Agenda 03 - 09 Oktober 2021
Zondag 03 Oktober
Kaap Liefde - Raymi Sambo Maakt & BackBone
Voor bezoek aan dit optreden is een coronatoegangsbewijs verplicht. Voorafgaand wordt gevraagd een bewijs van vaccinatie, recent herstel van COVID-19 of een negatieve coronatest te tonen (QR-code), samen met een geldig identiteitsbewijs. Heeft u al kaarten? Dan wordt u daarover door onze kassa geïnformeerd. In een opwelling boekt de overwerkte Astrid een reis naar een Afrikaans land. Terwijl de beach boys zich aan haar opdringen valt haar oog op de veel jongere, trotse visser Kofi. Ze worden verliefd en samen verhuizen ze naar Nederland. Het geluk lijkt hen toe te lachen, ze krijgen een tweeling maar Kofi kan niet goed aarden in zijn nieuwe omgeving. Wanneer Astrid verliefd wordt op een collega, is er geen plek meer voor Kofi in haar leven. Kofi voelt zich machteloos en op een dag haalt hij de kinderen van het schoolplein en vertrekt. Astrid reist met een op sensatie beluste televisieploeg naar zijn geboortedorp. De klopjacht op Kofi begint. ‘Kaap Liefde’ is een voorstelling over liefde, (on)macht en wraak. Geïnspireerd op het tv-programma ‘Ontvoerd’ waarin het verhaal van de ‘dader’ niet in beeld komt. Raymi Sambo en de makers vragen zich af: ‘wat is zijn verhaal? Wat laat de televisie ons wel of niet zien? Wanneer ben je dader en wanneer slachtoffer?’.
Afro_Vibes Festival 2021: Shifting Spaces; Tilting Times
Het komende festival in 2021 is van 28 september – 10 oktober in Amsterdam, Rotterdam, 's-Hertogenbosch en Utrecht. Live in de theaters met dans, theater, spoken word, muziek, tentoonstelling en mode en een online programma. Afro_Vibes 2021 staat opnieuw onder artistieke leiding van Jay Pather in Zuid-Afrika en programmeur Marjorie Boston in Nederland. Dit jaar met voorstellingen uit Namibië, Zuid-Afrika, Mozambique, Zimbabwe, Tanzania, Nigeria, V.S. en natuurlijk Nederland.
Between Strangers
An exciting exhibition with the works of 22 artists opened last Saturday at Nuweland Gallery in Oosterzee-Buren, in the north of the Netherlands. Between Strangers is curated by South African artist Morné Visagie. Participating artists are from Namibia, Zimbabwe, Germany, Mexico, South Korea and the US.
“The exhibition includes striking examples of contemporary printmaking, painting, sculpture, photography, ceramics, textile and installaties”, Visagie says. The exhibition runs until 9 october. For more information check out: nuweland.nl
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Dit jaar vindt de Black Achievement Month van 1 oktober t/m 1 november plaats in Almere, Amsterdam, Den Haag, Leiden, Middelburg, Utrecht en Rotterdam. Het thema van dit jaar is ‘Verbonden Generaties’. “Hiermee geven we aan, dat iedere generatie gevormd wordt en voortbouwt op een vorige generatie. We zijn geen losse individuen en leven niet uitsluitend in het hier en nu. We komen van ver en geven het stokje door aan de toekomstige generatie. We staan, als het ware, op elkaars schouders. Het verleden werkt door in het heden en heeft gevolgen voor de toekomst. Dit gegeven, dit besef is essentieel”, aldus John Leerdam, artistiek leider van de Black Achievement Month. De Black Achievement Month richt zich op drie pijlers: Beeldende kunst en theater: tentoonstellingen, voorstellingen, films; Artiesten: zangers, dansers, musici, acteurs, theatermakers, spoken word artiesten; Maatschappelijk debat en discussie: over actuele en beeldbepalende thema’s, die gevoerd worden met wetenschappers, professionals, ondernemers, sporters, intellectuelen en schrijvers.
Future for the Past 2021
Sites of Memory presenteert Future for the Past: een reis door de tijd naar “verborgen” verhalen uit het koloniale verleden. Kunstenaars uit Zuid-Afrika en Nederland geven hun visie op dit actuele onderwerp in zang, poëzie, dans, beeldende kunst, en theater. Tussen 1 en 11 juli te zien in Amsterdam, en tussen 2 en 10 oktober in Utrecht. De voorstelling is volledig corona-veilig en bestaat uit een interactieve wandeling waarin live optredens worden afgewisseld met 360 graden audio en video. Het publiek volgt een route langs verschillende historische locaties en krijgt inzicht in hoe ons koloniale verleden doorwerkt in het heden en ons beeld voor de toekomst. Future for the Past werd in 2020 in Amsterdam ontwikkeld. Naar aanleiding van historische onderzoek naar de koloniale geschiedenis door cultuurhistoricus Nancy Jouwe, is het voorstellingsconcept aangepast naar de stad Utrecht. Future for the Past staat onder leiding van Sites of Memory oprichters Katy Streek en Jennifer Tosch. Met de artistieke inbreng van Zuid-Afrikaanse makers Jarett Erasmus, Luke de Kock en Toni Giselle Stuart en Nederlandse makers Jörgen Gario, Jomecia Oosterwolde, Raul Balai en Alejita Silva zijn prikkelende optredens ontstaan die stof tot nadenken geven. De voorstelling is voor het grootste deel in het Engels en heeft ook stukken in het Nederlands, Afrikaans en Papiamentu.
Het Stedelijk vernieuwt zijn collectieopstelling: Tomorrow is a Different Day (Collectie 1980 - Nu)
Het Stedelijk gaat zijn collectie op een nieuwe, meer thematisch geordende manier laten zien. In drie fases wordt de collectieopstelling geheel vervangen, te beginnen met de meest hedendaagse werken. Op 10 juli trappen we af met de kunst en vormgeving van 1980 tot nu. In Tomorrow is a Different Day zijn werken van internationale kunstenaars en vormgevers te zien die medeverantwoordelijk zijn voor de veranderingen van vandaag en morgen. Ze verzetten zich tegen de status quo en bieden andere perspectieven. Enkele kunstenaars in de nieuwe collectieopstelling waren lange tijd minder zichtbaar in het museum. Voor Tomorrow is a Different Day zochten de conservatoren naar niet getoonde narratieven om naast de bekendere namen te laten zien. Daarnaast kocht het Stedelijk gericht een aantal nieuwe werken aan van onder andere Martine Syms, El Anatsui (Ghana), Marcel Pinas en Anna Tereshkina om de collectie te verdiepen. Aan de hand van verschillende thema’s als protest in de stad, ecologie, digitalisering en migratie worden meerdere geschiedenissen in deze nieuwe collectieopstelling verteld; met werken van vertrouwde en minder bekende namen als Steve McQueen, Rineke Dijkstra, Wolfgang Tillmans, Marlene Dumas (Zuid-Afrika), Sheila Hicks, Simnikiwe Buhlungu (Zuid-Afrika), Harvey Bouterse, Remy Jungerman en Danielle Dean. De presentatie is in tegenstelling tot de laatste opstelling niet chronologisch, maar thematisch geordend en confronteert ons met een veranderende wereld. Ze wil de bezoeker enerzijds verleiden, maar telkens ook aan het denken zetten. Esthetische vraagstellingen bergen vaak evenzogoed ethische vraagstellingen in zich. Zo vestigt Otobong Nkanga (Nigeria) met haar installatie In Pursuit of Bling de aandacht op de uitbuiting van de aarde, en in het bijzonder de manier waarop grondstoffen ergens worden gedolven om elders te worden verhandeld en gebruikt.
