Agenda 30 Juni - 06 Juli 2013
Zondag 30 Juni
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
African performers at the Vancouver Jazz Festival
Breakout Malian singer/songwriter Fatoumata Diawara (AKA Fatou) mixes jazz, pop, and funk along with her ancestral Wassoulou tradition. Fatou sings of love, politics, and empowerment with dedicate melodies and intricate guitar and drum arrangements. Malinese guitar virtuoso Vieux Farka Touré’s live show is a tour de force of dusty desert rock, amped-up blues, sinuous West African grooves, and the unstoppable charisma, heavens-searching vocals and agile melodies of Farka Touré.
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Festival Afrique-Carib 2013
Festival Afrique-Carib is sinds 2005 uitgegroeid tot het meest kleurrijke muziekfestival van Flevoland. Een intercultureel evenement dat onbekende muziekgenres uit Afrika en het Caribisch gebied in Almere presenteert aan een breed publiek. Festival Afrique-Carib is een festival waar muziekgenres elkaar ontmoeten en waar alles draait om gezelligheid, lekker eten en het samengaan van culturen en stijlen op de welbekende Afrikaanse & Caribische sfeer. Met onder meer Septeto Santiaguero (Salsa, Cuba), Meiway (Zoblazo, Congo), Chris Garcia (Soca Chutney, Trinidad) en vele anderen.
Festival Mundial 2013
Aan Afrikaanse muziek dit jaar o.a. Baloji, Mokoomba, Spoek Mathambo, het trio Ernst Reijseger, Harmen Fraanje en Mola Sylla, en nog veel meer muziek. Dit jaar op de nieuwe locatie de Spoorzone bij het station van Tilburg ook veel dans, theater en circus.
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hillie de Rooij - Myopia (fotografie)
Hillie de Rooij stelt zich de vraag hoe stereotiep en clichématig ons beeld van Afrika is, en hoe dit beeld tot stand komt. Ze onderzocht hoe Afrika verbeeld wordt in het westen en gebruikte dit onderzoek om Afrika opnieuw te construeren in het project Myopia. Het werk van De Rooij laat ons nadenken over representatie en confronteert on met onze eigen blik. Onderdeel van Digging Till The Sun Goes Down - eindexamenexpositie van vijf fotografiestudenten van AKV | St. Joost.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Lines, Marks, and Drawings: Through the Lens of Roger Ballen
Roger Ballen (b. 1950) has been shooting black-and-white film for nearly a half-century. A New York native, he has lived in South Africa for more than thirty years. Ballen's photographs of rural Afrikaners in their homes and urban-based "outsiders" in windowless rooms quickly became distinguished for their interior arrangements and the events that transpired among the people, animals, and furnishings within. Ballen's interest in line-whether of coat hangers, electric wire, or marks made on walls-has been constant.
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
My Joburg - exhibition
Johannesburg is a megapolis with a population of more than 6 million. It is heterogeneous, composed of trendy areas, residential neighborhoods, townships… A productive artistic community has developed there, with a number of photographers as well as painters, sculptors, performing artists and video-artists. This exhibition looks at the art scene in a city where history has been on the march since the abolition of apartheid and the first democratic elections in 1994.
National Arts Festival
The 39th National Arts Festival will once again showcase the best in South African and international art across every genre. Three showcases of important South African work are on offer at this year’s National Arts Festival: a spotlight on the work of playwright Mike van Graan, acclaimed work from the Market Theatre, and new work produced by the PE Opera House and funded by the Eastern Cape Provincial Arts and Culture Council.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tabu - speelfilm
Rijke, allegorische zwart-witfilm over het moderne Portugal en zijn koloniale verleden, vernoemd naar de gelijknamige zwijgende film van F.W. Murnau uit 1931. Over de onmogelijke liefde tussen de getrouwde Aurora en avonturier Ventura in het Mozambique van begin jaren zestig. Voorafgegaan door de laatste dagen van de oude Aurora in het tegenwoordige Lissabon.
Tentoonstelling: Look on the bright side, met o.a. Esther Mahlangu & Adriaan de Villiers (ZA)
Net voor de zomer haalt SANAA met deze kunstenaars de zomer in huis. Wuivende bomen in een groen bos waar de tijd langzaam verstrijkt - de video Entre van Frans van Lent vult op groot beeld de ruimte in SANAA. Andrea Freckmann's kleurrijke schilderijen zijn een bizar spel met de ruimte waar mensen en objecten samen in wonen. De heldere geometrische vormen van Esther Mahlangu (ZA) brengen de frisse beeldtaal van Ndebele binnen. De sculpturen van Adriaan de Villiers (ZA) zijn verwaaide bomen gestold in aardewerk die nu bij SANAA de etalage vullen.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Theater: Rebelse Vrouwen
Door Krater theater i.s.m. NiNsee. De Nigeriaanse Onise wordt onverwacht geconfronteerd met drie vrouwen op haar bed; drie nieuwsgierige vrouwen die onder de indruk zijn van Onises mooie spullen en haar het hemd van het lijf vragen. De vrouwen blijken geesten uit het verleden die op komen draven als er ergens een sisa (zuster) in de problemen zit. Vroeger werkten ze als slavin op de plantages. In korte scènes die inventief switchen tussen heden en verleden, spelen en vertellen zij hun persoonlijke verhalen. In Amsterdam, Utrecht, Middelburg
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Maandag 01 Juli
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
African performers at the Vancouver Jazz Festival
Breakout Malian singer/songwriter Fatoumata Diawara (AKA Fatou) mixes jazz, pop, and funk along with her ancestral Wassoulou tradition. Fatou sings of love, politics, and empowerment with dedicate melodies and intricate guitar and drum arrangements. Malinese guitar virtuoso Vieux Farka Touré’s live show is a tour de force of dusty desert rock, amped-up blues, sinuous West African grooves, and the unstoppable charisma, heavens-searching vocals and agile melodies of Farka Touré.
