Agenda 09 - 15 April 2023
Zondag 09 April
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Ibrahim mahama (Ghana): garden of scars
Speciaal voor Amsterdams oudste gebouw maakte Mahama een nieuwe, ruimtevullende installatie. Wandel door het eeuwenoude kerkgebouw en ontdek de gedeelde geschiedenis van eeuwenoude plekken, die door handelsnetwerken, migratiestromen en globalisering met elkaar verbonden Op uitnodiging van de Oude Kerk werkte Mahama de afgelopen twee jaar aan een nieuwe ruimtevullende installatie. Garden of Scars verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context. Verspreid door het gebouw staan honderden beelden opgesteld. In de nissen zijn vele tekeningen te zien en in de gewelven hangen sculpturen van vleermuizen. De tekeningen en beelden zijn samengesteld uit afgietsels die hij maakte van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren van onder andere Fort Elmina (1482) aan de kust van Ghana. De breuken in de sculpturen en de krassen in de tekeningen verbeelden een geschiedenis van mislukking, herstel, reparatie.
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Saint Omer
Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.
Spectrum by Jamal Nxedlana (South Africa)
No Man’s Art Gallery is honoured to present SPECTRUM, the second solo exhibition by Jamal Nxedlana at the gallery. The exhibition showcases a new series of images that continues his exploration of topics such as race, masculinity, post-colonialism and consumer culture, with a particular focus on the representation of the black body in fashion photography. Nxedlana is a visual artist and cultural organizer who is recognized for establishing initiatives and projects that support the South African arts community, including Bubblegum Club, a digital platform and culture agency that promotes innovative work and emerging cultural workers. His first solo exhibition at No Man's Art Gallery, AVATAR, celebrated the creativity of Johannesburg's cultural scene, using their work and personal style as statements of mystery and beauty. Jamal Nxedlana (b. 1985, South Africa) is a visual artist and cultural organiser living and working in Johannesburg, South Africa. He is the founder of a number of independent organisations that support the South African arts community among which is Bubblegum Club, a digital platform and culture agency showcasing innovative new work and creating opportunities for emerging cultural workers. Location: NMAG KIOSK, Willem de Zwijgerlaan 327 and NMAG, Bos & Lommerweg 88 (this exhibition extends to both gallery locations)
The African Mamas: ‘Graceland the Concert’
In ‘Graceland the Concert’ laten The African Mamas het publiek het fantastische concert, waar Paul Simon de aanstichter en dirigent van was, herbeleven. Met hun prachtige stemmen, diepe emoties en ontembare vitaliteit creëren The African Mamas meer dan een prachtige show. Het wordt een onvergetelijke muzikale belevenis. Het begon begin jaren 80 toen Paul Simon toevallig een cassettebandje in handen kreeg van ‘Gumboots’. De stuwende Soweto-sound van gitaren, bas, drums en accordeon herinnerde hem aan de opwindende beginjaren van de rock ’n roll. Niet lang daarna vertrekt Paul Simon naar Johannesburg om met de oorspronkelijke artiesten opnames te maken, met het fantastische album Graceland als het ultieme eindresultaat. De sensatie over de (opwindende) mix van Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse popmuziek ging hand in hand met de nodige politieke turbulentie. De anti-apartheidsbeweging was op zijn zachtst gezegd niet blij dat Paul Simon de culturele boycot van Zuid-Afrika doorbrak. Terwijl tal van grote sterren kritiekloos in Sun City, het decadente symbool van de apartheidspolitiek, op bleven treden, werd Paul Simon het mikpunt van kritiek. Iets dat hij zelf nooit heeft begrepen. “Maar waarom waren de muzikanten dan zo blij met mijn komst? We werkten samen, zonder aanzien van ras of kleur” zei hij daar destijds zelf over.
