Agenda 20 - 26 Juni 2021

Zondag 20 Juni

van do27.05
t/m za03.07
NL, Amsterdam - Stevenson Gallery Amsterdam - Tentoonstelling
Galleries Curate: RHE Stevenson presents recent portraits by Mame-Diarra Niang & Barthélémy Toguo

Galleries Curate is an informal group of contemporary galleries from around the world, formed as a result of the universally felt global crisis of the COVID-19 pandemic. The coalition focuses on a supportive sense of community and co-operative interactions through collaborative exhibitions designed to express the dynamic dialogue between individual programmes. RHE is the first chapter of this collaboration, an exhibition and website themed around a universal and, we hope, unifying subject: water. Like culture, water is never static but always in flux. Ours is the final exhibition of the project. Looking back, one can distinguish two distinct approaches to the theme of water. On the one hand, there is the political and economic aspect, manifesting in climate refugees, water shortages and privatisation of natural resources. On the other hand, there is the mythical and poetic potential of water: water as image and metaphor. Each of the groups of work in the Amsterdam show illustrates one of these impulses. In his wood carvings, sculpted from the Zingana trees found throughout the country, Toguo pays homage to the sufferings and joys of the residents of the settlement of Bilongue, not far from his Cameroon studio. Léthé, the new series by Mame-Diarra Niang, also consists of head-and-shoulders portraits, but that is where the similarities end. Her previous project, Call Me When You Get There, was a response to the artist’s desire to travel at a time when movements were severely restricted. Scanning the globe from her Paris home using her computer, Niang photographed its screen with her Fujifilm X-T2 camera. In this new series, she uses the same technical set-up but takes a different conceptual approach.

stevensongallery

van wo09.06
t/m zo12.09
NL, Tilburg - Museum de Pont - Tentoonstelling
Hans Broek - The Things I Used To Do

Met uitgestrekte panorama’s van de Amerikaanse Westkust blies Hans Broek (Veenendaal, 1965) 25 jaar geleden het landschapsschilderij nieuw leven in. Daarvan zijn in de collectie van De Pont diverse voorbeelden te vinden. In de tentoonstelling The Things I Used To Do speelt het landschap opnieuw een belangrijke rol. Maar in plaats van de witgepleisterde stadsvilla’s van Los Angeles zien we nu forten, kerkers, celdeuren en huizen van plantagebezitters langs de kusten aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Ze figureren als stille getuigen van het Nederlandse slavernijverleden. Broek raakte door dat verleden geïntrigeerd in de tijd dat hij in Amerika woonde en de kloof tussen de witte en de Afro-Amerikaanse bevolking dagelijks ervoer. Hij verdiepte zich in de geschiedenis van de slavernij en reisde naar Ghana, Senegal, Suriname en Curaçao. Als nazaat van een zeventiende-eeuws bestuurslid van de admiraliteit – die nauw met de slavenhandel was verbonden – voelde hij zich persoonlijk betrokken bij een van de pijnlijkste momenten uit de Nederlandse geschiedenis. In deze omvangrijke serie schilderijen grijpt Broek terug naar de meer expressionistische stijl van zijn vroege werk. De verf voelt zwaar en drukkend – zelfs het sprankelende licht ontkomt daar niet aan. Dat gevoel wordt versterkt door teksten met data en plaats delict. Zo confronteren de vaak immense doeken ons met een duister verleden, waarbij ze tegelijkertijd als land- en als geheugenkaarten fungeren. Beluister en bekijk ook de podcast van Richard Kofi, in gesprek met Hans Broek.

museumdepont

van do29.04
t/m za26.06
Zuid-Afrika, Cape Town - Michael Stevenson Gallery - Tentoonstelling
Meschac Gaba - Citoyen du Monde

This exhibition is the second of twin survey shows focusing on the central tenets of the artist’s practice. Bringing together installation, sculpture and two-dimensional works dating between 2008 and 2018, Citoyen du Monde provides an overview of Gaba’s visual theses on nationalism, citizenship and the human toll of statecraft. The works exemplify how Gaba has identified spaces of belonging in both the Global North and South while examining the structures that construct this division. Raised in Cotonou, studying at the Rijksakademie, living in Rotterdam and retiring in Cotonou, Gaba has attributed his nomadism and experiences of migration as key to his own understanding of his Africanness. Translating as ‘Citizen of the world’, the phrase used as the title of this exhibition was first seen in Gaba’s oeuvre as the title of his 2012 ‘banner’, expressing an ideal of unity through the construction of a global flag. This radiant amalgam of the world’s national symbols, taken further in the direct allegory of his large-scale Globalloon (2013), echoes the artist’s vision for solidarity. Like the Globalloon, African Unity (2018) is underpinned by a principle that centres idealism in an attempt to ‘infuse a playfulness into our perceptions of the world – in turn, making the world a better place for us all’. As Phyllis Clark Taoua and Taylor Kathryn Miller have observed, ‘Gaba plays with the imagery of nationhood and his irreverent treatment of where political communities begin and end unsettles the once sacred narrative of national liberation.’ The economic and geopolitical intersections that inform how nationhood is constructed in an increasingly globalised marketplace are articulated in Project Voyage (2012), the Diplomatique series (2008-13) and Zimbabwe Survival (2016). The latter works feature devalued and decommissioned banknotes as part of their structure, examining the nation as commodified and commodifying force.

stevensongallery

van za05.06
t/m zo26.09
NL, Wassenaar - Museum Voorlinden - Tentoonstelling
Robin Rhode (Zuid-Afrika)

Voorlinden presenteert de eerste solotentoonstelling van kunstenaar Robin Rhode (Zuid-Afrika, 1976) in Nederland. Met dit overzicht viert Voorlinden zijn artistieke reis van 2000 tot nu toe. Of het nu een foto, film, sculptuur of performance is, al zijn werken beginnen met een tekening. Robin gebruikt de muur als zijn canvas, waarop hij met zijn tijdelijke interventies een imaginaire wereld verbeeldt. In aanloop naar de tentoonstelling neemt Robin je in korte video’s mee in zijn studio, vertelt over zijn favoriete werken, zijn inspiratiebronnen en over zijn voorbereidingen voor de tentoonstelling bij Voorlinden.  De muur is een belangrijk motief en podium. Deze vormt voor Robin geen begrenzing, maar een raam naar de verbeelding. Met krijt, houtskool en verf tekent hij op de muur het decor voor zijn performances, die hij vastlegt op foto of film. Robin is een ware illusionist. Hij weet met slechts enkele lijnen een hele wereld tot leven te wekken en prikkelt daarmee ook onze verbeeldingskracht. In de afgelopen twee decennia heeft Robin een veelomvattend oeuvre neergezet met een sterk eigen signatuur. Zijn werk is speels en zit vol met verwijzingen naar de muziek, poëzie, kunst en geschiedenis. Zijn oeuvre wordt gekarakteriseerd door een visuele combinatie van street art, tekeningen, schilderijen, sculpturen, performances, film en fotografie. Zijn favoriete materialen zijn houtskool, krijt en verf en je herkent zijn werk aan de eenvoudige en heldere vormentaal. Door de jaren heen transformeert Robin van eenzame performer naar een regisseur van een gezelschap waarmee hij samen meer ambitieuze producties realiseert. Robins artistieke reis begint in zijn vaderland Zuid-Afrika, om vervolgens met zijn interventies de wereld over te trekken.

museumvoorlinden

van za29.05
t/m zo05.09
, - various locations - Tentoonstelling
The Friends of S.M.A.K. present Neo Matloga

In the exhibition at the Friends of S.M.A.K in Gent, South African artist Neo Matloga presented a selection of works that haven’t been seen physically in Europe. This presentation marks his first institutional exhibition in Belgium. The show opened May 29th, for those who will be in the vicinity, the show ends August 29th. Coordinated by Nadia Bijl. Neo has been selected as one of 30 artists to participate in Watou 2021, a festival coordinated by a trio of curators Benedicte Goesaert, Chantal Pattyn and Peter Verhelst. 'The 40th edition represents movement, harmony, humanity and intensity.' The festival is in Watou, Belgium and is open until September 5th. Also, thrilled to be showing his large scale intimate collage paintings in my whole body changed into something else, a group exhibition taking place across the Stevenson galleries in Cape Town and Johannesburg, South Africa. The show is curated by Sisipho Ngodwana and Sinazo Chiya. Open from 15th of July till 3rd September.

smak watou stevenson

van za05.06
t/m zo05.09
NL, Amsterdam - EYE Film Instituut Nederland - Tentoonstelling
Vive le cinéma! Art & Film - Lucrecia Martel, Leopold Emmen, Lemohang Jeremiah Mosese, Carlos Reygadas and Jia Zhang-ke

Every day various films, talks & events. The filmmakers — Lucrecia Martel (South America), Leopold Emmen (Europe), Lemohang Jeremiah Mosese (Africa), Carlos Reygadas (North America) and Jia Zhang-ke (Asia) — were each invited to make a work for the exhibition that exploits the three-dimensional gallery space rather than the two-dimensional cinema screen. For some of them, it was the first time they had created a cinematographic installation that explores the boundaries of their work and of the art of film in general. To mark the 75th anniversary of the Filmmuseum and the 50th International Film Festival Rotterdam (IFFR), Eye and the IFFR have selected five film directors from five continents as a way of celebrating the unlimited power and diversity of world cinema, which is so vital for the programming. Jia Zhang-ke (Fenyang, China, 1970). Nanouk Leopold & Daan Emmen (both born in Rotterdam in 1968). Lucrecia Martel (born in Salta, Argentina, 1966)/ Carlos Reygadas (born in Mexico City in 1971). Lemohang Jeremiah Mosese (born in Hlotse, Lesotho, in 1980) who rose to prominence as a filmmaker with her debut film The Swamp (2001), and more recently with the hallucinating Zama (2017). Time and space in her work are elastic and infinite, and the sound design often determines the final form of the film. In The Passage, her new installation at Eye, she works with heat images and voices from northern Argentina (qom, quechua, aymara, wichi and guarani), yet another attempt in unmasking the artificiality of race.

moreinfo

zondag20.06
BE, Gent - Sint-Baafsabdij - Muziek
concert - Manou Gallo (Ivoorkust)
Zondag 20 Juni 2021 20:00

