Maandag 12 Juni 2023
Black Heritage Festival 2023
Van Vrijdag 02 Juni 2023 - 08:00
t/m Zondag 02 Juli 2023 - 17:00
In de periode van 2 juni t/m 2 juli 2023 presenteert Untold het Black Heritage Festival (BHF). Een festival met diverse activiteiten zoals lezingen, seminars en workshops waarin professionele en amateur beoefenaars van performance arts en erfgoed specialisten bij elkaar komen voor onderlinge inspiratie en kennisuitwisseling over de geschiedenis, heden en toekomst van Afrikaans immaterieel erfgoed. BHF wordt op vrijdagen, zaterdagen en zondagen gepresenteerd in aanloop naar Keti Koti (herdenking en viering afschaffing slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden op 1 juli 1863). Het festival bestaat uit masterclasses van nationale en internationale dansgezelschappen, lezingen van antropologen en erfgoedspecialisten over de betekenis van dans, muziek en tradities in de Afrikaanse diaspora, seminars van deskundigen op het gebied van African performance arts, Afrikaanse dansvoorstellingen en verschillende doe en leer workshops voor kinderen, jongeren en volwassenen.
PhD defence: Increasing smallholder rice production in East Africa: fertilisers or good agronomic practices?
Maandag 12 Juni 2023 13:30 - 15:00
PhD candidate: T (Thomas) Awio. Promotor: dr.ir. TJ (Tjeerd-Jan) Stomph & prof.dr.ir. PC (Paul) Struik. Meeting the demand for staple food crops is a challenge sub-Saharan Africa is grappling with. Increasing crop productivity in smallholder farming systems is needed to meet the food demand on existing arable land. This PhD research therefore aimed to identify options to improve smallholder rice productivity in East African lowlands. NPK fertiliser application improved grain yield across locations when water supply was adequate, however, applying NPK together with micro-nutrients only increased grain yield in Tanzania but not in Uganda. Timing of weeding and fertiliser application were major factors that contributed to yield variation among farmers’ fields. There is possibility of smallholder farmers to increase rice productivity, firstly through good water management, then following recommended crop management practices. Fertilisation with NPK can further enhance yield, however, appropriate rates need to be applied based on field nutrient demands. Micro-nutrient fertilisers may be applied with NPK but the additional yield gain is limited.
Winnie & Mandela
Maandag 12 Juni 2023 17:00 - 18:30
In mei wordt de Nederlandse vertaling van de dubbelbiografie over Winnie en Nelson Mandela, Winnie & Nelson, gepubliceerd. In het boek vertelt Jonny Steinberg het verhaal over het huwelijk van deze twee beroemdheden – en vooral van het Zuid-Afrika ten tijde van dat huwelijk. Het huwelijk staat symbool voor de richtingenstrijd die er binnen de anti-apartheidsbeweging ontstond in die tijd, met Nelson en Winnie allebei aan een andere kant. Op maandag 12 juni gaat moderator Dineo Nhlapo in gesprek met Steinberg, Olitha Lebelo van de Zuid-Afrikaanse ambassade en Kier Schuringa, expert op het gebied van de anti-apartheidsbeweging(en) in Nederland, over de afbeelding van Winnie toentertijd en tot heden, de anti-apartheidsbeweging in zowel Zuid-Afrika als Nederland en de relatie tussen Nelson en Winnie. Please note that this event will be in English.
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
Cesária Évora - regie: Ana Sofia Fonseca
Ze werd “de diva op blote voeten” genoemd, maar wereldster Cesária Évora (1941-2011) was wars van divagedrag. Uit dit liefdevolle portret doemt een beeld op van een zangeres die, onder andere door blootsvoets op te treden, nooit haar arme afkomst vergat. Een zangeres met een diep-melancholieke stem, “die komt uit haar binnenste, haar leven en haar land”, zoals iemand in de film zegt. Dat land is het gortdroge Kaapverdië, waar Évora als tienjarig kind in een weeshuis belandde, omdat haar moeder na de dood van haar man geen zes kinderen kon (op)voeden. Ze liep er na een paar jaar weg en werd cafézangeres. Dat rauwe leven veranderde toen zij op haar vijftigste een wereldster werd. Bijzonder is dat de roem haar niet veranderde. Cesária Évora schetst met archiefbeelden, concertopnamen, interviews en beelden van Kaapverdië een beeld van een vrouw die altijd zichzelf bleef en nooit haar onafhankelijkheid opgaf. Maar ook een vrouw die door haar loodzware jeugd getekend was. “Ik geloof niet in dromen”, zegt ze als een interviewer haar vraagt naar haar grootste droom: “Vraag me iets anders!”
