Donderdag 20 Februari 2020
PhD: Prosecution of core crimes in Ethiopia: Domestic Practice vis-à-vis International Standards
Donderdag 20 Februari 2020 11:00
PhD ceremony: T.S. Metekia. Supervisors: prof. dr. C.I. (Caroline) Fournet, prof. dr. A.L. (Alette) Smeulers. Between 1992 and 2010, over 5,000 individuals - charged with genocide or war crimes - were brought to justice before Ethiopian courts in four separate sets of trials. This research offers an in-depth analysis of these domestic prosecutions of core international crimes within the broader frame of international criminal law (ICL). As both the national and international systems deal with the enforcement of rules of ICL, the features of Ethiopian law and practice are compared with the rules and practices used in the international arena. This study includes an unprecedented data collection, an in-depth analysis of Ethiopian laws and judgments, a meticulous exploration of relevant international norms and case law, as well as a full engagement with the existing literature on the domestic application of international criminal law. The study concludes that, overall, the Ethiopian prosecutions of core crimes were conducted in a manner that was inconsistent with the applicable standards of ICL. The comprehensive examination of the setting in motion of the Ethiopian prosecutions reveals that the domestic system failed to remove various legal, political, and institutional impediments to the prosecution of core crimes and that this failure was most probably deliberate. If Ethiopia played a pioneering role in the prosecution of core crimes, the trials shared one - admittedly inhibiting - characteristic: they were designed for political reasons and were in reality not meant to comply with international standards.
Promotie: "Student Migrant, Refugee or Both? Exploring refugee agency and mobility through tertiary education in Kenya, South Africa and Uganda"
Donderdag 20 Februari 2020 12:00
Promotie mw. Ayla E. Bonfiglio. Promotores: prof. dr. R. Skeldon; prof. dr. R. Zetter, University of Oxford, UK. Tertiaire onderwijsinstellingen in hervestigings- en asiellanden over de hele wereld vragen welke rol zij kunnen en moeten spelen in hun reactie op de huidige gedwongen ontheemdingscrisis. Onderzoek naar en beter begrip van de mogelijkheden om binnen het hoger onderwijs beschermingstrajecten te bieden, zou een prioriteit moeten zijn. Studies naar onderwijsmigratie tonen aan dat onderwijs in de meeste samenlevingen een belangrijke drijfveer voor verplaatsing is. Het is ook bekend dat vluchtelingen hoger onderwijs als cruciaal beschouwen voor het opnieuw opbouwen van hun leven in gastlanden. Daarom werd in dit onderzoek het volgende bestudeerd: als iemands hoger onderwijs werd onderbroken of voorkomen, of simpelweg niet mogelijk was in zijn of haar thuisland vanwege conflict, crisis of vervolging, hoe zou het vooruitzicht op hoger onderwijs elders een rol kunnen spelen in de besluitvorming van die persoon over waar en hoe asiel te zoeken? Onderzoek naar de reizen van Congolese en Somalische vluchtelingen en migranten toont aan dat hoger onderwijs van invloed is op hoe vluchtelingen en migranten de timing van hun vertrek uit herkomstlanden plannen, op hun keuze van bestemming en op de wettelijke of irreguliere kanalen die ze gebruikten om zich te vestigen in landen van bestemming.