Agenda 06 - 12 April 2014
Zondag 06 April
A Nomad’s Harvest - a retrospective of photographs by George Hallett
Aspects of a career spanning more than half a century. The works on show are from the collection of George Hallett and augmented by a comprehensive display of biographical information, as well as, book and record covers designed by Hallett. Included on this exhibition, amongst others, are recognisable images of Hout Bay, District Six, the Bo-Kaap, as well as immigrants and gypsies in London. His series of portraits of exiled South African writers, artists and musicians in London and France are of special interest.
Abafazi - Mothers of Africa - muziektournee
Abafazi, een groep sterke Zuid-Afrikaanse vrouwen die over hun leven vertellen middels de kracht van muziek. De Afrikaanse drum en melodieuze marimaba worden traditioneel alleen door mannen bespeeld, maar de vrouwen van Abafazi zetten de nu de boel op zijn kop. Ze brengen een energieke, dynamische voorstelling met bekende Afrikaanse hits, eigen composities, een dynamische choreografie en schitterende kleurrijke kostuums. Opzwepende drums, de melodische marimba, prachtige stemmen en een verscheidenheid aan dansstijlen zoals Pantsula, Township Dance en een mix van contemporaine Afrikaanse stijlen. Natuurlijk wordt er ook acapella gezongen, en weten de ‘abafazi’, wat letterlijk vrouwen betekend, hun publiek daarmee in het hart te raken.
Allerlei acitiviteiten voor Museumweekend
Het thema dit jaar is ‘Doe een museum’. Bij het Afrika Museum ‘doen’ bezoekers Afrika in één dag! Zo kunnen kinderen zelf aan de slag in de workshop ‘Pindakaas maken’ en ‘Muziekinstrumentjes maken’. In de workshop ‘Afrikaanse muziek’ leren de deelnemers Afrikaanse ritmes te spelen. De museumtour leidt bezoekers langs fraaie objecten in het Binnenmuseum en Afrikaanse architectuur in het Buitenmuseum. Uiteraard is er op beide dagen live muziek: op zaterdag Lamin Kuyateh uit Gambia op de kora (Afrikaanse harp). Op zondag swingende optredens met zang en percussie van Ayovi Kokousse en Kodjo Agbodjalou (Togo).
Ana Ana - Photo Exhibition by Wafaa Samir
Wafaa Samir is a fine art photographer based in Cairo. She’s a graduate from the faculty of fine arts. She didn't study photography but with the help of internet and books she taught herself everything. She now works as a freelance photographer and a photo retoucher. She dedicates her spare time to create personal art projects. Wafaa is also a filmmaker (for the first time in Ana Ana) and a very personal artist. Photography is the way Wafaa has chosen to express herself. As she says in Ana Ana: she likes being behind her camera, where she can see everyone, but no one sees her. She says her camera is like her best friend.
Ana Ana - poëtische documentaire
Ana Ana – Arabisch voor Ik ben mezelf – is een poëtische documentaire van Corinne Egeraat en Petr Lom. In de nasleep van de Arabische lente geven vier jonge, creatieve Egyptische vrouwen moedig uiting aan hun innerlijke wereld. Sarah Ibrahim, Nadine Salib, Wafaa Samir en Sondos Shabayek filmen voor een belangrijk deel zelf. Ze vertellen over zichzelf en spelen met persoonlijke metaforen. Op een intieme manier zien we wat hun verlangens zijn en hoe ze op talloze obstakels botsen. Ana Ana is een ode aan zelfontplooiing en creatieve vrijheid van expressie in een tijd waarin het optimisme van de revolutie steeds meer verloren gaat. Openingsfilm Arab Women's Film Festival.
Apartheid and After - 13 Zuid-Afrikaanse fotografen
Laten zien hoezeer het recente verleden de waarneming van nu kleurt. Dat lijkt de rode draad te zijn die het werk van de dertien deelnemende fotografen na 1990 verbindt. Hoe spectaculair de verschillende selecties ook zijn, het is fotografie met een dubbele agenda - maar dan wel een in de positieve zin van het woord. Hier wordt vanuit de kennis van toen nauwkeurig scherp gesteld op het heden - en andersom. Paul Alberts, Hugh Exton, David Goldblatt, Pieter Hugo, Santu Mofokeng, Sabelo Mlangeni, Zanele Muholi, Daniel Naudé, Jo Ractliffe, Mikhael Subotzky, Guy Tillim, Paul Weinberg, Graeme Williams en de Market Photo Workshop in Johannesburg.
Du Bois in our time - exhibition
Final presentations of works by Ghanaian and UK artists, Bernard Akoi-Jackson, Adwoa Amoah, Ato Annan, Yaganoma Baatuolkuu, Serge Clottey, Kelvin Haizel, Kwesi Ohene-Ayeh , Mawuli Toffah, and Mary Evans. Mullti-media and site specific works will be presented in the Du Bois Museum and Mausoleum after several months of reflecting on the legacy of civil rights leader and Pan-Africanist, W.E.B. Du Bois, in our present era. Opening events will include a discussion, talk with artists and scholars, poetry and workshops over the 2 days. The entire programme of ‘Du Bois in our time’ Accra was sponsored by the Art Mentor Foundation Lucerne.
Look at you. How do we look at the African continent, and how do they look at us?
Duo exhibition. Frouwkje Smit has been collecting images and text about the African continent from the media since 2008. Smit finds that the way the continent is portrayed is subject to many biased ideas and clichés, and her expanding archive reflects this. In Lagos (Nigeria), photographer Karine Versluis met a number of young women who had come from eastern Nigeria to Lagos to start a new life for themselves. Some of them dreamed of going further, to Europe, because they had heard great stories about it. Versluis photographed the posters that hung above their beds, with images of a perfect and romantic Western world.
Mandela: Long Walk to Freedom (film)
De indrukwekkende levensreis van Nelson Madiba Mandela, een unieke visie op de ontstaansgeschiedenis van een modern icoon - vanaf zijn jeugd in een klein plattelandsdorp tot en met zijn presidentschap van Zuid-Afrika in de jaren 90. De film schetst een eerlijk portret van Mandela als jonge man met een voorkeur voor boksen, snelle auto's en mooie vrouwen, maar ook als een getalenteerd advocaat en vrijheidsstrijder die wapengeweld niet uit de weg ging om zijn politieke boodschap over te brengen. Regie Justin Chadwick (The Other Boleyn Girl), hoofdrollen Idris Elba (The Wire, Prometheus) en Naomie Harris (Skyfall).
Multi-media installation: Richard Mosse - The Enclave
Foam presents The Enclave by Richard Mosse, a major multi-media installation which represented Ireland at the 55th International Art Exhibition - La Biennale di Venezia. The installation, consisting of six large screens, represents the conflict situation in Congo and was shot with infrared film that was designed for camouflage detection resulting in vibrant, psychedelic magenta coloured sites of the jungle war zone. Besides the film installation, related photo works are shown.
Osaretin Ighile - sculpture
Osaretin Ighile’s (Nigeria 1965) work is informed by a sophisticated discourse on traditional philosophical concepts, a deep understanding of the aesthetic and cultural character of the African continent as well as an invigorating inclination and facility with various materials and methods. By inventively handling his material within a formalist sculptural framework combined with a highly developed experimental approach to making art, he creates work that is unorthodox, persistently innovative and encourages us to probe into common elements of the human experience.
Paperwork - Contemporary South African works on paper
Taking a thematic cue from materiality, PAPERWORK brings together more than 50 works by South African artists utilising paper in different ways across a range of various disciplines and techniques, from literal works such as drawing, printmaking and painting to collage, weaving, folding and digitization. The exhibition includes historical works from the mid-1970’s up until newly produced works from 2014, showing the diverse range of possibilities and influences of paper on art-making and how artists have found unique approaches to engaging with the material.
Sexy Money - documentaire Karin Junger
Een muzikale documentaire over de emancipatie van Nigeriaanse vrouwen die in Europa zijn uitgebuit en vernederd als prostituee en nu, terug in Nigeria, vol levenslust, aan een nieuw leven beginnen. In de film vertellen zes vrouwen ontluisterende verhalen over hun leven in Europa en worden twee vrouwen gevolgd die na terugkomst in Nigeria een nieuw leven proberen op te bouwen: Janet en Laura. Karin Junger: “Wat er ook gebeurt, deze vrouwen blijven lachen. Een harde, stralende lach die aangeeft: ‘ik ben niet kapot te krijgen’. Nneka componeerde en zong speciaal voor Sexy Money vijf nummers.
The Best of IDFA On Tour met A Letter to Nelson Mandela
Vier van de beste films van IDFA 2013 in één programma. In A Letter to Nelson Mandela, een persoonlijke reis aan de hand van een fictieve brief aan Mandela, spreekt de Zuid-Afrikaanse filmmaker Khalo Matabane met denkers, schrijvers, staatslieden en kunstenaars. Hij onderzoekt de betekenis van vrijheid, hereniging en vergeving in een wereld vol conflict en ongelijkheid, waarbij de stemmen van erudiete academici even zwaar wegen als die van Apartheid-overlevers als Charity Kondile, die stelt: "Ik ben gewoon maar een moeder, ik zit niet in de regering, ik ben gewoon vlees."
The Divine Comedy: Heaven, Hell, Purgatory revisited by Contemporary African Artists
On three floors, one each devoted to heaven, hell and purgatory, works of over 50 artists from all over Africa in a variety of media are presented: paintings, photographs, sculptures, videos, installations and performances. Against the background of the many Africa-related exhibitions of the past years, the MMK perceives the need to investigate the significance of African art not only in the post-colonial context but also with regard to aesthetics. The exhibition concept transports the universal issues of the Divine Comedy, an incunable of European literature, into the present and places them in a transnational contemporary context.
Traces of Ecstasy - Rotimi Fani-Kayode (1955-1989)
A provocative, multilayered photographic retrospective. This profoundly personal and political exploration of complex notions of desire, diaspora, and spirituality, imaginatively interprets the boundaries between spiritual and erotic fantasy, cultural and sexual difference. A seminal figure in 1980s black British and African contemporary art, Fani-Kayode’s timeless photographic tableaux make the black male body the focal point of enquiry. Ancestral rituals and a provocative, multi-layered symbolism fuse with archetypal motifs from European and African cultures and subcultures - inspired by what Yoruba priests call ‘the technique of ecstasy’.
Vrouwen van het water - foto's van Angèle Etoundi Essamba
In deze tentoonstelling nemen we u mee naar Ganvié, een vissersdorp aan de zuidkust van het West-Afrikaanse land Benin. Kenmerkend voor het dorp zijn de woningen op palen, zwevend boven het water van een lagune, het meer van Nokoué. Fotografe Angèle Etoundi Essamba (Cameroun) bezocht Ganvié de afgelopen jaren meerdere keren, ging in gesprek met de vrouwen en volgde hen in het ritme van hun dagelijks leven, waarin water zo’n cruciale rol speelt. Want terwijl de bewoners, de Toffinou, volledig omringd worden door water, is drinkwater schaars. De vrouwen spelen een belangrijke rol in het watermanagement, beheren de grote vaten met drinkwater en zijn uiterst zuinig in het gebruik ervan.
Zomertijd (theatervoorstelling op basis van J.,M.Coetzee's roman)
Guido Kleene, Eva van Manen en Hans Man in’t Veld maken met ‘Zomertijd’ een nieuwe voorstelling, gebaseerd op de roman Zomertijd/Summertime van J.M. Coetzee. In ‘Zomertijd’ wordt via een aantal fictieve ontmoetingen met minaressen, dansleraressen, een oude vader en kleinburgerlijke familieleden het beeld geschetst van de (fictieve) dode schrijver JM Coetzee, van voordat hij bekend werd. Het is een ontluisterend en uiterst komisch portret van een twijfelend schrijver tegen zijn wil in bij zijn oude vader woont. Een zoekende die zich niet welkom voelt in zijn land, in een familie die hem als een vreemde beschouwt – tussen twee culturen waarin hij niet thuis is en met een halsstarrige bevlogenheid over Afrika die niet van deze eeuw is. Tegen de achtergrond van een (Zuid) Afrika waarin ieder zijn geloofwaardigheid verliest, wordt een mens geschetst die ontheemd is in zijn eigen lichaam.
