Agenda 12 - 18 Mei 2013
Zondag 12 Mei
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Expositie Uche Uzorka en Obinna Makata - Nigeria
Uzorka (1974) is ervan overtuigd dat kunst een positieve invloed kan hebben op de gemeenschap waar ze uit voortkomt. Dat verklaart dat in een groot deel van zijn werk het engagement een belangrijke rol speelt. Zijn recente tekeningen zijn echter eerder een abstracte, symbolische weergave van zijn denkproces, een vorm van gematerialiseerd dagdromen. Een nieuwe richting of een moment van bezinning? Makata (1981) laat zich inspireren door de dagelijkse gebeurtenissen in zijn directe omgeving. Daar reageert hij op of geeft er een beeld van. De titels kunnen een indicatie vormen voor de gekozen thematiek. ‘The Elders Diary’ uit 2012 is daarvoor illustratief. ‘Pregnant in the Head’ uit hetzelfde jaar is een ander voorbeeld.
Facing Form - expositie
Vorm als verbinding in het werk van de deelnemende kunstenaars. Gezichten/gedaantes in vorm verbeeld, tussen figuratie en abstractie. Hans van der Ham (NL), sculpturen/schilderijen, Victor Ekpuk (Nigeria), schilderijen/tekeningen, Obinna Makata (Nigeria), werken op papier, Uche Uzorka (Nigeria), tekeningen.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Festival Cinéma Arabe 2013 - De Arabische wereld in transitie
De Arabische Lente die twee jaar geleden de ogen opende van de Arabische bevolking heeft ontegenzeglijk verandering teweeg gebracht. Aan de hand van recente, veelal nog niet eerder in Nederland vertoonde titels van zowel vermaarde als debuterende internationale makers met een Arabische achtergrond, biedt het programma een overzicht van de hedendaagse filmproductie uit landen als Algerije, Egypte, Marokko, en Tunesië. Het festival vindt plaats in Rialto (Amsterdam), Lantaren Venster (Rotterdam), Filmhuis Den Haag, Lumière (Maastricht), De Verkadefabriek (Den Bosch) en ’t Hoogt (Utrecht).
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Genesis - portriats by Ryan Hewett
In this show the artist continues his exploration both of portraiture and his passion for oil as a painterly medium. Contrary to the tradition of verisimilitude, for Hewett the portrait is not about capturing an external likeness of a subject; but rather as a portal to an inner journey of self-exploration. Hewett does not use sitters or models in an effort to produce a realistic depiction. Although photographs constitute his starting point , he relies principally on the free-flowing processes of memory and creative imagination. His portraits encapsulate the truism: that the subject matter of all art is, ultimately, the self.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Helsinki African Film Festival 2013
The 4th festival edition. It has been very satisfying to see that HAFF has earned its place in Finland’s festival calendar and that there is a sizeable audience of people interested in what is really going on in Africa. The theme for this year´s festival is Youth & power. What does it mean to be a young African? What challenges do young people face as they claim their place in society? What do they dream about, demand and love? Bursting with youthful energy and angst, HAFF gives unique viewpoints into life on the continent and in the African diaspora.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kendell Geers 1988-2012
Kendell Geers, born in 1968 in South Africa, uses various media such as installation, drawing, video, performance, and photography. His life and work can be divided into two decade-long periods whose trajectories and developments are explored in this exhibition. The first political phase runs from 1988 to 2000, during which time the artist, a white South African, explored the moral and ethical contradictions of the apartheid system through his practice. Initiated by his move to Brussels in 2000, his later European period is now characterized by a more poetic aesthetic. Here, Geers transferred his incendiary practice into a postcolonial and increasingly global context, suggesting more universal themes like terrorism, spirituality, and mortality.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Line and Colour - paintings by Ed Hodgkinson
Hodgkinson’s large-scale, enamel on aluminium paintings explore the relationship between chance and process within a structured environment. Strikingly graphic, these paintings use a pared-down but powerfully descriptive line against a monochromatic backdrop of intense colour. Hodgkinson transposes the qualities of chance, spontaneity & abbreviation found in observational line drawing directly into his painting. Creating, against the flat colour field, a line that is daring, elliptical, subtly textured, and at times surprisingly abstract.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mary Wafer - Mine (paintings)
The series of paintings on this exhibition derive from a reflection on the events at Marikana of 16 August 2012. A strike at a Lonmin owned platinum mine in the Marikana area close to Rustenburg lead to a series of violent confrontations between police, mine security officials, trade union leaders and miners in which around 47 miners were killed and an unknown number injured. The paintings are partially abstracted landscapes derived from media images and my own visits to the site where the massacre happened.These works are an attempt, within the possibilities of painting, to find a way of responding to, and reflecting on, these events and the place in which they occurred.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Thabiso Phokompe - Tracing Home (mixed media)
Thabiso Phokompe (born in South Africa) is an artist currently creating work that reflects his life as a contemporary African artist living in New York City. Drawing on continual themes of bringing polar opposites together, his recent works comment on the experience of living in the African Diaspora. Working between paintings and sculptures, Phokompe incorporates natural fibers, wood and soil as materials that metaphorically connect him to his ancestral home in Africa. These materials are combined with industrial substances such as: oxides, color pigment or cement, plastic sacks, nails, bottle caps, staples and acrylic paints.