Whistleblowers
Is aanval de beste vorm van verdediging? Het is de laatste wedstrijd van het hockeyseizoen. De kampioenstitel staat op het spel. De winnaar krijgt alles. Een toegewijd team van jonge vrouwen stormt het veld op, klaar voor de uitdaging. Maar er staat veel meer op het spel dan deze ene wedstrijd en deze ene titel. De vrouwen onthullen verhalen en situaties van seksuele intimidatie in Zuid-Afrika. Terwijl de scheidslijn tussen het spel en het commentaar vervaagt en het team ruimte geeft aan de collectieve woede en frustratie over de situatie van deze vrouwen in Zuid-Afrika, moeten ze een keuze maken: aanvallen of verdedigen. Met afwisselend fysiek spel, beeldende performance, verhalen en surrealistische droomscènes, is Whistleblowers een eerlijke en tragikomische oproep tot actie. Een strijdkreet voor de ziel. Let op: deze voorstelling behandelt onderwerpen zoals seksuele intimidatie. De voorstelling is voornamelijk Engels gesproken, met af en toe ook Xhosa, Afrikaans en Zulu. Er is geen boventiteling. Verity Productions is opgericht tijdens het maken van Whistleblowers. Het gezelschap bestaat uit zes jonge vrouwen die onlangs afstudeerden aan de AFDA Kunstacademie in Johannesburg. Het gezelschap maakt theater vanuit hun persoonlijke verhalen en ervaringen, die gevormd worden door de grote ongelijkheid en dreiging in Zuid-Afrika. In Den Haag, Maastricht, 's-Hertogenbosch en Amsterdam
hetnationaletheater toneelacademie verkadefabriek pleintheater
In the Black Fantastic
Van Zaterdag 19 November 2022 - 08:00
t/m Maandag 10 April 2023 - 17:00
Stap binnen in een meeslepende ervaring, op het kruispunt tussen werkelijkheid en fantasiewerelden. In the Black Fantastic toont verleidelijke, weelderige en kleurrijke werken van elf hedendaagse kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora. Met grenzeloze verbeeldingskracht en technische virtuositeit kaarten zij racisme en sociale ongelijkheid aan. De kunstenaars verbeelden nieuwe werelden en mogelijkheden en halen inspiratie uit folklore, mythe, sciencefiction, spirituele tradities en afrofuturisme. In the Black Fantastic laat een wervelende mix zien van schilderkunst, fotografie, video, sculptuur en installaties. De tentoonstelling presenteert onder meer de legendarische Soundsuits van kunstenaar Nick Cave en werken van Ellen Gallagher, die mythe en de geschiedenis van de trans-Atlantische slavenhandel verweeft in haar Watery Ecstatics. Ook Wangechi Mutu’s meeslepende videowerk The End of eating Everything, waarin ze de monsterlijkheid van massaconsumptie verbeeldt, wordt getoond. Schrijver en curator Ekow Eshun brengt twee generaties kunstenaars bijeen in de tentoonstelling: Nick Cave, Sedrick Chisom, Ellen Gallagher, Hew Locke, Wangechi Mutu, Rashaad Newsome, Chris Ofili, Tabita Rezaire, Cauleen Smith, Lina Iris Viktor en Kara Walker.
Maandag 10 April
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Ibrahim mahama (Ghana): garden of scars
Speciaal voor Amsterdams oudste gebouw maakte Mahama een nieuwe, ruimtevullende installatie. Wandel door het eeuwenoude kerkgebouw en ontdek de gedeelde geschiedenis van eeuwenoude plekken, die door handelsnetwerken, migratiestromen en globalisering met elkaar verbonden Op uitnodiging van de Oude Kerk werkte Mahama de afgelopen twee jaar aan een nieuwe ruimtevullende installatie. Garden of Scars verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context. Verspreid door het gebouw staan honderden beelden opgesteld. In de nissen zijn vele tekeningen te zien en in de gewelven hangen sculpturen van vleermuizen. De tekeningen en beelden zijn samengesteld uit afgietsels die hij maakte van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren van onder andere Fort Elmina (1482) aan de kust van Ghana. De breuken in de sculpturen en de krassen in de tekeningen verbeelden een geschiedenis van mislukking, herstel, reparatie.
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Saint Omer
Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.
Spectrum by Jamal Nxedlana (South Africa)
No Man’s Art Gallery is honoured to present SPECTRUM, the second solo exhibition by Jamal Nxedlana at the gallery. The exhibition showcases a new series of images that continues his exploration of topics such as race, masculinity, post-colonialism and consumer culture, with a particular focus on the representation of the black body in fashion photography. Nxedlana is a visual artist and cultural organizer who is recognized for establishing initiatives and projects that support the South African arts community, including Bubblegum Club, a digital platform and culture agency that promotes innovative work and emerging cultural workers. His first solo exhibition at No Man's Art Gallery, AVATAR, celebrated the creativity of Johannesburg's cultural scene, using their work and personal style as statements of mystery and beauty. Jamal Nxedlana (b. 1985, South Africa) is a visual artist and cultural organiser living and working in Johannesburg, South Africa. He is the founder of a number of independent organisations that support the South African arts community among which is Bubblegum Club, a digital platform and culture agency showcasing innovative new work and creating opportunities for emerging cultural workers. Location: NMAG KIOSK, Willem de Zwijgerlaan 327 and NMAG, Bos & Lommerweg 88 (this exhibition extends to both gallery locations)
The African Mamas: ‘Graceland the Concert’
In ‘Graceland the Concert’ laten The African Mamas het publiek het fantastische concert, waar Paul Simon de aanstichter en dirigent van was, herbeleven. Met hun prachtige stemmen, diepe emoties en ontembare vitaliteit creëren The African Mamas meer dan een prachtige show. Het wordt een onvergetelijke muzikale belevenis. Het begon begin jaren 80 toen Paul Simon toevallig een cassettebandje in handen kreeg van ‘Gumboots’. De stuwende Soweto-sound van gitaren, bas, drums en accordeon herinnerde hem aan de opwindende beginjaren van de rock ’n roll. Niet lang daarna vertrekt Paul Simon naar Johannesburg om met de oorspronkelijke artiesten opnames te maken, met het fantastische album Graceland als het ultieme eindresultaat. De sensatie over de (opwindende) mix van Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse popmuziek ging hand in hand met de nodige politieke turbulentie. De anti-apartheidsbeweging was op zijn zachtst gezegd niet blij dat Paul Simon de culturele boycot van Zuid-Afrika doorbrak. Terwijl tal van grote sterren kritiekloos in Sun City, het decadente symbool van de apartheidspolitiek, op bleven treden, werd Paul Simon het mikpunt van kritiek. Iets dat hij zelf nooit heeft begrepen. “Maar waarom waren de muzikanten dan zo blij met mijn komst? We werkten samen, zonder aanzien van ras of kleur” zei hij daar destijds zelf over.
