Muziekagenda
Vrijdag 24 Maart 2023
Kabunga - Muziektraditie van de Bwa
Vrijdag 24 Maart 2023 20:00
Kabunga dompelt je onder in de eeuwenoude muziektraditie van de Bwa, een bevolkingsgroep uit Mali en Burkina Faso. Kabunga combineert traditionele drums met moderne instrumenten, en vervlecht de Bwa-muziek met andere Afrikaanse ritmes, jazz en blues tot een verrassende sound die doet denken aan Fela Kuti’s welbekende Afrobeat. Trouw aan de Bwa-traditie zijn Kabunga’s optredens een heerlijk bruisende viering van het leven vol aanstekelijke, dansbare grooves. Kabunga is een project van de Malinese artiest Zonatan Dembele, zanger-bassist bij o.a. Rokia Traoré en Ben Zabo sinds 2013 en soloartiest sinds 2015. Zonatan was al meer dan eens te gast in De Centrale, met zijn eigen project maar ook samen met o.a. Kwame Mülzz, Steven De Bruyn of Roland. Eind 2022 werkte hij met zijn band aan een reeks nieuwe nummers tijdens een residentie in De Centrale.
Afrolosjes vs. Gowtu
Vrijdag 24 Maart 2023 23:59
Bringing you the best of worlds. From Accra to Paramaribo, Afrolosjes meets up with Gowtu. The Sounds of Africa X The Su'burban sound. See you all in the Melkweg on March 24th!
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
The African Mamas: ‘Graceland the Concert’
In ‘Graceland the Concert’ laten The African Mamas het publiek het fantastische concert, waar Paul Simon de aanstichter en dirigent van was, herbeleven. Met hun prachtige stemmen, diepe emoties en ontembare vitaliteit creëren The African Mamas meer dan een prachtige show. Het wordt een onvergetelijke muzikale belevenis. Het begon begin jaren 80 toen Paul Simon toevallig een cassettebandje in handen kreeg van ‘Gumboots’. De stuwende Soweto-sound van gitaren, bas, drums en accordeon herinnerde hem aan de opwindende beginjaren van de rock ’n roll. Niet lang daarna vertrekt Paul Simon naar Johannesburg om met de oorspronkelijke artiesten opnames te maken, met het fantastische album Graceland als het ultieme eindresultaat. De sensatie over de (opwindende) mix van Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse popmuziek ging hand in hand met de nodige politieke turbulentie. De anti-apartheidsbeweging was op zijn zachtst gezegd niet blij dat Paul Simon de culturele boycot van Zuid-Afrika doorbrak. Terwijl tal van grote sterren kritiekloos in Sun City, het decadente symbool van de apartheidspolitiek, op bleven treden, werd Paul Simon het mikpunt van kritiek. Iets dat hij zelf nooit heeft begrepen. “Maar waarom waren de muzikanten dan zo blij met mijn komst? We werkten samen, zonder aanzien van ras of kleur” zei hij daar destijds zelf over.