Trance&Trans. Duo-expositie van Myriam Mihindou en Isabel Ferrand
Myriam Mihindou (Gabon, 1964/Frankrijk) met de fotoserie Dechoukaj en video en Isabel Ferrand (Portugal, 1962/Nederland) met mixed media en video. Zij zijn beiden geïnspireerd door een leven tussen verschillende culturen. Mhindou laat foto’s zien uit de serie Dechoukaj, foto’s die een sacrale, transcedentale dimensie hebben. Ferrand verbindt tegengestelde werelden- oorlog en vrede, mannelijk en vrouwelijk. In collages van papier en keramiek, sluiten soldaten de gelederen.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Venus at Home - Usha Seejarim (exhibition)
It's not every day that a housewife looks around her kitchen and sees her utensils as objects of art. But Usha Seejarim is no ordinary housewife. The artist from Bethal, a small town in Mpumalanga, says that "as a home-maker/housewife/mother of two, and an artist", she is fascinated by her everyday chores. When she is in the kitchen, her spoons, forks, knives and plates become art objects. In her latest exhibition, Seejarim takes a closer look at the places and the objects in her immediate surrounds, and the roles she assumes when she is around these objects.
Vrolijke activiteiten meivakantie
In de meivakantie vinden in het Afrika Museum dagelijks vrolijke activiteiten plaats voor bezoekers van alle leeftijden. Zo maken kinderen in de workshop ‘Kunst om op te vreten’ zelf een eetbaar schilderij. Muziekdocent Ernest geeft bezoekers een introductie op Afrikaanse ritmes èn muziekinstrumenten. Verhalenverteller Sjoerd neemt z’n publiek mee naar de Afrikaanse dierenwereld. Kinderen maken met kokkin Daro zelf pindakaas en in de museumtour vertelt de rondleider bijzondere verhalen achter diverse museumobjecten. Zie de site voor details.
Omar Ka - Matinee du Monde
Zondag 12 Mei 2013 14:00
One Sunday every month, singer and guitarist Omar Ka hosts a new dance fest in Rotterdam. This afternoon you can hear the best in African live music, attend dance workshops, children's activities, and see surprising guest musicians perform. The afternoon's proceedings will be linked together with the juiciest tracks, African and crossover, by DJ Caliente. Special guest on 12 May - Hans Dulfer
Brassafrik - The Ghana Connections
Zondag 12 Mei 2013 20:00
Sinds haar ontstaan in 2008 ontwikkelt Brassafrik een eigen stijl die traditionele West-Afrikaanse ritmes op een originele manier verweeft met eigenzinnige blazerpartijen en arrangementen. In maart 2012 reisde Brassafrik naar Ghana om er intensief samen te werken met een aantal toonaangevende muzikanten, groepen & collectieven. Brassafrik sloeg muzikale bruggen met trompettist en bandleider Joseph Darko, trombonist Moses Batintora en - top of the bill - King Ayisoba. Brassafrik nodigde hen uit voor een concertreeks in België. Samen zorgen ze voor een verbluffende synergie tussen traditionele Afrikaanse en westerse invloeden met een groove die geen mens onberoerd laat!
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Maandag 13 Mei
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afro-Pfingsten Festival
For more information: see the website below
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Expositie Uche Uzorka en Obinna Makata - Nigeria
Uzorka (1974) is ervan overtuigd dat kunst een positieve invloed kan hebben op de gemeenschap waar ze uit voortkomt. Dat verklaart dat in een groot deel van zijn werk het engagement een belangrijke rol speelt. Zijn recente tekeningen zijn echter eerder een abstracte, symbolische weergave van zijn denkproces, een vorm van gematerialiseerd dagdromen. Een nieuwe richting of een moment van bezinning? Makata (1981) laat zich inspireren door de dagelijkse gebeurtenissen in zijn directe omgeving. Daar reageert hij op of geeft er een beeld van. De titels kunnen een indicatie vormen voor de gekozen thematiek. ‘The Elders Diary’ uit 2012 is daarvoor illustratief. ‘Pregnant in the Head’ uit hetzelfde jaar is een ander voorbeeld.
Facing Form - expositie
Vorm als verbinding in het werk van de deelnemende kunstenaars. Gezichten/gedaantes in vorm verbeeld, tussen figuratie en abstractie. Hans van der Ham (NL), sculpturen/schilderijen, Victor Ekpuk (Nigeria), schilderijen/tekeningen, Obinna Makata (Nigeria), werken op papier, Uche Uzorka (Nigeria), tekeningen.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Festival Cinéma Arabe 2013 - De Arabische wereld in transitie
De Arabische Lente die twee jaar geleden de ogen opende van de Arabische bevolking heeft ontegenzeglijk verandering teweeg gebracht. Aan de hand van recente, veelal nog niet eerder in Nederland vertoonde titels van zowel vermaarde als debuterende internationale makers met een Arabische achtergrond, biedt het programma een overzicht van de hedendaagse filmproductie uit landen als Algerije, Egypte, Marokko, en Tunesië. Het festival vindt plaats in Rialto (Amsterdam), Lantaren Venster (Rotterdam), Filmhuis Den Haag, Lumière (Maastricht), De Verkadefabriek (Den Bosch) en ’t Hoogt (Utrecht).
