Agenda 21 - 27 Mei 2023
Zondag 21 Mei
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Kunstenfestival des Arts 2023
Met een uitgebreider festival in 2023. Dit jaar o.a. uit Afrika: Nadia Beugre (Ivoorkust/Frankrijk) & Faustin Linyekula (DR Congo)
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
Master Drummers of Burundi
Een optreden van de legendarische Master Drummers of Burundi is een overweldigende ervaring, met ceremoniële ritmes, zang en atletische dans. Op trommels van uitgeholde boomstammen brengen ze traditionele ritmes uit Burundi (Centraal-Afrika). Rode draad is de muziek die te horen is bij geboorte- en doodsrituelen, inauguraties van koningen en vruchtbaarheidsrituelen. VERPLAATST: Master Drummers of Burundi zou in eerste instantie dinsdag 20 november 2021 in Eindhoven staan. Vanwege de maatregelen rond het coronavirus is dat concert verplaatst naar zaterdag 20 mei 2023. Alle tickethouders hebben persoonlijk bericht ontvangen met praktische info. In Amsterdam staan de masterdrummers nu op zondagmiddag 21 mei.
Spring Festival: SPAfrica - Julian Hetzel & Ntando Cele
Met SPAfrica duikt Julian Hetzel in de duistere politiek van water en onderzoekt hij de complexe verstrengeling van ethiek en economie. Met water als conflict materiaal, laat de performer zien hoe nauw racisme verbonden is met kapitalisme. De solovoorstelling, die tot stand kwam in samenwerking met de Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele en muzikant Frank Wienk, combineert theater, muziek en video. Dit zorgt voor een hybride ervaring, die de relaties blootlegt tussen een product en de sociale strijd in het land waar het vandaan komt, tussen consumptie en ongelijkheid. SPAfrica bekritiseert het winnen van natuurlijk materiaal en waardecreatie met water als model. In reactie op de absurditeit van het particuliere bezit van zoetwaterbronnen, ondanks het mensenrecht op schoon drinkwater, stelt Hetzel de problematische mechanismen van empathie ter discussie. SPAfrica biedt een duurzaam luxeproduct - drinkwater uit sub-Sahara dat naar Europa wordt geëxporteerd - als tegenstrijdig maar duurzaam alternatief voor de vermarkting van water door multinationals als Nestlé, Unilever en Coca-Cola. SPAfrica is 's werelds eerste 'empathiedrank'.
‘Afropolitan Festival 2023’
Tentoonstellingen / Lezingen & Debatten / Concerten / Met kinderen en jongeren / Maatschappij & actualiteit / Cinema / Global Music. De zesde editie van het Afropolitan Festival kreeg het thema Legacies From The Black Cosmos mee en viert de verbeeldingskracht van zwarte gemeenschappen bij het scheppen van nieuwe werelden, waarin vrijheid van meningsuiting en zelfidentificatie buiten de maatschappelijke definities om mogelijk zijn. Het festival brengt hedendaagse kunstenaars uit de Belgische en internationale Afrikaanse diaspora samen die zich laten inspireren door de Afrofuturistische beweging die in de jaren vijftig ontstond en haar veelzijdige erfenis in de kunst, esthetiek, filosofie en technologie. Samen presenteren zij een reeks activiteiten, van muziek en films tot een tentoonstelling, literaire lezingen en debatten, en een afterparty, alsmede creatieve en interactieve gezinsactiviteiten. Bereid je voor op drie dagen van zinderende ervaringen die je meenemen naar een nieuwe kosmos die zweeft tussen de echte wereld en nieuwe perspectieven!
‘Ethiopian Polaroids’
Bij SBK locatie KNSM is van 23 april t/m 21 mei de expositie 'Ethiopian Polaroids' te zien, waarin het werk van Ulric Roldanus centraal staat. Roldanus' kunstwerken zijn geïnspireerd door zijn fascinatie voor de nomadische cultuur van Afrikanen en zijn overtuiging dat de mens in een permanente staat van verandering moet zijn om de crises van vandaag het hoofd te kunnen bieden. Roldanus haalt veel inspiratie uit de Afrikaanse cultuur en gewoonten, waar het verwerken van bestaande voorwerpen uit de omgeving gebruikelijk is. Zijn werk omvat verschillende uitingsvormen, waaronder bewegende sculpturen, fotowerken, videowerken, collages en schilderijen, en vertelt de verhalen die hij heeft meegenomen van zijn reizen. In de expositie ‘Ethiopian Polaroids’ zullen zijn fotowerken te zien zijn uit de gelijknamige serie.