Samba Touré - concert
Zondag 06 April 2014 15:30
Samba Touré is hevig beïnvloed door de in 2006 overleden Ali Farka Touré, die wereldwijd de Afrikaanse blues en Mali als muzikale grootmacht eigenhandig op de kaart heeft gezet. Samba leerde zijn held kennen via zijn moeder die met een toen nog jonge Touré zong op het Biennale Festival in Mali. Jaren later, nadat hij al in verschillende bands gespeeld had, werd Samba opgenomen in de begeleidingsband van Ali Farka Touré. Tegenwoordig wordt hij door velen beschouwd als de beste gitarist van Mali en omstreken.
Ntjam Rosie (Kameroen/NL)
Zondag 06 April 2014 16:00
De soepele stem van Ntjamrosie is als een schijnbaar achteloos getimede streling die haartjes overeind doet staan. De in Kameroen geboren zangeres heeft een solide eigen stijl van soulpop ontwikkeld waarin je met vlagen haar achtergrond terug hoort. Haar laatste album At The Back Of Beyond bevat eigen nummers in het Engels, Frans en Bulu-dialect. Ze is geregeld te zien in DWDD en tourt succesvol in het clubcircuit. In de Roode Bioscoop geeft ze een speciaal akoestisch concert met haar bassist Bas Kloosterman en gitarist Jorn ten Hoopen.
Salif Keita (acoustic)
Zondag 06 April 2014 19:30
De meester van West-Afrikaanse ritmes en een van de oprichters van het afro-pop genre treedt deze avond op in een speciale akoestische setting (waarmee hij een uitstapje maakt na zijn energieke ‘dansvloer-album’ Talé). Salif Keita staat wereldwijd bekend om zijn onvergetelijke live optredens, zijn prachtige stem en zijn emotiegeladen liedjes. In zijn muziek verwerkt hij invloeden uit zowel de muziek van de griotten uit zijn vaderland als West Afrikaanse, Cubaanse, Spaanse en Portugese muziek. Keïta wordt beschouwd als één van de absolute sterren van de Afrikaanse muziek.
BBC-documentairereeks Africa op NPO Doc
Maandag 24 Maart 2014 20:26
t/m Maandag 21 April 2014
De prachtige documentairereeks 'Africa' neemt je mee naar vijf uiteenlopende regio’s van Afrika en leert je haar landschappen en inwoners kennen. Vanuit de spanning tussen de wildernis en haar bewoners ontvouwt zich de dramatische schoonheid en kracht van dit majestueuze continent: prehistorisch ogende schoenbekooievaars strijden om de macht, dartele hagedissen verschalken letterlijk over de rug van leeuwen een maaltje en giraffen ontpoppen zich als meedogenloze vechters. Iedere aflevering belooft intieme oog-in-oog ontmoetingen met bijzondere dieren, betreedt nog onontdekte gebieden en toont nooit eerder gezien gedrag, zelfs van dieren die ons het meest bekend zijn. Vijf afleveringen, elke maandagavond één.
Samba Touré (Mali): concert + Bizons in Afrika (documentaire)
Zondag 06 April 2014 20:30
Zanger-gitarist Samba Touré is een hartstochtelijk vertegenwoordiger van de 'desert blues', de stijl die tot wasdom kwam in het noorden van Mali. Samba Touré stelt zijn eigen krachtig vervormde gitaarspel tegenover de droge tonen van Djimé Sissoko's n'goni, een Afrikaanse verwant van de banjo. Hij is altijd trouw gebleven aan het trance-opwekkende karakter van de muziek, met nummers die eindeloos door kunnen wiegen, en die uitnodigen tot dromerig dansen. Het concert wordt voorafgegaan door een korte documentaire van Robin van Erven Dorens over het kunstcircuit en het leven in Bamako.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 05 Maart 2014 22:00
t/m Woensdag 30 April 2014
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Maandag 07 April
A Nomad’s Harvest - a retrospective of photographs by George Hallett
Aspects of a career spanning more than half a century. The works on show are from the collection of George Hallett and augmented by a comprehensive display of biographical information, as well as, book and record covers designed by Hallett. Included on this exhibition, amongst others, are recognisable images of Hout Bay, District Six, the Bo-Kaap, as well as immigrants and gypsies in London. His series of portraits of exiled South African writers, artists and musicians in London and France are of special interest.
Ana Ana - Photo Exhibition by Wafaa Samir
Wafaa Samir is a fine art photographer based in Cairo. She’s a graduate from the faculty of fine arts. She didn't study photography but with the help of internet and books she taught herself everything. She now works as a freelance photographer and a photo retoucher. She dedicates her spare time to create personal art projects. Wafaa is also a filmmaker (for the first time in Ana Ana) and a very personal artist. Photography is the way Wafaa has chosen to express herself. As she says in Ana Ana: she likes being behind her camera, where she can see everyone, but no one sees her. She says her camera is like her best friend.
Ana Ana - poëtische documentaire
Ana Ana – Arabisch voor Ik ben mezelf – is een poëtische documentaire van Corinne Egeraat en Petr Lom. In de nasleep van de Arabische lente geven vier jonge, creatieve Egyptische vrouwen moedig uiting aan hun innerlijke wereld. Sarah Ibrahim, Nadine Salib, Wafaa Samir en Sondos Shabayek filmen voor een belangrijk deel zelf. Ze vertellen over zichzelf en spelen met persoonlijke metaforen. Op een intieme manier zien we wat hun verlangens zijn en hoe ze op talloze obstakels botsen. Ana Ana is een ode aan zelfontplooiing en creatieve vrijheid van expressie in een tijd waarin het optimisme van de revolutie steeds meer verloren gaat. Openingsfilm Arab Women's Film Festival.
Apartheid and After - 13 Zuid-Afrikaanse fotografen
Laten zien hoezeer het recente verleden de waarneming van nu kleurt. Dat lijkt de rode draad te zijn die het werk van de dertien deelnemende fotografen na 1990 verbindt. Hoe spectaculair de verschillende selecties ook zijn, het is fotografie met een dubbele agenda - maar dan wel een in de positieve zin van het woord. Hier wordt vanuit de kennis van toen nauwkeurig scherp gesteld op het heden - en andersom. Paul Alberts, Hugh Exton, David Goldblatt, Pieter Hugo, Santu Mofokeng, Sabelo Mlangeni, Zanele Muholi, Daniel Naudé, Jo Ractliffe, Mikhael Subotzky, Guy Tillim, Paul Weinberg, Graeme Williams en de Market Photo Workshop in Johannesburg.
Du Bois in our time - exhibition
Final presentations of works by Ghanaian and UK artists, Bernard Akoi-Jackson, Adwoa Amoah, Ato Annan, Yaganoma Baatuolkuu, Serge Clottey, Kelvin Haizel, Kwesi Ohene-Ayeh , Mawuli Toffah, and Mary Evans. Mullti-media and site specific works will be presented in the Du Bois Museum and Mausoleum after several months of reflecting on the legacy of civil rights leader and Pan-Africanist, W.E.B. Du Bois, in our present era. Opening events will include a discussion, talk with artists and scholars, poetry and workshops over the 2 days. The entire programme of ‘Du Bois in our time’ Accra was sponsored by the Art Mentor Foundation Lucerne.
Look at you. How do we look at the African continent, and how do they look at us?
Duo exhibition. Frouwkje Smit has been collecting images and text about the African continent from the media since 2008. Smit finds that the way the continent is portrayed is subject to many biased ideas and clichés, and her expanding archive reflects this. In Lagos (Nigeria), photographer Karine Versluis met a number of young women who had come from eastern Nigeria to Lagos to start a new life for themselves. Some of them dreamed of going further, to Europe, because they had heard great stories about it. Versluis photographed the posters that hung above their beds, with images of a perfect and romantic Western world.
Mandela: Long Walk to Freedom (film)
De indrukwekkende levensreis van Nelson Madiba Mandela, een unieke visie op de ontstaansgeschiedenis van een modern icoon - vanaf zijn jeugd in een klein plattelandsdorp tot en met zijn presidentschap van Zuid-Afrika in de jaren 90. De film schetst een eerlijk portret van Mandela als jonge man met een voorkeur voor boksen, snelle auto's en mooie vrouwen, maar ook als een getalenteerd advocaat en vrijheidsstrijder die wapengeweld niet uit de weg ging om zijn politieke boodschap over te brengen. Regie Justin Chadwick (The Other Boleyn Girl), hoofdrollen Idris Elba (The Wire, Prometheus) en Naomie Harris (Skyfall).
Multi-media installation: Richard Mosse - The Enclave
Foam presents The Enclave by Richard Mosse, a major multi-media installation which represented Ireland at the 55th International Art Exhibition - La Biennale di Venezia. The installation, consisting of six large screens, represents the conflict situation in Congo and was shot with infrared film that was designed for camouflage detection resulting in vibrant, psychedelic magenta coloured sites of the jungle war zone. Besides the film installation, related photo works are shown.
Osaretin Ighile - sculpture
Osaretin Ighile’s (Nigeria 1965) work is informed by a sophisticated discourse on traditional philosophical concepts, a deep understanding of the aesthetic and cultural character of the African continent as well as an invigorating inclination and facility with various materials and methods. By inventively handling his material within a formalist sculptural framework combined with a highly developed experimental approach to making art, he creates work that is unorthodox, persistently innovative and encourages us to probe into common elements of the human experience.
Paperwork - Contemporary South African works on paper
Taking a thematic cue from materiality, PAPERWORK brings together more than 50 works by South African artists utilising paper in different ways across a range of various disciplines and techniques, from literal works such as drawing, printmaking and painting to collage, weaving, folding and digitization. The exhibition includes historical works from the mid-1970’s up until newly produced works from 2014, showing the diverse range of possibilities and influences of paper on art-making and how artists have found unique approaches to engaging with the material.
Rwanda 20 Years - photographs by Pieter Hugo and Lana Mesić
On April 7th 2014, it will have been 20 years since the genocide started in Rwanda. The international community didn’t take action and the country was obliged to find justice on its own. 20 years later some of the survivors say they have forgiven the people who killed their family members. Creative Court wonders: What could forgiveness be in a genocide context and how would one visualize it? South African photographer Pieter Hugo and Dutch photographer Lana Mesić went to Butare, in the south of Rwanda, in an attempt to find out. First short exhibition in series of exhibtiions and events.
Sexy Money - documentaire Karin Junger
Een muzikale documentaire over de emancipatie van Nigeriaanse vrouwen die in Europa zijn uitgebuit en vernederd als prostituee en nu, terug in Nigeria, vol levenslust, aan een nieuw leven beginnen. In de film vertellen zes vrouwen ontluisterende verhalen over hun leven in Europa en worden twee vrouwen gevolgd die na terugkomst in Nigeria een nieuw leven proberen op te bouwen: Janet en Laura. Karin Junger: “Wat er ook gebeurt, deze vrouwen blijven lachen. Een harde, stralende lach die aangeeft: ‘ik ben niet kapot te krijgen’. Nneka componeerde en zong speciaal voor Sexy Money vijf nummers.
The Best of IDFA On Tour met A Letter to Nelson Mandela
Vier van de beste films van IDFA 2013 in één programma. In A Letter to Nelson Mandela, een persoonlijke reis aan de hand van een fictieve brief aan Mandela, spreekt de Zuid-Afrikaanse filmmaker Khalo Matabane met denkers, schrijvers, staatslieden en kunstenaars. Hij onderzoekt de betekenis van vrijheid, hereniging en vergeving in een wereld vol conflict en ongelijkheid, waarbij de stemmen van erudiete academici even zwaar wegen als die van Apartheid-overlevers als Charity Kondile, die stelt: "Ik ben gewoon maar een moeder, ik zit niet in de regering, ik ben gewoon vlees."