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Genesis - portriats by Ryan Hewett
In this show the artist continues his exploration both of portraiture and his passion for oil as a painterly medium. Contrary to the tradition of verisimilitude, for Hewett the portrait is not about capturing an external likeness of a subject; but rather as a portal to an inner journey of self-exploration. Hewett does not use sitters or models in an effort to produce a realistic depiction. Although photographs constitute his starting point , he relies principally on the free-flowing processes of memory and creative imagination. His portraits encapsulate the truism: that the subject matter of all art is, ultimately, the self.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Line and Colour - paintings by Ed Hodgkinson
Hodgkinson’s large-scale, enamel on aluminium paintings explore the relationship between chance and process within a structured environment. Strikingly graphic, these paintings use a pared-down but powerfully descriptive line against a monochromatic backdrop of intense colour. Hodgkinson transposes the qualities of chance, spontaneity & abbreviation found in observational line drawing directly into his painting. Creating, against the flat colour field, a line that is daring, elliptical, subtly textured, and at times surprisingly abstract.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mary Wafer - Mine (paintings)
The series of paintings on this exhibition derive from a reflection on the events at Marikana of 16 August 2012. A strike at a Lonmin owned platinum mine in the Marikana area close to Rustenburg lead to a series of violent confrontations between police, mine security officials, trade union leaders and miners in which around 47 miners were killed and an unknown number injured. The paintings are partially abstracted landscapes derived from media images and my own visits to the site where the massacre happened.These works are an attempt, within the possibilities of painting, to find a way of responding to, and reflecting on, these events and the place in which they occurred.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Thabiso Phokompe - Tracing Home (mixed media)
Thabiso Phokompe (born in South Africa) is an artist currently creating work that reflects his life as a contemporary African artist living in New York City. Drawing on continual themes of bringing polar opposites together, his recent works comment on the experience of living in the African Diaspora. Working between paintings and sculptures, Phokompe incorporates natural fibers, wood and soil as materials that metaphorically connect him to his ancestral home in Africa. These materials are combined with industrial substances such as: oxides, color pigment or cement, plastic sacks, nails, bottle caps, staples and acrylic paints.
Trance&Trans. Duo-expositie van Myriam Mihindou en Isabel Ferrand
Myriam Mihindou (Gabon, 1964/Frankrijk) met de fotoserie Dechoukaj en video en Isabel Ferrand (Portugal, 1962/Nederland) met mixed media en video. Zij zijn beiden geïnspireerd door een leven tussen verschillende culturen. Mhindou laat foto’s zien uit de serie Dechoukaj, foto’s die een sacrale, transcedentale dimensie hebben. Ferrand verbindt tegengestelde werelden- oorlog en vrede, mannelijk en vrouwelijk. In collages van papier en keramiek, sluiten soldaten de gelederen.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Dinsdag 14 Mei
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afro-Pfingsten Festival
For more information: see the website below
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Expositie Uche Uzorka en Obinna Makata - Nigeria
Uzorka (1974) is ervan overtuigd dat kunst een positieve invloed kan hebben op de gemeenschap waar ze uit voortkomt. Dat verklaart dat in een groot deel van zijn werk het engagement een belangrijke rol speelt. Zijn recente tekeningen zijn echter eerder een abstracte, symbolische weergave van zijn denkproces, een vorm van gematerialiseerd dagdromen. Een nieuwe richting of een moment van bezinning? Makata (1981) laat zich inspireren door de dagelijkse gebeurtenissen in zijn directe omgeving. Daar reageert hij op of geeft er een beeld van. De titels kunnen een indicatie vormen voor de gekozen thematiek. ‘The Elders Diary’ uit 2012 is daarvoor illustratief. ‘Pregnant in the Head’ uit hetzelfde jaar is een ander voorbeeld.
Facing Form - expositie
Vorm als verbinding in het werk van de deelnemende kunstenaars. Gezichten/gedaantes in vorm verbeeld, tussen figuratie en abstractie. Hans van der Ham (NL), sculpturen/schilderijen, Victor Ekpuk (Nigeria), schilderijen/tekeningen, Obinna Makata (Nigeria), werken op papier, Uche Uzorka (Nigeria), tekeningen.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Festival Cinéma Arabe 2013 - De Arabische wereld in transitie
De Arabische Lente die twee jaar geleden de ogen opende van de Arabische bevolking heeft ontegenzeglijk verandering teweeg gebracht. Aan de hand van recente, veelal nog niet eerder in Nederland vertoonde titels van zowel vermaarde als debuterende internationale makers met een Arabische achtergrond, biedt het programma een overzicht van de hedendaagse filmproductie uit landen als Algerije, Egypte, Marokko, en Tunesië. Het festival vindt plaats in Rialto (Amsterdam), Lantaren Venster (Rotterdam), Filmhuis Den Haag, Lumière (Maastricht), De Verkadefabriek (Den Bosch) en ’t Hoogt (Utrecht).