Gyedu-Blay Ambolley (Ghana)
Zondag 21 Mei 2023 20:00
Ze noemen hem wel eens de 'James Brown van Ghana', Gyedu-Blay Ambolley is één van de belangrijkste namen uit de populaire hi-life scene. Met zijn bijzonder funky, jazzy en soulvolle variant van een genre verworf de muzikant al snel wat bekendheid in zowel Afrika, Europa als Noord-Amerika. Samen met zijn landgenoot en afrobeat legende Ebo Taylor speelde hij in de invloedrijke Uhuru Dance Band. Nadien richtte het duo The Apagya Show Band op in 1974. Dankzij heruitgaves van zowel zijn klassiekers als minder bekende albums op hippe labels als Soundway en Analog Africa leert tegenwoordig ook een nieuwe generatie van liefhebbers de muziek van Gyedu-Blay Ambolley kennen. Zet de Ghanees op een podium samen met zijn muzikanten en er ontstaat gegarandeerd magie!
SPAfrica: Julian Hetzel & Ntando Cele - black body white gaze NL premiereSPRING coproductiontheatre
Zondag 21 Mei 2023 20:30
t/m Dinsdag 23 Mei 2023
Met SPAfrica duikt Julian Hetzel in de duistere politiek van water en onderzoekt hij de complexe verstrengeling van ethiek en economie. Met water als conflict materiaal, laat de performer zien hoe nauw racisme verbonden is met kapitalisme. De solovoorstelling, die tot stand kwam in samenwerking met de Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele en muzikant Frank Wienk, combineert theater, muziek en video. Dit zorgt voor een hybride ervaring, die de relaties blootlegt tussen een product en de sociale strijd in het land waar het vandaan komt, tussen consumptie en ongelijkheid. SPAfrica bekritiseert het winnen van natuurlijk materiaal en waardecreatie met water als model. In reactie op de absurditeit van het particuliere bezit van zoetwaterbronnen, ondanks het mensenrecht op schoon drinkwater, stelt Hetzel de problematische mechanismen van empathie ter discussie. SPAfrica biedt een duurzaam luxeproduct - drinkwater uit sub-Sahara dat naar Europa wordt geëxporteerd - als tegenstrijdig maar duurzaam alternatief voor de vermarkting van water door multinationals als Nestlé, Unilever en Coca-Cola. SPAfrica is 's werelds eerste 'empathiedrank'.
Maandag 22 Mei
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Kunstenfestival des Arts 2023
Met een uitgebreider festival in 2023. Dit jaar o.a. uit Afrika: Nadia Beugre (Ivoorkust/Frankrijk) & Faustin Linyekula (DR Congo)
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
Spring Festival: SPAfrica - Julian Hetzel & Ntando Cele
Met SPAfrica duikt Julian Hetzel in de duistere politiek van water en onderzoekt hij de complexe verstrengeling van ethiek en economie. Met water als conflict materiaal, laat de performer zien hoe nauw racisme verbonden is met kapitalisme. De solovoorstelling, die tot stand kwam in samenwerking met de Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele en muzikant Frank Wienk, combineert theater, muziek en video. Dit zorgt voor een hybride ervaring, die de relaties blootlegt tussen een product en de sociale strijd in het land waar het vandaan komt, tussen consumptie en ongelijkheid. SPAfrica bekritiseert het winnen van natuurlijk materiaal en waardecreatie met water als model. In reactie op de absurditeit van het particuliere bezit van zoetwaterbronnen, ondanks het mensenrecht op schoon drinkwater, stelt Hetzel de problematische mechanismen van empathie ter discussie. SPAfrica biedt een duurzaam luxeproduct - drinkwater uit sub-Sahara dat naar Europa wordt geëxporteerd - als tegenstrijdig maar duurzaam alternatief voor de vermarkting van water door multinationals als Nestlé, Unilever en Coca-Cola. SPAfrica is 's werelds eerste 'empathiedrank'.
‘Ethiopian Polaroids’
Bij SBK locatie KNSM is van 23 april t/m 21 mei de expositie 'Ethiopian Polaroids' te zien, waarin het werk van Ulric Roldanus centraal staat. Roldanus' kunstwerken zijn geïnspireerd door zijn fascinatie voor de nomadische cultuur van Afrikanen en zijn overtuiging dat de mens in een permanente staat van verandering moet zijn om de crises van vandaag het hoofd te kunnen bieden. Roldanus haalt veel inspiratie uit de Afrikaanse cultuur en gewoonten, waar het verwerken van bestaande voorwerpen uit de omgeving gebruikelijk is. Zijn werk omvat verschillende uitingsvormen, waaronder bewegende sculpturen, fotowerken, videowerken, collages en schilderijen, en vertelt de verhalen die hij heeft meegenomen van zijn reizen. In de expositie ‘Ethiopian Polaroids’ zullen zijn fotowerken te zien zijn uit de gelijknamige serie.
