Zaterdag 03 Juni 2023
Black Heritage Festival 2023
Van Vrijdag 02 Juni 2023 - 08:00
t/m Zondag 02 Juli 2023 - 17:00
In de periode van 2 juni t/m 2 juli 2023 presenteert Untold het Black Heritage Festival (BHF). Een festival met diverse activiteiten zoals lezingen, seminars en workshops waarin professionele en amateur beoefenaars van performance arts en erfgoed specialisten bij elkaar komen voor onderlinge inspiratie en kennisuitwisseling over de geschiedenis, heden en toekomst van Afrikaans immaterieel erfgoed. BHF wordt op vrijdagen, zaterdagen en zondagen gepresenteerd in aanloop naar Keti Koti (herdenking en viering afschaffing slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden op 1 juli 1863). Het festival bestaat uit masterclasses van nationale en internationale dansgezelschappen, lezingen van antropologen en erfgoedspecialisten over de betekenis van dans, muziek en tradities in de Afrikaanse diaspora, seminars van deskundigen op het gebied van African performance arts, Afrikaanse dansvoorstellingen en verschillende doe en leer workshops voor kinderen, jongeren en volwassenen.
Bongeziwe Mabandla
Zaterdag 03 Juni 2023 20:30
Bongeziwe Mabandla laat traditionele en moderne muzikale invloeden versmelten in vindingrijke soulvolle folknummers. De zanger en gitarist groeide op aan de Oostkaap van Zuid-Afrika, maar verhuisde later naar Johannesburg om te werken aan zijn carrière. Ondanks deze verandering bleef hij zingen en schrijven in het Xhosa, zijn moedertaal. Inmiddels heeft hij drie albums uitgebracht en heeft hij meerdere South African Music Awards (SAMA) gewonnen. Met zijn verfrissende benadering van Afrikaanse muziek wordt Bongeziwe Mabandla inmiddels wereldwijd gehoord en verscheen hij onder andere ook op de laatste single 'Apho' van Alfa Mist.
Peter Somuah Group (Ghana)
Vrijdag 02 Juni 2023 20:30
t/m Zaterdag 03 Juni 2023
De Rotterdamse trompettist Peter Somuah geeft met zijn Peter Somuah Group een concert in Tolhuistuin. Somuah groeide op met de muziek van Miles Davis en Roy Hargrove. Dit hoor je duidelijk terug in zijn unieke en vernieuwende geluid; Somuah valt op door de warme en melancholische klank van zijn trompet. In zijn composities verkent hij de grenzen tussen jazz, funk en traditionele Ghanese muziek, gemixt met een heel klein vleugje elektronica. Dit bleef zowel nationaal als internationaal niet onopgemerkt: in 2021 won Somuah de Erasmus Jazzprijs voor jong jazztalent en in 2022 won hij de prestigieuze Edison Jazzprijs met zijn debuutalbum ‘Outer Space’ . Ook gaf hij optredens op het Super-Sonic Jazz Festival en het North Sea Jazz Festival in 2022 en was hij te zien op showcasefestival Eurosonic Noorderslag in 2023. In LantarenVenster (Rotterdam) is de presentatie van zijn nieuwe album Letter to the Universe. Als speciale gast zal daar zangeres Latanya Alberto optreden. Ook een optreden in de Tolhuistuin (Amsterdam)
Vuma Levin Quintet (Zuid-Afrika) & AM.OK
Zaterdag 03 Juni 2023 20:30
De Zuid-Afrikaanse gitarist, componist en denker Vuma Levin & AM.OK presenteren “The Past Is Unpredictable, Only The Future Is Certain.” In dit programma reflecteert Levin op onze gedeelde geschiedenis en collectieve herinneringen, geïnspireerd door de historische gebeurtenissen in Johannesburg tijdens de eerste lockdown. Met zijn muziek verwijst hij naar de invloed van de machthebbers op het schrijven van ons gezamenlijk verhaal: “Alleen door deze verhalen actief in twijfel te trekken en opnieuw te onderzoeken kunnen we de ongelijke verhoudingen adresseren.” Met traditionele inheemse muziektradities als uitgangspunt onderzochten Vuma en componist Tijn Wybenga deze verhalen, op zoek naar een nieuwe, gelijkwaardige werkmethode. De muzikale geschiedenis van het Noorden en Zuiden lieten zij samensmelten tot nieuwe muziek voor kwintet, aangevuld met de strijkers en blazers van AM.OK.
