Vrijdag 26 November 2021

vrijdag26.11
België, Borgerhout - De Roma - Muziek
concert: Joshua J
Vrijdag 26 November 2021 20:00

De jonge Nederlandse singer-songwriter, multi-instrumentalist en rapper Joshua J maakt moderne r&b, hiphop en soul. Hij groeide op in Breda als kind van West-Afrikaanse ouders en is sinds jonge leeftijd bezig met muziek. In maart 2019 bracht hij zijn debuutalbum 1998 uit, een ongekend krachtig en persoonlijk debuutalbum waarop hij zingt over zijn lastige jeugd. Het album kreeg internationaal veel aandacht van gerenommeerde blogs als Complex UK en smaakmakers als Julie Adenuga van Beats1. Niet gek dus, dat alle tickets voor zijn eerste eigen concert in Nederland in de Melkweg razendsnel de deur uit vlogen en hij werd gevraagd om het voorprogramma te verzorgen voor iconische artiesten als Anderson, Paak en Boyz II Men.

meerinfo

van vr26.11
t/m za27.11
Nederland, Rotterdam - Theater Rotterdam (v/h Rotterdamse Schouwburg) - Dans en theater
Invites: Kwame Asafo Adjei + Dunja Jocic (Club Guy & Roni)
Van Vrijdag 26 November 2021 -  20:15
t/m Zaterdag 27 November 2021 - 22:00

Nieuw werk van twee talentvolle choreografen. Het talentontwikkelingsprogramma van Club Guy & Roni presenteert Dunja Jocic en Kwame Asafo-Adjei. Jocic is al lang verbonden aan Club Guy & Roni, Asafo-Adjei won in 2019 de Rotterdam International Duet Choreography Competition. Club Guy & Roni nodigt dansmakers met wie de groep zich verwant voelt uit om nieuw werk te maken. In deze double bill staan choreografen Dunja Jocic en Kwame Asafo centraal. Dunja Jocic maakte jaren deel uit van het ensemble van Club Guy & Roni. Ze heeft zich ontwikkeld tot zelfstandig choreograaf en filmmaker. Voor haar werk als choreograaf en danser won ze al diverse prijzen. In samenwerking met Rik van den Bos, huisschrijver van het Noord Nederlands Toneel, zoekt Jocic naar de essentie van wat onze identiteit bepaalt – is dat onze ziel, of juist ons lichaam? In een nabije toekomst krijgt een lichaam een nieuwe ziel geüpload. Zo ontstaat een strijd tussen dans en tekst en tussen wie de eigenaar is van dit nieuw ontstane wezen. De Britse choreograaf Kwame Asafo-Adjei combineert in zijn werk hedendaagse dans en hip-hop met invloeden uit zijn Ghanese afkomst. Daar komt een heel eigen bewegingstaal uit. Asafo won in 2019 de unieke XL Production Award van de Rotterdam International Duet Choreography Competition, de belangrijkste internationale duetcompetitie. Club Guy & Roni is partner van de RIDCC en begeleidde Kwame Asafo-Adjei bij het maken van zijn bijdrage Lubeck. Daarin probeert een jongeman middenin een pandemie greep te krijgen op wat hij is kwijtgeraakt en wat waarde voor hem heeft.

meerinfo

van do24.06
t/m za08.01
Nederland, Amsterdam - Tropenmuseum - Tentoonstelling
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database

Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).

worldpressphoto tropenmuseum

van do16.09
t/m do02.12
Nederland, - Nederland - Dans en theater
Kaap Liefde - Raymi Sambo Maakt & BackBone