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Genesis - portriats by Ryan Hewett
In this show the artist continues his exploration both of portraiture and his passion for oil as a painterly medium. Contrary to the tradition of verisimilitude, for Hewett the portrait is not about capturing an external likeness of a subject; but rather as a portal to an inner journey of self-exploration. Hewett does not use sitters or models in an effort to produce a realistic depiction. Although photographs constitute his starting point , he relies principally on the free-flowing processes of memory and creative imagination. His portraits encapsulate the truism: that the subject matter of all art is, ultimately, the self.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Line and Colour - paintings by Ed Hodgkinson
Hodgkinson’s large-scale, enamel on aluminium paintings explore the relationship between chance and process within a structured environment. Strikingly graphic, these paintings use a pared-down but powerfully descriptive line against a monochromatic backdrop of intense colour. Hodgkinson transposes the qualities of chance, spontaneity & abbreviation found in observational line drawing directly into his painting. Creating, against the flat colour field, a line that is daring, elliptical, subtly textured, and at times surprisingly abstract.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mary Wafer - Mine (paintings)
The series of paintings on this exhibition derive from a reflection on the events at Marikana of 16 August 2012. A strike at a Lonmin owned platinum mine in the Marikana area close to Rustenburg lead to a series of violent confrontations between police, mine security officials, trade union leaders and miners in which around 47 miners were killed and an unknown number injured. The paintings are partially abstracted landscapes derived from media images and my own visits to the site where the massacre happened.These works are an attempt, within the possibilities of painting, to find a way of responding to, and reflecting on, these events and the place in which they occurred.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Thabiso Phokompe - Tracing Home (mixed media)
Thabiso Phokompe (born in South Africa) is an artist currently creating work that reflects his life as a contemporary African artist living in New York City. Drawing on continual themes of bringing polar opposites together, his recent works comment on the experience of living in the African Diaspora. Working between paintings and sculptures, Phokompe incorporates natural fibers, wood and soil as materials that metaphorically connect him to his ancestral home in Africa. These materials are combined with industrial substances such as: oxides, color pigment or cement, plastic sacks, nails, bottle caps, staples and acrylic paints.
Trance&Trans. Duo-expositie van Myriam Mihindou en Isabel Ferrand
Myriam Mihindou (Gabon, 1964/Frankrijk) met de fotoserie Dechoukaj en video en Isabel Ferrand (Portugal, 1962/Nederland) met mixed media en video. Zij zijn beiden geïnspireerd door een leven tussen verschillende culturen. Mhindou laat foto’s zien uit de serie Dechoukaj, foto’s die een sacrale, transcedentale dimensie hebben. Ferrand verbindt tegengestelde werelden- oorlog en vrede, mannelijk en vrouwelijk. In collages van papier en keramiek, sluiten soldaten de gelederen.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Congolese advocaat in nood (interview)
Dinsdag 14 Mei 2013 20:00
Irène Esambo vertelt haar verhaal. Mensen die de moed hebben om in hun eigen land op te komen tegen onrecht en onderdrukking hebben soms extra bescherming nodig. Het Shelter City initiatief biedt deze mensenrechtenverdedigers de mogelijkheid een korte periode op adem te komen in een ander land. Momenteel is Irène Esambo, een Congolese advocate en mensenrechtenactivist, in Nederland op uitnodiging van Justitia et Pax. De afgelopen tijd werd Irène meerdere malen bedreigd, omdat ze optreedt voor de weduwe en kinderen van de mensenrechtenverdediger Floribert Chebeya. Chebeya werd in 2010 vermoord in opdracht van John Numbi, de hoogste baas van de Congolese politie.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Woensdag 15 Mei
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afro-Pfingsten Festival
For more information: see the website below
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Expositie Uche Uzorka en Obinna Makata - Nigeria
Uzorka (1974) is ervan overtuigd dat kunst een positieve invloed kan hebben op de gemeenschap waar ze uit voortkomt. Dat verklaart dat in een groot deel van zijn werk het engagement een belangrijke rol speelt. Zijn recente tekeningen zijn echter eerder een abstracte, symbolische weergave van zijn denkproces, een vorm van gematerialiseerd dagdromen. Een nieuwe richting of een moment van bezinning? Makata (1981) laat zich inspireren door de dagelijkse gebeurtenissen in zijn directe omgeving. Daar reageert hij op of geeft er een beeld van. De titels kunnen een indicatie vormen voor de gekozen thematiek. ‘The Elders Diary’ uit 2012 is daarvoor illustratief. ‘Pregnant in the Head’ uit hetzelfde jaar is een ander voorbeeld.
Facing Form - expositie
Vorm als verbinding in het werk van de deelnemende kunstenaars. Gezichten/gedaantes in vorm verbeeld, tussen figuratie en abstractie. Hans van der Ham (NL), sculpturen/schilderijen, Victor Ekpuk (Nigeria), schilderijen/tekeningen, Obinna Makata (Nigeria), werken op papier, Uche Uzorka (Nigeria), tekeningen.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Festival Cinéma Arabe 2013 - De Arabische wereld in transitie
De Arabische Lente die twee jaar geleden de ogen opende van de Arabische bevolking heeft ontegenzeglijk verandering teweeg gebracht. Aan de hand van recente, veelal nog niet eerder in Nederland vertoonde titels van zowel vermaarde als debuterende internationale makers met een Arabische achtergrond, biedt het programma een overzicht van de hedendaagse filmproductie uit landen als Algerije, Egypte, Marokko, en Tunesië. Het festival vindt plaats in Rialto (Amsterdam), Lantaren Venster (Rotterdam), Filmhuis Den Haag, Lumière (Maastricht), De Verkadefabriek (Den Bosch) en ’t Hoogt (Utrecht).