Manou Gallo is afkomstig uit een provinciestadje in Ivoorkust.  Als klein meisje speelde ze liefst van al op de drums, iets wat ook vandaag nog al te vaak enkel voor de jongens is weggelegd. “In die periode leefde ik als een kleine wildebras,” vertelt ze. “Ik hielp de akkers bewerken, haalde water op uit de bron. Ik ging niet naar school, maar mijn grootmoeder bracht me de tradities bij, alsook de nodige waarden en respect”. Op een dag maakte Manou Gallo kennis met de basgitaar en ze begreep meteen dat dit haar instrument zou worden. Haar muzikale carrière kreeg een boost toen ze bij Zap Mama terechtkwam.  Manou Gallo bespeelt haar basgitaar als een percussie-instrument en zorgt zelf voor de zangpartijen. Van haar optredens gaat een onweerstaanbare kracht en energie uit. Ze stond op 11.11.20 geprogrammeerd als afsluiter van het Nationale Vrouwendag-programma , een van de vele activiteiten die vanwege Corona moesten worden afgelast. es Goûts de Gand - Midzomer '21 is een co-organisatie van De Centrale, Buren van de Abdij, Muzikantenhuis, Turks Cultureel Centrum, Buurtwerking Macharius-Heirnis-Scheldeoord & Historische Huizen – Sint-Baafsabdij; met steun van de Vlaamse Gemeenschap en de Stad Gent. * Gratis ticket : op het einde van uw bestelling betaalt u wel een transactiekost van € 1,50

meerinfo

Maandag 21 Juni

van do27.05
t/m za03.07
NL, Amsterdam - Stevenson Gallery Amsterdam - Tentoonstelling
Galleries Curate: RHE Stevenson presents recent portraits by Mame-Diarra Niang & Barthélémy Toguo

Galleries Curate is an informal group of contemporary galleries from around the world, formed as a result of the universally felt global crisis of the COVID-19 pandemic. The coalition focuses on a supportive sense of community and co-operative interactions through collaborative exhibitions designed to express the dynamic dialogue between individual programmes. RHE is the first chapter of this collaboration, an exhibition and website themed around a universal and, we hope, unifying subject: water. Like culture, water is never static but always in flux. Ours is the final exhibition of the project. Looking back, one can distinguish two distinct approaches to the theme of water. On the one hand, there is the political and economic aspect, manifesting in climate refugees, water shortages and privatisation of natural resources. On the other hand, there is the mythical and poetic potential of water: water as image and metaphor. Each of the groups of work in the Amsterdam show illustrates one of these impulses. In his wood carvings, sculpted from the Zingana trees found throughout the country, Toguo pays homage to the sufferings and joys of the residents of the settlement of Bilongue, not far from his Cameroon studio. Léthé, the new series by Mame-Diarra Niang, also consists of head-and-shoulders portraits, but that is where the similarities end. Her previous project, Call Me When You Get There, was a response to the artist’s desire to travel at a time when movements were severely restricted. Scanning the globe from her Paris home using her computer, Niang photographed its screen with her Fujifilm X-T2 camera. In this new series, she uses the same technical set-up but takes a different conceptual approach.

stevensongallery

van wo09.06
t/m zo12.09
NL, Tilburg - Museum de Pont - Tentoonstelling
Hans Broek - The Things I Used To Do

Met uitgestrekte panorama’s van de Amerikaanse Westkust blies Hans Broek (Veenendaal, 1965) 25 jaar geleden het landschapsschilderij nieuw leven in. Daarvan zijn in de collectie van De Pont diverse voorbeelden te vinden. In de tentoonstelling The Things I Used To Do speelt het landschap opnieuw een belangrijke rol. Maar in plaats van de witgepleisterde stadsvilla’s van Los Angeles zien we nu forten, kerkers, celdeuren en huizen van plantagebezitters langs de kusten aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Ze figureren als stille getuigen van het Nederlandse slavernijverleden. Broek raakte door dat verleden geïntrigeerd in de tijd dat hij in Amerika woonde en de kloof tussen de witte en de Afro-Amerikaanse bevolking dagelijks ervoer. Hij verdiepte zich in de geschiedenis van de slavernij en reisde naar Ghana, Senegal, Suriname en Curaçao. Als nazaat van een zeventiende-eeuws bestuurslid van de admiraliteit – die nauw met de slavenhandel was verbonden – voelde hij zich persoonlijk betrokken bij een van de pijnlijkste momenten uit de Nederlandse geschiedenis. In deze omvangrijke serie schilderijen grijpt Broek terug naar de meer expressionistische stijl van zijn vroege werk. De verf voelt zwaar en drukkend – zelfs het sprankelende licht ontkomt daar niet aan. Dat gevoel wordt versterkt door teksten met data en plaats delict. Zo confronteren de vaak immense doeken ons met een duister verleden, waarbij ze tegelijkertijd als land- en als geheugenkaarten fungeren. Beluister en bekijk ook de podcast van Richard Kofi, in gesprek met Hans Broek.

museumdepont

van do29.04
t/m za26.06
Zuid-Afrika, Cape Town - Michael Stevenson Gallery - Tentoonstelling
Meschac Gaba - Citoyen du Monde

This exhibition is the second of twin survey shows focusing on the central tenets of the artist’s practice. Bringing together installation, sculpture and two-dimensional works dating between 2008 and 2018, Citoyen du Monde provides an overview of Gaba’s visual theses on nationalism, citizenship and the human toll of statecraft. The works exemplify how Gaba has identified spaces of belonging in both the Global North and South while examining the structures that construct this division. Raised in Cotonou, studying at the Rijksakademie, living in Rotterdam and retiring in Cotonou, Gaba has attributed his nomadism and experiences of migration as key to his own understanding of his Africanness. Translating as ‘Citizen of the world’, the phrase used as the title of this exhibition was first seen in Gaba’s oeuvre as the title of his 2012 ‘banner’, expressing an ideal of unity through the construction of a global flag. This radiant amalgam of the world’s national symbols, taken further in the direct allegory of his large-scale Globalloon (2013), echoes the artist’s vision for solidarity. Like the Globalloon, African Unity (2018) is underpinned by a principle that centres idealism in an attempt to ‘infuse a playfulness into our perceptions of the world – in turn, making the world a better place for us all’. As Phyllis Clark Taoua and Taylor Kathryn Miller have observed, ‘Gaba plays with the imagery of nationhood and his irreverent treatment of where political communities begin and end unsettles the once sacred narrative of national liberation.’ The economic and geopolitical intersections that inform how nationhood is constructed in an increasingly globalised marketplace are articulated in Project Voyage (2012), the Diplomatique series (2008-13) and Zimbabwe Survival (2016). The latter works feature devalued and decommissioned banknotes as part of their structure, examining the nation as commodified and commodifying force.

stevensongallery

van za05.06
t/m zo26.09
NL, Wassenaar - Museum Voorlinden - Tentoonstelling
Robin Rhode (Zuid-Afrika)

Voorlinden presenteert de eerste solotentoonstelling van kunstenaar Robin Rhode (Zuid-Afrika, 1976) in Nederland. Met dit overzicht viert Voorlinden zijn artistieke reis van 2000 tot nu toe. Of het nu een foto, film, sculptuur of performance is, al zijn werken beginnen met een tekening. Robin gebruikt de muur als zijn canvas, waarop hij met zijn tijdelijke interventies een imaginaire wereld verbeeldt. In aanloop naar de tentoonstelling neemt Robin je in korte video’s mee in zijn studio, vertelt over zijn favoriete werken, zijn inspiratiebronnen en over zijn voorbereidingen voor de tentoonstelling bij Voorlinden.  De muur is een belangrijk motief en podium. Deze vormt voor Robin geen begrenzing, maar een raam naar de verbeelding. Met krijt, houtskool en verf tekent hij op de muur het decor voor zijn performances, die hij vastlegt op foto of film. Robin is een ware illusionist. Hij weet met slechts enkele lijnen een hele wereld tot leven te wekken en prikkelt daarmee ook onze verbeeldingskracht. In de afgelopen twee decennia heeft Robin een veelomvattend oeuvre neergezet met een sterk eigen signatuur. Zijn werk is speels en zit vol met verwijzingen naar de muziek, poëzie, kunst en geschiedenis. Zijn oeuvre wordt gekarakteriseerd door een visuele combinatie van street art, tekeningen, schilderijen, sculpturen, performances, film en fotografie. Zijn favoriete materialen zijn houtskool, krijt en verf en je herkent zijn werk aan de eenvoudige en heldere vormentaal. Door de jaren heen transformeert Robin van eenzame performer naar een regisseur van een gezelschap waarmee hij samen meer ambitieuze producties realiseert. Robins artistieke reis begint in zijn vaderland Zuid-Afrika, om vervolgens met zijn interventies de wereld over te trekken.

museumvoorlinden

van za29.05
t/m zo05.09
, - various locations - Tentoonstelling
The Friends of S.M.A.K. present Neo Matloga

In the exhibition at the Friends of S.M.A.K in Gent, South African artist Neo Matloga presented a selection of works that haven’t been seen physically in Europe. This presentation marks his first institutional exhibition in Belgium. The show opened May 29th, for those who will be in the vicinity, the show ends August 29th. Coordinated by Nadia Bijl. Neo has been selected as one of 30 artists to participate in Watou 2021, a festival coordinated by a trio of curators Benedicte Goesaert, Chantal Pattyn and Peter Verhelst. 'The 40th edition represents movement, harmony, humanity and intensity.' The festival is in Watou, Belgium and is open until September 5th. Also, thrilled to be showing his large scale intimate collage paintings in my whole body changed into something else, a group exhibition taking place across the Stevenson galleries in Cape Town and Johannesburg, South Africa. The show is curated by Sisipho Ngodwana and Sinazo Chiya. Open from 15th of July till 3rd September.

smak watou stevenson

van za05.06
t/m zo05.09
NL, Amsterdam - EYE Film Instituut Nederland - Tentoonstelling
Vive le cinéma! Art & Film - Lucrecia Martel, Leopold Emmen, Lemohang Jeremiah Mosese, Carlos Reygadas and Jia Zhang-ke

Every day various films, talks & events. The filmmakers — Lucrecia Martel (South America), Leopold Emmen (Europe), Lemohang Jeremiah Mosese (Africa), Carlos Reygadas (North America) and Jia Zhang-ke (Asia) — were each invited to make a work for the exhibition that exploits the three-dimensional gallery space rather than the two-dimensional cinema screen. For some of them, it was the first time they had created a cinematographic installation that explores the boundaries of their work and of the art of film in general. To mark the 75th anniversary of the Filmmuseum and the 50th International Film Festival Rotterdam (IFFR), Eye and the IFFR have selected five film directors from five continents as a way of celebrating the unlimited power and diversity of world cinema, which is so vital for the programming. Jia Zhang-ke (Fenyang, China, 1970). Nanouk Leopold & Daan Emmen (both born in Rotterdam in 1968). Lucrecia Martel (born in Salta, Argentina, 1966)/ Carlos Reygadas (born in Mexico City in 1971). Lemohang Jeremiah Mosese (born in Hlotse, Lesotho, in 1980) who rose to prominence as a filmmaker with her debut film The Swamp (2001), and more recently with the hallucinating Zama (2017). Time and space in her work are elastic and infinite, and the sound design often determines the final form of the film. In The Passage, her new installation at Eye, she works with heat images and voices from northern Argentina (qom, quechua, aymara, wichi and guarani), yet another attempt in unmasking the artificiality of race.

