Dinsdag 17 April 2012
Guy Tillim - Second Nature
Vrijdag 02 Maart 2012 17:00
t/m Zondag 03 Juni 2012
In 2010, Tillim (South Africa) bought a catamaran and sailed from New Zealand to the Polynesian islands, seeking to portray the modern landscapes of these ‘paradise islands’. His intensely light, vividly colourful, windblown landscapes reveal these landscapes as being new, up to date, and full of life.
Allemaal Afrikanen door het Ro theater
Donderdag 12 April 2012 20:30
t/m Donderdag 19 April 2012
Dat we “allemaal Afrikanen” zijn, is het uitgangspunt voor een bevlogen voorstelling over onze gemeenschappelijke wortels tegenover de groeiende angst voor alles wat anders is. Een gevoel van onmacht mondt uit in het verlangen naar geborgenheid, terug naar de kindertijd waarin jij als kind de wereld bent. In een wereld die steeds onoverzichtelijker wordt begint een zoektocht naar troost.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 07 Maart 2012 22:00
t/m Woensdag 25 April 2012
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Appropriated Landscapes - 14 artists
Mainly artists from Southern Africa. Explores landscape typologies in South Africa, Namibia, Angola, and Mozambique. The concept of landscape here is not linked to historical notions of the picturesque and the sublime. Instead, the exhibition considers landscape as a prism of experience, a reflection of ideology, and a stage for the performance and perception of identity.
Ster & Stef Bos - In Die Donker
Door muziek in het donker te spelen, wordt die intenser beleefd. En dat is wat de blinde Zuid-Afrikaanse pianiste Ster in deze voorstelling onder regie van Stef Bos doet. Het publiek ervaart dat de klanken een eigen, magisch leven gaan leiden. Zelfs de stilte spreekt in het donker een eigen taal.
El Anatsui - When I Last Wrote to You about Africa
Brings together the full range of the artist’s work, from wood trays referring to traditional symbols of the Akan people of Ghana; to early ceramics from the artist’s Broken Pots series, driftwood assemblages that refer to the trans-Atlantic slave trade, and wooden sculptures carved with a chainsaw; to the luminous metal wall-hangings of recent years.
Uncensored
In juli 2012 sluit het museum voor een grondige renovatie. Deze tentoonstelling biedt de bezoeker een uniek kijkje achter de schermen. In een parcours met 30 stops wordt antwoord gegeven op uiteenlopende vragen, zoals wat doet een indiaan nu in een museum over Afrika? De stops presenteren markante feiten uit de geschiedenis van het museum en werpt tevens een licht op de toekomstplannen.
Dans door Tim Persent, a dance concert
Tim Persent - van oorsprong Zuid-Afrikaan - danst inmiddels 25 jaar in Nederland. Dit wordt gevierd met de voorstelling Dans door Tim Persent, a dance concert, waarin hij al zijn kwaliteiten laat zien. Persent heeft inmiddels vele prijzen in de wacht gesleept, fungeert als ambassadeur van de dans en is voor velen een inspiratiebron.
The Beautiful Time: Photography by Sammy Baloji
Images by Congolese photographer and video artist Sammy Baloji feature the industrial landscapes around Lumbumbasi, the capital city of Katanga in the Democratic Republic of the Congo. The images serve as a visual indictment of the failed postcolonial leadership that mismanaged and squandered Katanga’s industrial resources, its modernity, and the economic prosperity of the region.
Mdungu: Gambian Space Program club tour
De negenmansformatie Mdungu, bestaand uit Nederlandse, Spaanse, Gambiaanse, en Luxemburgse muzikanten, brengt hun muziek met flair en energie. De Afrikaanse muziek van Mdungu is een sterke muzikale ervaring. Het funkt en groovet, voedt je ziel en stuurt je voeten. Krachtige percussie, pakkende melodieën en scherpe teksten introduceren je in een wereld waar geen verleden en geen toekomst zijn, geen grenzen en geen paspoort.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Film: Skoonheid (Zuid-Afrika)
Regie: Oliver Hermanus. François leidt een net en goed geordend leven in Bloemfontein, Zuid-Afrika. Als vader van twee kinderen en een toegewijd echtgenoot, is hij compleet verrast door een toevallige ontmoeting die zijn nette, perfect geregelde leven helemaal overhoop zet. Een indringend meesterwerk over een hartverscheurende zoektocht van een man naar liefde. De film won een SAFTA voor de regie. Ook hoofdrolspeler Deon Lotz viel in de prijzen: hij kreeg een SAFTA voor Beste Mannelijke Hoofdrol.
