Agenda 20 - 26 Januari 2013
Zondag 20 Januari
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Laila Essaydi - Revisions
Lalla Essaydi's elegant, creative work belies it subversive, challenging nature. Approximately 30 works of diverse media are drawn from each of her photographic series, including the richly hued Silence of Thought and the more widely known Converging Territories and Les Femmes de Maroc. The exhibition also includes a selection of new works, as well as rarely exhibited paintings and installations.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Writers Unlimited - Winternachten Festival
In de editie van 2013 weer veel schrijvers en muziek uit Afrika of met Afrikaanse roots: Yasmine Allas, Hassnae Bouazza, Adriaan van Dis, Sami Ben Gharbia, Liquid Sun Orchestra, Andrew Makkinga, Ngwatilo Mawiyoo, Anousha Nzume, Babah Tarawally,
Zanele Muholi: Faces and Phases
The series Faces and Phases of acclaimed photographer Zanele Muholi was included in dOCUMENTA(13) in Kassel and Oldenburg, Germany from June to September 2012 and co-produced by Stevenson Gallery and the Goethe-Institut. It will now return to South Africa for an exhibition at the Goethe-Institut.
Museumcolleges Blik op Afrika: Thera Rasing – Initiatieriten in Zambia
Zondag 20 Januari 2013 14:00 - 15:00
Antropologe Thera Rasing bijt het spits af op zondag 20 januari. Zij woonde ruim zeven jaar in Zambia waar ze onderzoek heeft gedaan naar inwijdingsriten van meisjes bij de Bemba bevolkingsgroep. Deze rituelen vinden plaats bij de overgang naar een nieuwe levensfase zoals van adolescentie naar volwassenheid. Thera Rasing woonde in Zambia besloten ceremonies bij en ze onderging zelf ook een initiatieritueel. In het Afrika Museum vertelt zij over deze bijzondere traditie aan de hand van mooie beelden.
West-Afrikaanse palmwijnmuziek in 't Lloyd Hotel
Zondag 20 Januari 2013 20:00
On a warm Sunday at the West Africa coast, palmwine musician Seydu tells his story. He takes his listeners overseas to the mediteranean coast where he further developed his cultural heritage. He's open about the years in Spain, his return to Sierra Leone and the meaning he gives to the traditional Fulah culture. This story is recorded by journalist Liesbeth Tjon A Meeuw and put together in a musical audio-footage. Come and listen to Seydu. Presented by Liesbeth Tjon A Meeuw, Christina Carvalho in co-operation with Concerto and Lloyd Hotel & Cultural Embassy. Entrance is free. Reservations: luisterdoos@xs4all.nl
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Maandag 21 Januari
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Laila Essaydi - Revisions
Lalla Essaydi's elegant, creative work belies it subversive, challenging nature. Approximately 30 works of diverse media are drawn from each of her photographic series, including the richly hued Silence of Thought and the more widely known Converging Territories and Les Femmes de Maroc. The exhibition also includes a selection of new works, as well as rarely exhibited paintings and installations.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Zanele Muholi: Faces and Phases
The series Faces and Phases of acclaimed photographer Zanele Muholi was included in dOCUMENTA(13) in Kassel and Oldenburg, Germany from June to September 2012 and co-produced by Stevenson Gallery and the Goethe-Institut. It will now return to South Africa for an exhibition at the Goethe-Institut.
