Woensdag 05 Maart 2014
promotie: Adaptive responses to environmental changes in Lake Victoria cichlids
Woensdag 05 Maart 2014 15:00
J.C. van Rijssel - Adaptive responses to environmental changes in Lake Victoria cichlids. Promotor: Prof.dr. M.K. Richardson
Film lectures - The new Moroccan cinema: meet the director
Van Woensdag 05 Februari 2014 - 16:15
t/m Woensdag 19 Maart 2014 - 18:45
The cinema of Morocco has had a revival in recent years: production is increasing, films are selected and win awards in international festivals. This new cinema has become an important aspect of contemporary Moroccan culture and it expresses adequately the ‘imaginaire’ of the country. To get a better grasp on and gain more insight in this, in each of seven lectures a Moroccan film will be viewed at the EYE Film Institute Netherlands. The film will be preceded or followed by a discussion between Moroccan French writers/directors and some other prominent speakers. They all address the contradictions of this time period; the acceleration of progress in juxtaposition with a traditional society.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 05 Maart 2014 22:00
t/m Woensdag 30 April 2014
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Abafazi - Mothers of Africa - muziektournee
Abafazi, een groep sterke Zuid-Afrikaanse vrouwen die over hun leven vertellen middels de kracht van muziek. De Afrikaanse drum en melodieuze marimaba worden traditioneel alleen door mannen bespeeld, maar de vrouwen van Abafazi zetten de nu de boel op zijn kop. Ze brengen een energieke, dynamische voorstelling met bekende Afrikaanse hits, eigen composities, een dynamische choreografie en schitterende kleurrijke kostuums. Opzwepende drums, de melodische marimba, prachtige stemmen en een verscheidenheid aan dansstijlen zoals Pantsula, Township Dance en een mix van contemporaine Afrikaanse stijlen. Natuurlijk wordt er ook acapella gezongen, en weten de ‘abafazi’, wat letterlijk vrouwen betekend, hun publiek daarmee in het hart te raken.
Mandela: Long Walk to Freedom (film)
De indrukwekkende levensreis van Nelson Madiba Mandela, een unieke visie op de ontstaansgeschiedenis van een modern icoon - vanaf zijn jeugd in een klein plattelandsdorp tot en met zijn presidentschap van Zuid-Afrika in de jaren 90. De film schetst een eerlijk portret van Mandela als jonge man met een voorkeur voor boksen, snelle auto's en mooie vrouwen, maar ook als een getalenteerd advocaat en vrijheidsstrijder die wapengeweld niet uit de weg ging om zijn politieke boodschap over te brengen. Regie Justin Chadwick (The Other Boleyn Girl), hoofdrollen Idris Elba (The Wire, Prometheus) en Naomie Harris (Skyfall).
Uit de kast… nu op zaal (tentoonstelling)
Een selectie uit die ‘verborgen schatten’ van het Afrika Museum. In het depot werden de kasten en laden onderzocht op hun inhoud en wat hieruit tevoorschijn kwam was een breed scala aan veelsoortige voorwerpen: menselijke figuur- en diervoorstellingen, sieraden, hoofddeksels en bijzonder vormgegeven dagelijkse voorwerpen zoals kruiken. Ook de gebruikte materialen zijn heel divers: hout, metaal, aardewerk, textiel, steen en glas.
Dette Goes to Africa
Na haar tijd bij Suver Nuver maakt Dette Glashouwer voorstellingen over geld. Ze onderzocht haar relatie ermee en bestudeerde de geschiedenis van het geldsysteem. Vorig jaar maakte Dette Glashouwer MoneyMoneyMoney. Ze reisde af naar het eens zo rijke Amerika en onderzocht haar relatie tot geld en bestudeerde de geschiedenis van het geldsysteem. Dette Goes to Africa voert haar nu naar Kenia, met haar voorstelling als ruilmiddel. ‘Geld is schuld’ staat er op het Amerikaanse dollarbiljet, maar wát is schuld eigenlijk? In Afrika stonden ze altijd een beetje bij elkaar in de schuld. Had je geen schuld, dan had je geen relatie... Een verslag van een spannende ontdekkingsreis met Glashouwer als de Livingstone van de nieuwe economie.
