Agenda 11 - 17 Augustus 2019
Zondag 11 Augustus
'Underbelly' by Mia Chaplin (South Africa) & GOLUBOY by Desiré van den Berg (NL)
Mia Chaplin is a painter who lives and works in Cape Town and the second artist-in-residence at the gallery’s permanent space in Bos en Lommer, where she has been working on her new presentation for the past month.
Working in oil on canvas and paper, her highly expressive works are characterised by their rich impasto surfaces and visible brushstrokes. Chaplin’s most recent works emphasise a muted colour palette of pink fleshy tones and golden highlights, consisting of still lifes, figure studies and landscapes. For ‘Underbelly’ Chaplin created paintings and sculptural objects, in which she explores the crooked, misshapen and imperfect nature of intimate relationships as they manifest in private environments. Chaplin is interested in gendered power structures and how identity is performed through societally-entrenched femininity. The fracturing of these intimate images suggests a feeling of disrepair or destruction. There is an attempt to garner control and autonomy, a holding together of something which keeps falling apart. ‘Underbelly’ is the urge to create a solid feeling, and the need to understand and own agency.
nomansart
African productions at Edinburgh Fringe Festival 2019
The Edinburgh Festival Fringe is the largest arts festival in the world and takes place every August for over three weeks in Scotland’s capital city. The festival caters for everyone and includes theatre, comedy, dance, physical theatre, musicals, operas, music, exhibitions and events. In 2019 there are fourteen productions from Africa at the festival: Burkina Faso, Ivory Coast, Egypt, Guinea, Malawi, South Africa and Zimbabwe
Engel (Un Ange)
Engel (Un Ange) laat een stormachtige romance in Senegal zien, een regelrechte amour fou tussen twee verloren zielen: Thierry, een verslaafde Belgische wielrenner wiens carrière tanende is, en Fae, een jonge Senegalese prostituee. Ze vinden waardigheid en hoop bij elkaar om zich uit hun benarde situaties te bevrijden. Boven dit wederzijds gevoel primeert echter hun liefde voor elkaar. Tot Thierry zich onder invloed vreemd begint te gedragen. Wanneer Fae de volgende ochtend ontdekt dat Thierry overleden is, wordt ze gearresteerd ondanks haar onschuld. Om verder te kunnen met haar leven, moet ze terug naar de kamer waar het allemaal begon. Gebaseerd op de novelle Monoloog van iemand die het gewoon werd tegen zichzelf te praten van Dimitri Verhulst, die zich op zijn beurt liet inspireren door het dramatische levenseinde van de gevallen wielergod Frank Vandenbroucke. De eigenzinnige Vlaamse regisseur Koen Mortier (1965) maakte eerder o.a. Ex-Drummer en 22 Mei.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Mia and the White Lion
Het leven van de tien jaar oude Mia staat op zijn kop als haar familie besluit hun huis in Londen te verruilen voor een leeuwenboerderij in Zuid-Afrika. Zij mist haar vrienden. Als een mooie witte leeuw wordt geboren, slaagt ze erin een nauwe band op te bouwen met deze welp.
Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying afloat'
Zondag 4 augustus start de solo-expositie van de gerenommeerde Zuid-Afrikaanse kunstenaar Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying Afloat'. In zijn werk onderzoekt hij de menselijke strijd die hij op een figuratieve manier overbrengt. Ngqinambi's werk is momenteel te zien in de groepsexpositie 'Still here tomorrow...' van Zeitz Mocaa (het museum voor contemporaine Afrikaanse kunst in Kaapstad). Het museum kocht onlangs ook werk van hem aan. In 2011 was hij artist in resident bij de stichting Thami Mnyele in Amsterdam. In dat jaar exposeerde hij voor het laatst in Galerie 23 samen met de Ethiopische kunstenaar Mickaël Bethe-Selassie. De expositie 'Staying Afloat' loopt tot en met midden september. Houd voor de openingsdatum onze website in de gaten.
Philippe Dudouit - The Dynamics of Dust
'The Dynamics of Dust' is a long-term project by Philippe Dudouit (Switzerland, 1977), based on historical and geopolitical documentation, research and analysis. In this series, the photographer examines the new relationships that the nomadic indigenous inhabitants of the Sahelo-Saharan zone have established with a territory that is currently highly perilous. The project, which began in 2008, shows how a former tourist paradise has become a new theatre where human traffic is interlacing with terrorism, drugs and the weapons industry. At first glance, the rise of Islamic terrorism in this area is to blame, but a closer look reveals a reality that is much more complex. The area now faces a dangerous cocktail of underdevelopment, poverty and state failure. The new, transnational constellation of powers consists of armed islamists, human traffickers, drugs and weapon smugglers, topped off by international interests jockeying to win oil, gold and uranium mining rights. The lack of political vision for the area’s future, in combination with ongoing desertification due to climate change make up for a scenario in which a doomed generation is growing up.
Welkom Today - Ad van Denderen, Lebohang Tlali en vele anderen
Tentoonstelling waarin uiteenlopende perspectieven, generaties en geschiedenissen met elkaar worden verweven. Van oude en nieuwe foto’s van Ad van Denderen, Lebohang Tlali en scholieren tot familiealbums, krantenarchieven en interviews door Margalith Kleijwegt. Bijzonder vervolg op veel geprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika uit 1991. Vanaf 18 mei is in het Stedelijk de tentoonstelling Welkom Today te zien van fotografen Ad van Denderen (1943, Nederland) en Lebohang Tlali (1978, Zuid-Afrika). Vijfentwintig jaar na de verkiezing van Nelson Mandela tot president, brengen Van Denderen en Tlali een kritisch vervolg op het veelgeprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika (1991) waarin Van Denderen de laatste dagen van apartheid in het goudmijnstadje Welkom vastlegde. Welkom Today combineert oude en nieuwe foto’s van Van Denderen en Tlali met foto’s gemaakt door scholieren, familiealbums, krantenarchieven en verhalen van schrijver Margalith Kleijwegt. Niet alleen Welkom is sinds de afschaffing van apartheid veranderd, maar ik ook. Ik kijk 27 jaar later met andere ogen naar die plek. In plaats van in te zoomen zoals ik toen deed, zoek ik nu naar minder confronterende en eenduidige beelden.
William Kentridge – Ten Drawings for Projection: Tentoonstelling rond belangrijke korte films van Kentridge
Zondag 02 Juni 2019 15:00
t/m Zondag 01 September 2019
Eye Filmmuseum toont William Kentridge – Ten Drawings for Projection (1989-2011), een serie waarmee Kentridge in de jaren negentig doorbrak in de internationale kunstwereld. In 2015 schonk hij de serie aan Eye. Het zijn korte filmwerken die bestaan uit houtskooltekeningen waarin Kentridge stukken toevoegt, uitwist en weer overtekent – vaak zonder dit proces te verhullen. De meeste films gaan net als veel van zijn muziektheaterwerk vergezeld van muziek van componist Philip Miller. Ze geven een wijde blik op het oeuvre van Kentridge en een kijkje in het leven in ZuidAfrika na de afschaffing van de apartheid. Ook onderdeel van de tentoonstelling is de recente, op vijf schermen geprojecteerde video-installatie
O Sentimental Machine. De tentoonstelling wordt begeleid door een programma van films, talks en events.