Vieux Farka Toure - Hendrix van de Sahara met mix van Malinese muziek met westerse elementen
Maandag 22 Mei 2023 19:30
Tegen de wil in van zijn vader, de wereldberoemde Ali Farka Touré, besloot Vieux Farka Touré toch de gitaar op te pakken en muziek te maken. Iets wat zijn vader uiteindelijk prima vond, getuige de opnames die de Malinese muzikant nog samen met zijn inmiddels overleden vader maakte. Hij zet de traditie van zijn vader voort, alleen door iets meer scheurende gitaren te combineren met Malinese muziek. Onlangs bracht Vieux samen met Khruangbin het album ‘Ali’ op, dat een ode aan zijn vader is. Vieux heeft in de afgelopen negen jaar zeven albums uitgebracht en weet met elk project zijn horizon te verbreden en nieuwe uitdagingen op te zoeken. Zo nam hij eerder ook al albums op met de Israëlische superster Idan Raichel en met speciale gasten als Dave Matthews. Daarnaast staat hij bekend om zijn scherpe gitaarlicks en snelheid en behendigheid op de gitaar. Binnenkort in Patronaat dus.
SPAfrica: Julian Hetzel & Ntando Cele - black body white gaze NL premiereSPRING coproductiontheatre
Zondag 21 Mei 2023 20:30
t/m Dinsdag 23 Mei 2023
Met SPAfrica duikt Julian Hetzel in de duistere politiek van water en onderzoekt hij de complexe verstrengeling van ethiek en economie. Met water als conflict materiaal, laat de performer zien hoe nauw racisme verbonden is met kapitalisme. De solovoorstelling, die tot stand kwam in samenwerking met de Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele en muzikant Frank Wienk, combineert theater, muziek en video. Dit zorgt voor een hybride ervaring, die de relaties blootlegt tussen een product en de sociale strijd in het land waar het vandaan komt, tussen consumptie en ongelijkheid. SPAfrica bekritiseert het winnen van natuurlijk materiaal en waardecreatie met water als model. In reactie op de absurditeit van het particuliere bezit van zoetwaterbronnen, ondanks het mensenrecht op schoon drinkwater, stelt Hetzel de problematische mechanismen van empathie ter discussie. SPAfrica biedt een duurzaam luxeproduct - drinkwater uit sub-Sahara dat naar Europa wordt geëxporteerd - als tegenstrijdig maar duurzaam alternatief voor de vermarkting van water door multinationals als Nestlé, Unilever en Coca-Cola. SPAfrica is 's werelds eerste 'empathiedrank'.
Dinsdag 23 Mei
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Kunstenfestival des Arts 2023
Met een uitgebreider festival in 2023. Dit jaar o.a. uit Afrika: Nadia Beugre (Ivoorkust/Frankrijk) & Faustin Linyekula (DR Congo)
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
Spring Festival: SPAfrica - Julian Hetzel & Ntando Cele
Met SPAfrica duikt Julian Hetzel in de duistere politiek van water en onderzoekt hij de complexe verstrengeling van ethiek en economie. Met water als conflict materiaal, laat de performer zien hoe nauw racisme verbonden is met kapitalisme. De solovoorstelling, die tot stand kwam in samenwerking met de Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele en muzikant Frank Wienk, combineert theater, muziek en video. Dit zorgt voor een hybride ervaring, die de relaties blootlegt tussen een product en de sociale strijd in het land waar het vandaan komt, tussen consumptie en ongelijkheid. SPAfrica bekritiseert het winnen van natuurlijk materiaal en waardecreatie met water als model. In reactie op de absurditeit van het particuliere bezit van zoetwaterbronnen, ondanks het mensenrecht op schoon drinkwater, stelt Hetzel de problematische mechanismen van empathie ter discussie. SPAfrica biedt een duurzaam luxeproduct - drinkwater uit sub-Sahara dat naar Europa wordt geëxporteerd - als tegenstrijdig maar duurzaam alternatief voor de vermarkting van water door multinationals als Nestlé, Unilever en Coca-Cola. SPAfrica is 's werelds eerste 'empathiedrank'.
‘Ethiopian Polaroids’
Bij SBK locatie KNSM is van 23 april t/m 21 mei de expositie 'Ethiopian Polaroids' te zien, waarin het werk van Ulric Roldanus centraal staat. Roldanus' kunstwerken zijn geïnspireerd door zijn fascinatie voor de nomadische cultuur van Afrikanen en zijn overtuiging dat de mens in een permanente staat van verandering moet zijn om de crises van vandaag het hoofd te kunnen bieden. Roldanus haalt veel inspiratie uit de Afrikaanse cultuur en gewoonten, waar het verwerken van bestaande voorwerpen uit de omgeving gebruikelijk is. Zijn werk omvat verschillende uitingsvormen, waaronder bewegende sculpturen, fotowerken, videowerken, collages en schilderijen, en vertelt de verhalen die hij heeft meegenomen van zijn reizen. In de expositie ‘Ethiopian Polaroids’ zullen zijn fotowerken te zien zijn uit de gelijknamige serie.
