Zaterdag 16 November 2024
Rising up at night
Van Vrijdag 15 November 2024 - 08:00
t/m Zaterdag 23 November 2024 - 17:00
In late 2022 the Congo River flooded, inundating much of the Congolese capital Kinshasa, home to 17 million people. The flooding means many of them have no access to electricity, and Christmas is approaching. Short night-time segments follow various inhabitants of this metropolis as they attempt to restart their lives. Despite the often hopeless situations in which they find themselves—one family lives in a living room filled waist high with water—people still manage to connect with each other.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Shared History of the World - First Noble
Van Zaterdag 16 November 2024 - 08:00
t/m Woensdag 15 Januari 2025 - 17:00
In het Afrofuturisme komen kunst, technologie, mythologie en sci-fi samen. Benieuwd hoe dat eruitziet? Kom naar de tentoonstelling op OBA Oosterdok. Meer dan 30 kunstenaars uit binnen- en buitenland delen hun unieke kijk op mythologie, folklore, spiritualiteit én science fiction. Daarbij laten ze zich inspireren door Afrikaanse en Caribische mythen en legendes. Laat je verrassen door sculpturen, schilderijen, fotografie, multimediale- en video-installaties, spoken word, digitale kunst, graphic novels en nog veel meer. Een bijzondere tentoonstelling voor jong en oud, voor liefhebbers van sci-fi, fantasy én van Afrikaanse en Caribische geschiedenis.
Workshop Afrikaanse Drums
Zaterdag 16 November 2024 12:00 - 17:00
Leer samen muziek maken met de Afrikaanse drum, in deze unieke workshop door percussielegende Pape Seck. De Senegalese slagwerker komt uit een familie van griots; dat wil zeggen: een muziekfamilie te vergelijken met de troubadours van vroeger. Hij bespeelt verschillende percussie- instrumenten, o.a. sowruba, sabar, bougarabou, tama, djembé, kalebassen, krin, doundoun, sangban, kenkeni en tabala.
Kwasi en Yaw & UMA
Zaterdag 16 November 2024 20:00 - 22:20
Kwasi en Yaw Stichting Eternity Percussion presenteert de meeslepende voorstelling Kwasi en Yaw, waarin Afrikaanse en Afro-Caribische percussie en spiritualiteit samenkomen om een diepgaand verhaal over voorouderlijke kracht en identiteit te vertellen. De voorstelling, geregisseerd door Tati Wirahadiraksa, neemt het publiek mee op een emotionele reis door het verleden en heden.
DJAM!
Zaterdag 16 November 2024 20:30
DJAM! is het muzikale monsterverbond tussen twee meestergitaristen: Joep Pelt en Bounaly Traoré. Als tiener trok Joep naar zijn muzikale helden in Mississippi en realiseerde muziekprojecten in Mali, Zuid-Afrika en Ethiopië. Met zijn eclectische gitaarspel slaat Joep moeiteloos bruggen tussen diverse muzikale werelden. Bounaly, het grootste gitaartalent van Noord-Mali, vermengt hypnotische klanken van de Sahel met opzwepende ritmes van de hoofdstad Bamako. Drummer Randell Sambo en bassist Kyan Sambo brengen moderne soul/ funk-invloeden en Caribische ritmes. Het resultaat? Een avontuurlijke muzikale mix waarbij stilzitten geen optie is!
Momi Maiga
Zaterdag 16 November 2024 20:30
Momi Maiga (1997) is een jonge Senegalese muzikant, zanger en componist. Hij is een virtuoos bespeler van de kora, de West-Afrikaanse harp. Zijn muziek is een combinatie van de traditionele ritmes uit Gambia en Senegal, gemixt met flamenco en jazz, invloeden uit zijn huidige thuisland Catalonië. Maiga wordt geprezen om zijn vloeiende zangstem en zijn gevoel voor componeren, wat hij zichzelf heeft aangeleerd. Hij zingt in het Mandinka en Wolof, de talen die het dichtst bij hem liggen.
