Agenda 12 - 18 Januari 2020
Zondag 12 Januari
Adorned - The Fashionable Show
De tentoonstelling Adorned - The Fashionable Show presenteert intrigerende en uitdagende mode-gerelateerde fotografieprojecten gemaakt door een nieuwe generatie beeldend kunstenaars. Ze werken allemaal met mode, maar de meesten zijn geen uitgesproken modefotografen. Voor hen gaat mode en stijl in de eerste plaats om persoonlijke expressie waarbij identiteit, diversiteit en politiek en sociale inclusiviteit onlosmakelijk een grote rol spelen. Sommige kunstenaars uit de tentoonstelling zijn al ontdekt door gerenommeerde modemerken, anderen blijven werken vanuit hun eigen gemeenschap: uitgesproken, uitdagend, kritisch of provocerend, maar altijd zeer relevant in een tijd die wordt gekenmerkt door fundamentele machtsverschuivingen waarin toegang, diversiteit en identiteit centraal staan –een verschuiving die nergens zo zichtbaar en zo uitgesproken is als in de wijze waarop wij ons kleden en presenteren. DEELNEMENDE KUNSTENAARS o.a.: Justin Dingwall (Zuid-Afrika), Casper Kofi (Nederland), The Sartists (Zuid-Afrika), en vele anderen
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Fixing Shadows - werk van Eric Gyamfi (Ghana)
Foam presenteert de tentoonstelling Fixing Shadows met het werk van Eric Gyamfi (1990, GH), die door een internationale jury is geselecteerd als de winnaar van de Foam Paul Huf Award 2019. Door middel van storytelling positioneert Eric Gyamfi zijn eigen verleden binnen een universele ervaring van verbondenheid. Zijn zelfportretten en dagboekachtige installaties over zijn eigen nomadische bestaan zijn uiterst persoonlijk, maar overstijgen tegelijkertijd de individuele ervaring. De kunstenaar gebruikt een scala aan beeldtechnieken om gestalte te geven aan herinneringen die het midden houden tussen autobiografisch en fictief. Zijn werk bestaat uit collages, tekst, geluid en foto’s die werden ontwikkeld volgens uiteenlopende procedés, zoals cyanotypie en zeefdruk. Foam nodigde Gyamfi uit om zijn beeldverhalen te vertalen naar de muren van het museum. De resulterende installaties bevragen de betekenis van een fotografisch beeld als weergave van de werkelijkheid of vastlegging van een persoonlijke herinnering. In plaats daarvan wordt de foto gepresenteerd als een krachtig maar ambigu middel om verhalen te vertellen – of ze nu waar zijn of niet.
Lubaina Himid (UK / Zanzibar) - The Grab Test
De Britse kunstenares Lubaina Himid (Zanzibar, 1954) is een van de belangrijkste kunstenaars van dit moment. Himid was in de jaren ’80 een centrale figuur binnen de ‘British Black Arts Movement’. Deze kunstenaarsbeweging eiste meer zichtbaarheid en erkenning voor Zwarte kunstenaars en de Zwarte identiteit in het algemeen. In haar werk houdt Himid zich sindsdien met dit onderwerp bezig. Met schilderijen, collages, tekeningen en textielwerken stelt ze de onzichtbaarheid van Zwarte mensen— in het bijzonder vrouwen —binnen de Westerse cultuur ter discussie. The Grab Test is Lubaina Himids eerste solotentoonstelling in Nederland, waarbij zowel nieuw als bestaand werk is samengebracht (te zien op locatie Hal). The Grab Test is de titel van de gehele tentoonstelling, maar ook van het werk dat ze speciaal voor het Frans Hals Museum maakte: een monumentaal werk van beschilderde Nederlandse waxstoffen. Himid maakte dit werk in dialoog met 17e-eeuwse damasten uit de collectie van het Frans Hals Museum (te zien op locatie Hof). Waar de wit in wit gewoven damasten voorzien zijn van motieven en ontwerpen die refereren aan de rijkdom en de culturele beeldvorming uit de 17e eeuw, handelen Himids motieven over de schoonheid en de rijkdom van de dagelijkse ervaringen van de vrouwen die de Nederlandse waxstoffen kopen en dragen.
Positions #5 - Telling Untold Stories
Curators: Nick Aikens, Evelien Scheltinga (assistent curator). A fresh perspective on the art scene in the Netherlands. For the fifth edition of the exhibition series Positions, the Van Abbemuseum includes new and recent work by five artists living and working in the Netherlands. These solo presentations, shown in dialogue with one another, constitute some of the most compelling artistic practices being made in the country today. With Mounira al Solh, Mercedes Azpilicueta, Anna Dasović, Em’kal Eyongakpa (Cameroon, 1981) and Quinsy Gario. Having presented their work abroad, they are now making their museum solo debuts in the Netherlands. The artists in Positions #5 work with different forms of storytelling, witnessing and giving testimony. They do this in relation to forgotten, marginalised or silenced histories. These stories span nineteenth-century novels in Argentina, voices from the rivers of Cameroon or the 1969 uprisings in Curaçao. They range from deeply personal accounts to classified state documents. The stories the artist's work with are mediated through diverse and imaginative formats. Tapestries, embroidery, hand-crafted dolls and sound compositions can all be seen, heard and felt throughout the series of exhibitions. Taken together Positions #5: Telling Untold Stories invites visitors to experience and encounter stories in myriad ways.
Roots & Routes 10 years Galerie Sanaa
Jubileumexpositie waar hedendaagse kunst van Afrikaanse, Nederlandse en Midden-Oosten kunstenaars, is samengebracht in 1 expositie. SANAA laat al 10 jaar deze combinatie zien, waarbij verschillende culturen en beeldtalen samenkomen, hybride, dynamisch en divers. Roots & Routes is samengesteld door Lydia van Oosten, Trudi van Zadelhoff en Berthe Schoonman. Met 19 kunstenaars : Anneke Wilbrink (NL), Ato Malinda (Kenia/UK), Atta Kwami (Ghana/UK), Carina Ellemers (NL), Fatima Barznge (Irak Koerdistan/NL), Halina Zalewska (Polen/NL),Isabel Ferrand (Portugal/NL), Jessica Skowroneck (NL), Joel Mpah Dooh (Kameroen), Joyce Overheul (NL), Jouni Toni (Finland), Maarten Dekker (NL), Mariaan van den Berg (RSA/NL), Michael Tsegaye (Ethiopie), Myriam Mihindou (Gabon/ Fr), Nan Groot Antink (NL), Option Dzikamai Nyahunzvi (Zimbabwe), Rabi Koria (Syrie/NL), Ton Kraayeveld (NL).