Literaire Leeskring: ‘Eugene’ van Kirby van der Merwe
Dinsdag 23 Mei 2023 19:30 - 21:30
Op dinsdag 23 mei bespreekt Tineke Dorr Eugene van Kirby van der Merwe. Eugene ken van skollies, gangsters en crooks. Hy is streetwise, al lyk hy nou soos iemand uit die upper-middle class. Hy kom immers uit die ghetto se killing fields van die 60’s, 70’s en 80’s. Maar nou is dit baie jare later. En die ou alliances met sy kindervriende Alan, Huey en Jenny ná alles destyds in Hillbrow tussen hulle skeefgeloop het, bestaan nie meer nie, en Eugene word aangekla van moord. ‘n Aangrypende roman oor vriendskap en verraad.
SPAfrica: Julian Hetzel & Ntando Cele - black body white gaze NL premiereSPRING coproductiontheatre
Zondag 21 Mei 2023 20:30
t/m Dinsdag 23 Mei 2023
Met SPAfrica duikt Julian Hetzel in de duistere politiek van water en onderzoekt hij de complexe verstrengeling van ethiek en economie. Met water als conflict materiaal, laat de performer zien hoe nauw racisme verbonden is met kapitalisme. De solovoorstelling, die tot stand kwam in samenwerking met de Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele en muzikant Frank Wienk, combineert theater, muziek en video. Dit zorgt voor een hybride ervaring, die de relaties blootlegt tussen een product en de sociale strijd in het land waar het vandaan komt, tussen consumptie en ongelijkheid. SPAfrica bekritiseert het winnen van natuurlijk materiaal en waardecreatie met water als model. In reactie op de absurditeit van het particuliere bezit van zoetwaterbronnen, ondanks het mensenrecht op schoon drinkwater, stelt Hetzel de problematische mechanismen van empathie ter discussie. SPAfrica biedt een duurzaam luxeproduct - drinkwater uit sub-Sahara dat naar Europa wordt geëxporteerd - als tegenstrijdig maar duurzaam alternatief voor de vermarkting van water door multinationals als Nestlé, Unilever en Coca-Cola. SPAfrica is 's werelds eerste 'empathiedrank'.
Woensdag 24 Mei
Africadelic 2023 x Rialto De Pijp: Viering van de Internationale Afrikadag
Africadelic is een jaarlijks festival op en rondom Internationale Afrikadag (25 mei) waar de diversiteit, creativiteit en kracht van Afrika en de Afrikaanse diaspora wordt gevierd. Het Africadelic Festival is een ode aan het Afrikaanse continent, haar culturele rijkdom, en de invloed die Afrodescendants, mensen van Afrikaanse afkomst, hebben op de mondiale cultuur en samenleving. Het festival, dat van 24 t/m 31 mei een week vol concerten, films, talks en andere inspirerende evenementen biedt, doet ook Rialto aan – op 24 en 27 mei. Op woensdag 24 mei opent het Africadelic Festival 2023 in Rialto met de Nederlandse première van African Redemption: The Life and Legacy of Marcus Garvey. Deze baanbrekende documentaire over het leven van Marcus Mosiah Garvey (1887-1940), de grote, zo niet de grootste, pan-Afrikanist van de vroege twintigste eeuw, is deze avond eenmalig te zien op het grote doek. Het publiek wordt welkom geheten door Audilla Vaughn (aka Femmetastic), terwijl Mitchell Esajas van The Black Archives de film inleidt. Op zaterdag 27 mei gaat het Africadelic Festival 2023 verder met de Nederlandse première van 400 Years: Taking the Knee (aflevering 1). Deze krachtige documentaire toont een diversiteit aan zwarte verzetshelden in Engeland en de Verenigde Staten die in de afgelopen vier eeuwen, en tot de dag van vandaag, tegen onderdrukking en racisme hebben gestreden. Met nagesprek over zwarte verzetshelden in Nederland en de voormalige Nederlandse koloniën door de eeuwen heen.
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Kunstenfestival des Arts 2023
Met een uitgebreider festival in 2023. Dit jaar o.a. uit Afrika: Nadia Beugre (Ivoorkust/Frankrijk) & Faustin Linyekula (DR Congo)
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
‘Ethiopian Polaroids’
Bij SBK locatie KNSM is van 23 april t/m 21 mei de expositie 'Ethiopian Polaroids' te zien, waarin het werk van Ulric Roldanus centraal staat. Roldanus' kunstwerken zijn geïnspireerd door zijn fascinatie voor de nomadische cultuur van Afrikanen en zijn overtuiging dat de mens in een permanente staat van verandering moet zijn om de crises van vandaag het hoofd te kunnen bieden. Roldanus haalt veel inspiratie uit de Afrikaanse cultuur en gewoonten, waar het verwerken van bestaande voorwerpen uit de omgeving gebruikelijk is. Zijn werk omvat verschillende uitingsvormen, waaronder bewegende sculpturen, fotowerken, videowerken, collages en schilderijen, en vertelt de verhalen die hij heeft meegenomen van zijn reizen. In de expositie ‘Ethiopian Polaroids’ zullen zijn fotowerken te zien zijn uit de gelijknamige serie.
