Agenda 29 Maart - 04 April 2020
Zondag 29 Maart
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen
In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
Maandag 30 Maart
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen
In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
Dinsdag 31 Maart
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen
In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
Leeskring | Die generaal (2018) van Hans Pienaar
Dinsdag 31 Maart 2020 19:30
Tineke Dorr bespreekt Die generaal (2018) van Hans Pienaar. Daar is ’n klop aan die deur. My vinger huiwer op die sneller. My hart hamer die sekondes in my ore om. Wat sal gebeur as die skoot afgaan? Johan is negentien en in die weermag. Wanneer die adjudant hom inlig dat hy na Seksie C in die Zambezivallei gestuur word om onreëlmatige ontgroening te ondersoek, pak ’n ongekende opgewondenheid hom beet. Maar dit is korte duur, want Johan besef gou hy is nie opgewasse teen die weermag nie. Ter ontvlugting besoek Johan pasnaweke sy ouer neef, Ben, in Pretoria. Ben, die rebelse seun van die generaal. Ben wat sy eie oorlog veg. Die Generaal is ’n onthutsende, oorrompelende en aangrypende verhaal wat die absurditeit van die Grensoorlog en die verwoestende impak daarvan op jong mans se lewens met sensitiwiteit teken. Aanmelden: rjvanderveer@hotmail.com Toegang: € 2.50 Locatie: Studiezaal Zaal open: 19:00
Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer NTGent
Dinsdag 31 Maart 2020 20:30
t/m Woensdag 01 April 2020
Actrices Els Dottermans en Olga Mouak gidsen het publiek naar de grenzen. Van landen. Van medeleven. Van ongemak. Beelden van drenkelingen op de mediterrane stranden of van slachtoffers van de burgeroorlogen en ziektes in Centraal-Afrika: de crises en rampen van onze tijd zijn alomtegenwoordig op de tijdslijnen van onze Facebookpagina’s, op televisie en in de pers. Het lot van de vluchtelingen onthutst heel Europa en onnoemelijk veel intellectuelen en politici verklaren zich solidair met het leed van mensen uit het Midden-Oosten en Afrika. In Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer, reizen Milo Rau en zijn team naar de politieke hot spots van onze tijd: de mediterrane vluchtelingenroutes vanuit het Midden-Oosten en de gebieden van de Congolese burgeroorlog. De semidocumentaire dubbelmonoloog, gebaseerd op interviews met ngo-werkers, geestelijken en oorlogsslachtoffers in Afrika en Europa, begeeft zich bewust op tegenstrijdig terrein: hoe kunnen we de ellende van anderen verdragen en waarom kijken we ernaar? Waarom weegt één dode aan de poorten van Europa zwaarder dan duizend doden in de Congolese burgeroorlog? Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer onderzoekt niet enkel de grenzen van ons medeleven maar ook de grenzen van het Europese humanisme.
Woensdag 01 April
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen
In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer NTGent
Dinsdag 31 Maart 2020 20:30
t/m Woensdag 01 April 2020
Actrices Els Dottermans en Olga Mouak gidsen het publiek naar de grenzen. Van landen. Van medeleven. Van ongemak. Beelden van drenkelingen op de mediterrane stranden of van slachtoffers van de burgeroorlogen en ziektes in Centraal-Afrika: de crises en rampen van onze tijd zijn alomtegenwoordig op de tijdslijnen van onze Facebookpagina’s, op televisie en in de pers. Het lot van de vluchtelingen onthutst heel Europa en onnoemelijk veel intellectuelen en politici verklaren zich solidair met het leed van mensen uit het Midden-Oosten en Afrika. In Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer, reizen Milo Rau en zijn team naar de politieke hot spots van onze tijd: de mediterrane vluchtelingenroutes vanuit het Midden-Oosten en de gebieden van de Congolese burgeroorlog. De semidocumentaire dubbelmonoloog, gebaseerd op interviews met ngo-werkers, geestelijken en oorlogsslachtoffers in Afrika en Europa, begeeft zich bewust op tegenstrijdig terrein: hoe kunnen we de ellende van anderen verdragen en waarom kijken we ernaar? Waarom weegt één dode aan de poorten van Europa zwaarder dan duizend doden in de Congolese burgeroorlog? Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer onderzoekt niet enkel de grenzen van ons medeleven maar ook de grenzen van het Europese humanisme.
Donderdag 02 April
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen
In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
Vrijdag 03 April
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen
In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
Zaterdag 04 April
Afrikadag 2020: save the date
Op 4 april 2020 vindt de jaarlijkse Afrikadag weer plaats, een landelijke bijeenkomst over Afrika en internationale samenwerking. Met meer dan 1.000 bezoekers, 200 sprekers en zo'n 100 vrijwilligers is de Afrikadag hét grootste evenement op het gebied van Afrika en internationale samenwerking in Nederland. Wil je erbij zijn? Het programma-overzicht komt hier te staan !
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
Bongeziwe Mabandla
Zaterdag 04 April 2020 20:00
Bongeziwe Mabandla maakt moderne afro-folk en zingt in het Xhosa, een kliktaal die wordt gesproken aan de Oostkaap van Zuid-Afrika. De Zuid-Afrikaanse singer-songwriter creëert daarmee een unieke klank waarin hij traditionele muziek en eigentijdse zang en gitaar samenbrengt. Het zingen in Xhosa is een bewuste keus voor Mabandla. Via zijn muziek hoopt hij bij te dragen aan de zichtbaarheid van zijn cultuur in Zuid-Afrika. Met zijn debuutalbum Umilo uit 2013 zette Mabandla zichzelf direct op de kaart, voor zijn tweede album Mangaliso won hij in 2018 een SAMA (South African Music Award) en onlangs kwam zijn derde album getiteld Zange uit.