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hillie de Rooij - Myopia (fotografie)
Hillie de Rooij stelt zich de vraag hoe stereotiep en clichématig ons beeld van Afrika is, en hoe dit beeld tot stand komt. Ze onderzocht hoe Afrika verbeeld wordt in het westen en gebruikte dit onderzoek om Afrika opnieuw te construeren in het project Myopia. Het werk van De Rooij laat ons nadenken over representatie en confronteert on met onze eigen blik. Onderdeel van Digging Till The Sun Goes Down - eindexamenexpositie van vijf fotografiestudenten van AKV | St. Joost.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Lines, Marks, and Drawings: Through the Lens of Roger Ballen
Roger Ballen (b. 1950) has been shooting black-and-white film for nearly a half-century. A New York native, he has lived in South Africa for more than thirty years. Ballen's photographs of rural Afrikaners in their homes and urban-based "outsiders" in windowless rooms quickly became distinguished for their interior arrangements and the events that transpired among the people, animals, and furnishings within. Ballen's interest in line-whether of coat hangers, electric wire, or marks made on walls-has been constant.
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
My Joburg - exhibition
Johannesburg is a megapolis with a population of more than 6 million. It is heterogeneous, composed of trendy areas, residential neighborhoods, townships… A productive artistic community has developed there, with a number of photographers as well as painters, sculptors, performing artists and video-artists. This exhibition looks at the art scene in a city where history has been on the march since the abolition of apartheid and the first democratic elections in 1994.
National Arts Festival
The 39th National Arts Festival will once again showcase the best in South African and international art across every genre. Three showcases of important South African work are on offer at this year’s National Arts Festival: a spotlight on the work of playwright Mike van Graan, acclaimed work from the Market Theatre, and new work produced by the PE Opera House and funded by the Eastern Cape Provincial Arts and Culture Council.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tabu - speelfilm
Rijke, allegorische zwart-witfilm over het moderne Portugal en zijn koloniale verleden, vernoemd naar de gelijknamige zwijgende film van F.W. Murnau uit 1931. Over de onmogelijke liefde tussen de getrouwde Aurora en avonturier Ventura in het Mozambique van begin jaren zestig. Voorafgegaan door de laatste dagen van de oude Aurora in het tegenwoordige Lissabon.
Tentoonstelling: Look on the bright side, met o.a. Esther Mahlangu & Adriaan de Villiers (ZA)
Net voor de zomer haalt SANAA met deze kunstenaars de zomer in huis. Wuivende bomen in een groen bos waar de tijd langzaam verstrijkt - de video Entre van Frans van Lent vult op groot beeld de ruimte in SANAA. Andrea Freckmann's kleurrijke schilderijen zijn een bizar spel met de ruimte waar mensen en objecten samen in wonen. De heldere geometrische vormen van Esther Mahlangu (ZA) brengen de frisse beeldtaal van Ndebele binnen. De sculpturen van Adriaan de Villiers (ZA) zijn verwaaide bomen gestold in aardewerk die nu bij SANAA de etalage vullen.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Theater: Rebelse Vrouwen
Door Krater theater i.s.m. NiNsee. De Nigeriaanse Onise wordt onverwacht geconfronteerd met drie vrouwen op haar bed; drie nieuwsgierige vrouwen die onder de indruk zijn van Onises mooie spullen en haar het hemd van het lijf vragen. De vrouwen blijken geesten uit het verleden die op komen draven als er ergens een sisa (zuster) in de problemen zit. Vroeger werkten ze als slavin op de plantages. In korte scènes die inventief switchen tussen heden en verleden, spelen en vertellen zij hun persoonlijke verhalen. In Amsterdam, Utrecht, Middelburg
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Dinsdag 02 Juli
3 Afrikaanse choreografen op Julidans 2013
De Marokkaanse choreografe Bouchra Ouizguen met HA! (op 4 en 5 juli in Bellevue), de Algerijns-Franse choreograaf Ouramdane met Sfumato (op 6 en 7 juli in de Rabozaal) en de Mozambikaanse choreograaf Panaibra Gabriel Canda met Time and Spaces: The Marrabenta Solos (op 9 en 10 juli in de Melkweg)
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hillie de Rooij - Myopia (fotografie)
Hillie de Rooij stelt zich de vraag hoe stereotiep en clichématig ons beeld van Afrika is, en hoe dit beeld tot stand komt. Ze onderzocht hoe Afrika verbeeld wordt in het westen en gebruikte dit onderzoek om Afrika opnieuw te construeren in het project Myopia. Het werk van De Rooij laat ons nadenken over representatie en confronteert on met onze eigen blik. Onderdeel van Digging Till The Sun Goes Down - eindexamenexpositie van vijf fotografiestudenten van AKV | St. Joost.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Lines, Marks, and Drawings: Through the Lens of Roger Ballen
Roger Ballen (b. 1950) has been shooting black-and-white film for nearly a half-century. A New York native, he has lived in South Africa for more than thirty years. Ballen's photographs of rural Afrikaners in their homes and urban-based "outsiders" in windowless rooms quickly became distinguished for their interior arrangements and the events that transpired among the people, animals, and furnishings within. Ballen's interest in line-whether of coat hangers, electric wire, or marks made on walls-has been constant.