Donderdag 25 Mei
Africadelic 2023 x Rialto De Pijp: Viering van de Internationale Afrikadag
Africadelic is een jaarlijks festival op en rondom Internationale Afrikadag (25 mei) waar de diversiteit, creativiteit en kracht van Afrika en de Afrikaanse diaspora wordt gevierd. Het Africadelic Festival is een ode aan het Afrikaanse continent, haar culturele rijkdom, en de invloed die Afrodescendants, mensen van Afrikaanse afkomst, hebben op de mondiale cultuur en samenleving. Het festival, dat van 24 t/m 31 mei een week vol concerten, films, talks en andere inspirerende evenementen biedt, doet ook Rialto aan – op 24 en 27 mei. Op woensdag 24 mei opent het Africadelic Festival 2023 in Rialto met de Nederlandse première van African Redemption: The Life and Legacy of Marcus Garvey. Deze baanbrekende documentaire over het leven van Marcus Mosiah Garvey (1887-1940), de grote, zo niet de grootste, pan-Afrikanist van de vroege twintigste eeuw, is deze avond eenmalig te zien op het grote doek. Het publiek wordt welkom geheten door Audilla Vaughn (aka Femmetastic), terwijl Mitchell Esajas van The Black Archives de film inleidt. Op zaterdag 27 mei gaat het Africadelic Festival 2023 verder met de Nederlandse première van 400 Years: Taking the Knee (aflevering 1). Deze krachtige documentaire toont een diversiteit aan zwarte verzetshelden in Engeland en de Verenigde Staten die in de afgelopen vier eeuwen, en tot de dag van vandaag, tegen onderdrukking en racisme hebben gestreden. Met nagesprek over zwarte verzetshelden in Nederland en de voormalige Nederlandse koloniën door de eeuwen heen.
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Kunstenfestival des Arts 2023
Met een uitgebreider festival in 2023. Dit jaar o.a. uit Afrika: Nadia Beugre (Ivoorkust/Frankrijk) & Faustin Linyekula (DR Congo)
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
‘Ethiopian Polaroids’
Bij SBK locatie KNSM is van 23 april t/m 21 mei de expositie 'Ethiopian Polaroids' te zien, waarin het werk van Ulric Roldanus centraal staat. Roldanus' kunstwerken zijn geïnspireerd door zijn fascinatie voor de nomadische cultuur van Afrikanen en zijn overtuiging dat de mens in een permanente staat van verandering moet zijn om de crises van vandaag het hoofd te kunnen bieden. Roldanus haalt veel inspiratie uit de Afrikaanse cultuur en gewoonten, waar het verwerken van bestaande voorwerpen uit de omgeving gebruikelijk is. Zijn werk omvat verschillende uitingsvormen, waaronder bewegende sculpturen, fotowerken, videowerken, collages en schilderijen, en vertelt de verhalen die hij heeft meegenomen van zijn reizen. In de expositie ‘Ethiopian Polaroids’ zullen zijn fotowerken te zien zijn uit de gelijknamige serie.