moreinfo

Dinsdag 22 Juni

van do27.05
t/m za03.07
NL, Amsterdam - Stevenson Gallery Amsterdam - Tentoonstelling
Galleries Curate: RHE Stevenson presents recent portraits by Mame-Diarra Niang & Barthélémy Toguo

Galleries Curate is an informal group of contemporary galleries from around the world, formed as a result of the universally felt global crisis of the COVID-19 pandemic. The coalition focuses on a supportive sense of community and co-operative interactions through collaborative exhibitions designed to express the dynamic dialogue between individual programmes. RHE is the first chapter of this collaboration, an exhibition and website themed around a universal and, we hope, unifying subject: water. Like culture, water is never static but always in flux. Ours is the final exhibition of the project. Looking back, one can distinguish two distinct approaches to the theme of water. On the one hand, there is the political and economic aspect, manifesting in climate refugees, water shortages and privatisation of natural resources. On the other hand, there is the mythical and poetic potential of water: water as image and metaphor. Each of the groups of work in the Amsterdam show illustrates one of these impulses. In his wood carvings, sculpted from the Zingana trees found throughout the country, Toguo pays homage to the sufferings and joys of the residents of the settlement of Bilongue, not far from his Cameroon studio. Léthé, the new series by Mame-Diarra Niang, also consists of head-and-shoulders portraits, but that is where the similarities end. Her previous project, Call Me When You Get There, was a response to the artist’s desire to travel at a time when movements were severely restricted. Scanning the globe from her Paris home using her computer, Niang photographed its screen with her Fujifilm X-T2 camera. In this new series, she uses the same technical set-up but takes a different conceptual approach.

stevensongallery

van wo09.06
t/m zo12.09
NL, Tilburg - Museum de Pont - Tentoonstelling
Hans Broek - The Things I Used To Do

Met uitgestrekte panorama’s van de Amerikaanse Westkust blies Hans Broek (Veenendaal, 1965) 25 jaar geleden het landschapsschilderij nieuw leven in. Daarvan zijn in de collectie van De Pont diverse voorbeelden te vinden. In de tentoonstelling The Things I Used To Do speelt het landschap opnieuw een belangrijke rol. Maar in plaats van de witgepleisterde stadsvilla’s van Los Angeles zien we nu forten, kerkers, celdeuren en huizen van plantagebezitters langs de kusten aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Ze figureren als stille getuigen van het Nederlandse slavernijverleden. Broek raakte door dat verleden geïntrigeerd in de tijd dat hij in Amerika woonde en de kloof tussen de witte en de Afro-Amerikaanse bevolking dagelijks ervoer. Hij verdiepte zich in de geschiedenis van de slavernij en reisde naar Ghana, Senegal, Suriname en Curaçao. Als nazaat van een zeventiende-eeuws bestuurslid van de admiraliteit – die nauw met de slavenhandel was verbonden – voelde hij zich persoonlijk betrokken bij een van de pijnlijkste momenten uit de Nederlandse geschiedenis. In deze omvangrijke serie schilderijen grijpt Broek terug naar de meer expressionistische stijl van zijn vroege werk. De verf voelt zwaar en drukkend – zelfs het sprankelende licht ontkomt daar niet aan. Dat gevoel wordt versterkt door teksten met data en plaats delict. Zo confronteren de vaak immense doeken ons met een duister verleden, waarbij ze tegelijkertijd als land- en als geheugenkaarten fungeren. Beluister en bekijk ook de podcast van Richard Kofi, in gesprek met Hans Broek.

museumdepont

van do29.04
t/m za26.06
Zuid-Afrika, Cape Town - Michael Stevenson Gallery - Tentoonstelling
Meschac Gaba - Citoyen du Monde

This exhibition is the second of twin survey shows focusing on the central tenets of the artist’s practice. Bringing together installation, sculpture and two-dimensional works dating between 2008 and 2018, Citoyen du Monde provides an overview of Gaba’s visual theses on nationalism, citizenship and the human toll of statecraft. The works exemplify how Gaba has identified spaces of belonging in both the Global North and South while examining the structures that construct this division. Raised in Cotonou, studying at the Rijksakademie, living in Rotterdam and retiring in Cotonou, Gaba has attributed his nomadism and experiences of migration as key to his own understanding of his Africanness. Translating as ‘Citizen of the world’, the phrase used as the title of this exhibition was first seen in Gaba’s oeuvre as the title of his 2012 ‘banner’, expressing an ideal of unity through the construction of a global flag. This radiant amalgam of the world’s national symbols, taken further in the direct allegory of his large-scale Globalloon (2013), echoes the artist’s vision for solidarity. Like the Globalloon, African Unity (2018) is underpinned by a principle that centres idealism in an attempt to ‘infuse a playfulness into our perceptions of the world – in turn, making the world a better place for us all’. As Phyllis Clark Taoua and Taylor Kathryn Miller have observed, ‘Gaba plays with the imagery of nationhood and his irreverent treatment of where political communities begin and end unsettles the once sacred narrative of national liberation.’ The economic and geopolitical intersections that inform how nationhood is constructed in an increasingly globalised marketplace are articulated in Project Voyage (2012), the Diplomatique series (2008-13) and Zimbabwe Survival (2016). The latter works feature devalued and decommissioned banknotes as part of their structure, examining the nation as commodified and commodifying force.

stevensongallery

van za05.06
t/m zo26.09
NL, Wassenaar - Museum Voorlinden - Tentoonstelling
Robin Rhode (Zuid-Afrika)

Voorlinden presenteert de eerste solotentoonstelling van kunstenaar Robin Rhode (Zuid-Afrika, 1976) in Nederland. Met dit overzicht viert Voorlinden zijn artistieke reis van 2000 tot nu toe. Of het nu een foto, film, sculptuur of performance is, al zijn werken beginnen met een tekening. Robin gebruikt de muur als zijn canvas, waarop hij met zijn tijdelijke interventies een imaginaire wereld verbeeldt. In aanloop naar de tentoonstelling neemt Robin je in korte video’s mee in zijn studio, vertelt over zijn favoriete werken, zijn inspiratiebronnen en over zijn voorbereidingen voor de tentoonstelling bij Voorlinden.  De muur is een belangrijk motief en podium. Deze vormt voor Robin geen begrenzing, maar een raam naar de verbeelding. Met krijt, houtskool en verf tekent hij op de muur het decor voor zijn performances, die hij vastlegt op foto of film. Robin is een ware illusionist. Hij weet met slechts enkele lijnen een hele wereld tot leven te wekken en prikkelt daarmee ook onze verbeeldingskracht. In de afgelopen twee decennia heeft Robin een veelomvattend oeuvre neergezet met een sterk eigen signatuur. Zijn werk is speels en zit vol met verwijzingen naar de muziek, poëzie, kunst en geschiedenis. Zijn oeuvre wordt gekarakteriseerd door een visuele combinatie van street art, tekeningen, schilderijen, sculpturen, performances, film en fotografie. Zijn favoriete materialen zijn houtskool, krijt en verf en je herkent zijn werk aan de eenvoudige en heldere vormentaal. Door de jaren heen transformeert Robin van eenzame performer naar een regisseur van een gezelschap waarmee hij samen meer ambitieuze producties realiseert. Robins artistieke reis begint in zijn vaderland Zuid-Afrika, om vervolgens met zijn interventies de wereld over te trekken.

museumvoorlinden

van za29.05
t/m zo05.09
, - various locations - Tentoonstelling
The Friends of S.M.A.K. present Neo Matloga

In the exhibition at the Friends of S.M.A.K in Gent, South African artist Neo Matloga presented a selection of works that haven’t been seen physically in Europe. This presentation marks his first institutional exhibition in Belgium. The show opened May 29th, for those who will be in the vicinity, the show ends August 29th. Coordinated by Nadia Bijl. Neo has been selected as one of 30 artists to participate in Watou 2021, a festival coordinated by a trio of curators Benedicte Goesaert, Chantal Pattyn and Peter Verhelst. 'The 40th edition represents movement, harmony, humanity and intensity.' The festival is in Watou, Belgium and is open until September 5th. Also, thrilled to be showing his large scale intimate collage paintings in my whole body changed into something else, a group exhibition taking place across the Stevenson galleries in Cape Town and Johannesburg, South Africa. The show is curated by Sisipho Ngodwana and Sinazo Chiya. Open from 15th of July till 3rd September.

smak watou stevenson

van za05.06
t/m zo05.09
NL, Amsterdam - EYE Film Instituut Nederland - Tentoonstelling
Vive le cinéma! Art & Film - Lucrecia Martel, Leopold Emmen, Lemohang Jeremiah Mosese, Carlos Reygadas and Jia Zhang-ke

Every day various films, talks & events. The filmmakers — Lucrecia Martel (South America), Leopold Emmen (Europe), Lemohang Jeremiah Mosese (Africa), Carlos Reygadas (North America) and Jia Zhang-ke (Asia) — were each invited to make a work for the exhibition that exploits the three-dimensional gallery space rather than the two-dimensional cinema screen. For some of them, it was the first time they had created a cinematographic installation that explores the boundaries of their work and of the art of film in general. To mark the 75th anniversary of the Filmmuseum and the 50th International Film Festival Rotterdam (IFFR), Eye and the IFFR have selected five film directors from five continents as a way of celebrating the unlimited power and diversity of world cinema, which is so vital for the programming. Jia Zhang-ke (Fenyang, China, 1970). Nanouk Leopold & Daan Emmen (both born in Rotterdam in 1968). Lucrecia Martel (born in Salta, Argentina, 1966)/ Carlos Reygadas (born in Mexico City in 1971). Lemohang Jeremiah Mosese (born in Hlotse, Lesotho, in 1980) who rose to prominence as a filmmaker with her debut film The Swamp (2001), and more recently with the hallucinating Zama (2017). Time and space in her work are elastic and infinite, and the sound design often determines the final form of the film. In The Passage, her new installation at Eye, she works with heat images and voices from northern Argentina (qom, quechua, aymara, wichi and guarani), yet another attempt in unmasking the artificiality of race.

moreinfo

dinsdag22.06
, - Online - Lezing en debat
Online Promotie dhr. Hilaire Zon - "Decentralization of health resources to local governments in Burkino Faso"
Dinsdag 22 Juni 2021 13:00