Maandag 12 Augustus
'Underbelly' by Mia Chaplin (South Africa) & GOLUBOY by Desiré van den Berg (NL)
Mia Chaplin is a painter who lives and works in Cape Town and the second artist-in-residence at the gallery’s permanent space in Bos en Lommer, where she has been working on her new presentation for the past month.
Working in oil on canvas and paper, her highly expressive works are characterised by their rich impasto surfaces and visible brushstrokes. Chaplin’s most recent works emphasise a muted colour palette of pink fleshy tones and golden highlights, consisting of still lifes, figure studies and landscapes. For ‘Underbelly’ Chaplin created paintings and sculptural objects, in which she explores the crooked, misshapen and imperfect nature of intimate relationships as they manifest in private environments. Chaplin is interested in gendered power structures and how identity is performed through societally-entrenched femininity. The fracturing of these intimate images suggests a feeling of disrepair or destruction. There is an attempt to garner control and autonomy, a holding together of something which keeps falling apart. ‘Underbelly’ is the urge to create a solid feeling, and the need to understand and own agency.
nomansart
African productions at Edinburgh Fringe Festival 2019
The Edinburgh Festival Fringe is the largest arts festival in the world and takes place every August for over three weeks in Scotland’s capital city. The festival caters for everyone and includes theatre, comedy, dance, physical theatre, musicals, operas, music, exhibitions and events. In 2019 there are fourteen productions from Africa at the festival: Burkina Faso, Ivory Coast, Egypt, Guinea, Malawi, South Africa and Zimbabwe
Engel (Un Ange)
Engel (Un Ange) laat een stormachtige romance in Senegal zien, een regelrechte amour fou tussen twee verloren zielen: Thierry, een verslaafde Belgische wielrenner wiens carrière tanende is, en Fae, een jonge Senegalese prostituee. Ze vinden waardigheid en hoop bij elkaar om zich uit hun benarde situaties te bevrijden. Boven dit wederzijds gevoel primeert echter hun liefde voor elkaar. Tot Thierry zich onder invloed vreemd begint te gedragen. Wanneer Fae de volgende ochtend ontdekt dat Thierry overleden is, wordt ze gearresteerd ondanks haar onschuld. Om verder te kunnen met haar leven, moet ze terug naar de kamer waar het allemaal begon. Gebaseerd op de novelle Monoloog van iemand die het gewoon werd tegen zichzelf te praten van Dimitri Verhulst, die zich op zijn beurt liet inspireren door het dramatische levenseinde van de gevallen wielergod Frank Vandenbroucke. De eigenzinnige Vlaamse regisseur Koen Mortier (1965) maakte eerder o.a. Ex-Drummer en 22 Mei.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Mia and the White Lion
Het leven van de tien jaar oude Mia staat op zijn kop als haar familie besluit hun huis in Londen te verruilen voor een leeuwenboerderij in Zuid-Afrika. Zij mist haar vrienden. Als een mooie witte leeuw wordt geboren, slaagt ze erin een nauwe band op te bouwen met deze welp.
Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying afloat'
Zondag 4 augustus start de solo-expositie van de gerenommeerde Zuid-Afrikaanse kunstenaar Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying Afloat'. In zijn werk onderzoekt hij de menselijke strijd die hij op een figuratieve manier overbrengt. Ngqinambi's werk is momenteel te zien in de groepsexpositie 'Still here tomorrow...' van Zeitz Mocaa (het museum voor contemporaine Afrikaanse kunst in Kaapstad). Het museum kocht onlangs ook werk van hem aan. In 2011 was hij artist in resident bij de stichting Thami Mnyele in Amsterdam. In dat jaar exposeerde hij voor het laatst in Galerie 23 samen met de Ethiopische kunstenaar Mickaël Bethe-Selassie. De expositie 'Staying Afloat' loopt tot en met midden september. Houd voor de openingsdatum onze website in de gaten.
Philippe Dudouit - The Dynamics of Dust
'The Dynamics of Dust' is a long-term project by Philippe Dudouit (Switzerland, 1977), based on historical and geopolitical documentation, research and analysis. In this series, the photographer examines the new relationships that the nomadic indigenous inhabitants of the Sahelo-Saharan zone have established with a territory that is currently highly perilous. The project, which began in 2008, shows how a former tourist paradise has become a new theatre where human traffic is interlacing with terrorism, drugs and the weapons industry. At first glance, the rise of Islamic terrorism in this area is to blame, but a closer look reveals a reality that is much more complex. The area now faces a dangerous cocktail of underdevelopment, poverty and state failure. The new, transnational constellation of powers consists of armed islamists, human traffickers, drugs and weapon smugglers, topped off by international interests jockeying to win oil, gold and uranium mining rights. The lack of political vision for the area’s future, in combination with ongoing desertification due to climate change make up for a scenario in which a doomed generation is growing up.
Welkom Today - Ad van Denderen, Lebohang Tlali en vele anderen
Tentoonstelling waarin uiteenlopende perspectieven, generaties en geschiedenissen met elkaar worden verweven. Van oude en nieuwe foto’s van Ad van Denderen, Lebohang Tlali en scholieren tot familiealbums, krantenarchieven en interviews door Margalith Kleijwegt. Bijzonder vervolg op veel geprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika uit 1991. Vanaf 18 mei is in het Stedelijk de tentoonstelling Welkom Today te zien van fotografen Ad van Denderen (1943, Nederland) en Lebohang Tlali (1978, Zuid-Afrika). Vijfentwintig jaar na de verkiezing van Nelson Mandela tot president, brengen Van Denderen en Tlali een kritisch vervolg op het veelgeprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika (1991) waarin Van Denderen de laatste dagen van apartheid in het goudmijnstadje Welkom vastlegde. Welkom Today combineert oude en nieuwe foto’s van Van Denderen en Tlali met foto’s gemaakt door scholieren, familiealbums, krantenarchieven en verhalen van schrijver Margalith Kleijwegt. Niet alleen Welkom is sinds de afschaffing van apartheid veranderd, maar ik ook. Ik kijk 27 jaar later met andere ogen naar die plek. In plaats van in te zoomen zoals ik toen deed, zoek ik nu naar minder confronterende en eenduidige beelden.
