Vrijdag 10 Maart 2023
Double Bill: Hands in Motion & Ndoumbelane
Vrijdag 10 Maart 2023 20:30
Hands in Motion: Darbuka, gongs, berimbaus, kalimbas, pandeiro, riqq, doholla, bendirs, udu,… Het is een greep uit het instrumentarium van Hands in Motion. Dit percussietrio van muzikanten Simon Leleux (Fabrizio Cassol / I Silenti, Refugees for Refugees), Robbe Kieckens (Lamekan Ensemble, Myrddin De Cauter) en Célestin Massot creëert een grenzeloze klankenwereld. Van Senegal tot Oost-Europa, van Brazilië tot Indië, van het klassiek conservatorium tot de nomadenvolkeren, gevoed door al hun invloeden ontmoeten deze artiesten elkaar in een muzikaal laboratorium waar ze, al jonglerend met codes uit verschillende tradities een nieuwe expressieve ruimte creëren die uiterst hedendaags en vernieuwend is. Ndoumbelane: We leerdene Ndoumbelane kennen via Issa Ndour, die al meermaals meespeelde tijdens onze maandelijkse jamsessies. We raakten geïntegreerd door zijn multi instrumentengebruik en de unieke klanken er van! Ndoumbelane vermengt afro-ritmes met blues en jazz, gebruikmakend van traditionele West-Afrikaanse instrumenten als peulfluit, kora en djembe.
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
The African Mamas: ‘Graceland the Concert’
In ‘Graceland the Concert’ laten The African Mamas het publiek het fantastische concert, waar Paul Simon de aanstichter en dirigent van was, herbeleven. Met hun prachtige stemmen, diepe emoties en ontembare vitaliteit creëren The African Mamas meer dan een prachtige show. Het wordt een onvergetelijke muzikale belevenis. Het begon begin jaren 80 toen Paul Simon toevallig een cassettebandje in handen kreeg van ‘Gumboots’. De stuwende Soweto-sound van gitaren, bas, drums en accordeon herinnerde hem aan de opwindende beginjaren van de rock ’n roll. Niet lang daarna vertrekt Paul Simon naar Johannesburg om met de oorspronkelijke artiesten opnames te maken, met het fantastische album Graceland als het ultieme eindresultaat. De sensatie over de (opwindende) mix van Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse popmuziek ging hand in hand met de nodige politieke turbulentie. De anti-apartheidsbeweging was op zijn zachtst gezegd niet blij dat Paul Simon de culturele boycot van Zuid-Afrika doorbrak. Terwijl tal van grote sterren kritiekloos in Sun City, het decadente symbool van de apartheidspolitiek, op bleven treden, werd Paul Simon het mikpunt van kritiek. Iets dat hij zelf nooit heeft begrepen. “Maar waarom waren de muzikanten dan zo blij met mijn komst? We werkten samen, zonder aanzien van ras of kleur” zei hij daar destijds zelf over.