Promotores: prof.dr. W.J.M. Groot, prof.dr. M. Pavlova. Fac. Health, Medicine and Life Sciences; Bestuursgebouw, Minderbroedersberg 4-6, Maastricht

moreinfo

dinsdag22.06
Nederland, Leiden - ASC - Lezing en debat
ASCL Seminar: The kingdom of the Barolong, kgosi Tau, and smallpox in 18th-century Southern Africa
Dinsdag 22 Juni 2021 15:30 - 17:00

This will be a physical event with a maximum capacity of 30 attendees. More information about livestreaming will follow soon. From at least the beginning of the 18th century and until at least the 1770s, the morafe or kingdom of the Barolong played a central role in the history of the Southern African interior. Then it collapsed during an epidemic, fragmenting in a number of groups competing for resources and primacy, which were progressively marginal on the expanding colonial frontier. A hundred years later, as colonialism engulfed the Diamond Fields and the surrounding lands, only the vague but recurring idea of the old ‘Land of Tau’ was left. The paper is an introduction to the history of the Barolong in the 18th century, sketching the eventful rule of kgosi Tau, the internal crisis, and the memory, remains, and remnants of the Barolong in the early 19th century. The work moves from the most recent archaeological research and from the redefinition of ‘traditional’ sources as writings of history in their own right, and proposes an analysis of long distance trade, urbanism, and smallpox epidemics in the Southern African interior.
Speaker: Dr Ettore Morelli.  Registration: Click here to register for this event

moreinfo

Woensdag 23 Juni

van do27.05
t/m za03.07
NL, Amsterdam - Stevenson Gallery Amsterdam - Tentoonstelling
Galleries Curate: RHE Stevenson presents recent portraits by Mame-Diarra Niang & Barthélémy Toguo

Galleries Curate is an informal group of contemporary galleries from around the world, formed as a result of the universally felt global crisis of the COVID-19 pandemic. The coalition focuses on a supportive sense of community and co-operative interactions through collaborative exhibitions designed to express the dynamic dialogue between individual programmes. RHE is the first chapter of this collaboration, an exhibition and website themed around a universal and, we hope, unifying subject: water. Like culture, water is never static but always in flux. Ours is the final exhibition of the project. Looking back, one can distinguish two distinct approaches to the theme of water. On the one hand, there is the political and economic aspect, manifesting in climate refugees, water shortages and privatisation of natural resources. On the other hand, there is the mythical and poetic potential of water: water as image and metaphor. Each of the groups of work in the Amsterdam show illustrates one of these impulses. In his wood carvings, sculpted from the Zingana trees found throughout the country, Toguo pays homage to the sufferings and joys of the residents of the settlement of Bilongue, not far from his Cameroon studio. Léthé, the new series by Mame-Diarra Niang, also consists of head-and-shoulders portraits, but that is where the similarities end. Her previous project, Call Me When You Get There, was a response to the artist’s desire to travel at a time when movements were severely restricted. Scanning the globe from her Paris home using her computer, Niang photographed its screen with her Fujifilm X-T2 camera. In this new series, she uses the same technical set-up but takes a different conceptual approach.

stevensongallery

van wo09.06
t/m zo12.09
NL, Tilburg - Museum de Pont - Tentoonstelling
Hans Broek - The Things I Used To Do

Met uitgestrekte panorama’s van de Amerikaanse Westkust blies Hans Broek (Veenendaal, 1965) 25 jaar geleden het landschapsschilderij nieuw leven in. Daarvan zijn in de collectie van De Pont diverse voorbeelden te vinden. In de tentoonstelling The Things I Used To Do speelt het landschap opnieuw een belangrijke rol. Maar in plaats van de witgepleisterde stadsvilla’s van Los Angeles zien we nu forten, kerkers, celdeuren en huizen van plantagebezitters langs de kusten aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Ze figureren als stille getuigen van het Nederlandse slavernijverleden. Broek raakte door dat verleden geïntrigeerd in de tijd dat hij in Amerika woonde en de kloof tussen de witte en de Afro-Amerikaanse bevolking dagelijks ervoer. Hij verdiepte zich in de geschiedenis van de slavernij en reisde naar Ghana, Senegal, Suriname en Curaçao. Als nazaat van een zeventiende-eeuws bestuurslid van de admiraliteit – die nauw met de slavenhandel was verbonden – voelde hij zich persoonlijk betrokken bij een van de pijnlijkste momenten uit de Nederlandse geschiedenis. In deze omvangrijke serie schilderijen grijpt Broek terug naar de meer expressionistische stijl van zijn vroege werk. De verf voelt zwaar en drukkend – zelfs het sprankelende licht ontkomt daar niet aan. Dat gevoel wordt versterkt door teksten met data en plaats delict. Zo confronteren de vaak immense doeken ons met een duister verleden, waarbij ze tegelijkertijd als land- en als geheugenkaarten fungeren. Beluister en bekijk ook de podcast van Richard Kofi, in gesprek met Hans Broek.

museumdepont

van do29.04
t/m za26.06
Zuid-Afrika, Cape Town - Michael Stevenson Gallery - Tentoonstelling
Meschac Gaba - Citoyen du Monde

This exhibition is the second of twin survey shows focusing on the central tenets of the artist’s practice. Bringing together installation, sculpture and two-dimensional works dating between 2008 and 2018, Citoyen du Monde provides an overview of Gaba’s visual theses on nationalism, citizenship and the human toll of statecraft. The works exemplify how Gaba has identified spaces of belonging in both the Global North and South while examining the structures that construct this division. Raised in Cotonou, studying at the Rijksakademie, living in Rotterdam and retiring in Cotonou, Gaba has attributed his nomadism and experiences of migration as key to his own understanding of his Africanness. Translating as ‘Citizen of the world’, the phrase used as the title of this exhibition was first seen in Gaba’s oeuvre as the title of his 2012 ‘banner’, expressing an ideal of unity through the construction of a global flag. This radiant amalgam of the world’s national symbols, taken further in the direct allegory of his large-scale Globalloon (2013), echoes the artist’s vision for solidarity. Like the Globalloon, African Unity (2018) is underpinned by a principle that centres idealism in an attempt to ‘infuse a playfulness into our perceptions of the world – in turn, making the world a better place for us all’. As Phyllis Clark Taoua and Taylor Kathryn Miller have observed, ‘Gaba plays with the imagery of nationhood and his irreverent treatment of where political communities begin and end unsettles the once sacred narrative of national liberation.’ The economic and geopolitical intersections that inform how nationhood is constructed in an increasingly globalised marketplace are articulated in Project Voyage (2012), the Diplomatique series (2008-13) and Zimbabwe Survival (2016). The latter works feature devalued and decommissioned banknotes as part of their structure, examining the nation as commodified and commodifying force.

stevensongallery

van za05.06
t/m zo26.09
NL, Wassenaar - Museum Voorlinden - Tentoonstelling
Robin Rhode (Zuid-Afrika)

Voorlinden presenteert de eerste solotentoonstelling van kunstenaar Robin Rhode (Zuid-Afrika, 1976) in Nederland. Met dit overzicht viert Voorlinden zijn artistieke reis van 2000 tot nu toe. Of het nu een foto, film, sculptuur of performance is, al zijn werken beginnen met een tekening. Robin gebruikt de muur als zijn canvas, waarop hij met zijn tijdelijke interventies een imaginaire wereld verbeeldt. In aanloop naar de tentoonstelling neemt Robin je in korte video’s mee in zijn studio, vertelt over zijn favoriete werken, zijn inspiratiebronnen en over zijn voorbereidingen voor de tentoonstelling bij Voorlinden.  De muur is een belangrijk motief en podium. Deze vormt voor Robin geen begrenzing, maar een raam naar de verbeelding. Met krijt, houtskool en verf tekent hij op de muur het decor voor zijn performances, die hij vastlegt op foto of film. Robin is een ware illusionist. Hij weet met slechts enkele lijnen een hele wereld tot leven te wekken en prikkelt daarmee ook onze verbeeldingskracht. In de afgelopen twee decennia heeft Robin een veelomvattend oeuvre neergezet met een sterk eigen signatuur. Zijn werk is speels en zit vol met verwijzingen naar de muziek, poëzie, kunst en geschiedenis. Zijn oeuvre wordt gekarakteriseerd door een visuele combinatie van street art, tekeningen, schilderijen, sculpturen, performances, film en fotografie. Zijn favoriete materialen zijn houtskool, krijt en verf en je herkent zijn werk aan de eenvoudige en heldere vormentaal. Door de jaren heen transformeert Robin van eenzame performer naar een regisseur van een gezelschap waarmee hij samen meer ambitieuze producties realiseert. Robins artistieke reis begint in zijn vaderland Zuid-Afrika, om vervolgens met zijn interventies de wereld over te trekken.

museumvoorlinden

van za29.05
t/m zo05.09
, - various locations - Tentoonstelling
The Friends of S.M.A.K. present Neo Matloga

In the exhibition at the Friends of S.M.A.K in Gent, South African artist Neo Matloga presented a selection of works that haven’t been seen physically in Europe. This presentation marks his first institutional exhibition in Belgium. The show opened May 29th, for those who will be in the vicinity, the show ends August 29th. Coordinated by Nadia Bijl. Neo has been selected as one of 30 artists to participate in Watou 2021, a festival coordinated by a trio of curators Benedicte Goesaert, Chantal Pattyn and Peter Verhelst. 'The 40th edition represents movement, harmony, humanity and intensity.' The festival is in Watou, Belgium and is open until September 5th. Also, thrilled to be showing his large scale intimate collage paintings in my whole body changed into something else, a group exhibition taking place across the Stevenson galleries in Cape Town and Johannesburg, South Africa. The show is curated by Sisipho Ngodwana and Sinazo Chiya. Open from 15th of July till 3rd September.

smak watou stevenson

van za05.06
t/m zo05.09
NL, Amsterdam - EYE Film Instituut Nederland - Tentoonstelling
Vive le cinéma! Art & Film - Lucrecia Martel, Leopold Emmen, Lemohang Jeremiah Mosese, Carlos Reygadas and Jia Zhang-ke

Every day various films, talks & events. The filmmakers — Lucrecia Martel (South America), Leopold Emmen (Europe), Lemohang Jeremiah Mosese (Africa), Carlos Reygadas (North America) and Jia Zhang-ke (Asia) — were each invited to make a work for the exhibition that exploits the three-dimensional gallery space rather than the two-dimensional cinema screen. For some of them, it was the first time they had created a cinematographic installation that explores the boundaries of their work and of the art of film in general. To mark the 75th anniversary of the Filmmuseum and the 50th International Film Festival Rotterdam (IFFR), Eye and the IFFR have selected five film directors from five continents as a way of celebrating the unlimited power and diversity of world cinema, which is so vital for the programming. Jia Zhang-ke (Fenyang, China, 1970). Nanouk Leopold & Daan Emmen (both born in Rotterdam in 1968). Lucrecia Martel (born in Salta, Argentina, 1966)/ Carlos Reygadas (born in Mexico City in 1971). Lemohang Jeremiah Mosese (born in Hlotse, Lesotho, in 1980) who rose to prominence as a filmmaker with her debut film The Swamp (2001), and more recently with the hallucinating Zama (2017). Time and space in her work are elastic and infinite, and the sound design often determines the final form of the film. In The Passage, her new installation at Eye, she works with heat images and voices from northern Argentina (qom, quechua, aymara, wichi and guarani), yet another attempt in unmasking the artificiality of race.