Martin Luther King Debate about Hidden discrimination
Maandag 21 Januari 2013 19:45
The debate addresses these questions and highlights the profound lessons of Martin Luther King. Far from looking backwards, we hope to improve understanding of the present world and to contribute to the debate on new citizenship, identity and the future of our multicultural societies.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Dinsdag 22 Januari
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Laila Essaydi - Revisions
Lalla Essaydi's elegant, creative work belies it subversive, challenging nature. Approximately 30 works of diverse media are drawn from each of her photographic series, including the richly hued Silence of Thought and the more widely known Converging Territories and Les Femmes de Maroc. The exhibition also includes a selection of new works, as well as rarely exhibited paintings and installations.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Zanele Muholi: Faces and Phases
The series Faces and Phases of acclaimed photographer Zanele Muholi was included in dOCUMENTA(13) in Kassel and Oldenburg, Germany from June to September 2012 and co-produced by Stevenson Gallery and the Goethe-Institut. It will now return to South Africa for an exhibition at the Goethe-Institut.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Woensdag 23 Januari
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
De nodige Afrikaanse films op IFFR
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is er weer, alweer de 42e editie, met diverse films uit en over Afrika. Het festival kiest voor jong en opkomend filmtalent, voor filmauteurs met een onafhankelijke en vernieuwende signatuur en voor filmmakers of kunstenaars die innovatief of experimenteel grenzen verkennen en overschrijden. Het volledige programma staat vanaf 17 januari op de site van het IFFR, een zekere Afrikaanse bijdrage vormen premières uit Zuid-Afrika, Senegal en Kenia.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Laila Essaydi - Revisions
Lalla Essaydi's elegant, creative work belies it subversive, challenging nature. Approximately 30 works of diverse media are drawn from each of her photographic series, including the richly hued Silence of Thought and the more widely known Converging Territories and Les Femmes de Maroc. The exhibition also includes a selection of new works, as well as rarely exhibited paintings and installations.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Zanele Muholi: Faces and Phases
The series Faces and Phases of acclaimed photographer Zanele Muholi was included in dOCUMENTA(13) in Kassel and Oldenburg, Germany from June to September 2012 and co-produced by Stevenson Gallery and the Goethe-Institut. It will now return to South Africa for an exhibition at the Goethe-Institut.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Donderdag 24 Januari
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
6+1…14+1; 1st, 2nd - Jaco van Schalkwyk
"Being productive is overtly optimistic. The numbers don't lie. Composition is a trick. Selective control is the right of every citizen. The people should have delicacy. The people should have access to the subtle and the sublime, as a matter of principle." Jaco van Schalkwyk received his BFA in Drawing from the Pratt Institute, New York in 2003. With Carl Hancock Rux, he developed Rux's Mycenaean as Visiting Artist at the department of Theater, CalArts in 2005 and 2006, culminating in an engagement as part of the Next Wave Festival at the Brooklyn Academy of Music in 2006. He returned to South Africa, and to drawing, in 2008.
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
De nodige Afrikaanse films op IFFR
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is er weer, alweer de 42e editie, met diverse films uit en over Afrika. Het festival kiest voor jong en opkomend filmtalent, voor filmauteurs met een onafhankelijke en vernieuwende signatuur en voor filmmakers of kunstenaars die innovatief of experimenteel grenzen verkennen en overschrijden. Het volledige programma staat vanaf 17 januari op de site van het IFFR, een zekere Afrikaanse bijdrage vormen premières uit Zuid-Afrika, Senegal en Kenia.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Laila Essaydi - Revisions
Lalla Essaydi's elegant, creative work belies it subversive, challenging nature. Approximately 30 works of diverse media are drawn from each of her photographic series, including the richly hued Silence of Thought and the more widely known Converging Territories and Les Femmes de Maroc. The exhibition also includes a selection of new works, as well as rarely exhibited paintings and installations.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Talking about 12 Paintings - Gerda Scheepers
is a small group of works in between painting and sculpture, with slightly dishonest ambitions towards the performing arts, and actively jealous of the written or spoken. :( Picture it :) Gerda Scheepers was born in 1979 in Tzaneen, South Africa and lives and works in Berlin. She graduated from the Dusseldorf Art Academy in 2005 and won the Art Cologne Pries fuer junge Kunst in 2006. Her solo exhibition Low and partial. Romantic Comedy has just opened at Kunstverein Nuremberg, Germany.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
The Loom of the Land - Curated by Anton Kannemeyer
In South Africa, the landscape has unavoidable political connotations because the country's strife is entwined with the ownership of the land - a situation that continues to this day. These issues have dominated depictions of the landscape in recent years, with formal concerns understandably of secondary concern. While remaining aware of the polemics of land, Kannemeyer is selecting works for the exhibition that challenge perceptions of the landscape, rather than issues identified with the land or 'clever conceptual plays'. It is unexpected interpretations of one of the most traditional genres in the history of art that resonate most strongly with him.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Zanele Muholi: Faces and Phases
The series Faces and Phases of acclaimed photographer Zanele Muholi was included in dOCUMENTA(13) in Kassel and Oldenburg, Germany from June to September 2012 and co-produced by Stevenson Gallery and the Goethe-Institut. It will now return to South Africa for an exhibition at the Goethe-Institut.
ASC Seminar: Lewanika's Workshop and the Vision of Lozi Arts
Donderdag 24 Januari 2013 15:30
Karen E. Milbourne, PhD, curator National Museum of African Art Smithsonian Institution. King Lewanika of Barotseland (western Zambia) was a visionary artist who established the workshop responsible for creating Lozi style. By 1905, the king opened a "Native Curios Store" at Victoria Falls, staffed and stocked by Lozi and selling works of art to prominent visitors. This seminar explores the virtually unknown role and ongoing influence of Lewanika and his workshop in the formation of Lozi style and marketing strategies. Please register.
