Zondag 24 November 2024
Shared History of the World - First Noble
Van Zaterdag 16 November 2024 - 08:00
t/m Woensdag 15 Januari 2025 - 17:00
In het Afrofuturisme komen kunst, technologie, mythologie en sci-fi samen. Benieuwd hoe dat eruitziet? Kom naar de tentoonstelling op OBA Oosterdok. Meer dan 30 kunstenaars uit binnen- en buitenland delen hun unieke kijk op mythologie, folklore, spiritualiteit én science fiction. Daarbij laten ze zich inspireren door Afrikaanse en Caribische mythen en legendes. Laat je verrassen door sculpturen, schilderijen, fotografie, multimediale- en video-installaties, spoken word, digitale kunst, graphic novels en nog veel meer. Een bijzondere tentoonstelling voor jong en oud, voor liefhebbers van sci-fi, fantasy én van Afrikaanse en Caribische geschiedenis.
Afrikaanse rythmes met Ibou Ndong
Zondag 24 November 2024 11:00
Djembé is a traditional percurssion instrument from West-Africa and some say this beautiful instrument is made to bring people together. And this is exactly what the talented Senegalese musician Ibou Ndong proposes to do. First by playing several traditional West-African music on his Djembé, afterwards he invites the kids to learn about this special instrument and teaches them some basic skills on mini-Dejembé's so they can play with him.
Kijk hier voor meer informatie
Seun Kuti & Egypt 80
Zondag 24 November 2024 20:30
Seun Kuti is een Nigeriaanse muzikant, zanger en songwriter, bekend om zijn meeslepende optredens en sociaal bewuste muziek. Als jongste zoon van Afrobeat-pionier Fela Kuti heeft hij het grootste deel van zijn leven gewijd aan het behouden en uitbreiden van zijn vaders politieke en muzikale nalatenschap als leider van de band Egypt 80. Na het overlijden van zijn vader in 1997, nam Seun de leiding over de band over en bracht sindsdien meerdere albums uit, waaronder het voor een Grammy genomineerde Black Times’ (2018).
Yamê
Zondag 24 November 2024 20:30
Yamê is een Franse artiest van Kameroense afkomst die op unieke wijze r&b, hiphop en jazz samenvoegt in zijn muziek. Hij bracht in oktober 2023 het project 'ELOWI' uit. Elk nummer binnen dit project benadrukt zijn lyrische finesse en zijn vermogen om diepgaande connecties te smeden met zijn publiek. Yamê's opkomst kan worden toegeschreven aan het opmerkelijke succes van zijn single 'Bécane', een aangrijpend nummer die inspireert tot het nastreven van vrijheid terwijl je tegenslagen trotseert.
Beau travail (re-release)
Onderhuidse spanningen, zweterige spierbonken en de oneindige zoutvlaktes van Djibouti. Temidden van de hitte van Djibouti heeft adjudant Galoup zijn draai gevonden. De Franse militair is dolgelukkig bij het vreemdelingenleger. Tot zich op een dag een nieuwe soldaat aanmeldt die sterker, beter en knapper is.
In diverse filmtheaters in Nederland.
Goodbye Julia
Ooit was ze zangeres, Mona, een vrouw uit de gegoede middenklasse van de Soedanese hoofdstad Khartoem, maar ter wille van haar diepgelovige man Akram is ze daarmee gestopt. Achter het stuur, alleen in de auto, zingt ze echter nog volop. Een onvoorzichtigheid tijdens het rijden zet een hele reeks gebeurtenissen in gang die eindigt met het neerschieten van een man door Akram. Die man behoorde tot de in het noorden zwaar achtergestelde christelijke minderheid. Mona voelt zich heel schuldig en probeert haar geweten te sussen door diens vrouw Julia als nieuwe huishoudster in huis te nemen, samen met haar zoon. Maar verder zwijgt Mona over wat er gebeurd is. Hoe lang gaat dat goed?
Te zien op Africadelic op 30 mei. In première op 18 juli in diverse filmtheaters in Nederland.
Pop-up Expo 'Casa di Cabral'
Op 12 september zou de revolutionaire vrijheidsstrijder Amílcar Cabral (12 september 1924 – 20 januari, 1973) uit Kaapverdië en Guinee Bissau 100 jaar oud zijn geworden. Een bijzonder moment wat gevierd moet worden. Stap binnen in de wereld van Amilcar Cabral ‘Casa di Cabral’, een unieke tentoonstelling die je meeneemt in de onderbelichte geschiedenis van de bevrijdingsbeweging voor Kaapverdië en Guinee-Bissau. Van 13 september tot 13 december 2024 kun je in het HipHopHuis in Rotterdam de fascinerende visie van Amilcar Cabral op nationale bevrijding en culturele identiteit ontdekken.