Captain Phillips - film
Vier Somalische piraten overvallen een vrachtschip en gijzelen de kapitein (Hanks). Regisseur Greengrass (The Bourne Supremacy) maakt van de ware gebeurtenissen een actiethriller doordrenkt van menselijkheid. Met zijn kenmerkende stijl van handheld camerawerk, snelle montage en een perfect gevoel voor timing creëert hij een gecontroleerde chaos, waarin de spanning steeds intenser wordt opgevoerd. Hanks overtuigt als de soms heldhaftige, dan weer breekbaar angstige kapitein, terwijl nieuwkomer Barkhad Abdi schittert als de leider van de kapers.
The Best of IDFA On Tour met A Letter to Nelson Mandela
Vier van de beste films van IDFA 2013 in één programma. In A Letter to Nelson Mandela, een persoonlijke reis aan de hand van een fictieve brief aan Mandela, spreekt de Zuid-Afrikaanse filmmaker Khalo Matabane met denkers, schrijvers, staatslieden en kunstenaars. Hij onderzoekt de betekenis van vrijheid, hereniging en vergeving in een wereld vol conflict en ongelijkheid, waarbij de stemmen van erudiete academici even zwaar wegen als die van Apartheid-overlevers als Charity Kondile, die stelt: "Ik ben gewoon maar een moeder, ik zit niet in de regering, ik ben gewoon vlees."
Look at you. How do we look at the African continent, and how do they look at us?
Duo exhibition. Frouwkje Smit has been collecting images and text about the African continent from the media since 2008. Smit finds that the way the continent is portrayed is subject to many biased ideas and clichés, and her expanding archive reflects this. In Lagos (Nigeria), photographer Karine Versluis met a number of young women who had come from eastern Nigeria to Lagos to start a new life for themselves. Some of them dreamed of going further, to Europe, because they had heard great stories about it. Versluis photographed the posters that hung above their beds, with images of a perfect and romantic Western world.
African Safari - natuurdocumentaire
Keniaanse natuurbeschermer Mara Douglas-Hamilton en Kevin ‘de leeuwenfluisteraar’ Richardson gaan op safari in Afrika. Van de prachtige zandduinen van Namibië via het wonderlijke natuurgebied rondom de Ngorongoro krater naar de adembenemende Victoria watervallen. Op deze reis laten zij de Afrikaanse wilde dieren in hun natuurlijke leefomgeving zien; leeuwen, luipaarden, cheeta’s, zwarte neushoorns en olifanten. Met de vertelstem van Paul de Leeuw.
Voorjaarsvakantie in het Afrika Museum
Tijdens de voorjaarsvakantie, van 15 februari t/m 9 maart, kunnen bezoekers dagelijks deelnemen aan leuke activiteiten zoals de workshops ‘Pindakaas maken’ en Afrikaanse muziek. In de workshop ‘Slangenversierders’ maken kinderen een kunstwerk voor de slangengod Dan. De rondleiding ‘Ontmoetingen’ neemt bezoekers mee langs fraaie kunstwerken in het Binnenmuseum. Kijk in de agenda op de site voor alle precieze gegevens.
From Africa with love - Contemporary design from SA
Zuid-Afrika staat in de belangstelling. Gisteravond werd de lof bezongen op verschillende zonnige aspecten van het land: op het klimaat, op het losse ondernemerschap, op de cultuur, maar in de eerste plaats op Afrikaans design: mode, kunst en productontwerp. Het is lente in de designwereld in Zuid Afrika, waar Cape Town World Design Capital van 2014 is. De afrikakenners en promotors Cathal McKee (CMK1) en Mariette de Haan (From Africa with love) presenteerden een prachtige, wonderlijke en kleurrijke wereld in de Bibliotheek Amstelveen
Du Bois in our time - exhibition
Final presentations of works by Ghanaian and UK artists, Bernard Akoi-Jackson, Adwoa Amoah, Ato Annan, Yaganoma Baatuolkuu, Serge Clottey, Kelvin Haizel, Kwesi Ohene-Ayeh , Mawuli Toffah, and Mary Evans. Mullti-media and site specific works will be presented in the Du Bois Museum and Mausoleum after several months of reflecting on the legacy of civil rights leader and Pan-Africanist, W.E.B. Du Bois, in our present era. Opening events will include a discussion, talk with artists and scholars, poetry and workshops over the 2 days. The entire programme of ‘Du Bois in our time’ Accra was sponsored by the Art Mentor Foundation Lucerne.
