Vrijdag 24 Juli 2020
Joburg hawkers – Straatverkopers in Johannesburg
Solotentoonstelling van Su Tomesen. Let op: 2 juni – 20 augustus het Zuid-Afrikahuis heeft in juli een zomersluiting. Om de 1.5 meter maatregel te waarborgen verzoeken we u zich van te voren aan te melden. In de maanden juni en augustus staan de expositieruimtes van het Zuid-Afrikahuis in het teken van de straatverkoop – ‘hawking’ – in Johannesburg. Kunstenaar Su Tomesen verbleef twee keer gedurende langere tijd in de grootste stad van Zuid-Afrika, in 2010 en 2017, en observeerde daar de mensen die elke dag weer een stuk straat of stoep claimen waar ze hun diensten of voedsel aanbieden, of (al dan niet gebruikte) goederen verkopen. In de theaterzaal draait de film Street (2018) doorlopend. Het werk toont, zonder dialoog of voice-over, een bonte reeks aan straatverkopers in Johannesburg die in hun levensonderhoud proberen te voorzien. In het voorhuis toont Tomesen korte video’s, foto’s en een gevonden voorwerp. Ook deze gaan over straathandel: een toren van gestapelde doosjes met whitening cream, een verzameling rechter damesschoenen op een blauw zeil, een straatkapper, een boomveller die wacht op werk, een verkoopster die kleine zakjes voor de verkoop vult met ‘kip-kip’ uit een grote zak – allemaal voorbeelden van Joburg hawkers en de grote verscheidenheid aan zaken die ze proberen te verkopen. Die ze móéten verkopen om te overleven in de harde metropool die Johannesburg is.
David Goldblatt - Johannesburg 1948 - 2018
Goodman Gallery presents Johannesburg 1948 - 2018, the acclaimed South African photographer David Goldblatt's first major solo exhibition in London since 1986. Renowned for a lifetime of photography exploring his home country, Goldblatt produced an unparalleled body of work within the city of Johannesburg, where he lived for 50 years. The exhibition maps Goldblatt's evolution of work in a city divided by structural racism and subject to waves of trauma and resistance. Goldblatt was engaged in the conditions of society - the values by which people lived - rather than the climactic outcomes of those conditions. He intended to discover and probe these values through the medium of photography. "Johannesburg", Goldblatt wrote, "is not an easy city to love. From its beginnings as a mining camp in 1886, whites did not want brown and black people living among or near them and over the years pushed them further and further from the city and its white suburbs. Like the city itself, my thoughts and feelings about Joburg are fragmented. I can't easily bring a vision or a coherent bundle of ideas to mind and say, "That's Joburg for me. " Over the years I have photographed a wide range of subjects, each was almost self-contained, a fragment of a whole that I've never quite grasped.”
documentaire: Elephants Up Close (2019)
Documentaire over de levens van de grootste zoogdieren op aarde: olifanten. Olifanten zijn gevoelig, behulpzaam en zachtaardig, maar hoe vinden zij feilloos waterbronnen? Hoe communiceren ze met elkaar? En waarom verzamelen honderden olifanten zich tegelijk op sommige plaatsen? De Afrikaanse olifanten zijn veel intelligenter dan dat we ooit dachten. Wat weten we eigenlijk echt van hen?
Adam
Twee vrouwen die elkaar niet kennen; hoe sluiten die vriendschap? De Marokkaanse regisseur Maryam Touzani laat het in dit zelfgeschreven speelfilmdebuut zien. Tegelijk maakt ze heel subtiel duidelijk welke positie vrouwen innemen in het patriarchale Marokko. Dit debuut leverde haar tot dusverre acht filmprijzen op, wat mede te danken is aan het uitstekende acteerwerk van Loubna Azabal en Nisrin Erradi. Veertiger Abla (Azabal), de norse en alleenstaande moeder van de achtjarige Warda, runt een bakkerij in Casablanca. Op een dag staat de ongehuwde en hoogzwangere Samia (Erradi) voor de deur; ze is op zoek naar werk. Eigenlijk wil Abla haar direct wegsturen, maar ze weet ook wel dat ze een zwangere vrouw niet zomaar de straat kan laten, dus mag Samia een nachtje blijven. Maar ze blijft langer, al was het maar doordat Warda dol op Samia is. Voorzichtig ontluikt een warme vriendschap tussen Abla en de nieuwe huisgenoot. Abla´s leven krijgt weer wat kleur. Maar er is ook een baby op komst.
Summer @ SANAA 2020 - Highlights of the past year - artists of the gallery.
A weird year, first the 10 year celebration of SANAA and then Corona. We love to show the work of artists of the gallery: Rabi Koria (Syrie/NL), Anna Frydman (Germany), Option Dzikamai Nyanhunzvi (Zimbabwe), Raafat Ballan (Syrie/NL), Halina Zalewska (Poland/NL), Benine du Toit (RSA/NL). SANAA presents highlights of the past year. Option Dzikamai Nyahunzvi shows vibrant drawings on paper and canvas inspired by his daily life and culture in Zimbabwe. Raafat Ballan presents new oil paintings of the serie Home, referring to the last months of lock down. Pressing Matters drawings of Halina Zalewska also feature in this show after her succesful solo exhibition in June. In the new powerful paintings of Rabi Koria form and content dialogue translated in the fragmentation of the image. Koria makes panels of tiles and plays with these tiles like a puzzle to find the right composition. Benine du Toit made raw works of charcoal and oilpaint, inspired by the racial tensions in South Africa were she was born. As a contrast in the watercolours of the serie Schöne Kleider of Anna Frydman we feel the summer breeze.