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
My Joburg - exhibition
Johannesburg is a megapolis with a population of more than 6 million. It is heterogeneous, composed of trendy areas, residential neighborhoods, townships… A productive artistic community has developed there, with a number of photographers as well as painters, sculptors, performing artists and video-artists. This exhibition looks at the art scene in a city where history has been on the march since the abolition of apartheid and the first democratic elections in 1994.
National Arts Festival
The 39th National Arts Festival will once again showcase the best in South African and international art across every genre. Three showcases of important South African work are on offer at this year’s National Arts Festival: a spotlight on the work of playwright Mike van Graan, acclaimed work from the Market Theatre, and new work produced by the PE Opera House and funded by the Eastern Cape Provincial Arts and Culture Council.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tabu - speelfilm
Rijke, allegorische zwart-witfilm over het moderne Portugal en zijn koloniale verleden, vernoemd naar de gelijknamige zwijgende film van F.W. Murnau uit 1931. Over de onmogelijke liefde tussen de getrouwde Aurora en avonturier Ventura in het Mozambique van begin jaren zestig. Voorafgegaan door de laatste dagen van de oude Aurora in het tegenwoordige Lissabon.
Tentoonstelling: Look on the bright side, met o.a. Esther Mahlangu & Adriaan de Villiers (ZA)
Net voor de zomer haalt SANAA met deze kunstenaars de zomer in huis. Wuivende bomen in een groen bos waar de tijd langzaam verstrijkt - de video Entre van Frans van Lent vult op groot beeld de ruimte in SANAA. Andrea Freckmann's kleurrijke schilderijen zijn een bizar spel met de ruimte waar mensen en objecten samen in wonen. De heldere geometrische vormen van Esther Mahlangu (ZA) brengen de frisse beeldtaal van Ndebele binnen. De sculpturen van Adriaan de Villiers (ZA) zijn verwaaide bomen gestold in aardewerk die nu bij SANAA de etalage vullen.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Woensdag 03 Juli
3 Afrikaanse choreografen op Julidans 2013
De Marokkaanse choreografe Bouchra Ouizguen met HA! (op 4 en 5 juli in Bellevue), de Algerijns-Franse choreograaf Ouramdane met Sfumato (op 6 en 7 juli in de Rabozaal) en de Mozambikaanse choreograaf Panaibra Gabriel Canda met Time and Spaces: The Marrabenta Solos (op 9 en 10 juli in de Melkweg)
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hillie de Rooij - Myopia (fotografie)
Hillie de Rooij stelt zich de vraag hoe stereotiep en clichématig ons beeld van Afrika is, en hoe dit beeld tot stand komt. Ze onderzocht hoe Afrika verbeeld wordt in het westen en gebruikte dit onderzoek om Afrika opnieuw te construeren in het project Myopia. Het werk van De Rooij laat ons nadenken over representatie en confronteert on met onze eigen blik. Onderdeel van Digging Till The Sun Goes Down - eindexamenexpositie van vijf fotografiestudenten van AKV | St. Joost.
Ibrahim El Salahi - A Visionary Modernist
El Salahi’s body of work is not bound within one style nor is it constrained by the early parameters of Sudanese aesthetic practices. His paintings combine a critical understanding of western art principles with references to Sudanese and Islamic art forms; his trademark linear style remains a preeminent unifying device expressing the intuitive merging of Islamic spirituality with critical social consciousness.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Lines, Marks, and Drawings: Through the Lens of Roger Ballen
Roger Ballen (b. 1950) has been shooting black-and-white film for nearly a half-century. A New York native, he has lived in South Africa for more than thirty years. Ballen's photographs of rural Afrikaners in their homes and urban-based "outsiders" in windowless rooms quickly became distinguished for their interior arrangements and the events that transpired among the people, animals, and furnishings within. Ballen's interest in line-whether of coat hangers, electric wire, or marks made on walls-has been constant.
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
Meschac Gaba: Museum of Contemporary African Art
The Benin artist Meschac Gaba first conceived the Museum of Contemporary African Art during his 1996–7 residency at the Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. He describes finding ‘another reality’ when visiting museums in Europe, a reality in which he could not imagine how the art he wanted to create could be integrated: ‘I needed a space for my work, because this did not exist.’
My Joburg - exhibition
Johannesburg is a megapolis with a population of more than 6 million. It is heterogeneous, composed of trendy areas, residential neighborhoods, townships… A productive artistic community has developed there, with a number of photographers as well as painters, sculptors, performing artists and video-artists. This exhibition looks at the art scene in a city where history has been on the march since the abolition of apartheid and the first democratic elections in 1994.