The Divine Comedy: Heaven, Hell, Purgatory revisited by Contemporary African Artists
On three floors, one each devoted to heaven, hell and purgatory, works of over 50 artists from all over Africa in a variety of media are presented: paintings, photographs, sculptures, videos, installations and performances. Against the background of the many Africa-related exhibitions of the past years, the MMK perceives the need to investigate the significance of African art not only in the post-colonial context but also with regard to aesthetics. The exhibition concept transports the universal issues of the Divine Comedy, an incunable of European literature, into the present and places them in a transnational contemporary context.
Traces of Ecstasy - Rotimi Fani-Kayode (1955-1989)
A provocative, multilayered photographic retrospective. This profoundly personal and political exploration of complex notions of desire, diaspora, and spirituality, imaginatively interprets the boundaries between spiritual and erotic fantasy, cultural and sexual difference. A seminal figure in 1980s black British and African contemporary art, Fani-Kayode’s timeless photographic tableaux make the black male body the focal point of enquiry. Ancestral rituals and a provocative, multi-layered symbolism fuse with archetypal motifs from European and African cultures and subcultures - inspired by what Yoruba priests call ‘the technique of ecstasy’.
Vrouwen van het water - foto's van Angèle Etoundi Essamba
In deze tentoonstelling nemen we u mee naar Ganvié, een vissersdorp aan de zuidkust van het West-Afrikaanse land Benin. Kenmerkend voor het dorp zijn de woningen op palen, zwevend boven het water van een lagune, het meer van Nokoué. Fotografe Angèle Etoundi Essamba (Cameroun) bezocht Ganvié de afgelopen jaren meerdere keren, ging in gesprek met de vrouwen en volgde hen in het ritme van hun dagelijks leven, waarin water zo’n cruciale rol speelt. Want terwijl de bewoners, de Toffinou, volledig omringd worden door water, is drinkwater schaars. De vrouwen spelen een belangrijke rol in het watermanagement, beheren de grote vaten met drinkwater en zijn uiterst zuinig in het gebruik ervan.
Zomertijd (theatervoorstelling op basis van J.,M.Coetzee's roman)
Guido Kleene, Eva van Manen en Hans Man in’t Veld maken met ‘Zomertijd’ een nieuwe voorstelling, gebaseerd op de roman Zomertijd/Summertime van J.M. Coetzee. In ‘Zomertijd’ wordt via een aantal fictieve ontmoetingen met minaressen, dansleraressen, een oude vader en kleinburgerlijke familieleden het beeld geschetst van de (fictieve) dode schrijver JM Coetzee, van voordat hij bekend werd. Het is een ontluisterend en uiterst komisch portret van een twijfelend schrijver tegen zijn wil in bij zijn oude vader woont. Een zoekende die zich niet welkom voelt in zijn land, in een familie die hem als een vreemde beschouwt – tussen twee culturen waarin hij niet thuis is en met een halsstarrige bevlogenheid over Afrika die niet van deze eeuw is. Tegen de achtergrond van een (Zuid) Afrika waarin ieder zijn geloofwaardigheid verliest, wordt een mens geschetst die ontheemd is in zijn eigen lichaam.
BBC-documentairereeks Africa op NPO Doc
Maandag 24 Maart 2014 20:26
t/m Maandag 21 April 2014
De prachtige documentairereeks 'Africa' neemt je mee naar vijf uiteenlopende regio’s van Afrika en leert je haar landschappen en inwoners kennen. Vanuit de spanning tussen de wildernis en haar bewoners ontvouwt zich de dramatische schoonheid en kracht van dit majestueuze continent: prehistorisch ogende schoenbekooievaars strijden om de macht, dartele hagedissen verschalken letterlijk over de rug van leeuwen een maaltje en giraffen ontpoppen zich als meedogenloze vechters. Iedere aflevering belooft intieme oog-in-oog ontmoetingen met bijzondere dieren, betreedt nog onontdekte gebieden en toont nooit eerder gezien gedrag, zelfs van dieren die ons het meest bekend zijn. Vijf afleveringen, elke maandagavond één.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 05 Maart 2014 22:00
t/m Woensdag 30 April 2014
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Dinsdag 08 April
A Nomad’s Harvest - a retrospective of photographs by George Hallett
Aspects of a career spanning more than half a century. The works on show are from the collection of George Hallett and augmented by a comprehensive display of biographical information, as well as, book and record covers designed by Hallett. Included on this exhibition, amongst others, are recognisable images of Hout Bay, District Six, the Bo-Kaap, as well as immigrants and gypsies in London. His series of portraits of exiled South African writers, artists and musicians in London and France are of special interest.
Ana Ana - Photo Exhibition by Wafaa Samir
Wafaa Samir is a fine art photographer based in Cairo. She’s a graduate from the faculty of fine arts. She didn't study photography but with the help of internet and books she taught herself everything. She now works as a freelance photographer and a photo retoucher. She dedicates her spare time to create personal art projects. Wafaa is also a filmmaker (for the first time in Ana Ana) and a very personal artist. Photography is the way Wafaa has chosen to express herself. As she says in Ana Ana: she likes being behind her camera, where she can see everyone, but no one sees her. She says her camera is like her best friend.
Ana Ana - poëtische documentaire
Ana Ana – Arabisch voor Ik ben mezelf – is een poëtische documentaire van Corinne Egeraat en Petr Lom. In de nasleep van de Arabische lente geven vier jonge, creatieve Egyptische vrouwen moedig uiting aan hun innerlijke wereld. Sarah Ibrahim, Nadine Salib, Wafaa Samir en Sondos Shabayek filmen voor een belangrijk deel zelf. Ze vertellen over zichzelf en spelen met persoonlijke metaforen. Op een intieme manier zien we wat hun verlangens zijn en hoe ze op talloze obstakels botsen. Ana Ana is een ode aan zelfontplooiing en creatieve vrijheid van expressie in een tijd waarin het optimisme van de revolutie steeds meer verloren gaat. Openingsfilm Arab Women's Film Festival.
Apartheid and After - 13 Zuid-Afrikaanse fotografen
Laten zien hoezeer het recente verleden de waarneming van nu kleurt. Dat lijkt de rode draad te zijn die het werk van de dertien deelnemende fotografen na 1990 verbindt. Hoe spectaculair de verschillende selecties ook zijn, het is fotografie met een dubbele agenda - maar dan wel een in de positieve zin van het woord. Hier wordt vanuit de kennis van toen nauwkeurig scherp gesteld op het heden - en andersom. Paul Alberts, Hugh Exton, David Goldblatt, Pieter Hugo, Santu Mofokeng, Sabelo Mlangeni, Zanele Muholi, Daniel Naudé, Jo Ractliffe, Mikhael Subotzky, Guy Tillim, Paul Weinberg, Graeme Williams en de Market Photo Workshop in Johannesburg.
Du Bois in our time - exhibition
Final presentations of works by Ghanaian and UK artists, Bernard Akoi-Jackson, Adwoa Amoah, Ato Annan, Yaganoma Baatuolkuu, Serge Clottey, Kelvin Haizel, Kwesi Ohene-Ayeh , Mawuli Toffah, and Mary Evans. Mullti-media and site specific works will be presented in the Du Bois Museum and Mausoleum after several months of reflecting on the legacy of civil rights leader and Pan-Africanist, W.E.B. Du Bois, in our present era. Opening events will include a discussion, talk with artists and scholars, poetry and workshops over the 2 days. The entire programme of ‘Du Bois in our time’ Accra was sponsored by the Art Mentor Foundation Lucerne.
Look at you. How do we look at the African continent, and how do they look at us?
Duo exhibition. Frouwkje Smit has been collecting images and text about the African continent from the media since 2008. Smit finds that the way the continent is portrayed is subject to many biased ideas and clichés, and her expanding archive reflects this. In Lagos (Nigeria), photographer Karine Versluis met a number of young women who had come from eastern Nigeria to Lagos to start a new life for themselves. Some of them dreamed of going further, to Europe, because they had heard great stories about it. Versluis photographed the posters that hung above their beds, with images of a perfect and romantic Western world.
Mandela: Long Walk to Freedom (film)
De indrukwekkende levensreis van Nelson Madiba Mandela, een unieke visie op de ontstaansgeschiedenis van een modern icoon - vanaf zijn jeugd in een klein plattelandsdorp tot en met zijn presidentschap van Zuid-Afrika in de jaren 90. De film schetst een eerlijk portret van Mandela als jonge man met een voorkeur voor boksen, snelle auto's en mooie vrouwen, maar ook als een getalenteerd advocaat en vrijheidsstrijder die wapengeweld niet uit de weg ging om zijn politieke boodschap over te brengen. Regie Justin Chadwick (The Other Boleyn Girl), hoofdrollen Idris Elba (The Wire, Prometheus) en Naomie Harris (Skyfall).
Multi-media installation: Richard Mosse - The Enclave
Foam presents The Enclave by Richard Mosse, a major multi-media installation which represented Ireland at the 55th International Art Exhibition - La Biennale di Venezia. The installation, consisting of six large screens, represents the conflict situation in Congo and was shot with infrared film that was designed for camouflage detection resulting in vibrant, psychedelic magenta coloured sites of the jungle war zone. Besides the film installation, related photo works are shown.
Osaretin Ighile - sculpture
Osaretin Ighile’s (Nigeria 1965) work is informed by a sophisticated discourse on traditional philosophical concepts, a deep understanding of the aesthetic and cultural character of the African continent as well as an invigorating inclination and facility with various materials and methods. By inventively handling his material within a formalist sculptural framework combined with a highly developed experimental approach to making art, he creates work that is unorthodox, persistently innovative and encourages us to probe into common elements of the human experience.
Paperwork - Contemporary South African works on paper
Taking a thematic cue from materiality, PAPERWORK brings together more than 50 works by South African artists utilising paper in different ways across a range of various disciplines and techniques, from literal works such as drawing, printmaking and painting to collage, weaving, folding and digitization. The exhibition includes historical works from the mid-1970’s up until newly produced works from 2014, showing the diverse range of possibilities and influences of paper on art-making and how artists have found unique approaches to engaging with the material.
Rwanda 20 Years - photographs by Pieter Hugo and Lana Mesić
On April 7th 2014, it will have been 20 years since the genocide started in Rwanda. The international community didn’t take action and the country was obliged to find justice on its own. 20 years later some of the survivors say they have forgiven the people who killed their family members. Creative Court wonders: What could forgiveness be in a genocide context and how would one visualize it? South African photographer Pieter Hugo and Dutch photographer Lana Mesić went to Butare, in the south of Rwanda, in an attempt to find out. First short exhibition in series of exhibtiions and events.
Sexy Money - documentaire Karin Junger
Een muzikale documentaire over de emancipatie van Nigeriaanse vrouwen die in Europa zijn uitgebuit en vernederd als prostituee en nu, terug in Nigeria, vol levenslust, aan een nieuw leven beginnen. In de film vertellen zes vrouwen ontluisterende verhalen over hun leven in Europa en worden twee vrouwen gevolgd die na terugkomst in Nigeria een nieuw leven proberen op te bouwen: Janet en Laura. Karin Junger: “Wat er ook gebeurt, deze vrouwen blijven lachen. Een harde, stralende lach die aangeeft: ‘ik ben niet kapot te krijgen’. Nneka componeerde en zong speciaal voor Sexy Money vijf nummers.
The Best of IDFA On Tour met A Letter to Nelson Mandela
Vier van de beste films van IDFA 2013 in één programma. In A Letter to Nelson Mandela, een persoonlijke reis aan de hand van een fictieve brief aan Mandela, spreekt de Zuid-Afrikaanse filmmaker Khalo Matabane met denkers, schrijvers, staatslieden en kunstenaars. Hij onderzoekt de betekenis van vrijheid, hereniging en vergeving in een wereld vol conflict en ongelijkheid, waarbij de stemmen van erudiete academici even zwaar wegen als die van Apartheid-overlevers als Charity Kondile, die stelt: "Ik ben gewoon maar een moeder, ik zit niet in de regering, ik ben gewoon vlees."