In the Black Fantastic
Van Zaterdag 19 November 2022 - 08:00
t/m Maandag 10 April 2023 - 17:00
Stap binnen in een meeslepende ervaring, op het kruispunt tussen werkelijkheid en fantasiewerelden. In the Black Fantastic toont verleidelijke, weelderige en kleurrijke werken van elf hedendaagse kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora. Met grenzeloze verbeeldingskracht en technische virtuositeit kaarten zij racisme en sociale ongelijkheid aan. De kunstenaars verbeelden nieuwe werelden en mogelijkheden en halen inspiratie uit folklore, mythe, sciencefiction, spirituele tradities en afrofuturisme. In the Black Fantastic laat een wervelende mix zien van schilderkunst, fotografie, video, sculptuur en installaties. De tentoonstelling presenteert onder meer de legendarische Soundsuits van kunstenaar Nick Cave en werken van Ellen Gallagher, die mythe en de geschiedenis van de trans-Atlantische slavenhandel verweeft in haar Watery Ecstatics. Ook Wangechi Mutu’s meeslepende videowerk The End of eating Everything, waarin ze de monsterlijkheid van massaconsumptie verbeeldt, wordt getoond. Schrijver en curator Ekow Eshun brengt twee generaties kunstenaars bijeen in de tentoonstelling: Nick Cave, Sedrick Chisom, Ellen Gallagher, Hew Locke, Wangechi Mutu, Rashaad Newsome, Chris Ofili, Tabita Rezaire, Cauleen Smith, Lina Iris Viktor en Kara Walker.
Santrofi(Ghana)
Maandag 10 April 2023 20:30
In de Ghanese Akan-mythologie is Santrofi een zeer zeldzame, felgekleurde vogel met vier vleugels. Het staat symbool voor voorspoed, schoonheid en de kracht van het lied. Niet gek dus, dat de band Santrofi hier hun naam aan heeft verbonden. Santrofi maakt vintage highlife, funk en afrobeat en is een collectief van bekende jonge muzikanten uit de Ghanese muziekwereld. De achtkoppige band werd opgericht door bassist en producer Emmanuel Ofori, die zijn sporen verdiende bij Ebo Taylor, Pat Thomas & Kwashibu Area Band en Gyedu-Blay Ambolley. Santrofi’s missie: Highlife terug op de kaart zetten; niet alleen voor de wereld, maar ook naar Ghana.
Dinsdag 11 April
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Saint Omer
Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.
Spectrum by Jamal Nxedlana (South Africa)
No Man’s Art Gallery is honoured to present SPECTRUM, the second solo exhibition by Jamal Nxedlana at the gallery. The exhibition showcases a new series of images that continues his exploration of topics such as race, masculinity, post-colonialism and consumer culture, with a particular focus on the representation of the black body in fashion photography. Nxedlana is a visual artist and cultural organizer who is recognized for establishing initiatives and projects that support the South African arts community, including Bubblegum Club, a digital platform and culture agency that promotes innovative work and emerging cultural workers. His first solo exhibition at No Man's Art Gallery, AVATAR, celebrated the creativity of Johannesburg's cultural scene, using their work and personal style as statements of mystery and beauty. Jamal Nxedlana (b. 1985, South Africa) is a visual artist and cultural organiser living and working in Johannesburg, South Africa. He is the founder of a number of independent organisations that support the South African arts community among which is Bubblegum Club, a digital platform and culture agency showcasing innovative new work and creating opportunities for emerging cultural workers. Location: NMAG KIOSK, Willem de Zwijgerlaan 327 and NMAG, Bos & Lommerweg 88 (this exhibition extends to both gallery locations)
The African Mamas: ‘Graceland the Concert’
In ‘Graceland the Concert’ laten The African Mamas het publiek het fantastische concert, waar Paul Simon de aanstichter en dirigent van was, herbeleven. Met hun prachtige stemmen, diepe emoties en ontembare vitaliteit creëren The African Mamas meer dan een prachtige show. Het wordt een onvergetelijke muzikale belevenis. Het begon begin jaren 80 toen Paul Simon toevallig een cassettebandje in handen kreeg van ‘Gumboots’. De stuwende Soweto-sound van gitaren, bas, drums en accordeon herinnerde hem aan de opwindende beginjaren van de rock ’n roll. Niet lang daarna vertrekt Paul Simon naar Johannesburg om met de oorspronkelijke artiesten opnames te maken, met het fantastische album Graceland als het ultieme eindresultaat. De sensatie over de (opwindende) mix van Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse popmuziek ging hand in hand met de nodige politieke turbulentie. De anti-apartheidsbeweging was op zijn zachtst gezegd niet blij dat Paul Simon de culturele boycot van Zuid-Afrika doorbrak. Terwijl tal van grote sterren kritiekloos in Sun City, het decadente symbool van de apartheidspolitiek, op bleven treden, werd Paul Simon het mikpunt van kritiek. Iets dat hij zelf nooit heeft begrepen. “Maar waarom waren de muzikanten dan zo blij met mijn komst? We werkten samen, zonder aanzien van ras of kleur” zei hij daar destijds zelf over.
