Vrijdag 15 November 2024
Rising up at night
Van Vrijdag 15 November 2024 - 08:00
t/m Zaterdag 23 November 2024 - 17:00
In late 2022 the Congo River flooded, inundating much of the Congolese capital Kinshasa, home to 17 million people. The flooding means many of them have no access to electricity, and Christmas is approaching. Short night-time segments follow various inhabitants of this metropolis as they attempt to restart their lives. Despite the often hopeless situations in which they find themselves—one family lives in a living room filled waist high with water—people still manage to connect with each other.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
DJAM!
Vrijdag 15 November 2024 20:00
DJAM! is het muzikale monsterverbond tussen twee meestergitaristen: Joep Pelt en Bounaly Traoré. Als tiener trok Joep naar zijn muzikale helden in Mississippi en realiseerde muziekprojecten in Mali, Zuid-Afrika en Ethiopië. Met zijn eclectische gitaarspel slaat Joep moeiteloos bruggen tussen diverse muzikale werelden. Bounaly, het grootste gitaartalent van Noord-Mali, vermengt hypnotische klanken van de Sahel met opzwepende ritmes van de hoofdstad Bamako. Drummer Randell Sambo en bassist Kyan Sambo brengen moderne soul/ funk-invloeden en Caribische ritmes. Het resultaat? Een avontuurlijke muzikale mix waarbij stilzitten geen optie is!
No More! White Money
Vrijdag 15 November 2024 21:00
No More! White Money is een participatieve performance over geld, kunst en macht. Wij zijn zes samenwerkende kunstenaars uit India, Nigeria, Rusland, Nederland en Duitsland die trachten de neokoloniale structuur van hedendaagse kunstfinanciering bloot te leggen.
We observeren de stroom wit geld van Europese financieringsinstellingen naar kunstenaars over de hele wereld. Wit geld dicteert esthetiek, toegang en mobiliteit voor kunstenaars binnen en buiten Europa - en ook deze voorstelling zou niet bestaan zonder wit geld. Verkopen we onszelf, onze ideeën en onze esthetiek aan het discours dat wordt bepaald door een willekeurige jury of de nieuwe directeur van een kunstinstelling? Hoe co-creëren we, erkennen we onze ongelijke posities in de wereld en onze medeplichtigheid met wit geld? In No More! White Money betreden we samen met het publiek het speelveld en vinden we nieuwe spelregels uit. Spelenderwijs ontleden we de touwtjes die aan wit geld vastzitten en maken we ons geduldig elke visumaanvraag eigen. De temperatuur op het podium daalt, de energierekeningen stijgen, de algoritmes verdiepen de kloven en we moeten onze rijkdom nu herverdelen. Ben je klaar om afscheid te nemen van je witte geld? Omwille van de kunst?
Beau travail (re-release)
Onderhuidse spanningen, zweterige spierbonken en de oneindige zoutvlaktes van Djibouti. Temidden van de hitte van Djibouti heeft adjudant Galoup zijn draai gevonden. De Franse militair is dolgelukkig bij het vreemdelingenleger. Tot zich op een dag een nieuwe soldaat aanmeldt die sterker, beter en knapper is.
In diverse filmtheaters in Nederland.
Pop-up Expo 'Casa di Cabral'
Op 12 september zou de revolutionaire vrijheidsstrijder Amílcar Cabral (12 september 1924 – 20 januari, 1973) uit Kaapverdië en Guinee Bissau 100 jaar oud zijn geworden. Een bijzonder moment wat gevierd moet worden. Stap binnen in de wereld van Amilcar Cabral ‘Casa di Cabral’, een unieke tentoonstelling die je meeneemt in de onderbelichte geschiedenis van de bevrijdingsbeweging voor Kaapverdië en Guinee-Bissau. Van 13 september tot 13 december 2024 kun je in het HipHopHuis in Rotterdam de fascinerende visie van Amilcar Cabral op nationale bevrijding en culturele identiteit ontdekken.
Amílcar Lopes Cabral was een landbouwkundig ingenieur, schrijver en politicus. Hij leidde de bevrijdingsbewegingen in Guinee-Bissau en op de Kaapverdische eilanden, de PAIGC. Hij bracht niet alleen een revolutionaire geest en strijd met zich mee, maar ook een diep begrip van de kracht van cultuur. Wat weet jij van deze strijd?