Voor bezoek aan dit optreden is een coronatoegangsbewijs verplicht. Voorafgaand wordt gevraagd een bewijs van vaccinatie, recent herstel van COVID-19 of een negatieve coronatest te tonen (QR-code), samen met een geldig identiteitsbewijs. Heeft u al kaarten? Dan wordt u daarover door onze kassa geïnformeerd. In een opwelling boekt de overwerkte Astrid een reis naar een Afrikaans land. Terwijl de beach boys zich aan haar opdringen valt haar oog op de veel jongere, trotse visser Kofi. Ze worden verliefd en samen verhuizen ze naar Nederland. Het geluk lijkt hen toe te lachen, ze krijgen een tweeling maar Kofi kan niet goed aarden in zijn nieuwe omgeving. Wanneer Astrid verliefd wordt op een collega, is er geen plek meer voor Kofi in haar leven. Kofi voelt zich machteloos en op een dag haalt hij de kinderen van het schoolplein en vertrekt. Astrid reist met een op sensatie beluste televisieploeg naar zijn geboortedorp. De klopjacht op Kofi begint. ‘Kaap Liefde’ is een voorstelling over liefde, (on)macht en wraak. Geïnspireerd op het tv-programma ‘Ontvoerd’ waarin het verhaal van de ‘dader’ niet in beeld komt. Raymi Sambo en de makers vragen zich af: ‘wat is zijn verhaal? Wat laat de televisie ons wel of niet zien? Wanneer ben je dader en wanneer slachtoffer?’.

raymisambo

van vr29.10
t/m zo05.12
Nederland, Amsterdam - Melkweg - Tentoonstelling
Back in the Day is our Future: Manifesting resistance by celebrating the richness of Black cultural heritage

Vrijdag 29 oktober opent de tentoonstelling Back in the Day is our Future in Melkweg Expo. Jessy Koeiman is uitgenodigd deze tentoonstelling samen te stellen als onderdeel van het nieuwe programma voor beginnende curatoren. De unieke visie van Koeiman en haar expertise als kunstenaar, cultureel ondernemer en Curator Collective Learning bij Kunstinstituut Melly maken haar de aangewezen curator om deze tentoonstelling te ontwikkelen. De multidisciplinaire eigenschappen van werk en praktijk van de acht geselecteerde kunstenaars vormen een belangrijk uitgangspunt voor de werkwijze en selectiemethode van Jessy Koeiman. Back in the Day is our Future versterkt Zwarte stemmen die weerstand tonen door de rijkdom van Zwarte cultuur en geschiedenis te vieren. Het brengt een ode aan het verleden en vreugde aan de toekomst door een positief perspectief te bieden, waarmee het ruimte biedt voor heling en vermindering van de emotionele arbeid die gepaard gaat met trauma. De acht geselecteerde kunstenaars zijn David Uzochukwu, Berette S Macaulay, Aqueene Wilson, Marciano Lynch, Ethel Tawe, Kay Slice’, Rossel Chaslie en Tirza Mary

melkweg

van do14.10
t/m wo01.12
Nederland, - Nederland - Dans en theater
De Vreemdeling

Voor een nieuw project reist kunstenaar Michiel Voet naar Algerije om met zijn oude vriend Karim Ramtani terug te blikken op hun gedeelde verleden in Amsterdam. Ramtani verschijnt niet op de afgesproken plek en Voet besluit zijn vriend te gaan zoeken. De Vreemdeling is een reconstructie van deze roadtrip door de Sahara. Een verhaal over de vriendschap tussen een Algerijn en een Nederlander. Maar ook over de koloniale geschiedenis van Europa en de verloren onschuld van het Europees migratiebeleid dat ver weg, in de Sahel, haar grenzen overschrijdt.
De Algerijn Karim Ramtani woonde gedurende 22 jaar illegaal in Amsterdam, waar hij onderdak vond in het atelier van Michiel Voet. Hij inspireerde de kunstenaar Michiel Voet tot het maken van een fototentoonstelling en een theaterproductie bij Orkater onder de titel De Onzichtbare Man. De voorstelling werd door pers en publiek lovend ontvangen en was van 2014 tot 2018 was de voorstelling te zien op festivals en in theaters in binnen- en buitenland. Karim Ramtani keerde drie jaar geleden gedesillusioneerd terug naar Algerije. Het illegale leven in Europa bood hem geen perspectief.

orkater speellijst

van za13.11
t/m za11.12
Nederland, - Nederland - Muziek
Marmoucha Orchestra & Mehdi Nassouli

