Donderdag 31 Maart 2022
Leeskring - Elsa Joubert, ‘We wachten op de commandant’
Donderdag 31 Maart 2022 16:00 - 17:15
Locatie: YouTube. Taal: Afrikaans & Nederlands. Opmerkingen: U kunt het evenement online via een livestream volgen. Elsa Joubert (1922-2020) was zonder twijfel een van de belangrijkste vrouwelijke Afrikaanse auteurs van haar tijd. Met Die swerfjare van Poppie Nongena (1978) opende ze veel witte Zuid-Afrikanen de ogen voor het onrecht van het apartheidssysteem en brak ze internationaal door. Ze had toen echter al vijf reisreportages en drie romans op haar naam staan. De vele reizen die zij – een jonge vrouw uit een conservatief Afrikaner milieu – dwars over het Afrikaanse continent alleen had ondernomen, hadden haar al vroeg bewust gemaakt van andere perspectieven. Ons wag op die kaptein (1963) was Jouberts romandebuut. Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de dekolonisatie van het Afrikaanse continent. Haat, verachting en moord domineren de relaties tussen zwart en wit. Op een plantage in Angola nemen opstandelingen en arbeiders de Portugese eigenaars Carlos Figueira en Ana-Paula met hun gezin gevangen. Zowel de opstandelingen als de gevangenen wachten in spanning op de commandant, die later per helikopter uit Congo zal komen om zijn oordeel over allen te vellen. Ons wag op die kaptein werd in 1964 bekroond met de Eugène Maraisprijs en geldt in Zuid-Afrika als een moderne klassieker. Het boek biedt een adembenemende leeservaring, mede ook door de pijnlijke vragen die het nog altijd oproept. Voor de heruitgave in 2005 werd de tekst grondig bewerkt. Eind 2021 is bij uitgeverij Manuzio voor het eerst een Nederlandse vertaling verschenen, van de hand van Rob van der Veer: We wachten op de commandant. Inleiding door: Marijke Mooijaart, met lichte assistentie van Rob van der Veer. De leeskring is in het Nederlands.
New exhibition: Rwanda library collection
Donderdag 31 Maart 2022 16:00 - 17:00
Staff of the ASCL Library undertake yearly acquisition trips to African countries. These trips are very important for ensuring the diversity of the collection. September last year, the ASCL team was able to travel to Rwanda, a country that had not been visited before. The library collection up to then comprised around 180 books and journals actually published in Rwanda. This was very limited in comparison to the roughly 1,200 publications on Rwanda in the collection that were published elsewhere, mostly in Western countries. With this trip, the ASCL library managed to triple the Rwanda-published collection. In fact, the team returned with around 600 items, books, journals, a collection of newspapers, and a number of films on DVD. A selection of the items collected will be on display in the ASCL Library. The exhibition will be opened by ASCL Researcher and Associate Professor Lidewyde Berckmoes. Her speech will be followed by opening drinks. Read the web dossier on the Rwanda collection, compiled by the ASCL Library.
Uitgesteld: Harouna Samake
Donderdag 31 Maart 2022 20:30
Het concert van Harouna Samake gaat vanwege ziekte van de artiest niet door. Er wordt gezocht naar een nieuwe datum. Zodra deze nieuwe datum bekend is ontvangen alle kaartkopers een e-mail.
Harouna Samake wordt beschouwd als een van Mali’s beste kamele n’goni spelers. De kamele n’goni is een snaarinstrument dat lijkt op een kora. Samake speelt al achttien jaren in de band van de levende legende Salif Keita, en werkte mee aan meer dan 50 albums van andere muzikanten als Bassekou Kouyaté, Djessou Mory Kante en Zani Diabaté. Nu is de tijd aangebroken dat Samake zelf in de spotlight komt te staan. Zijn langverwachte eigen debuutalbum ‘Kamale Blues’ verscheen in de zomer van 2018. Op dat album vloeien zijn fonkelende gitaar - en kamele n’goni spel moeiteloos samen met zijn betoverende stem, en worden beiden voortgestuwd door groovy bas en percussie. Het resultaat is zeer dansbaar. Zijn teksten, voornamelijk gezongen in het Bambara, verhalen over thema’s als immigratie, gender-relaties en mensenrechten.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
Schurend Paradijs - VERLENGD
Vanaf 5 februari 2022 presenteert Kunsthal KAdE de tentoonstelling ‘Schurend Paradijs’. Twaalf hedendaagse kunstenaars (waaronder de Zuid-Afrikaanse Simphiwe Ndzube) worden uitgenodigd te reflecteren op het utopische ideaal van een maakbare wereld, binnen een wereld die allesbehalve maakbaar blijkt. In 2022 is het 150 jaar geleden dat Piet Mondriaan in Amersfoort geboren werd. De tentoonstelling ‘Schurend Paradijs‘ start vanuit zijn zoektocht naar een ‘Aards Paradijs’: een modernistische droom van een maakbare wereld op basis van vorm en stijl, waarin de mensen vanuit vrijheid naar het ware, goede en schone streven. In de hedendaagse kunst lijkt het ideaal van een maakbare wereld naar de achtergrond verdwenen. In plaats daarvan is er reflectie op de wereld en maatschappij. Honderd jaar na Mondriaans droom lijkt onze wereld namelijk allesbehalve een paradijs. Klimaatverandering, milieuvervuiling, virussen en onderlinge spanning zijn voelbare dreigingen. In plaats van dat kunstenaars ons een na te streven utopie voorspiegelen, proberen zij juist de huidige staat van zijn te analyseren, en de toeschouwer door middel van een ervaring te wijzen op de realiteit waarin wij leven. Heeft het nog zin te dromen over een ‘Aards Paradijs’? Hoe ziet zo'n paradijs er, met de realiteitszin van vandaag, uit? Voor het eerst wordt ook gebruik gemaakt van een tweede tentoonstellingslocatie: de Elleboogkerk in Amersfoort, op loopafstand van Kunsthal KAdE.