William Kentridge – Ten Drawings for Projection: Tentoonstelling rond belangrijke korte films van Kentridge
Zondag 02 Juni 2019 15:00
t/m Zondag 01 September 2019
Eye Filmmuseum toont William Kentridge – Ten Drawings for Projection (1989-2011), een serie waarmee Kentridge in de jaren negentig doorbrak in de internationale kunstwereld. In 2015 schonk hij de serie aan Eye. Het zijn korte filmwerken die bestaan uit houtskooltekeningen waarin Kentridge stukken toevoegt, uitwist en weer overtekent – vaak zonder dit proces te verhullen. De meeste films gaan net als veel van zijn muziektheaterwerk vergezeld van muziek van componist Philip Miller. Ze geven een wijde blik op het oeuvre van Kentridge en een kijkje in het leven in ZuidAfrika na de afschaffing van de apartheid. Ook onderdeel van de tentoonstelling is de recente, op vijf schermen geprojecteerde video-installatie
O Sentimental Machine. De tentoonstelling wordt begeleid door een programma van films, talks en events.
Dinsdag 13 Augustus
'Underbelly' by Mia Chaplin (South Africa) & GOLUBOY by Desiré van den Berg (NL)
Mia Chaplin is a painter who lives and works in Cape Town and the second artist-in-residence at the gallery’s permanent space in Bos en Lommer, where she has been working on her new presentation for the past month.
Working in oil on canvas and paper, her highly expressive works are characterised by their rich impasto surfaces and visible brushstrokes. Chaplin’s most recent works emphasise a muted colour palette of pink fleshy tones and golden highlights, consisting of still lifes, figure studies and landscapes. For ‘Underbelly’ Chaplin created paintings and sculptural objects, in which she explores the crooked, misshapen and imperfect nature of intimate relationships as they manifest in private environments. Chaplin is interested in gendered power structures and how identity is performed through societally-entrenched femininity. The fracturing of these intimate images suggests a feeling of disrepair or destruction. There is an attempt to garner control and autonomy, a holding together of something which keeps falling apart. ‘Underbelly’ is the urge to create a solid feeling, and the need to understand and own agency.
nomansart
African productions at Edinburgh Fringe Festival 2019
The Edinburgh Festival Fringe is the largest arts festival in the world and takes place every August for over three weeks in Scotland’s capital city. The festival caters for everyone and includes theatre, comedy, dance, physical theatre, musicals, operas, music, exhibitions and events. In 2019 there are fourteen productions from Africa at the festival: Burkina Faso, Ivory Coast, Egypt, Guinea, Malawi, South Africa and Zimbabwe
Engel (Un Ange)
Engel (Un Ange) laat een stormachtige romance in Senegal zien, een regelrechte amour fou tussen twee verloren zielen: Thierry, een verslaafde Belgische wielrenner wiens carrière tanende is, en Fae, een jonge Senegalese prostituee. Ze vinden waardigheid en hoop bij elkaar om zich uit hun benarde situaties te bevrijden. Boven dit wederzijds gevoel primeert echter hun liefde voor elkaar. Tot Thierry zich onder invloed vreemd begint te gedragen. Wanneer Fae de volgende ochtend ontdekt dat Thierry overleden is, wordt ze gearresteerd ondanks haar onschuld. Om verder te kunnen met haar leven, moet ze terug naar de kamer waar het allemaal begon. Gebaseerd op de novelle Monoloog van iemand die het gewoon werd tegen zichzelf te praten van Dimitri Verhulst, die zich op zijn beurt liet inspireren door het dramatische levenseinde van de gevallen wielergod Frank Vandenbroucke. De eigenzinnige Vlaamse regisseur Koen Mortier (1965) maakte eerder o.a. Ex-Drummer en 22 Mei.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Mia and the White Lion
Het leven van de tien jaar oude Mia staat op zijn kop als haar familie besluit hun huis in Londen te verruilen voor een leeuwenboerderij in Zuid-Afrika. Zij mist haar vrienden. Als een mooie witte leeuw wordt geboren, slaagt ze erin een nauwe band op te bouwen met deze welp.
Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying afloat'
Zondag 4 augustus start de solo-expositie van de gerenommeerde Zuid-Afrikaanse kunstenaar Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying Afloat'. In zijn werk onderzoekt hij de menselijke strijd die hij op een figuratieve manier overbrengt. Ngqinambi's werk is momenteel te zien in de groepsexpositie 'Still here tomorrow...' van Zeitz Mocaa (het museum voor contemporaine Afrikaanse kunst in Kaapstad). Het museum kocht onlangs ook werk van hem aan. In 2011 was hij artist in resident bij de stichting Thami Mnyele in Amsterdam. In dat jaar exposeerde hij voor het laatst in Galerie 23 samen met de Ethiopische kunstenaar Mickaël Bethe-Selassie. De expositie 'Staying Afloat' loopt tot en met midden september. Houd voor de openingsdatum onze website in de gaten.
Philippe Dudouit - The Dynamics of Dust
'The Dynamics of Dust' is a long-term project by Philippe Dudouit (Switzerland, 1977), based on historical and geopolitical documentation, research and analysis. In this series, the photographer examines the new relationships that the nomadic indigenous inhabitants of the Sahelo-Saharan zone have established with a territory that is currently highly perilous. The project, which began in 2008, shows how a former tourist paradise has become a new theatre where human traffic is interlacing with terrorism, drugs and the weapons industry. At first glance, the rise of Islamic terrorism in this area is to blame, but a closer look reveals a reality that is much more complex. The area now faces a dangerous cocktail of underdevelopment, poverty and state failure. The new, transnational constellation of powers consists of armed islamists, human traffickers, drugs and weapon smugglers, topped off by international interests jockeying to win oil, gold and uranium mining rights. The lack of political vision for the area’s future, in combination with ongoing desertification due to climate change make up for a scenario in which a doomed generation is growing up.
Welkom Today - Ad van Denderen, Lebohang Tlali en vele anderen
Tentoonstelling waarin uiteenlopende perspectieven, generaties en geschiedenissen met elkaar worden verweven. Van oude en nieuwe foto’s van Ad van Denderen, Lebohang Tlali en scholieren tot familiealbums, krantenarchieven en interviews door Margalith Kleijwegt. Bijzonder vervolg op veel geprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika uit 1991. Vanaf 18 mei is in het Stedelijk de tentoonstelling Welkom Today te zien van fotografen Ad van Denderen (1943, Nederland) en Lebohang Tlali (1978, Zuid-Afrika). Vijfentwintig jaar na de verkiezing van Nelson Mandela tot president, brengen Van Denderen en Tlali een kritisch vervolg op het veelgeprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika (1991) waarin Van Denderen de laatste dagen van apartheid in het goudmijnstadje Welkom vastlegde. Welkom Today combineert oude en nieuwe foto’s van Van Denderen en Tlali met foto’s gemaakt door scholieren, familiealbums, krantenarchieven en verhalen van schrijver Margalith Kleijwegt. Niet alleen Welkom is sinds de afschaffing van apartheid veranderd, maar ik ook. Ik kijk 27 jaar later met andere ogen naar die plek. In plaats van in te zoomen zoals ik toen deed, zoek ik nu naar minder confronterende en eenduidige beelden.
