Woensdag 08 Maart 2023
Harouna Samake (Mali)
Woensdag 08 Maart 2023 20:30
Dit is het verplaatste concert van 19 maart 2020, 30 november 2020 en 31 maart 2022. Gekochte tickets blijven geldig voor de nieuwe datum. Ticketkopers ontvangen een e-mail met meer informatie. Harouna Samake wordt beschouwd als een van Mali’s beste kamele n’goni spelers. De kamele n’goni is een snaarinstrument dat lijkt op een kora. Samake speelt al achttien jaren in de band van de levende legende Salif Keita, en werkte mee aan meer dan 50 albums van andere muzikanten als Bassekou Kouyaté, Djessou Mory Kante en Zani Diabaté. Nu is de tijd aangebroken dat Samake zelf in de spotlight komt te staan. Zijn langverwachte eigen debuutalbum ‘Kamale Blues’ verscheen in de zomer van 2018. Op dat album vloeien zijn fonkelende gitaar - en kamele n’goni spel moeiteloos samen met zijn betoverende stem, en worden beiden voortgestuwd door groovy bas en percussie. Het resultaat is zeer dansbaar. Zijn teksten, voornamelijk gezongen in het Bambara, verhalen over thema’s als immigratie, gender-relaties en mensenrechten.
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
The African Mamas: ‘Graceland the Concert’
In ‘Graceland the Concert’ laten The African Mamas het publiek het fantastische concert, waar Paul Simon de aanstichter en dirigent van was, herbeleven. Met hun prachtige stemmen, diepe emoties en ontembare vitaliteit creëren The African Mamas meer dan een prachtige show. Het wordt een onvergetelijke muzikale belevenis. Het begon begin jaren 80 toen Paul Simon toevallig een cassettebandje in handen kreeg van ‘Gumboots’. De stuwende Soweto-sound van gitaren, bas, drums en accordeon herinnerde hem aan de opwindende beginjaren van de rock ’n roll. Niet lang daarna vertrekt Paul Simon naar Johannesburg om met de oorspronkelijke artiesten opnames te maken, met het fantastische album Graceland als het ultieme eindresultaat. De sensatie over de (opwindende) mix van Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse popmuziek ging hand in hand met de nodige politieke turbulentie. De anti-apartheidsbeweging was op zijn zachtst gezegd niet blij dat Paul Simon de culturele boycot van Zuid-Afrika doorbrak. Terwijl tal van grote sterren kritiekloos in Sun City, het decadente symbool van de apartheidspolitiek, op bleven treden, werd Paul Simon het mikpunt van kritiek. Iets dat hij zelf nooit heeft begrepen. “Maar waarom waren de muzikanten dan zo blij met mijn komst? We werkten samen, zonder aanzien van ras of kleur” zei hij daar destijds zelf over.