The Divine Comedy: Heaven, Hell, Purgatory revisited by Contemporary African Artists
On three floors, one each devoted to heaven, hell and purgatory, works of over 50 artists from all over Africa in a variety of media are presented: paintings, photographs, sculptures, videos, installations and performances. Against the background of the many Africa-related exhibitions of the past years, the MMK perceives the need to investigate the significance of African art not only in the post-colonial context but also with regard to aesthetics. The exhibition concept transports the universal issues of the Divine Comedy, an incunable of European literature, into the present and places them in a transnational contemporary context.
Traces of Ecstasy - Rotimi Fani-Kayode (1955-1989)
A provocative, multilayered photographic retrospective. This profoundly personal and political exploration of complex notions of desire, diaspora, and spirituality, imaginatively interprets the boundaries between spiritual and erotic fantasy, cultural and sexual difference. A seminal figure in 1980s black British and African contemporary art, Fani-Kayode’s timeless photographic tableaux make the black male body the focal point of enquiry. Ancestral rituals and a provocative, multi-layered symbolism fuse with archetypal motifs from European and African cultures and subcultures - inspired by what Yoruba priests call ‘the technique of ecstasy’.
Vrouwen van het water - foto's van Angèle Etoundi Essamba
In deze tentoonstelling nemen we u mee naar Ganvié, een vissersdorp aan de zuidkust van het West-Afrikaanse land Benin. Kenmerkend voor het dorp zijn de woningen op palen, zwevend boven het water van een lagune, het meer van Nokoué. Fotografe Angèle Etoundi Essamba (Cameroun) bezocht Ganvié de afgelopen jaren meerdere keren, ging in gesprek met de vrouwen en volgde hen in het ritme van hun dagelijks leven, waarin water zo’n cruciale rol speelt. Want terwijl de bewoners, de Toffinou, volledig omringd worden door water, is drinkwater schaars. De vrouwen spelen een belangrijke rol in het watermanagement, beheren de grote vaten met drinkwater en zijn uiterst zuinig in het gebruik ervan.
Zomertijd (theatervoorstelling op basis van J.,M.Coetzee's roman)
Guido Kleene, Eva van Manen en Hans Man in’t Veld maken met ‘Zomertijd’ een nieuwe voorstelling, gebaseerd op de roman Zomertijd/Summertime van J.M. Coetzee. In ‘Zomertijd’ wordt via een aantal fictieve ontmoetingen met minaressen, dansleraressen, een oude vader en kleinburgerlijke familieleden het beeld geschetst van de (fictieve) dode schrijver JM Coetzee, van voordat hij bekend werd. Het is een ontluisterend en uiterst komisch portret van een twijfelend schrijver tegen zijn wil in bij zijn oude vader woont. Een zoekende die zich niet welkom voelt in zijn land, in een familie die hem als een vreemde beschouwt – tussen twee culturen waarin hij niet thuis is en met een halsstarrige bevlogenheid over Afrika die niet van deze eeuw is. Tegen de achtergrond van een (Zuid) Afrika waarin ieder zijn geloofwaardigheid verliest, wordt een mens geschetst die ontheemd is in zijn eigen lichaam.
BBC-documentairereeks Africa op NPO Doc
Maandag 24 Maart 2014 20:26
t/m Maandag 21 April 2014
De prachtige documentairereeks 'Africa' neemt je mee naar vijf uiteenlopende regio’s van Afrika en leert je haar landschappen en inwoners kennen. Vanuit de spanning tussen de wildernis en haar bewoners ontvouwt zich de dramatische schoonheid en kracht van dit majestueuze continent: prehistorisch ogende schoenbekooievaars strijden om de macht, dartele hagedissen verschalken letterlijk over de rug van leeuwen een maaltje en giraffen ontpoppen zich als meedogenloze vechters. Iedere aflevering belooft intieme oog-in-oog ontmoetingen met bijzondere dieren, betreedt nog onontdekte gebieden en toont nooit eerder gezien gedrag, zelfs van dieren die ons het meest bekend zijn. Vijf afleveringen, elke maandagavond één.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 05 Maart 2014 22:00
t/m Woensdag 30 April 2014
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Woensdag 09 April
A Nomad’s Harvest - a retrospective of photographs by George Hallett
Aspects of a career spanning more than half a century. The works on show are from the collection of George Hallett and augmented by a comprehensive display of biographical information, as well as, book and record covers designed by Hallett. Included on this exhibition, amongst others, are recognisable images of Hout Bay, District Six, the Bo-Kaap, as well as immigrants and gypsies in London. His series of portraits of exiled South African writers, artists and musicians in London and France are of special interest.
Ana Ana - Photo Exhibition by Wafaa Samir
Wafaa Samir is a fine art photographer based in Cairo. She’s a graduate from the faculty of fine arts. She didn't study photography but with the help of internet and books she taught herself everything. She now works as a freelance photographer and a photo retoucher. She dedicates her spare time to create personal art projects. Wafaa is also a filmmaker (for the first time in Ana Ana) and a very personal artist. Photography is the way Wafaa has chosen to express herself. As she says in Ana Ana: she likes being behind her camera, where she can see everyone, but no one sees her. She says her camera is like her best friend.
Ana Ana - poëtische documentaire
Ana Ana – Arabisch voor Ik ben mezelf – is een poëtische documentaire van Corinne Egeraat en Petr Lom. In de nasleep van de Arabische lente geven vier jonge, creatieve Egyptische vrouwen moedig uiting aan hun innerlijke wereld. Sarah Ibrahim, Nadine Salib, Wafaa Samir en Sondos Shabayek filmen voor een belangrijk deel zelf. Ze vertellen over zichzelf en spelen met persoonlijke metaforen. Op een intieme manier zien we wat hun verlangens zijn en hoe ze op talloze obstakels botsen. Ana Ana is een ode aan zelfontplooiing en creatieve vrijheid van expressie in een tijd waarin het optimisme van de revolutie steeds meer verloren gaat. Openingsfilm Arab Women's Film Festival.
Apartheid and After - 13 Zuid-Afrikaanse fotografen
Laten zien hoezeer het recente verleden de waarneming van nu kleurt. Dat lijkt de rode draad te zijn die het werk van de dertien deelnemende fotografen na 1990 verbindt. Hoe spectaculair de verschillende selecties ook zijn, het is fotografie met een dubbele agenda - maar dan wel een in de positieve zin van het woord. Hier wordt vanuit de kennis van toen nauwkeurig scherp gesteld op het heden - en andersom. Paul Alberts, Hugh Exton, David Goldblatt, Pieter Hugo, Santu Mofokeng, Sabelo Mlangeni, Zanele Muholi, Daniel Naudé, Jo Ractliffe, Mikhael Subotzky, Guy Tillim, Paul Weinberg, Graeme Williams en de Market Photo Workshop in Johannesburg.
Du Bois in our time - exhibition
Final presentations of works by Ghanaian and UK artists, Bernard Akoi-Jackson, Adwoa Amoah, Ato Annan, Yaganoma Baatuolkuu, Serge Clottey, Kelvin Haizel, Kwesi Ohene-Ayeh , Mawuli Toffah, and Mary Evans. Mullti-media and site specific works will be presented in the Du Bois Museum and Mausoleum after several months of reflecting on the legacy of civil rights leader and Pan-Africanist, W.E.B. Du Bois, in our present era. Opening events will include a discussion, talk with artists and scholars, poetry and workshops over the 2 days. The entire programme of ‘Du Bois in our time’ Accra was sponsored by the Art Mentor Foundation Lucerne.
Look at you. How do we look at the African continent, and how do they look at us?
Duo exhibition. Frouwkje Smit has been collecting images and text about the African continent from the media since 2008. Smit finds that the way the continent is portrayed is subject to many biased ideas and clichés, and her expanding archive reflects this. In Lagos (Nigeria), photographer Karine Versluis met a number of young women who had come from eastern Nigeria to Lagos to start a new life for themselves. Some of them dreamed of going further, to Europe, because they had heard great stories about it. Versluis photographed the posters that hung above their beds, with images of a perfect and romantic Western world.
Mandela: Long Walk to Freedom (film)
De indrukwekkende levensreis van Nelson Madiba Mandela, een unieke visie op de ontstaansgeschiedenis van een modern icoon - vanaf zijn jeugd in een klein plattelandsdorp tot en met zijn presidentschap van Zuid-Afrika in de jaren 90. De film schetst een eerlijk portret van Mandela als jonge man met een voorkeur voor boksen, snelle auto's en mooie vrouwen, maar ook als een getalenteerd advocaat en vrijheidsstrijder die wapengeweld niet uit de weg ging om zijn politieke boodschap over te brengen. Regie Justin Chadwick (The Other Boleyn Girl), hoofdrollen Idris Elba (The Wire, Prometheus) en Naomie Harris (Skyfall).
Multi-media installation: Richard Mosse - The Enclave
Foam presents The Enclave by Richard Mosse, a major multi-media installation which represented Ireland at the 55th International Art Exhibition - La Biennale di Venezia. The installation, consisting of six large screens, represents the conflict situation in Congo and was shot with infrared film that was designed for camouflage detection resulting in vibrant, psychedelic magenta coloured sites of the jungle war zone. Besides the film installation, related photo works are shown.
Osaretin Ighile - sculpture
Osaretin Ighile’s (Nigeria 1965) work is informed by a sophisticated discourse on traditional philosophical concepts, a deep understanding of the aesthetic and cultural character of the African continent as well as an invigorating inclination and facility with various materials and methods. By inventively handling his material within a formalist sculptural framework combined with a highly developed experimental approach to making art, he creates work that is unorthodox, persistently innovative and encourages us to probe into common elements of the human experience.
Paperwork - Contemporary South African works on paper
Taking a thematic cue from materiality, PAPERWORK brings together more than 50 works by South African artists utilising paper in different ways across a range of various disciplines and techniques, from literal works such as drawing, printmaking and painting to collage, weaving, folding and digitization. The exhibition includes historical works from the mid-1970’s up until newly produced works from 2014, showing the diverse range of possibilities and influences of paper on art-making and how artists have found unique approaches to engaging with the material.
Rwanda 20 Years - photographs by Pieter Hugo and Lana Mesić
On April 7th 2014, it will have been 20 years since the genocide started in Rwanda. The international community didn’t take action and the country was obliged to find justice on its own. 20 years later some of the survivors say they have forgiven the people who killed their family members. Creative Court wonders: What could forgiveness be in a genocide context and how would one visualize it? South African photographer Pieter Hugo and Dutch photographer Lana Mesić went to Butare, in the south of Rwanda, in an attempt to find out. First short exhibition in series of exhibtiions and events.
Sexy Money - documentaire Karin Junger
Een muzikale documentaire over de emancipatie van Nigeriaanse vrouwen die in Europa zijn uitgebuit en vernederd als prostituee en nu, terug in Nigeria, vol levenslust, aan een nieuw leven beginnen. In de film vertellen zes vrouwen ontluisterende verhalen over hun leven in Europa en worden twee vrouwen gevolgd die na terugkomst in Nigeria een nieuw leven proberen op te bouwen: Janet en Laura. Karin Junger: “Wat er ook gebeurt, deze vrouwen blijven lachen. Een harde, stralende lach die aangeeft: ‘ik ben niet kapot te krijgen’. Nneka componeerde en zong speciaal voor Sexy Money vijf nummers.
The Best of IDFA On Tour met A Letter to Nelson Mandela
Vier van de beste films van IDFA 2013 in één programma. In A Letter to Nelson Mandela, een persoonlijke reis aan de hand van een fictieve brief aan Mandela, spreekt de Zuid-Afrikaanse filmmaker Khalo Matabane met denkers, schrijvers, staatslieden en kunstenaars. Hij onderzoekt de betekenis van vrijheid, hereniging en vergeving in een wereld vol conflict en ongelijkheid, waarbij de stemmen van erudiete academici even zwaar wegen als die van Apartheid-overlevers als Charity Kondile, die stelt: "Ik ben gewoon maar een moeder, ik zit niet in de regering, ik ben gewoon vlees."
