Agenda 06 - 12 Augustus 2023
Vrijdag 11 Augustus
Theaterfestival Boulevard: SPAfrica - Julian Hetzel & Ntando Cele
In SPAfrica bundelen theatermaker en kunstenaar Julian Hetzel en de Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele hun krachten om de grenzen van empathie te verkennen – het vermogen om je in te leven in wat een ander voelt en ervaart. Wat als empathie de bestaande machtsstructuren niet opheft of verandert, maar bestaande privileges juist versterkt? SPAfrica legt de problematische werking en het verborgen racisme van empathie bloot. Een voorstelling om nog lang over na te praten. SPAfrica is een fles gebotteld water uit de Sub Sahara. ’s Werelds ‘eerste empathiedrank’ zet een vergrootglas op de relatie tussen de uitwisseling van hulpbronnen tussen Europa en Afrika. Deze ‘vloeibare empathie’ is te koop in ruil voor Europese tranen, die de makers in Zuid-Afrika als regen laten neervallen. Absurd? Denk eens aan het vermarkten van natuurlijke bronnen door bedrijven als Nestlé, Coca-Cola, Unilever. En hoe zit het eigenlijk in onze kunstwereld? Is daar niet hetzelfde mechanisme van kracht? Is het trauma van performers het nieuwe goud? Is het ensceneren van de niet-westerse identiteit en culturele achtergrond van makers, niet een waardevol item geworden dat vermarkt wordt. Ten bate van wie eigenlijk? Met SPAfrica tonen Hetzel en Cele hoe identiteit en culturele achtergrond een rol spelen binnen onze winst-gedreven maatschappij.
Zaterdag 12 Augustus
Theaterfestival Boulevard: SPAfrica - Julian Hetzel & Ntando Cele
In SPAfrica bundelen theatermaker en kunstenaar Julian Hetzel en de Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele hun krachten om de grenzen van empathie te verkennen – het vermogen om je in te leven in wat een ander voelt en ervaart. Wat als empathie de bestaande machtsstructuren niet opheft of verandert, maar bestaande privileges juist versterkt? SPAfrica legt de problematische werking en het verborgen racisme van empathie bloot. Een voorstelling om nog lang over na te praten. SPAfrica is een fles gebotteld water uit de Sub Sahara. ’s Werelds ‘eerste empathiedrank’ zet een vergrootglas op de relatie tussen de uitwisseling van hulpbronnen tussen Europa en Afrika. Deze ‘vloeibare empathie’ is te koop in ruil voor Europese tranen, die de makers in Zuid-Afrika als regen laten neervallen. Absurd? Denk eens aan het vermarkten van natuurlijke bronnen door bedrijven als Nestlé, Coca-Cola, Unilever. En hoe zit het eigenlijk in onze kunstwereld? Is daar niet hetzelfde mechanisme van kracht? Is het trauma van performers het nieuwe goud? Is het ensceneren van de niet-westerse identiteit en culturele achtergrond van makers, niet een waardevol item geworden dat vermarkt wordt. Ten bate van wie eigenlijk? Met SPAfrica tonen Hetzel en Cele hoe identiteit en culturele achtergrond een rol spelen binnen onze winst-gedreven maatschappij.