Vrijdag 17 Maart 2023
Volfest: Authentieke muziek uit de dorpen van Oeganda
Vrijdag 17 Maart 2023 19:00
Daniel Okikor is een Oegandese muzikant uit Utrecht. Met zijn muziek heeft Daniel wereldwijd gereisd. Een muzikant met als doel tribale muziek te archiveren vanuit zijn roots in Oeganda. Daarnaast is Daniel ook een gedreven activist die met zijn ‘Beats Of Hops Africa’ een veeltal sociale projecten in Uganda realiseert zoals het bouwen van huizen en hulp en educatie voor kinderen.
Clubnacht - AmapianoNL
Vrijdag 17 Maart 2023 23:30
Amapiano is de term die wordt gebruikt om Zuid-Afrika's snelst groeiende electronic music movement te beschrijven. Amapiano, dat in 2016 ontstond is een medley van deep house, jazz, kwaito en loungemuziek. De naam is afgeleid van het Zulu meervoud lidwoord "ama" en het Engelse zelfstandig naamwoord "piano." Aanvankelijk werd gedacht dat Amapiano slechts een undergroundgeluid was maar het tegendeel werd al snel bewezen. In 2022 breidt Amapiano zijn bereik uit buiten Zuid-Afrika en bereikt het de hitlijsten in landen over de hele wereld. AmapianoNL is bringing the vibes to the Max, don't miss out!
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
The African Mamas: ‘Graceland the Concert’
In ‘Graceland the Concert’ laten The African Mamas het publiek het fantastische concert, waar Paul Simon de aanstichter en dirigent van was, herbeleven. Met hun prachtige stemmen, diepe emoties en ontembare vitaliteit creëren The African Mamas meer dan een prachtige show. Het wordt een onvergetelijke muzikale belevenis. Het begon begin jaren 80 toen Paul Simon toevallig een cassettebandje in handen kreeg van ‘Gumboots’. De stuwende Soweto-sound van gitaren, bas, drums en accordeon herinnerde hem aan de opwindende beginjaren van de rock ’n roll. Niet lang daarna vertrekt Paul Simon naar Johannesburg om met de oorspronkelijke artiesten opnames te maken, met het fantastische album Graceland als het ultieme eindresultaat. De sensatie over de (opwindende) mix van Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse popmuziek ging hand in hand met de nodige politieke turbulentie. De anti-apartheidsbeweging was op zijn zachtst gezegd niet blij dat Paul Simon de culturele boycot van Zuid-Afrika doorbrak. Terwijl tal van grote sterren kritiekloos in Sun City, het decadente symbool van de apartheidspolitiek, op bleven treden, werd Paul Simon het mikpunt van kritiek. Iets dat hij zelf nooit heeft begrepen. “Maar waarom waren de muzikanten dan zo blij met mijn komst? We werkten samen, zonder aanzien van ras of kleur” zei hij daar destijds zelf over.