The Divine Comedy: Heaven, Hell, Purgatory revisited by Contemporary African Artists
On three floors, one each devoted to heaven, hell and purgatory, works of over 50 artists from all over Africa in a variety of media are presented: paintings, photographs, sculptures, videos, installations and performances. Against the background of the many Africa-related exhibitions of the past years, the MMK perceives the need to investigate the significance of African art not only in the post-colonial context but also with regard to aesthetics. The exhibition concept transports the universal issues of the Divine Comedy, an incunable of European literature, into the present and places them in a transnational contemporary context.
Traces of Ecstasy - Rotimi Fani-Kayode (1955-1989)
A provocative, multilayered photographic retrospective. This profoundly personal and political exploration of complex notions of desire, diaspora, and spirituality, imaginatively interprets the boundaries between spiritual and erotic fantasy, cultural and sexual difference. A seminal figure in 1980s black British and African contemporary art, Fani-Kayode’s timeless photographic tableaux make the black male body the focal point of enquiry. Ancestral rituals and a provocative, multi-layered symbolism fuse with archetypal motifs from European and African cultures and subcultures - inspired by what Yoruba priests call ‘the technique of ecstasy’.
Vrouwen van het water - foto's van Angèle Etoundi Essamba
In deze tentoonstelling nemen we u mee naar Ganvié, een vissersdorp aan de zuidkust van het West-Afrikaanse land Benin. Kenmerkend voor het dorp zijn de woningen op palen, zwevend boven het water van een lagune, het meer van Nokoué. Fotografe Angèle Etoundi Essamba (Cameroun) bezocht Ganvié de afgelopen jaren meerdere keren, ging in gesprek met de vrouwen en volgde hen in het ritme van hun dagelijks leven, waarin water zo’n cruciale rol speelt. Want terwijl de bewoners, de Toffinou, volledig omringd worden door water, is drinkwater schaars. De vrouwen spelen een belangrijke rol in het watermanagement, beheren de grote vaten met drinkwater en zijn uiterst zuinig in het gebruik ervan.
Zomertijd (theatervoorstelling op basis van J.,M.Coetzee's roman)
Guido Kleene, Eva van Manen en Hans Man in’t Veld maken met ‘Zomertijd’ een nieuwe voorstelling, gebaseerd op de roman Zomertijd/Summertime van J.M. Coetzee. In ‘Zomertijd’ wordt via een aantal fictieve ontmoetingen met minaressen, dansleraressen, een oude vader en kleinburgerlijke familieleden het beeld geschetst van de (fictieve) dode schrijver JM Coetzee, van voordat hij bekend werd. Het is een ontluisterend en uiterst komisch portret van een twijfelend schrijver tegen zijn wil in bij zijn oude vader woont. Een zoekende die zich niet welkom voelt in zijn land, in een familie die hem als een vreemde beschouwt – tussen twee culturen waarin hij niet thuis is en met een halsstarrige bevlogenheid over Afrika die niet van deze eeuw is. Tegen de achtergrond van een (Zuid) Afrika waarin ieder zijn geloofwaardigheid verliest, wordt een mens geschetst die ontheemd is in zijn eigen lichaam.
Promotie: Houding en gedrag rondom malaria-interventies
Woensdag 09 April 2014 10:00
Christopher Pell onderzoekt de maatschappelijke respons op malaria-interventies, uitgevoerd op verschillende locaties in Sub-Sahara-Afrika. Hij behandelt de houding en het gedrag ten opzichte van een interventie gericht op het terugdringen van ziekte en sterftecijfers van malaria onder zuigelingen. Ook kijkt hij naar de bredere sociale en culturele context van malaria tijdens de zwangerschap. Dhr. C.L. Pell: Community Responses to Malaria Interventions in Sub-Saharan Africa. Promotor is prof. dr. R.C. Pool.
Desmond Tutu aanwezig bij verdediging proefschrift ‘Theology in the flesh’
Woensdag 09 April 2014 11:45
Emeritus Aartsbisschop Desmond Tutu is aanwezig bij een bijzondere verdediging van een proefschrift aan de VU en de Universiteit van Pretoria, Zuid-Afrika. Tutu’s dochter Mpho Tutu treedt tijdens de promotie op als paranimf. Het proefschrift ‘Theology in the flesh. Exploring the corporeal turn from a southern African perspective’ geeft een actuele kijk op het thema lichamelijkheid. Promovendus Jacob Meiring verdedigt 9 april als eerste promovendus uit het Desmond Tutuprogramma zijn proefschrift over dit onderwerp. De promotie is een zogenaamd ‘joint doctorate’ waarbij twee universiteiten, de VU en de Universiteit van Pretoria, gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen voor de promotie.
promotie: HIV infection: impact of community and professional health care workers in Kenya
Woensdag 09 April 2014 14:30
Oropharyngeal candidiasis as a marker for HIV infection: impact of community and professional health care workers in Kenya (Promotie). Promovendus: mevrouw dr. L.N. Koyio. Promotors: prof. dr. N.H.J. Creugers, prof. dr. A.J.A.M. van der Ven, prof. dr. M.A.W. Merkx. Copromotors: dr. J.E.F.M. Frencken, dr. W.J.M. van der Sanden
BBC-documentairereeks Africa op NPO Doc
Maandag 24 Maart 2014 20:26
t/m Maandag 21 April 2014
De prachtige documentairereeks 'Africa' neemt je mee naar vijf uiteenlopende regio’s van Afrika en leert je haar landschappen en inwoners kennen. Vanuit de spanning tussen de wildernis en haar bewoners ontvouwt zich de dramatische schoonheid en kracht van dit majestueuze continent: prehistorisch ogende schoenbekooievaars strijden om de macht, dartele hagedissen verschalken letterlijk over de rug van leeuwen een maaltje en giraffen ontpoppen zich als meedogenloze vechters. Iedere aflevering belooft intieme oog-in-oog ontmoetingen met bijzondere dieren, betreedt nog onontdekte gebieden en toont nooit eerder gezien gedrag, zelfs van dieren die ons het meest bekend zijn. Vijf afleveringen, elke maandagavond één.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 05 Maart 2014 22:00
t/m Woensdag 30 April 2014
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Donderdag 10 April
A Nomad’s Harvest - a retrospective of photographs by George Hallett
Aspects of a career spanning more than half a century. The works on show are from the collection of George Hallett and augmented by a comprehensive display of biographical information, as well as, book and record covers designed by Hallett. Included on this exhibition, amongst others, are recognisable images of Hout Bay, District Six, the Bo-Kaap, as well as immigrants and gypsies in London. His series of portraits of exiled South African writers, artists and musicians in London and France are of special interest.
Ana Ana - Photo Exhibition by Wafaa Samir
Wafaa Samir is a fine art photographer based in Cairo. She’s a graduate from the faculty of fine arts. She didn't study photography but with the help of internet and books she taught herself everything. She now works as a freelance photographer and a photo retoucher. She dedicates her spare time to create personal art projects. Wafaa is also a filmmaker (for the first time in Ana Ana) and a very personal artist. Photography is the way Wafaa has chosen to express herself. As she says in Ana Ana: she likes being behind her camera, where she can see everyone, but no one sees her. She says her camera is like her best friend.
Ana Ana - poëtische documentaire
Ana Ana – Arabisch voor Ik ben mezelf – is een poëtische documentaire van Corinne Egeraat en Petr Lom. In de nasleep van de Arabische lente geven vier jonge, creatieve Egyptische vrouwen moedig uiting aan hun innerlijke wereld. Sarah Ibrahim, Nadine Salib, Wafaa Samir en Sondos Shabayek filmen voor een belangrijk deel zelf. Ze vertellen over zichzelf en spelen met persoonlijke metaforen. Op een intieme manier zien we wat hun verlangens zijn en hoe ze op talloze obstakels botsen. Ana Ana is een ode aan zelfontplooiing en creatieve vrijheid van expressie in een tijd waarin het optimisme van de revolutie steeds meer verloren gaat. Openingsfilm Arab Women's Film Festival.
Apartheid and After - 13 Zuid-Afrikaanse fotografen
Laten zien hoezeer het recente verleden de waarneming van nu kleurt. Dat lijkt de rode draad te zijn die het werk van de dertien deelnemende fotografen na 1990 verbindt. Hoe spectaculair de verschillende selecties ook zijn, het is fotografie met een dubbele agenda - maar dan wel een in de positieve zin van het woord. Hier wordt vanuit de kennis van toen nauwkeurig scherp gesteld op het heden - en andersom. Paul Alberts, Hugh Exton, David Goldblatt, Pieter Hugo, Santu Mofokeng, Sabelo Mlangeni, Zanele Muholi, Daniel Naudé, Jo Ractliffe, Mikhael Subotzky, Guy Tillim, Paul Weinberg, Graeme Williams en de Market Photo Workshop in Johannesburg.
Du Bois in our time - exhibition
Final presentations of works by Ghanaian and UK artists, Bernard Akoi-Jackson, Adwoa Amoah, Ato Annan, Yaganoma Baatuolkuu, Serge Clottey, Kelvin Haizel, Kwesi Ohene-Ayeh , Mawuli Toffah, and Mary Evans. Mullti-media and site specific works will be presented in the Du Bois Museum and Mausoleum after several months of reflecting on the legacy of civil rights leader and Pan-Africanist, W.E.B. Du Bois, in our present era. Opening events will include a discussion, talk with artists and scholars, poetry and workshops over the 2 days. The entire programme of ‘Du Bois in our time’ Accra was sponsored by the Art Mentor Foundation Lucerne.
Look at you. How do we look at the African continent, and how do they look at us?
Duo exhibition. Frouwkje Smit has been collecting images and text about the African continent from the media since 2008. Smit finds that the way the continent is portrayed is subject to many biased ideas and clichés, and her expanding archive reflects this. In Lagos (Nigeria), photographer Karine Versluis met a number of young women who had come from eastern Nigeria to Lagos to start a new life for themselves. Some of them dreamed of going further, to Europe, because they had heard great stories about it. Versluis photographed the posters that hung above their beds, with images of a perfect and romantic Western world.
Mandela: Long Walk to Freedom (film)
De indrukwekkende levensreis van Nelson Madiba Mandela, een unieke visie op de ontstaansgeschiedenis van een modern icoon - vanaf zijn jeugd in een klein plattelandsdorp tot en met zijn presidentschap van Zuid-Afrika in de jaren 90. De film schetst een eerlijk portret van Mandela als jonge man met een voorkeur voor boksen, snelle auto's en mooie vrouwen, maar ook als een getalenteerd advocaat en vrijheidsstrijder die wapengeweld niet uit de weg ging om zijn politieke boodschap over te brengen. Regie Justin Chadwick (The Other Boleyn Girl), hoofdrollen Idris Elba (The Wire, Prometheus) en Naomie Harris (Skyfall).
Multi-media installation: Richard Mosse - The Enclave
Foam presents The Enclave by Richard Mosse, a major multi-media installation which represented Ireland at the 55th International Art Exhibition - La Biennale di Venezia. The installation, consisting of six large screens, represents the conflict situation in Congo and was shot with infrared film that was designed for camouflage detection resulting in vibrant, psychedelic magenta coloured sites of the jungle war zone. Besides the film installation, related photo works are shown.
Osaretin Ighile - sculpture
Osaretin Ighile’s (Nigeria 1965) work is informed by a sophisticated discourse on traditional philosophical concepts, a deep understanding of the aesthetic and cultural character of the African continent as well as an invigorating inclination and facility with various materials and methods. By inventively handling his material within a formalist sculptural framework combined with a highly developed experimental approach to making art, he creates work that is unorthodox, persistently innovative and encourages us to probe into common elements of the human experience.
Paperwork - Contemporary South African works on paper
Taking a thematic cue from materiality, PAPERWORK brings together more than 50 works by South African artists utilising paper in different ways across a range of various disciplines and techniques, from literal works such as drawing, printmaking and painting to collage, weaving, folding and digitization. The exhibition includes historical works from the mid-1970’s up until newly produced works from 2014, showing the diverse range of possibilities and influences of paper on art-making and how artists have found unique approaches to engaging with the material.