No More! White Money
Zaterdag 16 November 2024 21:00
No More! White Money is een participatieve performance over geld, kunst en macht. Wij zijn zes samenwerkende kunstenaars uit India, Nigeria, Rusland, Nederland en Duitsland die trachten de neokoloniale structuur van hedendaagse kunstfinanciering bloot te leggen.
We observeren de stroom wit geld van Europese financieringsinstellingen naar kunstenaars over de hele wereld. Wit geld dicteert esthetiek, toegang en mobiliteit voor kunstenaars binnen en buiten Europa - en ook deze voorstelling zou niet bestaan zonder wit geld. Verkopen we onszelf, onze ideeën en onze esthetiek aan het discours dat wordt bepaald door een willekeurige jury of de nieuwe directeur van een kunstinstelling? Hoe co-creëren we, erkennen we onze ongelijke posities in de wereld en onze medeplichtigheid met wit geld? In No More! White Money betreden we samen met het publiek het speelveld en vinden we nieuwe spelregels uit. Spelenderwijs ontleden we de touwtjes die aan wit geld vastzitten en maken we ons geduldig elke visumaanvraag eigen. De temperatuur op het podium daalt, de energierekeningen stijgen, de algoritmes verdiepen de kloven en we moeten onze rijkdom nu herverdelen. Ben je klaar om afscheid te nemen van je witte geld? Omwille van de kunst?
Afro Gasm
Zaterdag 16 November 2024 23:00
Afro Gasm is méér dan een feest; het is een viering van cultuur, diversiteit en vakantievreugde. Of je nu een doorgewinterde liefhebber bent van Afrikaanse muziek of nieuwkomer; dit tropisch paradijs is dé nieuwe clubnacht om excited over te zijn! Het uit Breda afkomstige Afro Gasm brengt een mix van muziekgenres zoals afrobeats, amapiano en basshall. Patronaat wordt verpakt in glinsterende lichtjes en exotische decoraties zodat jij en je vrienden zich wanen op het zonnige, veelzijdige en sprankelende Afrikaanse continent. High-energy vibes, killer beats en non-stop dansen; Patronaat zal ontvlammen in een bloedhete, onvergetelijke nacht vol al het moois uit Afrika.
Afrovibz
Zaterdag 16 November 2024 23:30
Join us for an unforgettable night at AfroVibz Maastricht! Groove to the best Afrobeat and Amapiano tunes, and feel the rhythm of the continent. Don't miss out on the ultimate dance experience!
Entourage
Zaterdag 16 November 2024 23:59
Beleef een onvergetelijke nacht in hetBurgerweeshuis. ENTOURAGE brengt een internationale sound naar Deventer, met delekkerste Amapiano, Afro en Afrohouse beats die je de hele nacht op dedansvloer houden. Bereid je voor op een energieke clubnacht vol verrassingen enonvergetelijke momenten. “The place where friends become an Entourage” is nietzomaar een slogan; het is een belofte voor een avond vol plezier, verbinding endansen tot in de vroege uurtjes. Kom en ervaar de sound van ENTOURAGE in het Burgerweeshuis.
Beau travail (re-release)
Onderhuidse spanningen, zweterige spierbonken en de oneindige zoutvlaktes van Djibouti. Temidden van de hitte van Djibouti heeft adjudant Galoup zijn draai gevonden. De Franse militair is dolgelukkig bij het vreemdelingenleger. Tot zich op een dag een nieuwe soldaat aanmeldt die sterker, beter en knapper is.
In diverse filmtheaters in Nederland.
Goodbye Julia
Ooit was ze zangeres, Mona, een vrouw uit de gegoede middenklasse van de Soedanese hoofdstad Khartoem, maar ter wille van haar diepgelovige man Akram is ze daarmee gestopt. Achter het stuur, alleen in de auto, zingt ze echter nog volop. Een onvoorzichtigheid tijdens het rijden zet een hele reeks gebeurtenissen in gang die eindigt met het neerschieten van een man door Akram. Die man behoorde tot de in het noorden zwaar achtergestelde christelijke minderheid. Mona voelt zich heel schuldig en probeert haar geweten te sussen door diens vrouw Julia als nieuwe huishoudster in huis te nemen, samen met haar zoon. Maar verder zwijgt Mona over wat er gebeurd is. Hoe lang gaat dat goed?
