo27.08
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!

Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl  het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums

entotoband speellijst

van vr27.01
t/m wo14.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,

Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.

more-info

van vr17.02
t/m di08.08
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home


Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.

foam

van do13.04
t/m wo17.05
Nederland, - Nederland - Film
Nayola

Het magisch realistische Nayola, van regisseur José Miguel Ribeiro, vertelt het verhaal van drie generaties vrouwen die getroffen worden door de oorlog in Angola. Nayola laat haar pasgeboren dochter achter bij haar eigen moeder om de vader te zoeken die soldaat is in het leger. Nayola's zoektocht voert haar door een vreselijke verwarrende oorlog en een verscheurd land. In het heden zijn de sporen van de oorlog nog voelbaar en voert Nayola's tienerdochter haar eigen vrijheidsstrijd tegen het regime.

filmladder

van vr27.01
t/m zo14.05
NL, Amstelveen - Cobra Museum - Tentoonstelling
Ontmoet de Denen

Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.

cobra-museum

van do09.03
t/m wo03.05
, - various locations - Film
Saint Omer

Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.

filmladder