Lezing - Islam in afrika: diversiteit, wereldwijde verbindingen - en wat heeft de koran ermee te maken?
Dinsdag 11 April 2023 19:30 - 21:00
Sprekers: Mayke Kaag & Gerard van de Bruinhorst,. Serie: Het continent Afrika in 2023. Deze lezing vindt plaats in het kader van het Studium Generale programma Het continent Afrika in 2023. In de lezing gaan we dieper in op de rijkdom en dynamische aard van de islam in Afrika. We onderzoeken hoe deze wordt gevormd door zowel lokale verscheidenheid als door interactie met de rest van de islamitische wereld. Na een algemene inleiding bespreken we de zoektocht naar lokale vertalingen van de Koran in Oost-Afrika. Deze casus geeft extra stof tot nadenken over hoe mensen leven met een islam die is aangepast aan de lokale context maar ook in verbinding staat met de rest van de Ummah (gemeenschap van gelovigen).
Woensdag 12 April
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Saint Omer
Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.
Spectrum by Jamal Nxedlana (South Africa)
No Man’s Art Gallery is honoured to present SPECTRUM, the second solo exhibition by Jamal Nxedlana at the gallery. The exhibition showcases a new series of images that continues his exploration of topics such as race, masculinity, post-colonialism and consumer culture, with a particular focus on the representation of the black body in fashion photography. Nxedlana is a visual artist and cultural organizer who is recognized for establishing initiatives and projects that support the South African arts community, including Bubblegum Club, a digital platform and culture agency that promotes innovative work and emerging cultural workers. His first solo exhibition at No Man's Art Gallery, AVATAR, celebrated the creativity of Johannesburg's cultural scene, using their work and personal style as statements of mystery and beauty. Jamal Nxedlana (b. 1985, South Africa) is a visual artist and cultural organiser living and working in Johannesburg, South Africa. He is the founder of a number of independent organisations that support the South African arts community among which is Bubblegum Club, a digital platform and culture agency showcasing innovative new work and creating opportunities for emerging cultural workers. Location: NMAG KIOSK, Willem de Zwijgerlaan 327 and NMAG, Bos & Lommerweg 88 (this exhibition extends to both gallery locations)
The African Mamas: ‘Graceland the Concert’
In ‘Graceland the Concert’ laten The African Mamas het publiek het fantastische concert, waar Paul Simon de aanstichter en dirigent van was, herbeleven. Met hun prachtige stemmen, diepe emoties en ontembare vitaliteit creëren The African Mamas meer dan een prachtige show. Het wordt een onvergetelijke muzikale belevenis. Het begon begin jaren 80 toen Paul Simon toevallig een cassettebandje in handen kreeg van ‘Gumboots’. De stuwende Soweto-sound van gitaren, bas, drums en accordeon herinnerde hem aan de opwindende beginjaren van de rock ’n roll. Niet lang daarna vertrekt Paul Simon naar Johannesburg om met de oorspronkelijke artiesten opnames te maken, met het fantastische album Graceland als het ultieme eindresultaat. De sensatie over de (opwindende) mix van Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse popmuziek ging hand in hand met de nodige politieke turbulentie. De anti-apartheidsbeweging was op zijn zachtst gezegd niet blij dat Paul Simon de culturele boycot van Zuid-Afrika doorbrak. Terwijl tal van grote sterren kritiekloos in Sun City, het decadente symbool van de apartheidspolitiek, op bleven treden, werd Paul Simon het mikpunt van kritiek. Iets dat hij zelf nooit heeft begrepen. “Maar waarom waren de muzikanten dan zo blij met mijn komst? We werkten samen, zonder aanzien van ras of kleur” zei hij daar destijds zelf over.
Tug of War (Vuta N'Kuvute)
Woensdag 12 April 2023 19:00
This award-winning film about love and resistance in the final years of British colonial rule in Zanzibar received its world premiere at the Toronto International Film Festival and was Tanzania's second Oscar entry ever (and the first in over two decades) – and now you can watch it on the big screen in the Netherlands! With an introduction by Elisabeth Hesemans, who was involved as an actor trainer in the production of the film, and AAmatters associate Franka van Marrewijk, who lives and works in Dar es Salaam. Synopsis Tug of War: On the coast of the ancient trading port in the ‘Spice Islands’ of the Indian Ocean, under British protectorate and overseen by the Sultan of Oman, Denge, a young Mswahili revolutionary, fights for a free Zanzibar. Denge and his companions import socialist pamphlets and distribute Swahili translations around the island. They stage uprisings in dance halls and clubs from foreigners to demand political independence. Denge dreams of nothing else, until he meets Yasmin. She is a young Indian-Zanzibarian woman in search of her own forbidden freedoms and she didn't expect to be intrigued by Denge's mysteries…
Donderdag 13 April
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Kora Days - Four days... with strings attached
Voor de eerste editie van Kora Days, die plaatsvindt van 13 tot 16 april, richt Bozar samen met de grootste specialisten de schijnwerpers op dit emblematische instrument uit West-Afrika. Volgens één van de legendes was de kora het instrument van een vrouwelijke genie die in de grotten van Missirikoro in Mali woonde. In het gezelschap van vooraanstaande spelers als Bao Sissoko, Sona Jobarteh, Momi Maiga, Seckou Keita en Mbady Diabate, plaatst Bozar het instrument in een hedendaagse context zonder de band met de eeuwenoude traditie van de Mandinka griotten te verbreken.