Curator Tania Christina Monteiro maakte in samenwerking met The Black Archives, een pop-up expositie waarin we duiken in het bijzondere verhaal van Cabral. De familie van Tania woont in het huis waar Cabral een deel van zijn jeugd doorbracht. Stap in de symbolische woning van Cabral en ontdek via artistieke foto's, video's, kunst en uniek archiefmateriaal dit bijzondere verhaal..
Dahomey
In 1892 werden honderden kunstvoorwerpen uit het West-Afrikaanse koninkrijk Dahomey door Franse koloniale troepen geplunderd en meegenomen naar het ‘moederland’. In 2021 zijn 26 van die ontheemde koninklijke artefacten teruggegeven aan de republiek Benin, dat het gebied van het toenmalige Dahomey omvat. Het is een sleutelmoment in de getroebleerde tijdslijn van het postkolonialisme. Met deze hybride documentaire bouwt de Frans-Senegalese Mati Diop – die met deze film de Gouden Beer won – op fantasierijke wijze een brug tussen verleden, heden en toekomst. De minutieuze transportatie van het houten standbeeld van koning Gezo wordt zwijgend vastgelegd, maar de filmmaker geeft ook een stem aan de voormalig heerser, die in een poëtische en betoverende voice-over reflecteert op zijn terugtocht.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
didy
Een bedachtzaam en gevoelig portret van Didy, de moeder van filmmaker Gaël Kamilindi, die overleed toen hij vijf jaar oud was. Kamilindi gaat op zoek naar haar geschiedenis door vanuit Zwitserland, waar hij opgroeide, terug te reizen naar hun moederland Rwanda. Met de herinneringen van Didy’s drie zussen en anderen die haar goed kenden, bouwt hij een beeld op van een sterke, onbevreesde en onafhankelijke vrouw. Tegelijk gaat de film over de gewelddadige historie van Rwanda, waar de Tutsi’s zuchtten onder de haat van het Hutu-extremisme, die op verschillende momenten gruwelijk tot uitbarsting kwam.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Ernest Cole: Lost and Found
Met zijn ontluisterende boek House of Bondage liet fotograaf Ernest Cole eind jaren zestig van binnenuit zien wat de apartheid betekende voor zwarte Zuid-Afrikanen als hijzelf. De wereld was geschokt. In de jaren tachtig raakte Cole in de vergetelheid, mede doordat zijn negatieven verloren leken te zijn gegaan. In 2017 is een groot deel teruggevonden. Door de lens van de in armoede gestorven Cole kijkt regisseur Raoul Peck (I Am Not Your Negro) terug op diens werk en leven. De voice-over is gebaseerd op teksten van Cole, de hoofdrol is voor zijn fenomenale foto’s.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Nights Still Smell of Gunpowder
Thirty-two years after the end of Mozambique’s civil war, in which a million people died, the smell of terror still hangs in the air. As a child, Inadelso Cossa was shielded from the cruel reality. Now he visits the village of his youth with his sound recordist Moises in a sensory search for the ghosts of the past. Conversations with villagers—including his grandmother, who has dementia, and a former rebel, who drinks to forget—are punctuated by shots of family photos strewn among the leaves or an empty chair against the same background.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Oryza: Healing Ground
It’s no coincidence that this sculptural installation is reminiscent of a quilt. Enslaved people and their descendants used quilting to share stories that connect the history of their ancestors with the land they were separated from. This cultural expression is reinterpreted in the form of a structure of brass, wood, and textiles that acts as a living archive. Through a custom-built AI system centered on Black histories, the installation generates audiovisual motifs that evoke Black land stewards’ evolving relationship with the soil. Starting with the West African cultivation of rice, the knowledge of which was carried and disseminated by enslaved farmers, Oryza: Healing Ground follows the trail of Black history to unearth a variety of nearly forgotten stories. The result is a multifaceted picture of Black land stewardship that is currently undergoing a revival in the “Black to the Land” movement—despite the systematic undermining of African American farmers by the US Department of Agriculture.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.