Metropole Orkest Big Band plays the South African Somgbook of Jazz
Na het brengen van odes aan Amerikaanse jazzlegendes Oliver Nelson, Quincy Jones en Thelonious Monk verbreedt de bigband nu zijn horizon. Onder leiding van de Zuid-Afrikaanse trompettist en dirigent Marcus Wyatt speelt het Zuid-Afrikaanse jazz. Met muziek van oa. Dudu Pukwana, Abdullah Ibrahim, Johnny Dyani, Winston Mankunku, Bheki Mseleku, Hugh Masekela, Jonas Gwangwa en Zim Ngqawana krijg je een mooie doorsnede van de Zuid-Afrikaanse jazzscene. Speciale gast is vocalist Siyabonga Mthembu. Dit concert is onderdeel van AfroVibes, een jaarlijks festival van hedendaags theater, dans, muziek en design uit Afrika. Het festival brengt het werk van opkomende en gevestigde actuele Afrikaans makers en kunstenaars naar Nederland. AfroVibes laat het dynamische culturele leven van stedelijk Afrika zien en verbindt dit met Nederlandse kunstenaars en publiek. Siyabonga Mthembu is de curator van 'Indaba Is', een compilatie van de avant-garde- en jazzcollectieven uit Johannesburg, uitgebracht door Giles Petersens Brownswood Recordings in 2021. Daarnaast is Siyabonga de leadzanger van Shabaka and the Ancestors. Ook is hij de leadzanger van de band The Brothers Move On. Zuid-Afrikaanse trompettist, componist en bandleider Marcus Wyatt trad op over de hele wereld en werkte samen met een indrukwekkend scala aan muzikanten, van Manu Dibango, Abdullah Ibrahim en Miriam Makeba tot Maria Schneider, John Faddis, Bheki Mseleku, Lionel Loueke en Steve Turre. Wyatt is winnaar van de South African Music Award (SAMA) en verscheen behalve in zijn thuisland ook op festivals en podia in meer dan 20 verschillende landen.
metropoleorkest tivolivredenburg lantarenvenster bimhuis verkadefabriek afrovibes
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
Workshop met Rabasa (Kaap-Verdie / NL)
Zondag 03 Oktober 2021 13:00 - 14:00
De bandleden van Rabasa nemen je mee op een tour langs de zwoele en dansbare genres van Kaapverdische muziek. Je leert ritmes met bodypercussie en het zingen van een melodie. Aan het eind van de workshop ken je een Kaapverdisch lied! De workshop wordt uitgevoerd samen met Miriam Veeger van Vioolllab.
Rabasa (Kaap-Verdie / NL)
Zondag 03 Oktober 2021 16:00
Heupwiegend, vol en warm... Maak je op voor een programma vol Kaapverdische muziektradities met een Rotterdams tintje! Rabasa is een typische exponent van de Kaapverdiaanse diaspora. Zij wonen nu al jaren in de omgeving van de havenstad Rotterdam. In deze plaats begon het succes van een band die een graag geziene gast is op vele internationale podia en festivals. De muziek van Rabasa is stevig geworteld in de Kaapverdische muziek tradities. Rabasa heeft op basis van deze tradities een kenmerkend heupwiegend, vol en warm geluid ontwikkeld. Zij maken hierbij gebruik van akoestische instrumenten als gitaar, cavaquinho, accordeon, trompet en percussie die de karakteristieke zang in smaakvolle soms popachtige arrangementen ondersteunen. Het repertoire voert de luisteraar langs de verschillende genres Kaapverdische muziek, van de melancholieke morna tot een dampende funana. Rabasa is de naam van een oude waterbron in de buurt van Rui Vaz. Deze waterbron heeft een belangrijke rol gespeeld in de kinderjaren van de broers Ortet en staat symbool voor de bron van de rijke Kaapverdische muziektradities die de basis en de inspiratie vormen voor het repertoire van Rabasa.
Maandag 04 Oktober
Kaap Liefde - Raymi Sambo Maakt & BackBone
Voor bezoek aan dit optreden is een coronatoegangsbewijs verplicht. Voorafgaand wordt gevraagd een bewijs van vaccinatie, recent herstel van COVID-19 of een negatieve coronatest te tonen (QR-code), samen met een geldig identiteitsbewijs. Heeft u al kaarten? Dan wordt u daarover door onze kassa geïnformeerd. In een opwelling boekt de overwerkte Astrid een reis naar een Afrikaans land. Terwijl de beach boys zich aan haar opdringen valt haar oog op de veel jongere, trotse visser Kofi. Ze worden verliefd en samen verhuizen ze naar Nederland. Het geluk lijkt hen toe te lachen, ze krijgen een tweeling maar Kofi kan niet goed aarden in zijn nieuwe omgeving. Wanneer Astrid verliefd wordt op een collega, is er geen plek meer voor Kofi in haar leven. Kofi voelt zich machteloos en op een dag haalt hij de kinderen van het schoolplein en vertrekt. Astrid reist met een op sensatie beluste televisieploeg naar zijn geboortedorp. De klopjacht op Kofi begint. ‘Kaap Liefde’ is een voorstelling over liefde, (on)macht en wraak. Geïnspireerd op het tv-programma ‘Ontvoerd’ waarin het verhaal van de ‘dader’ niet in beeld komt. Raymi Sambo en de makers vragen zich af: ‘wat is zijn verhaal? Wat laat de televisie ons wel of niet zien? Wanneer ben je dader en wanneer slachtoffer?’.
Afro_Vibes Festival 2021: Shifting Spaces; Tilting Times
Het komende festival in 2021 is van 28 september – 10 oktober in Amsterdam, Rotterdam, 's-Hertogenbosch en Utrecht. Live in de theaters met dans, theater, spoken word, muziek, tentoonstelling en mode en een online programma. Afro_Vibes 2021 staat opnieuw onder artistieke leiding van Jay Pather in Zuid-Afrika en programmeur Marjorie Boston in Nederland. Dit jaar met voorstellingen uit Namibië, Zuid-Afrika, Mozambique, Zimbabwe, Tanzania, Nigeria, V.S. en natuurlijk Nederland.
Between Strangers
An exciting exhibition with the works of 22 artists opened last Saturday at Nuweland Gallery in Oosterzee-Buren, in the north of the Netherlands. Between Strangers is curated by South African artist Morné Visagie. Participating artists are from Namibia, Zimbabwe, Germany, Mexico, South Korea and the US.
“The exhibition includes striking examples of contemporary printmaking, painting, sculpture, photography, ceramics, textile and installaties”, Visagie says. The exhibition runs until 9 october. For more information check out: nuweland.nl
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Dit jaar vindt de Black Achievement Month van 1 oktober t/m 1 november plaats in Almere, Amsterdam, Den Haag, Leiden, Middelburg, Utrecht en Rotterdam. Het thema van dit jaar is ‘Verbonden Generaties’. “Hiermee geven we aan, dat iedere generatie gevormd wordt en voortbouwt op een vorige generatie. We zijn geen losse individuen en leven niet uitsluitend in het hier en nu. We komen van ver en geven het stokje door aan de toekomstige generatie. We staan, als het ware, op elkaars schouders. Het verleden werkt door in het heden en heeft gevolgen voor de toekomst. Dit gegeven, dit besef is essentieel”, aldus John Leerdam, artistiek leider van de Black Achievement Month. De Black Achievement Month richt zich op drie pijlers: Beeldende kunst en theater: tentoonstellingen, voorstellingen, films; Artiesten: zangers, dansers, musici, acteurs, theatermakers, spoken word artiesten; Maatschappelijk debat en discussie: over actuele en beeldbepalende thema’s, die gevoerd worden met wetenschappers, professionals, ondernemers, sporters, intellectuelen en schrijvers.