moreinfo

woensdag23.06
BE, Brussel - Zaal M - Film
‘Rumba Rules, New Genealogies - Sammy Baloji, David Nadeau-Bernatchez’
Woensdag 23 Juni 2021 20:00

Gedrenkt in het dagelijkse leven van een van de grote orkesten van de huidige generatie, biedt Rumba Rules een uitstapje in de geheimen van de monumentale Afrikaanse muziek. De film is een essay over het gevoel van eigenwaarde en geworteld zijn, en culmineert in een soort van stedelijke polyfonie. Ya Mayi, Lumumba, Xéna La Guerrière, Pitchou Travolta, Alfred Solo, Soleil Patron en vele anderen: bijna dertig artiesten voeden het creatieve leven van het Orchestre de Brigade Sarbati. Door de groep te volgen doorheen de stad Kinshasa dringt de film door tot de wortels van de rumba. Aan de hand van studiowerk, repetities en concerten geven verschillende portretten een inkijk in de dynamiek en de verhalen van deze zeer populaire Congolese muziek. Van de lokale oorsprong tot de mecenassen van de diaspora, weerklinken de voorouderlijke stemmen van de polyfonie van Rumba Rules zowel in het verleden als het heden. David N. Bernatchez is een filmmaker en producer uit Quebec. Sammy Baloji is een beeldend kunstenaar en fotograaf. Als beeldend kunstenaar plaatst Baloji fotografische werkelijkheden tegenover elkaar, waarbij hij heden en verleden, werkelijkheid en ideaal, met flagrante en schokkende culturele en historische spanningen combineert. Hij onderzoekt architectuur en het menselijk lichaam als sporen van de sociale geschiedenis, plaatsen van herinnering en getuigen van machtsvertoon. Kiripi Katembo was een Congolees fotograaf en filmmaker. Zijn camerawerk was fysiek en zijn blik indringend. Hij was een vereniger in zijn land en zeer gehecht aan Kinshasa, waar hij tot zijn dood in 2015 woonde. Congo Kitoko (1926-2015) werd georganiseerd door Fondation Cartier in Parijs en is de laatste tentoonstelling waaraan hij tijdens zijn leven heeft deelgenomen.

meerinfo

Donderdag 24 Juni

van do27.05
t/m za03.07
NL, Amsterdam - Stevenson Gallery Amsterdam - Tentoonstelling
Galleries Curate: RHE Stevenson presents recent portraits by Mame-Diarra Niang & Barthélémy Toguo

Galleries Curate is an informal group of contemporary galleries from around the world, formed as a result of the universally felt global crisis of the COVID-19 pandemic. The coalition focuses on a supportive sense of community and co-operative interactions through collaborative exhibitions designed to express the dynamic dialogue between individual programmes. RHE is the first chapter of this collaboration, an exhibition and website themed around a universal and, we hope, unifying subject: water. Like culture, water is never static but always in flux. Ours is the final exhibition of the project. Looking back, one can distinguish two distinct approaches to the theme of water. On the one hand, there is the political and economic aspect, manifesting in climate refugees, water shortages and privatisation of natural resources. On the other hand, there is the mythical and poetic potential of water: water as image and metaphor. Each of the groups of work in the Amsterdam show illustrates one of these impulses. In his wood carvings, sculpted from the Zingana trees found throughout the country, Toguo pays homage to the sufferings and joys of the residents of the settlement of Bilongue, not far from his Cameroon studio. Léthé, the new series by Mame-Diarra Niang, also consists of head-and-shoulders portraits, but that is where the similarities end. Her previous project, Call Me When You Get There, was a response to the artist’s desire to travel at a time when movements were severely restricted. Scanning the globe from her Paris home using her computer, Niang photographed its screen with her Fujifilm X-T2 camera. In this new series, she uses the same technical set-up but takes a different conceptual approach.

stevensongallery

van wo09.06
t/m zo12.09
NL, Tilburg - Museum de Pont - Tentoonstelling
Hans Broek - The Things I Used To Do

Met uitgestrekte panorama’s van de Amerikaanse Westkust blies Hans Broek (Veenendaal, 1965) 25 jaar geleden het landschapsschilderij nieuw leven in. Daarvan zijn in de collectie van De Pont diverse voorbeelden te vinden. In de tentoonstelling The Things I Used To Do speelt het landschap opnieuw een belangrijke rol. Maar in plaats van de witgepleisterde stadsvilla’s van Los Angeles zien we nu forten, kerkers, celdeuren en huizen van plantagebezitters langs de kusten aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Ze figureren als stille getuigen van het Nederlandse slavernijverleden. Broek raakte door dat verleden geïntrigeerd in de tijd dat hij in Amerika woonde en de kloof tussen de witte en de Afro-Amerikaanse bevolking dagelijks ervoer. Hij verdiepte zich in de geschiedenis van de slavernij en reisde naar Ghana, Senegal, Suriname en Curaçao. Als nazaat van een zeventiende-eeuws bestuurslid van de admiraliteit – die nauw met de slavenhandel was verbonden – voelde hij zich persoonlijk betrokken bij een van de pijnlijkste momenten uit de Nederlandse geschiedenis. In deze omvangrijke serie schilderijen grijpt Broek terug naar de meer expressionistische stijl van zijn vroege werk. De verf voelt zwaar en drukkend – zelfs het sprankelende licht ontkomt daar niet aan. Dat gevoel wordt versterkt door teksten met data en plaats delict. Zo confronteren de vaak immense doeken ons met een duister verleden, waarbij ze tegelijkertijd als land- en als geheugenkaarten fungeren. Beluister en bekijk ook de podcast van Richard Kofi, in gesprek met Hans Broek.

museumdepont

van do29.04
t/m za26.06
Zuid-Afrika, Cape Town - Michael Stevenson Gallery - Tentoonstelling
Meschac Gaba - Citoyen du Monde

This exhibition is the second of twin survey shows focusing on the central tenets of the artist’s practice. Bringing together installation, sculpture and two-dimensional works dating between 2008 and 2018, Citoyen du Monde provides an overview of Gaba’s visual theses on nationalism, citizenship and the human toll of statecraft. The works exemplify how Gaba has identified spaces of belonging in both the Global North and South while examining the structures that construct this division. Raised in Cotonou, studying at the Rijksakademie, living in Rotterdam and retiring in Cotonou, Gaba has attributed his nomadism and experiences of migration as key to his own understanding of his Africanness. Translating as ‘Citizen of the world’, the phrase used as the title of this exhibition was first seen in Gaba’s oeuvre as the title of his 2012 ‘banner’, expressing an ideal of unity through the construction of a global flag. This radiant amalgam of the world’s national symbols, taken further in the direct allegory of his large-scale Globalloon (2013), echoes the artist’s vision for solidarity. Like the Globalloon, African Unity (2018) is underpinned by a principle that centres idealism in an attempt to ‘infuse a playfulness into our perceptions of the world – in turn, making the world a better place for us all’. As Phyllis Clark Taoua and Taylor Kathryn Miller have observed, ‘Gaba plays with the imagery of nationhood and his irreverent treatment of where political communities begin and end unsettles the once sacred narrative of national liberation.’ The economic and geopolitical intersections that inform how nationhood is constructed in an increasingly globalised marketplace are articulated in Project Voyage (2012), the Diplomatique series (2008-13) and Zimbabwe Survival (2016). The latter works feature devalued and decommissioned banknotes as part of their structure, examining the nation as commodified and commodifying force.

stevensongallery

van za05.06
t/m zo26.09
NL, Wassenaar - Museum Voorlinden - Tentoonstelling
Robin Rhode (Zuid-Afrika)

Voorlinden presenteert de eerste solotentoonstelling van kunstenaar Robin Rhode (Zuid-Afrika, 1976) in Nederland. Met dit overzicht viert Voorlinden zijn artistieke reis van 2000 tot nu toe. Of het nu een foto, film, sculptuur of performance is, al zijn werken beginnen met een tekening. Robin gebruikt de muur als zijn canvas, waarop hij met zijn tijdelijke interventies een imaginaire wereld verbeeldt. In aanloop naar de tentoonstelling neemt Robin je in korte video’s mee in zijn studio, vertelt over zijn favoriete werken, zijn inspiratiebronnen en over zijn voorbereidingen voor de tentoonstelling bij Voorlinden.  De muur is een belangrijk motief en podium. Deze vormt voor Robin geen begrenzing, maar een raam naar de verbeelding. Met krijt, houtskool en verf tekent hij op de muur het decor voor zijn performances, die hij vastlegt op foto of film. Robin is een ware illusionist. Hij weet met slechts enkele lijnen een hele wereld tot leven te wekken en prikkelt daarmee ook onze verbeeldingskracht. In de afgelopen twee decennia heeft Robin een veelomvattend oeuvre neergezet met een sterk eigen signatuur. Zijn werk is speels en zit vol met verwijzingen naar de muziek, poëzie, kunst en geschiedenis. Zijn oeuvre wordt gekarakteriseerd door een visuele combinatie van street art, tekeningen, schilderijen, sculpturen, performances, film en fotografie. Zijn favoriete materialen zijn houtskool, krijt en verf en je herkent zijn werk aan de eenvoudige en heldere vormentaal. Door de jaren heen transformeert Robin van eenzame performer naar een regisseur van een gezelschap waarmee hij samen meer ambitieuze producties realiseert. Robins artistieke reis begint in zijn vaderland Zuid-Afrika, om vervolgens met zijn interventies de wereld over te trekken.

museumvoorlinden

van do24.06
t/m zo08.01
Nederland, Amsterdam - Tropenmuseum - Tentoonstelling
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database

Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).

worldpressphoto tropenmuseum

van za29.05
t/m zo05.09
, - various locations - Tentoonstelling
The Friends of S.M.A.K. present Neo Matloga