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
MOMO Festival by Motel Mozaïque
De 21e editie van MOMO Festival vindt plaats op 13, 14 en 15 april 2023. Ontdek de tofste nieuwe muziek, performance en kunst op de vetste locaties en verstopte plekken van Rotterdam. We schotelen meer dan 100 acts en programma’s voor om uit te kiezen. In het najaar van 2022 maken we de eerste acts bekend. Muziek. Performance. Kunst. Tours. Sleep-in. Straat. Laat je gidsen door onze stad. Slaap in het Art Motel. Doe mee met performance art. Zie een adembenemende dansvoorstelling. En muziek. Een shitload aan nieuwe muziek. Met uit Afrika o.a.: Tony Njoku (British-Nigerian music producer ), Kampire (Oeganda), The Cavemen (a Nigerian based ‘Afrocentric influenced’ duo), Joya Mooi (Amsterdam based (with South African roots)
Nayola
Het magisch realistische Nayola, van regisseur José Miguel Ribeiro, vertelt het verhaal van drie generaties vrouwen die getroffen worden door de oorlog in Angola. Nayola laat haar pasgeboren dochter achter bij haar eigen moeder om de vader te zoeken die soldaat is in het leger. Nayola's zoektocht voert haar door een vreselijke verwarrende oorlog en een verscheurd land. In het heden zijn de sporen van de oorlog nog voelbaar en voert Nayola's tienerdochter haar eigen vrijheidsstrijd tegen het regime.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Saint Omer
Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.
Spectrum by Jamal Nxedlana (South Africa)
No Man’s Art Gallery is honoured to present SPECTRUM, the second solo exhibition by Jamal Nxedlana at the gallery. The exhibition showcases a new series of images that continues his exploration of topics such as race, masculinity, post-colonialism and consumer culture, with a particular focus on the representation of the black body in fashion photography. Nxedlana is a visual artist and cultural organizer who is recognized for establishing initiatives and projects that support the South African arts community, including Bubblegum Club, a digital platform and culture agency that promotes innovative work and emerging cultural workers. His first solo exhibition at No Man's Art Gallery, AVATAR, celebrated the creativity of Johannesburg's cultural scene, using their work and personal style as statements of mystery and beauty. Jamal Nxedlana (b. 1985, South Africa) is a visual artist and cultural organiser living and working in Johannesburg, South Africa. He is the founder of a number of independent organisations that support the South African arts community among which is Bubblegum Club, a digital platform and culture agency showcasing innovative new work and creating opportunities for emerging cultural workers. Location: NMAG KIOSK, Willem de Zwijgerlaan 327 and NMAG, Bos & Lommerweg 88 (this exhibition extends to both gallery locations)
The African Mamas: ‘Graceland the Concert’
In ‘Graceland the Concert’ laten The African Mamas het publiek het fantastische concert, waar Paul Simon de aanstichter en dirigent van was, herbeleven. Met hun prachtige stemmen, diepe emoties en ontembare vitaliteit creëren The African Mamas meer dan een prachtige show. Het wordt een onvergetelijke muzikale belevenis. Het begon begin jaren 80 toen Paul Simon toevallig een cassettebandje in handen kreeg van ‘Gumboots’. De stuwende Soweto-sound van gitaren, bas, drums en accordeon herinnerde hem aan de opwindende beginjaren van de rock ’n roll. Niet lang daarna vertrekt Paul Simon naar Johannesburg om met de oorspronkelijke artiesten opnames te maken, met het fantastische album Graceland als het ultieme eindresultaat. De sensatie over de (opwindende) mix van Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse popmuziek ging hand in hand met de nodige politieke turbulentie. De anti-apartheidsbeweging was op zijn zachtst gezegd niet blij dat Paul Simon de culturele boycot van Zuid-Afrika doorbrak. Terwijl tal van grote sterren kritiekloos in Sun City, het decadente symbool van de apartheidspolitiek, op bleven treden, werd Paul Simon het mikpunt van kritiek. Iets dat hij zelf nooit heeft begrepen. “Maar waarom waren de muzikanten dan zo blij met mijn komst? We werkten samen, zonder aanzien van ras of kleur” zei hij daar destijds zelf over.