William Kentridge – Ten Drawings for Projection: Tentoonstelling rond belangrijke korte films van Kentridge
Zondag 02 Juni 2019 15:00
t/m Zondag 01 September 2019
Eye Filmmuseum toont William Kentridge – Ten Drawings for Projection (1989-2011), een serie waarmee Kentridge in de jaren negentig doorbrak in de internationale kunstwereld. In 2015 schonk hij de serie aan Eye. Het zijn korte filmwerken die bestaan uit houtskooltekeningen waarin Kentridge stukken toevoegt, uitwist en weer overtekent – vaak zonder dit proces te verhullen. De meeste films gaan net als veel van zijn muziektheaterwerk vergezeld van muziek van componist Philip Miller. Ze geven een wijde blik op het oeuvre van Kentridge en een kijkje in het leven in ZuidAfrika na de afschaffing van de apartheid. Ook onderdeel van de tentoonstelling is de recente, op vijf schermen geprojecteerde video-installatie
O Sentimental Machine. De tentoonstelling wordt begeleid door een programma van films, talks en events.
Woensdag 14 Augustus
'Underbelly' by Mia Chaplin (South Africa) & GOLUBOY by Desiré van den Berg (NL)
Mia Chaplin is a painter who lives and works in Cape Town and the second artist-in-residence at the gallery’s permanent space in Bos en Lommer, where she has been working on her new presentation for the past month.
Working in oil on canvas and paper, her highly expressive works are characterised by their rich impasto surfaces and visible brushstrokes. Chaplin’s most recent works emphasise a muted colour palette of pink fleshy tones and golden highlights, consisting of still lifes, figure studies and landscapes. For ‘Underbelly’ Chaplin created paintings and sculptural objects, in which she explores the crooked, misshapen and imperfect nature of intimate relationships as they manifest in private environments. Chaplin is interested in gendered power structures and how identity is performed through societally-entrenched femininity. The fracturing of these intimate images suggests a feeling of disrepair or destruction. There is an attempt to garner control and autonomy, a holding together of something which keeps falling apart. ‘Underbelly’ is the urge to create a solid feeling, and the need to understand and own agency.
nomansart
African productions at Edinburgh Fringe Festival 2019
The Edinburgh Festival Fringe is the largest arts festival in the world and takes place every August for over three weeks in Scotland’s capital city. The festival caters for everyone and includes theatre, comedy, dance, physical theatre, musicals, operas, music, exhibitions and events. In 2019 there are fourteen productions from Africa at the festival: Burkina Faso, Ivory Coast, Egypt, Guinea, Malawi, South Africa and Zimbabwe
Engel (Un Ange)
Engel (Un Ange) laat een stormachtige romance in Senegal zien, een regelrechte amour fou tussen twee verloren zielen: Thierry, een verslaafde Belgische wielrenner wiens carrière tanende is, en Fae, een jonge Senegalese prostituee. Ze vinden waardigheid en hoop bij elkaar om zich uit hun benarde situaties te bevrijden. Boven dit wederzijds gevoel primeert echter hun liefde voor elkaar. Tot Thierry zich onder invloed vreemd begint te gedragen. Wanneer Fae de volgende ochtend ontdekt dat Thierry overleden is, wordt ze gearresteerd ondanks haar onschuld. Om verder te kunnen met haar leven, moet ze terug naar de kamer waar het allemaal begon. Gebaseerd op de novelle Monoloog van iemand die het gewoon werd tegen zichzelf te praten van Dimitri Verhulst, die zich op zijn beurt liet inspireren door het dramatische levenseinde van de gevallen wielergod Frank Vandenbroucke. De eigenzinnige Vlaamse regisseur Koen Mortier (1965) maakte eerder o.a. Ex-Drummer en 22 Mei.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Mia and the White Lion
Het leven van de tien jaar oude Mia staat op zijn kop als haar familie besluit hun huis in Londen te verruilen voor een leeuwenboerderij in Zuid-Afrika. Zij mist haar vrienden. Als een mooie witte leeuw wordt geboren, slaagt ze erin een nauwe band op te bouwen met deze welp.
Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying afloat'
Zondag 4 augustus start de solo-expositie van de gerenommeerde Zuid-Afrikaanse kunstenaar Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying Afloat'. In zijn werk onderzoekt hij de menselijke strijd die hij op een figuratieve manier overbrengt. Ngqinambi's werk is momenteel te zien in de groepsexpositie 'Still here tomorrow...' van Zeitz Mocaa (het museum voor contemporaine Afrikaanse kunst in Kaapstad). Het museum kocht onlangs ook werk van hem aan. In 2011 was hij artist in resident bij de stichting Thami Mnyele in Amsterdam. In dat jaar exposeerde hij voor het laatst in Galerie 23 samen met de Ethiopische kunstenaar Mickaël Bethe-Selassie. De expositie 'Staying Afloat' loopt tot en met midden september. Houd voor de openingsdatum onze website in de gaten.
Philippe Dudouit - The Dynamics of Dust
'The Dynamics of Dust' is a long-term project by Philippe Dudouit (Switzerland, 1977), based on historical and geopolitical documentation, research and analysis. In this series, the photographer examines the new relationships that the nomadic indigenous inhabitants of the Sahelo-Saharan zone have established with a territory that is currently highly perilous. The project, which began in 2008, shows how a former tourist paradise has become a new theatre where human traffic is interlacing with terrorism, drugs and the weapons industry. At first glance, the rise of Islamic terrorism in this area is to blame, but a closer look reveals a reality that is much more complex. The area now faces a dangerous cocktail of underdevelopment, poverty and state failure. The new, transnational constellation of powers consists of armed islamists, human traffickers, drugs and weapon smugglers, topped off by international interests jockeying to win oil, gold and uranium mining rights. The lack of political vision for the area’s future, in combination with ongoing desertification due to climate change make up for a scenario in which a doomed generation is growing up.
Welkom Today - Ad van Denderen, Lebohang Tlali en vele anderen
Tentoonstelling waarin uiteenlopende perspectieven, generaties en geschiedenissen met elkaar worden verweven. Van oude en nieuwe foto’s van Ad van Denderen, Lebohang Tlali en scholieren tot familiealbums, krantenarchieven en interviews door Margalith Kleijwegt. Bijzonder vervolg op veel geprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika uit 1991. Vanaf 18 mei is in het Stedelijk de tentoonstelling Welkom Today te zien van fotografen Ad van Denderen (1943, Nederland) en Lebohang Tlali (1978, Zuid-Afrika). Vijfentwintig jaar na de verkiezing van Nelson Mandela tot president, brengen Van Denderen en Tlali een kritisch vervolg op het veelgeprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika (1991) waarin Van Denderen de laatste dagen van apartheid in het goudmijnstadje Welkom vastlegde. Welkom Today combineert oude en nieuwe foto’s van Van Denderen en Tlali met foto’s gemaakt door scholieren, familiealbums, krantenarchieven en verhalen van schrijver Margalith Kleijwegt. Niet alleen Welkom is sinds de afschaffing van apartheid veranderd, maar ik ook. Ik kijk 27 jaar later met andere ogen naar die plek. In plaats van in te zoomen zoals ik toen deed, zoek ik nu naar minder confronterende en eenduidige beelden.