Maandag 13 Januari
Adorned - The Fashionable Show
De tentoonstelling Adorned - The Fashionable Show presenteert intrigerende en uitdagende mode-gerelateerde fotografieprojecten gemaakt door een nieuwe generatie beeldend kunstenaars. Ze werken allemaal met mode, maar de meesten zijn geen uitgesproken modefotografen. Voor hen gaat mode en stijl in de eerste plaats om persoonlijke expressie waarbij identiteit, diversiteit en politiek en sociale inclusiviteit onlosmakelijk een grote rol spelen. Sommige kunstenaars uit de tentoonstelling zijn al ontdekt door gerenommeerde modemerken, anderen blijven werken vanuit hun eigen gemeenschap: uitgesproken, uitdagend, kritisch of provocerend, maar altijd zeer relevant in een tijd die wordt gekenmerkt door fundamentele machtsverschuivingen waarin toegang, diversiteit en identiteit centraal staan –een verschuiving die nergens zo zichtbaar en zo uitgesproken is als in de wijze waarop wij ons kleden en presenteren. DEELNEMENDE KUNSTENAARS o.a.: Justin Dingwall (Zuid-Afrika), Casper Kofi (Nederland), The Sartists (Zuid-Afrika), en vele anderen
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Fixing Shadows - werk van Eric Gyamfi (Ghana)
Foam presenteert de tentoonstelling Fixing Shadows met het werk van Eric Gyamfi (1990, GH), die door een internationale jury is geselecteerd als de winnaar van de Foam Paul Huf Award 2019. Door middel van storytelling positioneert Eric Gyamfi zijn eigen verleden binnen een universele ervaring van verbondenheid. Zijn zelfportretten en dagboekachtige installaties over zijn eigen nomadische bestaan zijn uiterst persoonlijk, maar overstijgen tegelijkertijd de individuele ervaring. De kunstenaar gebruikt een scala aan beeldtechnieken om gestalte te geven aan herinneringen die het midden houden tussen autobiografisch en fictief. Zijn werk bestaat uit collages, tekst, geluid en foto’s die werden ontwikkeld volgens uiteenlopende procedés, zoals cyanotypie en zeefdruk. Foam nodigde Gyamfi uit om zijn beeldverhalen te vertalen naar de muren van het museum. De resulterende installaties bevragen de betekenis van een fotografisch beeld als weergave van de werkelijkheid of vastlegging van een persoonlijke herinnering. In plaats daarvan wordt de foto gepresenteerd als een krachtig maar ambigu middel om verhalen te vertellen – of ze nu waar zijn of niet.
Lubaina Himid (UK / Zanzibar) - The Grab Test
De Britse kunstenares Lubaina Himid (Zanzibar, 1954) is een van de belangrijkste kunstenaars van dit moment. Himid was in de jaren ’80 een centrale figuur binnen de ‘British Black Arts Movement’. Deze kunstenaarsbeweging eiste meer zichtbaarheid en erkenning voor Zwarte kunstenaars en de Zwarte identiteit in het algemeen. In haar werk houdt Himid zich sindsdien met dit onderwerp bezig. Met schilderijen, collages, tekeningen en textielwerken stelt ze de onzichtbaarheid van Zwarte mensen— in het bijzonder vrouwen —binnen de Westerse cultuur ter discussie. The Grab Test is Lubaina Himids eerste solotentoonstelling in Nederland, waarbij zowel nieuw als bestaand werk is samengebracht (te zien op locatie Hal). The Grab Test is de titel van de gehele tentoonstelling, maar ook van het werk dat ze speciaal voor het Frans Hals Museum maakte: een monumentaal werk van beschilderde Nederlandse waxstoffen. Himid maakte dit werk in dialoog met 17e-eeuwse damasten uit de collectie van het Frans Hals Museum (te zien op locatie Hof). Waar de wit in wit gewoven damasten voorzien zijn van motieven en ontwerpen die refereren aan de rijkdom en de culturele beeldvorming uit de 17e eeuw, handelen Himids motieven over de schoonheid en de rijkdom van de dagelijkse ervaringen van de vrouwen die de Nederlandse waxstoffen kopen en dragen.
Positions #5 - Telling Untold Stories
Curators: Nick Aikens, Evelien Scheltinga (assistent curator). A fresh perspective on the art scene in the Netherlands. For the fifth edition of the exhibition series Positions, the Van Abbemuseum includes new and recent work by five artists living and working in the Netherlands. These solo presentations, shown in dialogue with one another, constitute some of the most compelling artistic practices being made in the country today. With Mounira al Solh, Mercedes Azpilicueta, Anna Dasović, Em’kal Eyongakpa (Cameroon, 1981) and Quinsy Gario. Having presented their work abroad, they are now making their museum solo debuts in the Netherlands. The artists in Positions #5 work with different forms of storytelling, witnessing and giving testimony. They do this in relation to forgotten, marginalised or silenced histories. These stories span nineteenth-century novels in Argentina, voices from the rivers of Cameroon or the 1969 uprisings in Curaçao. They range from deeply personal accounts to classified state documents. The stories the artist's work with are mediated through diverse and imaginative formats. Tapestries, embroidery, hand-crafted dolls and sound compositions can all be seen, heard and felt throughout the series of exhibitions. Taken together Positions #5: Telling Untold Stories invites visitors to experience and encounter stories in myriad ways.
Roots & Routes 10 years Galerie Sanaa
Jubileumexpositie waar hedendaagse kunst van Afrikaanse, Nederlandse en Midden-Oosten kunstenaars, is samengebracht in 1 expositie. SANAA laat al 10 jaar deze combinatie zien, waarbij verschillende culturen en beeldtalen samenkomen, hybride, dynamisch en divers. Roots & Routes is samengesteld door Lydia van Oosten, Trudi van Zadelhoff en Berthe Schoonman. Met 19 kunstenaars : Anneke Wilbrink (NL), Ato Malinda (Kenia/UK), Atta Kwami (Ghana/UK), Carina Ellemers (NL), Fatima Barznge (Irak Koerdistan/NL), Halina Zalewska (Polen/NL),Isabel Ferrand (Portugal/NL), Jessica Skowroneck (NL), Joel Mpah Dooh (Kameroen), Joyce Overheul (NL), Jouni Toni (Finland), Maarten Dekker (NL), Mariaan van den Berg (RSA/NL), Michael Tsegaye (Ethiopie), Myriam Mihindou (Gabon/ Fr), Nan Groot Antink (NL), Option Dzikamai Nyahunzvi (Zimbabwe), Rabi Koria (Syrie/NL), Ton Kraayeveld (NL).