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Cesária Évora - regie: Ana Sofia Fonseca
Ze werd “de diva op blote voeten” genoemd, maar wereldster Cesária Évora (1941-2011) was wars van divagedrag. Uit dit liefdevolle portret doemt een beeld op van een zangeres die, onder andere door blootsvoets op te treden, nooit haar arme afkomst vergat. Een zangeres met een diep-melancholieke stem, “die komt uit haar binnenste, haar leven en haar land”, zoals iemand in de film zegt. Dat land is het gortdroge Kaapverdië, waar Évora als tienjarig kind in een weeshuis belandde, omdat haar moeder na de dood van haar man geen zes kinderen kon (op)voeden. Ze liep er na een paar jaar weg en werd cafézangeres. Dat rauwe leven veranderde toen zij op haar vijftigste een wereldster werd. Bijzonder is dat de roem haar niet veranderde. Cesária Évora schetst met archiefbeelden, concertopnamen, interviews en beelden van Kaapverdië een beeld van een vrouw die altijd zichzelf bleef en nooit haar onafhankelijkheid opgaf. Maar ook een vrouw die door haar loodzware jeugd getekend was. “Ik geloof niet in dromen”, zegt ze als een interviewer haar vraagt naar haar grootste droom: “Vraag me iets anders!”
Kunstenfestival des Arts 2023
Met een uitgebreider festival in 2023. Dit jaar o.a. uit Afrika: Nadia Beugre (Ivoorkust/Frankrijk) & Faustin Linyekula (DR Congo)
Le Miroir Vivant: Neo Muyanga (Zuid-Afrika)
Vanaf begin april verandert de vierde verdieping in de dynamische werkplaats van Zuid-Afrikaanse componist en kunstenaar Neo Muyanga. Vergezel hem in zijn ontdekkingstocht door het depot en word getuige van de vorming van zijn gloednieuwe site-specifieke performance. De eindpresentatie vindt plaats in juni 2023. Neo Muyanga is een Zuid-Afrikaanse componist, muzikant, kunstenaar en filosoof. De multidisciplinaire artiest is de eerste gastkunstenaar in het nieuwe meerjarenprogramma Le Miroir Vivant. Muyanga is vanaf 1 april 2023 elke zaterdag tussen 14:00 en 17:00 uur te vinden tussen de duizenden objecten die Depot Boijmans van Beuningen rijk is. Gedurende twee maanden verkent, onderzoekt en repeteert de componist met een groep Rotterdamse vocalisten en musici richting een eindpresentatie in de vorm van een performance in juni 2023. Na maanden van verkennen, repeteren en onderzoeken wordt Muyanga's residentie afgesloten met een slotmanifestatie in de vorm van een muzikale, locatiegebonden live installatie. De performance zal een paar keer worden opgevoerd zodat iedereen er bij kan zijn. Reserveer alvast de middag van zaterdag 3 en/of zondag 4 juni in je agenda. Meer informatie over hoe je deze eindperformance kan bijwonen volgt binnenkort. Deze eerste iteratie van het Le Miroir Vivant-programma wordt begeleid door conservator Moderne en Hedendaagse Kunst Francesco Stocchi en conservator Design Annemartine van Kesteren.