Future for the Past 2021
Sites of Memory presenteert Future for the Past: een reis door de tijd naar “verborgen” verhalen uit het koloniale verleden. Kunstenaars uit Zuid-Afrika en Nederland geven hun visie op dit actuele onderwerp in zang, poëzie, dans, beeldende kunst, en theater. Tussen 1 en 11 juli te zien in Amsterdam, en tussen 2 en 10 oktober in Utrecht. De voorstelling is volledig corona-veilig en bestaat uit een interactieve wandeling waarin live optredens worden afgewisseld met 360 graden audio en video. Het publiek volgt een route langs verschillende historische locaties en krijgt inzicht in hoe ons koloniale verleden doorwerkt in het heden en ons beeld voor de toekomst. Future for the Past werd in 2020 in Amsterdam ontwikkeld. Naar aanleiding van historische onderzoek naar de koloniale geschiedenis door cultuurhistoricus Nancy Jouwe, is het voorstellingsconcept aangepast naar de stad Utrecht. Future for the Past staat onder leiding van Sites of Memory oprichters Katy Streek en Jennifer Tosch. Met de artistieke inbreng van Zuid-Afrikaanse makers Jarett Erasmus, Luke de Kock en Toni Giselle Stuart en Nederlandse makers Jörgen Gario, Jomecia Oosterwolde, Raul Balai en Alejita Silva zijn prikkelende optredens ontstaan die stof tot nadenken geven. De voorstelling is voor het grootste deel in het Engels en heeft ook stukken in het Nederlands, Afrikaans en Papiamentu.
Het Stedelijk vernieuwt zijn collectieopstelling: Tomorrow is a Different Day (Collectie 1980 - Nu)
Het Stedelijk gaat zijn collectie op een nieuwe, meer thematisch geordende manier laten zien. In drie fases wordt de collectieopstelling geheel vervangen, te beginnen met de meest hedendaagse werken. Op 10 juli trappen we af met de kunst en vormgeving van 1980 tot nu. In Tomorrow is a Different Day zijn werken van internationale kunstenaars en vormgevers te zien die medeverantwoordelijk zijn voor de veranderingen van vandaag en morgen. Ze verzetten zich tegen de status quo en bieden andere perspectieven. Enkele kunstenaars in de nieuwe collectieopstelling waren lange tijd minder zichtbaar in het museum. Voor Tomorrow is a Different Day zochten de conservatoren naar niet getoonde narratieven om naast de bekendere namen te laten zien. Daarnaast kocht het Stedelijk gericht een aantal nieuwe werken aan van onder andere Martine Syms, El Anatsui (Ghana), Marcel Pinas en Anna Tereshkina om de collectie te verdiepen. Aan de hand van verschillende thema’s als protest in de stad, ecologie, digitalisering en migratie worden meerdere geschiedenissen in deze nieuwe collectieopstelling verteld; met werken van vertrouwde en minder bekende namen als Steve McQueen, Rineke Dijkstra, Wolfgang Tillmans, Marlene Dumas (Zuid-Afrika), Sheila Hicks, Simnikiwe Buhlungu (Zuid-Afrika), Harvey Bouterse, Remy Jungerman en Danielle Dean. De presentatie is in tegenstelling tot de laatste opstelling niet chronologisch, maar thematisch geordend en confronteert ons met een veranderende wereld. Ze wil de bezoeker enerzijds verleiden, maar telkens ook aan het denken zetten. Esthetische vraagstellingen bergen vaak evenzogoed ethische vraagstellingen in zich. Zo vestigt Otobong Nkanga (Nigeria) met haar installatie In Pursuit of Bling de aandacht op de uitbuiting van de aarde, en in het bijzonder de manier waarop grondstoffen ergens worden gedolven om elders te worden verhandeld en gebruikt.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
PhD defence: Geographies of fear. Exploring the transboundary nature of conservation and conflict among the Democratic Republic of the Congo, Rwanda and Uganda
Maandag 04 Oktober 2021 16:00 - 17:30
PhD candidate: L (Lisa) Trogisch MSc. Promotor: prof.dr. BE (Bram) Buscher. Co-promotor: R (Robert) Fletcher PhD & dr LA de Vries. Organisation: Wageningen University, Sociology of Development and Change, Wageningen School of Social Sciences (WASS)
Dinsdag 05 Oktober
Kaap Liefde - Raymi Sambo Maakt & BackBone
Voor bezoek aan dit optreden is een coronatoegangsbewijs verplicht. Voorafgaand wordt gevraagd een bewijs van vaccinatie, recent herstel van COVID-19 of een negatieve coronatest te tonen (QR-code), samen met een geldig identiteitsbewijs. Heeft u al kaarten? Dan wordt u daarover door onze kassa geïnformeerd. In een opwelling boekt de overwerkte Astrid een reis naar een Afrikaans land. Terwijl de beach boys zich aan haar opdringen valt haar oog op de veel jongere, trotse visser Kofi. Ze worden verliefd en samen verhuizen ze naar Nederland. Het geluk lijkt hen toe te lachen, ze krijgen een tweeling maar Kofi kan niet goed aarden in zijn nieuwe omgeving. Wanneer Astrid verliefd wordt op een collega, is er geen plek meer voor Kofi in haar leven. Kofi voelt zich machteloos en op een dag haalt hij de kinderen van het schoolplein en vertrekt. Astrid reist met een op sensatie beluste televisieploeg naar zijn geboortedorp. De klopjacht op Kofi begint. ‘Kaap Liefde’ is een voorstelling over liefde, (on)macht en wraak. Geïnspireerd op het tv-programma ‘Ontvoerd’ waarin het verhaal van de ‘dader’ niet in beeld komt. Raymi Sambo en de makers vragen zich af: ‘wat is zijn verhaal? Wat laat de televisie ons wel of niet zien? Wanneer ben je dader en wanneer slachtoffer?’.
Afro_Vibes Festival 2021: Shifting Spaces; Tilting Times
Het komende festival in 2021 is van 28 september – 10 oktober in Amsterdam, Rotterdam, 's-Hertogenbosch en Utrecht. Live in de theaters met dans, theater, spoken word, muziek, tentoonstelling en mode en een online programma. Afro_Vibes 2021 staat opnieuw onder artistieke leiding van Jay Pather in Zuid-Afrika en programmeur Marjorie Boston in Nederland. Dit jaar met voorstellingen uit Namibië, Zuid-Afrika, Mozambique, Zimbabwe, Tanzania, Nigeria, V.S. en natuurlijk Nederland.
Between Strangers
An exciting exhibition with the works of 22 artists opened last Saturday at Nuweland Gallery in Oosterzee-Buren, in the north of the Netherlands. Between Strangers is curated by South African artist Morné Visagie. Participating artists are from Namibia, Zimbabwe, Germany, Mexico, South Korea and the US.
“The exhibition includes striking examples of contemporary printmaking, painting, sculpture, photography, ceramics, textile and installaties”, Visagie says. The exhibition runs until 9 october. For more information check out: nuweland.nl
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Dit jaar vindt de Black Achievement Month van 1 oktober t/m 1 november plaats in Almere, Amsterdam, Den Haag, Leiden, Middelburg, Utrecht en Rotterdam. Het thema van dit jaar is ‘Verbonden Generaties’. “Hiermee geven we aan, dat iedere generatie gevormd wordt en voortbouwt op een vorige generatie. We zijn geen losse individuen en leven niet uitsluitend in het hier en nu. We komen van ver en geven het stokje door aan de toekomstige generatie. We staan, als het ware, op elkaars schouders. Het verleden werkt door in het heden en heeft gevolgen voor de toekomst. Dit gegeven, dit besef is essentieel”, aldus John Leerdam, artistiek leider van de Black Achievement Month. De Black Achievement Month richt zich op drie pijlers: Beeldende kunst en theater: tentoonstellingen, voorstellingen, films; Artiesten: zangers, dansers, musici, acteurs, theatermakers, spoken word artiesten; Maatschappelijk debat en discussie: over actuele en beeldbepalende thema’s, die gevoerd worden met wetenschappers, professionals, ondernemers, sporters, intellectuelen en schrijvers.
