Vrijdag 27 Januari 2023
In the Black Fantastic
Van Zaterdag 19 November 2022 - 08:00
t/m Maandag 10 April 2023 - 17:00
Stap binnen in een meeslepende ervaring, op het kruispunt tussen werkelijkheid en fantasiewerelden. In the Black Fantastic toont verleidelijke, weelderige en kleurrijke werken van elf hedendaagse kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora. Met grenzeloze verbeeldingskracht en technische virtuositeit kaarten zij racisme en sociale ongelijkheid aan. De kunstenaars verbeelden nieuwe werelden en mogelijkheden en halen inspiratie uit folklore, mythe, sciencefiction, spirituele tradities en afrofuturisme. In the Black Fantastic laat een wervelende mix zien van schilderkunst, fotografie, video, sculptuur en installaties. De tentoonstelling presenteert onder meer de legendarische Soundsuits van kunstenaar Nick Cave en werken van Ellen Gallagher, die mythe en de geschiedenis van de trans-Atlantische slavenhandel verweeft in haar Watery Ecstatics. Ook Wangechi Mutu’s meeslepende videowerk The End of eating Everything, waarin ze de monsterlijkheid van massaconsumptie verbeeldt, wordt getoond. Schrijver en curator Ekow Eshun brengt twee generaties kunstenaars bijeen in de tentoonstelling: Nick Cave, Sedrick Chisom, Ellen Gallagher, Hew Locke, Wangechi Mutu, Rashaad Newsome, Chris Ofili, Tabita Rezaire, Cauleen Smith, Lina Iris Viktor en Kara Walker.
Ibrahim mahama (Ghana): garden of scars
Speciaal voor Amsterdams oudste gebouw maakte Mahama een nieuwe, ruimtevullende installatie. Wandel door het eeuwenoude kerkgebouw en ontdek de gedeelde geschiedenis van eeuwenoude plekken, die door handelsnetwerken, migratiestromen en globalisering met elkaar verbonden Op uitnodiging van de Oude Kerk werkte Mahama de afgelopen twee jaar aan een nieuwe ruimtevullende installatie. Garden of Scars verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context. Verspreid door het gebouw staan honderden beelden opgesteld. In de nissen zijn vele tekeningen te zien en in de gewelven hangen sculpturen van vleermuizen. De tekeningen en beelden zijn samengesteld uit afgietsels die hij maakte van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren van onder andere Fort Elmina (1482) aan de kust van Ghana. De breuken in de sculpturen en de krassen in de tekeningen verbeelden een geschiedenis van mislukking, herstel, reparatie.
Samuel Fosso
In the winter of 2022 Huis Marseille will present the first-ever large-scale retrospective of the French-Cameroon photographer Samuel Fosso (1962, Kumba, Cameroon). The exhibition will encompass the entire museum to reveal the breadth and richness of Fosso’s oeuvre. For almost fifty years Fosso has explored the possibilities offered by the medium of photography to present a refreshing and relevant vision of today’s world. Fosso’s work, which is located somewhere between photography and performance, occupies a central place in the international contemporary art world. It has been shown in such leading institutes as the Tate Modern in London, the Fondation Louis Vuitton in Paris, and the Guggenheim Museum in New York, as well as many prestigious private and public collections. This large-scale retrospective brings all his most important series together for the first time in the Netherlands. Samuel Fosso was born in Kumba, Cameroon, in 1962 and grew up in Nigeria. In 1972, as a young boy, he fled the Biafran War and was taken in by an uncle in Bangui, in the Central African Republic. Samuel Fosso lives in Nigeria and France.
Dancing Pina - 2 spectaculaire dansprojecten laten zien hoe een jonge generatie dansers van over de hele wereld Pina's choreografie herontdekt
Amsterdam, Melkweg: Ter ere van de afsluiting van de Expo Universal Tongue vertonen we twee films over Pina Bausch, een van de belangrijkste bijdragers aan het moderne 'Tanztheater' van de 20e eeuw. Dancing Pina viert de kunst van de legendarische danseres. Twee dansprojecten - een in de Semperoper in Dresden, Duitsland, en een in de École des Sables in Senegal - laten zien hoe jonge dansers haar werk vandaag de dag benaderen. Filmhuis Den Haag: Twee spectaculaire dansprojecten laten zien hoe een jonge generatie dansers van over de hele wereld Pina's choreografie herontdekt: de Semperoper Ballet Company in Dresden repeteert Pina's dansopera Iphigenia in Tauris, en dansers uit heel Afrika repeteren Pina' s ballet Le Sacre du Printemps aan de École des Sables in Senegal. Een fascinerende metamorfose: terwijl de dansers van streetdance, klassiek ballet, traditionele en moderne Afrikaanse dans het werk van Pina transformeren, transformeert Pina's choreografie de dansers. Pina leeft! Zondag 8 januari 16:00 uur met inleiding van één van de dansers. Zondag 15 januari 17:00 uur met inleiding van Samuel Wuersten, artistiek directeur Holland Dance Festival. Maandag 16 t/m woensdag 18 januari 16:45 uur reguliere vertoning. Verlengd tot 21 of 25 januari (zie de -onduidelijke- website van Filmnhuis Den Haag)
Afrikaanse films op IFFR 2023
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is er weer, alweer de 52e editie, met ook nu enkele films uit en over Afrika. Op woensdag 18 januari maken wordt het complete festivalprogramma bekend gemaakt, inclusief schema per dag. Producties uit Afrika bieden wij u hier. Baba (Kenia), The Blue Caftan (Tunesie); Geology of Separation (Tunesie); Haramuya (Burkina Faso); Laada (Burkina Faso); Patu! (Zuid-Afrika); No Place but Here (Zuid-Afrika); Un petit frère (Ivoorkust); Shimoni (Kenia); Le spectre de Boko Haram (Kameroen); Stiekyt (Zuid-Afrika); Swimming in a Sea of Trauma (Nigeria); Le taxi, le cinéma et moi (Burkina Faso); Under the hanging Tree (Namibie); What the Soil Remembers (Zuid-Afrika).
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Ontmoet de Denen
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om. Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba: Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.