National Arts Festival
The 39th National Arts Festival will once again showcase the best in South African and international art across every genre. Three showcases of important South African work are on offer at this year’s National Arts Festival: a spotlight on the work of playwright Mike van Graan, acclaimed work from the Market Theatre, and new work produced by the PE Opera House and funded by the Eastern Cape Provincial Arts and Culture Council.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tabu - speelfilm
Rijke, allegorische zwart-witfilm over het moderne Portugal en zijn koloniale verleden, vernoemd naar de gelijknamige zwijgende film van F.W. Murnau uit 1931. Over de onmogelijke liefde tussen de getrouwde Aurora en avonturier Ventura in het Mozambique van begin jaren zestig. Voorafgegaan door de laatste dagen van de oude Aurora in het tegenwoordige Lissabon.
Tentoonstelling: Look on the bright side, met o.a. Esther Mahlangu & Adriaan de Villiers (ZA)
Net voor de zomer haalt SANAA met deze kunstenaars de zomer in huis. Wuivende bomen in een groen bos waar de tijd langzaam verstrijkt - de video Entre van Frans van Lent vult op groot beeld de ruimte in SANAA. Andrea Freckmann's kleurrijke schilderijen zijn een bizar spel met de ruimte waar mensen en objecten samen in wonen. De heldere geometrische vormen van Esther Mahlangu (ZA) brengen de frisse beeldtaal van Ndebele binnen. De sculpturen van Adriaan de Villiers (ZA) zijn verwaaide bomen gestold in aardewerk die nu bij SANAA de etalage vullen.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Zomerkaravaan in het Afrika Museum
Tijdens de Zomerkaravaan komt het Buitenmuseum tot leven. Kinderen én (groot)ouders gaan op reis naar Ghana, ontmoeten Baba de verhalenverteller, schilderen Afrikaanse symbolen en leren Afrikaanse ritmes spelen. Iedere week staat één van deze thema’s centraal. De Zomerkaravaan is onderdeel van het zomerprogramma (29 juni t/m 1 september) met dagelijks activiteiten.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 03 Juli 2013 22:00
t/m Woensdag 28 Augustus 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Donderdag 04 Juli
3 Afrikaanse choreografen op Julidans 2013
De Marokkaanse choreografe Bouchra Ouizguen met HA! (op 4 en 5 juli in Bellevue), de Algerijns-Franse choreograaf Ouramdane met Sfumato (op 6 en 7 juli in de Rabozaal) en de Mozambikaanse choreograaf Panaibra Gabriel Canda met Time and Spaces: The Marrabenta Solos (op 9 en 10 juli in de Melkweg)
Amsterdam Roots Festival 2013 + Roots Open Air
Het Amsterdam Roots Festival, 16e editie, wordt gehouden van donderdag 4 tot en met zondag 7 juli 2012. Met het Roots Open Air in het Oosterpark op 7 juli 2013. Op zes verschillende podia presenteert Roots Open Air dit jaar actuele muziek uit o.a. Mali, DR Congo, Tunesië, Zimbabwe, Mozambique, Ghana en andere landen. Afrika blijft een sterke focus van Amsterdam Roots en met de Malinese zangeres en songwriter Rokia Traoré en de Congolese zanger-gitarist Jupiter Bokondji heeft Roots dit jaar sterke namen uit de twee meest vermaarde muzikale grootmachten. Het Oosterpark zal weer voor even de veelkleurige achtertuin van Amsterdam zijn!
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Façade op het Over het IJ Festival
7 jonge mensen ontmoeten elkaar in een verlaten industrieel gebied ergens in een grote stad. Waar zijn ze naar op zoek? Wat trekt ze aan in hun omgeving? Wat betekent het verleden voor hun hedendaagse leven? Zijn ze op zoek naar een oase in de drukte van de stad of zoeken ze juist naar nieuwe mogelijkheden? Façade is een uitwisselingsproject tussen drie Nederlandse en vier Marokkaanse theatermakers. Zij ontmoeten elkaar in een verlaten industrieel gebied in een grote stad; in Amsterdam op de verlaten scheepswerf de NDSM-werf, in Casablanca in het voormalige slachthuisgebied Les Anciens Abattoirs (de voormalige slachthuizen). Pont vanaf Station Amsterdam CS. Voor exacte ponttijden
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hillie de Rooij - Myopia (fotografie)
Hillie de Rooij stelt zich de vraag hoe stereotiep en clichématig ons beeld van Afrika is, en hoe dit beeld tot stand komt. Ze onderzocht hoe Afrika verbeeld wordt in het westen en gebruikte dit onderzoek om Afrika opnieuw te construeren in het project Myopia. Het werk van De Rooij laat ons nadenken over representatie en confronteert on met onze eigen blik. Onderdeel van Digging Till The Sun Goes Down - eindexamenexpositie van vijf fotografiestudenten van AKV | St. Joost.