Future for the Past 2021
Sites of Memory presenteert Future for the Past: een reis door de tijd naar “verborgen” verhalen uit het koloniale verleden. Kunstenaars uit Zuid-Afrika en Nederland geven hun visie op dit actuele onderwerp in zang, poëzie, dans, beeldende kunst, en theater. Tussen 1 en 11 juli te zien in Amsterdam, en tussen 2 en 10 oktober in Utrecht. De voorstelling is volledig corona-veilig en bestaat uit een interactieve wandeling waarin live optredens worden afgewisseld met 360 graden audio en video. Het publiek volgt een route langs verschillende historische locaties en krijgt inzicht in hoe ons koloniale verleden doorwerkt in het heden en ons beeld voor de toekomst. Future for the Past werd in 2020 in Amsterdam ontwikkeld. Naar aanleiding van historische onderzoek naar de koloniale geschiedenis door cultuurhistoricus Nancy Jouwe, is het voorstellingsconcept aangepast naar de stad Utrecht. Future for the Past staat onder leiding van Sites of Memory oprichters Katy Streek en Jennifer Tosch. Met de artistieke inbreng van Zuid-Afrikaanse makers Jarett Erasmus, Luke de Kock en Toni Giselle Stuart en Nederlandse makers Jörgen Gario, Jomecia Oosterwolde, Raul Balai en Alejita Silva zijn prikkelende optredens ontstaan die stof tot nadenken geven. De voorstelling is voor het grootste deel in het Engels en heeft ook stukken in het Nederlands, Afrikaans en Papiamentu.
Het Stedelijk vernieuwt zijn collectieopstelling: Tomorrow is a Different Day (Collectie 1980 - Nu)
Het Stedelijk gaat zijn collectie op een nieuwe, meer thematisch geordende manier laten zien. In drie fases wordt de collectieopstelling geheel vervangen, te beginnen met de meest hedendaagse werken. Op 10 juli trappen we af met de kunst en vormgeving van 1980 tot nu. In Tomorrow is a Different Day zijn werken van internationale kunstenaars en vormgevers te zien die medeverantwoordelijk zijn voor de veranderingen van vandaag en morgen. Ze verzetten zich tegen de status quo en bieden andere perspectieven. Enkele kunstenaars in de nieuwe collectieopstelling waren lange tijd minder zichtbaar in het museum. Voor Tomorrow is a Different Day zochten de conservatoren naar niet getoonde narratieven om naast de bekendere namen te laten zien. Daarnaast kocht het Stedelijk gericht een aantal nieuwe werken aan van onder andere Martine Syms, El Anatsui (Ghana), Marcel Pinas en Anna Tereshkina om de collectie te verdiepen. Aan de hand van verschillende thema’s als protest in de stad, ecologie, digitalisering en migratie worden meerdere geschiedenissen in deze nieuwe collectieopstelling verteld; met werken van vertrouwde en minder bekende namen als Steve McQueen, Rineke Dijkstra, Wolfgang Tillmans, Marlene Dumas (Zuid-Afrika), Sheila Hicks, Simnikiwe Buhlungu (Zuid-Afrika), Harvey Bouterse, Remy Jungerman en Danielle Dean. De presentatie is in tegenstelling tot de laatste opstelling niet chronologisch, maar thematisch geordend en confronteert ons met een veranderende wereld. Ze wil de bezoeker enerzijds verleiden, maar telkens ook aan het denken zetten. Esthetische vraagstellingen bergen vaak evenzogoed ethische vraagstellingen in zich. Zo vestigt Otobong Nkanga (Nigeria) met haar installatie In Pursuit of Bling de aandacht op de uitbuiting van de aarde, en in het bijzonder de manier waarop grondstoffen ergens worden gedolven om elders te worden verhandeld en gebruikt.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
World Blend Café: Van Survive naar Revive
Dinsdag 05 Oktober 2021 19:00 - 23:00
Na 1,5 jaar op 1,5 meter overleven is het tijd om te hèrleven. Wat zijn de vooruitzichten voor aanbieders (artiesten, boekers) en afnemers (de podia)?Gastsprekers o.a.: Loebna El Boujoufi/ programmeur TivoliVredenburg, Gideon Rosendaal/ manager Dandana, Hendrik-Jan Derksen/ oa programmeur Zwarte Cross (Lichtenvoorde), Richard Wevers/ Coloured Monkeys (Deventer). Presentatie: Maite Hontelé & Stan Rijven. Showcase: DANDANA is een collectief van muzikanten uit Nederland, Senegal en Gambia. Samen kozen ze ervoor om het verleden los te laten en een nieuwe muzikale weg in te slaan. met:Bas Ackermann (vocals, synths), Jackson Loman (drums), Bart Sturing (saxofoon), Kai Tseng (gitaar), Joop de Graaf (bas), Ebou Gaye Mada (vocals, sabar percussie). Pitch voor samenwerking: presenteer binnen 3 minuten je plan of project – met een duidelijke vraag om samenwerking. Vooraf aanmelden via het aanmeldformulier. Reserveer voor World Blend Cafe 5 oktober 2021
Woensdag 06 Oktober
Kaap Liefde - Raymi Sambo Maakt & BackBone
Voor bezoek aan dit optreden is een coronatoegangsbewijs verplicht. Voorafgaand wordt gevraagd een bewijs van vaccinatie, recent herstel van COVID-19 of een negatieve coronatest te tonen (QR-code), samen met een geldig identiteitsbewijs. Heeft u al kaarten? Dan wordt u daarover door onze kassa geïnformeerd. In een opwelling boekt de overwerkte Astrid een reis naar een Afrikaans land. Terwijl de beach boys zich aan haar opdringen valt haar oog op de veel jongere, trotse visser Kofi. Ze worden verliefd en samen verhuizen ze naar Nederland. Het geluk lijkt hen toe te lachen, ze krijgen een tweeling maar Kofi kan niet goed aarden in zijn nieuwe omgeving. Wanneer Astrid verliefd wordt op een collega, is er geen plek meer voor Kofi in haar leven. Kofi voelt zich machteloos en op een dag haalt hij de kinderen van het schoolplein en vertrekt. Astrid reist met een op sensatie beluste televisieploeg naar zijn geboortedorp. De klopjacht op Kofi begint. ‘Kaap Liefde’ is een voorstelling over liefde, (on)macht en wraak. Geïnspireerd op het tv-programma ‘Ontvoerd’ waarin het verhaal van de ‘dader’ niet in beeld komt. Raymi Sambo en de makers vragen zich af: ‘wat is zijn verhaal? Wat laat de televisie ons wel of niet zien? Wanneer ben je dader en wanneer slachtoffer?’.
Afro_Vibes Festival 2021: Shifting Spaces; Tilting Times
Het komende festival in 2021 is van 28 september – 10 oktober in Amsterdam, Rotterdam, 's-Hertogenbosch en Utrecht. Live in de theaters met dans, theater, spoken word, muziek, tentoonstelling en mode en een online programma. Afro_Vibes 2021 staat opnieuw onder artistieke leiding van Jay Pather in Zuid-Afrika en programmeur Marjorie Boston in Nederland. Dit jaar met voorstellingen uit Namibië, Zuid-Afrika, Mozambique, Zimbabwe, Tanzania, Nigeria, V.S. en natuurlijk Nederland.
Between Strangers
An exciting exhibition with the works of 22 artists opened last Saturday at Nuweland Gallery in Oosterzee-Buren, in the north of the Netherlands. Between Strangers is curated by South African artist Morné Visagie. Participating artists are from Namibia, Zimbabwe, Germany, Mexico, South Korea and the US.
“The exhibition includes striking examples of contemporary printmaking, painting, sculpture, photography, ceramics, textile and installaties”, Visagie says. The exhibition runs until 9 october. For more information check out: nuweland.nl
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Dit jaar vindt de Black Achievement Month van 1 oktober t/m 1 november plaats in Almere, Amsterdam, Den Haag, Leiden, Middelburg, Utrecht en Rotterdam. Het thema van dit jaar is ‘Verbonden Generaties’. “Hiermee geven we aan, dat iedere generatie gevormd wordt en voortbouwt op een vorige generatie. We zijn geen losse individuen en leven niet uitsluitend in het hier en nu. We komen van ver en geven het stokje door aan de toekomstige generatie. We staan, als het ware, op elkaars schouders. Het verleden werkt door in het heden en heeft gevolgen voor de toekomst. Dit gegeven, dit besef is essentieel”, aldus John Leerdam, artistiek leider van de Black Achievement Month. De Black Achievement Month richt zich op drie pijlers: Beeldende kunst en theater: tentoonstellingen, voorstellingen, films; Artiesten: zangers, dansers, musici, acteurs, theatermakers, spoken word artiesten; Maatschappelijk debat en discussie: over actuele en beeldbepalende thema’s, die gevoerd worden met wetenschappers, professionals, ondernemers, sporters, intellectuelen en schrijvers.