Asaph Batecereza (Oeganda)
In olieverf toont Asaph Batecereza krachtige Ugandese beelden van muzikanten, dansers en de relatie tussen mens en natuur. Het sterke licht- donker contrast in zijn werk laat ons meereizen naar een magische sfeer van kale bomen, dansende vrouwen met waterkruiken op hun hoofd en pijprokende eenzame mannen.
Six Yards Guaranteed Dutch Design
Hoe Nederlandse stoffen van het Helmondse bedrijf Vlisco onderdeel werden van verschillende West- en Centraal Afrikaanse culturen én hun weg vonden in de internationale mode, beeldende kunst en fotografie. Met werk van kunstenaars, fotografen en modeontwerpers. Uit Afrika onder meer Yinka Shonibare, Wangechi Mutu, Fatimah Tuggar, Seydou Keïta, Meschac Gaba en Bodys Isek Kingelez.
Pieter Hugo (ZA): This Must Be The Place - Selected Works
De carrière van de fotograaf Pieter Hugo (Johannesburg, 1976) is met recht ‘booming’ te noemen. Zijn monumentale foto’s, waarin het hedendaagse Afrika een hoofdrol speelt, krijgen inmiddels wereldwijde aandacht. Hij won al talloze prijzen en is recentelijk genomineerd voor de prestigieuze Deutsche Börse Photography Prize 2012. Aankomend voorjaar toont het Fotomuseum Den Haag een uitgebreid overzicht van werk dat Hugo maakte tussen 2003 en 2011.
Ibrahim El Salahi - A Visionary Modernist
El Salahi’s body of work is not bound within one style nor is it constrained by the early parameters of Sudanese aesthetic practices. His paintings combine a critical understanding of western art principles with references to Sudanese and Islamic art forms; his trademark linear style remains a preeminent unifying device expressing the intuitive merging of Islamic spirituality with critical social consciousness.
Goddelijk en Griezelig. Het geheim van de slang
Goddelijk en Griezelig is een interculturele tentoonstelling over het oudste dierensymbool ter wereld: de slang. De tentoonstelling laat in de vorm van oude en moderne kunst uit de hele wereld zien dat de slang vanaf de prehistorie tot op de dag van vandaag in alle culturen een bijzondere betekenis heeft.
African artists at Prism, Drawings from 1990 to 2012
Drawings as understood and defined by a select group of important contemporary artists. The discipline has expanded and evolved over the past two decades and currently includes several creative forms of expression that were previously not defined as drawing. The exhibition’s name, 'Prism', evokes a tool that enables a variety of approaches, akin to how a glass prism disperses light into a multicoloured spectrum. Participating in the exhibition are African artists Ghada Amer (Egypt), Frédéric Bruly Bouabré (Ivory Coast), William Kentridge and Robin Rhode (both South Africa).
Stef Bos met Solo
Stef Bos keert terug naar wat voor hem de bron is als liedjesschrijver: zanger met piano. Zo brengt hij zijn liedjes in Zuid-Afrika meestal ten gehore, het land waar hij een groot gedeelte van het jaar woont. Zijn publiek aldaar ziet hem het liefst in deze setting, omdat hij er een bijzonder intieme sfeer mee weet te scheppen. Begin 2010 nam Stef Bos in Pretoria als eerste buitenlander een prijs in ontvangst voor zijn bijdrage aan de Afrikaanse taal en muziek.