Rwanda 20 Years - photographs by Pieter Hugo and Lana Mesić
On April 7th 2014, it will have been 20 years since the genocide started in Rwanda. The international community didn’t take action and the country was obliged to find justice on its own. 20 years later some of the survivors say they have forgiven the people who killed their family members. Creative Court wonders: What could forgiveness be in a genocide context and how would one visualize it? South African photographer Pieter Hugo and Dutch photographer Lana Mesić went to Butare, in the south of Rwanda, in an attempt to find out. First short exhibition in series of exhibtiions and events.
Sexy Money - documentaire Karin Junger
Een muzikale documentaire over de emancipatie van Nigeriaanse vrouwen die in Europa zijn uitgebuit en vernederd als prostituee en nu, terug in Nigeria, vol levenslust, aan een nieuw leven beginnen. In de film vertellen zes vrouwen ontluisterende verhalen over hun leven in Europa en worden twee vrouwen gevolgd die na terugkomst in Nigeria een nieuw leven proberen op te bouwen: Janet en Laura. Karin Junger: “Wat er ook gebeurt, deze vrouwen blijven lachen. Een harde, stralende lach die aangeeft: ‘ik ben niet kapot te krijgen’. Nneka componeerde en zong speciaal voor Sexy Money vijf nummers.
Sightings if the Sacred: Cattle in India, Uganda and Madagascar - photographs by Daniel Naudé
For the past two years Naudé has focused on photographing cattle in societies where these animals are revered and venerated. This is a position far removed from the Western world where they are mostly seen as productive sources of milk, meat and skins. Naudé first photographed the Ankole cattle in Uganda, renowned for their majestic horns which ideally curve out and then inward. In Madagascar, the distinctive Zebu cattle form part of the Bara people's cosmology and ancestor worship. In India, the Brahmin culture sees cows, along with all other life forms, as manifestations of god.
Such, Such were the joys - drawings and paintings by Anton Kannemeyer
As South Africa moves into its 20th year of democracy, Kannemeyer continues to explode the idea of the 'rainbow nation' through the incisive satire with which he first eviscerated apartheid's officials and bureaucrats. New works will be included in the exhibition. These are often in the genre of extreme satire which can simplistically be described as 'politically incorrect', a term Kannemeyer regards as reductive. Transgression of our strong beliefs and the sacred stereotypes of race, sex and politics is unavoidable in order for satire to be both critical and playful about themes that often abound in contradictions that we choose not to see.
The Best of IDFA On Tour met A Letter to Nelson Mandela
Vier van de beste films van IDFA 2013 in één programma. In A Letter to Nelson Mandela, een persoonlijke reis aan de hand van een fictieve brief aan Mandela, spreekt de Zuid-Afrikaanse filmmaker Khalo Matabane met denkers, schrijvers, staatslieden en kunstenaars. Hij onderzoekt de betekenis van vrijheid, hereniging en vergeving in een wereld vol conflict en ongelijkheid, waarbij de stemmen van erudiete academici even zwaar wegen als die van Apartheid-overlevers als Charity Kondile, die stelt: "Ik ben gewoon maar een moeder, ik zit niet in de regering, ik ben gewoon vlees."
The Divine Comedy: Heaven, Hell, Purgatory revisited by Contemporary African Artists
On three floors, one each devoted to heaven, hell and purgatory, works of over 50 artists from all over Africa in a variety of media are presented: paintings, photographs, sculptures, videos, installations and performances. Against the background of the many Africa-related exhibitions of the past years, the MMK perceives the need to investigate the significance of African art not only in the post-colonial context but also with regard to aesthetics. The exhibition concept transports the universal issues of the Divine Comedy, an incunable of European literature, into the present and places them in a transnational contemporary context.
Traces of Ecstasy - Rotimi Fani-Kayode (1955-1989)
A provocative, multilayered photographic retrospective. This profoundly personal and political exploration of complex notions of desire, diaspora, and spirituality, imaginatively interprets the boundaries between spiritual and erotic fantasy, cultural and sexual difference. A seminal figure in 1980s black British and African contemporary art, Fani-Kayode’s timeless photographic tableaux make the black male body the focal point of enquiry. Ancestral rituals and a provocative, multi-layered symbolism fuse with archetypal motifs from European and African cultures and subcultures - inspired by what Yoruba priests call ‘the technique of ecstasy’.
Vrouwen van het water - foto's van Angèle Etoundi Essamba
In deze tentoonstelling nemen we u mee naar Ganvié, een vissersdorp aan de zuidkust van het West-Afrikaanse land Benin. Kenmerkend voor het dorp zijn de woningen op palen, zwevend boven het water van een lagune, het meer van Nokoué. Fotografe Angèle Etoundi Essamba (Cameroun) bezocht Ganvié de afgelopen jaren meerdere keren, ging in gesprek met de vrouwen en volgde hen in het ritme van hun dagelijks leven, waarin water zo’n cruciale rol speelt. Want terwijl de bewoners, de Toffinou, volledig omringd worden door water, is drinkwater schaars. De vrouwen spelen een belangrijke rol in het watermanagement, beheren de grote vaten met drinkwater en zijn uiterst zuinig in het gebruik ervan.
Zomertijd (theatervoorstelling op basis van J.,M.Coetzee's roman)
Guido Kleene, Eva van Manen en Hans Man in’t Veld maken met ‘Zomertijd’ een nieuwe voorstelling, gebaseerd op de roman Zomertijd/Summertime van J.M. Coetzee. In ‘Zomertijd’ wordt via een aantal fictieve ontmoetingen met minaressen, dansleraressen, een oude vader en kleinburgerlijke familieleden het beeld geschetst van de (fictieve) dode schrijver JM Coetzee, van voordat hij bekend werd. Het is een ontluisterend en uiterst komisch portret van een twijfelend schrijver tegen zijn wil in bij zijn oude vader woont. Een zoekende die zich niet welkom voelt in zijn land, in een familie die hem als een vreemde beschouwt – tussen twee culturen waarin hij niet thuis is en met een halsstarrige bevlogenheid over Afrika die niet van deze eeuw is. Tegen de achtergrond van een (Zuid) Afrika waarin ieder zijn geloofwaardigheid verliest, wordt een mens geschetst die ontheemd is in zijn eigen lichaam.
BBC-documentairereeks Africa op NPO Doc
Maandag 24 Maart 2014 20:26
t/m Maandag 21 April 2014
De prachtige documentairereeks 'Africa' neemt je mee naar vijf uiteenlopende regio’s van Afrika en leert je haar landschappen en inwoners kennen. Vanuit de spanning tussen de wildernis en haar bewoners ontvouwt zich de dramatische schoonheid en kracht van dit majestueuze continent: prehistorisch ogende schoenbekooievaars strijden om de macht, dartele hagedissen verschalken letterlijk over de rug van leeuwen een maaltje en giraffen ontpoppen zich als meedogenloze vechters. Iedere aflevering belooft intieme oog-in-oog ontmoetingen met bijzondere dieren, betreedt nog onontdekte gebieden en toont nooit eerder gezien gedrag, zelfs van dieren die ons het meest bekend zijn. Vijf afleveringen, elke maandagavond één.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 05 Maart 2014 22:00
t/m Woensdag 30 April 2014
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Vrijdag 11 April
A Nomad’s Harvest - a retrospective of photographs by George Hallett
Aspects of a career spanning more than half a century. The works on show are from the collection of George Hallett and augmented by a comprehensive display of biographical information, as well as, book and record covers designed by Hallett. Included on this exhibition, amongst others, are recognisable images of Hout Bay, District Six, the Bo-Kaap, as well as immigrants and gypsies in London. His series of portraits of exiled South African writers, artists and musicians in London and France are of special interest.
Ana Ana - Photo Exhibition by Wafaa Samir
Wafaa Samir is a fine art photographer based in Cairo. She’s a graduate from the faculty of fine arts. She didn't study photography but with the help of internet and books she taught herself everything. She now works as a freelance photographer and a photo retoucher. She dedicates her spare time to create personal art projects. Wafaa is also a filmmaker (for the first time in Ana Ana) and a very personal artist. Photography is the way Wafaa has chosen to express herself. As she says in Ana Ana: she likes being behind her camera, where she can see everyone, but no one sees her. She says her camera is like her best friend.
Ana Ana - poëtische documentaire
Ana Ana – Arabisch voor Ik ben mezelf – is een poëtische documentaire van Corinne Egeraat en Petr Lom. In de nasleep van de Arabische lente geven vier jonge, creatieve Egyptische vrouwen moedig uiting aan hun innerlijke wereld. Sarah Ibrahim, Nadine Salib, Wafaa Samir en Sondos Shabayek filmen voor een belangrijk deel zelf. Ze vertellen over zichzelf en spelen met persoonlijke metaforen. Op een intieme manier zien we wat hun verlangens zijn en hoe ze op talloze obstakels botsen. Ana Ana is een ode aan zelfontplooiing en creatieve vrijheid van expressie in een tijd waarin het optimisme van de revolutie steeds meer verloren gaat. Openingsfilm Arab Women's Film Festival.
Apartheid and After - 13 Zuid-Afrikaanse fotografen
Laten zien hoezeer het recente verleden de waarneming van nu kleurt. Dat lijkt de rode draad te zijn die het werk van de dertien deelnemende fotografen na 1990 verbindt. Hoe spectaculair de verschillende selecties ook zijn, het is fotografie met een dubbele agenda - maar dan wel een in de positieve zin van het woord. Hier wordt vanuit de kennis van toen nauwkeurig scherp gesteld op het heden - en andersom. Paul Alberts, Hugh Exton, David Goldblatt, Pieter Hugo, Santu Mofokeng, Sabelo Mlangeni, Zanele Muholi, Daniel Naudé, Jo Ractliffe, Mikhael Subotzky, Guy Tillim, Paul Weinberg, Graeme Williams en de Market Photo Workshop in Johannesburg.
Du Bois in our time - exhibition
Final presentations of works by Ghanaian and UK artists, Bernard Akoi-Jackson, Adwoa Amoah, Ato Annan, Yaganoma Baatuolkuu, Serge Clottey, Kelvin Haizel, Kwesi Ohene-Ayeh , Mawuli Toffah, and Mary Evans. Mullti-media and site specific works will be presented in the Du Bois Museum and Mausoleum after several months of reflecting on the legacy of civil rights leader and Pan-Africanist, W.E.B. Du Bois, in our present era. Opening events will include a discussion, talk with artists and scholars, poetry and workshops over the 2 days. The entire programme of ‘Du Bois in our time’ Accra was sponsored by the Art Mentor Foundation Lucerne.
Look at you. How do we look at the African continent, and how do they look at us?
Duo exhibition. Frouwkje Smit has been collecting images and text about the African continent from the media since 2008. Smit finds that the way the continent is portrayed is subject to many biased ideas and clichés, and her expanding archive reflects this. In Lagos (Nigeria), photographer Karine Versluis met a number of young women who had come from eastern Nigeria to Lagos to start a new life for themselves. Some of them dreamed of going further, to Europe, because they had heard great stories about it. Versluis photographed the posters that hung above their beds, with images of a perfect and romantic Western world.
Mandela: Long Walk to Freedom (film)
De indrukwekkende levensreis van Nelson Madiba Mandela, een unieke visie op de ontstaansgeschiedenis van een modern icoon - vanaf zijn jeugd in een klein plattelandsdorp tot en met zijn presidentschap van Zuid-Afrika in de jaren 90. De film schetst een eerlijk portret van Mandela als jonge man met een voorkeur voor boksen, snelle auto's en mooie vrouwen, maar ook als een getalenteerd advocaat en vrijheidsstrijder die wapengeweld niet uit de weg ging om zijn politieke boodschap over te brengen. Regie Justin Chadwick (The Other Boleyn Girl), hoofdrollen Idris Elba (The Wire, Prometheus) en Naomie Harris (Skyfall).