Of Love & Loss - Zanele Muholi
Solo exhibition by visual activist and photographer Zanele Muholi. South Africa distinguishes itself with a Constitution that recognises same-sex marriages; yet the black LGBTI (lesbian, gay, bisexual, transgender and intersex) community is plagued by hate crimes. In 2013 Muholi has been documenting weddings and funerals in the black LGBTI community in South Africa, joyful and painful events that often seem to go hand in hand. The show features photographs, video works and an installation highlighting how manifestations of sorrow and celebration bear similarities and are occasions to underline the need for a safe space to express individual identities.
Linear Perspectives - Wim Botha
Three installations, each occupying an entire room. The show is characterised by the complex interplay of traditional materials, such as marble, bronze, wood and oil paint, and ephemeral materials such as cardboard and polystyrene which allow Botha to continue a recent turn in his work towards spontaneity, improvisation and coincidence. The three galleries are linked by a single black wooden line suggesting the outline of walls and doors and conveying the construct of space. Epic in scale and composition, Botha's environments owe their powerful presence to a tension between the lightness of his sculptural forms and the weight of art history.
Traces of Ecstasy - Rotimi Fani-Kayode (1955-1989)
A provocative, multilayered photographic retrospective. This profoundly personal and political exploration of complex notions of desire, diaspora, and spirituality, imaginatively interprets the boundaries between spiritual and erotic fantasy, cultural and sexual difference. A seminal figure in 1980s black British and African contemporary art, Fani-Kayode’s timeless photographic tableaux make the black male body the focal point of enquiry. Ancestral rituals and a provocative, multi-layered symbolism fuse with archetypal motifs from European and African cultures and subcultures - inspired by what Yoruba priests call ‘the technique of ecstasy’.
A Nomad’s Harvest - a retrospective of photographs by George Hallett
Aspects of a career spanning more than half a century. The works on show are from the collection of George Hallett and augmented by a comprehensive display of biographical information, as well as, book and record covers designed by Hallett. Included on this exhibition, amongst others, are recognisable images of Hout Bay, District Six, the Bo-Kaap, as well as immigrants and gypsies in London. His series of portraits of exiled South African writers, artists and musicians in London and France are of special interest.
Paperwork - Contemporary South African works on paper
Taking a thematic cue from materiality, PAPERWORK brings together more than 50 works by South African artists utilising paper in different ways across a range of various disciplines and techniques, from literal works such as drawing, printmaking and painting to collage, weaving, folding and digitization. The exhibition includes historical works from the mid-1970’s up until newly produced works from 2014, showing the diverse range of possibilities and influences of paper on art-making and how artists have found unique approaches to engaging with the material.
Zomertijd (theatervoorstelling op basis van J.,M.Coetzee's roman)
Guido Kleene, Eva van Manen en Hans Man in’t Veld maken met ‘Zomertijd’ een nieuwe voorstelling, gebaseerd op de roman Zomertijd/Summertime van J.M. Coetzee. In ‘Zomertijd’ wordt via een aantal fictieve ontmoetingen met minaressen, dansleraressen, een oude vader en kleinburgerlijke familieleden het beeld geschetst van de (fictieve) dode schrijver JM Coetzee, van voordat hij bekend werd. Het is een ontluisterend en uiterst komisch portret van een twijfelend schrijver tegen zijn wil in bij zijn oude vader woont. Een zoekende die zich niet welkom voelt in zijn land, in een familie die hem als een vreemde beschouwt – tussen twee culturen waarin hij niet thuis is en met een halsstarrige bevlogenheid over Afrika die niet van deze eeuw is. Tegen de achtergrond van een (Zuid) Afrika waarin ieder zijn geloofwaardigheid verliest, wordt een mens geschetst die ontheemd is in zijn eigen lichaam.