Stef Bos met Solo
Stef Bos keert terug naar wat voor hem de bron is als liedjesschrijver: zanger met piano. Zo brengt hij zijn liedjes in Zuid-Afrika meestal ten gehore, het land waar hij een groot gedeelte van het jaar woont. Zijn publiek aldaar ziet hem het liefst in deze setting, omdat hij er een bijzonder intieme sfeer mee weet te scheppen. Begin 2010 nam Stef Bos in Pretoria als eerste buitenlander een prijs in ontvangst voor zijn bijdrage aan de Afrikaanse taal en muziek.
De gierzwaluw, stedenband Haarlem-Mutare bestaat 20 jaar
De educatieve tentoonstelling De gierzwaluw: Ver weg en ook dichtbij is op 9 maart geopend door burgemeester Bernt Schneiders, samen met woningbouw-directeur Victor Verhoeven en de kinderen van basisschool de Cirkel en de VMBO opleiding Sterrencollege. De tentoonstelling is onderdeel van het 20jarig bestaan van de stedenband Haarlem-Mutare. De tentoonstelling is gemaakt voor de hoogste klassen van de basisschool.
Muziekshow Under African Skies
Under African Skies is een mix van de beste Zuid-Afrikaanse muziek. Voor de inspiratiebron moeten we terug naar het tijdperk van voor de apartheid. De bruisende kroegen en clubs in Sophiatown, Johannesburg, werden bevolkt door verschillende rassen en mensen uit alle lagen van de bevolking. Het was een broedplaats voor kunstenaars en dus dé plek waar het muziekleven floreerde. Totdat het regime de hele wijk met de grond gelijk maakte en de groepen van elkaar scheidde.
Soweto Boys Choir
Traditionele en spirituele liederen van het Afrikaanse continent worden moeiteloos afgewisseld met (licht) klassieke stukken. Gebracht met het onvervalste enthousiasme en een enorme vitaliteit en levenslust die zo kenmerkend is voor Zuid-Afrika. Vicky Vilakazi, oprichtster van onder andere de Soweto Spiritual Singers, heeft zich over het Soweto Boys Choir ontfermd en een prachtig programma samengesteld met een unieke verscheidenheid aan stijlen.
Bassbraai Tropical Tour 2012
Skip & Die, Fellow en Bomb Diggy Crew bundelen voor het eerst hun krachten in de Bassbraai Tropical Tour 2012. Braai? Zuid-Afrikaans voor barbecue. En dat is precies wat je kunt verwachten, drie acts die de lekkerste beats van over de hele wereld voor je klaarmaken. Dancehall, cumbia, kuduro, moombahton, baile funk, soca, bashment, kwaito en tropical bass. Of in andere woorden; een bloed-, bloedhete dansvloer.
A Centenary Celebration of the Life and Work of Barbara Tyrrell
Iziko Museums in collaboration with the Campbell Collections of the University of KwaZulu-Natal, proudly presents Iqholo le Afrika (Her African Pride): A Centenary Celebration of the Life and Work of Barbara Tyrrell. An event marking her 100th birthday on 15 March 2012 will launch the exhibition which opens to the public the following day. A selection of over 150 of her highly decorative and accurate visual recordings of southern African costume a.o. will be exhibited.
Terraferma
Regisseur Emanuele Crialese baseerde dit prachtig familie-epos op een door hemzelf geschreven verhaal. Op een klein visserseiland, ver ten zuiden van Sicilië, leidt de oude visser Ernesto een traditioneel bestaan. Maar hoe lang houdt hij dit nog vol, zeker nu het (massa)toerisme een steeds grotere rol gaat spelen? Hij komt in de problemen als hij zich ontfermt over een Afrikaanse vluchteling, die hij op zee heeft opgepikt.
Osaretin Ighile (Nigeria) - Sculpture
Osaretin Ighile’s recent sculpture employs strategies that grasp notions of artworks as conceptual totalities, multivalent narratives crafted from a variety of approaches, not just single images that express big ideas about humanity. His work is informed by a sophisticated discourse on traditional philosophical concepts, a deep understanding of the aesthetic and cultural character of the African continent as well as an invigorating inclination and facility with various materials and methods.