In the exhibition at the Friends of S.M.A.K in Gent, South African artist Neo Matloga presented a selection of works that haven’t been seen physically in Europe. This presentation marks his first institutional exhibition in Belgium. The show opened May 29th, for those who will be in the vicinity, the show ends August 29th. Coordinated by Nadia Bijl. Neo has been selected as one of 30 artists to participate in Watou 2021, a festival coordinated by a trio of curators Benedicte Goesaert, Chantal Pattyn and Peter Verhelst. 'The 40th edition represents movement, harmony, humanity and intensity.' The festival is in Watou, Belgium and is open until September 5th. Also, thrilled to be showing his large scale intimate collage paintings in my whole body changed into something else, a group exhibition taking place across the Stevenson galleries in Cape Town and Johannesburg, South Africa. The show is curated by Sisipho Ngodwana and Sinazo Chiya. Open from 15th of July till 3rd September.

smak watou stevenson

van za05.06
t/m zo05.09
NL, Amsterdam - EYE Film Instituut Nederland - Tentoonstelling
Vive le cinéma! Art & Film - Lucrecia Martel, Leopold Emmen, Lemohang Jeremiah Mosese, Carlos Reygadas and Jia Zhang-ke

Every day various films, talks & events. The filmmakers — Lucrecia Martel (South America), Leopold Emmen (Europe), Lemohang Jeremiah Mosese (Africa), Carlos Reygadas (North America) and Jia Zhang-ke (Asia) — were each invited to make a work for the exhibition that exploits the three-dimensional gallery space rather than the two-dimensional cinema screen. For some of them, it was the first time they had created a cinematographic installation that explores the boundaries of their work and of the art of film in general. To mark the 75th anniversary of the Filmmuseum and the 50th International Film Festival Rotterdam (IFFR), Eye and the IFFR have selected five film directors from five continents as a way of celebrating the unlimited power and diversity of world cinema, which is so vital for the programming. Jia Zhang-ke (Fenyang, China, 1970). Nanouk Leopold & Daan Emmen (both born in Rotterdam in 1968). Lucrecia Martel (born in Salta, Argentina, 1966)/ Carlos Reygadas (born in Mexico City in 1971). Lemohang Jeremiah Mosese (born in Hlotse, Lesotho, in 1980) who rose to prominence as a filmmaker with her debut film The Swamp (2001), and more recently with the hallucinating Zama (2017). Time and space in her work are elastic and infinite, and the sound design often determines the final form of the film. In The Passage, her new installation at Eye, she works with heat images and voices from northern Argentina (qom, quechua, aymara, wichi and guarani), yet another attempt in unmasking the artificiality of race.

moreinfo

donderdag24.06
, - Online - Lezing en debat
Promotie mw. Njagi Purity Muthoni - "Financial risk, vulnerability and equity of access to healthcare services in Kenya"
Donderdag 24 Juni 2021 09:30

Promotor: prof.dr. W.J.M. Groot. Co-promotor: dr. J. Arsenijevic. Dit proefschrift is gebaseerd op de wereldwijde oproep om universele dekking van de gezondheidszorg (UHC) te bereiken. Het beantwoordt aan de bezorgdheid over de beste manier om gelijke toegang tot gezondheidsdiensten te verzekeren en tegelijk de meest kwetsbaren voldoende bescherming te bieden tegen de financiële kosten van een slechte gezondheid. Het richt zich op de gevolgen van het gebrek aan financiële risicobescherming voor personen die gebruik maken van gezondheidsdiensten en personen die afzien van gezondheidsdiensten als gevolg van financiële belemmeringen. Het begint met een overzicht van wat er bekend is over de omvang van de financiële risicokloven en de oorzaken van catastrofale gezondheidsuitgaven in de landen van Afrika ten zuiden van de Sahara (SSA). Met Kenia als casestudy wordt de kennis en het bewijsmateriaal over gelijke toegang aangevuld door de sociaaleconomische ongelijkheden op het gebied van financiële risicobescherming en de factoren die deze ongelijkheden in stand houden te onderzoeken. Daarnaast worden de kostengerelateerde barrières voor toegang tot gezondheidszorgdiensten en het effect van schokken op het vermogen van huishoudens om te investeren in gezondheidszorg onderzocht.

moreinfo

donderdag24.06
Nederland, Groningen - Academiegebouw Rijksuniversiteit Groningen - Lezing en debat
PhD: The right of victims of international crimes to reparations in the aftermath of the 1994 genocide against the Tutsi in Rwanda
Donderdag 24 Juni 2021 11:00

PhD ceremony: Mr Y. (Yves) Sezirahiga. Supervisors: prof. dr. C.I. (Caroline) Fournet, prof. dr. A.L. (Alette) Smeulers. The purpose of this thesis is to analyse how the government of Rwanda has addressed the harm caused to the victims of the genocide against the Tutsi in 1994 in Rwanda. It seeks to answer the research question: ‘to what extent has the right to reparations of the victims of the 1994 Rwandan genocide against the Tutsi been materialised?’ In answering this question, this research offers a comprehensive analysis of various Rwandan legal and non-legal responses to the harm suffered by the victims of the genocide against the Tutsi and examines them in the light of international standards on victims’ reparations. The TARR Model provided an important analytical framework, whereas the UN Basic Principles and Guidelines on the Right to a Remedy and Reparation constituted a significant yardstick for this research. While acknowledging the unprecedented right of the victims of the most serious international crimes to reparations, this research also exposes the practical challenges and shortcomings faced by the application of the internationalised human rights standards of victims’ right to reparations in cases of mass violations of human rights. Yet, it also recognizes that the measures put in place by the government of Rwanda to address the consequences of the genocide against the Tutsi do fit within the scope of the measures of restitution, rehabilitation and satisfaction, as provided in international law, and emphasizes their adaptation to local realities and experiences.

moreinfo

van do24.06
t/m vr25.06
, - Online - Lezing en debat
Workshop: Travelling Islam - the circulation of ideas in Africa
Van Donderdag 24 Juni 2021 -  15:30
t/m Vrijdag 25 Juni 2021 - 19:00

On 24 and 25 June 2021, the African Studies Centre Leiden, in coorperation with the Leiden University Centre for the Study of Islam in Society (LUCIS) and Centre for Arts in Society (LUCAS) organises the workshop 'Travelling Islam - the circulation of ideas in Africa'. This programme starts from the idea that cultural discourse is one of the main engines of intellectual history and the history of ideas. By following examples of Muslim discourse that have travelled across Islamic Africa, in different languages, scripts, and registers of expression, through different social environments and periods, we can deepen our understanding of the shaping of Islam in and through various African milieus. Bringing together perspectives of literature studies, history, and anthropology, this workshop aims to study circulating Islamic texts and discourses, not as monolithic and fixed archives but rather within a framework of ongoing translocal negotiation, and hence, creation, circulation, transformation, and re-appropriation. The workshop exists of four panels (panel I on Traveling Mystical Poetry, panel II on Stories of Connectiveness, panel III on Travelling Genres and Discourses, and panel IV on the Circulation of Texts), as well as round table sessions and a keynote speech by Prof. Fallou Ngom (Boston University) on 'The Significance of Ajami Sources in the Study of Muslim Africa', which is scheduled for 24 June and open to the public.

ascleiden

donderdag24.06
, - Online - Lezing en debat
The Kleptocracy Project | ZAM & Pakhuis de Zwijger Livecast
Donderdag 24 Juni 2021 20:30

How African oligarchs sell out their countries. How international aid helps them. How activists try to stop them. ZAM & Pakhuis de Zwijger Livecast. Livecast. Free admission.
In many African countries, investigative journalism is on the rise. A new generation of change-makers uncover scandal after scandal, energising African protest movements fighting for social justice and good governance. The Kleptocracy Project, a long term collaboration between a network of journalists from countries all over Africa and ZAM, unearths the corrupt practices of crooked autocrats and their handlers. More importantly, it maps the contours of a kleptocratic system. How do billions for health, education, and safety ‘disappear’ and fill the pockets of a powerful few? How do international companies, PR gurus and foreign aid play into the hands of the stealing elites? How to tackle systemic dysfunction, aka the plunder machine, and the resulting lack of service delivery? How to turn misguided aid delivered to kleptocrats into real solidarity with those who fight for change?  Join and listen to experts, journalists, activists and policymakers in a 75-minute programme that tackles these urgent questions. The event is organised by ZAM in collaboration with Pakhuis de Zwijger and hosted by documentary maker, presenter, and founder of Strawberry Earth, Ikenna Azuike

moreinfo

Vrijdag 25 Juni

van do27.05
t/m za03.07
NL, Amsterdam - Stevenson Gallery Amsterdam - Tentoonstelling
Galleries Curate: RHE Stevenson presents recent portraits by Mame-Diarra Niang & Barthélémy Toguo

Galleries Curate is an informal group of contemporary galleries from around the world, formed as a result of the universally felt global crisis of the COVID-19 pandemic. The coalition focuses on a supportive sense of community and co-operative interactions through collaborative exhibitions designed to express the dynamic dialogue between individual programmes. RHE is the first chapter of this collaboration, an exhibition and website themed around a universal and, we hope, unifying subject: water. Like culture, water is never static but always in flux. Ours is the final exhibition of the project. Looking back, one can distinguish two distinct approaches to the theme of water. On the one hand, there is the political and economic aspect, manifesting in climate refugees, water shortages and privatisation of natural resources. On the other hand, there is the mythical and poetic potential of water: water as image and metaphor. Each of the groups of work in the Amsterdam show illustrates one of these impulses. In his wood carvings, sculpted from the Zingana trees found throughout the country, Toguo pays homage to the sufferings and joys of the residents of the settlement of Bilongue, not far from his Cameroon studio. Léthé, the new series by Mame-Diarra Niang, also consists of head-and-shoulders portraits, but that is where the similarities end. Her previous project, Call Me When You Get There, was a response to the artist’s desire to travel at a time when movements were severely restricted. Scanning the globe from her Paris home using her computer, Niang photographed its screen with her Fujifilm X-T2 camera. In this new series, she uses the same technical set-up but takes a different conceptual approach.

stevensongallery

van wo09.06
t/m zo12.09
NL, Tilburg - Museum de Pont - Tentoonstelling
Hans Broek - The Things I Used To Do

Met uitgestrekte panorama’s van de Amerikaanse Westkust blies Hans Broek (Veenendaal, 1965) 25 jaar geleden het landschapsschilderij nieuw leven in. Daarvan zijn in de collectie van De Pont diverse voorbeelden te vinden. In de tentoonstelling The Things I Used To Do speelt het landschap opnieuw een belangrijke rol. Maar in plaats van de witgepleisterde stadsvilla’s van Los Angeles zien we nu forten, kerkers, celdeuren en huizen van plantagebezitters langs de kusten aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Ze figureren als stille getuigen van het Nederlandse slavernijverleden. Broek raakte door dat verleden geïntrigeerd in de tijd dat hij in Amerika woonde en de kloof tussen de witte en de Afro-Amerikaanse bevolking dagelijks ervoer. Hij verdiepte zich in de geschiedenis van de slavernij en reisde naar Ghana, Senegal, Suriname en Curaçao. Als nazaat van een zeventiende-eeuws bestuurslid van de admiraliteit – die nauw met de slavenhandel was verbonden – voelde hij zich persoonlijk betrokken bij een van de pijnlijkste momenten uit de Nederlandse geschiedenis. In deze omvangrijke serie schilderijen grijpt Broek terug naar de meer expressionistische stijl van zijn vroege werk. De verf voelt zwaar en drukkend – zelfs het sprankelende licht ontkomt daar niet aan. Dat gevoel wordt versterkt door teksten met data en plaats delict. Zo confronteren de vaak immense doeken ons met een duister verleden, waarbij ze tegelijkertijd als land- en als geheugenkaarten fungeren. Beluister en bekijk ook de podcast van Richard Kofi, in gesprek met Hans Broek.