Promotie: Raptors in changing West African savannas
Donderdag 24 Januari 2013 16:15
Promotie van de heer R. Buij
Promotoren: Prof.dr. G. de Snoo en prof.dr. J. Komdeur (RU Groningen)
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Vrijdag 25 Januari
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
6+1…14+1; 1st, 2nd - Jaco van Schalkwyk
"Being productive is overtly optimistic. The numbers don't lie. Composition is a trick. Selective control is the right of every citizen. The people should have delicacy. The people should have access to the subtle and the sublime, as a matter of principle." Jaco van Schalkwyk received his BFA in Drawing from the Pratt Institute, New York in 2003. With Carl Hancock Rux, he developed Rux's Mycenaean as Visiting Artist at the department of Theater, CalArts in 2005 and 2006, culminating in an engagement as part of the Next Wave Festival at the Brooklyn Academy of Music in 2006. He returned to South Africa, and to drawing, in 2008.
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
De nodige Afrikaanse films op IFFR
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is er weer, alweer de 42e editie, met diverse films uit en over Afrika. Het festival kiest voor jong en opkomend filmtalent, voor filmauteurs met een onafhankelijke en vernieuwende signatuur en voor filmmakers of kunstenaars die innovatief of experimenteel grenzen verkennen en overschrijden. Het volledige programma staat vanaf 17 januari op de site van het IFFR, een zekere Afrikaanse bijdrage vormen premières uit Zuid-Afrika, Senegal en Kenia.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Talking about 12 Paintings - Gerda Scheepers
is a small group of works in between painting and sculpture, with slightly dishonest ambitions towards the performing arts, and actively jealous of the written or spoken. :( Picture it :) Gerda Scheepers was born in 1979 in Tzaneen, South Africa and lives and works in Berlin. She graduated from the Dusseldorf Art Academy in 2005 and won the Art Cologne Pries fuer junge Kunst in 2006. Her solo exhibition Low and partial. Romantic Comedy has just opened at Kunstverein Nuremberg, Germany.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
The Loom of the Land - Curated by Anton Kannemeyer
In South Africa, the landscape has unavoidable political connotations because the country's strife is entwined with the ownership of the land - a situation that continues to this day. These issues have dominated depictions of the landscape in recent years, with formal concerns understandably of secondary concern. While remaining aware of the polemics of land, Kannemeyer is selecting works for the exhibition that challenge perceptions of the landscape, rather than issues identified with the land or 'clever conceptual plays'. It is unexpected interpretations of one of the most traditional genres in the history of art that resonate most strongly with him.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Zanele Muholi: Faces and Phases
The series Faces and Phases of acclaimed photographer Zanele Muholi was included in dOCUMENTA(13) in Kassel and Oldenburg, Germany from June to September 2012 and co-produced by Stevenson Gallery and the Goethe-Institut. It will now return to South Africa for an exhibition at the Goethe-Institut.
External Mission: The ANC in Exile, 1960-1990 - lezing door Stephen Ellis
Vrijdag 25 Januari 2013 14:00
Prof.dr. Stephen Ellis over zijn recente publicatie External Mission: The ANC in Exile, 1960-1990. Dr. Ineke van Kessel (ASC) zal als discussant optreden. Stephen Ellis is Desmond Tutu hoogleraar bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam en onderzoeker bij het Afrika Studie Centrum in Leiden. De lezing wordt georganiseerd door South Africa VU University Amsterdam Strategic Alliances (SAVUSA). De toegang is gratis. Stuur een e-mail naar henk.vanden.heuvel@vu.nl om u aan te melden voor deze lezing.
Afrikaans Muziekfees
Vrijdag 25 Januari 2013 19:00
Kurt Darren’s first appearance in The Netherlands! He will perform a full concert during the African Music Festival (Afrikaans Musiekfees). This event is held in Amsterdam for the very first time . During this festival, various Afrikaans speaking artists will perform. Besides the music there is also a real South African braai with delicious dishes such as boereworsrolls, billtong and potjiekos.With Kurt Darren, Arno Jordaan, Willem Botha and Dirk& Marlouise.