Dinsdag 14 Januari
Adorned - The Fashionable Show
De tentoonstelling Adorned - The Fashionable Show presenteert intrigerende en uitdagende mode-gerelateerde fotografieprojecten gemaakt door een nieuwe generatie beeldend kunstenaars. Ze werken allemaal met mode, maar de meesten zijn geen uitgesproken modefotografen. Voor hen gaat mode en stijl in de eerste plaats om persoonlijke expressie waarbij identiteit, diversiteit en politiek en sociale inclusiviteit onlosmakelijk een grote rol spelen. Sommige kunstenaars uit de tentoonstelling zijn al ontdekt door gerenommeerde modemerken, anderen blijven werken vanuit hun eigen gemeenschap: uitgesproken, uitdagend, kritisch of provocerend, maar altijd zeer relevant in een tijd die wordt gekenmerkt door fundamentele machtsverschuivingen waarin toegang, diversiteit en identiteit centraal staan –een verschuiving die nergens zo zichtbaar en zo uitgesproken is als in de wijze waarop wij ons kleden en presenteren. DEELNEMENDE KUNSTENAARS o.a.: Justin Dingwall (Zuid-Afrika), Casper Kofi (Nederland), The Sartists (Zuid-Afrika), en vele anderen
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Fixing Shadows - werk van Eric Gyamfi (Ghana)
Foam presenteert de tentoonstelling Fixing Shadows met het werk van Eric Gyamfi (1990, GH), die door een internationale jury is geselecteerd als de winnaar van de Foam Paul Huf Award 2019. Door middel van storytelling positioneert Eric Gyamfi zijn eigen verleden binnen een universele ervaring van verbondenheid. Zijn zelfportretten en dagboekachtige installaties over zijn eigen nomadische bestaan zijn uiterst persoonlijk, maar overstijgen tegelijkertijd de individuele ervaring. De kunstenaar gebruikt een scala aan beeldtechnieken om gestalte te geven aan herinneringen die het midden houden tussen autobiografisch en fictief. Zijn werk bestaat uit collages, tekst, geluid en foto’s die werden ontwikkeld volgens uiteenlopende procedés, zoals cyanotypie en zeefdruk. Foam nodigde Gyamfi uit om zijn beeldverhalen te vertalen naar de muren van het museum. De resulterende installaties bevragen de betekenis van een fotografisch beeld als weergave van de werkelijkheid of vastlegging van een persoonlijke herinnering. In plaats daarvan wordt de foto gepresenteerd als een krachtig maar ambigu middel om verhalen te vertellen – of ze nu waar zijn of niet.
Lubaina Himid (UK / Zanzibar) - The Grab Test
De Britse kunstenares Lubaina Himid (Zanzibar, 1954) is een van de belangrijkste kunstenaars van dit moment. Himid was in de jaren ’80 een centrale figuur binnen de ‘British Black Arts Movement’. Deze kunstenaarsbeweging eiste meer zichtbaarheid en erkenning voor Zwarte kunstenaars en de Zwarte identiteit in het algemeen. In haar werk houdt Himid zich sindsdien met dit onderwerp bezig. Met schilderijen, collages, tekeningen en textielwerken stelt ze de onzichtbaarheid van Zwarte mensen— in het bijzonder vrouwen —binnen de Westerse cultuur ter discussie. The Grab Test is Lubaina Himids eerste solotentoonstelling in Nederland, waarbij zowel nieuw als bestaand werk is samengebracht (te zien op locatie Hal). The Grab Test is de titel van de gehele tentoonstelling, maar ook van het werk dat ze speciaal voor het Frans Hals Museum maakte: een monumentaal werk van beschilderde Nederlandse waxstoffen. Himid maakte dit werk in dialoog met 17e-eeuwse damasten uit de collectie van het Frans Hals Museum (te zien op locatie Hof). Waar de wit in wit gewoven damasten voorzien zijn van motieven en ontwerpen die refereren aan de rijkdom en de culturele beeldvorming uit de 17e eeuw, handelen Himids motieven over de schoonheid en de rijkdom van de dagelijkse ervaringen van de vrouwen die de Nederlandse waxstoffen kopen en dragen.
Positions #5 - Telling Untold Stories
Curators: Nick Aikens, Evelien Scheltinga (assistent curator). A fresh perspective on the art scene in the Netherlands. For the fifth edition of the exhibition series Positions, the Van Abbemuseum includes new and recent work by five artists living and working in the Netherlands. These solo presentations, shown in dialogue with one another, constitute some of the most compelling artistic practices being made in the country today. With Mounira al Solh, Mercedes Azpilicueta, Anna Dasović, Em’kal Eyongakpa (Cameroon, 1981) and Quinsy Gario. Having presented their work abroad, they are now making their museum solo debuts in the Netherlands. The artists in Positions #5 work with different forms of storytelling, witnessing and giving testimony. They do this in relation to forgotten, marginalised or silenced histories. These stories span nineteenth-century novels in Argentina, voices from the rivers of Cameroon or the 1969 uprisings in Curaçao. They range from deeply personal accounts to classified state documents. The stories the artist's work with are mediated through diverse and imaginative formats. Tapestries, embroidery, hand-crafted dolls and sound compositions can all be seen, heard and felt throughout the series of exhibitions. Taken together Positions #5: Telling Untold Stories invites visitors to experience and encounter stories in myriad ways.
