Donderdag 11 November 2021

donderdag11.11
, - Online - Lezing en debat
ASCL Seminar: Imagining the world - Swahili-language print media in early twentieth-century Tanzania
Donderdag 11 November 2021 15:30 - 17:00

Online event. Registrees will receive a link to the online platform one day before the start of the event. Global histories of East Africa have often focused on economic relationships. But engagement with the wider world also took place in the domain of ideas, increasingly, from the late nineteenth century, through the medium of print media. With rare exceptions, mainland Tanzania’s Swahili-language print media in the first half of the twentieth century was missionary and government owned, at least until the rise of the nationalist press in the 1950s. For this reason, it was once thought to be of less interest to intellectual historians than the independent press of neighbouring countries. But a growing body of work has begun to explore the diversity of content and the richness of the thinking which took place in the pages of these newspapers, albeit within very circumscribed limits. In this talk, which is part of a wider project exploring Tanzania’s modern history in a global context, Prof. Emma Hunter (University of Edinburgh) will explore Tanzania’s Swahili-language print media as a space in which writers reflected on their place within an increasingly unequal world. Speaker: Prof. Emma Hunter. Click here to register for this event

ascleiden

van do24.06
t/m za08.01
Nederland, Amsterdam - Tropenmuseum - Tentoonstelling
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database

Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).

worldpressphoto tropenmuseum

van do16.09
t/m do02.12
Nederland, - Nederland - Dans en theater
Kaap Liefde - Raymi Sambo Maakt & BackBone

Voor bezoek aan dit optreden is een coronatoegangsbewijs verplicht. Voorafgaand wordt gevraagd een bewijs van vaccinatie, recent herstel van COVID-19 of een negatieve coronatest te tonen (QR-code), samen met een geldig identiteitsbewijs. Heeft u al kaarten? Dan wordt u daarover door onze kassa geïnformeerd. In een opwelling boekt de overwerkte Astrid een reis naar een Afrikaans land. Terwijl de beach boys zich aan haar opdringen valt haar oog op de veel jongere, trotse visser Kofi. Ze worden verliefd en samen verhuizen ze naar Nederland. Het geluk lijkt hen toe te lachen, ze krijgen een tweeling maar Kofi kan niet goed aarden in zijn nieuwe omgeving. Wanneer Astrid verliefd wordt op een collega, is er geen plek meer voor Kofi in haar leven. Kofi voelt zich machteloos en op een dag haalt hij de kinderen van het schoolplein en vertrekt. Astrid reist met een op sensatie beluste televisieploeg naar zijn geboortedorp. De klopjacht op Kofi begint. ‘Kaap Liefde’ is een voorstelling over liefde, (on)macht en wraak. Geïnspireerd op het tv-programma ‘Ontvoerd’ waarin het verhaal van de ‘dader’ niet in beeld komt. Raymi Sambo en de makers vragen zich af: ‘wat is zijn verhaal? Wat laat de televisie ons wel of niet zien? Wanneer ben je dader en wanneer slachtoffer?’.

raymisambo

van do11.11
t/m zo14.11
Nederland, Utrecht - Utrecht - Muziek
Le Guess Who? 2021 - Festival

Le Guess Who? is een festival voor grensverleggende muziek en cultuur van over de hele wereld. Het festival presenteert geluiden die je op andere plekken nauwelijks te horen krijgt maar juist uitdagen en inspireren. De 14e editie vindt plaats van 11 t/m 14 november 2021 in Utrecht. Vier dagen lang neemt Le Guess Who? de stad Utrecht over: artiesten treden op in popzalen, theaters, kerken, oude fabriekspanden en clubs. In 2021 treden onder andere op: multi-instrumentalist, zanger en songwriter John Dwyer, ook bekend als de frontman van OSEES; de Colombiaanse experimentele producer en geluidskunstenaar Lucrecia Dalt; de Japanse componist en percussionist Midori Takada; klarinettiste en saxofoniste Matana Roberts, en singer-songwriter Phil Elverum, bekend van zijn werk als Mount Eerie en The Microphones. Alle curatoren treden ook zelf op tijdens het festival. Verder zijn er optredens van o.a. artist-in-residence Alabaster dePlume, John Dwyer’s pysch- garagerockicoon OSEES en ook de liveprimeur van zijn nieuwe collectief Bent Arcana; de legendarische Duitse krautrockgroep faUSt, de Zanzibarische Siti Muharam, achterkleindochter van taarab-legende Siti Binti Saad; Egyptisch ensemble Mazaher, een van de laatste beoefenaars van het Zar ritueel; de Gambiaans-Britse grime- en hiphopartiest Pa Salieu; en optredens gehost door het Oegandese platenlabel Nyege Nyege Tapes en Utrechts multidisciplinair platform Uncloud. Meer artiesten worden op een later moment aan de line-up toegevoegd.