museumdepont

van do29.04
t/m za26.06
Zuid-Afrika, Cape Town - Michael Stevenson Gallery - Tentoonstelling
Meschac Gaba - Citoyen du Monde

This exhibition is the second of twin survey shows focusing on the central tenets of the artist’s practice. Bringing together installation, sculpture and two-dimensional works dating between 2008 and 2018, Citoyen du Monde provides an overview of Gaba’s visual theses on nationalism, citizenship and the human toll of statecraft. The works exemplify how Gaba has identified spaces of belonging in both the Global North and South while examining the structures that construct this division. Raised in Cotonou, studying at the Rijksakademie, living in Rotterdam and retiring in Cotonou, Gaba has attributed his nomadism and experiences of migration as key to his own understanding of his Africanness. Translating as ‘Citizen of the world’, the phrase used as the title of this exhibition was first seen in Gaba’s oeuvre as the title of his 2012 ‘banner’, expressing an ideal of unity through the construction of a global flag. This radiant amalgam of the world’s national symbols, taken further in the direct allegory of his large-scale Globalloon (2013), echoes the artist’s vision for solidarity. Like the Globalloon, African Unity (2018) is underpinned by a principle that centres idealism in an attempt to ‘infuse a playfulness into our perceptions of the world – in turn, making the world a better place for us all’. As Phyllis Clark Taoua and Taylor Kathryn Miller have observed, ‘Gaba plays with the imagery of nationhood and his irreverent treatment of where political communities begin and end unsettles the once sacred narrative of national liberation.’ The economic and geopolitical intersections that inform how nationhood is constructed in an increasingly globalised marketplace are articulated in Project Voyage (2012), the Diplomatique series (2008-13) and Zimbabwe Survival (2016). The latter works feature devalued and decommissioned banknotes as part of their structure, examining the nation as commodified and commodifying force.

stevensongallery

van za05.06
t/m zo26.09
NL, Wassenaar - Museum Voorlinden - Tentoonstelling
Robin Rhode (Zuid-Afrika)

Voorlinden presenteert de eerste solotentoonstelling van kunstenaar Robin Rhode (Zuid-Afrika, 1976) in Nederland. Met dit overzicht viert Voorlinden zijn artistieke reis van 2000 tot nu toe. Of het nu een foto, film, sculptuur of performance is, al zijn werken beginnen met een tekening. Robin gebruikt de muur als zijn canvas, waarop hij met zijn tijdelijke interventies een imaginaire wereld verbeeldt. In aanloop naar de tentoonstelling neemt Robin je in korte video’s mee in zijn studio, vertelt over zijn favoriete werken, zijn inspiratiebronnen en over zijn voorbereidingen voor de tentoonstelling bij Voorlinden.  De muur is een belangrijk motief en podium. Deze vormt voor Robin geen begrenzing, maar een raam naar de verbeelding. Met krijt, houtskool en verf tekent hij op de muur het decor voor zijn performances, die hij vastlegt op foto of film. Robin is een ware illusionist. Hij weet met slechts enkele lijnen een hele wereld tot leven te wekken en prikkelt daarmee ook onze verbeeldingskracht. In de afgelopen twee decennia heeft Robin een veelomvattend oeuvre neergezet met een sterk eigen signatuur. Zijn werk is speels en zit vol met verwijzingen naar de muziek, poëzie, kunst en geschiedenis. Zijn oeuvre wordt gekarakteriseerd door een visuele combinatie van street art, tekeningen, schilderijen, sculpturen, performances, film en fotografie. Zijn favoriete materialen zijn houtskool, krijt en verf en je herkent zijn werk aan de eenvoudige en heldere vormentaal. Door de jaren heen transformeert Robin van eenzame performer naar een regisseur van een gezelschap waarmee hij samen meer ambitieuze producties realiseert. Robins artistieke reis begint in zijn vaderland Zuid-Afrika, om vervolgens met zijn interventies de wereld over te trekken.

museumvoorlinden

van do24.06
t/m zo08.01
Nederland, Amsterdam - Tropenmuseum - Tentoonstelling
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database

Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).

worldpressphoto tropenmuseum

van za29.05
t/m zo05.09
, - various locations - Tentoonstelling
The Friends of S.M.A.K. present Neo Matloga

In the exhibition at the Friends of S.M.A.K in Gent, South African artist Neo Matloga presented a selection of works that haven’t been seen physically in Europe. This presentation marks his first institutional exhibition in Belgium. The show opened May 29th, for those who will be in the vicinity, the show ends August 29th. Coordinated by Nadia Bijl. Neo has been selected as one of 30 artists to participate in Watou 2021, a festival coordinated by a trio of curators Benedicte Goesaert, Chantal Pattyn and Peter Verhelst. 'The 40th edition represents movement, harmony, humanity and intensity.' The festival is in Watou, Belgium and is open until September 5th. Also, thrilled to be showing his large scale intimate collage paintings in my whole body changed into something else, a group exhibition taking place across the Stevenson galleries in Cape Town and Johannesburg, South Africa. The show is curated by Sisipho Ngodwana and Sinazo Chiya. Open from 15th of July till 3rd September.

smak watou stevenson

van za05.06
t/m zo05.09
NL, Amsterdam - EYE Film Instituut Nederland - Tentoonstelling
Vive le cinéma! Art & Film - Lucrecia Martel, Leopold Emmen, Lemohang Jeremiah Mosese, Carlos Reygadas and Jia Zhang-ke

Every day various films, talks & events. The filmmakers — Lucrecia Martel (South America), Leopold Emmen (Europe), Lemohang Jeremiah Mosese (Africa), Carlos Reygadas (North America) and Jia Zhang-ke (Asia) — were each invited to make a work for the exhibition that exploits the three-dimensional gallery space rather than the two-dimensional cinema screen. For some of them, it was the first time they had created a cinematographic installation that explores the boundaries of their work and of the art of film in general. To mark the 75th anniversary of the Filmmuseum and the 50th International Film Festival Rotterdam (IFFR), Eye and the IFFR have selected five film directors from five continents as a way of celebrating the unlimited power and diversity of world cinema, which is so vital for the programming. Jia Zhang-ke (Fenyang, China, 1970). Nanouk Leopold & Daan Emmen (both born in Rotterdam in 1968). Lucrecia Martel (born in Salta, Argentina, 1966)/ Carlos Reygadas (born in Mexico City in 1971). Lemohang Jeremiah Mosese (born in Hlotse, Lesotho, in 1980) who rose to prominence as a filmmaker with her debut film The Swamp (2001), and more recently with the hallucinating Zama (2017). Time and space in her work are elastic and infinite, and the sound design often determines the final form of the film. In The Passage, her new installation at Eye, she works with heat images and voices from northern Argentina (qom, quechua, aymara, wichi and guarani), yet another attempt in unmasking the artificiality of race.

moreinfo

vrijdag25.06
, - Online - Lezing en debat
CRG Seminar: The promise and pitfalls of mHealth in Africa
Vrijdag 25 Juni 2021 09:30 - 12:00


This event will take place online. Registrees will receive a link one day before the start of the event. Over the past year, researchers in the Collaborative Research Group 'Pioneering Futures of Health and Well-Being' conducted multiple explorative studies on perceptions of and experiences with mHealth and Schistomosiasis in Africa. Focusing on case studies in Chad, using qualitative and quantitative research approaches, studies were conducted with patients and communities where mHealth interventions are being implemented, with doctors involved in these interventions, as well as with Europe-based international organisations initiating and supporting mHealth projects. In this seminar, the CRG members present emerging findings from these studies to gain deeper understanding of the promise and pitfalls of mHealth in Africa. Due to the mobile phone penetration, hopes have been placed in mHealth to increase access to healthcare. In addition, the aim of the seminar to explore how our preliminary insights help identify critical issues and gaps that need to be taken up in future research and practice.Click here to register for this event.

ascleiden

vrijdag25.06
, - Online - Lezing en debat
Somali Day. Culture and politics through the lens of Somali literature and orature
Vrijdag 25 Juni 2021 09:30 - 12:00


This event will take place online. Registrees will receive a link a few days before the start of the event. On 1 July 1960 Somalia became an independent state. In the framework of 'Africa 2020', the ASCL, its Library and LeidenASA will pay attention to this complex region of the Horn of Africa, praised for its (oral) literature, marked by its civil war and voiced by its diaspora. During the 'Somali Day' on 29 June, the country will be addressed from a historical-cultural perspective by reconsidering Somali culture and governance through the lens of its literature and diaspora.
The organisers take and support the view on literature considered as “the best way to transform consciousness, the way through which you can get access into others people lives” (Ahmed Jimale Ahmed in an interview by Sampsonia Way, April 18, 2018). This insight is just one among a handful raised by plenty of other scholars, thinkers and writers who have made Somali poetry, fiction and history resonate in wider circles (to name but a few, Nuruddin Farah, Ioan Lewis, Bogumil Andrzejewski, Martin Orwin, Fiona Moolla). Their views allow us to interpret Somalia from the inside and outside, within the frame of the themes, Click here to register for this event.

ascleiden

van do24.06
t/m vr25.06
, - Online - Lezing en debat
Workshop: Travelling Islam - the circulation of ideas in Africa
Van Donderdag 24 Juni 2021 -  15:30
t/m Vrijdag 25 Juni 2021 - 19:00

On 24 and 25 June 2021, the African Studies Centre Leiden, in coorperation with the Leiden University Centre for the Study of Islam in Society (LUCIS) and Centre for Arts in Society (LUCAS) organises the workshop 'Travelling Islam - the circulation of ideas in Africa'. This programme starts from the idea that cultural discourse is one of the main engines of intellectual history and the history of ideas. By following examples of Muslim discourse that have travelled across Islamic Africa, in different languages, scripts, and registers of expression, through different social environments and periods, we can deepen our understanding of the shaping of Islam in and through various African milieus. Bringing together perspectives of literature studies, history, and anthropology, this workshop aims to study circulating Islamic texts and discourses, not as monolithic and fixed archives but rather within a framework of ongoing translocal negotiation, and hence, creation, circulation, transformation, and re-appropriation. The workshop exists of four panels (panel I on Traveling Mystical Poetry, panel II on Stories of Connectiveness, panel III on Travelling Genres and Discourses, and panel IV on the Circulation of Texts), as well as round table sessions and a keynote speech by Prof. Fallou Ngom (Boston University) on 'The Significance of Ajami Sources in the Study of Muslim Africa', which is scheduled for 24 June and open to the public.