Roots & Routes 10 years Galerie Sanaa
Jubileumexpositie waar hedendaagse kunst van Afrikaanse, Nederlandse en Midden-Oosten kunstenaars, is samengebracht in 1 expositie. SANAA laat al 10 jaar deze combinatie zien, waarbij verschillende culturen en beeldtalen samenkomen, hybride, dynamisch en divers. Roots & Routes is samengesteld door Lydia van Oosten, Trudi van Zadelhoff en Berthe Schoonman. Met 19 kunstenaars : Anneke Wilbrink (NL), Ato Malinda (Kenia/UK), Atta Kwami (Ghana/UK), Carina Ellemers (NL), Fatima Barznge (Irak Koerdistan/NL), Halina Zalewska (Polen/NL),Isabel Ferrand (Portugal/NL), Jessica Skowroneck (NL), Joel Mpah Dooh (Kameroen), Joyce Overheul (NL), Jouni Toni (Finland), Maarten Dekker (NL), Mariaan van den Berg (RSA/NL), Michael Tsegaye (Ethiopie), Myriam Mihindou (Gabon/ Fr), Nan Groot Antink (NL), Option Dzikamai Nyahunzvi (Zimbabwe), Rabi Koria (Syrie/NL), Ton Kraayeveld (NL).
Woensdag 15 Januari
Adorned - The Fashionable Show
De tentoonstelling Adorned - The Fashionable Show presenteert intrigerende en uitdagende mode-gerelateerde fotografieprojecten gemaakt door een nieuwe generatie beeldend kunstenaars. Ze werken allemaal met mode, maar de meesten zijn geen uitgesproken modefotografen. Voor hen gaat mode en stijl in de eerste plaats om persoonlijke expressie waarbij identiteit, diversiteit en politiek en sociale inclusiviteit onlosmakelijk een grote rol spelen. Sommige kunstenaars uit de tentoonstelling zijn al ontdekt door gerenommeerde modemerken, anderen blijven werken vanuit hun eigen gemeenschap: uitgesproken, uitdagend, kritisch of provocerend, maar altijd zeer relevant in een tijd die wordt gekenmerkt door fundamentele machtsverschuivingen waarin toegang, diversiteit en identiteit centraal staan –een verschuiving die nergens zo zichtbaar en zo uitgesproken is als in de wijze waarop wij ons kleden en presenteren. DEELNEMENDE KUNSTENAARS o.a.: Justin Dingwall (Zuid-Afrika), Casper Kofi (Nederland), The Sartists (Zuid-Afrika), en vele anderen
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Fixing Shadows - werk van Eric Gyamfi (Ghana)
Foam presenteert de tentoonstelling Fixing Shadows met het werk van Eric Gyamfi (1990, GH), die door een internationale jury is geselecteerd als de winnaar van de Foam Paul Huf Award 2019. Door middel van storytelling positioneert Eric Gyamfi zijn eigen verleden binnen een universele ervaring van verbondenheid. Zijn zelfportretten en dagboekachtige installaties over zijn eigen nomadische bestaan zijn uiterst persoonlijk, maar overstijgen tegelijkertijd de individuele ervaring. De kunstenaar gebruikt een scala aan beeldtechnieken om gestalte te geven aan herinneringen die het midden houden tussen autobiografisch en fictief. Zijn werk bestaat uit collages, tekst, geluid en foto’s die werden ontwikkeld volgens uiteenlopende procedés, zoals cyanotypie en zeefdruk. Foam nodigde Gyamfi uit om zijn beeldverhalen te vertalen naar de muren van het museum. De resulterende installaties bevragen de betekenis van een fotografisch beeld als weergave van de werkelijkheid of vastlegging van een persoonlijke herinnering. In plaats daarvan wordt de foto gepresenteerd als een krachtig maar ambigu middel om verhalen te vertellen – of ze nu waar zijn of niet.
Lubaina Himid (UK / Zanzibar) - The Grab Test
De Britse kunstenares Lubaina Himid (Zanzibar, 1954) is een van de belangrijkste kunstenaars van dit moment. Himid was in de jaren ’80 een centrale figuur binnen de ‘British Black Arts Movement’. Deze kunstenaarsbeweging eiste meer zichtbaarheid en erkenning voor Zwarte kunstenaars en de Zwarte identiteit in het algemeen. In haar werk houdt Himid zich sindsdien met dit onderwerp bezig. Met schilderijen, collages, tekeningen en textielwerken stelt ze de onzichtbaarheid van Zwarte mensen— in het bijzonder vrouwen —binnen de Westerse cultuur ter discussie. The Grab Test is Lubaina Himids eerste solotentoonstelling in Nederland, waarbij zowel nieuw als bestaand werk is samengebracht (te zien op locatie Hal). The Grab Test is de titel van de gehele tentoonstelling, maar ook van het werk dat ze speciaal voor het Frans Hals Museum maakte: een monumentaal werk van beschilderde Nederlandse waxstoffen. Himid maakte dit werk in dialoog met 17e-eeuwse damasten uit de collectie van het Frans Hals Museum (te zien op locatie Hof). Waar de wit in wit gewoven damasten voorzien zijn van motieven en ontwerpen die refereren aan de rijkdom en de culturele beeldvorming uit de 17e eeuw, handelen Himids motieven over de schoonheid en de rijkdom van de dagelijkse ervaringen van de vrouwen die de Nederlandse waxstoffen kopen en dragen.
Positions #5 - Telling Untold Stories
Curators: Nick Aikens, Evelien Scheltinga (assistent curator). A fresh perspective on the art scene in the Netherlands. For the fifth edition of the exhibition series Positions, the Van Abbemuseum includes new and recent work by five artists living and working in the Netherlands. These solo presentations, shown in dialogue with one another, constitute some of the most compelling artistic practices being made in the country today. With Mounira al Solh, Mercedes Azpilicueta, Anna Dasović, Em’kal Eyongakpa (Cameroon, 1981) and Quinsy Gario. Having presented their work abroad, they are now making their museum solo debuts in the Netherlands. The artists in Positions #5 work with different forms of storytelling, witnessing and giving testimony. They do this in relation to forgotten, marginalised or silenced histories. These stories span nineteenth-century novels in Argentina, voices from the rivers of Cameroon or the 1969 uprisings in Curaçao. They range from deeply personal accounts to classified state documents. The stories the artist's work with are mediated through diverse and imaginative formats. Tapestries, embroidery, hand-crafted dolls and sound compositions can all be seen, heard and felt throughout the series of exhibitions. Taken together Positions #5: Telling Untold Stories invites visitors to experience and encounter stories in myriad ways.