Bezwerend orkest verwelkomt grote Marokkaanse belofte, die eerder samenwerkte met Fatoumata Diawara en Herbie Hancock. Het superdiverse Marmoucha Orchestra werpt nieuw licht op de muziektradities van Noord-Afrika, het Midden-Oosten en de Middellandse Zee. Speciale gast tijdens Gnawa Fusion in het BIMHUIS is Mehdi Nassouli, de internationaal geroemde Marokkaanse zanger en bespeler van het snaarinstrument guembri. Hij wordt gezien als de toekomst van de gnawa, de hypnotiserende traditionele stijl die een opleving maakt onder jonge musici uit de jazz, reggae en rock. Voor Mehdi Nassouli ontwikkelde het Marmoucha Orchestra een bijzonder repertoire, waarin authentieke gnawa-stukken begeleid worden door moderne orkestrale arrangementen. En waarin gnawa-ritmes samensmelten met jazz en andere westerse stijlen. Gnawa Fusion is geïnspireerd door de Marokkaans-Algerijnse traditie van de lila, een feestelijk ritueel waarin musici door bezwerend samenspel in contact proberen te komen met de geesten van hun voorvaderen. Mehdi Nassouli werkte eerder samen met o.a. Fatoumata Diawara, Herbie Hancock, Titi Robin en Alpha Blondy.

marmoucha bimhuis amare tivolivredenburg grounds

van vr12.11
t/m zo09.01
NL, Amsterdam - Capital C - Tentoonstelling
Exhibition: ‘Voëlvry‘ – Kendell Geers

The exhibition Voëlvry takes its name from the Afrikaans Anti-Apartheid music movement that Kendell Geers was part of in the late 1980’s. Geers played keyboards and tape loops for the underground band KOOS that was featured on the original Voëlvry album that launched a movement that Max du Preez described as a significant movement in every social, political, cultural and musical sense of the word (Vrye Weekblad). Voëlvry translates to ‘Vogelvrij’ in Dutch or ‘Outlaw’ in English. The exhibition invites us to meditate on the question, what does freedom mean in 2021?
What does freedom mean in the aftermath of the pandemic lock downs, social distancing, Black Lives Matter protests, climate change with unprecedented heat waves, wildfires, floods, social media panic and plagues of fake news? The answer lies in art because it can announce what we don’t want to hear and reveal what we are afraid to see. With his tongue firmly in our cheek Geers sharpens his black humour and challenges our definitions of art in the post- Truth era. In Voëlvry, the artist shifts his uniquely charged language of political abstraction and aesthetic protest towards healing by understanding our fragile connection to nature through art.

Amsterdam Art Gallery   capital c

van wo17.11
t/m zo28.11
Nederland, - Nederland - Film
IDFA 2021

Het programma van het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA 2021) is bekend. Ook dit jaar weer redelijk veel documentaires over Afrika, en zelfs een aantal geproduceerd in Afrika. En veel wereldpremieres ! Een selectie uit / over Afrika vindt u in de 2e link

idfa2021   films uit/over afrika

van za20.11
t/m vr31.12
Nederland, Amsterdam - Stedelijk Museum Amsterdam - Tentoonstelling
Remy Jungerman - Behind the Forest

Het Stedelijk Museum presenteert vanaf 20 november Remy Jungerman. Behind the Forest, met werk van de afgelopen vijftien jaar en nieuw werk dat speciaal is gemaakt voor de tentoonstelling. In Jungermans sculpturen, installaties, panelen, collages en zeefdrukken beweegt hij zich tussen de Marron-cultuur in Suriname, de Afrikaanse Diaspora en het 20ste-eeuws modernisme. Hij zoekt naar een autonome beeldtaal door abstracte geometrische patronen uit verschillende culturen met elkaar in gesprek te laten gaan. Remy Jungerman (1959) is geboren in Moengo, Suriname, en woont en werkt in Nederland en de Verenigde Staten. Hij volgde een opleiding aan de Academie voor Hogere Kunst- en Cultuuronderwijs in Paramaribo en verhuisde in 1990 naar Amsterdam om een vervolgstudie te doen aan de Rietveld Academie. Jungermans moeder was van Afrikaanse origine, zijn vader van Europese afkomst. Toen zijn vader in 2005 overleed ging hij terug naar Suriname voor de begrafenis. Ook bezocht hij het familiealtaar van zijn moeder en nam deel aan rituelen behorend bij de voorouderverering. Zijn moeder stamt af van de Bakabusi (‘de mensen achter het bos’) ook bekend als de Brooskampers, die onder leiding van graman (opperhoofd) Broos ontsnapten aan de slavernij van de Nederlandse plantages en een eigen gemeenschap in de Surinaamse regenwouden stichtten. Besef van zijn schatplichtigheid aan de cultuur van de Marrons leidde tot Jungermans beslissing om daaraan voortaan uitdrukking te geven in zijn werk. De tentoonstellingstitel Behind the Forest is een directe verwijzing naar de Bakabusi mensen. Vanuit de cultuur van de Marrons smeedt hij relaties met het modernisme, waarvoor de geometrische patronen van traditionele textielvormen een unieke mogelijkheid bieden.