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Genesis - portriats by Ryan Hewett
In this show the artist continues his exploration both of portraiture and his passion for oil as a painterly medium. Contrary to the tradition of verisimilitude, for Hewett the portrait is not about capturing an external likeness of a subject; but rather as a portal to an inner journey of self-exploration. Hewett does not use sitters or models in an effort to produce a realistic depiction. Although photographs constitute his starting point , he relies principally on the free-flowing processes of memory and creative imagination. His portraits encapsulate the truism: that the subject matter of all art is, ultimately, the self.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Line and Colour - paintings by Ed Hodgkinson
Hodgkinson’s large-scale, enamel on aluminium paintings explore the relationship between chance and process within a structured environment. Strikingly graphic, these paintings use a pared-down but powerfully descriptive line against a monochromatic backdrop of intense colour. Hodgkinson transposes the qualities of chance, spontaneity & abbreviation found in observational line drawing directly into his painting. Creating, against the flat colour field, a line that is daring, elliptical, subtly textured, and at times surprisingly abstract.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mary Wafer - Mine (paintings)
The series of paintings on this exhibition derive from a reflection on the events at Marikana of 16 August 2012. A strike at a Lonmin owned platinum mine in the Marikana area close to Rustenburg lead to a series of violent confrontations between police, mine security officials, trade union leaders and miners in which around 47 miners were killed and an unknown number injured. The paintings are partially abstracted landscapes derived from media images and my own visits to the site where the massacre happened.These works are an attempt, within the possibilities of painting, to find a way of responding to, and reflecting on, these events and the place in which they occurred.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Thabiso Phokompe - Tracing Home (mixed media)
Thabiso Phokompe (born in South Africa) is an artist currently creating work that reflects his life as a contemporary African artist living in New York City. Drawing on continual themes of bringing polar opposites together, his recent works comment on the experience of living in the African Diaspora. Working between paintings and sculptures, Phokompe incorporates natural fibers, wood and soil as materials that metaphorically connect him to his ancestral home in Africa. These materials are combined with industrial substances such as: oxides, color pigment or cement, plastic sacks, nails, bottle caps, staples and acrylic paints.
Trance&Trans. Duo-expositie van Myriam Mihindou en Isabel Ferrand
Myriam Mihindou (Gabon, 1964/Frankrijk) met de fotoserie Dechoukaj en video en Isabel Ferrand (Portugal, 1962/Nederland) met mixed media en video. Zij zijn beiden geïnspireerd door een leven tussen verschillende culturen. Mhindou laat foto’s zien uit de serie Dechoukaj, foto’s die een sacrale, transcedentale dimensie hebben. Ferrand verbindt tegengestelde werelden- oorlog en vrede, mannelijk en vrouwelijk. In collages van papier en keramiek, sluiten soldaten de gelederen.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Donderdag 16 Mei
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afro-Pfingsten Festival
For more information: see the website below
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Expositie Uche Uzorka en Obinna Makata - Nigeria
Uzorka (1974) is ervan overtuigd dat kunst een positieve invloed kan hebben op de gemeenschap waar ze uit voortkomt. Dat verklaart dat in een groot deel van zijn werk het engagement een belangrijke rol speelt. Zijn recente tekeningen zijn echter eerder een abstracte, symbolische weergave van zijn denkproces, een vorm van gematerialiseerd dagdromen. Een nieuwe richting of een moment van bezinning? Makata (1981) laat zich inspireren door de dagelijkse gebeurtenissen in zijn directe omgeving. Daar reageert hij op of geeft er een beeld van. De titels kunnen een indicatie vormen voor de gekozen thematiek. ‘The Elders Diary’ uit 2012 is daarvoor illustratief. ‘Pregnant in the Head’ uit hetzelfde jaar is een ander voorbeeld.
Facing Form - expositie
Vorm als verbinding in het werk van de deelnemende kunstenaars. Gezichten/gedaantes in vorm verbeeld, tussen figuratie en abstractie. Hans van der Ham (NL), sculpturen/schilderijen, Victor Ekpuk (Nigeria), schilderijen/tekeningen, Obinna Makata (Nigeria), werken op papier, Uche Uzorka (Nigeria), tekeningen.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Festival Cinéma Arabe 2013 - De Arabische wereld in transitie
De Arabische Lente die twee jaar geleden de ogen opende van de Arabische bevolking heeft ontegenzeglijk verandering teweeg gebracht. Aan de hand van recente, veelal nog niet eerder in Nederland vertoonde titels van zowel vermaarde als debuterende internationale makers met een Arabische achtergrond, biedt het programma een overzicht van de hedendaagse filmproductie uit landen als Algerije, Egypte, Marokko, en Tunesië. Het festival vindt plaats in Rialto (Amsterdam), Lantaren Venster (Rotterdam), Filmhuis Den Haag, Lumière (Maastricht), De Verkadefabriek (Den Bosch) en ’t Hoogt (Utrecht).