Ibrahim El Salahi - A Visionary Modernist
El Salahi’s body of work is not bound within one style nor is it constrained by the early parameters of Sudanese aesthetic practices. His paintings combine a critical understanding of western art principles with references to Sudanese and Islamic art forms; his trademark linear style remains a preeminent unifying device expressing the intuitive merging of Islamic spirituality with critical social consciousness.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kapringen - film
Beklemmende psychologische thriller van de makers van Jagten, Submarino en Borgen. Het Deense vrachtschip MV Rozen koerst richting de haven als het wordt gekaapt door Somalische piraten, met aan boord onder andere scheepskok Mikkel en boordwerktuigkundige Jan. Ze worden gevangen gezet en betrokken in een cynisch spel op leven en dood. De miljoeneneis aan losgeld is de start van dramatische en psychologische onderhandelingen tussen de directeur van de rederij en de Somalische piraten.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Lines, Marks, and Drawings: Through the Lens of Roger Ballen
Roger Ballen (b. 1950) has been shooting black-and-white film for nearly a half-century. A New York native, he has lived in South Africa for more than thirty years. Ballen's photographs of rural Afrikaners in their homes and urban-based "outsiders" in windowless rooms quickly became distinguished for their interior arrangements and the events that transpired among the people, animals, and furnishings within. Ballen's interest in line-whether of coat hangers, electric wire, or marks made on walls-has been constant.
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
Meschac Gaba: Museum of Contemporary African Art
The Benin artist Meschac Gaba first conceived the Museum of Contemporary African Art during his 1996–7 residency at the Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. He describes finding ‘another reality’ when visiting museums in Europe, a reality in which he could not imagine how the art he wanted to create could be integrated: ‘I needed a space for my work, because this did not exist.’
My Joburg - exhibition
Johannesburg is a megapolis with a population of more than 6 million. It is heterogeneous, composed of trendy areas, residential neighborhoods, townships… A productive artistic community has developed there, with a number of photographers as well as painters, sculptors, performing artists and video-artists. This exhibition looks at the art scene in a city where history has been on the march since the abolition of apartheid and the first democratic elections in 1994.
National Arts Festival
The 39th National Arts Festival will once again showcase the best in South African and international art across every genre. Three showcases of important South African work are on offer at this year’s National Arts Festival: a spotlight on the work of playwright Mike van Graan, acclaimed work from the Market Theatre, and new work produced by the PE Opera House and funded by the Eastern Cape Provincial Arts and Culture Council.
Season - Paul Edmunds (exhibition)
Comprising a series of sculptures, two-dimensional works and an installation, the exhibition explores the artist's sensory engagement with natural phenomena - light, shadow, form and gravity. Edmunds explores these ideas in his signature techniques of cut-out, geometric patterns, weaving and linocut, and revisits familiar objects such as weathered stones and skateboard wheels.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tabu - speelfilm
Rijke, allegorische zwart-witfilm over het moderne Portugal en zijn koloniale verleden, vernoemd naar de gelijknamige zwijgende film van F.W. Murnau uit 1931. Over de onmogelijke liefde tussen de getrouwde Aurora en avonturier Ventura in het Mozambique van begin jaren zestig. Voorafgegaan door de laatste dagen van de oude Aurora in het tegenwoordige Lissabon.
Tentoonstelling: Look on the bright side, met o.a. Esther Mahlangu & Adriaan de Villiers (ZA)
Net voor de zomer haalt SANAA met deze kunstenaars de zomer in huis. Wuivende bomen in een groen bos waar de tijd langzaam verstrijkt - de video Entre van Frans van Lent vult op groot beeld de ruimte in SANAA. Andrea Freckmann's kleurrijke schilderijen zijn een bizar spel met de ruimte waar mensen en objecten samen in wonen. De heldere geometrische vormen van Esther Mahlangu (ZA) brengen de frisse beeldtaal van Ndebele binnen. De sculpturen van Adriaan de Villiers (ZA) zijn verwaaide bomen gestold in aardewerk die nu bij SANAA de etalage vullen.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Zomerkaravaan in het Afrika Museum
Tijdens de Zomerkaravaan komt het Buitenmuseum tot leven. Kinderen én (groot)ouders gaan op reis naar Ghana, ontmoeten Baba de verhalenverteller, schilderen Afrikaanse symbolen en leren Afrikaanse ritmes spelen. Iedere week staat één van deze thema’s centraal. De Zomerkaravaan is onderdeel van het zomerprogramma (29 juni t/m 1 september) met dagelijks activiteiten.