Multi-media installation: Richard Mosse - The Enclave
Foam presents The Enclave by Richard Mosse, a major multi-media installation which represented Ireland at the 55th International Art Exhibition - La Biennale di Venezia. The installation, consisting of six large screens, represents the conflict situation in Congo and was shot with infrared film that was designed for camouflage detection resulting in vibrant, psychedelic magenta coloured sites of the jungle war zone. Besides the film installation, related photo works are shown.
Osaretin Ighile - sculpture
Osaretin Ighile’s (Nigeria 1965) work is informed by a sophisticated discourse on traditional philosophical concepts, a deep understanding of the aesthetic and cultural character of the African continent as well as an invigorating inclination and facility with various materials and methods. By inventively handling his material within a formalist sculptural framework combined with a highly developed experimental approach to making art, he creates work that is unorthodox, persistently innovative and encourages us to probe into common elements of the human experience.
Paperwork - Contemporary South African works on paper
Taking a thematic cue from materiality, PAPERWORK brings together more than 50 works by South African artists utilising paper in different ways across a range of various disciplines and techniques, from literal works such as drawing, printmaking and painting to collage, weaving, folding and digitization. The exhibition includes historical works from the mid-1970’s up until newly produced works from 2014, showing the diverse range of possibilities and influences of paper on art-making and how artists have found unique approaches to engaging with the material.
Rwanda 20 Years - photographs by Pieter Hugo and Lana Mesić
On April 7th 2014, it will have been 20 years since the genocide started in Rwanda. The international community didn’t take action and the country was obliged to find justice on its own. 20 years later some of the survivors say they have forgiven the people who killed their family members. Creative Court wonders: What could forgiveness be in a genocide context and how would one visualize it? South African photographer Pieter Hugo and Dutch photographer Lana Mesić went to Butare, in the south of Rwanda, in an attempt to find out. First short exhibition in series of exhibtiions and events.
Sexy Money - documentaire Karin Junger
Een muzikale documentaire over de emancipatie van Nigeriaanse vrouwen die in Europa zijn uitgebuit en vernederd als prostituee en nu, terug in Nigeria, vol levenslust, aan een nieuw leven beginnen. In de film vertellen zes vrouwen ontluisterende verhalen over hun leven in Europa en worden twee vrouwen gevolgd die na terugkomst in Nigeria een nieuw leven proberen op te bouwen: Janet en Laura. Karin Junger: “Wat er ook gebeurt, deze vrouwen blijven lachen. Een harde, stralende lach die aangeeft: ‘ik ben niet kapot te krijgen’. Nneka componeerde en zong speciaal voor Sexy Money vijf nummers.
Sightings if the Sacred: Cattle in India, Uganda and Madagascar - photographs by Daniel Naudé
For the past two years Naudé has focused on photographing cattle in societies where these animals are revered and venerated. This is a position far removed from the Western world where they are mostly seen as productive sources of milk, meat and skins. Naudé first photographed the Ankole cattle in Uganda, renowned for their majestic horns which ideally curve out and then inward. In Madagascar, the distinctive Zebu cattle form part of the Bara people's cosmology and ancestor worship. In India, the Brahmin culture sees cows, along with all other life forms, as manifestations of god.
Such, Such were the joys - drawings and paintings by Anton Kannemeyer
As South Africa moves into its 20th year of democracy, Kannemeyer continues to explode the idea of the 'rainbow nation' through the incisive satire with which he first eviscerated apartheid's officials and bureaucrats. New works will be included in the exhibition. These are often in the genre of extreme satire which can simplistically be described as 'politically incorrect', a term Kannemeyer regards as reductive. Transgression of our strong beliefs and the sacred stereotypes of race, sex and politics is unavoidable in order for satire to be both critical and playful about themes that often abound in contradictions that we choose not to see.
The Best of IDFA On Tour met A Letter to Nelson Mandela
Vier van de beste films van IDFA 2013 in één programma. In A Letter to Nelson Mandela, een persoonlijke reis aan de hand van een fictieve brief aan Mandela, spreekt de Zuid-Afrikaanse filmmaker Khalo Matabane met denkers, schrijvers, staatslieden en kunstenaars. Hij onderzoekt de betekenis van vrijheid, hereniging en vergeving in een wereld vol conflict en ongelijkheid, waarbij de stemmen van erudiete academici even zwaar wegen als die van Apartheid-overlevers als Charity Kondile, die stelt: "Ik ben gewoon maar een moeder, ik zit niet in de regering, ik ben gewoon vlees."
The Divine Comedy: Heaven, Hell, Purgatory revisited by Contemporary African Artists
On three floors, one each devoted to heaven, hell and purgatory, works of over 50 artists from all over Africa in a variety of media are presented: paintings, photographs, sculptures, videos, installations and performances. Against the background of the many Africa-related exhibitions of the past years, the MMK perceives the need to investigate the significance of African art not only in the post-colonial context but also with regard to aesthetics. The exhibition concept transports the universal issues of the Divine Comedy, an incunable of European literature, into the present and places them in a transnational contemporary context.
Traces of Ecstasy - Rotimi Fani-Kayode (1955-1989)
A provocative, multilayered photographic retrospective. This profoundly personal and political exploration of complex notions of desire, diaspora, and spirituality, imaginatively interprets the boundaries between spiritual and erotic fantasy, cultural and sexual difference. A seminal figure in 1980s black British and African contemporary art, Fani-Kayode’s timeless photographic tableaux make the black male body the focal point of enquiry. Ancestral rituals and a provocative, multi-layered symbolism fuse with archetypal motifs from European and African cultures and subcultures - inspired by what Yoruba priests call ‘the technique of ecstasy’.
Vrouwen van het water - foto's van Angèle Etoundi Essamba
In deze tentoonstelling nemen we u mee naar Ganvié, een vissersdorp aan de zuidkust van het West-Afrikaanse land Benin. Kenmerkend voor het dorp zijn de woningen op palen, zwevend boven het water van een lagune, het meer van Nokoué. Fotografe Angèle Etoundi Essamba (Cameroun) bezocht Ganvié de afgelopen jaren meerdere keren, ging in gesprek met de vrouwen en volgde hen in het ritme van hun dagelijks leven, waarin water zo’n cruciale rol speelt. Want terwijl de bewoners, de Toffinou, volledig omringd worden door water, is drinkwater schaars. De vrouwen spelen een belangrijke rol in het watermanagement, beheren de grote vaten met drinkwater en zijn uiterst zuinig in het gebruik ervan.
Zomertijd (theatervoorstelling op basis van J.,M.Coetzee's roman)
Guido Kleene, Eva van Manen en Hans Man in’t Veld maken met ‘Zomertijd’ een nieuwe voorstelling, gebaseerd op de roman Zomertijd/Summertime van J.M. Coetzee. In ‘Zomertijd’ wordt via een aantal fictieve ontmoetingen met minaressen, dansleraressen, een oude vader en kleinburgerlijke familieleden het beeld geschetst van de (fictieve) dode schrijver JM Coetzee, van voordat hij bekend werd. Het is een ontluisterend en uiterst komisch portret van een twijfelend schrijver tegen zijn wil in bij zijn oude vader woont. Een zoekende die zich niet welkom voelt in zijn land, in een familie die hem als een vreemde beschouwt – tussen twee culturen waarin hij niet thuis is en met een halsstarrige bevlogenheid over Afrika die niet van deze eeuw is. Tegen de achtergrond van een (Zuid) Afrika waarin ieder zijn geloofwaardigheid verliest, wordt een mens geschetst die ontheemd is in zijn eigen lichaam.
ASC Film seminar: From Namibia with love, in presence of filmmaker Laura Merilainen
Vrijdag 11 April 2014 15:00
The film’s charismatic main character Anita comes from Finland and her husband Salatiel is Namibian. In the 1970’s the couple assisted the Namibian Liberation Movement SWAPO who were fighting the South African occupation in order to free Namibia. In the middle of the struggle Anita and Salatiel had to make some difficult choices that lead to a conflict with the SWAPO leadership. The hardships the couple experienced in the 1970’s still haunts them. During the war Anita and Salatiel always defended those who could not defend themselves. Now almost 30 years later they are still carrying the burden of the past.
BBC-documentairereeks Africa op NPO Doc
Maandag 24 Maart 2014 20:26
t/m Maandag 21 April 2014
De prachtige documentairereeks 'Africa' neemt je mee naar vijf uiteenlopende regio’s van Afrika en leert je haar landschappen en inwoners kennen. Vanuit de spanning tussen de wildernis en haar bewoners ontvouwt zich de dramatische schoonheid en kracht van dit majestueuze continent: prehistorisch ogende schoenbekooievaars strijden om de macht, dartele hagedissen verschalken letterlijk over de rug van leeuwen een maaltje en giraffen ontpoppen zich als meedogenloze vechters. Iedere aflevering belooft intieme oog-in-oog ontmoetingen met bijzondere dieren, betreedt nog onontdekte gebieden en toont nooit eerder gezien gedrag, zelfs van dieren die ons het meest bekend zijn. Vijf afleveringen, elke maandagavond één.
Seun Kuti & Egypt 80
Vrijdag 11 April 2014 20:30
Seun Kuti en Egypt 80 behoeven weinig introductie. Seun is de jongste zoon van de legendarische afrobeat-pionier Fela Kuti. Egypt 80 is de geweldige band van Seuns vader. Toen Fela Kuti overleed in 1997 werd de 14-jarige Seun leadzanger van Egypt 80. Afrobeat is inmiddels een wereldwijd bekende inspiratiebron. En Seun Kuti is daarvan onvermijdelijk het boegbeeld.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 05 Maart 2014 22:00
t/m Woensdag 30 April 2014
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Zaterdag 12 April
A Nomad’s Harvest - a retrospective of photographs by George Hallett
Aspects of a career spanning more than half a century. The works on show are from the collection of George Hallett and augmented by a comprehensive display of biographical information, as well as, book and record covers designed by Hallett. Included on this exhibition, amongst others, are recognisable images of Hout Bay, District Six, the Bo-Kaap, as well as immigrants and gypsies in London. His series of portraits of exiled South African writers, artists and musicians in London and France are of special interest.
Africa Junctions - exhibition is the result of the photographic project on African cities
Stedelijk Museum Bureau Amsterdam – in cooperation with the new project space for art, design and architecture at the Looiersgracht 60 – proudly presents Lard Buurman – Africa Junctions. The exhibition is the result of the photographic project on African cities that Lard Buurman (b. 1969, Netherlands) started in the spring of 2008. Now, six years later, this project has been completed and crowned with the publication Africa Junctions. Capturing the City, published by Hatje Cantz Verlag, including three essays by distinguished writers from Senegal, Nigeria and South-Africa, and an exhibition.
African Masterpieces - The Story of the Kingdom of Ife
The first exhibition to focus on the art of Ife, an ancient city in modern day Nigeria. The artists of Ife made sculptures from metal, stone and terracotta that have placed the region on the map in terms of world art history. The exhibition displays some of the world's most sophisticated historical art works – more than 100 sculptures of metal, stone and terracotta from the 12th to 16th centuries tell the story of the African civilisation of Ife, ancestors of the Yoruba, one of the largest ethnic groups of modern day Nigeria. The exhibition has previously been on view in the USA, Great Britain and Spain.
Ana Ana - Photo Exhibition by Wafaa Samir
Wafaa Samir is a fine art photographer based in Cairo. She’s a graduate from the faculty of fine arts. She didn't study photography but with the help of internet and books she taught herself everything. She now works as a freelance photographer and a photo retoucher. She dedicates her spare time to create personal art projects. Wafaa is also a filmmaker (for the first time in Ana Ana) and a very personal artist. Photography is the way Wafaa has chosen to express herself. As she says in Ana Ana: she likes being behind her camera, where she can see everyone, but no one sees her. She says her camera is like her best friend.
