Dinsdag 12 Maart 2019
PhD defence : Shocks, Insurance and Welfare Evidence from Field Experiments in Ethiopia
Dinsdag 12 Maart 2019 13:30 - 15:00
PhD candidate: TK (Temesgen) Belissa MSc. Promotor: prof.dr. BW (Robert) Lensink. Co-promotor: dr.ir. MAPM (Marcel) van Asseldonk. Organisation: Wageningen University, Development Economics
Skin Deep #10 – Wereldvrouwen
Dinsdag 12 Maart 2019 20:00
In het kader van Internationale Vrouwendag praten we met vrouwen aan de top over hun positie en identiteit en hoe zij voorbij stereotypes en beeldvorming de ruimte vinden om zichzelf te zijn. Code-switching, het aanpassen van ons haar, outfit en gedrag aan onze omgeving, doen we immers allemaal. Maar hebben zwarte vrouwen dezelfde ruimte als witte vrouwen? Andrew Makkinga (Kampala, Oeganda 1982) gaat met wereldvrouwen Chandra Arthur en Harriette Verwey in gesprek over hun keuzes, aanpak en dilemma’s.
Studium Generale | Lezing, Engelstalig - The Politics of Humanitarianism (or Afrophobia?): The EU Migration Deals and Africa
Dinsdag 12 Maart 2019 20:00
The EU migration deals with Africa are a humanitarian intervention to curb unregulated migration to Western Europe, on the level of international politics. However, the danger of political incentives is that they impose a misrecognition of the actual socio-political economic conditions of the immigrants for whom these deals have been made. This lecture will examine the socio-political and economic implications of these deals. How have they been contested, recognised or even legitimated within the affected countries and beyond? What are the benefits, challenges and fallacies of these deals? Are there ways in which the political deals could be transformed to embody moral and ethical imperatives that could be contingent and yet universalised? This lecture is organised in connection with the exhibition I Believe | the World in a Suburb, which opens on 16 March at Centre Ceramique, Maastricht.
Zuidcafé - Rwanda, toonbeeld of dictatuur?
Dinsdag 12 Maart 2019 20:00
In 1994 vond in Rwanda de genocide plaats. Waar staat het land 25 jaar later? Welke balans kan het regime van president Kagame voorleggen? Voor de enen is Rwanda een toonbeeld van wederopbouw en ontwikkeling, voor de anderen een gewelddadige dictatuur. Tegenstrijdige berichten, een gepolariseerd debat. Het Zuidcafé wil hierin nuance aanbrengen met twee kenners. Prof. An Ansoms (UCL) doet al meer dan 15 jaar onderzoek naar de levenssituatie van de Rwandezen. Ze gaat in op wat de economische situatie nu concreet betekent voor de mensen. Wat verandert er? Voor wie? Hoe duurzaam is de situatie? Laurien Ntezimana (oprichter van AMI, UPABP, UPA) werkt al meer dan 30 jaar mee aan verzoening in zijn land. Hoe omgaan met elkaar na een burgeroorlog en genocide? Hoe is het 25 jaar later gesteld met de verdeeldheid en de spanningen? Guy Poppe leidt de avond in. Als VRT-journalist reisde hij de voorbije 40 jaar regelmatig naar de regio. Hij modereert het gesprek tussen sprekers en publiek. Het Zuidcafé is een initiatief van Oxfam-Wereldwinkels, 11.11.11 en Broederlijk Delen i.s.m. Mo*Magazine en De Roma en met de financiële steun van de Provincie Antwerpen.