stedelijkmuseum

van do25.11
t/m za27.11
Nederland, Amsterdam - Amsterdam - Film
IDFA: In the Billowing Night - Erika Etangsalé

Een zwijgzame man: dat is het beeld dat filmmaker Erika Etangsalé als kind had van haar vader, Jean-René. Nu doet hij voor haar camera voor het eerst zijn verhaal. Het is een verhaal van ontheemding die generaties teruggaat, van de kolonisatie en slavernij die zijn voorouders naar het eiland Réunion brachten tot het omstreden Franse overheidsprogramma BUMIDOM, dat hem als 17-jarige weer van dat eiland wegplukte. Terwijl Jean-René in een zonnig en kleurrijk Frankrijk de brokken van zijn verleden bijeenlegt, is ook het eiland vanaf de eerste seconden aanwezig in de film, gevangen in korrelige zwart-witbeelden van vulkaantoppen en bergflanken gehuld in mistflarden – beelden die zich hebben losgemaakt van de tijd, en waarin de grenzen tussen mythe, droom en herinnering vervagen. De film vertelt een zeer persoonlijk verhaal, dat tegelijk het verhaal is van velen die ontworteld zijn door kolonisatie. Door te vertellen neemt Jean-René langzaam weer bezit van die onverwerkte geschiedenis die zich in zijn lichaam heeft genesteld als een onbestemde pijn die wordt doorgegeven van generatie op generatie. 25 nov. 19:00 - 19:54
Podium Mozaïek, Amsterdam + 27 nov. 16:00 - 17:05 Eye Cinema 2, Amsterdam

meerinfo

van za23.10
t/m wo15.12
BE, Strombeek-Bever - Studio S Cc Strombeek - Tentoonstelling
Hadassa Ngamba - Configurations

Het werk van Hadassa Ngamba bestaat uit schilderijen, tekeningen, fotografie, video, installaties en performance. In haar werk verwijst ze naar het onevenwicht in de Congolese samenleving en de schrijnende sociale en milieukwesties in de DRC door het gebruik van materialen die symbool staan voor het strategisch, kapitalistisch bewind over de grondstoffen in haar moederland. In haar sculpturen, installaties en performances probeert ze systemische ongelijkheden aan te vechten door het verwijzen naar elementen uit de (koloniale) geschiedenis, religie, dromen, cartografie en het lichaam. Hadassa Ngamba bouwde een maquette van en voor haar tentoonstelling. Het is een ruimtelijke collage en/of een schaalmodel, een sculptuur en/of een denkruimte. De schilderijen en foto’s worden aangevuld met een geluidswerk (dat ze samen met haar broer, muzikant en geluidskunstenaar ontwikkelt en waar haar stem en het geluid van water samenkomen. De maquette heeft ze in verschillende kleuren geschilderd en omgeven met allerhande materialen, van documenten, leistenen tot en met verfborstels. Centraal in de tentoonstellingsruimte staat La Table Sereine (de serene tafel). “De woorden komen van mijn leraar Frans in het zesde leerjaar. Hij vroeg ons naar metaforen achter de woorden. Bij ‘de serene tafel’ antwoordde ik: een tafel waar filosofen aan zitten die universele antwoorden voor het overleven van de wereld bedenken.”, en Hadassa Ngamba vervolgt: “Natuurlijk was er toen ook de religieuze opvoeding van mijn moeder. Nu denk ik een tafel als ideaal voor mensen, die overal ter wereld kan staan, waar oplossingen voor de humaniteit worden bedacht. Het is een tafel zonder vaste contouren, de vorm wordt niet esthetisch bepaald, maar gemodelleerd volgens een ideaalbeeld om tot reflectie te kunnen komen.”

meerinfo achtergrondinfo