Future for the Past 2021
Sites of Memory presenteert Future for the Past: een reis door de tijd naar “verborgen” verhalen uit het koloniale verleden. Kunstenaars uit Zuid-Afrika en Nederland geven hun visie op dit actuele onderwerp in zang, poëzie, dans, beeldende kunst, en theater. Tussen 1 en 11 juli te zien in Amsterdam, en tussen 2 en 10 oktober in Utrecht. De voorstelling is volledig corona-veilig en bestaat uit een interactieve wandeling waarin live optredens worden afgewisseld met 360 graden audio en video. Het publiek volgt een route langs verschillende historische locaties en krijgt inzicht in hoe ons koloniale verleden doorwerkt in het heden en ons beeld voor de toekomst. Future for the Past werd in 2020 in Amsterdam ontwikkeld. Naar aanleiding van historische onderzoek naar de koloniale geschiedenis door cultuurhistoricus Nancy Jouwe, is het voorstellingsconcept aangepast naar de stad Utrecht. Future for the Past staat onder leiding van Sites of Memory oprichters Katy Streek en Jennifer Tosch. Met de artistieke inbreng van Zuid-Afrikaanse makers Jarett Erasmus, Luke de Kock en Toni Giselle Stuart en Nederlandse makers Jörgen Gario, Jomecia Oosterwolde, Raul Balai en Alejita Silva zijn prikkelende optredens ontstaan die stof tot nadenken geven. De voorstelling is voor het grootste deel in het Engels en heeft ook stukken in het Nederlands, Afrikaans en Papiamentu.
Het Stedelijk vernieuwt zijn collectieopstelling: Tomorrow is a Different Day (Collectie 1980 - Nu)
Het Stedelijk gaat zijn collectie op een nieuwe, meer thematisch geordende manier laten zien. In drie fases wordt de collectieopstelling geheel vervangen, te beginnen met de meest hedendaagse werken. Op 10 juli trappen we af met de kunst en vormgeving van 1980 tot nu. In Tomorrow is a Different Day zijn werken van internationale kunstenaars en vormgevers te zien die medeverantwoordelijk zijn voor de veranderingen van vandaag en morgen. Ze verzetten zich tegen de status quo en bieden andere perspectieven. Enkele kunstenaars in de nieuwe collectieopstelling waren lange tijd minder zichtbaar in het museum. Voor Tomorrow is a Different Day zochten de conservatoren naar niet getoonde narratieven om naast de bekendere namen te laten zien. Daarnaast kocht het Stedelijk gericht een aantal nieuwe werken aan van onder andere Martine Syms, El Anatsui (Ghana), Marcel Pinas en Anna Tereshkina om de collectie te verdiepen. Aan de hand van verschillende thema’s als protest in de stad, ecologie, digitalisering en migratie worden meerdere geschiedenissen in deze nieuwe collectieopstelling verteld; met werken van vertrouwde en minder bekende namen als Steve McQueen, Rineke Dijkstra, Wolfgang Tillmans, Marlene Dumas (Zuid-Afrika), Sheila Hicks, Simnikiwe Buhlungu (Zuid-Afrika), Harvey Bouterse, Remy Jungerman en Danielle Dean. De presentatie is in tegenstelling tot de laatste opstelling niet chronologisch, maar thematisch geordend en confronteert ons met een veranderende wereld. Ze wil de bezoeker enerzijds verleiden, maar telkens ook aan het denken zetten. Esthetische vraagstellingen bergen vaak evenzogoed ethische vraagstellingen in zich. Zo vestigt Otobong Nkanga (Nigeria) met haar installatie In Pursuit of Bling de aandacht op de uitbuiting van de aarde, en in het bijzonder de manier waarop grondstoffen ergens worden gedolven om elders te worden verhandeld en gebruikt.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
De slavenhandel en de (Zeeuwse) economie - Lezing Leids Historisch Dispuut Merlijn
Woensdag 06 Oktober 2021 20:00 - 21:00
De Nederlandse deelname aan de trans-Atlantische slavenhandel maakt vandaag de dag nog veel tongen los. Eén vraag die regelmatig terugkeert: welke invloed had deze mensenhandel eigenlijk op de Nederlandse economie? De spreker promoveerde in 2019 in Leiden op een onderzoek naar de invloed van de slavenhandel op het Zeeuwse Walcheren in de tweede helft van de achttiende eeuw. Vlissingen en Middelburg waren destijds de belangrijkste slavenhandelssteden van Nederland. Tussen 1730 en 1800 vertrok ongeveer 500 maal een slavenschip uit één van beide steden, volgeladen met waardevolle exportgoederen om in West-Afrika tegen mensen te ruilen. De grootste Nederlandse slavenhandelaar was de Middelburgse Commercie Compagnie (MCC), waarvan vrijwel het complete bedrijfsarchief bewaard is gebleven (100 meter archief!). Dat archief biedt een ongeëvenaarde inkijk in de wereld van de slavenhandelaren. Wie waren de slavenhandelaren? Zijn ze rijk geworden door in mensen te handelen? En hoe zat het met de ‘gewone’ Vlissinger en Middelburger? En de ‘gewone’ Nederlander? Bij die vragen hoopt Gerhard de Kok op 6 oktober stil te staan. Aanmelden: Aanmelden voor de lezing kan door een mailtje te sturen naar mevrouw Henny Denessen, secretaris (hdenessen@casema.nl), onder vermelding van uw naam, e-mailadres en telefoonnummer. Zij stuurt u vervolgens nadere instructies in verband met de op dat moment geldende maatregelen. Let op: het aantal plaatsen is beperkt. De lezing is vrij toegankelijk. Mocht u onverhoopt toch verhinderd zijn, dan ook graag tijdig een mail naar hetzelfde adres.
Donderdag 07 Oktober
Kaap Liefde - Raymi Sambo Maakt & BackBone
Voor bezoek aan dit optreden is een coronatoegangsbewijs verplicht. Voorafgaand wordt gevraagd een bewijs van vaccinatie, recent herstel van COVID-19 of een negatieve coronatest te tonen (QR-code), samen met een geldig identiteitsbewijs. Heeft u al kaarten? Dan wordt u daarover door onze kassa geïnformeerd. In een opwelling boekt de overwerkte Astrid een reis naar een Afrikaans land. Terwijl de beach boys zich aan haar opdringen valt haar oog op de veel jongere, trotse visser Kofi. Ze worden verliefd en samen verhuizen ze naar Nederland. Het geluk lijkt hen toe te lachen, ze krijgen een tweeling maar Kofi kan niet goed aarden in zijn nieuwe omgeving. Wanneer Astrid verliefd wordt op een collega, is er geen plek meer voor Kofi in haar leven. Kofi voelt zich machteloos en op een dag haalt hij de kinderen van het schoolplein en vertrekt. Astrid reist met een op sensatie beluste televisieploeg naar zijn geboortedorp. De klopjacht op Kofi begint. ‘Kaap Liefde’ is een voorstelling over liefde, (on)macht en wraak. Geïnspireerd op het tv-programma ‘Ontvoerd’ waarin het verhaal van de ‘dader’ niet in beeld komt. Raymi Sambo en de makers vragen zich af: ‘wat is zijn verhaal? Wat laat de televisie ons wel of niet zien? Wanneer ben je dader en wanneer slachtoffer?’.
Afro_Vibes Festival 2021: Shifting Spaces; Tilting Times
Het komende festival in 2021 is van 28 september – 10 oktober in Amsterdam, Rotterdam, 's-Hertogenbosch en Utrecht. Live in de theaters met dans, theater, spoken word, muziek, tentoonstelling en mode en een online programma. Afro_Vibes 2021 staat opnieuw onder artistieke leiding van Jay Pather in Zuid-Afrika en programmeur Marjorie Boston in Nederland. Dit jaar met voorstellingen uit Namibië, Zuid-Afrika, Mozambique, Zimbabwe, Tanzania, Nigeria, V.S. en natuurlijk Nederland.