Raquel van Haver - Spirits of the Soil
Het Stedelijk Museum toont dit najaar in 6 zalen nieuw werk van de jonge Amsterdamse kunstenaar Raquel van Haver. Spirits of the Soil is een nieuwe serie monumentale schilderijen speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling. Het is Raquel van Havers eerste museale solotentoonstelling in Amsterdam. Speciaal voor het Stedelijk Museum maakte Van Haver een nieuwe serie monumentale schilderijen waaronder het reusachtige werk We Don’t Sleep As We Parade All Through The Night (4 bij 9 meter). Daarin verbeeldt zij op een expressieve manier haar ervaringen in de Bijlmermeer Amsterdam, waar zij woont en werkt, en reflecteert zij op haar verblijf in de ‘barrios’ en ‘favelas’ van megasteden in de Caraïben, Afrika en Latijns-Amerika. De kunstenaar maakt naar eigen zeggen ‘luide’ schilderkunst waarin ze vooral de overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukt, met empathie voor de groepen in de marge van de samenleving. Raquel van Haver won onlangs de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2018. Het nieuwe ensemble van schilderijen Spirits of the Soil vindt zijn oorsprong in een reis die Van Haver in 2017 maakte naar Lagos, Nigeria op uitnodiging van de African Artists Foundation.
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Muziekvoorstelling De Uitdaging 2019 - Kris Berry + Minyeshu
Begeleid door Thijs Borsten en zijn band maken twee zangers uit verschillende muzikale werelden kennis met elkaar en elkaars repertoires. Beide gasten vertellen aan de hand van foto’s en filmpjes iets over hun leven en waarom ze in de muziek terecht zijn gekomen. Ze zingen een liedje uit hun diepste herinnering en samen liedjes uit elkaars repertoire. Samen voeren ze een speciale versie van een bekend Nederlands nummer uit. Kris Berry is een Curaçaose zangeres en songwriter. In 2011 werd ze door Radio 6 uitgeroepen tot hét Soul & Jazz talent en stond ze op het North Sea Jazz Festival.De Ethiopische zangeres Minyeshu combineert Ethiopische dansmuziek met westerse elementen. Minyeshu begon haar carriere bij het grootste dans- en muziekgezelschap van Ethiopië: het Nationale Theater. Ze zong bij de band Ambassal en met Marco Borsato op Friends for War Child. Er volgden projecten met o.a. Zoumana Diarra, Het Nederlands Blazers Ensemble, Metropole Orkest, New Cool Collective en Youssou N’Dour. Thijs Borsten maakt muziektheatervoorstellingen en verzamelt daarvoor al jaren bijzondere artiesten met unieke stemmen en bijzondere verhalen.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Varenka Paschke - Moerteiken
Tijdens de opening op Internationale Vrouwendag op 8 maart 2019 staat het werk van de Zuid- Afrikaanse kunstenares Varenka Paschke (42) in de schijnwerpers. Ze exposeert bij Galerie Nuweland met zes markante gebeeldhouwde porseleinen vrouwenhoofden. Het vertrekpunt voor deze serie is de kwetsbare positie van vrouwen in Varenka haar land Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika is de vrouw de ruggengraat van de samenleving, maar bevindt zich over het algemeen in een marginale derderangs positie. Het creëert een land zonder mededogen. De cijfers aangaande seksueel en huiselijk geweld zijn in de afgelopen twintig jaar schrikbarend gestegen. En hoe armer de bevolkingsgroep hoe meer de vrouwen daaronder lijden. De overheid kijkt stilzwijgend toe. Varenka Paschke is gepassioneerd over haar land en de bevolking. De moeilijkheden en de mogelijkheden. Zij probeert mensen een stem te geven die vaak niet gehoord worden. In dit geval staat de positie van de vrouw centraal. De Afrikaanse titel van de expositie is ‘Moerteiken’: de moeder als doelwit.
Sakawa
Veel van onze afgedankte computers belanden op giftig walmende stortplaatsen in Ghana. Op de harde schijven, die betrekkelijk eenvoudig gelezen kunnen worden, staat een schat aan foto's en privé-informatie over de vroegere eigenaren. Het is die informatie die gebruikt wordt door internetzwendelaars. Deze documentaire van de Belgisch-Ghanese regisseur Ben Asamoah laat zien hoe die zwendel in zijn werk gaat en wie de zwendelaars zijn, en hij doet dat vanuit het perspectief van de Ghanezen. Neem Anna, een jonge moeder, die het vak van internetzwendelaar probeert te leren van een ervaren man, maar niet veel aanleg heeft. Veel beter vergaat het 'One Dollar'; deze meesteroplichter weet met zijn nepaccount, met daarop een profielfoto van een volslanke, rondborstige dame, zijn slachtoffers te verleiden én op te lichten. Heeft hij medelijden met zijn slachtoffers? Die vraag kun je gemakkelijk zelf beantwoorden als je bedenkt dat hij normaliter rond moet komen van $ 12 per maand.