African Dance Night Eindhoven
Vrijdag 25 Januari 2013 20:30 - 02:00
Zin om te swingen op heerlijke Afrikaanse muziek? Africa4Real organiseert de eerste editie in 2013 van haar African Party. Gratis entree
concert: Malick-Pathe-Sow & Bao Sissoko
Vrijdag 25 Januari 2013 20:30
Ze komen uit Senegal en ze stammen beiden uit een familie van griots, of verhalenvertellers, die de West-Afrikaanse tradities levend houden. Malick Pathé Sow heeft een warme stem en speelt Hoddu, de West-Afrikaanse luit, waarmee hij o.a. Baaba Maal begeleidde. In Europa ontmoette hij Bao Sissoko, die hem perfect aanvult met zowel zang als kora, de Afrikaanse harp.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Zaterdag 26 Januari
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
6+1…14+1; 1st, 2nd - Jaco van Schalkwyk
"Being productive is overtly optimistic. The numbers don't lie. Composition is a trick. Selective control is the right of every citizen. The people should have delicacy. The people should have access to the subtle and the sublime, as a matter of principle." Jaco van Schalkwyk received his BFA in Drawing from the Pratt Institute, New York in 2003. With Carl Hancock Rux, he developed Rux's Mycenaean as Visiting Artist at the department of Theater, CalArts in 2005 and 2006, culminating in an engagement as part of the Next Wave Festival at the Brooklyn Academy of Music in 2006. He returned to South Africa, and to drawing, in 2008.
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
De nodige Afrikaanse films op IFFR
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is er weer, alweer de 42e editie, met diverse films uit en over Afrika. Het festival kiest voor jong en opkomend filmtalent, voor filmauteurs met een onafhankelijke en vernieuwende signatuur en voor filmmakers of kunstenaars die innovatief of experimenteel grenzen verkennen en overschrijden. Het volledige programma staat vanaf 17 januari op de site van het IFFR, een zekere Afrikaanse bijdrage vormen premières uit Zuid-Afrika, Senegal en Kenia.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Talking about 12 Paintings - Gerda Scheepers
is a small group of works in between painting and sculpture, with slightly dishonest ambitions towards the performing arts, and actively jealous of the written or spoken. :( Picture it :) Gerda Scheepers was born in 1979 in Tzaneen, South Africa and lives and works in Berlin. She graduated from the Dusseldorf Art Academy in 2005 and won the Art Cologne Pries fuer junge Kunst in 2006. Her solo exhibition Low and partial. Romantic Comedy has just opened at Kunstverein Nuremberg, Germany.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
The Loom of the Land - Curated by Anton Kannemeyer
In South Africa, the landscape has unavoidable political connotations because the country's strife is entwined with the ownership of the land - a situation that continues to this day. These issues have dominated depictions of the landscape in recent years, with formal concerns understandably of secondary concern. While remaining aware of the polemics of land, Kannemeyer is selecting works for the exhibition that challenge perceptions of the landscape, rather than issues identified with the land or 'clever conceptual plays'. It is unexpected interpretations of one of the most traditional genres in the history of art that resonate most strongly with him.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Zanele Muholi: Faces and Phases
The series Faces and Phases of acclaimed photographer Zanele Muholi was included in dOCUMENTA(13) in Kassel and Oldenburg, Germany from June to September 2012 and co-produced by Stevenson Gallery and the Goethe-Institut. It will now return to South Africa for an exhibition at the Goethe-Institut.
38e Globaliseringslezing: Hun strijd, onze strijd?
Zaterdag 26 Januari 2013 15:00
Drie activisten voor Homo-, lesbo- en transgenderrechten, te weten Dawn Cavanagh van de Coalition of African Lesbians uit Zuid-Afrika, Colin Robinson van CAISO uit Trinidad en Tobago en Kasha Jacqueline Nagabesera van Freedom and Roam uit Oeganda voeren het woord over emancipatie, internationale solidariteit en diplomatie. Welke strategie kiezen zij?
concert: Malick-Pathe-Sow & Bao Sissoko
Zaterdag 26 Januari 2013 20:00
Ze komen uit Senegal en ze stammen beiden uit een familie van griots, of verhalenvertellers, die de West-Afrikaanse tradities levend houden. Malick Pathé Sow heeft een warme stem en speelt Hoddu, de West-Afrikaanse luit, waarmee hij o.a. Baaba Maal begeleidde. In Europa ontmoette hij Bao Sissoko, die hem perfect aanvult met zowel zang als kora, de Afrikaanse harp.
Dancer Dancer - African Dance Night
Zaterdag 26 Januari 2013 22:00
Every last saturday of the month. Hosted by DJ Seliko: Coupe Decalle, Zouk Waarba, Soukous, M’Balax, N’dombolo. Meer info: zoromes@hotmail.com of 06-14922491.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.