Roots & Routes 10 years Galerie Sanaa
Jubileumexpositie waar hedendaagse kunst van Afrikaanse, Nederlandse en Midden-Oosten kunstenaars, is samengebracht in 1 expositie. SANAA laat al 10 jaar deze combinatie zien, waarbij verschillende culturen en beeldtalen samenkomen, hybride, dynamisch en divers. Roots & Routes is samengesteld door Lydia van Oosten, Trudi van Zadelhoff en Berthe Schoonman. Met 19 kunstenaars : Anneke Wilbrink (NL), Ato Malinda (Kenia/UK), Atta Kwami (Ghana/UK), Carina Ellemers (NL), Fatima Barznge (Irak Koerdistan/NL), Halina Zalewska (Polen/NL),Isabel Ferrand (Portugal/NL), Jessica Skowroneck (NL), Joel Mpah Dooh (Kameroen), Joyce Overheul (NL), Jouni Toni (Finland), Maarten Dekker (NL), Mariaan van den Berg (RSA/NL), Michael Tsegaye (Ethiopie), Myriam Mihindou (Gabon/ Fr), Nan Groot Antink (NL), Option Dzikamai Nyahunzvi (Zimbabwe), Rabi Koria (Syrie/NL), Ton Kraayeveld (NL).
Donderdag 16 Januari
Adorned - The Fashionable Show
De tentoonstelling Adorned - The Fashionable Show presenteert intrigerende en uitdagende mode-gerelateerde fotografieprojecten gemaakt door een nieuwe generatie beeldend kunstenaars. Ze werken allemaal met mode, maar de meesten zijn geen uitgesproken modefotografen. Voor hen gaat mode en stijl in de eerste plaats om persoonlijke expressie waarbij identiteit, diversiteit en politiek en sociale inclusiviteit onlosmakelijk een grote rol spelen. Sommige kunstenaars uit de tentoonstelling zijn al ontdekt door gerenommeerde modemerken, anderen blijven werken vanuit hun eigen gemeenschap: uitgesproken, uitdagend, kritisch of provocerend, maar altijd zeer relevant in een tijd die wordt gekenmerkt door fundamentele machtsverschuivingen waarin toegang, diversiteit en identiteit centraal staan –een verschuiving die nergens zo zichtbaar en zo uitgesproken is als in de wijze waarop wij ons kleden en presenteren. DEELNEMENDE KUNSTENAARS o.a.: Justin Dingwall (Zuid-Afrika), Casper Kofi (Nederland), The Sartists (Zuid-Afrika), en vele anderen
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Fixing Shadows - werk van Eric Gyamfi (Ghana)
Foam presenteert de tentoonstelling Fixing Shadows met het werk van Eric Gyamfi (1990, GH), die door een internationale jury is geselecteerd als de winnaar van de Foam Paul Huf Award 2019. Door middel van storytelling positioneert Eric Gyamfi zijn eigen verleden binnen een universele ervaring van verbondenheid. Zijn zelfportretten en dagboekachtige installaties over zijn eigen nomadische bestaan zijn uiterst persoonlijk, maar overstijgen tegelijkertijd de individuele ervaring. De kunstenaar gebruikt een scala aan beeldtechnieken om gestalte te geven aan herinneringen die het midden houden tussen autobiografisch en fictief. Zijn werk bestaat uit collages, tekst, geluid en foto’s die werden ontwikkeld volgens uiteenlopende procedés, zoals cyanotypie en zeefdruk. Foam nodigde Gyamfi uit om zijn beeldverhalen te vertalen naar de muren van het museum. De resulterende installaties bevragen de betekenis van een fotografisch beeld als weergave van de werkelijkheid of vastlegging van een persoonlijke herinnering. In plaats daarvan wordt de foto gepresenteerd als een krachtig maar ambigu middel om verhalen te vertellen – of ze nu waar zijn of niet.
Lubaina Himid (UK / Zanzibar) - The Grab Test
De Britse kunstenares Lubaina Himid (Zanzibar, 1954) is een van de belangrijkste kunstenaars van dit moment. Himid was in de jaren ’80 een centrale figuur binnen de ‘British Black Arts Movement’. Deze kunstenaarsbeweging eiste meer zichtbaarheid en erkenning voor Zwarte kunstenaars en de Zwarte identiteit in het algemeen. In haar werk houdt Himid zich sindsdien met dit onderwerp bezig. Met schilderijen, collages, tekeningen en textielwerken stelt ze de onzichtbaarheid van Zwarte mensen— in het bijzonder vrouwen —binnen de Westerse cultuur ter discussie. The Grab Test is Lubaina Himids eerste solotentoonstelling in Nederland, waarbij zowel nieuw als bestaand werk is samengebracht (te zien op locatie Hal). The Grab Test is de titel van de gehele tentoonstelling, maar ook van het werk dat ze speciaal voor het Frans Hals Museum maakte: een monumentaal werk van beschilderde Nederlandse waxstoffen. Himid maakte dit werk in dialoog met 17e-eeuwse damasten uit de collectie van het Frans Hals Museum (te zien op locatie Hof). Waar de wit in wit gewoven damasten voorzien zijn van motieven en ontwerpen die refereren aan de rijkdom en de culturele beeldvorming uit de 17e eeuw, handelen Himids motieven over de schoonheid en de rijkdom van de dagelijkse ervaringen van de vrouwen die de Nederlandse waxstoffen kopen en dragen.
Positions #5 - Telling Untold Stories
Curators: Nick Aikens, Evelien Scheltinga (assistent curator). A fresh perspective on the art scene in the Netherlands. For the fifth edition of the exhibition series Positions, the Van Abbemuseum includes new and recent work by five artists living and working in the Netherlands. These solo presentations, shown in dialogue with one another, constitute some of the most compelling artistic practices being made in the country today. With Mounira al Solh, Mercedes Azpilicueta, Anna Dasović, Em’kal Eyongakpa (Cameroon, 1981) and Quinsy Gario. Having presented their work abroad, they are now making their museum solo debuts in the Netherlands. The artists in Positions #5 work with different forms of storytelling, witnessing and giving testimony. They do this in relation to forgotten, marginalised or silenced histories. These stories span nineteenth-century novels in Argentina, voices from the rivers of Cameroon or the 1969 uprisings in Curaçao. They range from deeply personal accounts to classified state documents. The stories the artist's work with are mediated through diverse and imaginative formats. Tapestries, embroidery, hand-crafted dolls and sound compositions can all be seen, heard and felt throughout the series of exhibitions. Taken together Positions #5: Telling Untold Stories invites visitors to experience and encounter stories in myriad ways.