John Edmonds - A Sidelong Glance
John Edmonds (1989, US) is the winner of the Foam Paul Huf Award 2021. Part of this prize is the solo exhibition A Sidelong Glance. In his work, Edmonds examines issues of identity and power from an African-American perspective in an apparently simple yet essentially culturally complex way. The African art objects Edmonds uses in the work have many facets. They function as symbols of traditional African cultural heritage or bearers of meanings of diaspora and memory. No matter what their exact reference is, they function as a means to explore subjects such as displacement and expropriation in contemporary society. Not only does Edmonds broaden the tradition of studio portraiture, but he also thoughtfully claims his place in rewriting the past and anchors it in our current world, where authenticity and identity are fluid.
Voëlvry by Kendell Geers
The exhibition Voëlvry takes its name from the Afrikaans Anti-Apartheid music movement that Kendell Geers was part of in the late 1980’s. Geers played keyboards and tape loops for the underground band KOOS that was featured on the original Voëlvry album that launched a movement that Max du Preez described as a significant movement in every social, political, cultural and musical sense of the word (Vrye Weekblad). Voëlvry translates to ‘Vogelvrij’ in Dutch or ‘Outlaw’ in English. The exhibition invites us to meditate on the question, what does freedom mean in 2021?
Kendell Geers is one of the most renowned artists in Africa. His work has been shown in numerous solo and group exhibitions, including Haus der Kunst Munich, Centre Pompidou, Paris; Goodman Gallery, Cape Town and Kunsthalle Stockholm. His works are included in private and institutional collections worldwide, including Centre Pompidou, Paris; SMAK, Ghent, Chicago Art Institute; Museum of Contemporary Art, Antwerp; National Museum of Contemporary Art, Athens; and South African National Gallery.
Shishani (Namibia) & Miss Catharsis.
Het Nederlandse Shishani & Miss Catharsis maakt 'stijlvolle indie-soul met super elegante sound'. De eclectische band is opgericht door de meermaals bekroonde singer-songwriter en activist Shishani, met Belgische en Namibische roots. Ze is onder andere bekend van haar project Shishani & Namibian Tales, waarmee ze wereldwijd tourde. Samen met muzikanten Chrissie Quast, Jaimie van Hek en Ceciel Moyano brengt de band cutting edge songs met een bad ass stage presence. 'Catharsis' betekent 'zuivering', 'reiniging' of 'opheldering'. Door inspiratie te putten uit hun verschillende achtergronden vertellen ze krachtige verhalen in genre- overschrijdende muziek.
Moving Stories - De rijkdom van de Limes
Tweeduizend jaar geleden liep dwars door Nederland de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Soldaten uit alle windstreken trokken naar de Rijn om forten en wachttorens op de zuidoever te bouwen en te bemensen, met in hun kielzog gezinnen, handelaren en ambachtslieden. Ze lieten alles wat ze kenden achter, soms uit vrije wil, maar vaak ook gedwongen. Moving Stories verbindt die oude geschiedenis met het heden. Archeologen en hedendaagse kunstenaars gingen op zoek naar de ‘moving stories’ van migratie. Wie liepen ooit in die schoenen, maakten hun kleding vast met versierde spelden, of droegen amuletten om het onheil af te weren? Waar kwamen ze vandaan, welke weg hebben ze afgelegd? In de kleine alledaagse objecten die zijn gevonden in de aarde en de rivieren langs de Limes liggen talloze verhalen besloten die tot nu toe amper zijn belicht. De eigenaren ervan kwamen helemaal niet alleen uit Italië, maar ook uit het huidige Spanje, Oostenrijk, Macedonië, Engeland, en zelfs het Midden-Oosten. Zo ontstond in de Romeinse grensstad Nijmegen een multiculturele samenleving. Ondanks de periode van tweeduizend jaar die deze wereld van de onze scheidt, zijn er meer overeenkomsten dan verschillen in achterliggende redenen waarom mensen van woonplek veranderen. Oorlog, onderdrukking, honger of de diepe wens om een beter leven op te bouwen, zijn ook nu drijfveren om te migreren. Kunstenaars: Tudor Bratu, Ni Haifeng, Nicoline van Harskamp, Patricia Kaersenhout, Kimsooja, Susanne Khalil Yusef, Bouchra Khalili, Narges Mohammadi, Otobong Nkanga (Nigeria), Antonis Pittas, Mayra Sérgio, Mounira Al Solh, Jennifer Tee.