Ambiguous Creatures in a Fragile World
De werken in de tentoonstelling zijn een spel met mensen en dieren – ambigue wezens die iets vertellen over hun fragiele relatie met de wereld. In de dynamische composities van Omar Ba (Senegal) vind je tegenovergestelde werelden: het rijk van de mensen en dat van de dieren, vooruitgang en natuur, Afrika en het westen. Daarnaast creëert Ba een neutraal terrein dat reflectie toestaat. Barbara Polderman voert haar sculpturen van stof uit in een virtuoze collagetechniek. Persoonlijke waarnemingen inspireren haar tot het ontwikkelen van sprekende symbolen. Met getekende dieren creëert Lenneke van der Goot een in scene gezette wereld; licht/schaduw, vorm/restvorm, op zoek naar eigenheid in een context.
African writers in Writers Unlimited Tour to Dutch Caribbean islands
On this tour by Writers Unlimited, David van Reybrouck (Belgium), Petinah Gappa (Zimbabwe), Helon Habila (Nigeria/U.S.A.) and Rodaan Al Galidi (Netherlands/Iraq) will perform together with local authors. They will present their work in theaters and in secondary schools, on Aruba with local authors and muscians Dora Lauffer-Mathilda, Victor Mathilda, Sharon Rose & Elisabeth Pope, Jacques Thönissen and Jossy Tromp.
Carla Busuttil - Exit Mode
In Exit Mode, Berlin-based and South African born painter Carla Busuttil returns home to exhibit a series of paintings that traverse her exit from the country, and what she discovered when she left. A dedicated painter, Busuttil’s point of departure and ultimate concern is always her medium. “Within my work, it is the quality of painting that matters,” she explains. “Content is secondary – always secondary. I am not interested in constructing images that shock or dictate, and doubt whether painting, or any other medium, retains the power to do so.”
A History of Failure - Chad Rossouw
Uses South Africa’s past to examine both the complex nature of history and of South African identity. Using a variety of media, including lithographs, sculpture and found objects, Chad Rossouw shows moments of melancholy, bathos and bombastic failure against the relentless march of historical time. Two main ideas connect the various artworks in A History of Failure. The first is that historical progress is merely an illusion. The second proposes an inherent failing in projects, monuments or nations that are dependent on the illusion of history.
My Show - Georgina Gratrix
Portraiture is a favoured genre with subjects drawn from Gratrix’s personal and social world, as well as contemporary pop and celebrity culture. Imagery such as rainbows, flowers, exotic birds and puppies have a mischievous, ominous undertone. The paintings are fresh, energetic, witty, vibrant and colourful – yet melancholic. Despite numerous art-historical references, Gratrix is entirely original and completely immersed in the present. In the artist’s own words, My Show includes; “mythical grunge, good pop, bling jokes, sweaty Chanel, divorce flowers, tropical Maximalism, jungle nipples, rainbow poodles, the age of LOL and my friends”.
Drawing clouds in the Karoo - Strijdom van der Merwe
In this series of documented photographs Van der Merwe used the rusted wires that were deposited in the landscape and arranged them on the existing sandstone pillars in the landscape. These sculptural drawings are metaphors to cloud formations and his close relation to the land and the cycles of nature as it occurs in the landscape. The building up of clouds is also a reference to the building up of public anger against the proposed “fracking” in the Karoo. The installation inside the gallery functions as a ‘time machine’ symbolizing the ‘sleeping’ time bomb that await us if we don’t take appropriate action in protecting our natural resources.
Recent Works - Stephen Conroy
In this series of works, Stephen Conroy (UK) continues his pre-occupation with the human figure in isolation and presents a single male figure posed in various standing positions. A number of the works are self portraits and these range from a series of head studies in which he portrays himself both frontally and in profile, as well as three-quarter length views with arms in various attitudes. This is a striking group of paintings, where the artist’s gaze is particularly poignant and enigmatic.
Trade Routes Over Time - various artists
First installment of the gallery's Trade Routes Project, marking the 15th anniversary of the second - and last - Johannesburg Biennale. In this exhibition, some artists present the same works that they showed in 1997. These are works that are central to these artists' development but have not been widely seen. Other artists show works that might be familiar to international audiences but are not part of our local consciousness. The three South African artists present new works made especially for this exhibition.