Revolution Rap - Congolisation
Voor de Expo Revolution Rap onderzocht Coopération Éducation Culture (CEC) hoe rap het artistieke en sociale landschap op het Afrikaanse continent op zijn kop heeft gezet. Deze reizende en interactieve tentoonstelling introduceert de recentste denkpistes rond rap en de relatie met Afrika, haar bronnen en links, vooral binnen Europa. Elk onderdeel wordt geïllustreerd met portretten van artiesten, referenties binnen hun land, hun woorden maar ook hun clips en artwork, aangezien ook die laatste een belangrijk deel uitmaken van het muzikale corpus. Een veertigtal jaar na de ontstaansdatum, midden jaren ’70, is ‘hiphop’ een begrip geworden. Rap werd, nog meer dan de andere disciplines binnen hiphop, opgepikt en verder verspreid binnen massaculturen, waardoor de discipline steeds verder verwijderd lijkt van haar oorspronkelijke principes (geweldloosheid, solidariteit, openheid ten opzichte van de Andere, …). Hoewel veel Amerikaanse artiesten ownership claimen, vond rap zijn oorsprong op het Afrikaanse continent, binnen Afrikaanse culturen, en zagen de eerste rapgroepen het licht in de hoofdsteden van Afrika. Ondertussen is rap uitgegroeid tot een gigantische beweging én begeleidde het genre de afgelopen twintig jaar allerlei vormen van strijd en sociale veranderingen.
Roots & Routes 10 years Galerie Sanaa
Jubileumexpositie waar hedendaagse kunst van Afrikaanse, Nederlandse en Midden-Oosten kunstenaars, is samengebracht in 1 expositie. SANAA laat al 10 jaar deze combinatie zien, waarbij verschillende culturen en beeldtalen samenkomen, hybride, dynamisch en divers. Roots & Routes is samengesteld door Lydia van Oosten, Trudi van Zadelhoff en Berthe Schoonman. Met 19 kunstenaars : Anneke Wilbrink (NL), Ato Malinda (Kenia/UK), Atta Kwami (Ghana/UK), Carina Ellemers (NL), Fatima Barznge (Irak Koerdistan/NL), Halina Zalewska (Polen/NL),Isabel Ferrand (Portugal/NL), Jessica Skowroneck (NL), Joel Mpah Dooh (Kameroen), Joyce Overheul (NL), Jouni Toni (Finland), Maarten Dekker (NL), Mariaan van den Berg (RSA/NL), Michael Tsegaye (Ethiopie), Myriam Mihindou (Gabon/ Fr), Nan Groot Antink (NL), Option Dzikamai Nyahunzvi (Zimbabwe), Rabi Koria (Syrie/NL), Ton Kraayeveld (NL).
Vrijdag 17 Januari
Adorned - The Fashionable Show
De tentoonstelling Adorned - The Fashionable Show presenteert intrigerende en uitdagende mode-gerelateerde fotografieprojecten gemaakt door een nieuwe generatie beeldend kunstenaars. Ze werken allemaal met mode, maar de meesten zijn geen uitgesproken modefotografen. Voor hen gaat mode en stijl in de eerste plaats om persoonlijke expressie waarbij identiteit, diversiteit en politiek en sociale inclusiviteit onlosmakelijk een grote rol spelen. Sommige kunstenaars uit de tentoonstelling zijn al ontdekt door gerenommeerde modemerken, anderen blijven werken vanuit hun eigen gemeenschap: uitgesproken, uitdagend, kritisch of provocerend, maar altijd zeer relevant in een tijd die wordt gekenmerkt door fundamentele machtsverschuivingen waarin toegang, diversiteit en identiteit centraal staan –een verschuiving die nergens zo zichtbaar en zo uitgesproken is als in de wijze waarop wij ons kleden en presenteren. DEELNEMENDE KUNSTENAARS o.a.: Justin Dingwall (Zuid-Afrika), Casper Kofi (Nederland), The Sartists (Zuid-Afrika), en vele anderen
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Fixing Shadows - werk van Eric Gyamfi (Ghana)
Foam presenteert de tentoonstelling Fixing Shadows met het werk van Eric Gyamfi (1990, GH), die door een internationale jury is geselecteerd als de winnaar van de Foam Paul Huf Award 2019. Door middel van storytelling positioneert Eric Gyamfi zijn eigen verleden binnen een universele ervaring van verbondenheid. Zijn zelfportretten en dagboekachtige installaties over zijn eigen nomadische bestaan zijn uiterst persoonlijk, maar overstijgen tegelijkertijd de individuele ervaring. De kunstenaar gebruikt een scala aan beeldtechnieken om gestalte te geven aan herinneringen die het midden houden tussen autobiografisch en fictief. Zijn werk bestaat uit collages, tekst, geluid en foto’s die werden ontwikkeld volgens uiteenlopende procedés, zoals cyanotypie en zeefdruk. Foam nodigde Gyamfi uit om zijn beeldverhalen te vertalen naar de muren van het museum. De resulterende installaties bevragen de betekenis van een fotografisch beeld als weergave van de werkelijkheid of vastlegging van een persoonlijke herinnering. In plaats daarvan wordt de foto gepresenteerd als een krachtig maar ambigu middel om verhalen te vertellen – of ze nu waar zijn of niet.
Lubaina Himid (UK / Zanzibar) - The Grab Test
De Britse kunstenares Lubaina Himid (Zanzibar, 1954) is een van de belangrijkste kunstenaars van dit moment. Himid was in de jaren ’80 een centrale figuur binnen de ‘British Black Arts Movement’. Deze kunstenaarsbeweging eiste meer zichtbaarheid en erkenning voor Zwarte kunstenaars en de Zwarte identiteit in het algemeen. In haar werk houdt Himid zich sindsdien met dit onderwerp bezig. Met schilderijen, collages, tekeningen en textielwerken stelt ze de onzichtbaarheid van Zwarte mensen— in het bijzonder vrouwen —binnen de Westerse cultuur ter discussie. The Grab Test is Lubaina Himids eerste solotentoonstelling in Nederland, waarbij zowel nieuw als bestaand werk is samengebracht (te zien op locatie Hal). The Grab Test is de titel van de gehele tentoonstelling, maar ook van het werk dat ze speciaal voor het Frans Hals Museum maakte: een monumentaal werk van beschilderde Nederlandse waxstoffen. Himid maakte dit werk in dialoog met 17e-eeuwse damasten uit de collectie van het Frans Hals Museum (te zien op locatie Hof). Waar de wit in wit gewoven damasten voorzien zijn van motieven en ontwerpen die refereren aan de rijkdom en de culturele beeldvorming uit de 17e eeuw, handelen Himids motieven over de schoonheid en de rijkdom van de dagelijkse ervaringen van de vrouwen die de Nederlandse waxstoffen kopen en dragen.