Un Petit Frère - Léonor Serraille
Eind jaren tachtig verhuist de alleenstaande moeder Rose met haar twee jonge zonen van Ivoorkust naar de Parijse buitenwijken. Ze krijgt onderdak bij haar familie, die haar onder druk zet om te trouwen met een gezamenlijke kennis. Maar de energieke, onafhankelijke Rose kiest liever haar eigen pad. Haar zonen Jean en Ernest zijn het belangrijkst in haar leven. Ze spoort hen aan het beste uit henzelf te halen. Maar toch verdwijnt ze regelmatig uit hun leven. Regisseur Léonor Serraille’s vervolg op haar film Jeune Femme, die in 2017 in Cannes de Caméra d’Or won voor Beste Debuut. Het is een intieme en ontroerende familiekroniek die een periode van dertig jaar omspant. Een verhaal dat in drie hoofdstukken verteld wordt vanuit een wisselend perspectief. Eerst de blik van moeder Rose, daarna die van zoon Jean en uiteindelijk die van Ernest. De ‘petit frère’ uit de titel zijn herinneringen aan de vele obstakels waarmee Rose, Jean en Ernest te maken krijgen. Het nieuwe leven wat ze proberen op te bouwen in Parijs maakt de film tot een hartverscheurend portret.
Solotentoonstelling van Simnikiwe Buhlungu (Zuid-Afrika)
Deze tentoonstelling vertrekt van Simnikiwe Buhlungu’s onderzoekspunten, waarvan dit moment plassen bezoekt als lichamen die agency hebben om tot/met ons te spreken. Wat is een ecosysteem dat leeft in een plas? Hoe zit het met een plas die bestaat als een metaforische pauze? Buhlungu kijkt naar de historische chronologieën van plassen – en de omstandigheden die hun aanwezigheid bepalen – om te laten zien hoe verschillende epistemologieën en manieren van weten kunnen worden ontmoet en iets kunnen verwoorden dat anders zo gemakkelijk over het hoofd kan worden gezien. De tentoonstelling bestaat uit twee delen: de tentoonstelling in de hoofdruimte van de galerie en de speciale performance op 4 juni samen met Negiste Yesside Johnson
Ayinethi iyadyudyuza! | Mawande Ka Zenzile
Stevenson presenteert met veel genoegen Ayinethi iyadyudyuza!, Mawande Ka Zenzile’s eerste solo tentoonstelling in Amsterdam. De nieuwe schilderijen van de kunstenaar, gemaakt met koeienmest en olieverf, zijn gebaseerd op zijn isiXhosa gebruiken. Hij schrijft de niet-representatieve beelden toe aan archetypische vormen die relateren aan zijn levensweg als itola (traditionele genezer), het landschap rond zijn voorouderlijk huis in de Oost-Kaap, en de daaruit voortkomende oorspronkelijke kennis. Ka Zenzile is geboren in Lady Frere, Oost-Kaap, in 1986. Hij heeft zijn MA Fine Art behaald aan de Michaelis School of Fine Art, University of Cape Town. Hij heeft de Tollman Award for Visual Art in 2014 toegereikt gekregen, de Michaelis Prize in 2013, en was shortlisted voor de eerste Norval Sovereign African Art Prize. Hij was een van de drie kunstenaars die geselecteerd waren voor The Stronger We Become in het Zuid-Afrikaans Paviljoen op de Venetië Biennale van 2019, gecureerd door Nomusa Makhubu en Nkule Mabaso.
Lungiswa Gqunta | Sleep in Witness
The title refers to the intangible world of dreams as a space of learning where extraordinary, overlooked and discredited places of knowledge are illuminated. The exhibition which will festively open during Amsterdam Art Week, includes works out of two installations, Zinodaka, 2022 and Ntabamanzi, 2022, along with the video work Rolling Mountains Dream, 2021. Gqunta examines the enclosures imposed upon African knowledge systems and sees this deprival as a symptom of colonial history and conquest. She positions dreams as a response to this curtailment and a space from which new languages, wisdoms and information for living emerge.