legueswho tivolivredenburg

van do14.10
t/m wo24.11
Nederland, Den Haag - Filmhuis Den Haag - Film
The Man Who Sold His Skin

In september en oktober draaien wij in het kader van de Just Peace Month drie films die Den Haag in contact brengen met de thema’s en instellingen die wereldwijd bijdragen aan vrede en gerechtigheid. Vanaf 14 oktober: The Man Who Sold His Skin. De nieuwe film van de Tunesische filmmaker Kaouther Ben Hania (Beauty and The Dogs), die werd genomineerd voor Beste Buitenlandse Film bij de Oscars. De film wordt gedragen door Yahya Mahayni als Sam die zich laat inpalmen door een verraderlijke Monica Bellucci als PA van kunstenaar Godefroi (Koen de Bouw). Sam Ali wordt van zijn grote liefde gescheiden en ontvlucht Syrië. Hij ontmoet de beroemde en provocerende kunstenaar Jeffrey Godefroi, die van ongebruikelijke objecten waardevolle kunst maakt. Hij biedt Sam de mogelijkheid naar Europa te kunnen reizen door zijn rug beschikbaar te stellen. Sam groeit uit tot een levend kunstwerk dat miljoenen waard is op de kunstmarkt. De vrijheid die hij dacht te vinden, blijkt schijn. Kan hij aan zijn eigen lichaam ontsnappen? Mahayni won op het filmfestival van Venetië de award voor Beste Acteur in het Orizzonti programma. De film is los geïnspireerd op een origineel kunstwerk van Wim Delvoye. Ook in o.a. Amsterdam en Rotterdam

filmladder filmhuisdenhaag  rialto  lantarenvenster

van vr29.10
t/m zo05.12
Nederland, Amsterdam - Melkweg - Tentoonstelling
Back in the Day is our Future: Manifesting resistance by celebrating the richness of Black cultural heritage

Vrijdag 29 oktober opent de tentoonstelling Back in the Day is our Future in Melkweg Expo. Jessy Koeiman is uitgenodigd deze tentoonstelling samen te stellen als onderdeel van het nieuwe programma voor beginnende curatoren. De unieke visie van Koeiman en haar expertise als kunstenaar, cultureel ondernemer en Curator Collective Learning bij Kunstinstituut Melly maken haar de aangewezen curator om deze tentoonstelling te ontwikkelen. De multidisciplinaire eigenschappen van werk en praktijk van de acht geselecteerde kunstenaars vormen een belangrijk uitgangspunt voor de werkwijze en selectiemethode van Jessy Koeiman. Back in the Day is our Future versterkt Zwarte stemmen die weerstand tonen door de rijkdom van Zwarte cultuur en geschiedenis te vieren. Het brengt een ode aan het verleden en vreugde aan de toekomst door een positief perspectief te bieden, waarmee het ruimte biedt voor heling en vermindering van de emotionele arbeid die gepaard gaat met trauma. De acht geselecteerde kunstenaars zijn David Uzochukwu, Berette S Macaulay, Aqueene Wilson, Marciano Lynch, Ethel Tawe, Kay Slice’, Rossel Chaslie en Tirza Mary