Iftar Dahira Touba
Donderdag 13 April 2023 20:00
Binnenkort is het weer zover: ramadan! We weten intussen dat de ramadan een tijd is van solidariteit, bezinning, samenhorigheid en respect voor elkaar. Een belangrijke maand voor moslims over heel de wereld, maar ook een gelegenheid om samen te komen over culturen en religies heen. Deze iftar gaat door i.s.m. de Senegalese organisatie Dahira Touba Souboulou as-salam (de weg naar de vrede). Naast gezelligheid en lekker eten trakteren we je op religieuze gezangen op de traditionele Senegalese manier van het Broederschap van de Mouriden. Daarnaast is er ook een performance van het broederschap Baye Fall, een spirituele aftakking van de islam. Wees welkom! Of je nu vast of gewoon zin hebt om de sfeer van deze vastenmaand te beleven.
Vrijdag 14 April
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Kora Days - Four days... with strings attached
Voor de eerste editie van Kora Days, die plaatsvindt van 13 tot 16 april, richt Bozar samen met de grootste specialisten de schijnwerpers op dit emblematische instrument uit West-Afrika. Volgens één van de legendes was de kora het instrument van een vrouwelijke genie die in de grotten van Missirikoro in Mali woonde. In het gezelschap van vooraanstaande spelers als Bao Sissoko, Sona Jobarteh, Momi Maiga, Seckou Keita en Mbady Diabate, plaatst Bozar het instrument in een hedendaagse context zonder de band met de eeuwenoude traditie van de Mandinka griotten te verbreken.
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
MOMO Festival by Motel Mozaïque
De 21e editie van MOMO Festival vindt plaats op 13, 14 en 15 april 2023. Ontdek de tofste nieuwe muziek, performance en kunst op de vetste locaties en verstopte plekken van Rotterdam. We schotelen meer dan 100 acts en programma’s voor om uit te kiezen. In het najaar van 2022 maken we de eerste acts bekend. Muziek. Performance. Kunst. Tours. Sleep-in. Straat. Laat je gidsen door onze stad. Slaap in het Art Motel. Doe mee met performance art. Zie een adembenemende dansvoorstelling. En muziek. Een shitload aan nieuwe muziek. Met uit Afrika o.a.: Tony Njoku (British-Nigerian music producer ), Kampire (Oeganda), The Cavemen (a Nigerian based ‘Afrocentric influenced’ duo), Joya Mooi (Amsterdam based (with South African roots)
Nayola
Het magisch realistische Nayola, van regisseur José Miguel Ribeiro, vertelt het verhaal van drie generaties vrouwen die getroffen worden door de oorlog in Angola. Nayola laat haar pasgeboren dochter achter bij haar eigen moeder om de vader te zoeken die soldaat is in het leger. Nayola's zoektocht voert haar door een vreselijke verwarrende oorlog en een verscheurd land. In het heden zijn de sporen van de oorlog nog voelbaar en voert Nayola's tienerdochter haar eigen vrijheidsstrijd tegen het regime.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Saint Omer
Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.
Spectrum by Jamal Nxedlana (South Africa)
No Man’s Art Gallery is honoured to present SPECTRUM, the second solo exhibition by Jamal Nxedlana at the gallery. The exhibition showcases a new series of images that continues his exploration of topics such as race, masculinity, post-colonialism and consumer culture, with a particular focus on the representation of the black body in fashion photography. Nxedlana is a visual artist and cultural organizer who is recognized for establishing initiatives and projects that support the South African arts community, including Bubblegum Club, a digital platform and culture agency that promotes innovative work and emerging cultural workers. His first solo exhibition at No Man's Art Gallery, AVATAR, celebrated the creativity of Johannesburg's cultural scene, using their work and personal style as statements of mystery and beauty. Jamal Nxedlana (b. 1985, South Africa) is a visual artist and cultural organiser living and working in Johannesburg, South Africa. He is the founder of a number of independent organisations that support the South African arts community among which is Bubblegum Club, a digital platform and culture agency showcasing innovative new work and creating opportunities for emerging cultural workers. Location: NMAG KIOSK, Willem de Zwijgerlaan 327 and NMAG, Bos & Lommerweg 88 (this exhibition extends to both gallery locations)
The African Mamas: ‘Graceland the Concert’
In ‘Graceland the Concert’ laten The African Mamas het publiek het fantastische concert, waar Paul Simon de aanstichter en dirigent van was, herbeleven. Met hun prachtige stemmen, diepe emoties en ontembare vitaliteit creëren The African Mamas meer dan een prachtige show. Het wordt een onvergetelijke muzikale belevenis. Het begon begin jaren 80 toen Paul Simon toevallig een cassettebandje in handen kreeg van ‘Gumboots’. De stuwende Soweto-sound van gitaren, bas, drums en accordeon herinnerde hem aan de opwindende beginjaren van de rock ’n roll. Niet lang daarna vertrekt Paul Simon naar Johannesburg om met de oorspronkelijke artiesten opnames te maken, met het fantastische album Graceland als het ultieme eindresultaat. De sensatie over de (opwindende) mix van Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse popmuziek ging hand in hand met de nodige politieke turbulentie. De anti-apartheidsbeweging was op zijn zachtst gezegd niet blij dat Paul Simon de culturele boycot van Zuid-Afrika doorbrak. Terwijl tal van grote sterren kritiekloos in Sun City, het decadente symbool van de apartheidspolitiek, op bleven treden, werd Paul Simon het mikpunt van kritiek. Iets dat hij zelf nooit heeft begrepen. “Maar waarom waren de muzikanten dan zo blij met mijn komst? We werkten samen, zonder aanzien van ras of kleur” zei hij daar destijds zelf over.