Genesis - portriats by Ryan Hewett
In this show the artist continues his exploration both of portraiture and his passion for oil as a painterly medium. Contrary to the tradition of verisimilitude, for Hewett the portrait is not about capturing an external likeness of a subject; but rather as a portal to an inner journey of self-exploration. Hewett does not use sitters or models in an effort to produce a realistic depiction. Although photographs constitute his starting point , he relies principally on the free-flowing processes of memory and creative imagination. His portraits encapsulate the truism: that the subject matter of all art is, ultimately, the self.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mary Wafer - Mine (paintings)
The series of paintings on this exhibition derive from a reflection on the events at Marikana of 16 August 2012. A strike at a Lonmin owned platinum mine in the Marikana area close to Rustenburg lead to a series of violent confrontations between police, mine security officials, trade union leaders and miners in which around 47 miners were killed and an unknown number injured. The paintings are partially abstracted landscapes derived from media images and my own visits to the site where the massacre happened.These works are an attempt, within the possibilities of painting, to find a way of responding to, and reflecting on, these events and the place in which they occurred.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Thabiso Phokompe - Tracing Home (mixed media)
Thabiso Phokompe (born in South Africa) is an artist currently creating work that reflects his life as a contemporary African artist living in New York City. Drawing on continual themes of bringing polar opposites together, his recent works comment on the experience of living in the African Diaspora. Working between paintings and sculptures, Phokompe incorporates natural fibers, wood and soil as materials that metaphorically connect him to his ancestral home in Africa. These materials are combined with industrial substances such as: oxides, color pigment or cement, plastic sacks, nails, bottle caps, staples and acrylic paints.
Trance&Trans. Duo-expositie van Myriam Mihindou en Isabel Ferrand
Myriam Mihindou (Gabon, 1964/Frankrijk) met de fotoserie Dechoukaj en video en Isabel Ferrand (Portugal, 1962/Nederland) met mixed media en video. Zij zijn beiden geïnspireerd door een leven tussen verschillende culturen. Mhindou laat foto’s zien uit de serie Dechoukaj, foto’s die een sacrale, transcedentale dimensie hebben. Ferrand verbindt tegengestelde werelden- oorlog en vrede, mannelijk en vrouwelijk. In collages van papier en keramiek, sluiten soldaten de gelederen.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Africa Today Seminar: Let's Be Friends: The US, Post-Genocide Rwanda and Victor's Justice in Arusha
Donderdag 16 Mei 2013 15:30 - 17:00
The International Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR) announced its final verdict in December 2012. This seminar examines whether the ICTR was doomed from the start to be a court of ‘victor’s justice’ and re-examines the politics of the ICTR’s creation. Interviews with (former) US and UN ambassadors and hundreds of declassified diplomatic telegrams (‘cables’) and intelligence reports by the US Department of State have shed new light on this process. Speaker: Luc Reydams, Dept of Political Science, University of Notre Dame, Indiana, USA. Please register
Mokoomba - Moderne en energieke Afro-fusion (concert)
Donderdag 16 Mei 2013 19:30
Zodra de zes jonge mannen beginnen te spelen, bruist en borrelt het woest, alsof je pal onder de Victoria watervallen staat. De naam Mokoomba is gekozen uit een diep respect voor de Zambezi rivier en voor de tomeloze energie die zij brengt in de cultuur en de muziek van de Tonga, een minderheid in Zimbabwe. De muziek combineert pop, soukous en salsa met een rijke mix van ritmes uit de Tonga cultuur en uit heel zuidelijk Afrika.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Spoek Mathambo in Electric Avenue op Right about Now Festival
Donderdag 16 Mei 2013 22:30 - 03:00
RIGHTABOUTNOW: Electric Avenue presents Shigeto, Spoek Mathambo (Zuid-Afrika) en DJ’s. Spoek Mathambo (vervangt de act Chico Mann) geeft de ‘Afro-futuristen’ het nakijken. Hij voelt zich onderdeel van een nieuwe Afrikaanse energiegolf, die progressief is, maar tegelijkertijd bij zijn Afrikaans roots blijft. In de afgelopen paar jaar is hij uitgegroeid tot een prominent figuur in de internationale muziek scene.
Vrijdag 17 Mei
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afro-Pfingsten Festival
For more information: see the website below
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Expositie Uche Uzorka en Obinna Makata - Nigeria
Uzorka (1974) is ervan overtuigd dat kunst een positieve invloed kan hebben op de gemeenschap waar ze uit voortkomt. Dat verklaart dat in een groot deel van zijn werk het engagement een belangrijke rol speelt. Zijn recente tekeningen zijn echter eerder een abstracte, symbolische weergave van zijn denkproces, een vorm van gematerialiseerd dagdromen. Een nieuwe richting of een moment van bezinning? Makata (1981) laat zich inspireren door de dagelijkse gebeurtenissen in zijn directe omgeving. Daar reageert hij op of geeft er een beeld van. De titels kunnen een indicatie vormen voor de gekozen thematiek. ‘The Elders Diary’ uit 2012 is daarvoor illustratief. ‘Pregnant in the Head’ uit hetzelfde jaar is een ander voorbeeld.
Facing Form - expositie
Vorm als verbinding in het werk van de deelnemende kunstenaars. Gezichten/gedaantes in vorm verbeeld, tussen figuratie en abstractie. Hans van der Ham (NL), sculpturen/schilderijen, Victor Ekpuk (Nigeria), schilderijen/tekeningen, Obinna Makata (Nigeria), werken op papier, Uche Uzorka (Nigeria), tekeningen.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Festival Cinéma Arabe 2013 - De Arabische wereld in transitie
De Arabische Lente die twee jaar geleden de ogen opende van de Arabische bevolking heeft ontegenzeglijk verandering teweeg gebracht. Aan de hand van recente, veelal nog niet eerder in Nederland vertoonde titels van zowel vermaarde als debuterende internationale makers met een Arabische achtergrond, biedt het programma een overzicht van de hedendaagse filmproductie uit landen als Algerije, Egypte, Marokko, en Tunesië. Het festival vindt plaats in Rialto (Amsterdam), Lantaren Venster (Rotterdam), Filmhuis Den Haag, Lumière (Maastricht), De Verkadefabriek (Den Bosch) en ’t Hoogt (Utrecht).