Positions #5 - Telling Untold Stories
Curators: Nick Aikens, Evelien Scheltinga (assistent curator). A fresh perspective on the art scene in the Netherlands. For the fifth edition of the exhibition series Positions, the Van Abbemuseum includes new and recent work by five artists living and working in the Netherlands. These solo presentations, shown in dialogue with one another, constitute some of the most compelling artistic practices being made in the country today. With Mounira al Solh, Mercedes Azpilicueta, Anna Dasović, Em’kal Eyongakpa (Cameroon, 1981) and Quinsy Gario. Having presented their work abroad, they are now making their museum solo debuts in the Netherlands. The artists in Positions #5 work with different forms of storytelling, witnessing and giving testimony. They do this in relation to forgotten, marginalised or silenced histories. These stories span nineteenth-century novels in Argentina, voices from the rivers of Cameroon or the 1969 uprisings in Curaçao. They range from deeply personal accounts to classified state documents. The stories the artist's work with are mediated through diverse and imaginative formats. Tapestries, embroidery, hand-crafted dolls and sound compositions can all be seen, heard and felt throughout the series of exhibitions. Taken together Positions #5: Telling Untold Stories invites visitors to experience and encounter stories in myriad ways.
Revolution Rap - Congolisation
Voor de Expo Revolution Rap onderzocht Coopération Éducation Culture (CEC) hoe rap het artistieke en sociale landschap op het Afrikaanse continent op zijn kop heeft gezet. Deze reizende en interactieve tentoonstelling introduceert de recentste denkpistes rond rap en de relatie met Afrika, haar bronnen en links, vooral binnen Europa. Elk onderdeel wordt geïllustreerd met portretten van artiesten, referenties binnen hun land, hun woorden maar ook hun clips en artwork, aangezien ook die laatste een belangrijk deel uitmaken van het muzikale corpus. Een veertigtal jaar na de ontstaansdatum, midden jaren ’70, is ‘hiphop’ een begrip geworden. Rap werd, nog meer dan de andere disciplines binnen hiphop, opgepikt en verder verspreid binnen massaculturen, waardoor de discipline steeds verder verwijderd lijkt van haar oorspronkelijke principes (geweldloosheid, solidariteit, openheid ten opzichte van de Andere, …). Hoewel veel Amerikaanse artiesten ownership claimen, vond rap zijn oorsprong op het Afrikaanse continent, binnen Afrikaanse culturen, en zagen de eerste rapgroepen het licht in de hoofdsteden van Afrika. Ondertussen is rap uitgegroeid tot een gigantische beweging én begeleidde het genre de afgelopen twintig jaar allerlei vormen van strijd en sociale veranderingen.
Roots & Routes 10 years Galerie Sanaa
Jubileumexpositie waar hedendaagse kunst van Afrikaanse, Nederlandse en Midden-Oosten kunstenaars, is samengebracht in 1 expositie. SANAA laat al 10 jaar deze combinatie zien, waarbij verschillende culturen en beeldtalen samenkomen, hybride, dynamisch en divers. Roots & Routes is samengesteld door Lydia van Oosten, Trudi van Zadelhoff en Berthe Schoonman. Met 19 kunstenaars : Anneke Wilbrink (NL), Ato Malinda (Kenia/UK), Atta Kwami (Ghana/UK), Carina Ellemers (NL), Fatima Barznge (Irak Koerdistan/NL), Halina Zalewska (Polen/NL),Isabel Ferrand (Portugal/NL), Jessica Skowroneck (NL), Joel Mpah Dooh (Kameroen), Joyce Overheul (NL), Jouni Toni (Finland), Maarten Dekker (NL), Mariaan van den Berg (RSA/NL), Michael Tsegaye (Ethiopie), Myriam Mihindou (Gabon/ Fr), Nan Groot Antink (NL), Option Dzikamai Nyahunzvi (Zimbabwe), Rabi Koria (Syrie/NL), Ton Kraayeveld (NL).
Zaterdag 18 Januari
Adorned - The Fashionable Show
De tentoonstelling Adorned - The Fashionable Show presenteert intrigerende en uitdagende mode-gerelateerde fotografieprojecten gemaakt door een nieuwe generatie beeldend kunstenaars. Ze werken allemaal met mode, maar de meesten zijn geen uitgesproken modefotografen. Voor hen gaat mode en stijl in de eerste plaats om persoonlijke expressie waarbij identiteit, diversiteit en politiek en sociale inclusiviteit onlosmakelijk een grote rol spelen. Sommige kunstenaars uit de tentoonstelling zijn al ontdekt door gerenommeerde modemerken, anderen blijven werken vanuit hun eigen gemeenschap: uitgesproken, uitdagend, kritisch of provocerend, maar altijd zeer relevant in een tijd die wordt gekenmerkt door fundamentele machtsverschuivingen waarin toegang, diversiteit en identiteit centraal staan –een verschuiving die nergens zo zichtbaar en zo uitgesproken is als in de wijze waarop wij ons kleden en presenteren. DEELNEMENDE KUNSTENAARS o.a.: Justin Dingwall (Zuid-Afrika), Casper Kofi (Nederland), The Sartists (Zuid-Afrika), en vele anderen
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Fixing Shadows - werk van Eric Gyamfi (Ghana)
Foam presenteert de tentoonstelling Fixing Shadows met het werk van Eric Gyamfi (1990, GH), die door een internationale jury is geselecteerd als de winnaar van de Foam Paul Huf Award 2019. Door middel van storytelling positioneert Eric Gyamfi zijn eigen verleden binnen een universele ervaring van verbondenheid. Zijn zelfportretten en dagboekachtige installaties over zijn eigen nomadische bestaan zijn uiterst persoonlijk, maar overstijgen tegelijkertijd de individuele ervaring. De kunstenaar gebruikt een scala aan beeldtechnieken om gestalte te geven aan herinneringen die het midden houden tussen autobiografisch en fictief. Zijn werk bestaat uit collages, tekst, geluid en foto’s die werden ontwikkeld volgens uiteenlopende procedés, zoals cyanotypie en zeefdruk. Foam nodigde Gyamfi uit om zijn beeldverhalen te vertalen naar de muren van het museum. De resulterende installaties bevragen de betekenis van een fotografisch beeld als weergave van de werkelijkheid of vastlegging van een persoonlijke herinnering. In plaats daarvan wordt de foto gepresenteerd als een krachtig maar ambigu middel om verhalen te vertellen – of ze nu waar zijn of niet.
