Dinsdag 08 September 2020
PhD defence on Rwanda
Dinsdag 08 September 2020 11:00 - 12:30
Title: Understanding the psychological and social environmental determinants driving young infant feeding practices among Rwandan households: a salutogenic approach. PhD candidate: J (Jeanine) Ahishakiye. Promotor: prof.dr. MA (Maria) Koelen. Co-promotor: dr.ir. HW (Lenneke) Vaandrager & dr.ir. ID (Inge) Brouwer. Organisation: Wageningen University, Health and Society
David Goldblatt - Johannesburg 1948 - 2018
Goodman Gallery presents Johannesburg 1948 - 2018, the acclaimed South African photographer David Goldblatt's first major solo exhibition in London since 1986. Renowned for a lifetime of photography exploring his home country, Goldblatt produced an unparalleled body of work within the city of Johannesburg, where he lived for 50 years. The exhibition maps Goldblatt's evolution of work in a city divided by structural racism and subject to waves of trauma and resistance. Goldblatt was engaged in the conditions of society - the values by which people lived - rather than the climactic outcomes of those conditions. He intended to discover and probe these values through the medium of photography. "Johannesburg", Goldblatt wrote, "is not an easy city to love. From its beginnings as a mining camp in 1886, whites did not want brown and black people living among or near them and over the years pushed them further and further from the city and its white suburbs. Like the city itself, my thoughts and feelings about Joburg are fragmented. I can't easily bring a vision or a coherent bundle of ideas to mind and say, "That's Joburg for me. " Over the years I have photographed a wide range of subjects, each was almost self-contained, a fragment of a whole that I've never quite grasped.”
Adam
Hoewel Abla haar handen vol heeft aan de opvoeding van haar dochter en aan haar kleine bakkerij, biedt zij Samia een plek in huis, onder voorwaarde dat ze binnen een paar dagen vertrekt. Maar Samia blijkt een welkome kracht, en haar gebakjes vinden gretig aftrek bij de buurtbewoners. Naarmate de vrouwen langer samenwerken, wordt hun band sterker en leren ze elk op hun eigen manier om te gaan met hun verleden. Maryam Touzani’s intelligente karakterstudie getuigt van een groot regietalent. Adam is een mooi verhaal over het doorstaan van tegenslagen, en onbevreesd de toekomst tegemoet treden. Op subtiele wijze brengt Touzani het leven van haar personages in beeld, waarmee zij gevoelige onderwerpen, zoals ongehuwde zwangere vrouwen in de Arabische wereld, op overtuigende wijze aan de kaak stelt.
Berlin Alexanderplatz
Regisseur: Burhan Qurbani. Vluchteling Francis maakt de gevaarlijke oversteek van Afrika naar Europa. Als hij uiteindelijk in Berlijn aankomt en aan een nieuw leven begint, zweert hij om dat als een goed mens te doen. Door zijn status als illegale vluchteling blijkt dat echter praktisch onmogelijk. Francis valt in handen van drugsdealer Reinhold. Onder invloed van hem verandert Francis in Franz, een genadeloze crimineel. Het eerlijke leven wat hij probeerde te leiden, is opeens verder weg dan ooit.
Moffie
Regie: Oliver Hermanus. Moffie is een homohatend, Afrikaans scheldwoord dat door sommige mannen maar al te graag in de mond wordt genomen. Dat leert puberjongen Nicholas Van der Swart (Kai Luke Brummer) wanneer hij in 1981 als dienstplichtige wordt opgeroepen door het Zuid-Afrikaanse leger. De zestienjarige cadet komt in een snoeiharde macho-omgeving terecht die homofobie, racisme en xenofobie letterlijk in de hoofden van jongemannen probeert te stampen. Sommige van de bootcampscènes doen denken aan de horror van Full Metal Jacket, maar de vierde speelfilm van Zuid-Afrikaans regisseur Oliver Hermanus (Skoonheid, The Endless River) is bovenal een teder portret van een jongen die verstikt wordt door zijn nieuwe omgeving. De vernederende legeropleiding bevestigt dat Nicholas anders is dan zijn medesoldaten. Alleen tijdens zeldzame privémomenten vindt hij de ruimte om zijn homoseksualiteit te ontdekken. Hermanus verbeeldt niet alleen de waanzin van het Zuid-Afrikaanse apartheidstijdperk, maar ook de warmte van een jeugdromance en seksuele verkenning. Tekst: International Film Festival Rotterdam.
Rialto❤African Cinema
In september presenteert Rialto vier bijzondere films uit Afrika. De voorbereidingen voor World Cinema Amsterdam 2020 waren al in volle gang toen het coronavirus roet in het eten gooide; er zat niets anders op dan het festival af te gelasten. Dat is natuurlijk heel jammer, vooral als je je bedenkt dat we dit jaar, net als in 2017, de cinema van sub-Sahara Afrika in de schijnwerpers wilden zetten: Actual Africa 2020. Ervan uitgaand dat het virus dan bedwongen is, wordt dit focusprogramma naar de WCA-editie van 2021 verplaatst. Om te laten zien hoe bijzonder die Afrikaanse cinema eigenlijk is, brengen we in september Rialto❤African Cinema, een speciaal programma met daarin vier films die in de afgelopen jaren tijdens WCA te zien waren: Supa Modo (za 5 & za 19 september); Necktie Youth (ma 7 & ma 21 september); The Wound (do 10 & do 24 september); Félicité (di 15 & wo 30 september).
Wie deze films liever thuis bekijkt, dat kan! In onze online filmzaal Picl zijn drie van de vier films ook in september te zien: Supa Modo, The Wound en Félicité.