Promotie: Leadership effectiveness of the executive directors of local government authorities in Tanzania
Donderdag 25 Mei 2023 14:30
PhD ceremony: G.R. Igulu, MBA. Supervisors: prof. dr. J. (Ko) de Ridder, prof. dr. mr. A. (Albertjan) Tollenaar. Co-supervisor: dr. B.J.M. Emans
ASCL Seminar: Legitimation as political practice: everyday authority in Tanzania and beyond
Donderdag 25 Mei 2023 16:00 - 17:00
This event will be held physically in Leiden. For registrees who cannot travel to Leiden a link to an online platform will be sent one day before the start of the event. Legitimacy has long been perceived through a Westernised lens as a fixed, binary state. In this lecture, Kathy Dodworth offers an exploration of everyday legitimation practices in coastal Tanzania, which challenges this understanding within postcolonial contexts. She reveals how non-government organisations craft their authority to act, working with, against and through the state, and what these practices tell us about contemporary legitimation. Synthesising ethnographic fieldwork with theoretical innovations from across the social sciences, legitimacy is reworked not as a fixed state but as a collection of constantly renegotiated practices. Critically adopting insights from political theory, sociology and anthropology, she builds a picture of contemporary governance in Tanzania and beyond in the wake of waning Western dominance. Speaker: Dr Kathy Dodworth (The University of Edinburgh)
Talk: Patricia Kaersenhout - Africadelic Festival 2023
Donderdag 25 Mei 2023 18:00
De talk van patricia kaersenhout maakt deel uit van Africadelic Festival 2023. Africadelic is een jaarlijks festival rondom Internationale Afrikadag (25 mei) waar de creativiteit, diversiteit en vrijheid van Afrika wordt gevierd. Africadelic Festival opent Afrika Dag dit jaar met Africadelic Talks in Tolhuistuin. We vieren het werk van beeldend kunstenares patricia kaersenhout. We gaan van start met een inleiding door Simion Blom, gevolgd door een speciale vertoning van kaersenhouts korte film Le Retour des Femmes Colibris (2022, 18'). De film is een her-denking die een ontmoeting inbeeld tussen 5 vrouwen – Josephine Baker, Suzanne Césaire, Frida Kahlo, Paulette en Jeanne Nardal – om zo de onzichtbaarheid van zwarte vrouwen op het Eerste Internationale Congres van Zwarte Schrijvers en Kunstenaars in Parijs (1956) vrouwen en in de Négritude-beweging, in het bijzonder, te bekritiseren en te corrigeren. Deze film belicht ook de bijdrage van Zwarte vrouwen aan bevrijding en sociaal bewustzijn – wat leidde tot bewegingen als Négritude en Pan-Afrikanisme. Deze bijzondere vertoning wordt gevolgd door een gesprek met patricia kaersenhout en filosofe Grâce Ndjako, gemodereerd door kunstenares Chimira Natanna. Ze zullen Her-innering en de Négritude-beweging bespreken; de positie van zwarte vrouwen, toen en nu. Tot slot bespreken de sprekers hun ervaringen en dans naar vrijheid als zwarte vrouwen in de Nederlandse samenleving, en hoe dit hun activisme, hun werk en hun creatieve verkenningen beïnvloedt.
Mathieu Charles - MAGGOT BRAIN II: A SOLILOQUY OF GHOSTS: Een ode aan de multidimensionaliteit van de Afrikaanse Diaspora.
Donderdag 25 Mei 2023 20:00
t/m Vrijdag 26 Mei 2023
Een metafysische, poëtische reis en zoektocht naar werelden die niet langer onderhevig zijn aan de koloniale verbeeldingen. Mathieu Charles creëert een ode aan de multidimensionaliteit van de Afrikaanse Diaspora door middel van tekst, geluid, geur en beweging. Hierbij samplet hij verschillende mythologieën en kosmologieën om de idee van een Diaspora Continuüm te traceren langs bezeten landschappen.
ONIPA + Roufaida - Africadelic Festival 2023
Donderdag 25 Mei 2023 20:30
Het concert van ONIPA en Roufaida maakt deel uit van Africadelic Festival 2023. Africadelic is een jaarlijks festival rondom Internationale Afrikadag (25 mei) waar de creativiteit, diversiteit en vrijheid van Afrika wordt gevierd. De afro-futuristische band ONIPA is de samenwerking tussen multi-instrumentalistische artiest en rapper K.O.G (Kweku Sackey) en Tom Excell, samen met bandleden Finn Booth (Nubiyan Twist) en Wonky Logic (Steam Down / Likwid Continual Space Motion). ONIPA brengt rauwe afro grooves, electronica, afro-futurisme en een ongekende energie naar het podium. Onipa betekent ‘mens’ in Akan, de antieke taal van het Ashanti-volk uit Ghana. Het is een boodschap van verbinding via samenwerking: van Ghana naar London en van voorvaders naar kinderen. Hun bejubelde debuutalbum We No Be Machine kwam uit in 2020 en combineert genres als afrobeat, highlife en soukous tot hiphop en elektronica. De Rotterdamse singer-songwriter Roufaida maakt folkpop gemixt met traditionele Marokkaanse muziek, waarin ze zingt in het Engels, Arabisch en Berbers. Ze wordt hierbij naar eigen zeggen geïnspireerd door artiesten als Björk, Fairuz en Nilüfer Yanya. Op het podium creëert ze haar toegankelijke en intrigerende muziek helemaal alleen, met enkel hulp van een loopapparaatje en bijzondere instrumenten als de Marokkaanse Gimbri.
