Dinsdag 05 Maart 2013
ASC Seminar about the Sawaba movement and its rebellion in Niger
Dinsdag 05 Maart 2013 15:30
In this seminar Klaas van Walraven (African Studies Centre, Leiden) will present some of the highlights of his recent book, The Yearning for Relief: A History of the Sawaba Movement in Niger. Representing a genuine social movement, Sawaba formed Niger's first autonomous government under French suzerainty. Overthrown by the Gaullists and persecuted, it attempted a comeback with a guerrilla campaign (1960-1966), which ended in failure and led to the movement's destruction.
Music for Mali
Dinsdag 05 Maart 2013 20:00
Concert en inzameling van muziekinstrumenten voor Mali. Met Jungle by Night (Kindred Spirits), KC the Funkaholic (Kindred Spirits), Laurens Joensen, Fay Lovsky, Joep Pelt, Moussé Dramé, Mdungu en We Are Here. * Gratis entree voor bezoekers die gitaren/basgitaren/versterkers meenemen voor de inzamelingsactie. Dit concert en instrumenten-inzamelingsactie is bedoeld om de muzikanten, die een jaar lang zijn onderdrukt en hun instrumenten zijn kwijtgeraakt, nieuwe (tweedehands) gitaren en versterkers te bezorgen en ze weer te laten ademen. Gitarist en singer/songwriter Laurens Joensen zal met de ingezamelde instrumenten naar Mali reizen om ze persoonlijk af te leveren. Veel muzikanten hebben hun medewerking al toegezegd. Met We Are Here, de band uit De Vluchtkerk in Amsterdam-West, waar 100 uitgeprocedeerde, maar niet uitzetbare asielzoekers verblijven. Onlangs verzorgde deze band een zéér succesvol voorprogramma bij het concert van de Malinese zanger Salif Keita.
Muziek: Acoustic Africa
Dinsdag 05 Maart 2013 20:30
Na het wereldwijde succes van twee eerdere edities focust deze derde muzikale reis zich op de rijkdom van de vrouwenstem in de Afrikaanse tradities. De kracht van het lied, van het zingen, hoor je in de stemmen van Dobet Gnahoré, Manou Gallo en Kareyce Fotso. Drie vrouwen uit Ivoorkust en Kameroen. Drie madammen met podiumprésence en bezieling. Hun muziek, geworteld in de voorouderlijke roots, verwelkomt ook nieuwe Afrikaanse en Afro-Amerikaanse invloeden zoals funk, blues, en Afro-pop.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Africa - voorstelling van Peter Verhelst en NTGent
Schrijver en theatermaker Peter Verhelst maakt een monoloog met elk van de acteurs van het sterrenensemble van NTGent. Na Nero met Wim Opbrouck is het de beurt aan Oscar Van Rompay, die naast zijn theaterwerk meehelpt een bedrijf draaiende te houden in Kenia. Ieder jaar reist hij voor enkele maanden naar het land. In 2012 gaat Verhelst met hem mee. Africa wordt een confrontatie tussen het beeldende, mythische theater van Verhelst en de dagelijkse werkelijkheid en idealen van Van Rompay. Hoe kun je iets zinnigs vertellen over je eigen verlangen?
Muziek en Theater: Ikusasa Tour
Deze show is een kleurrijke mix van het spetterende muziek- en dansleven dat Zuid-Afrika rijk is; van traditionele Gospel tot African house, gebracht door een topcast van vijftien zangers dansers, acteurs en musici.
Geluksmaand in het Afrika Museum
Veel Afrikanen proberen het geluk naar zich toe te trekken: met krachtbeelden, amuletten of orakels, maar ook door voorouders en goden te raadplegen. Speciaal voor de 'geluksmaand' exposeert het museum enkele altaren die door kunstenaar Gerald Pinedo werden vervaardigd ter ere van de Orisha's (Afrikaanse goden). Op dergelijke altaren brengen gelovigen offers om de Orisha's gunstig te stemmen en hun hulp in te roepen.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Habib Koité & Eric Bibb – Brothers in Bamako (USA Tour)
The musical merger of Habib Koité (Mali) and Eric Bibb (USA) brings together two soulful histories into a never-before heard guitar sound that is passionate and ebullient. Growing up in Mali, West Africa, Koité is heir to an ancestral knowledge set to song that places him among the most influential voices of contemporary Africa, while Bibb's lineage in the traditional blues sound has produced an earthy mix of folk and gospel dating back to the work songs of the deep south. Forging a bridge across the Atlantic, Bibb and Koité are two talents too exhilarating to ignore.
El Anatsui - When I Last Wrote to You about Africa
Brings together the full range of the artist’s work, from wood trays referring to traditional symbols of the Akan people of Ghana; to early ceramics from the artist’s Broken Pots series, driftwood assemblages that refer to the trans-Atlantic slave trade, and wooden sculptures carved with a chainsaw; to the luminous metal wall-hangings of recent years.
Cars and Girls - Frances Goodman (exhibition)
Goodman’s multimedia works explore issues of female identity by marrying the glittering allure of cars with that of women as symbols of desire, sex, success and promise. Many of the pieces on this materially-diverse exhibition are intentionally contradictory: seductive and poignant, yet simultaneously awkward and problematic. The body of work includes sculptural pieces constructed from car parts and feminine accessories, as well as Goodman’s provocative photographic Vajazzling series. The latter was initiated during a residency in New York in 2012 and documents the adornment of various female torsos in a response to the commodification of the female body and its use in the media.