ASC Seminar: Untimely Utopia: Senegal’s Pan-African Heritage
Donderdag 04 Juli 2013 15:30 - 17:00
Social analysis has recently moved away from the nation-state as the pivotal research unit. However, in research on heritage, the nation-state remains the unexamined frame in which museums, memorials and intangible heritage acquire their visibility and functionality. It is through this ‘national’ heritage that nations are imagined. This seminar suggests that the nation-state may not be the appropriate context for the study of heritage. Speakers: Ferdinand de Jong, University of East Anglia & Klaas van Walraven, African Studies Centre Please register
Bombino (Niger) / Azalai Project ihkv Amsterdam Roots Festival
Donderdag 04 Juli 2013 19:30
Omara 'Bombino' Moctar is een van de meest succesvolle gitaristen en muzikanten uit de Sahara en Sahelregio. Zijn muziek is doordrenkt van rock, psychedelica en een dosis energie en lijkt op een spannende mix van de sound van Tinariwen en Ali Farka Touré en Jimi Hendrix, John Lee Hooker en Jimmy Page. Op 2 april kwam zijn derde album 'Nomad' uit door niemand minder dan Black Keys’ Dan Auerbach geproduceerd. Azalai Project is een innovatief en rondreizend laboratorium voor culturele experimenten. Het is een bewegend platform dat zich richt op het Afrika binnen Europa dat o.a. onderzoekt wat voor invloed dat heeft op nieuwe muzikale talen.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 03 Juli 2013 22:00
t/m Woensdag 28 Augustus 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Vrijdag 05 Juli
3 Afrikaanse choreografen op Julidans 2013
De Marokkaanse choreografe Bouchra Ouizguen met HA! (op 4 en 5 juli in Bellevue), de Algerijns-Franse choreograaf Ouramdane met Sfumato (op 6 en 7 juli in de Rabozaal) en de Mozambikaanse choreograaf Panaibra Gabriel Canda met Time and Spaces: The Marrabenta Solos (op 9 en 10 juli in de Melkweg)
Amsterdam Roots Festival 2013 + Roots Open Air
Het Amsterdam Roots Festival, 16e editie, wordt gehouden van donderdag 4 tot en met zondag 7 juli 2012. Met het Roots Open Air in het Oosterpark op 7 juli 2013. Op zes verschillende podia presenteert Roots Open Air dit jaar actuele muziek uit o.a. Mali, DR Congo, Tunesië, Zimbabwe, Mozambique, Ghana en andere landen. Afrika blijft een sterke focus van Amsterdam Roots en met de Malinese zangeres en songwriter Rokia Traoré en de Congolese zanger-gitarist Jupiter Bokondji heeft Roots dit jaar sterke namen uit de twee meest vermaarde muzikale grootmachten. Het Oosterpark zal weer voor even de veelkleurige achtertuin van Amsterdam zijn!
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Façade op het Over het IJ Festival
7 jonge mensen ontmoeten elkaar in een verlaten industrieel gebied ergens in een grote stad. Waar zijn ze naar op zoek? Wat trekt ze aan in hun omgeving? Wat betekent het verleden voor hun hedendaagse leven? Zijn ze op zoek naar een oase in de drukte van de stad of zoeken ze juist naar nieuwe mogelijkheden? Façade is een uitwisselingsproject tussen drie Nederlandse en vier Marokkaanse theatermakers. Zij ontmoeten elkaar in een verlaten industrieel gebied in een grote stad; in Amsterdam op de verlaten scheepswerf de NDSM-werf, in Casablanca in het voormalige slachthuisgebied Les Anciens Abattoirs (de voormalige slachthuizen). Pont vanaf Station Amsterdam CS. Voor exacte ponttijden
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hillie de Rooij - Myopia (fotografie)
Hillie de Rooij stelt zich de vraag hoe stereotiep en clichématig ons beeld van Afrika is, en hoe dit beeld tot stand komt. Ze onderzocht hoe Afrika verbeeld wordt in het westen en gebruikte dit onderzoek om Afrika opnieuw te construeren in het project Myopia. Het werk van De Rooij laat ons nadenken over representatie en confronteert on met onze eigen blik. Onderdeel van Digging Till The Sun Goes Down - eindexamenexpositie van vijf fotografiestudenten van AKV | St. Joost.
Ibrahim El Salahi - A Visionary Modernist
El Salahi’s body of work is not bound within one style nor is it constrained by the early parameters of Sudanese aesthetic practices. His paintings combine a critical understanding of western art principles with references to Sudanese and Islamic art forms; his trademark linear style remains a preeminent unifying device expressing the intuitive merging of Islamic spirituality with critical social consciousness.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kapringen - film
Beklemmende psychologische thriller van de makers van Jagten, Submarino en Borgen. Het Deense vrachtschip MV Rozen koerst richting de haven als het wordt gekaapt door Somalische piraten, met aan boord onder andere scheepskok Mikkel en boordwerktuigkundige Jan. Ze worden gevangen gezet en betrokken in een cynisch spel op leven en dood. De miljoeneneis aan losgeld is de start van dramatische en psychologische onderhandelingen tussen de directeur van de rederij en de Somalische piraten.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Lines, Marks, and Drawings: Through the Lens of Roger Ballen
Roger Ballen (b. 1950) has been shooting black-and-white film for nearly a half-century. A New York native, he has lived in South Africa for more than thirty years. Ballen's photographs of rural Afrikaners in their homes and urban-based "outsiders" in windowless rooms quickly became distinguished for their interior arrangements and the events that transpired among the people, animals, and furnishings within. Ballen's interest in line-whether of coat hangers, electric wire, or marks made on walls-has been constant.
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
Meschac Gaba: Museum of Contemporary African Art
The Benin artist Meschac Gaba first conceived the Museum of Contemporary African Art during his 1996–7 residency at the Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. He describes finding ‘another reality’ when visiting museums in Europe, a reality in which he could not imagine how the art he wanted to create could be integrated: ‘I needed a space for my work, because this did not exist.’
My Joburg - exhibition
Johannesburg is a megapolis with a population of more than 6 million. It is heterogeneous, composed of trendy areas, residential neighborhoods, townships… A productive artistic community has developed there, with a number of photographers as well as painters, sculptors, performing artists and video-artists. This exhibition looks at the art scene in a city where history has been on the march since the abolition of apartheid and the first democratic elections in 1994.