ascleiden

Zaterdag 26 Juni

van do27.05
t/m za03.07
NL, Amsterdam - Stevenson Gallery Amsterdam - Tentoonstelling
Galleries Curate: RHE Stevenson presents recent portraits by Mame-Diarra Niang & Barthélémy Toguo

Galleries Curate is an informal group of contemporary galleries from around the world, formed as a result of the universally felt global crisis of the COVID-19 pandemic. The coalition focuses on a supportive sense of community and co-operative interactions through collaborative exhibitions designed to express the dynamic dialogue between individual programmes. RHE is the first chapter of this collaboration, an exhibition and website themed around a universal and, we hope, unifying subject: water. Like culture, water is never static but always in flux. Ours is the final exhibition of the project. Looking back, one can distinguish two distinct approaches to the theme of water. On the one hand, there is the political and economic aspect, manifesting in climate refugees, water shortages and privatisation of natural resources. On the other hand, there is the mythical and poetic potential of water: water as image and metaphor. Each of the groups of work in the Amsterdam show illustrates one of these impulses. In his wood carvings, sculpted from the Zingana trees found throughout the country, Toguo pays homage to the sufferings and joys of the residents of the settlement of Bilongue, not far from his Cameroon studio. Léthé, the new series by Mame-Diarra Niang, also consists of head-and-shoulders portraits, but that is where the similarities end. Her previous project, Call Me When You Get There, was a response to the artist’s desire to travel at a time when movements were severely restricted. Scanning the globe from her Paris home using her computer, Niang photographed its screen with her Fujifilm X-T2 camera. In this new series, she uses the same technical set-up but takes a different conceptual approach.

stevensongallery

van wo09.06
t/m zo12.09
NL, Tilburg - Museum de Pont - Tentoonstelling
Hans Broek - The Things I Used To Do

Met uitgestrekte panorama’s van de Amerikaanse Westkust blies Hans Broek (Veenendaal, 1965) 25 jaar geleden het landschapsschilderij nieuw leven in. Daarvan zijn in de collectie van De Pont diverse voorbeelden te vinden. In de tentoonstelling The Things I Used To Do speelt het landschap opnieuw een belangrijke rol. Maar in plaats van de witgepleisterde stadsvilla’s van Los Angeles zien we nu forten, kerkers, celdeuren en huizen van plantagebezitters langs de kusten aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Ze figureren als stille getuigen van het Nederlandse slavernijverleden. Broek raakte door dat verleden geïntrigeerd in de tijd dat hij in Amerika woonde en de kloof tussen de witte en de Afro-Amerikaanse bevolking dagelijks ervoer. Hij verdiepte zich in de geschiedenis van de slavernij en reisde naar Ghana, Senegal, Suriname en Curaçao. Als nazaat van een zeventiende-eeuws bestuurslid van de admiraliteit – die nauw met de slavenhandel was verbonden – voelde hij zich persoonlijk betrokken bij een van de pijnlijkste momenten uit de Nederlandse geschiedenis. In deze omvangrijke serie schilderijen grijpt Broek terug naar de meer expressionistische stijl van zijn vroege werk. De verf voelt zwaar en drukkend – zelfs het sprankelende licht ontkomt daar niet aan. Dat gevoel wordt versterkt door teksten met data en plaats delict. Zo confronteren de vaak immense doeken ons met een duister verleden, waarbij ze tegelijkertijd als land- en als geheugenkaarten fungeren. Beluister en bekijk ook de podcast van Richard Kofi, in gesprek met Hans Broek.

museumdepont

van do29.04
t/m za26.06
Zuid-Afrika, Cape Town - Michael Stevenson Gallery - Tentoonstelling
Meschac Gaba - Citoyen du Monde

This exhibition is the second of twin survey shows focusing on the central tenets of the artist’s practice. Bringing together installation, sculpture and two-dimensional works dating between 2008 and 2018, Citoyen du Monde provides an overview of Gaba’s visual theses on nationalism, citizenship and the human toll of statecraft. The works exemplify how Gaba has identified spaces of belonging in both the Global North and South while examining the structures that construct this division. Raised in Cotonou, studying at the Rijksakademie, living in Rotterdam and retiring in Cotonou, Gaba has attributed his nomadism and experiences of migration as key to his own understanding of his Africanness. Translating as ‘Citizen of the world’, the phrase used as the title of this exhibition was first seen in Gaba’s oeuvre as the title of his 2012 ‘banner’, expressing an ideal of unity through the construction of a global flag. This radiant amalgam of the world’s national symbols, taken further in the direct allegory of his large-scale Globalloon (2013), echoes the artist’s vision for solidarity. Like the Globalloon, African Unity (2018) is underpinned by a principle that centres idealism in an attempt to ‘infuse a playfulness into our perceptions of the world – in turn, making the world a better place for us all’. As Phyllis Clark Taoua and Taylor Kathryn Miller have observed, ‘Gaba plays with the imagery of nationhood and his irreverent treatment of where political communities begin and end unsettles the once sacred narrative of national liberation.’ The economic and geopolitical intersections that inform how nationhood is constructed in an increasingly globalised marketplace are articulated in Project Voyage (2012), the Diplomatique series (2008-13) and Zimbabwe Survival (2016). The latter works feature devalued and decommissioned banknotes as part of their structure, examining the nation as commodified and commodifying force.

stevensongallery

van za05.06
t/m zo26.09
NL, Wassenaar - Museum Voorlinden - Tentoonstelling
Robin Rhode (Zuid-Afrika)

Voorlinden presenteert de eerste solotentoonstelling van kunstenaar Robin Rhode (Zuid-Afrika, 1976) in Nederland. Met dit overzicht viert Voorlinden zijn artistieke reis van 2000 tot nu toe. Of het nu een foto, film, sculptuur of performance is, al zijn werken beginnen met een tekening. Robin gebruikt de muur als zijn canvas, waarop hij met zijn tijdelijke interventies een imaginaire wereld verbeeldt. In aanloop naar de tentoonstelling neemt Robin je in korte video’s mee in zijn studio, vertelt over zijn favoriete werken, zijn inspiratiebronnen en over zijn voorbereidingen voor de tentoonstelling bij Voorlinden.  De muur is een belangrijk motief en podium. Deze vormt voor Robin geen begrenzing, maar een raam naar de verbeelding. Met krijt, houtskool en verf tekent hij op de muur het decor voor zijn performances, die hij vastlegt op foto of film. Robin is een ware illusionist. Hij weet met slechts enkele lijnen een hele wereld tot leven te wekken en prikkelt daarmee ook onze verbeeldingskracht. In de afgelopen twee decennia heeft Robin een veelomvattend oeuvre neergezet met een sterk eigen signatuur. Zijn werk is speels en zit vol met verwijzingen naar de muziek, poëzie, kunst en geschiedenis. Zijn oeuvre wordt gekarakteriseerd door een visuele combinatie van street art, tekeningen, schilderijen, sculpturen, performances, film en fotografie. Zijn favoriete materialen zijn houtskool, krijt en verf en je herkent zijn werk aan de eenvoudige en heldere vormentaal. Door de jaren heen transformeert Robin van eenzame performer naar een regisseur van een gezelschap waarmee hij samen meer ambitieuze producties realiseert. Robins artistieke reis begint in zijn vaderland Zuid-Afrika, om vervolgens met zijn interventies de wereld over te trekken.

museumvoorlinden

van do24.06
t/m zo08.01
Nederland, Amsterdam - Tropenmuseum - Tentoonstelling
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database

Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).

worldpressphoto tropenmuseum

van za29.05
t/m zo05.09
, - various locations - Tentoonstelling
The Friends of S.M.A.K. present Neo Matloga

In the exhibition at the Friends of S.M.A.K in Gent, South African artist Neo Matloga presented a selection of works that haven’t been seen physically in Europe. This presentation marks his first institutional exhibition in Belgium. The show opened May 29th, for those who will be in the vicinity, the show ends August 29th. Coordinated by Nadia Bijl. Neo has been selected as one of 30 artists to participate in Watou 2021, a festival coordinated by a trio of curators Benedicte Goesaert, Chantal Pattyn and Peter Verhelst. 'The 40th edition represents movement, harmony, humanity and intensity.' The festival is in Watou, Belgium and is open until September 5th. Also, thrilled to be showing his large scale intimate collage paintings in my whole body changed into something else, a group exhibition taking place across the Stevenson galleries in Cape Town and Johannesburg, South Africa. The show is curated by Sisipho Ngodwana and Sinazo Chiya. Open from 15th of July till 3rd September.

smak watou stevenson

van za05.06
t/m zo05.09
NL, Amsterdam - EYE Film Instituut Nederland - Tentoonstelling
Vive le cinéma! Art & Film - Lucrecia Martel, Leopold Emmen, Lemohang Jeremiah Mosese, Carlos Reygadas and Jia Zhang-ke

Every day various films, talks & events. The filmmakers — Lucrecia Martel (South America), Leopold Emmen (Europe), Lemohang Jeremiah Mosese (Africa), Carlos Reygadas (North America) and Jia Zhang-ke (Asia) — were each invited to make a work for the exhibition that exploits the three-dimensional gallery space rather than the two-dimensional cinema screen. For some of them, it was the first time they had created a cinematographic installation that explores the boundaries of their work and of the art of film in general. To mark the 75th anniversary of the Filmmuseum and the 50th International Film Festival Rotterdam (IFFR), Eye and the IFFR have selected five film directors from five continents as a way of celebrating the unlimited power and diversity of world cinema, which is so vital for the programming. Jia Zhang-ke (Fenyang, China, 1970). Nanouk Leopold & Daan Emmen (both born in Rotterdam in 1968). Lucrecia Martel (born in Salta, Argentina, 1966)/ Carlos Reygadas (born in Mexico City in 1971). Lemohang Jeremiah Mosese (born in Hlotse, Lesotho, in 1980) who rose to prominence as a filmmaker with her debut film The Swamp (2001), and more recently with the hallucinating Zama (2017). Time and space in her work are elastic and infinite, and the sound design often determines the final form of the film. In The Passage, her new installation at Eye, she works with heat images and voices from northern Argentina (qom, quechua, aymara, wichi and guarani), yet another attempt in unmasking the artificiality of race.

moreinfo