Volfest met Jalli Lamin Kuyate (Gambia)
Vrijdag 14 April 2023 19:00
Met: Jalli Lamin Kuyate (Gambia)
– kora, vocals & Mark Lotz (Germany) – bansuri, flute. Met zang, de Afrikaanse harp (kora) en bamboefluiten roepen Lamin en Mark een magische wereld van spirituele trance op. Voor beiden is de wereld hun thuis en die delen ze graag. Het geluid Afrikaanse cora in combinatie met de Indiase bansuri gewoonweg betoverend met een magische sonoriteit, intimiteit en dynamiek. De muziek weerspiegelt Afrika, India, Jazz, improvisatie maar bovenal is het een viering van het leven. Lamin kreeg cultuur met de paplepel ingegoten: reeds vanaf zijn vijfde volgde hij de opleiding tot koraspeler. Hij is een echte ‘jalli’ (griot), d.w.z. iemand die de geschiedenis door middel van zang en muziek doorgeeft. Vanaf 1996 woont Lamin Kutayeh in Nederland en hij trad met zijn Jalliya Ensemble op op vele festivals en vele podia, zoals het Concertgebouw, Tivoli Vredenburg, Melkweg, Philips Centrum of ip televisie met Podium Witteman. Mark is een multi fluitist en componist die is opgegroeid in Thailand en Oeganda. Zijn honger naar muzikale avonturen brengt hem over de hele wereld, waar hij uiteenlopende tradities verkent en herdefinieert. Altijd op zoek naar samenwerkingen met unieke stemmen in de muziek. Verre van conventioneel, raakt hij hierbij de essentie en viert volop het leven.
Afrolosjes X Jamrock
Vrijdag 14 April 2023 23:59
AfroLosjes en Jamrock in je stad met de heetste dancehall en hardste afrobeats tracks, tofste dj's en wildste dancers...stil staan is geen optie, iedereen gaat Losjes!
Zaterdag 15 April
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Kora Days - Four days... with strings attached
Voor de eerste editie van Kora Days, die plaatsvindt van 13 tot 16 april, richt Bozar samen met de grootste specialisten de schijnwerpers op dit emblematische instrument uit West-Afrika. Volgens één van de legendes was de kora het instrument van een vrouwelijke genie die in de grotten van Missirikoro in Mali woonde. In het gezelschap van vooraanstaande spelers als Bao Sissoko, Sona Jobarteh, Momi Maiga, Seckou Keita en Mbady Diabate, plaatst Bozar het instrument in een hedendaagse context zonder de band met de eeuwenoude traditie van de Mandinka griotten te verbreken.
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
MOMO Festival by Motel Mozaïque
De 21e editie van MOMO Festival vindt plaats op 13, 14 en 15 april 2023. Ontdek de tofste nieuwe muziek, performance en kunst op de vetste locaties en verstopte plekken van Rotterdam. We schotelen meer dan 100 acts en programma’s voor om uit te kiezen. In het najaar van 2022 maken we de eerste acts bekend. Muziek. Performance. Kunst. Tours. Sleep-in. Straat. Laat je gidsen door onze stad. Slaap in het Art Motel. Doe mee met performance art. Zie een adembenemende dansvoorstelling. En muziek. Een shitload aan nieuwe muziek. Met uit Afrika o.a.: Tony Njoku (British-Nigerian music producer ), Kampire (Oeganda), The Cavemen (a Nigerian based ‘Afrocentric influenced’ duo), Joya Mooi (Amsterdam based (with South African roots)
Nayola
Het magisch realistische Nayola, van regisseur José Miguel Ribeiro, vertelt het verhaal van drie generaties vrouwen die getroffen worden door de oorlog in Angola. Nayola laat haar pasgeboren dochter achter bij haar eigen moeder om de vader te zoeken die soldaat is in het leger. Nayola's zoektocht voert haar door een vreselijke verwarrende oorlog en een verscheurd land. In het heden zijn de sporen van de oorlog nog voelbaar en voert Nayola's tienerdochter haar eigen vrijheidsstrijd tegen het regime.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.