William Kentridge – Ten Drawings for Projection: Tentoonstelling rond belangrijke korte films van Kentridge
Zondag 02 Juni 2019 15:00
t/m Zondag 01 September 2019
Eye Filmmuseum toont William Kentridge – Ten Drawings for Projection (1989-2011), een serie waarmee Kentridge in de jaren negentig doorbrak in de internationale kunstwereld. In 2015 schonk hij de serie aan Eye. Het zijn korte filmwerken die bestaan uit houtskooltekeningen waarin Kentridge stukken toevoegt, uitwist en weer overtekent – vaak zonder dit proces te verhullen. De meeste films gaan net als veel van zijn muziektheaterwerk vergezeld van muziek van componist Philip Miller. Ze geven een wijde blik op het oeuvre van Kentridge en een kijkje in het leven in ZuidAfrika na de afschaffing van de apartheid. Ook onderdeel van de tentoonstelling is de recente, op vijf schermen geprojecteerde video-installatie
O Sentimental Machine. De tentoonstelling wordt begeleid door een programma van films, talks en events.
Donderdag 15 Augustus
'Underbelly' by Mia Chaplin (South Africa) & GOLUBOY by Desiré van den Berg (NL)
Mia Chaplin is a painter who lives and works in Cape Town and the second artist-in-residence at the gallery’s permanent space in Bos en Lommer, where she has been working on her new presentation for the past month.
Working in oil on canvas and paper, her highly expressive works are characterised by their rich impasto surfaces and visible brushstrokes. Chaplin’s most recent works emphasise a muted colour palette of pink fleshy tones and golden highlights, consisting of still lifes, figure studies and landscapes. For ‘Underbelly’ Chaplin created paintings and sculptural objects, in which she explores the crooked, misshapen and imperfect nature of intimate relationships as they manifest in private environments. Chaplin is interested in gendered power structures and how identity is performed through societally-entrenched femininity. The fracturing of these intimate images suggests a feeling of disrepair or destruction. There is an attempt to garner control and autonomy, a holding together of something which keeps falling apart. ‘Underbelly’ is the urge to create a solid feeling, and the need to understand and own agency.
nomansart
African productions at Edinburgh Fringe Festival 2019
The Edinburgh Festival Fringe is the largest arts festival in the world and takes place every August for over three weeks in Scotland’s capital city. The festival caters for everyone and includes theatre, comedy, dance, physical theatre, musicals, operas, music, exhibitions and events. In 2019 there are fourteen productions from Africa at the festival: Burkina Faso, Ivory Coast, Egypt, Guinea, Malawi, South Africa and Zimbabwe
Engel (Un Ange)
Engel (Un Ange) laat een stormachtige romance in Senegal zien, een regelrechte amour fou tussen twee verloren zielen: Thierry, een verslaafde Belgische wielrenner wiens carrière tanende is, en Fae, een jonge Senegalese prostituee. Ze vinden waardigheid en hoop bij elkaar om zich uit hun benarde situaties te bevrijden. Boven dit wederzijds gevoel primeert echter hun liefde voor elkaar. Tot Thierry zich onder invloed vreemd begint te gedragen. Wanneer Fae de volgende ochtend ontdekt dat Thierry overleden is, wordt ze gearresteerd ondanks haar onschuld. Om verder te kunnen met haar leven, moet ze terug naar de kamer waar het allemaal begon. Gebaseerd op de novelle Monoloog van iemand die het gewoon werd tegen zichzelf te praten van Dimitri Verhulst, die zich op zijn beurt liet inspireren door het dramatische levenseinde van de gevallen wielergod Frank Vandenbroucke. De eigenzinnige Vlaamse regisseur Koen Mortier (1965) maakte eerder o.a. Ex-Drummer en 22 Mei.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Mia and the White Lion
Het leven van de tien jaar oude Mia staat op zijn kop als haar familie besluit hun huis in Londen te verruilen voor een leeuwenboerderij in Zuid-Afrika. Zij mist haar vrienden. Als een mooie witte leeuw wordt geboren, slaagt ze erin een nauwe band op te bouwen met deze welp.
Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying afloat'
Zondag 4 augustus start de solo-expositie van de gerenommeerde Zuid-Afrikaanse kunstenaar Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying Afloat'. In zijn werk onderzoekt hij de menselijke strijd die hij op een figuratieve manier overbrengt. Ngqinambi's werk is momenteel te zien in de groepsexpositie 'Still here tomorrow...' van Zeitz Mocaa (het museum voor contemporaine Afrikaanse kunst in Kaapstad). Het museum kocht onlangs ook werk van hem aan. In 2011 was hij artist in resident bij de stichting Thami Mnyele in Amsterdam. In dat jaar exposeerde hij voor het laatst in Galerie 23 samen met de Ethiopische kunstenaar Mickaël Bethe-Selassie. De expositie 'Staying Afloat' loopt tot en met midden september. Houd voor de openingsdatum onze website in de gaten.
Philippe Dudouit - The Dynamics of Dust
'The Dynamics of Dust' is a long-term project by Philippe Dudouit (Switzerland, 1977), based on historical and geopolitical documentation, research and analysis. In this series, the photographer examines the new relationships that the nomadic indigenous inhabitants of the Sahelo-Saharan zone have established with a territory that is currently highly perilous. The project, which began in 2008, shows how a former tourist paradise has become a new theatre where human traffic is interlacing with terrorism, drugs and the weapons industry. At first glance, the rise of Islamic terrorism in this area is to blame, but a closer look reveals a reality that is much more complex. The area now faces a dangerous cocktail of underdevelopment, poverty and state failure. The new, transnational constellation of powers consists of armed islamists, human traffickers, drugs and weapon smugglers, topped off by international interests jockeying to win oil, gold and uranium mining rights. The lack of political vision for the area’s future, in combination with ongoing desertification due to climate change make up for a scenario in which a doomed generation is growing up.
Welkom Today - Ad van Denderen, Lebohang Tlali en vele anderen
Tentoonstelling waarin uiteenlopende perspectieven, generaties en geschiedenissen met elkaar worden verweven. Van oude en nieuwe foto’s van Ad van Denderen, Lebohang Tlali en scholieren tot familiealbums, krantenarchieven en interviews door Margalith Kleijwegt. Bijzonder vervolg op veel geprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika uit 1991. Vanaf 18 mei is in het Stedelijk de tentoonstelling Welkom Today te zien van fotografen Ad van Denderen (1943, Nederland) en Lebohang Tlali (1978, Zuid-Afrika). Vijfentwintig jaar na de verkiezing van Nelson Mandela tot president, brengen Van Denderen en Tlali een kritisch vervolg op het veelgeprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika (1991) waarin Van Denderen de laatste dagen van apartheid in het goudmijnstadje Welkom vastlegde. Welkom Today combineert oude en nieuwe foto’s van Van Denderen en Tlali met foto’s gemaakt door scholieren, familiealbums, krantenarchieven en verhalen van schrijver Margalith Kleijwegt. Niet alleen Welkom is sinds de afschaffing van apartheid veranderd, maar ik ook. Ik kijk 27 jaar later met andere ogen naar die plek. In plaats van in te zoomen zoals ik toen deed, zoek ik nu naar minder confronterende en eenduidige beelden.
