Maandag 09 Maart 2020

van za12.10
t/m ma01.06
Nederland, Berg en Dal - Afrikamuseum - Tentoonstelling
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika

Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.

afrikamuseum

van vr13.12
t/m wo11.03
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Fixing Shadows - werk van Eric Gyamfi (Ghana)

Foam presenteert de tentoonstelling Fixing Shadows met het werk van Eric Gyamfi (1990, GH), die door een internationale jury is geselecteerd als de winnaar van de Foam Paul Huf Award 2019. Door middel van storytelling positioneert Eric Gyamfi zijn eigen verleden binnen een universele ervaring van verbondenheid. Zijn zelfportretten en dagboekachtige installaties over zijn eigen nomadische bestaan zijn uiterst persoonlijk, maar overstijgen tegelijkertijd de individuele ervaring. De kunstenaar gebruikt een scala aan beeldtechnieken om gestalte te geven aan herinneringen die het midden houden tussen autobiografisch en fictief. Zijn werk bestaat uit collages, tekst, geluid en foto’s die werden ontwikkeld volgens uiteenlopende procedés, zoals cyanotypie en zeefdruk. Foam nodigde Gyamfi uit om zijn beeldverhalen te vertalen naar de muren van het museum. De resulterende installaties bevragen de betekenis van een fotografisch beeld als weergave van de werkelijkheid of vastlegging van een persoonlijke herinnering. In plaats daarvan wordt de foto gepresenteerd als een krachtig maar ambigu middel om verhalen te vertellen – of ze nu waar zijn of niet.

foam paulhufaward2019

van vr13.12
t/m wo11.03
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
Adorned - The Fashionable Show

De tentoonstelling Adorned - The Fashionable Show presenteert intrigerende en uitdagende mode-gerelateerde fotografieprojecten gemaakt door een nieuwe generatie beeldend kunstenaars. Ze werken allemaal met mode, maar de meesten zijn geen uitgesproken modefotografen. Voor hen gaat mode en stijl in de eerste plaats om persoonlijke expressie waarbij identiteit, diversiteit en politiek en sociale inclusiviteit onlosmakelijk een grote rol spelen. Sommige kunstenaars uit de tentoonstelling zijn al ontdekt door gerenommeerde modemerken, anderen blijven werken vanuit hun eigen gemeenschap: uitgesproken, uitdagend, kritisch of provocerend, maar altijd zeer relevant in een tijd die wordt gekenmerkt door fundamentele machtsverschuivingen waarin toegang, diversiteit en identiteit centraal staan –een verschuiving die nergens zo zichtbaar en zo uitgesproken is als in de wijze waarop wij ons kleden en presenteren. DEELNEMENDE KUNSTENAARS o.a.: Justin Dingwall (Zuid-Afrika), Casper Kofi (Nederland), The Sartists (Zuid-Afrika), en vele anderen

foam

van za18.01
t/m zo05.04
NL, Schiedam - De Ketelfactory - Tentoonstelling
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl

Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.

deketelfactory

van zo16.02
t/m zo22.03
Nederland, Amsterdam - Galerie 23 - Tentoonstelling
Angèle Etoundi Essamba (Kameroen)

Angèle Etoundi Essamba (Douala, 1962) is al ruim 35 jaar werkzaam als geëngageerde kunstenares en heeft als onderwerp de identiteit van de Afrikaanse vrouw. In februari zal in Galerie 23 de boekpresentatie plaatsvinden van haar nieuwe kunstproject RENAISSANCE. Daarbij zal er een overzichttentoonstelling worden gehouden waarbij er een selectie wordt getoond van werken die zij de afgelopen jaren heeft gemaakt. In het project RENAISSANCE toont Essamba de vrouwen met attributen die mensen associëren met 17de -eeuwse schilderijen uit de Nederlanden: de kraag, waaier en kant. Hoewel deze rijke stoffen gedragen werden door de elite in de 17de eeuw, zijn het voor Essamba zelf ook attributen waar zij mee opgroeide. Het kant, borduursel en het gewoven materiaal “…waren geïntegreerd in de verfraaide gedrukte jurken die mijn grootmoeders, mijn moeder en vele vrouwen droegen. Ook bloemrijke motieven waren aanwezig in hun dagelijkse kledingstijl en accentueerde hun natuurlijke gratie.”

galerie23

van do06.02
t/m ma06.04
Nederland, Leiden - ASC - Tentoonstelling
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing

The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.

ascleiden

van za08.02
t/m zo17.05
NL, Arnhem - Museum Arnhem - De Kerk - Tentoonstelling
City Life. Mensen & de urbane realiteit.

Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden.  Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.

museumarnhem

van zo08.03
t/m zo03.05
Nederland, Amsterdam - Brakke Grond - Tentoonstelling
Guy Woueté: WELKOM

Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.

brakkegrond  thamimnyelefoundation