Between Strangers
An exciting exhibition with the works of 22 artists opened last Saturday at Nuweland Gallery in Oosterzee-Buren, in the north of the Netherlands. Between Strangers is curated by South African artist Morné Visagie. Participating artists are from Namibia, Zimbabwe, Germany, Mexico, South Korea and the US.
“The exhibition includes striking examples of contemporary printmaking, painting, sculpture, photography, ceramics, textile and installaties”, Visagie says. The exhibition runs until 9 october. For more information check out: nuweland.nl
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Dit jaar vindt de Black Achievement Month van 1 oktober t/m 1 november plaats in Almere, Amsterdam, Den Haag, Leiden, Middelburg, Utrecht en Rotterdam. Het thema van dit jaar is ‘Verbonden Generaties’. “Hiermee geven we aan, dat iedere generatie gevormd wordt en voortbouwt op een vorige generatie. We zijn geen losse individuen en leven niet uitsluitend in het hier en nu. We komen van ver en geven het stokje door aan de toekomstige generatie. We staan, als het ware, op elkaars schouders. Het verleden werkt door in het heden en heeft gevolgen voor de toekomst. Dit gegeven, dit besef is essentieel”, aldus John Leerdam, artistiek leider van de Black Achievement Month. De Black Achievement Month richt zich op drie pijlers: Beeldende kunst en theater: tentoonstellingen, voorstellingen, films; Artiesten: zangers, dansers, musici, acteurs, theatermakers, spoken word artiesten; Maatschappelijk debat en discussie: over actuele en beeldbepalende thema’s, die gevoerd worden met wetenschappers, professionals, ondernemers, sporters, intellectuelen en schrijvers.
Future for the Past 2021
Sites of Memory presenteert Future for the Past: een reis door de tijd naar “verborgen” verhalen uit het koloniale verleden. Kunstenaars uit Zuid-Afrika en Nederland geven hun visie op dit actuele onderwerp in zang, poëzie, dans, beeldende kunst, en theater. Tussen 1 en 11 juli te zien in Amsterdam, en tussen 2 en 10 oktober in Utrecht. De voorstelling is volledig corona-veilig en bestaat uit een interactieve wandeling waarin live optredens worden afgewisseld met 360 graden audio en video. Het publiek volgt een route langs verschillende historische locaties en krijgt inzicht in hoe ons koloniale verleden doorwerkt in het heden en ons beeld voor de toekomst. Future for the Past werd in 2020 in Amsterdam ontwikkeld. Naar aanleiding van historische onderzoek naar de koloniale geschiedenis door cultuurhistoricus Nancy Jouwe, is het voorstellingsconcept aangepast naar de stad Utrecht. Future for the Past staat onder leiding van Sites of Memory oprichters Katy Streek en Jennifer Tosch. Met de artistieke inbreng van Zuid-Afrikaanse makers Jarett Erasmus, Luke de Kock en Toni Giselle Stuart en Nederlandse makers Jörgen Gario, Jomecia Oosterwolde, Raul Balai en Alejita Silva zijn prikkelende optredens ontstaan die stof tot nadenken geven. De voorstelling is voor het grootste deel in het Engels en heeft ook stukken in het Nederlands, Afrikaans en Papiamentu.
Het Stedelijk vernieuwt zijn collectieopstelling: Tomorrow is a Different Day (Collectie 1980 - Nu)
Het Stedelijk gaat zijn collectie op een nieuwe, meer thematisch geordende manier laten zien. In drie fases wordt de collectieopstelling geheel vervangen, te beginnen met de meest hedendaagse werken. Op 10 juli trappen we af met de kunst en vormgeving van 1980 tot nu. In Tomorrow is a Different Day zijn werken van internationale kunstenaars en vormgevers te zien die medeverantwoordelijk zijn voor de veranderingen van vandaag en morgen. Ze verzetten zich tegen de status quo en bieden andere perspectieven. Enkele kunstenaars in de nieuwe collectieopstelling waren lange tijd minder zichtbaar in het museum. Voor Tomorrow is a Different Day zochten de conservatoren naar niet getoonde narratieven om naast de bekendere namen te laten zien. Daarnaast kocht het Stedelijk gericht een aantal nieuwe werken aan van onder andere Martine Syms, El Anatsui (Ghana), Marcel Pinas en Anna Tereshkina om de collectie te verdiepen. Aan de hand van verschillende thema’s als protest in de stad, ecologie, digitalisering en migratie worden meerdere geschiedenissen in deze nieuwe collectieopstelling verteld; met werken van vertrouwde en minder bekende namen als Steve McQueen, Rineke Dijkstra, Wolfgang Tillmans, Marlene Dumas (Zuid-Afrika), Sheila Hicks, Simnikiwe Buhlungu (Zuid-Afrika), Harvey Bouterse, Remy Jungerman en Danielle Dean. De presentatie is in tegenstelling tot de laatste opstelling niet chronologisch, maar thematisch geordend en confronteert ons met een veranderende wereld. Ze wil de bezoeker enerzijds verleiden, maar telkens ook aan het denken zetten. Esthetische vraagstellingen bergen vaak evenzogoed ethische vraagstellingen in zich. Zo vestigt Otobong Nkanga (Nigeria) met haar installatie In Pursuit of Bling de aandacht op de uitbuiting van de aarde, en in het bijzonder de manier waarop grondstoffen ergens worden gedolven om elders te worden verhandeld en gebruikt.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
Sweetness in the Belly (2021)
Als Lilly haar ouders komen te overlijden, vlucht ze naar Engeland om aan de burgeroorlog in Ethiopië te ontkomen. Ze voelt zich volledig verloren in haar nieuwe omgeving, maar geeft niet op en besluit de Londense immigranten gemeenschap te omarmen. Ze zet zich vol passie in bij haar nieuwe missie, namelijk het herenigen van gebroken families. Maar kan ze een compleet nieuw leven beginnen zonder haar sombere verleden eerst onder ogen te komen
ASCL Seminar: Doing fieldwork in the archive: print culture, publics and popular genres in colonial Lagos
Donderdag 07 Oktober 2021 15:30 - 17:00
DUE TO UNFORESEEN CIRCUMSTANCES THIS EVENT HAS BEEN RESCHEDULED TO THURSDAY 7 OCTOBER. REGISTRATIONS FOR 30 SEPTEMBER REMAIN VALID. This event will take place online. Registrees will receive a link a few days before the lecture.
A faded, crumbling collection of colonial newspapers might not seem to be the most fertile ground for ethnographic fieldwork. But if anthropology is interested in how new cultural things come into the world, and if ethnography is the best method for tracing their emergence, then fieldwork in an archive is not only possible but rewarding. The print culture of 1920s Lagos, Nigeria, was innovative and effervescent. Numerous new weekly and daily newspapers were started in this decade, responding to a growing literate population and a hectic political situation. Five of these papers were in the Yoruba language and sought to convene a wider audience than had previously been included in the Lagos reading public. They made extensive use of epistolary styles, recurrent serial formats, and intense modes of address to the reader. Karin Barber (University of Birmingham) will suggest that these characteristics lent themselves to creative experimentation, resulting in the establishment of several new genres – the most influential of which was the famous confessions of a fictional Lagos “harlot”, Sẹgilọla. The formation of this new narrative form can be traced from week to week in tandem with a rapidly-evolving social and political situation. Karin Barber will ask: why that particular textual form? Why at that particular moment in Lagos history? Speaker: Prof. Karin Barber. Click here to register for this event
Vrijdag 08 Oktober
Kaap Liefde - Raymi Sambo Maakt & BackBone
Voor bezoek aan dit optreden is een coronatoegangsbewijs verplicht. Voorafgaand wordt gevraagd een bewijs van vaccinatie, recent herstel van COVID-19 of een negatieve coronatest te tonen (QR-code), samen met een geldig identiteitsbewijs. Heeft u al kaarten? Dan wordt u daarover door onze kassa geïnformeerd. In een opwelling boekt de overwerkte Astrid een reis naar een Afrikaans land. Terwijl de beach boys zich aan haar opdringen valt haar oog op de veel jongere, trotse visser Kofi. Ze worden verliefd en samen verhuizen ze naar Nederland. Het geluk lijkt hen toe te lachen, ze krijgen een tweeling maar Kofi kan niet goed aarden in zijn nieuwe omgeving. Wanneer Astrid verliefd wordt op een collega, is er geen plek meer voor Kofi in haar leven. Kofi voelt zich machteloos en op een dag haalt hij de kinderen van het schoolplein en vertrekt. Astrid reist met een op sensatie beluste televisieploeg naar zijn geboortedorp. De klopjacht op Kofi begint. ‘Kaap Liefde’ is een voorstelling over liefde, (on)macht en wraak. Geïnspireerd op het tv-programma ‘Ontvoerd’ waarin het verhaal van de ‘dader’ niet in beeld komt. Raymi Sambo en de makers vragen zich af: ‘wat is zijn verhaal? Wat laat de televisie ons wel of niet zien? Wanneer ben je dader en wanneer slachtoffer?’.