Te zien op Africadelic op 30 mei. In première op 18 juli in diverse filmtheaters in Nederland.
Pop-up Expo 'Casa di Cabral'
Op 12 september zou de revolutionaire vrijheidsstrijder Amílcar Cabral (12 september 1924 – 20 januari, 1973) uit Kaapverdië en Guinee Bissau 100 jaar oud zijn geworden. Een bijzonder moment wat gevierd moet worden. Stap binnen in de wereld van Amilcar Cabral ‘Casa di Cabral’, een unieke tentoonstelling die je meeneemt in de onderbelichte geschiedenis van de bevrijdingsbeweging voor Kaapverdië en Guinee-Bissau. Van 13 september tot 13 december 2024 kun je in het HipHopHuis in Rotterdam de fascinerende visie van Amilcar Cabral op nationale bevrijding en culturele identiteit ontdekken.
Amílcar Lopes Cabral was een landbouwkundig ingenieur, schrijver en politicus. Hij leidde de bevrijdingsbewegingen in Guinee-Bissau en op de Kaapverdische eilanden, de PAIGC. Hij bracht niet alleen een revolutionaire geest en strijd met zich mee, maar ook een diep begrip van de kracht van cultuur. Wat weet jij van deze strijd?
Curator Tania Christina Monteiro maakte in samenwerking met The Black Archives, een pop-up expositie waarin we duiken in het bijzondere verhaal van Cabral. De familie van Tania woont in het huis waar Cabral een deel van zijn jeugd doorbracht. Stap in de symbolische woning van Cabral en ontdek via artistieke foto's, video's, kunst en uniek archiefmateriaal dit bijzondere verhaal..
The Battle for Laikipia
In de Keniaanse regio Laikipia kunnen toeristen wilde dieren als giraffen en zebra’s van dichtbij bekijken. Maar buiten hun zicht wordt een herder met zijn kudde op intimiderende toon gesommeerd het reservaat te verlaten. Zo begint dit genuanceerde verhaal over klimaatverandering en de koloniale erfenis. Sluimerende conflicten tussen herders en grootgrondbezitters lopen door de aanhoudende droogte steeds verder uit de hand. Verkiezingen gooien olie op het vuur.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Black Butterflies
Dat mensen moeten vluchten omdat de klimaatcrisis gebieden onleefbaar maakt, wordt nog onvoldoende beseft. Het gevolg is dat klimaatvluchtelingen in de meeste landen geen vluchtelingenstatus kunnen krijgen. Black Butterflies is een oproep om dat te veranderen. De animatiefilm voert drie vrouwen op die door klimaatverandering op de vlucht slaan. De Keniaanse Tanit trekt met haar kinderen van de gortdroge, onleefbaar geworden streek Turkana naar Nairobi. De Indiase Shaila verlaat het door de stijging van de zeespiegel bijna verdwenen eilandje Ghoramara om te gaan werken als huishoudster in Dubai. En Valeria vliegt met haar kinderen naar Parijs, nadat een orkaan het leven op het Franse Saint-Martin ontwricht heeft. De vrouwen hopen op een beter leven, maar stuiten in hun nieuwe omgeving op bureaucratie en (seksuele) uitbuiting.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Dahomey
In 1892 werden honderden kunstvoorwerpen uit het West-Afrikaanse koninkrijk Dahomey door Franse koloniale troepen geplunderd en meegenomen naar het ‘moederland’. In 2021 zijn 26 van die ontheemde koninklijke artefacten teruggegeven aan de republiek Benin, dat het gebied van het toenmalige Dahomey omvat. Het is een sleutelmoment in de getroebleerde tijdslijn van het postkolonialisme. Met deze hybride documentaire bouwt de Frans-Senegalese Mati Diop – die met deze film de Gouden Beer won – op fantasierijke wijze een brug tussen verleden, heden en toekomst. De minutieuze transportatie van het houten standbeeld van koning Gezo wordt zwijgend vastgelegd, maar de filmmaker geeft ook een stem aan de voormalig heerser, die in een poëtische en betoverende voice-over reflecteert op zijn terugtocht.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
didy
Een bedachtzaam en gevoelig portret van Didy, de moeder van filmmaker Gaël Kamilindi, die overleed toen hij vijf jaar oud was. Kamilindi gaat op zoek naar haar geschiedenis door vanuit Zwitserland, waar hij opgroeide, terug te reizen naar hun moederland Rwanda. Met de herinneringen van Didy’s drie zussen en anderen die haar goed kenden, bouwt hij een beeld op van een sterke, onbevreesde en onafhankelijke vrouw. Tegelijk gaat de film over de gewelddadige historie van Rwanda, waar de Tutsi’s zuchtten onder de haat van het Hutu-extremisme, die op verschillende momenten gruwelijk tot uitbarsting kwam.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Ernest Cole: Lost and Found