World Cinema Amsterdam - 2019
Van 16 t/m 25 augustus vindt de negende editie plaats van World Cinema Amsterdam. In het festivalprogramma 2019 is er slechts één film uit Afrika: The Burial of Kojo van Samuel The Blitz, onderdeel van het competitieprogramma. Esi leeft met haar vader en moeder in een dorp aan de Ghanese kust. Maar het is daar moeilijk de eindjes aan elkaar te knopen en daarom besluit haar vader Kojo, op verzoek van zijn broer Kwabena, te verhuizen naar hoofdstad Accra. De relatie tussen die twee is door een vreselijk voorval in het verleden op zijn zachtst gezegd gespannen. Via bemiddeling van een oude vriend gaat Kojo aan de slag als illegaal mijnwerker in een goudmijn, maar al na de eerste dag keert hij niet terug. Esi, die eerder een onheilspellend visioen had, besluit haar vader te gaan zoeken. Het wordt een wonderbare zoektocht. Regisseur, visueel kunstenaar en rapper Sam Blitz Bazawule (a.k.a. Blitz the Ambassador) vertelt een verhaal dat diep verankerd is in de Ghanese folklore en verhaaltraditie, vol prachtig in beeld gebrachte magisch-realistische wendingen. Hij tekende niet alleen voor de regie, hij schreef voor dit speelfilmdebuut ook zelf het scenario en de score. Het resultaat: een visueel gedicht.
William Kentridge – Ten Drawings for Projection: Tentoonstelling rond belangrijke korte films van Kentridge
Zondag 02 Juni 2019 15:00
t/m Zondag 01 September 2019
Eye Filmmuseum toont William Kentridge – Ten Drawings for Projection (1989-2011), een serie waarmee Kentridge in de jaren negentig doorbrak in de internationale kunstwereld. In 2015 schonk hij de serie aan Eye. Het zijn korte filmwerken die bestaan uit houtskooltekeningen waarin Kentridge stukken toevoegt, uitwist en weer overtekent – vaak zonder dit proces te verhullen. De meeste films gaan net als veel van zijn muziektheaterwerk vergezeld van muziek van componist Philip Miller. Ze geven een wijde blik op het oeuvre van Kentridge en een kijkje in het leven in ZuidAfrika na de afschaffing van de apartheid. Ook onderdeel van de tentoonstelling is de recente, op vijf schermen geprojecteerde video-installatie
O Sentimental Machine. De tentoonstelling wordt begeleid door een programma van films, talks en events.
Vrijdag 16 Augustus
'Underbelly' by Mia Chaplin (South Africa) & GOLUBOY by Desiré van den Berg (NL)
Mia Chaplin is a painter who lives and works in Cape Town and the second artist-in-residence at the gallery’s permanent space in Bos en Lommer, where she has been working on her new presentation for the past month.
Working in oil on canvas and paper, her highly expressive works are characterised by their rich impasto surfaces and visible brushstrokes. Chaplin’s most recent works emphasise a muted colour palette of pink fleshy tones and golden highlights, consisting of still lifes, figure studies and landscapes. For ‘Underbelly’ Chaplin created paintings and sculptural objects, in which she explores the crooked, misshapen and imperfect nature of intimate relationships as they manifest in private environments. Chaplin is interested in gendered power structures and how identity is performed through societally-entrenched femininity. The fracturing of these intimate images suggests a feeling of disrepair or destruction. There is an attempt to garner control and autonomy, a holding together of something which keeps falling apart. ‘Underbelly’ is the urge to create a solid feeling, and the need to understand and own agency.
nomansart
African productions at Edinburgh Fringe Festival 2019
The Edinburgh Festival Fringe is the largest arts festival in the world and takes place every August for over three weeks in Scotland’s capital city. The festival caters for everyone and includes theatre, comedy, dance, physical theatre, musicals, operas, music, exhibitions and events. In 2019 there are fourteen productions from Africa at the festival: Burkina Faso, Ivory Coast, Egypt, Guinea, Malawi, South Africa and Zimbabwe
Engel (Un Ange)
Engel (Un Ange) laat een stormachtige romance in Senegal zien, een regelrechte amour fou tussen twee verloren zielen: Thierry, een verslaafde Belgische wielrenner wiens carrière tanende is, en Fae, een jonge Senegalese prostituee. Ze vinden waardigheid en hoop bij elkaar om zich uit hun benarde situaties te bevrijden. Boven dit wederzijds gevoel primeert echter hun liefde voor elkaar. Tot Thierry zich onder invloed vreemd begint te gedragen. Wanneer Fae de volgende ochtend ontdekt dat Thierry overleden is, wordt ze gearresteerd ondanks haar onschuld. Om verder te kunnen met haar leven, moet ze terug naar de kamer waar het allemaal begon. Gebaseerd op de novelle Monoloog van iemand die het gewoon werd tegen zichzelf te praten van Dimitri Verhulst, die zich op zijn beurt liet inspireren door het dramatische levenseinde van de gevallen wielergod Frank Vandenbroucke. De eigenzinnige Vlaamse regisseur Koen Mortier (1965) maakte eerder o.a. Ex-Drummer en 22 Mei.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Mia and the White Lion
Het leven van de tien jaar oude Mia staat op zijn kop als haar familie besluit hun huis in Londen te verruilen voor een leeuwenboerderij in Zuid-Afrika. Zij mist haar vrienden. Als een mooie witte leeuw wordt geboren, slaagt ze erin een nauwe band op te bouwen met deze welp.
Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying afloat'
Zondag 4 augustus start de solo-expositie van de gerenommeerde Zuid-Afrikaanse kunstenaar Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying Afloat'. In zijn werk onderzoekt hij de menselijke strijd die hij op een figuratieve manier overbrengt. Ngqinambi's werk is momenteel te zien in de groepsexpositie 'Still here tomorrow...' van Zeitz Mocaa (het museum voor contemporaine Afrikaanse kunst in Kaapstad). Het museum kocht onlangs ook werk van hem aan. In 2011 was hij artist in resident bij de stichting Thami Mnyele in Amsterdam. In dat jaar exposeerde hij voor het laatst in Galerie 23 samen met de Ethiopische kunstenaar Mickaël Bethe-Selassie. De expositie 'Staying Afloat' loopt tot en met midden september. Houd voor de openingsdatum onze website in de gaten.
Philippe Dudouit - The Dynamics of Dust
'The Dynamics of Dust' is a long-term project by Philippe Dudouit (Switzerland, 1977), based on historical and geopolitical documentation, research and analysis. In this series, the photographer examines the new relationships that the nomadic indigenous inhabitants of the Sahelo-Saharan zone have established with a territory that is currently highly perilous. The project, which began in 2008, shows how a former tourist paradise has become a new theatre where human traffic is interlacing with terrorism, drugs and the weapons industry. At first glance, the rise of Islamic terrorism in this area is to blame, but a closer look reveals a reality that is much more complex. The area now faces a dangerous cocktail of underdevelopment, poverty and state failure. The new, transnational constellation of powers consists of armed islamists, human traffickers, drugs and weapon smugglers, topped off by international interests jockeying to win oil, gold and uranium mining rights. The lack of political vision for the area’s future, in combination with ongoing desertification due to climate change make up for a scenario in which a doomed generation is growing up.