Vuma Levin Quintet (Zuid-Afrika) & AM.OK
Donderdag 25 Mei 2023 20:30
De Zuid-Afrikaanse gitarist, componist en denker Vuma Levin & AM.OK presenteren “The Past Is Unpredictable, Only The Future Is Certain.” In dit programma reflecteert Levin op onze gedeelde geschiedenis en collectieve herinneringen, geïnspireerd door de historische gebeurtenissen in Johannesburg tijdens de eerste lockdown. Met zijn muziek verwijst hij naar de invloed van de machthebbers op het schrijven van ons gezamenlijk verhaal: “Alleen door deze verhalen actief in twijfel te trekken en opnieuw te onderzoeken kunnen we de ongelijke verhoudingen adresseren.” Met traditionele inheemse muziektradities als uitgangspunt onderzochten Vuma en componist Tijn Wybenga deze verhalen, op zoek naar een nieuwe, gelijkwaardige werkmethode. De muzikale geschiedenis van het Noorden en Zuiden lieten zij samensmelten tot nieuwe muziek voor kwintet, aangevuld met de strijkers en blazers van AM.OK.
Vrijdag 26 Mei
Africadelic 2023 x Rialto De Pijp: Viering van de Internationale Afrikadag
Africadelic is een jaarlijks festival op en rondom Internationale Afrikadag (25 mei) waar de diversiteit, creativiteit en kracht van Afrika en de Afrikaanse diaspora wordt gevierd. Het Africadelic Festival is een ode aan het Afrikaanse continent, haar culturele rijkdom, en de invloed die Afrodescendants, mensen van Afrikaanse afkomst, hebben op de mondiale cultuur en samenleving. Het festival, dat van 24 t/m 31 mei een week vol concerten, films, talks en andere inspirerende evenementen biedt, doet ook Rialto aan – op 24 en 27 mei. Op woensdag 24 mei opent het Africadelic Festival 2023 in Rialto met de Nederlandse première van African Redemption: The Life and Legacy of Marcus Garvey. Deze baanbrekende documentaire over het leven van Marcus Mosiah Garvey (1887-1940), de grote, zo niet de grootste, pan-Afrikanist van de vroege twintigste eeuw, is deze avond eenmalig te zien op het grote doek. Het publiek wordt welkom geheten door Audilla Vaughn (aka Femmetastic), terwijl Mitchell Esajas van The Black Archives de film inleidt. Op zaterdag 27 mei gaat het Africadelic Festival 2023 verder met de Nederlandse première van 400 Years: Taking the Knee (aflevering 1). Deze krachtige documentaire toont een diversiteit aan zwarte verzetshelden in Engeland en de Verenigde Staten die in de afgelopen vier eeuwen, en tot de dag van vandaag, tegen onderdrukking en racisme hebben gestreden. Met nagesprek over zwarte verzetshelden in Nederland en de voormalige Nederlandse koloniën door de eeuwen heen.
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Kunstenfestival des Arts 2023
Met een uitgebreider festival in 2023. Dit jaar o.a. uit Afrika: Nadia Beugre (Ivoorkust/Frankrijk) & Faustin Linyekula (DR Congo)
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
‘Ethiopian Polaroids’
Bij SBK locatie KNSM is van 23 april t/m 21 mei de expositie 'Ethiopian Polaroids' te zien, waarin het werk van Ulric Roldanus centraal staat. Roldanus' kunstwerken zijn geïnspireerd door zijn fascinatie voor de nomadische cultuur van Afrikanen en zijn overtuiging dat de mens in een permanente staat van verandering moet zijn om de crises van vandaag het hoofd te kunnen bieden. Roldanus haalt veel inspiratie uit de Afrikaanse cultuur en gewoonten, waar het verwerken van bestaande voorwerpen uit de omgeving gebruikelijk is. Zijn werk omvat verschillende uitingsvormen, waaronder bewegende sculpturen, fotowerken, videowerken, collages en schilderijen, en vertelt de verhalen die hij heeft meegenomen van zijn reizen. In de expositie ‘Ethiopian Polaroids’ zullen zijn fotowerken te zien zijn uit de gelijknamige serie.
Mathieu Charles - MAGGOT BRAIN II: A SOLILOQUY OF GHOSTS: Een ode aan de multidimensionaliteit van de Afrikaanse Diaspora.
Donderdag 25 Mei 2023 20:00
t/m Vrijdag 26 Mei 2023
Een metafysische, poëtische reis en zoektocht naar werelden die niet langer onderhevig zijn aan de koloniale verbeeldingen. Mathieu Charles creëert een ode aan de multidimensionaliteit van de Afrikaanse Diaspora door middel van tekst, geluid, geur en beweging. Hierbij samplet hij verschillende mythologieën en kosmologieën om de idee van een Diaspora Continuüm te traceren langs bezeten landschappen.