Afro_Vibes Festival 2021: Shifting Spaces; Tilting Times
Het komende festival in 2021 is van 28 september – 10 oktober in Amsterdam, Rotterdam, 's-Hertogenbosch en Utrecht. Live in de theaters met dans, theater, spoken word, muziek, tentoonstelling en mode en een online programma. Afro_Vibes 2021 staat opnieuw onder artistieke leiding van Jay Pather in Zuid-Afrika en programmeur Marjorie Boston in Nederland. Dit jaar met voorstellingen uit Namibië, Zuid-Afrika, Mozambique, Zimbabwe, Tanzania, Nigeria, V.S. en natuurlijk Nederland.
Between Strangers
An exciting exhibition with the works of 22 artists opened last Saturday at Nuweland Gallery in Oosterzee-Buren, in the north of the Netherlands. Between Strangers is curated by South African artist Morné Visagie. Participating artists are from Namibia, Zimbabwe, Germany, Mexico, South Korea and the US.
“The exhibition includes striking examples of contemporary printmaking, painting, sculpture, photography, ceramics, textile and installaties”, Visagie says. The exhibition runs until 9 october. For more information check out: nuweland.nl
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Dit jaar vindt de Black Achievement Month van 1 oktober t/m 1 november plaats in Almere, Amsterdam, Den Haag, Leiden, Middelburg, Utrecht en Rotterdam. Het thema van dit jaar is ‘Verbonden Generaties’. “Hiermee geven we aan, dat iedere generatie gevormd wordt en voortbouwt op een vorige generatie. We zijn geen losse individuen en leven niet uitsluitend in het hier en nu. We komen van ver en geven het stokje door aan de toekomstige generatie. We staan, als het ware, op elkaars schouders. Het verleden werkt door in het heden en heeft gevolgen voor de toekomst. Dit gegeven, dit besef is essentieel”, aldus John Leerdam, artistiek leider van de Black Achievement Month. De Black Achievement Month richt zich op drie pijlers: Beeldende kunst en theater: tentoonstellingen, voorstellingen, films; Artiesten: zangers, dansers, musici, acteurs, theatermakers, spoken word artiesten; Maatschappelijk debat en discussie: over actuele en beeldbepalende thema’s, die gevoerd worden met wetenschappers, professionals, ondernemers, sporters, intellectuelen en schrijvers.
Future for the Past 2021
Sites of Memory presenteert Future for the Past: een reis door de tijd naar “verborgen” verhalen uit het koloniale verleden. Kunstenaars uit Zuid-Afrika en Nederland geven hun visie op dit actuele onderwerp in zang, poëzie, dans, beeldende kunst, en theater. Tussen 1 en 11 juli te zien in Amsterdam, en tussen 2 en 10 oktober in Utrecht. De voorstelling is volledig corona-veilig en bestaat uit een interactieve wandeling waarin live optredens worden afgewisseld met 360 graden audio en video. Het publiek volgt een route langs verschillende historische locaties en krijgt inzicht in hoe ons koloniale verleden doorwerkt in het heden en ons beeld voor de toekomst. Future for the Past werd in 2020 in Amsterdam ontwikkeld. Naar aanleiding van historische onderzoek naar de koloniale geschiedenis door cultuurhistoricus Nancy Jouwe, is het voorstellingsconcept aangepast naar de stad Utrecht. Future for the Past staat onder leiding van Sites of Memory oprichters Katy Streek en Jennifer Tosch. Met de artistieke inbreng van Zuid-Afrikaanse makers Jarett Erasmus, Luke de Kock en Toni Giselle Stuart en Nederlandse makers Jörgen Gario, Jomecia Oosterwolde, Raul Balai en Alejita Silva zijn prikkelende optredens ontstaan die stof tot nadenken geven. De voorstelling is voor het grootste deel in het Engels en heeft ook stukken in het Nederlands, Afrikaans en Papiamentu.
Het Stedelijk vernieuwt zijn collectieopstelling: Tomorrow is a Different Day (Collectie 1980 - Nu)
Het Stedelijk gaat zijn collectie op een nieuwe, meer thematisch geordende manier laten zien. In drie fases wordt de collectieopstelling geheel vervangen, te beginnen met de meest hedendaagse werken. Op 10 juli trappen we af met de kunst en vormgeving van 1980 tot nu. In Tomorrow is a Different Day zijn werken van internationale kunstenaars en vormgevers te zien die medeverantwoordelijk zijn voor de veranderingen van vandaag en morgen. Ze verzetten zich tegen de status quo en bieden andere perspectieven. Enkele kunstenaars in de nieuwe collectieopstelling waren lange tijd minder zichtbaar in het museum. Voor Tomorrow is a Different Day zochten de conservatoren naar niet getoonde narratieven om naast de bekendere namen te laten zien. Daarnaast kocht het Stedelijk gericht een aantal nieuwe werken aan van onder andere Martine Syms, El Anatsui (Ghana), Marcel Pinas en Anna Tereshkina om de collectie te verdiepen. Aan de hand van verschillende thema’s als protest in de stad, ecologie, digitalisering en migratie worden meerdere geschiedenissen in deze nieuwe collectieopstelling verteld; met werken van vertrouwde en minder bekende namen als Steve McQueen, Rineke Dijkstra, Wolfgang Tillmans, Marlene Dumas (Zuid-Afrika), Sheila Hicks, Simnikiwe Buhlungu (Zuid-Afrika), Harvey Bouterse, Remy Jungerman en Danielle Dean. De presentatie is in tegenstelling tot de laatste opstelling niet chronologisch, maar thematisch geordend en confronteert ons met een veranderende wereld. Ze wil de bezoeker enerzijds verleiden, maar telkens ook aan het denken zetten. Esthetische vraagstellingen bergen vaak evenzogoed ethische vraagstellingen in zich. Zo vestigt Otobong Nkanga (Nigeria) met haar installatie In Pursuit of Bling de aandacht op de uitbuiting van de aarde, en in het bijzonder de manier waarop grondstoffen ergens worden gedolven om elders te worden verhandeld en gebruikt.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
Sweetness in the Belly (2021)
Als Lilly haar ouders komen te overlijden, vlucht ze naar Engeland om aan de burgeroorlog in Ethiopië te ontkomen. Ze voelt zich volledig verloren in haar nieuwe omgeving, maar geeft niet op en besluit de Londense immigranten gemeenschap te omarmen. Ze zet zich vol passie in bij haar nieuwe missie, namelijk het herenigen van gebroken families. Maar kan ze een compleet nieuw leven beginnen zonder haar sombere verleden eerst onder ogen te komen
Zaterdag 09 Oktober
Kaap Liefde - Raymi Sambo Maakt & BackBone
Voor bezoek aan dit optreden is een coronatoegangsbewijs verplicht. Voorafgaand wordt gevraagd een bewijs van vaccinatie, recent herstel van COVID-19 of een negatieve coronatest te tonen (QR-code), samen met een geldig identiteitsbewijs. Heeft u al kaarten? Dan wordt u daarover door onze kassa geïnformeerd. In een opwelling boekt de overwerkte Astrid een reis naar een Afrikaans land. Terwijl de beach boys zich aan haar opdringen valt haar oog op de veel jongere, trotse visser Kofi. Ze worden verliefd en samen verhuizen ze naar Nederland. Het geluk lijkt hen toe te lachen, ze krijgen een tweeling maar Kofi kan niet goed aarden in zijn nieuwe omgeving. Wanneer Astrid verliefd wordt op een collega, is er geen plek meer voor Kofi in haar leven. Kofi voelt zich machteloos en op een dag haalt hij de kinderen van het schoolplein en vertrekt. Astrid reist met een op sensatie beluste televisieploeg naar zijn geboortedorp. De klopjacht op Kofi begint. ‘Kaap Liefde’ is een voorstelling over liefde, (on)macht en wraak. Geïnspireerd op het tv-programma ‘Ontvoerd’ waarin het verhaal van de ‘dader’ niet in beeld komt. Raymi Sambo en de makers vragen zich af: ‘wat is zijn verhaal? Wat laat de televisie ons wel of niet zien? Wanneer ben je dader en wanneer slachtoffer?’.
