Vrijdag 13 September 2024
Resilience
Van Zaterdag 07 September 2024 - 08:00
t/m Zaterdag 26 Oktober 2024 - 17:00
Resilience is een kleurrijke tentoonstelling met kunstenaars uit Kameroen. Samen vertellen ze een verhaal over de geschiedenis en het leven in de grote stad Douala. De lichamen in flamboyante houdingen en in dagelijkse settings tonen waardigheid, succes, ambitie, hoop en een verlangen naar vrijheid.
De kunstenaars: Ajarb Bernard Ategwa, Alida Ymele, Anjel (Boris Anje), Jean David Nkot en Joel Mpah Dooh.
Promotie: Extracting and exploiting vulnerability
Vrijdag 13 September 2024 13:30 - 17:00
Promotie Hellen Smith: Extracting and exploiting vulnerability: case studies on the impact, governance and regulation of Fintech and digital identity systems in Kenya and markets that arise from their use.
Oratie: Thinking with curiosity. An anthropology of sexuality and gender
Vrijdag 13 September 2024 16:30
Op het moment dat verschillende groepen allerlei zekerheden over gender en seksualiteit claimen, neemt prof. dr. Spronk een stapje terug en kijkt ze in haar oratie voorbij de zekerheden van biologische opvattingen op seksualiteit, het perspectief van mensenrechten op seksualiteit, en andere perspectieven. Ze stelt daarbij de vraag wat er gebeurt als we door nieuwsgierigheid geleid worden. Ook laat Spronk zien dat we op netelige ethische vragen en ogenschijnlijke contradicties stuiten.
'We hebben een nieuw conceptueel kader nodig', betoogt Spronk, 'en dat kan onderzoek uit het mondiale Zuiden geven.' In plaats van naar Afrika te kijken als een plek om data te halen, laat Spronk zien dat onderzoek uit Afrika nieuwe handvatten biedt om seksualiteit als culturele formatie te analyseren, ook (of juist) in het Westen.
Kunst in Beeld - White Cube
Vrijdag 13 September 2024 19:30 - 22:00
We kijken een film die licht werpt op de moderne kunstwereld en kunsthistorica Marie José Eijkemans geeft een inleiding.
White Cube De white cube kennen we van kunsttempels in wereldsteden, en het vervreemdende effect is dan ook groot als er midden in een Congolese palmolieplantage eentje verrijst. Tegelijk vestigt het de aandacht op de onderbelichte connectie tussen kolonialisme en de kunstwereld, bijvoorbeeld via multinationals die maar wat graag als sponsor optreden voor Westerse musea.
In Schitterend Licht - Afrikaanse Moderne en Hedendaagse kunst. Gecureerd door Azu Nwagbogu.
Afrikaanse Moderne en Hedendaagse kunst. Gecureerd door Azu Nwagbogu. De afgelopen decennia is de populariteit van Afrikaanse hedendaagse kunst enorm toegenomen. Veel Afrikaanse en diasporakunstenaars zijn wereldwijd vertegenwoordigd in tentoonstellingen, beurzen en biënnales, waar hun kunst in de schijnwerpers wordt gezet. Het Afrika Museum is in Nederland wegbereider geweest voor hedendaagse kunst van het Afrikaanse continent en de Afrikaanse diaspora. Door kunstenaars te volgen en hun werk structureel te verzamelen, in plaats van incidenteel, kwam de collectie tot bloei.
Dit is de eerste keer dat de unieke werken uit deze verzamelgeschiedenis in één tentoonstelling samenkomen. Alle kunstenaars in die tentoonstelling verhouden zich op hun eigen unieke manier tot hun culturele geschiedenis en creëren nieuwe perspectieven op de toekomst en het verleden. Door middel van een eigen beeldtaal en aan de hand van verschillende thema’s claimen zij zichtbaarheid van Afrika en haar diaspora. Deze tentoonstelling beantwoordt daaraan: het plaats hedendaagse kunst uit Afrika in een schitterend licht.
Beau travail (re-release)
Onderhuidse spanningen, zweterige spierbonken en de oneindige zoutvlaktes van Djibouti. Temidden van de hitte van Djibouti heeft adjudant Galoup zijn draai gevonden. De Franse militair is dolgelukkig bij het vreemdelingenleger. Tot zich op een dag een nieuwe soldaat aanmeldt die sterker, beter en knapper is.
In diverse filmtheaters in Nederland.
Goodbye Julia
Ooit was ze zangeres, Mona, een vrouw uit de gegoede middenklasse van de Soedanese hoofdstad Khartoem, maar ter wille van haar diepgelovige man Akram is ze daarmee gestopt. Achter het stuur, alleen in de auto, zingt ze echter nog volop. Een onvoorzichtigheid tijdens het rijden zet een hele reeks gebeurtenissen in gang die eindigt met het neerschieten van een man door Akram. Die man behoorde tot de in het noorden zwaar achtergestelde christelijke minderheid. Mona voelt zich heel schuldig en probeert haar geweten te sussen door diens vrouw Julia als nieuwe huishoudster in huis te nemen, samen met haar zoon. Maar verder zwijgt Mona over wat er gebeurd is. Hoe lang gaat dat goed?
Te zien op Africadelic op 30 mei. In première op 18 juli in diverse filmtheaters in Nederland.
Pop-up Expo 'Casa di Cabral'
Op 12 september zou de revolutionaire vrijheidsstrijder Amílcar Cabral (12 september 1924 – 20 januari, 1973) uit Kaapverdië en Guinee Bissau 100 jaar oud zijn geworden. Een bijzonder moment wat gevierd moet worden. Stap binnen in de wereld van Amilcar Cabral ‘Casa di Cabral’, een unieke tentoonstelling die je meeneemt in de onderbelichte geschiedenis van de bevrijdingsbeweging voor Kaapverdië en Guinee-Bissau. Van 13 september tot 13 december 2024 kun je in het HipHopHuis in Rotterdam de fascinerende visie van Amilcar Cabral op nationale bevrijding en culturele identiteit ontdekken.
Amílcar Lopes Cabral was een landbouwkundig ingenieur, schrijver en politicus. Hij leidde de bevrijdingsbewegingen in Guinee-Bissau en op de Kaapverdische eilanden, de PAIGC. Hij bracht niet alleen een revolutionaire geest en strijd met zich mee, maar ook een diep begrip van de kracht van cultuur. Wat weet jij van deze strijd?
Curator Tania Christina Monteiro maakte in samenwerking met The Black Archives, een pop-up expositie waarin we duiken in het bijzondere verhaal van Cabral. De familie van Tania woont in het huis waar Cabral een deel van zijn jeugd doorbracht. Stap in de symbolische woning van Cabral en ontdek via artistieke foto's, video's, kunst en uniek archiefmateriaal dit bijzondere verhaal..