Lubaina Himid (UK / Zanzibar) - The Grab Test
De Britse kunstenares Lubaina Himid (Zanzibar, 1954) is een van de belangrijkste kunstenaars van dit moment. Himid was in de jaren ’80 een centrale figuur binnen de ‘British Black Arts Movement’. Deze kunstenaarsbeweging eiste meer zichtbaarheid en erkenning voor Zwarte kunstenaars en de Zwarte identiteit in het algemeen. In haar werk houdt Himid zich sindsdien met dit onderwerp bezig. Met schilderijen, collages, tekeningen en textielwerken stelt ze de onzichtbaarheid van Zwarte mensen— in het bijzonder vrouwen —binnen de Westerse cultuur ter discussie. The Grab Test is Lubaina Himids eerste solotentoonstelling in Nederland, waarbij zowel nieuw als bestaand werk is samengebracht (te zien op locatie Hal). The Grab Test is de titel van de gehele tentoonstelling, maar ook van het werk dat ze speciaal voor het Frans Hals Museum maakte: een monumentaal werk van beschilderde Nederlandse waxstoffen. Himid maakte dit werk in dialoog met 17e-eeuwse damasten uit de collectie van het Frans Hals Museum (te zien op locatie Hof). Waar de wit in wit gewoven damasten voorzien zijn van motieven en ontwerpen die refereren aan de rijkdom en de culturele beeldvorming uit de 17e eeuw, handelen Himids motieven over de schoonheid en de rijkdom van de dagelijkse ervaringen van de vrouwen die de Nederlandse waxstoffen kopen en dragen.
Positions #5 - Telling Untold Stories
Curators: Nick Aikens, Evelien Scheltinga (assistent curator). A fresh perspective on the art scene in the Netherlands. For the fifth edition of the exhibition series Positions, the Van Abbemuseum includes new and recent work by five artists living and working in the Netherlands. These solo presentations, shown in dialogue with one another, constitute some of the most compelling artistic practices being made in the country today. With Mounira al Solh, Mercedes Azpilicueta, Anna Dasović, Em’kal Eyongakpa (Cameroon, 1981) and Quinsy Gario. Having presented their work abroad, they are now making their museum solo debuts in the Netherlands. The artists in Positions #5 work with different forms of storytelling, witnessing and giving testimony. They do this in relation to forgotten, marginalised or silenced histories. These stories span nineteenth-century novels in Argentina, voices from the rivers of Cameroon or the 1969 uprisings in Curaçao. They range from deeply personal accounts to classified state documents. The stories the artist's work with are mediated through diverse and imaginative formats. Tapestries, embroidery, hand-crafted dolls and sound compositions can all be seen, heard and felt throughout the series of exhibitions. Taken together Positions #5: Telling Untold Stories invites visitors to experience and encounter stories in myriad ways.
Revolution Rap - Congolisation
Voor de Expo Revolution Rap onderzocht Coopération Éducation Culture (CEC) hoe rap het artistieke en sociale landschap op het Afrikaanse continent op zijn kop heeft gezet. Deze reizende en interactieve tentoonstelling introduceert de recentste denkpistes rond rap en de relatie met Afrika, haar bronnen en links, vooral binnen Europa. Elk onderdeel wordt geïllustreerd met portretten van artiesten, referenties binnen hun land, hun woorden maar ook hun clips en artwork, aangezien ook die laatste een belangrijk deel uitmaken van het muzikale corpus. Een veertigtal jaar na de ontstaansdatum, midden jaren ’70, is ‘hiphop’ een begrip geworden. Rap werd, nog meer dan de andere disciplines binnen hiphop, opgepikt en verder verspreid binnen massaculturen, waardoor de discipline steeds verder verwijderd lijkt van haar oorspronkelijke principes (geweldloosheid, solidariteit, openheid ten opzichte van de Andere, …). Hoewel veel Amerikaanse artiesten ownership claimen, vond rap zijn oorsprong op het Afrikaanse continent, binnen Afrikaanse culturen, en zagen de eerste rapgroepen het licht in de hoofdsteden van Afrika. Ondertussen is rap uitgegroeid tot een gigantische beweging én begeleidde het genre de afgelopen twintig jaar allerlei vormen van strijd en sociale veranderingen.
Roots & Routes 10 years Galerie Sanaa
Jubileumexpositie waar hedendaagse kunst van Afrikaanse, Nederlandse en Midden-Oosten kunstenaars, is samengebracht in 1 expositie. SANAA laat al 10 jaar deze combinatie zien, waarbij verschillende culturen en beeldtalen samenkomen, hybride, dynamisch en divers. Roots & Routes is samengesteld door Lydia van Oosten, Trudi van Zadelhoff en Berthe Schoonman. Met 19 kunstenaars : Anneke Wilbrink (NL), Ato Malinda (Kenia/UK), Atta Kwami (Ghana/UK), Carina Ellemers (NL), Fatima Barznge (Irak Koerdistan/NL), Halina Zalewska (Polen/NL),Isabel Ferrand (Portugal/NL), Jessica Skowroneck (NL), Joel Mpah Dooh (Kameroen), Joyce Overheul (NL), Jouni Toni (Finland), Maarten Dekker (NL), Mariaan van den Berg (RSA/NL), Michael Tsegaye (Ethiopie), Myriam Mihindou (Gabon/ Fr), Nan Groot Antink (NL), Option Dzikamai Nyahunzvi (Zimbabwe), Rabi Koria (Syrie/NL), Ton Kraayeveld (NL).
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.