Afro_Vibes Festival 2021: Shifting Spaces; Tilting Times
Het komende festival in 2021 is van 28 september – 10 oktober in Amsterdam, Rotterdam, 's-Hertogenbosch en Utrecht. Live in de theaters met dans, theater, spoken word, muziek, tentoonstelling en mode en een online programma. Afro_Vibes 2021 staat opnieuw onder artistieke leiding van Jay Pather in Zuid-Afrika en programmeur Marjorie Boston in Nederland. Dit jaar met voorstellingen uit Namibië, Zuid-Afrika, Mozambique, Zimbabwe, Tanzania, Nigeria, V.S. en natuurlijk Nederland.
Between Strangers
An exciting exhibition with the works of 22 artists opened last Saturday at Nuweland Gallery in Oosterzee-Buren, in the north of the Netherlands. Between Strangers is curated by South African artist Morné Visagie. Participating artists are from Namibia, Zimbabwe, Germany, Mexico, South Korea and the US.
“The exhibition includes striking examples of contemporary printmaking, painting, sculpture, photography, ceramics, textile and installaties”, Visagie says. The exhibition runs until 9 october. For more information check out: nuweland.nl
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Dit jaar vindt de Black Achievement Month van 1 oktober t/m 1 november plaats in Almere, Amsterdam, Den Haag, Leiden, Middelburg, Utrecht en Rotterdam. Het thema van dit jaar is ‘Verbonden Generaties’. “Hiermee geven we aan, dat iedere generatie gevormd wordt en voortbouwt op een vorige generatie. We zijn geen losse individuen en leven niet uitsluitend in het hier en nu. We komen van ver en geven het stokje door aan de toekomstige generatie. We staan, als het ware, op elkaars schouders. Het verleden werkt door in het heden en heeft gevolgen voor de toekomst. Dit gegeven, dit besef is essentieel”, aldus John Leerdam, artistiek leider van de Black Achievement Month. De Black Achievement Month richt zich op drie pijlers: Beeldende kunst en theater: tentoonstellingen, voorstellingen, films; Artiesten: zangers, dansers, musici, acteurs, theatermakers, spoken word artiesten; Maatschappelijk debat en discussie: over actuele en beeldbepalende thema’s, die gevoerd worden met wetenschappers, professionals, ondernemers, sporters, intellectuelen en schrijvers.
Future for the Past 2021
Sites of Memory presenteert Future for the Past: een reis door de tijd naar “verborgen” verhalen uit het koloniale verleden. Kunstenaars uit Zuid-Afrika en Nederland geven hun visie op dit actuele onderwerp in zang, poëzie, dans, beeldende kunst, en theater. Tussen 1 en 11 juli te zien in Amsterdam, en tussen 2 en 10 oktober in Utrecht. De voorstelling is volledig corona-veilig en bestaat uit een interactieve wandeling waarin live optredens worden afgewisseld met 360 graden audio en video. Het publiek volgt een route langs verschillende historische locaties en krijgt inzicht in hoe ons koloniale verleden doorwerkt in het heden en ons beeld voor de toekomst. Future for the Past werd in 2020 in Amsterdam ontwikkeld. Naar aanleiding van historische onderzoek naar de koloniale geschiedenis door cultuurhistoricus Nancy Jouwe, is het voorstellingsconcept aangepast naar de stad Utrecht. Future for the Past staat onder leiding van Sites of Memory oprichters Katy Streek en Jennifer Tosch. Met de artistieke inbreng van Zuid-Afrikaanse makers Jarett Erasmus, Luke de Kock en Toni Giselle Stuart en Nederlandse makers Jörgen Gario, Jomecia Oosterwolde, Raul Balai en Alejita Silva zijn prikkelende optredens ontstaan die stof tot nadenken geven. De voorstelling is voor het grootste deel in het Engels en heeft ook stukken in het Nederlands, Afrikaans en Papiamentu.
Het Stedelijk vernieuwt zijn collectieopstelling: Tomorrow is a Different Day (Collectie 1980 - Nu)
Het Stedelijk gaat zijn collectie op een nieuwe, meer thematisch geordende manier laten zien. In drie fases wordt de collectieopstelling geheel vervangen, te beginnen met de meest hedendaagse werken. Op 10 juli trappen we af met de kunst en vormgeving van 1980 tot nu. In Tomorrow is a Different Day zijn werken van internationale kunstenaars en vormgevers te zien die medeverantwoordelijk zijn voor de veranderingen van vandaag en morgen. Ze verzetten zich tegen de status quo en bieden andere perspectieven. Enkele kunstenaars in de nieuwe collectieopstelling waren lange tijd minder zichtbaar in het museum. Voor Tomorrow is a Different Day zochten de conservatoren naar niet getoonde narratieven om naast de bekendere namen te laten zien. Daarnaast kocht het Stedelijk gericht een aantal nieuwe werken aan van onder andere Martine Syms, El Anatsui (Ghana), Marcel Pinas en Anna Tereshkina om de collectie te verdiepen. Aan de hand van verschillende thema’s als protest in de stad, ecologie, digitalisering en migratie worden meerdere geschiedenissen in deze nieuwe collectieopstelling verteld; met werken van vertrouwde en minder bekende namen als Steve McQueen, Rineke Dijkstra, Wolfgang Tillmans, Marlene Dumas (Zuid-Afrika), Sheila Hicks, Simnikiwe Buhlungu (Zuid-Afrika), Harvey Bouterse, Remy Jungerman en Danielle Dean. De presentatie is in tegenstelling tot de laatste opstelling niet chronologisch, maar thematisch geordend en confronteert ons met een veranderende wereld. Ze wil de bezoeker enerzijds verleiden, maar telkens ook aan het denken zetten. Esthetische vraagstellingen bergen vaak evenzogoed ethische vraagstellingen in zich. Zo vestigt Otobong Nkanga (Nigeria) met haar installatie In Pursuit of Bling de aandacht op de uitbuiting van de aarde, en in het bijzonder de manier waarop grondstoffen ergens worden gedolven om elders te worden verhandeld en gebruikt.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
Sweetness in the Belly (2021)
Als Lilly haar ouders komen te overlijden, vlucht ze naar Engeland om aan de burgeroorlog in Ethiopië te ontkomen. Ze voelt zich volledig verloren in haar nieuwe omgeving, maar geeft niet op en besluit de Londense immigranten gemeenschap te omarmen. Ze zet zich vol passie in bij haar nieuwe missie, namelijk het herenigen van gebroken families. Maar kan ze een compleet nieuw leven beginnen zonder haar sombere verleden eerst onder ogen te komen