Explore Festival : Du Désir d’horizons [Burkina Faso]
Where does the boundary between yourself and the other lie? How should you deal with problems while not losing yourself in the process? The dance performance Du désir d’horizons by choreographer Salia Sanou from Burkina Faso, one of the most influential artists in contemporary African dance, revolves around these questions. Sanou sought inspiration in the experiences he had during workshops he gave to refugees in his home country Burkina Faso (West Africa), although he says the performance should not be seen as documenting life in refugee camps. Instead, Sanou has six dancers, a narrator and two young refugees tell ‘stories’ about universal themes, which should also be familiar to non-refugees: loneliness, the individual versus the collective and the desire for freedom. In Amsterdam, Utrecht en Rotterdam
2019 Zabalaza Theatre Festival
The Baxter’s annual Zabalaza Theatre Festival returns for its ninth edition, from 8 to 16 March, with a fresh and creative line-up, showcasing some of the finest theatre and emerging artists from all over the Western Cape. This year, the Baxter will buzz with ground-breaking works by new theatre-makers as nearly 40 theatre productions and events, featuring well over 100 artists and performers, make up the programme, which is filled with innovation, relevance and originality. The dynamic team that make up the festival comprises the award-winning actor and director Mdu Kweyama as curator, along with artistic director Bongile Mantsai, coordinator Zoleka Helesi, administrator Jestine Sias and Monde Myataza (marketing and sales).
Muziekvoorstelling De Uitdaging 2019 - Jeroen Zijlstra + Ntjam Rosie
Begeleid door Thijs Borsten en zijn band maken twee zangers uit verschillende muzikale werelden kennis met elkaar en elkaars repertoires. Beide gasten vertellen aan de hand van foto’s en filmpjes iets over hun leven en waarom ze in de muziek terecht zijn gekomen. Ze zingen een liedje uit hun diepste herinnering en samen liedjes uit elkaars repertoire. Samen voeren ze een speciale versie van een bekend Nederlands nummer uit. Jeroen Zijlstra maakte als trompettist deel uit van de succesvolle formatie "5 Slag 1 Wijd" van Vera Vingerhoeds. Daarnaast was hij actief in merengue-orkest "Hasta Domingo", het "Herbie White Orchestra" en de "Boventoon". Ntjam Rosie is jazzzangeres. Ze woonde tot haar negende in Kameroen. Daarma emigreerde ze naar Nederland. Ze studeerde cum laude af aan de kunstvak hogeschool Codarts. In 2011 speelde ze op het North Sea Jazz Festival. Ze werkte onder andere samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. Tussen 2013 en 2017 bracht ze nog drie albums uit, de laatste getiteld Breaking Cycles. Borsten maakt muziektheatervoorstellingen en verzamelt daarvoor al jaren bijzondere artiesten met unieke stemmen en bijzondere verhalen.
Photo exhibition Everyday Nile
In countries like Egypt, Ethiopia or Sudan, the Nile is considered of strategic national interest, and therefore highly securitised. Studying or reporting on such a sensitive issue is an art that requires equilibrium, but also creativity and acrobatics. EverydayNile brings together photographers, journalists and researchers from different Nile basin countries to challenge stereotypes like the “blue gold” or the “water war” that distort our understanding of the Nile river. By linking photos, storytelling and scientific research, they wish to foreground alternative narratives that surprise, delight, inform and facilitate transboundary connections. The photo exhibition presents the gaze on the river by Roger Ainis (Egypt), Ahmed Saeed (Sudan) and Michael Tsegaye (Ethiopia). Photographers, journalists, researchers and Nile citizens will share their stories on social media with the hashtag #EverydayNile. Follow @EverydayNile2019 on Instagram and Twitter.