Zondag 23 Juni 2013
Afrika festival
Zondag 23 Juni 2013 13:00
Van stichting Bona Baana, zet zich voor kansarme jongeren in Oost-Afrika. Gevarieerd programma, opening met picknick, djembé en dans met Fourou Kourou & Afro Dans Diny, kindervoorstelling 'Met Safari Sjoerd op pad in de Landrover van Ad', dansworkshop Marieke Mukwara, optreden van reggaeband Superdura, Dance Around the World. Rommelmarkt, doorlopende kinderactiviteiten, food & tropical shakes, massage, tintelende wereldmuziek.
Theatervoorstelling ‘Wij verlangen onze vrijheid!’
Zondag 16 Juni 2013 15:00
t/m Zondag 23 Juni 2013
Op 16 en 23 juni is bij de Bijzondere Collecties van de UvA de filosofische theatervoorstelling ‘Wij verlangen onze vrijheid!’ te zien. Cees Maris toetst hierin de geloofwaardigheid van recht en rechtspraak aan het slavernijverleden. Wij verlangen onze vrijheid! vertelt het verhaal van de rechtszaak van de slavin Virginia die haar vrijheid opeist. De advocaten Capitein en Locke spelen nogal dubbelzinnige rollen in deze zaak. De theoloog Jacobus Capitein was als Afrikaanse jongen zelf slaaf geweest, maar pleitte in zijn Leidse proefschrift voor slavernij. De filosoof John Locke verwierp slavernij omdat hij vond dat alle mensen gelijk zijn, maar bezat aandelen in de slavenhandel. De uitslag van het proces staat dus niet bij voorbaat vast. Met zang van de Ghanese Rebecca Atanga
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Theater: Rebelse Vrouwen
Door Krater theater i.s.m. NiNsee. De Nigeriaanse Onise wordt onverwacht geconfronteerd met drie vrouwen op haar bed; drie nieuwsgierige vrouwen die onder de indruk zijn van Onises mooie spullen en haar het hemd van het lijf vragen. De vrouwen blijken geesten uit het verleden die op komen draven als er ergens een sisa (zuster) in de problemen zit. Vroeger werkten ze als slavin op de plantages. In korte scènes die inventief switchen tussen heden en verleden, spelen en vertellen zij hun persoonlijke verhalen. In Amsterdam, Utrecht, Middelburg
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Brett Bailey: Exhibit B (Holland Festival)
Afrikanen tentoongesteld als bezienswaardigheid, ter vermaak van het westerse publiek. Door de schokkende 19e- en vroeg 20e-eeuwse traditie van de ‘menselijke dierentuin’ te vertalen naar een 21e-eeuwse installatie confronteert de Zuid-Afrikaanse regisseur Brett Bailey zijn publiek met de westerse perceptie en exploitatie van Afrika.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Right to Play - Fietsklimtocht voor kinderen in Dadaab (Kenia)
Right To Play organiseert in samenwerking met toerfietsclub DTC Driebergen een unieke fietstocht ten behoeve van sport- en spelprojecten voor kinderen in Dadaab (Kenia), één van de grootste vluchtelingenkampen ter wereld. Right To Play is hier actief sinds 2012 en helpt de situatie van duizenden kinderen verbeteren door de kracht van sport en spel. Het geeft de kinderen in dit vluchtelingenkamp hoop op een betere toekomst. De Klimtocht voor Right To Play is een individuele vrije toertocht en staat geheel in het teken van de organisatie die staat voor het recht van IEDER kind om te sporten en te spelen. Inschrijven? Zie site
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Martin Waalboer (Liberia) en Monne Tuinhout (Ethiopië) op FotoFestivalNaarden 2013
Op het FotoFestivalNaarden dit jaar twee bijzondere tentoonstellingen over Afrika. Martin Waalboer (1959, Dordrecht) - A Dream Called Harper. Martin was in anderhalf jaar tijd 3 maanden in Liberia en werkte daar aan A Dream Called Harper, zijn 1e webdocumentaire. Dit stadje ligt op het meest zuidelijke puntje van West Afrika, Cape Palmas. Harper moest de hoofdstad worden van een land, Maryland, gesticht door vrijgemaakte negerslaven uit de VS. Locatie: Stadhuiszolder. Monne Tuinhout (1987) - Terrorist Tourists over het verre zuiden van Ethiopië. Locatie: The Fence
