Zondag 08 Maart 2020
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Fixing Shadows - werk van Eric Gyamfi (Ghana)
Foam presenteert de tentoonstelling Fixing Shadows met het werk van Eric Gyamfi (1990, GH), die door een internationale jury is geselecteerd als de winnaar van de Foam Paul Huf Award 2019. Door middel van storytelling positioneert Eric Gyamfi zijn eigen verleden binnen een universele ervaring van verbondenheid. Zijn zelfportretten en dagboekachtige installaties over zijn eigen nomadische bestaan zijn uiterst persoonlijk, maar overstijgen tegelijkertijd de individuele ervaring. De kunstenaar gebruikt een scala aan beeldtechnieken om gestalte te geven aan herinneringen die het midden houden tussen autobiografisch en fictief. Zijn werk bestaat uit collages, tekst, geluid en foto’s die werden ontwikkeld volgens uiteenlopende procedés, zoals cyanotypie en zeefdruk. Foam nodigde Gyamfi uit om zijn beeldverhalen te vertalen naar de muren van het museum. De resulterende installaties bevragen de betekenis van een fotografisch beeld als weergave van de werkelijkheid of vastlegging van een persoonlijke herinnering. In plaats daarvan wordt de foto gepresenteerd als een krachtig maar ambigu middel om verhalen te vertellen – of ze nu waar zijn of niet.
Adorned - The Fashionable Show
De tentoonstelling Adorned - The Fashionable Show presenteert intrigerende en uitdagende mode-gerelateerde fotografieprojecten gemaakt door een nieuwe generatie beeldend kunstenaars. Ze werken allemaal met mode, maar de meesten zijn geen uitgesproken modefotografen. Voor hen gaat mode en stijl in de eerste plaats om persoonlijke expressie waarbij identiteit, diversiteit en politiek en sociale inclusiviteit onlosmakelijk een grote rol spelen. Sommige kunstenaars uit de tentoonstelling zijn al ontdekt door gerenommeerde modemerken, anderen blijven werken vanuit hun eigen gemeenschap: uitgesproken, uitdagend, kritisch of provocerend, maar altijd zeer relevant in een tijd die wordt gekenmerkt door fundamentele machtsverschuivingen waarin toegang, diversiteit en identiteit centraal staan –een verschuiving die nergens zo zichtbaar en zo uitgesproken is als in de wijze waarop wij ons kleden en presenteren. DEELNEMENDE KUNSTENAARS o.a.: Justin Dingwall (Zuid-Afrika), Casper Kofi (Nederland), The Sartists (Zuid-Afrika), en vele anderen
NOW LOOK HERE – The African Art of Appearance
NOW LOOK HERE – The African Art of Appearance tells the story of how attention to appearance can possess significance and meaning and how fashion, style and beauty can be vehicles of dignity, power and self-actualization. The exhibition is all about African artists who shape a new agenda for the future based on new perceptions of value, culture and significance. The exhibition will be on show from the 25th of January until the 23rd of February in Amsterdam.
On Friday the 24th of January at 17:00 the exhibition will be openend by Renny Ramakers, curator NOW LOOK HERE, in presence of the artists.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night. Mamady Kouyate will be absent for another two weeks. In his stead, his bandmates are showcasing some of their own projects.10:00pm
Angèle Etoundi Essamba (Kameroen)
Angèle Etoundi Essamba (Douala, 1962) is al ruim 35 jaar werkzaam als geëngageerde kunstenares en heeft als onderwerp de identiteit van de Afrikaanse vrouw. In februari zal in Galerie 23 de boekpresentatie plaatsvinden van haar nieuwe kunstproject RENAISSANCE. Daarbij zal er een overzichttentoonstelling worden gehouden waarbij er een selectie wordt getoond van werken die zij de afgelopen jaren heeft gemaakt. In het project RENAISSANCE toont Essamba de vrouwen met attributen die mensen associëren met 17de -eeuwse schilderijen uit de Nederlanden: de kraag, waaier en kant. Hoewel deze rijke stoffen gedragen werden door de elite in de 17de eeuw, zijn het voor Essamba zelf ook attributen waar zij mee opgroeide. Het kant, borduursel en het gewoven materiaal “…waren geïntegreerd in de verfraaide gedrukte jurken die mijn grootmoeders, mijn moeder en vele vrouwen droegen. Ook bloemrijke motieven waren aanwezig in hun dagelijkse kledingstijl en accentueerde hun natuurlijke gratie.”
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Positions #5 - Telling Untold Stories
Curators: Nick Aikens, Evelien Scheltinga (assistent curator). A fresh perspective on the art scene in the Netherlands. For the fifth edition of the exhibition series Positions, the Van Abbemuseum includes new and recent work by five artists living and working in the Netherlands. These solo presentations, shown in dialogue with one another, constitute some of the most compelling artistic practices being made in the country today. With Mounira al Solh, Mercedes Azpilicueta, Anna Dasović, Em’kal Eyongakpa (Cameroon, 1981) and Quinsy Gario. Having presented their work abroad, they are now making their museum solo debuts in the Netherlands. The artists in Positions #5 work with different forms of storytelling, witnessing and giving testimony. They do this in relation to forgotten, marginalised or silenced histories. These stories span nineteenth-century novels in Argentina, voices from the rivers of Cameroon or the 1969 uprisings in Curaçao. They range from deeply personal accounts to classified state documents. The stories the artist's work with are mediated through diverse and imaginative formats. Tapestries, embroidery, hand-crafted dolls and sound compositions can all be seen, heard and felt throughout the series of exhibitions. Taken together Positions #5: Telling Untold Stories invites visitors to experience and encounter stories in myriad ways.
Atlantique
Deze debuutfilm van de Senegalese filmmaakster Mati Diop is de eerste film van een zwarte, vrouwelijke filmmaker die werd geselecteerd voor de hoofdcompetitie van Cannes, waar de film in première ging en ook nog eens de Grand Prix in de wacht sleepte. Achter de sluier van verliefdheid gaat een sombere toekomst schuil voor de jonge Ada en Souleiman. Hun liefde lijkt zonder zorgen, maar niets is minder waar. Souleiman heeft al maanden geen loon ontvangen en besluit met een groep bouwvakkers het land te verlaten op zoek naar een betere toekomst. De oceaan scheidt hem van zijn Ada. Ada, die niets liever wil dan met Souleiman samenzijn, staat op het punt te trouwen met een man van wie ze niet houdt. Tijdens het huwelijksfeest breekt een verwoestende brand uit. Ook worden een aantal meisjes bevangen door een mysterieuze koorts… Wat heeft dit alles met elkaar te maken? Issa, een jonge politieman, gaat op onderzoek uit.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
Movies that Matter - on tour: Adam
Hoewel Abla haar handen vol heeft aan de opvoeding van haar dochter en aan haar kleine bakkerij, biedt zij Samia een plek in huis, onder voorwaarde dat ze binnen een paar dagen vertrekt. Maar Samia blijkt een welkome kracht, en haar gebakjes vinden gretig aftrek bij de buurtbewoners. Naarmate de vrouwen langer samenwerken, wordt hun band sterker en leren ze elk op hun eigen manier om te gaan met hun verleden. Maryam Touzani’s intelligente karakterstudie getuigt van een groot regietalent. Adam is een mooi verhaal over het doorstaan van tegenslagen, en onbevreesd de toekomst tegemoet treden. Op subtiele wijze brengt Touzani het leven van haar personages in beeld, waarmee zij gevoelige onderwerpen, zoals ongehuwde zwangere vrouwen in de Arabische wereld, op overtuigende wijze aan de kaak stelt.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.