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mary Wafer - Mine (paintings)
The series of paintings on this exhibition derive from a reflection on the events at Marikana of 16 August 2012. A strike at a Lonmin owned platinum mine in the Marikana area close to Rustenburg lead to a series of violent confrontations between police, mine security officials, trade union leaders and miners in which around 47 miners were killed and an unknown number injured. The paintings are partially abstracted landscapes derived from media images and my own visits to the site where the massacre happened.These works are an attempt, within the possibilities of painting, to find a way of responding to, and reflecting on, these events and the place in which they occurred.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Thabiso Phokompe - Tracing Home (mixed media)
Thabiso Phokompe (born in South Africa) is an artist currently creating work that reflects his life as a contemporary African artist living in New York City. Drawing on continual themes of bringing polar opposites together, his recent works comment on the experience of living in the African Diaspora. Working between paintings and sculptures, Phokompe incorporates natural fibers, wood and soil as materials that metaphorically connect him to his ancestral home in Africa. These materials are combined with industrial substances such as: oxides, color pigment or cement, plastic sacks, nails, bottle caps, staples and acrylic paints.
Trance&Trans. Duo-expositie van Myriam Mihindou en Isabel Ferrand
Myriam Mihindou (Gabon, 1964/Frankrijk) met de fotoserie Dechoukaj en video en Isabel Ferrand (Portugal, 1962/Nederland) met mixed media en video. Zij zijn beiden geïnspireerd door een leven tussen verschillende culturen. Mhindou laat foto’s zien uit de serie Dechoukaj, foto’s die een sacrale, transcedentale dimensie hebben. Ferrand verbindt tegengestelde werelden- oorlog en vrede, mannelijk en vrouwelijk. In collages van papier en keramiek, sluiten soldaten de gelederen.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Eerste Hendrik Kraemer lezing door Prof. dr. Kwabena Asamoah-Gyadu (Ghana)
Vrijdag 17 Mei 2013 14:30
De Hendrik Kraemer lezing is genoemd naar missioloog, taal- en godsdienstwetenschapper Hendrik Kraemer. Zijn erfenis wordt door vernieuwing van missiologisch denken geëerd. Prof. dr. Kwabena Asamoah-Gyadu (geb. 1961 te Accra, Ghana) gaat in zijn lezing kritisch en constructief in op het aanroepen en oproepen van goddelijke en menselijke macht en kracht in dagelijkse levenssituaties. Daarbij schroomt hij niet ook heikele theologische en ethische punten aan de orde te stellen. Want: hoe en ten gunste van wie worden machten en krachten aangewend? Aanmelden via site Protestantse Theologische Universiteit.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Zulu Guru op Right about Now Festival
Vrijdag 17 Mei 2013 22:30
RIGHTABOUTNOW: Jesse Boykins III & MELO-X: Zulu Guru. Het is duidelijk waar de klik ligt tussen de jonge singer-songwriter Jesse Boykins III en rapper MELO-X: een spirituele kijk op het leven. Eind vorig jaar kwam hun gezamenlijke album uit op Ninja Tune: Zulu Guru. In hun sound hoor je traditionele soul, afro-beat, Caribische muziek en hedendaagse elektronische soul. Ritmisch, zwevend, pulserend.
Zaterdag 18 Mei
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afro-Pfingsten Festival
For more information: see the website below
Atri N'Assouf - woestijnblues
Tussen alle Touaregbands die de laatste tijd opduiken, is Atri N'Assouf (Ster van de Woestijn) uit Niger een naam om in de gaten te houden. Waar andere Touaregbands vaak een donker geluid laten horen, schijnt bij Atri N'Assouf de zon en dit combineren ze met een gezonde dosis humor. Atri N'Assouf is een samenwerking tussen Rissa Ag Wanaghli, voormalig lid van Takrist N'Akal, en de prominente Franse percussionist Plume. De woestijnblues van Atri N'Assouf viel ook erg goed in de smaak op de afgelopen editie van Lowlands en alles wijst er op dat de toekomst van Atri N'Assouf net zo zonnig is als hun muziek.
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Expositie Uche Uzorka en Obinna Makata - Nigeria
Uzorka (1974) is ervan overtuigd dat kunst een positieve invloed kan hebben op de gemeenschap waar ze uit voortkomt. Dat verklaart dat in een groot deel van zijn werk het engagement een belangrijke rol speelt. Zijn recente tekeningen zijn echter eerder een abstracte, symbolische weergave van zijn denkproces, een vorm van gematerialiseerd dagdromen. Een nieuwe richting of een moment van bezinning? Makata (1981) laat zich inspireren door de dagelijkse gebeurtenissen in zijn directe omgeving. Daar reageert hij op of geeft er een beeld van. De titels kunnen een indicatie vormen voor de gekozen thematiek. ‘The Elders Diary’ uit 2012 is daarvoor illustratief. ‘Pregnant in the Head’ uit hetzelfde jaar is een ander voorbeeld.