Welkom Today - Ad van Denderen, Lebohang Tlali en vele anderen
Tentoonstelling waarin uiteenlopende perspectieven, generaties en geschiedenissen met elkaar worden verweven. Van oude en nieuwe foto’s van Ad van Denderen, Lebohang Tlali en scholieren tot familiealbums, krantenarchieven en interviews door Margalith Kleijwegt. Bijzonder vervolg op veel geprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika uit 1991. Vanaf 18 mei is in het Stedelijk de tentoonstelling Welkom Today te zien van fotografen Ad van Denderen (1943, Nederland) en Lebohang Tlali (1978, Zuid-Afrika). Vijfentwintig jaar na de verkiezing van Nelson Mandela tot president, brengen Van Denderen en Tlali een kritisch vervolg op het veelgeprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika (1991) waarin Van Denderen de laatste dagen van apartheid in het goudmijnstadje Welkom vastlegde. Welkom Today combineert oude en nieuwe foto’s van Van Denderen en Tlali met foto’s gemaakt door scholieren, familiealbums, krantenarchieven en verhalen van schrijver Margalith Kleijwegt. Niet alleen Welkom is sinds de afschaffing van apartheid veranderd, maar ik ook. Ik kijk 27 jaar later met andere ogen naar die plek. In plaats van in te zoomen zoals ik toen deed, zoek ik nu naar minder confronterende en eenduidige beelden.
World Cinema Amsterdam - 2019
Van 16 t/m 25 augustus vindt de negende editie plaats van World Cinema Amsterdam. In het festivalprogramma 2019 is er slechts één film uit Afrika: The Burial of Kojo van Samuel The Blitz, onderdeel van het competitieprogramma. Esi leeft met haar vader en moeder in een dorp aan de Ghanese kust. Maar het is daar moeilijk de eindjes aan elkaar te knopen en daarom besluit haar vader Kojo, op verzoek van zijn broer Kwabena, te verhuizen naar hoofdstad Accra. De relatie tussen die twee is door een vreselijk voorval in het verleden op zijn zachtst gezegd gespannen. Via bemiddeling van een oude vriend gaat Kojo aan de slag als illegaal mijnwerker in een goudmijn, maar al na de eerste dag keert hij niet terug. Esi, die eerder een onheilspellend visioen had, besluit haar vader te gaan zoeken. Het wordt een wonderbare zoektocht. Regisseur, visueel kunstenaar en rapper Sam Blitz Bazawule (a.k.a. Blitz the Ambassador) vertelt een verhaal dat diep verankerd is in de Ghanese folklore en verhaaltraditie, vol prachtig in beeld gebrachte magisch-realistische wendingen. Hij tekende niet alleen voor de regie, hij schreef voor dit speelfilmdebuut ook zelf het scenario en de score. Het resultaat: een visueel gedicht.
William Kentridge – Ten Drawings for Projection: Tentoonstelling rond belangrijke korte films van Kentridge
Zondag 02 Juni 2019 15:00
t/m Zondag 01 September 2019
Eye Filmmuseum toont William Kentridge – Ten Drawings for Projection (1989-2011), een serie waarmee Kentridge in de jaren negentig doorbrak in de internationale kunstwereld. In 2015 schonk hij de serie aan Eye. Het zijn korte filmwerken die bestaan uit houtskooltekeningen waarin Kentridge stukken toevoegt, uitwist en weer overtekent – vaak zonder dit proces te verhullen. De meeste films gaan net als veel van zijn muziektheaterwerk vergezeld van muziek van componist Philip Miller. Ze geven een wijde blik op het oeuvre van Kentridge en een kijkje in het leven in ZuidAfrika na de afschaffing van de apartheid. Ook onderdeel van de tentoonstelling is de recente, op vijf schermen geprojecteerde video-installatie
O Sentimental Machine. De tentoonstelling wordt begeleid door een programma van films, talks en events.
Zaterdag 17 Augustus
'Underbelly' by Mia Chaplin (South Africa) & GOLUBOY by Desiré van den Berg (NL)
Mia Chaplin is a painter who lives and works in Cape Town and the second artist-in-residence at the gallery’s permanent space in Bos en Lommer, where she has been working on her new presentation for the past month.
Working in oil on canvas and paper, her highly expressive works are characterised by their rich impasto surfaces and visible brushstrokes. Chaplin’s most recent works emphasise a muted colour palette of pink fleshy tones and golden highlights, consisting of still lifes, figure studies and landscapes. For ‘Underbelly’ Chaplin created paintings and sculptural objects, in which she explores the crooked, misshapen and imperfect nature of intimate relationships as they manifest in private environments. Chaplin is interested in gendered power structures and how identity is performed through societally-entrenched femininity. The fracturing of these intimate images suggests a feeling of disrepair or destruction. There is an attempt to garner control and autonomy, a holding together of something which keeps falling apart. ‘Underbelly’ is the urge to create a solid feeling, and the need to understand and own agency.
nomansart
African productions at Edinburgh Fringe Festival 2019
The Edinburgh Festival Fringe is the largest arts festival in the world and takes place every August for over three weeks in Scotland’s capital city. The festival caters for everyone and includes theatre, comedy, dance, physical theatre, musicals, operas, music, exhibitions and events. In 2019 there are fourteen productions from Africa at the festival: Burkina Faso, Ivory Coast, Egypt, Guinea, Malawi, South Africa and Zimbabwe
Engel (Un Ange)
Engel (Un Ange) laat een stormachtige romance in Senegal zien, een regelrechte amour fou tussen twee verloren zielen: Thierry, een verslaafde Belgische wielrenner wiens carrière tanende is, en Fae, een jonge Senegalese prostituee. Ze vinden waardigheid en hoop bij elkaar om zich uit hun benarde situaties te bevrijden. Boven dit wederzijds gevoel primeert echter hun liefde voor elkaar. Tot Thierry zich onder invloed vreemd begint te gedragen. Wanneer Fae de volgende ochtend ontdekt dat Thierry overleden is, wordt ze gearresteerd ondanks haar onschuld. Om verder te kunnen met haar leven, moet ze terug naar de kamer waar het allemaal begon. Gebaseerd op de novelle Monoloog van iemand die het gewoon werd tegen zichzelf te praten van Dimitri Verhulst, die zich op zijn beurt liet inspireren door het dramatische levenseinde van de gevallen wielergod Frank Vandenbroucke. De eigenzinnige Vlaamse regisseur Koen Mortier (1965) maakte eerder o.a. Ex-Drummer en 22 Mei.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Mia and the White Lion
Het leven van de tien jaar oude Mia staat op zijn kop als haar familie besluit hun huis in Londen te verruilen voor een leeuwenboerderij in Zuid-Afrika. Zij mist haar vrienden. Als een mooie witte leeuw wordt geboren, slaagt ze erin een nauwe band op te bouwen met deze welp.
Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying afloat'
Zondag 4 augustus start de solo-expositie van de gerenommeerde Zuid-Afrikaanse kunstenaar Ndikhumbule Ngqinambi 'Staying Afloat'. In zijn werk onderzoekt hij de menselijke strijd die hij op een figuratieve manier overbrengt. Ngqinambi's werk is momenteel te zien in de groepsexpositie 'Still here tomorrow...' van Zeitz Mocaa (het museum voor contemporaine Afrikaanse kunst in Kaapstad). Het museum kocht onlangs ook werk van hem aan. In 2011 was hij artist in resident bij de stichting Thami Mnyele in Amsterdam. In dat jaar exposeerde hij voor het laatst in Galerie 23 samen met de Ethiopische kunstenaar Mickaël Bethe-Selassie. De expositie 'Staying Afloat' loopt tot en met midden september. Houd voor de openingsdatum onze website in de gaten.
Philippe Dudouit - The Dynamics of Dust
'The Dynamics of Dust' is a long-term project by Philippe Dudouit (Switzerland, 1977), based on historical and geopolitical documentation, research and analysis. In this series, the photographer examines the new relationships that the nomadic indigenous inhabitants of the Sahelo-Saharan zone have established with a territory that is currently highly perilous. The project, which began in 2008, shows how a former tourist paradise has become a new theatre where human traffic is interlacing with terrorism, drugs and the weapons industry. At first glance, the rise of Islamic terrorism in this area is to blame, but a closer look reveals a reality that is much more complex. The area now faces a dangerous cocktail of underdevelopment, poverty and state failure. The new, transnational constellation of powers consists of armed islamists, human traffickers, drugs and weapon smugglers, topped off by international interests jockeying to win oil, gold and uranium mining rights. The lack of political vision for the area’s future, in combination with ongoing desertification due to climate change make up for a scenario in which a doomed generation is growing up.
Welkom Today - Ad van Denderen, Lebohang Tlali en vele anderen
Tentoonstelling waarin uiteenlopende perspectieven, generaties en geschiedenissen met elkaar worden verweven. Van oude en nieuwe foto’s van Ad van Denderen, Lebohang Tlali en scholieren tot familiealbums, krantenarchieven en interviews door Margalith Kleijwegt. Bijzonder vervolg op veel geprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika uit 1991. Vanaf 18 mei is in het Stedelijk de tentoonstelling Welkom Today te zien van fotografen Ad van Denderen (1943, Nederland) en Lebohang Tlali (1978, Zuid-Afrika). Vijfentwintig jaar na de verkiezing van Nelson Mandela tot president, brengen Van Denderen en Tlali een kritisch vervolg op het veelgeprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika (1991) waarin Van Denderen de laatste dagen van apartheid in het goudmijnstadje Welkom vastlegde. Welkom Today combineert oude en nieuwe foto’s van Van Denderen en Tlali met foto’s gemaakt door scholieren, familiealbums, krantenarchieven en verhalen van schrijver Margalith Kleijwegt. Niet alleen Welkom is sinds de afschaffing van apartheid veranderd, maar ik ook. Ik kijk 27 jaar later met andere ogen naar die plek. In plaats van in te zoomen zoals ik toen deed, zoek ik nu naar minder confronterende en eenduidige beelden.
World Cinema Amsterdam - 2019
Van 16 t/m 25 augustus vindt de negende editie plaats van World Cinema Amsterdam. In het festivalprogramma 2019 is er slechts één film uit Afrika: The Burial of Kojo van Samuel The Blitz, onderdeel van het competitieprogramma. Esi leeft met haar vader en moeder in een dorp aan de Ghanese kust. Maar het is daar moeilijk de eindjes aan elkaar te knopen en daarom besluit haar vader Kojo, op verzoek van zijn broer Kwabena, te verhuizen naar hoofdstad Accra. De relatie tussen die twee is door een vreselijk voorval in het verleden op zijn zachtst gezegd gespannen. Via bemiddeling van een oude vriend gaat Kojo aan de slag als illegaal mijnwerker in een goudmijn, maar al na de eerste dag keert hij niet terug. Esi, die eerder een onheilspellend visioen had, besluit haar vader te gaan zoeken. Het wordt een wonderbare zoektocht. Regisseur, visueel kunstenaar en rapper Sam Blitz Bazawule (a.k.a. Blitz the Ambassador) vertelt een verhaal dat diep verankerd is in de Ghanese folklore en verhaaltraditie, vol prachtig in beeld gebrachte magisch-realistische wendingen. Hij tekende niet alleen voor de regie, hij schreef voor dit speelfilmdebuut ook zelf het scenario en de score. Het resultaat: een visueel gedicht.
William Kentridge – Ten Drawings for Projection: Tentoonstelling rond belangrijke korte films van Kentridge
Zondag 02 Juni 2019 15:00
t/m Zondag 01 September 2019
Eye Filmmuseum toont William Kentridge – Ten Drawings for Projection (1989-2011), een serie waarmee Kentridge in de jaren negentig doorbrak in de internationale kunstwereld. In 2015 schonk hij de serie aan Eye. Het zijn korte filmwerken die bestaan uit houtskooltekeningen waarin Kentridge stukken toevoegt, uitwist en weer overtekent – vaak zonder dit proces te verhullen. De meeste films gaan net als veel van zijn muziektheaterwerk vergezeld van muziek van componist Philip Miller. Ze geven een wijde blik op het oeuvre van Kentridge en een kijkje in het leven in ZuidAfrika na de afschaffing van de apartheid. Ook onderdeel van de tentoonstelling is de recente, op vijf schermen geprojecteerde video-installatie
O Sentimental Machine. De tentoonstelling wordt begeleid door een programma van films, talks en events.
Noorderzon 2019 - Concert op het Dok: Kokoko (Congo)
Zaterdag 17 Augustus 2019 22:30 - 23:59
Hoopgevende Congolese dansmuziek uit de underground van Kinshasa: Tegen de achtergrond van het politiek instabiele Congo is in de afgelopen jaren een spannende, revolutionaire muziekscene in hoofdstad Kinshasa ontstaan. Eén van de toonaangevende bands uit deze scene is KOKOKO!. Zelf zeggen ze de soundtrack van de toekomst van Kinshasa te maken. Hoe zo’n soundtrack klinkt? Hun combinatie van industriële 808 drummachines, synthesizers en zelfontworpen - van straatafval gemaakte - muziekinstrumenten creëert een onmiskenbaar geluid: rauw en vrij, vol aanstekelijke beats. Met krachtige vocalen, opzwepende dansbewegingen en rinkelende remschijven brengen ze deze zomer een hoopgevend – en heel dansbaar - geluid naar Het Dok.