National Arts Festival
The 39th National Arts Festival will once again showcase the best in South African and international art across every genre. Three showcases of important South African work are on offer at this year’s National Arts Festival: a spotlight on the work of playwright Mike van Graan, acclaimed work from the Market Theatre, and new work produced by the PE Opera House and funded by the Eastern Cape Provincial Arts and Culture Council.
Season - Paul Edmunds (exhibition)
Comprising a series of sculptures, two-dimensional works and an installation, the exhibition explores the artist's sensory engagement with natural phenomena - light, shadow, form and gravity. Edmunds explores these ideas in his signature techniques of cut-out, geometric patterns, weaving and linocut, and revisits familiar objects such as weathered stones and skateboard wheels.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tabu - speelfilm
Rijke, allegorische zwart-witfilm over het moderne Portugal en zijn koloniale verleden, vernoemd naar de gelijknamige zwijgende film van F.W. Murnau uit 1931. Over de onmogelijke liefde tussen de getrouwde Aurora en avonturier Ventura in het Mozambique van begin jaren zestig. Voorafgegaan door de laatste dagen van de oude Aurora in het tegenwoordige Lissabon.
Tentoonstelling: Look on the bright side, met o.a. Esther Mahlangu & Adriaan de Villiers (ZA)
Net voor de zomer haalt SANAA met deze kunstenaars de zomer in huis. Wuivende bomen in een groen bos waar de tijd langzaam verstrijkt - de video Entre van Frans van Lent vult op groot beeld de ruimte in SANAA. Andrea Freckmann's kleurrijke schilderijen zijn een bizar spel met de ruimte waar mensen en objecten samen in wonen. De heldere geometrische vormen van Esther Mahlangu (ZA) brengen de frisse beeldtaal van Ndebele binnen. De sculpturen van Adriaan de Villiers (ZA) zijn verwaaide bomen gestold in aardewerk die nu bij SANAA de etalage vullen.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Zomerkaravaan in het Afrika Museum
Tijdens de Zomerkaravaan komt het Buitenmuseum tot leven. Kinderen én (groot)ouders gaan op reis naar Ghana, ontmoeten Baba de verhalenverteller, schilderen Afrikaanse symbolen en leren Afrikaanse ritmes spelen. Iedere week staat één van deze thema’s centraal. De Zomerkaravaan is onderdeel van het zomerprogramma (29 juni t/m 1 september) met dagelijks activiteiten.
promotie over "smallholder farming systems of southern Africa"
Vrijdag 05 Juli 2013 16:00 - 17:30
Promovendus: Leonard Rusinamhodzi. Titel proefschrift: NUANCES and NUISANCES - Crop production intensification options for smallholder farming systems of southern Africa. Soil fertility decline and erratic rainfall are major constraints to crop productivity on smallholder farms in southern Africa. The objective of this thesis was to identify appropriate crop production intensification options that are suitable to selected maize-based smallholder farming systems in southern Africa.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 03 Juli 2013 22:00
t/m Woensdag 28 Augustus 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Zaterdag 06 Juli
25ste Hertmefestival
Het wordt een fantastische jubileumuitvoering! Diverse topgroepen die al eens hebben opgetreden in Hertme, komen op verzoek van velen weer naar het festival: Bassekou Kouaté, Amy Sacko, Salif Keita, Tony Allen, Richard Bona, ... . Daarnaast kunnen we ook de Burundi drummers met hun fantastische traditionele optredens, Bonga, Fanfare Eyo'nle, Oliver Mtukudzi en het Kidsgear Childrens Choir bevestigen.
3 Afrikaanse choreografen op Julidans 2013
De Marokkaanse choreografe Bouchra Ouizguen met HA! (op 4 en 5 juli in Bellevue), de Algerijns-Franse choreograaf Ouramdane met Sfumato (op 6 en 7 juli in de Rabozaal) en de Mozambikaanse choreograaf Panaibra Gabriel Canda met Time and Spaces: The Marrabenta Solos (op 9 en 10 juli in de Melkweg)
Amsterdam Roots Festival 2013 + Roots Open Air
Het Amsterdam Roots Festival, 16e editie, wordt gehouden van donderdag 4 tot en met zondag 7 juli 2012. Met het Roots Open Air in het Oosterpark op 7 juli 2013. Op zes verschillende podia presenteert Roots Open Air dit jaar actuele muziek uit o.a. Mali, DR Congo, Tunesië, Zimbabwe, Mozambique, Ghana en andere landen. Afrika blijft een sterke focus van Amsterdam Roots en met de Malinese zangeres en songwriter Rokia Traoré en de Congolese zanger-gitarist Jupiter Bokondji heeft Roots dit jaar sterke namen uit de twee meest vermaarde muzikale grootmachten. Het Oosterpark zal weer voor even de veelkleurige achtertuin van Amsterdam zijn!