Land of Cockaigne - Deborah Poynton
The Land of Cockaigne was the medieval idea of a paradise of plenty. For Poynton, the act of painting is an attempt to enter this fantastical world - but in an unexpected way. As the artist writes: In the Land of Cockaigne every wish was granted. I have used this title not because I wanted to illustrate paradise, but because painting itself is that land of never-realised fulfillment. Every painting I do comes from the same need to inhabit this land, to create a sense of engulfment, of complete enclosure, to blind and deafen and numb myself through the senses in order to find some peace.
Strange Days - Jan-Henri Booyens
In Strange Days Booyens' structures evolve into isolated forms that vary from the severely monochrome to the exuberantly polychrome. His abstracted compositions evoke landscapes built on systems of fractal geometry, and yet they retain the spontaneity of an intuitive creation process. Booyens’ reluctance to completely undermine figurative representation adds to this body of work’s feeling of internal dissent, a conflict between the order of recognisable forms and the vitality of chaos.
365 South Africa - Alison McKay
For the entire year of 2011, Alison McKay set out to create one 20x20cm painting each day, illustrating a news headline for the day. She documented her progress in an interactive online blog (365southafrica@blogspot.com). McKay’s work is largely figurative and graphic and located within an urban aesthetic. Her work largely draws inspiration from the opinions and actions of the ordinary person in the streets of South Africa - their energy and need to survive.
Self-Organized Systems - Neil le Roux
Neil le Roux’s ballpoint pen drawings can be described as a series of obsessive, repetitive curved lines, forming peaks and dales in what appears to be topographic maps of imaginative land masses, or concentric circles resembling the year rings of hewn trees. The process of drawing is cardinal in his work. It is apt to use Richard Serra’s maxim ‘Drawing is a verb’ when describing Le Roux’s drawings. His drawing is, however, much more than process; it is as much an artifact, projective, not predictive, of its own aesthetic outcome, as it is of an act.
Ons Land/Our Land: The Johannesburg Station Panels revisited - Carl Becker and Monique Pelser
J H Pierneef's Johannesburg Station Panels, made in the early 1930s, are cornerstones of South African landscape painting. They hung in the concourse of the old Johannesburg railway station and depicted 28 views taken from South Africa and Namibia. These highly stylised works have been seen by thousands of people over the past 80 years. In 2007, photographer Monique Pelser and painter Carl Becker independently set out to explore whether these places ever existed and if so what they look like today.
19th NY African Film Festival
The 2012 New York African Film Festival, presented under the banner 21st Century: The Homecoming is a two-month multi-venue event in New York City exploring notions of home and homeland through films and their protagonists. A select group of features, shorts and documentaries, as well as experimental films and archival footage, will be presented alongside supplementary programs aimed at a broader exploration of the festival’s themes, including panel discussions, visual and performing art exhibitions, professional development workshops for artists, and in-school presentations.
Strange Flowers - Olaf Hajek (paintings)
Hajek is a painter immersed in a world of surreal fantasy and melancholic beauty. Drawing from diverse references such as 60’s African studio photography, renaissance perspective and the Dutch still lifes of the 1600s his work is underpinned by the colour and texture of folkloric imagery.Strange Flowers, Hajek’s most recent body of work, is a hypnotic tangle of botanical forms and colour. Rendered in acrylic on wood panels, Hajek uses distressed and exquisitely fine mark-making to create a rich surface patina. Woven into the fabric of the work the image of the flower is used as a seductive yet contradictory metaphor for fertility, poison, growth and decay.
20th NY African Film Festival 2013
Under the banner “Looking Back, Looking Forward: 20 Years of the New York African Film Festival”, our 2013 edition is dedicated to commemorating half a century of African cinema and two decades of work introducing American audiences to the best of this cinema and its protagonists.The Festival returns to Film Society of Lincoln Center April 3 – 9 and continues at Columbia University’s Institute of African Studies on Thursday, April 18, then heads to the Maysles Cinema Institute in Harlem May 2 to 6 and closes May 24 to 27 at the Brooklyn Academy of Music BAMcinématek—part of the dance and music festival DanceAfrica.
nyafricanfilmfestival