Zaterdag 27 Mei
Africadelic 2023 x Rialto De Pijp: Viering van de Internationale Afrikadag
Africadelic is een jaarlijks festival op en rondom Internationale Afrikadag (25 mei) waar de diversiteit, creativiteit en kracht van Afrika en de Afrikaanse diaspora wordt gevierd. Het Africadelic Festival is een ode aan het Afrikaanse continent, haar culturele rijkdom, en de invloed die Afrodescendants, mensen van Afrikaanse afkomst, hebben op de mondiale cultuur en samenleving. Het festival, dat van 24 t/m 31 mei een week vol concerten, films, talks en andere inspirerende evenementen biedt, doet ook Rialto aan – op 24 en 27 mei. Op woensdag 24 mei opent het Africadelic Festival 2023 in Rialto met de Nederlandse première van African Redemption: The Life and Legacy of Marcus Garvey. Deze baanbrekende documentaire over het leven van Marcus Mosiah Garvey (1887-1940), de grote, zo niet de grootste, pan-Afrikanist van de vroege twintigste eeuw, is deze avond eenmalig te zien op het grote doek. Het publiek wordt welkom geheten door Audilla Vaughn (aka Femmetastic), terwijl Mitchell Esajas van The Black Archives de film inleidt. Op zaterdag 27 mei gaat het Africadelic Festival 2023 verder met de Nederlandse première van 400 Years: Taking the Knee (aflevering 1). Deze krachtige documentaire toont een diversiteit aan zwarte verzetshelden in Engeland en de Verenigde Staten die in de afgelopen vier eeuwen, en tot de dag van vandaag, tegen onderdrukking en racisme hebben gestreden. Met nagesprek over zwarte verzetshelden in Nederland en de voormalige Nederlandse koloniën door de eeuwen heen.
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Fatoumata Diawara (Mali)
De Malinese Fatoumata Diawara mengt afrobeat, soul, pop, jazz en funk alsof het niets is. De 40-jarige zangeres domineert de Afrikaanse popwereld met ruim een miljoen luisteraars per maand op Spotify. In 2018 ging de zangeres/gitarist voor het eerst de samenwerking aan met het dj-duo Disclosure, ze brachten toen samen de track ‘Ultimatum’ uit. Hierna volgden nog vele andere samenwerkingen, onder andere met de Britse band Gorillaz, waardoor Fatoumata Diawara ook een naam voor haarzelf maakte in de rest van de wereld. Maliba
In 2011 bracht ze haar eerste studio EP getiteld ‘Kanou’ uit. De EP is slechts vier tracks lang, maar werd al direct goed beluisterd. Haar laatste EP genaamd 'Maliba' sleept je mee in de wereld van zwoele klanken en prachtig gitaarspel. In 2019 stond de zangeres op het Utrechtse festival 'Le Guess Who?', waar ze het dak eraf zong. Het wordt een concert waarbij je gegarandeerd kan dansen, maar ook lekker kan wegdromen.
Kunstenfestival des Arts 2023
Met een uitgebreider festival in 2023. Dit jaar o.a. uit Afrika: Nadia Beugre (Ivoorkust/Frankrijk) & Faustin Linyekula (DR Congo)
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
Music Meeting Festival
Met onder andere: FaKruTu Dakar Edition Afrikaanse kruisbestuiving verhoogt dansbaarheid; ESINAM & Sibusile Xaba Spannend weerwerk tijdens avontuurlijk treffen uit België en Zuid-Afrika; ESINAM (band) featuring Linda Fredriksson Spannende music meeting tussen Ghanees-Belgische en Finse artiesten.
‘Ethiopian Polaroids’
Bij SBK locatie KNSM is van 23 april t/m 21 mei de expositie 'Ethiopian Polaroids' te zien, waarin het werk van Ulric Roldanus centraal staat. Roldanus' kunstwerken zijn geïnspireerd door zijn fascinatie voor de nomadische cultuur van Afrikanen en zijn overtuiging dat de mens in een permanente staat van verandering moet zijn om de crises van vandaag het hoofd te kunnen bieden. Roldanus haalt veel inspiratie uit de Afrikaanse cultuur en gewoonten, waar het verwerken van bestaande voorwerpen uit de omgeving gebruikelijk is. Zijn werk omvat verschillende uitingsvormen, waaronder bewegende sculpturen, fotowerken, videowerken, collages en schilderijen, en vertelt de verhalen die hij heeft meegenomen van zijn reizen. In de expositie ‘Ethiopian Polaroids’ zullen zijn fotowerken te zien zijn uit de gelijknamige serie.
Cesária Évora (2022) - Africadelic Festival
Zaterdag 27 Mei 2023 19:30
t/m Donderdag 01 Juni 2023
Africadelic Festival presenteert deze intieme documentaire over ‘de diva op blote voeten’, wereldster Cesária Évora uit Kaapverdië. Haar stem bracht haar van armoede naar sterrendom, maar haar enige droom was om vrij te zijn. De film combineert archiefbeelden, concertopnamen, interviews en beelden van Kaapverdië tot een krachtig portret en was een van de highlights van de afgelopen editie van IDFA.