Saint Omer
Ooit kwam Laurence Coly van Senegal naar Frankrijk om daar filosofie te studeren. Ze raakt zwanger van een oudere Fransman, een zwangerschap die ze verborgen hield, net als de bevalling. Als het kind vijftien maanden oud is, laat ze deze achter op het strand om meegenomen te worden door de vloed. Voor deze onbegrijpelijke daad staat ze nu terecht in het Noord-Franse stadje Saint-Omer. Het proces trekt de aandacht van de zelf zwangere schrijfster Rama, die aan een boek werkt over Medea, de kindermoordenaar uit de Griekse mythologie. Het proces confronteert haar met geesten uit filmladderet verleden: was ze gewenst, was ze geliefd door haar moeder? Saint Omer is het speelfilmdebuut van documentairemaker Alice Diop. Ze baseerde het verhaal op een vrijwel identieke, maar dan echte zaak uit 2013. De manier waarop ze dit deed, met perspectiefwisselingen, maakte internationaal indruk en dat leverde haar vele prijzen op, waaronder de Grote Prijs van de Jury bij het afgelopen filmfestival van Venetië.
Spectrum by Jamal Nxedlana (South Africa)
No Man’s Art Gallery is honoured to present SPECTRUM, the second solo exhibition by Jamal Nxedlana at the gallery. The exhibition showcases a new series of images that continues his exploration of topics such as race, masculinity, post-colonialism and consumer culture, with a particular focus on the representation of the black body in fashion photography. Nxedlana is a visual artist and cultural organizer who is recognized for establishing initiatives and projects that support the South African arts community, including Bubblegum Club, a digital platform and culture agency that promotes innovative work and emerging cultural workers. His first solo exhibition at No Man's Art Gallery, AVATAR, celebrated the creativity of Johannesburg's cultural scene, using their work and personal style as statements of mystery and beauty. Jamal Nxedlana (b. 1985, South Africa) is a visual artist and cultural organiser living and working in Johannesburg, South Africa. He is the founder of a number of independent organisations that support the South African arts community among which is Bubblegum Club, a digital platform and culture agency showcasing innovative new work and creating opportunities for emerging cultural workers. Location: NMAG KIOSK, Willem de Zwijgerlaan 327 and NMAG, Bos & Lommerweg 88 (this exhibition extends to both gallery locations)
The African Mamas: ‘Graceland the Concert’
In ‘Graceland the Concert’ laten The African Mamas het publiek het fantastische concert, waar Paul Simon de aanstichter en dirigent van was, herbeleven. Met hun prachtige stemmen, diepe emoties en ontembare vitaliteit creëren The African Mamas meer dan een prachtige show. Het wordt een onvergetelijke muzikale belevenis. Het begon begin jaren 80 toen Paul Simon toevallig een cassettebandje in handen kreeg van ‘Gumboots’. De stuwende Soweto-sound van gitaren, bas, drums en accordeon herinnerde hem aan de opwindende beginjaren van de rock ’n roll. Niet lang daarna vertrekt Paul Simon naar Johannesburg om met de oorspronkelijke artiesten opnames te maken, met het fantastische album Graceland als het ultieme eindresultaat. De sensatie over de (opwindende) mix van Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse popmuziek ging hand in hand met de nodige politieke turbulentie. De anti-apartheidsbeweging was op zijn zachtst gezegd niet blij dat Paul Simon de culturele boycot van Zuid-Afrika doorbrak. Terwijl tal van grote sterren kritiekloos in Sun City, het decadente symbool van de apartheidspolitiek, op bleven treden, werd Paul Simon het mikpunt van kritiek. Iets dat hij zelf nooit heeft begrepen. “Maar waarom waren de muzikanten dan zo blij met mijn komst? We werkten samen, zonder aanzien van ras of kleur” zei hij daar destijds zelf over.
The Cavemen (Nigeria)
Zaterdag 15 April 2023 23:00
The Cavemen. is een in Lagos, Nigeria gevestigd duo bestaande uit Kingsley Chukwudi Okorie en zijn broer Benjamin Chukwudi James. Gevuld met een verlangen om het soort muziek te maken waar ze mee opgroeiden hebben de heren een reis ondernomen om de geluiden uit het verleden naar de toekomst te brengen. In dit proces zijn de broers een vertegenwoordiging geworden van het belang van het vieren van onze helden uit het verleden door middel van muziek. The Cavemen. hebben gezamenlijk een genre ontwikkeld dat 'Highlife Fusion' heet en highlife, afrobeat, jazz en soul muziek combineert. Sinds hun debuut heeft de band twee studioalbums uitgebracht met de titels 'Roots' en 'Love and Highlife', welke meer dan 90 miljoen streams opleverden en meerdere prijzen wonnen.
BNXN - Afrofusion singer-songwriter drom Nigeria
Zaterdag 15 April 2023 23:59
BNXN, voorheen bekend als BUJU, is een 25-jarige afrofusion singer-songwriter uit Nigeria. Zijn muziekcatalogus is een plek waar zijn eigen liefdesleven als grootste inspiratiebron geldt en harmonieuze vocals met feelgood afrobeats worden gecombineerd. Na het releasen van een aantal singles ontving BNXN in 2019 een nominatie voor de categorie 'Rookie of the Year' bij de HipTV Headies Awards. Zijn talent bleef niet onopgemerkt; superster Burna Boy besloot na het horen van Buju's single 'L'Enu' uit 2020 gelijk op een remix te springen. De spraakmakende releases bleven vervolgens binnenstromen, met een feature van Wizkid op zijn EP 'Bad Since '97' uit 2022 als meest recente voorbeeld.