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Afrikaans Verower Harte - tournee (Zuid-)Afrikaanse muzikanten
Van Coke Kartel, Bittereinder touren in juni samen met special guest Jack Parow door ons land. “Afrikaans Verower Harte”, de naam van de tournee zegt het al: deze rap, rock en pop giganten komen ons verleiden met hun Afrikaanstalige alternatieve muziek. Jack Parow introduceerde tegelijk met Die Antwoord popmuziek in het Afrikaans in Nederland. Dat dit succesvol werd opgepikt, hoeven we niet meer te vertellen. De bands Van Coke Kartel en Bittereinder zijn in eigen land super succesvol. Zij bewijzen dat het hedendaags repertoir van populaire muziek in Zuid-Afrika breed is. 13-06 Melkweg, Amsterdam, 14-06 Metropool, Hengelo, 15-06 Spot, Middelburg, 16-06 Churchillplein, Rotterdam, 20-06 Paard van Troje, Den Haag, 21-06 Victorie, Alkmaar, 22-06 Underground, Lelystad.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
African performers at the Vancouver Jazz Festival
Breakout Malian singer/songwriter Fatoumata Diawara (AKA Fatou) mixes jazz, pop, and funk along with her ancestral Wassoulou tradition. Fatou sings of love, politics, and empowerment with dedicate melodies and intricate guitar and drum arrangements. Malinese guitar virtuoso Vieux Farka Touré’s live show is a tour de force of dusty desert rock, amped-up blues, sinuous West African grooves, and the unstoppable charisma, heavens-searching vocals and agile melodies of Farka Touré.
Tentoonstelling: Look on the bright side, met o.a. Esther Mahlangu & Adriaan de Villiers (ZA)
Net voor de zomer haalt SANAA met deze kunstenaars de zomer in huis. Wuivende bomen in een groen bos waar de tijd langzaam verstrijkt - de video Entre van Frans van Lent vult op groot beeld de ruimte in SANAA. Andrea Freckmann's kleurrijke schilderijen zijn een bizar spel met de ruimte waar mensen en objecten samen in wonen. De heldere geometrische vormen van Esther Mahlangu (ZA) brengen de frisse beeldtaal van Ndebele binnen. De sculpturen van Adriaan de Villiers (ZA) zijn verwaaide bomen gestold in aardewerk die nu bij SANAA de etalage vullen.
Tabu - speelfilm
Rijke, allegorische zwart-witfilm over het moderne Portugal en zijn koloniale verleden, vernoemd naar de gelijknamige zwijgende film van F.W. Murnau uit 1931. Over de onmogelijke liefde tussen de getrouwde Aurora en avonturier Ventura in het Mozambique van begin jaren zestig. Voorafgegaan door de laatste dagen van de oude Aurora in het tegenwoordige Lissabon.
My Joburg - exhibition
Johannesburg is a megapolis with a population of more than 6 million. It is heterogeneous, composed of trendy areas, residential neighborhoods, townships… A productive artistic community has developed there, with a number of photographers as well as painters, sculptors, performing artists and video-artists. This exhibition looks at the art scene in a city where history has been on the march since the abolition of apartheid and the first democratic elections in 1994.
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Lines, Marks, and Drawings: Through the Lens of Roger Ballen
Roger Ballen (b. 1950) has been shooting black-and-white film for nearly a half-century. A New York native, he has lived in South Africa for more than thirty years. Ballen's photographs of rural Afrikaners in their homes and urban-based "outsiders" in windowless rooms quickly became distinguished for their interior arrangements and the events that transpired among the people, animals, and furnishings within. Ballen's interest in line-whether of coat hangers, electric wire, or marks made on walls-has been constant.