Ana Ana - poëtische documentaire
Ana Ana – Arabisch voor Ik ben mezelf – is een poëtische documentaire van Corinne Egeraat en Petr Lom. In de nasleep van de Arabische lente geven vier jonge, creatieve Egyptische vrouwen moedig uiting aan hun innerlijke wereld. Sarah Ibrahim, Nadine Salib, Wafaa Samir en Sondos Shabayek filmen voor een belangrijk deel zelf. Ze vertellen over zichzelf en spelen met persoonlijke metaforen. Op een intieme manier zien we wat hun verlangens zijn en hoe ze op talloze obstakels botsen. Ana Ana is een ode aan zelfontplooiing en creatieve vrijheid van expressie in een tijd waarin het optimisme van de revolutie steeds meer verloren gaat. Openingsfilm Arab Women's Film Festival.
Apartheid and After - 13 Zuid-Afrikaanse fotografen
Laten zien hoezeer het recente verleden de waarneming van nu kleurt. Dat lijkt de rode draad te zijn die het werk van de dertien deelnemende fotografen na 1990 verbindt. Hoe spectaculair de verschillende selecties ook zijn, het is fotografie met een dubbele agenda - maar dan wel een in de positieve zin van het woord. Hier wordt vanuit de kennis van toen nauwkeurig scherp gesteld op het heden - en andersom. Paul Alberts, Hugh Exton, David Goldblatt, Pieter Hugo, Santu Mofokeng, Sabelo Mlangeni, Zanele Muholi, Daniel Naudé, Jo Ractliffe, Mikhael Subotzky, Guy Tillim, Paul Weinberg, Graeme Williams en de Market Photo Workshop in Johannesburg.
Du Bois in our time - exhibition
Final presentations of works by Ghanaian and UK artists, Bernard Akoi-Jackson, Adwoa Amoah, Ato Annan, Yaganoma Baatuolkuu, Serge Clottey, Kelvin Haizel, Kwesi Ohene-Ayeh , Mawuli Toffah, and Mary Evans. Mullti-media and site specific works will be presented in the Du Bois Museum and Mausoleum after several months of reflecting on the legacy of civil rights leader and Pan-Africanist, W.E.B. Du Bois, in our present era. Opening events will include a discussion, talk with artists and scholars, poetry and workshops over the 2 days. The entire programme of ‘Du Bois in our time’ Accra was sponsored by the Art Mentor Foundation Lucerne.
Look at you. How do we look at the African continent, and how do they look at us?
Duo exhibition. Frouwkje Smit has been collecting images and text about the African continent from the media since 2008. Smit finds that the way the continent is portrayed is subject to many biased ideas and clichés, and her expanding archive reflects this. In Lagos (Nigeria), photographer Karine Versluis met a number of young women who had come from eastern Nigeria to Lagos to start a new life for themselves. Some of them dreamed of going further, to Europe, because they had heard great stories about it. Versluis photographed the posters that hung above their beds, with images of a perfect and romantic Western world.
Mandela: Long Walk to Freedom (film)
De indrukwekkende levensreis van Nelson Madiba Mandela, een unieke visie op de ontstaansgeschiedenis van een modern icoon - vanaf zijn jeugd in een klein plattelandsdorp tot en met zijn presidentschap van Zuid-Afrika in de jaren 90. De film schetst een eerlijk portret van Mandela als jonge man met een voorkeur voor boksen, snelle auto's en mooie vrouwen, maar ook als een getalenteerd advocaat en vrijheidsstrijder die wapengeweld niet uit de weg ging om zijn politieke boodschap over te brengen. Regie Justin Chadwick (The Other Boleyn Girl), hoofdrollen Idris Elba (The Wire, Prometheus) en Naomie Harris (Skyfall).
Multi-media installation: Richard Mosse - The Enclave
Foam presents The Enclave by Richard Mosse, a major multi-media installation which represented Ireland at the 55th International Art Exhibition - La Biennale di Venezia. The installation, consisting of six large screens, represents the conflict situation in Congo and was shot with infrared film that was designed for camouflage detection resulting in vibrant, psychedelic magenta coloured sites of the jungle war zone. Besides the film installation, related photo works are shown.
Osaretin Ighile - sculpture
Osaretin Ighile’s (Nigeria 1965) work is informed by a sophisticated discourse on traditional philosophical concepts, a deep understanding of the aesthetic and cultural character of the African continent as well as an invigorating inclination and facility with various materials and methods. By inventively handling his material within a formalist sculptural framework combined with a highly developed experimental approach to making art, he creates work that is unorthodox, persistently innovative and encourages us to probe into common elements of the human experience.
Paperwork - Contemporary South African works on paper
Taking a thematic cue from materiality, PAPERWORK brings together more than 50 works by South African artists utilising paper in different ways across a range of various disciplines and techniques, from literal works such as drawing, printmaking and painting to collage, weaving, folding and digitization. The exhibition includes historical works from the mid-1970’s up until newly produced works from 2014, showing the diverse range of possibilities and influences of paper on art-making and how artists have found unique approaches to engaging with the material.
Sexy Money - documentaire Karin Junger
Een muzikale documentaire over de emancipatie van Nigeriaanse vrouwen die in Europa zijn uitgebuit en vernederd als prostituee en nu, terug in Nigeria, vol levenslust, aan een nieuw leven beginnen. In de film vertellen zes vrouwen ontluisterende verhalen over hun leven in Europa en worden twee vrouwen gevolgd die na terugkomst in Nigeria een nieuw leven proberen op te bouwen: Janet en Laura. Karin Junger: “Wat er ook gebeurt, deze vrouwen blijven lachen. Een harde, stralende lach die aangeeft: ‘ik ben niet kapot te krijgen’. Nneka componeerde en zong speciaal voor Sexy Money vijf nummers.
Sightings if the Sacred: Cattle in India, Uganda and Madagascar - photographs by Daniel Naudé
For the past two years Naudé has focused on photographing cattle in societies where these animals are revered and venerated. This is a position far removed from the Western world where they are mostly seen as productive sources of milk, meat and skins. Naudé first photographed the Ankole cattle in Uganda, renowned for their majestic horns which ideally curve out and then inward. In Madagascar, the distinctive Zebu cattle form part of the Bara people's cosmology and ancestor worship. In India, the Brahmin culture sees cows, along with all other life forms, as manifestations of god.
Such, Such were the joys - drawings and paintings by Anton Kannemeyer
As South Africa moves into its 20th year of democracy, Kannemeyer continues to explode the idea of the 'rainbow nation' through the incisive satire with which he first eviscerated apartheid's officials and bureaucrats. New works will be included in the exhibition. These are often in the genre of extreme satire which can simplistically be described as 'politically incorrect', a term Kannemeyer regards as reductive. Transgression of our strong beliefs and the sacred stereotypes of race, sex and politics is unavoidable in order for satire to be both critical and playful about themes that often abound in contradictions that we choose not to see.
The Best of IDFA On Tour met A Letter to Nelson Mandela
Vier van de beste films van IDFA 2013 in één programma. In A Letter to Nelson Mandela, een persoonlijke reis aan de hand van een fictieve brief aan Mandela, spreekt de Zuid-Afrikaanse filmmaker Khalo Matabane met denkers, schrijvers, staatslieden en kunstenaars. Hij onderzoekt de betekenis van vrijheid, hereniging en vergeving in een wereld vol conflict en ongelijkheid, waarbij de stemmen van erudiete academici even zwaar wegen als die van Apartheid-overlevers als Charity Kondile, die stelt: "Ik ben gewoon maar een moeder, ik zit niet in de regering, ik ben gewoon vlees."
The Divine Comedy: Heaven, Hell, Purgatory revisited by Contemporary African Artists
On three floors, one each devoted to heaven, hell and purgatory, works of over 50 artists from all over Africa in a variety of media are presented: paintings, photographs, sculptures, videos, installations and performances. Against the background of the many Africa-related exhibitions of the past years, the MMK perceives the need to investigate the significance of African art not only in the post-colonial context but also with regard to aesthetics. The exhibition concept transports the universal issues of the Divine Comedy, an incunable of European literature, into the present and places them in a transnational contemporary context.
The Needle and the Damage Done - prints by Diane Victor
For Diane Victor, making art ‘provides a way of working through troublesome images that lodge themselves persistently in her memory.’ The process is cathartic. The visual equivalent of psychoanalytic ‘talking cure’, Victor draws her subject matter from far and wide, pulling information from the media and personal encounters, transforming them into rich and heavily populated compositions, full-blown narratives employing her grotesque and characteristic iconography. In this exhibition, one sees Victor still pre-occupied with ‘the big “catholic” sins – greed, lust, envy and excess.
Traces of Ecstasy - Rotimi Fani-Kayode (1955-1989)
A provocative, multilayered photographic retrospective. This profoundly personal and political exploration of complex notions of desire, diaspora, and spirituality, imaginatively interprets the boundaries between spiritual and erotic fantasy, cultural and sexual difference. A seminal figure in 1980s black British and African contemporary art, Fani-Kayode’s timeless photographic tableaux make the black male body the focal point of enquiry. Ancestral rituals and a provocative, multi-layered symbolism fuse with archetypal motifs from European and African cultures and subcultures - inspired by what Yoruba priests call ‘the technique of ecstasy’.
Vrouwen van het water - foto's van Angèle Etoundi Essamba
In deze tentoonstelling nemen we u mee naar Ganvié, een vissersdorp aan de zuidkust van het West-Afrikaanse land Benin. Kenmerkend voor het dorp zijn de woningen op palen, zwevend boven het water van een lagune, het meer van Nokoué. Fotografe Angèle Etoundi Essamba (Cameroun) bezocht Ganvié de afgelopen jaren meerdere keren, ging in gesprek met de vrouwen en volgde hen in het ritme van hun dagelijks leven, waarin water zo’n cruciale rol speelt. Want terwijl de bewoners, de Toffinou, volledig omringd worden door water, is drinkwater schaars. De vrouwen spelen een belangrijke rol in het watermanagement, beheren de grote vaten met drinkwater en zijn uiterst zuinig in het gebruik ervan.
Zomertijd (theatervoorstelling op basis van J.,M.Coetzee's roman)
Guido Kleene, Eva van Manen en Hans Man in’t Veld maken met ‘Zomertijd’ een nieuwe voorstelling, gebaseerd op de roman Zomertijd/Summertime van J.M. Coetzee. In ‘Zomertijd’ wordt via een aantal fictieve ontmoetingen met minaressen, dansleraressen, een oude vader en kleinburgerlijke familieleden het beeld geschetst van de (fictieve) dode schrijver JM Coetzee, van voordat hij bekend werd. Het is een ontluisterend en uiterst komisch portret van een twijfelend schrijver tegen zijn wil in bij zijn oude vader woont. Een zoekende die zich niet welkom voelt in zijn land, in een familie die hem als een vreemde beschouwt – tussen twee culturen waarin hij niet thuis is en met een halsstarrige bevlogenheid over Afrika die niet van deze eeuw is. Tegen de achtergrond van een (Zuid) Afrika waarin ieder zijn geloofwaardigheid verliest, wordt een mens geschetst die ontheemd is in zijn eigen lichaam.
BBC-documentairereeks Africa op NPO Doc
Maandag 24 Maart 2014 20:26
t/m Maandag 21 April 2014
De prachtige documentairereeks 'Africa' neemt je mee naar vijf uiteenlopende regio’s van Afrika en leert je haar landschappen en inwoners kennen. Vanuit de spanning tussen de wildernis en haar bewoners ontvouwt zich de dramatische schoonheid en kracht van dit majestueuze continent: prehistorisch ogende schoenbekooievaars strijden om de macht, dartele hagedissen verschalken letterlijk over de rug van leeuwen een maaltje en giraffen ontpoppen zich als meedogenloze vechters. Iedere aflevering belooft intieme oog-in-oog ontmoetingen met bijzondere dieren, betreedt nog onontdekte gebieden en toont nooit eerder gezien gedrag, zelfs van dieren die ons het meest bekend zijn. Vijf afleveringen, elke maandagavond één.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 05 Maart 2014 22:00
t/m Woensdag 30 April 2014
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.