Un Petit Frère - Léonor Serraille
Eind jaren tachtig verhuist de alleenstaande moeder Rose met haar twee jonge zonen van Ivoorkust naar de Parijse buitenwijken. Ze krijgt onderdak bij haar familie, die haar onder druk zet om te trouwen met een gezamenlijke kennis. Maar de energieke, onafhankelijke Rose kiest liever haar eigen pad. Haar zonen Jean en Ernest zijn het belangrijkst in haar leven. Ze spoort hen aan het beste uit henzelf te halen. Maar toch verdwijnt ze regelmatig uit hun leven. Regisseur Léonor Serraille’s vervolg op haar film Jeune Femme, die in 2017 in Cannes de Caméra d’Or won voor Beste Debuut. Het is een intieme en ontroerende familiekroniek die een periode van dertig jaar omspant. Een verhaal dat in drie hoofdstukken verteld wordt vanuit een wisselend perspectief. Eerst de blik van moeder Rose, daarna die van zoon Jean en uiteindelijk die van Ernest. De ‘petit frère’ uit de titel zijn herinneringen aan de vele obstakels waarmee Rose, Jean en Ernest te maken krijgen. Het nieuwe leven wat ze proberen op te bouwen in Parijs maakt de film tot een hartverscheurend portret.
Solotentoonstelling van Simnikiwe Buhlungu (Zuid-Afrika)
Deze tentoonstelling vertrekt van Simnikiwe Buhlungu’s onderzoekspunten, waarvan dit moment plassen bezoekt als lichamen die agency hebben om tot/met ons te spreken. Wat is een ecosysteem dat leeft in een plas? Hoe zit het met een plas die bestaat als een metaforische pauze? Buhlungu kijkt naar de historische chronologieën van plassen – en de omstandigheden die hun aanwezigheid bepalen – om te laten zien hoe verschillende epistemologieën en manieren van weten kunnen worden ontmoet en iets kunnen verwoorden dat anders zo gemakkelijk over het hoofd kan worden gezien. De tentoonstelling bestaat uit twee delen: de tentoonstelling in de hoofdruimte van de galerie en de speciale performance op 4 juni samen met Negiste Yesside Johnson
Ayinethi iyadyudyuza! | Mawande Ka Zenzile
Stevenson presenteert met veel genoegen Ayinethi iyadyudyuza!, Mawande Ka Zenzile’s eerste solo tentoonstelling in Amsterdam. De nieuwe schilderijen van de kunstenaar, gemaakt met koeienmest en olieverf, zijn gebaseerd op zijn isiXhosa gebruiken. Hij schrijft de niet-representatieve beelden toe aan archetypische vormen die relateren aan zijn levensweg als itola (traditionele genezer), het landschap rond zijn voorouderlijk huis in de Oost-Kaap, en de daaruit voortkomende oorspronkelijke kennis. Ka Zenzile is geboren in Lady Frere, Oost-Kaap, in 1986. Hij heeft zijn MA Fine Art behaald aan de Michaelis School of Fine Art, University of Cape Town. Hij heeft de Tollman Award for Visual Art in 2014 toegereikt gekregen, de Michaelis Prize in 2013, en was shortlisted voor de eerste Norval Sovereign African Art Prize. Hij was een van de drie kunstenaars die geselecteerd waren voor The Stronger We Become in het Zuid-Afrikaans Paviljoen op de Venetië Biennale van 2019, gecureerd door Nomusa Makhubu en Nkule Mabaso.
Lungiswa Gqunta | Sleep in Witness
The title refers to the intangible world of dreams as a space of learning where extraordinary, overlooked and discredited places of knowledge are illuminated. The exhibition which will festively open during Amsterdam Art Week, includes works out of two installations, Zinodaka, 2022 and Ntabamanzi, 2022, along with the video work Rolling Mountains Dream, 2021. Gqunta examines the enclosures imposed upon African knowledge systems and sees this deprival as a symptom of colonial history and conquest. She positions dreams as a response to this curtailment and a space from which new languages, wisdoms and information for living emerge.