-in - various artists
inception, inclosure, information, interpolation, interpretation, introspection, intuition, invention, investigation - an exhibition of work by recent graduates from the Michaelis School of Fine Art, the Ruth Prowse School of Art and the University of Stellenbosch. The exhibition focuses on a selection of young artists producing work through intuitive, process-driven or experimental means of production. Works are not necessarily undertaken with a clear endpoint in mind, rather they tend towards evolving dynamically through a testing of outcomes.
Stef Bos on tour in South Africa
Stef Bos toert begin 2013 met een titelloos programma en een band door Zuid-Afrika. Het vertrekpunt van de voorstelling was dit beeld van de jonge Zuid-Afrikaanse schilder Christiaan Conradie. Het vervolg was een verzameling van veel nieuwe woorden en muziek die samen met oudere nummers de verbeelding en de verwondering ruim baan willen geven. Verder geen woorden meer over wat er gaat gebeuren op het podium….. dit beeld vertelt alles.
Venus at Home - Usha Seejarim (exhibition)
It's not every day that a housewife looks around her kitchen and sees her utensils as objects of art. But Usha Seejarim is no ordinary housewife. The artist from Bethal, a small town in Mpumalanga, says that "as a home-maker/housewife/mother of two, and an artist", she is fascinated by her everyday chores. When she is in the kitchen, her spoons, forks, knives and plates become art objects. In her latest exhibition, Seejarim takes a closer look at the places and the objects in her immediate surrounds, and the roles she assumes when she is around these objects.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
The Loom of the Land - Curated by Anton Kannemeyer
In South Africa, the landscape has unavoidable political connotations because the country's strife is entwined with the ownership of the land - a situation that continues to this day. These issues have dominated depictions of the landscape in recent years, with formal concerns understandably of secondary concern. While remaining aware of the polemics of land, Kannemeyer is selecting works for the exhibition that challenge perceptions of the landscape, rather than issues identified with the land or 'clever conceptual plays'. It is unexpected interpretations of one of the most traditional genres in the history of art that resonate most strongly with him.
Ramokone - Moshekwa Langa (drawings)
Moshekwa Langa is an artist and visual anthropologist who works with installation, drawing, video and sculpture. Drawing has been an extended practice for Langa, incorporating elements of graffiti, thread, yarn and other materials. After studying and living in Amsterdam for several years he returned to South Africa – to spend time with his family, but also to confront certain aspects of his youth and the unfamiliar state of his hometown. Langa cites daily life, routine, boredom, indifference and passion among his influences and inspirations. His work documents the rituals of sangomas, grieving, gossip and love.
Terugkoms van Cythera - Johann Louw (paintings)
'Terugkoms van Cythera' shows a shift away from Louw’s socio-historic themes and a move towards a more enigmatic, introspective and psychological exploration. Referencing The Embarkation for Cythera (L'Embarquement pour Cythère) (1717) by French Rococo painter Jean-Antoine Watteau, the exhibition serves as an interesting antithesis to the precious celebration of life and love at the birthplace of Venus portrayed in the original painting.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Kendell Geers 1988-2012
Kendell Geers, born in 1968 in South Africa, uses various media such as installation, drawing, video, performance, and photography. His life and work can be divided into two decade-long periods whose trajectories and developments are explored in this exhibition. The first political phase runs from 1988 to 2000, during which time the artist, a white South African, explored the moral and ethical contradictions of the apartheid system through his practice. Initiated by his move to Brussels in 2000, his later European period is now characterized by a more poetic aesthetic. Here, Geers transferred his incendiary practice into a postcolonial and increasingly global context, suggesting more universal themes like terrorism, spirituality, and mortality.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
Film: Call Me Kuchu
David Kato is één van de eerste openlijke homoseksuelen in Oeganda, een land waar homoseksualiteit strafbaar is en de rechten van de LGBT-gemeenschap met voeten worden getreden. Samen met gelijkgestemden vecht Kato tegen de antihomo-terreur in zijn land, totdat het noodlot toeslaat en er een schokgolf van ongeloof over de wereld gaat. Een ontroerend portret van David en de kleurrijke, krachtige Kuchu's uit Kampala en hun aanhoudende strijd voor verandering van hun lot en een beter bestaan voor homoseksuelen in Afrika. Movies that Matter on Tour, in verschillende bioscopen.
Aimé Mpané - The Rape / Le Viol (sculpture/mixed media)
Aimé Mpané’s recent work explores the physical and psychological complex space that exists in the fissure between trauma and the memory of trauma as a result of the brutalities instigated by colonial legacies in his homeland – DR Congo. Aimé Mpané mines the theme of power and vulnerability in society as he engages with the past and present. His emotionally charged sculptural installation is inscribed with individual and collective identity nurtured within the compass of history. His work reflects subtle understanding of context, respect for tradition and awareness of the crucial links between function and experimentation.
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Machyta Oko Giebels & Admire Kamudzengerere - tentoonstelling
Machyta Oko Giebels (Nijmegen 1978) laat in deze tentoonstelling vooral 'sculptings' zien. Dat zijn werken die het midden houden tussen een schilderij en een wandsculptuur. Hij schildert en drukt op en krast vervolgens in een soort cement (mortel in combinatie met pigmenten en bindmiddelen). Zijn afkomst – zijn vader vluchtte uit Equatoriaal Guinee - is af te lezen uit een serie portretten en 'faces' van bekende en onbekende zwarten. Admire Kamudzengerere Zimbabwe, 1981) sloot eind 2013 zijn residency van twee jaar af aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam. Hij heeft zijn verblijf in Nederland verlengd.