Facing Form - expositie
Vorm als verbinding in het werk van de deelnemende kunstenaars. Gezichten/gedaantes in vorm verbeeld, tussen figuratie en abstractie. Hans van der Ham (NL), sculpturen/schilderijen, Victor Ekpuk (Nigeria), schilderijen/tekeningen, Obinna Makata (Nigeria), werken op papier, Uche Uzorka (Nigeria), tekeningen.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Festival Cinéma Arabe 2013 - De Arabische wereld in transitie
De Arabische Lente die twee jaar geleden de ogen opende van de Arabische bevolking heeft ontegenzeglijk verandering teweeg gebracht. Aan de hand van recente, veelal nog niet eerder in Nederland vertoonde titels van zowel vermaarde als debuterende internationale makers met een Arabische achtergrond, biedt het programma een overzicht van de hedendaagse filmproductie uit landen als Algerije, Egypte, Marokko, en Tunesië. Het festival vindt plaats in Rialto (Amsterdam), Lantaren Venster (Rotterdam), Filmhuis Den Haag, Lumière (Maastricht), De Verkadefabriek (Den Bosch) en ’t Hoogt (Utrecht).
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Martin Waalboer (Liberia) en Monne Tuinhout (Ethiopië) op FotoFestivalNaarden 2013
Op het FotoFestivalNaarden dit jaar twee bijzondere tentoonstellingen over Afrika. Martin Waalboer (1959, Dordrecht) - A Dream Called Harper. Martin was in anderhalf jaar tijd 3 maanden in Liberia en werkte daar aan A Dream Called Harper, zijn 1e webdocumentaire. Dit stadje ligt op het meest zuidelijke puntje van West Afrika, Cape Palmas. Harper moest de hoofdstad worden van een land, Maryland, gesticht door vrijgemaakte negerslaven uit de VS. Locatie: Stadhuiszolder. Monne Tuinhout (1987) - Terrorist Tourists over het verre zuiden van Ethiopië. Locatie: The Fence
Mary Wafer - Mine (paintings)
The series of paintings on this exhibition derive from a reflection on the events at Marikana of 16 August 2012. A strike at a Lonmin owned platinum mine in the Marikana area close to Rustenburg lead to a series of violent confrontations between police, mine security officials, trade union leaders and miners in which around 47 miners were killed and an unknown number injured. The paintings are partially abstracted landscapes derived from media images and my own visits to the site where the massacre happened.These works are an attempt, within the possibilities of painting, to find a way of responding to, and reflecting on, these events and the place in which they occurred.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Thabiso Phokompe - Tracing Home (mixed media)
Thabiso Phokompe (born in South Africa) is an artist currently creating work that reflects his life as a contemporary African artist living in New York City. Drawing on continual themes of bringing polar opposites together, his recent works comment on the experience of living in the African Diaspora. Working between paintings and sculptures, Phokompe incorporates natural fibers, wood and soil as materials that metaphorically connect him to his ancestral home in Africa. These materials are combined with industrial substances such as: oxides, color pigment or cement, plastic sacks, nails, bottle caps, staples and acrylic paints.
Trance&Trans. Duo-expositie van Myriam Mihindou en Isabel Ferrand
Myriam Mihindou (Gabon, 1964/Frankrijk) met de fotoserie Dechoukaj en video en Isabel Ferrand (Portugal, 1962/Nederland) met mixed media en video. Zij zijn beiden geïnspireerd door een leven tussen verschillende culturen. Mhindou laat foto’s zien uit de serie Dechoukaj, foto’s die een sacrale, transcedentale dimensie hebben. Ferrand verbindt tegengestelde werelden- oorlog en vrede, mannelijk en vrouwelijk. In collages van papier en keramiek, sluiten soldaten de gelederen.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Veel Afrikaanse deelnemers op 29th Music Meeting
Onder meer: Jupiter & Okwess International (RD Congo) - Jupiter herintroduceerde de vergeten ritmes en melodieën van Congo door de urban groove van de stad Kinhasa toe te voegen. Brassafrik – The Ghana Connections (Ghana/België). Denk afrobeat uit Ghana plus folk & fanfare uit België. De uitkomst van de optelsom is Brassafrik. Ebo Taylor (Ghana) - De oudste muzikant op Music Meeting? Ebo Taylor, bouwjaar 1936. Teta (Madagaskar) - ‘Koning van de Tsapiky’, de springerige blues van de Mahafaly. Bassekou Kouyate & Ngoni Ba (Mali) - Kouyate is een van de echte meesters van de ngoni, een oude traditionele luit, gevonden in heel West-Afrika.
6th African Football Festival
Zaterdag 18 Mei 2013 10:00 - 20:00
Jaarlijks wordt een cultureel voetbalfestival gehouden waarin teams van Afrikaanse landen met elkaar strijden om de voetbalcup. Daarnaast is er een uitgebreid podiumprogramma met muziek, dans en mode. Ook zijn er stands met Afrikaans eten, en Afrikaanse spulletjes en er zijn kinderactiviteiten. Een evenement voor iedereen!
concert: Malick-Pathe-Sow & Bao Sissoko
Zaterdag 18 Mei 2013 20:00
Ze komen uit Senegal en ze stammen beiden uit een familie van griots, of verhalenvertellers, die de West-Afrikaanse tradities levend houden. Malick Pathé Sow heeft een warme stem en speelt Hoddu, de West-Afrikaanse luit, waarmee hij o.a. Baaba Maal begeleidde. In Europa ontmoette hij Bao Sissoko, die hem perfect aanvult met zowel zang als kora, de Afrikaanse harp.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.