Filmladder
Donderdag 14 November 2024
Beau travail (re-release)
Onderhuidse spanningen, zweterige spierbonken en de oneindige zoutvlaktes van Djibouti. Temidden van de hitte van Djibouti heeft adjudant Galoup zijn draai gevonden. De Franse militair is dolgelukkig bij het vreemdelingenleger. Tot zich op een dag een nieuwe soldaat aanmeldt die sterker, beter en knapper is.
In diverse filmtheaters in Nederland.
Goodbye Julia
Ooit was ze zangeres, Mona, een vrouw uit de gegoede middenklasse van de Soedanese hoofdstad Khartoem, maar ter wille van haar diepgelovige man Akram is ze daarmee gestopt. Achter het stuur, alleen in de auto, zingt ze echter nog volop. Een onvoorzichtigheid tijdens het rijden zet een hele reeks gebeurtenissen in gang die eindigt met het neerschieten van een man door Akram. Die man behoorde tot de in het noorden zwaar achtergestelde christelijke minderheid. Mona voelt zich heel schuldig en probeert haar geweten te sussen door diens vrouw Julia als nieuwe huishoudster in huis te nemen, samen met haar zoon. Maar verder zwijgt Mona over wat er gebeurd is. Hoe lang gaat dat goed?
Te zien op Africadelic op 30 mei. In première op 18 juli in diverse filmtheaters in Nederland.
Dahomey
In 1892 werden honderden kunstvoorwerpen uit het West-Afrikaanse koninkrijk Dahomey door Franse koloniale troepen geplunderd en meegenomen naar het ‘moederland’. In 2021 zijn 26 van die ontheemde koninklijke artefacten teruggegeven aan de republiek Benin, dat het gebied van het toenmalige Dahomey omvat. Het is een sleutelmoment in de getroebleerde tijdslijn van het postkolonialisme. Met deze hybride documentaire bouwt de Frans-Senegalese Mati Diop – die met deze film de Gouden Beer won – op fantasierijke wijze een brug tussen verleden, heden en toekomst. De minutieuze transportatie van het houten standbeeld van koning Gezo wordt zwijgend vastgelegd, maar de filmmaker geeft ook een stem aan de voormalig heerser, die in een poëtische en betoverende voice-over reflecteert op zijn terugtocht.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Ernest Cole: Lost and Found
Met zijn ontluisterende boek House of Bondage liet fotograaf Ernest Cole eind jaren zestig van binnenuit zien wat de apartheid betekende voor zwarte Zuid-Afrikanen als hijzelf. De wereld was geschokt. In de jaren tachtig raakte Cole in de vergetelheid, mede doordat zijn negatieven verloren leken te zijn gegaan. In 2017 is een groot deel teruggevonden. Door de lens van de in armoede gestorven Cole kijkt regisseur Raoul Peck (I Am Not Your Negro) terug op diens werk en leven. De voice-over is gebaseerd op teksten van Cole, de hoofdrol is voor zijn fenomenale foto’s.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.