melkweg

van do14.10
t/m wo01.12
Nederland, - Nederland - Dans en theater
De Vreemdeling

Voor een nieuw project reist kunstenaar Michiel Voet naar Algerije om met zijn oude vriend Karim Ramtani terug te blikken op hun gedeelde verleden in Amsterdam. Ramtani verschijnt niet op de afgesproken plek en Voet besluit zijn vriend te gaan zoeken. De Vreemdeling is een reconstructie van deze roadtrip door de Sahara. Een verhaal over de vriendschap tussen een Algerijn en een Nederlander. Maar ook over de koloniale geschiedenis van Europa en de verloren onschuld van het Europees migratiebeleid dat ver weg, in de Sahel, haar grenzen overschrijdt.
De Algerijn Karim Ramtani woonde gedurende 22 jaar illegaal in Amsterdam, waar hij onderdak vond in het atelier van Michiel Voet. Hij inspireerde de kunstenaar Michiel Voet tot het maken van een fototentoonstelling en een theaterproductie bij Orkater onder de titel De Onzichtbare Man. De voorstelling werd door pers en publiek lovend ontvangen en was van 2014 tot 2018 was de voorstelling te zien op festivals en in theaters in binnen- en buitenland. Karim Ramtani keerde drie jaar geleden gedesillusioneerd terug naar Algerije. Het illegale leven in Europa bood hem geen perspectief.

orkater speellijst

van do28.10
t/m wo24.11
Nederland, - Nederland - Film
10 Songs for Charity - Rauwe, moderne musical over de veerkracht van Nigeriaanse vrouwen die via mensenhandel in Europa in de prostitutie zijn beland.

Beschadigd en gehard door het leven in een getto van de Nigeriaanse metropool Lagos vertrekt Charity naar Europa om in België illegaal aan de slag te gaan als prostituee. Ze wordt opgezadeld met haar jongere zusje Happy, die ze op haar beurt meedogenloos inwijdt in de prostitutie. Met drie andere illegale vrouwen delen Charity en Happy een kleine flat in een grauwe buitenwijk. Samen doorstaan ze alle ellende, uitbuiting en vernederingen met humor, veerkracht en zang. Als het ze op een dag te veel wordt, komen ze in opstand en zingen hun woede van de daken. De Belgische regisseur Karin Junger baseerde de film op ware feiten, en wilde een realistisch portret maken van Afrikaanse vrouwen die naar Europa komen op zoek naar een beter bestaan, maar uiteindelijk in de prostitutie belanden. Ondanks de zwaarte van het onderwerp, besloot Junger de nadruk leggen op de muzikaliteit en veerkracht van de vrouwen. Dit resulteert in een rauwe, moderne musical die je flink wakker schudt, maar met hoop achterlaat. Regisseur: Karin Junger

filmladder

van za23.10
t/m wo15.12
BE, Strombeek-Bever - Studio S Cc Strombeek - Tentoonstelling
Hadassa Ngamba - Configurations

Het werk van Hadassa Ngamba bestaat uit schilderijen, tekeningen, fotografie, video, installaties en performance. In haar werk verwijst ze naar het onevenwicht in de Congolese samenleving en de schrijnende sociale en milieukwesties in de DRC door het gebruik van materialen die symbool staan voor het strategisch, kapitalistisch bewind over de grondstoffen in haar moederland. In haar sculpturen, installaties en performances probeert ze systemische ongelijkheden aan te vechten door het verwijzen naar elementen uit de (koloniale) geschiedenis, religie, dromen, cartografie en het lichaam. Hadassa Ngamba bouwde een maquette van en voor haar tentoonstelling. Het is een ruimtelijke collage en/of een schaalmodel, een sculptuur en/of een denkruimte. De schilderijen en foto’s worden aangevuld met een geluidswerk (dat ze samen met haar broer, muzikant en geluidskunstenaar ontwikkelt en waar haar stem en het geluid van water samenkomen. De maquette heeft ze in verschillende kleuren geschilderd en omgeven met allerhande materialen, van documenten, leistenen tot en met verfborstels. Centraal in de tentoonstellingsruimte staat La Table Sereine (de serene tafel). “De woorden komen van mijn leraar Frans in het zesde leerjaar. Hij vroeg ons naar metaforen achter de woorden. Bij ‘de serene tafel’ antwoordde ik: een tafel waar filosofen aan zitten die universele antwoorden voor het overleven van de wereld bedenken.”, en Hadassa Ngamba vervolgt: “Natuurlijk was er toen ook de religieuze opvoeding van mijn moeder. Nu denk ik een tafel als ideaal voor mensen, die overal ter wereld kan staan, waar oplossingen voor de humaniteit worden bedacht. Het is een tafel zonder vaste contouren, de vorm wordt niet esthetisch bepaald, maar gemodelleerd volgens een ideaalbeeld om tot reflectie te kunnen komen.”

meerinfo achtergrondinfo