Amílcar Lopes Cabral was een landbouwkundig ingenieur, schrijver en politicus. Hij leidde de bevrijdingsbewegingen in Guinee-Bissau en op de Kaapverdische eilanden, de PAIGC. Hij bracht niet alleen een revolutionaire geest en strijd met zich mee, maar ook een diep begrip van de kracht van cultuur. Wat weet jij van deze strijd?
Curator Tania Christina Monteiro maakte in samenwerking met The Black Archives, een pop-up expositie waarin we duiken in het bijzondere verhaal van Cabral. De familie van Tania woont in het huis waar Cabral een deel van zijn jeugd doorbracht. Stap in de symbolische woning van Cabral en ontdek via artistieke foto's, video's, kunst en uniek archiefmateriaal dit bijzondere verhaal..
The Battle for Laikipia
In de Keniaanse regio Laikipia kunnen toeristen wilde dieren als giraffen en zebra’s van dichtbij bekijken. Maar buiten hun zicht wordt een herder met zijn kudde op intimiderende toon gesommeerd het reservaat te verlaten. Zo begint dit genuanceerde verhaal over klimaatverandering en de koloniale erfenis. Sluimerende conflicten tussen herders en grootgrondbezitters lopen door de aanhoudende droogte steeds verder uit de hand. Verkiezingen gooien olie op het vuur.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Black Butterflies
Dat mensen moeten vluchten omdat de klimaatcrisis gebieden onleefbaar maakt, wordt nog onvoldoende beseft. Het gevolg is dat klimaatvluchtelingen in de meeste landen geen vluchtelingenstatus kunnen krijgen. Black Butterflies is een oproep om dat te veranderen. De animatiefilm voert drie vrouwen op die door klimaatverandering op de vlucht slaan. De Keniaanse Tanit trekt met haar kinderen van de gortdroge, onleefbaar geworden streek Turkana naar Nairobi. De Indiase Shaila verlaat het door de stijging van de zeespiegel bijna verdwenen eilandje Ghoramara om te gaan werken als huishoudster in Dubai. En Valeria vliegt met haar kinderen naar Parijs, nadat een orkaan het leven op het Franse Saint-Martin ontwricht heeft. De vrouwen hopen op een beter leven, maar stuiten in hun nieuwe omgeving op bureaucratie en (seksuele) uitbuiting.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
didy
Een bedachtzaam en gevoelig portret van Didy, de moeder van filmmaker Gaël Kamilindi, die overleed toen hij vijf jaar oud was. Kamilindi gaat op zoek naar haar geschiedenis door vanuit Zwitserland, waar hij opgroeide, terug te reizen naar hun moederland Rwanda. Met de herinneringen van Didy’s drie zussen en anderen die haar goed kenden, bouwt hij een beeld op van een sterke, onbevreesde en onafhankelijke vrouw. Tegelijk gaat de film over de gewelddadige historie van Rwanda, waar de Tutsi’s zuchtten onder de haat van het Hutu-extremisme, die op verschillende momenten gruwelijk tot uitbarsting kwam.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Oryza: Healing Ground
It’s no coincidence that this sculptural installation is reminiscent of a quilt. Enslaved people and their descendants used quilting to share stories that connect the history of their ancestors with the land they were separated from. This cultural expression is reinterpreted in the form of a structure of brass, wood, and textiles that acts as a living archive. Through a custom-built AI system centered on Black histories, the installation generates audiovisual motifs that evoke Black land stewards’ evolving relationship with the soil. Starting with the West African cultivation of rice, the knowledge of which was carried and disseminated by enslaved farmers, Oryza: Healing Ground follows the trail of Black history to unearth a variety of nearly forgotten stories. The result is a multifaceted picture of Black land stewardship that is currently undergoing a revival in the “Black to the Land” movement—despite the systematic undermining of African American farmers by the US Department of Agriculture.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
With Grace
Thirteen-year-old Grace lives with her parents and eight siblings in rural Kenya. Rain means everything to this family because it makes the crops grow and provides food. Grace takes us back to her early childhood, to a time when disaster struck the family. A period of drought, during which little Grace feared that her father would have to leave home to find work in the city, was followed by a storm that destroyed their makeshift roof of sticks and corrugated sheets. “The rain that used to cheer us up had suddenly become dangerous,” explains Grace in voice-over.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.