Met zijn ontluisterende boek House of Bondage liet fotograaf Ernest Cole eind jaren zestig van binnenuit zien wat de apartheid betekende voor zwarte Zuid-Afrikanen als hijzelf. De wereld was geschokt. In de jaren tachtig raakte Cole in de vergetelheid, mede doordat zijn negatieven verloren leken te zijn gegaan. In 2017 is een groot deel teruggevonden. Door de lens van de in armoede gestorven Cole kijkt regisseur Raoul Peck (I Am Not Your Negro) terug op diens werk en leven. De voice-over is gebaseerd op teksten van Cole, de hoofdrol is voor zijn fenomenale foto’s.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Machine Boys
The young men driving okada motorbikes offer an alternative taxi service in the Nigerian capital Lagos. They weave at top speed with their passengers on the back through the often congested and poorly maintained streets of the most densely populated city on the African continent. The Nigerian government banned okadas in 2020, and hundreds of them have been confiscated. The work itself is dangerous, too: they are often involved in accidents, and are sometimes deliberately run off the road. In Machine Boys, several okada riders talk about why they continue anyway. The main reason is that it pays well—one rider explains that it enabled him to fund his studies. It remains a lucrative business model, even including the bribes they have to pay the police to continue driving.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Nights Still Smell of Gunpowder
Thirty-two years after the end of Mozambique’s civil war, in which a million people died, the smell of terror still hangs in the air. As a child, Inadelso Cossa was shielded from the cruel reality. Now he visits the village of his youth with his sound recordist Moises in a sensory search for the ghosts of the past. Conversations with villagers—including his grandmother, who has dementia, and a former rebel, who drinks to forget—are punctuated by shots of family photos strewn among the leaves or an empty chair against the same background.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Oryza: Healing Ground
It’s no coincidence that this sculptural installation is reminiscent of a quilt. Enslaved people and their descendants used quilting to share stories that connect the history of their ancestors with the land they were separated from. This cultural expression is reinterpreted in the form of a structure of brass, wood, and textiles that acts as a living archive. Through a custom-built AI system centered on Black histories, the installation generates audiovisual motifs that evoke Black land stewards’ evolving relationship with the soil. Starting with the West African cultivation of rice, the knowledge of which was carried and disseminated by enslaved farmers, Oryza: Healing Ground follows the trail of Black history to unearth a variety of nearly forgotten stories. The result is a multifaceted picture of Black land stewardship that is currently undergoing a revival in the “Black to the Land” movement—despite the systematic undermining of African American farmers by the US Department of Agriculture.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Sudan, Remember Us
The streets are empty. A plastic bag swirls in the air. A single bird lands in the dust. The silence is broken by a fighter plane firing a missile. Cell phone footage shows heavily armed soldiers unleashing their machine guns. It is April 2023, and we closely follow a few young people to witness how the war in Sudan is destroying a whole generation like them. Director Hind Meddeb first visited the capital Khartoum in 2019. There she met the young artists and activists Shajane, Muzamil, Maha, Rufaida, Hamza and Eros. Back then they were in a much more optimistic frame of mind. The dictatorial regime had just been deposed and they were fighting for freedom and democracy with strikes and extended sit-ins.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.