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Façade op het Over het IJ Festival
7 jonge mensen ontmoeten elkaar in een verlaten industrieel gebied ergens in een grote stad. Waar zijn ze naar op zoek? Wat trekt ze aan in hun omgeving? Wat betekent het verleden voor hun hedendaagse leven? Zijn ze op zoek naar een oase in de drukte van de stad of zoeken ze juist naar nieuwe mogelijkheden? Façade is een uitwisselingsproject tussen drie Nederlandse en vier Marokkaanse theatermakers. Zij ontmoeten elkaar in een verlaten industrieel gebied in een grote stad; in Amsterdam op de verlaten scheepswerf de NDSM-werf, in Casablanca in het voormalige slachthuisgebied Les Anciens Abattoirs (de voormalige slachthuizen). Pont vanaf Station Amsterdam CS. Voor exacte ponttijden
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hillie de Rooij - Myopia (fotografie)
Hillie de Rooij stelt zich de vraag hoe stereotiep en clichématig ons beeld van Afrika is, en hoe dit beeld tot stand komt. Ze onderzocht hoe Afrika verbeeld wordt in het westen en gebruikte dit onderzoek om Afrika opnieuw te construeren in het project Myopia. Het werk van De Rooij laat ons nadenken over representatie en confronteert on met onze eigen blik. Onderdeel van Digging Till The Sun Goes Down - eindexamenexpositie van vijf fotografiestudenten van AKV | St. Joost.
Ibrahim El Salahi - A Visionary Modernist
El Salahi’s body of work is not bound within one style nor is it constrained by the early parameters of Sudanese aesthetic practices. His paintings combine a critical understanding of western art principles with references to Sudanese and Islamic art forms; his trademark linear style remains a preeminent unifying device expressing the intuitive merging of Islamic spirituality with critical social consciousness.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kapringen - film
Beklemmende psychologische thriller van de makers van Jagten, Submarino en Borgen. Het Deense vrachtschip MV Rozen koerst richting de haven als het wordt gekaapt door Somalische piraten, met aan boord onder andere scheepskok Mikkel en boordwerktuigkundige Jan. Ze worden gevangen gezet en betrokken in een cynisch spel op leven en dood. De miljoeneneis aan losgeld is de start van dramatische en psychologische onderhandelingen tussen de directeur van de rederij en de Somalische piraten.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Lines, Marks, and Drawings: Through the Lens of Roger Ballen
Roger Ballen (b. 1950) has been shooting black-and-white film for nearly a half-century. A New York native, he has lived in South Africa for more than thirty years. Ballen's photographs of rural Afrikaners in their homes and urban-based "outsiders" in windowless rooms quickly became distinguished for their interior arrangements and the events that transpired among the people, animals, and furnishings within. Ballen's interest in line-whether of coat hangers, electric wire, or marks made on walls-has been constant.
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
Meschac Gaba: Museum of Contemporary African Art
The Benin artist Meschac Gaba first conceived the Museum of Contemporary African Art during his 1996–7 residency at the Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. He describes finding ‘another reality’ when visiting museums in Europe, a reality in which he could not imagine how the art he wanted to create could be integrated: ‘I needed a space for my work, because this did not exist.’
My Joburg - exhibition
Johannesburg is a megapolis with a population of more than 6 million. It is heterogeneous, composed of trendy areas, residential neighborhoods, townships… A productive artistic community has developed there, with a number of photographers as well as painters, sculptors, performing artists and video-artists. This exhibition looks at the art scene in a city where history has been on the march since the abolition of apartheid and the first democratic elections in 1994.
National Arts Festival
The 39th National Arts Festival will once again showcase the best in South African and international art across every genre. Three showcases of important South African work are on offer at this year’s National Arts Festival: a spotlight on the work of playwright Mike van Graan, acclaimed work from the Market Theatre, and new work produced by the PE Opera House and funded by the Eastern Cape Provincial Arts and Culture Council.
Season - Paul Edmunds (exhibition)
Comprising a series of sculptures, two-dimensional works and an installation, the exhibition explores the artist's sensory engagement with natural phenomena - light, shadow, form and gravity. Edmunds explores these ideas in his signature techniques of cut-out, geometric patterns, weaving and linocut, and revisits familiar objects such as weathered stones and skateboard wheels.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tabu - speelfilm
Rijke, allegorische zwart-witfilm over het moderne Portugal en zijn koloniale verleden, vernoemd naar de gelijknamige zwijgende film van F.W. Murnau uit 1931. Over de onmogelijke liefde tussen de getrouwde Aurora en avonturier Ventura in het Mozambique van begin jaren zestig. Voorafgegaan door de laatste dagen van de oude Aurora in het tegenwoordige Lissabon.
Tentoonstelling: Look on the bright side, met o.a. Esther Mahlangu & Adriaan de Villiers (ZA)
Net voor de zomer haalt SANAA met deze kunstenaars de zomer in huis. Wuivende bomen in een groen bos waar de tijd langzaam verstrijkt - de video Entre van Frans van Lent vult op groot beeld de ruimte in SANAA. Andrea Freckmann's kleurrijke schilderijen zijn een bizar spel met de ruimte waar mensen en objecten samen in wonen. De heldere geometrische vormen van Esther Mahlangu (ZA) brengen de frisse beeldtaal van Ndebele binnen. De sculpturen van Adriaan de Villiers (ZA) zijn verwaaide bomen gestold in aardewerk die nu bij SANAA de etalage vullen.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Zomerkaravaan in het Afrika Museum
Tijdens de Zomerkaravaan komt het Buitenmuseum tot leven. Kinderen én (groot)ouders gaan op reis naar Ghana, ontmoeten Baba de verhalenverteller, schilderen Afrikaanse symbolen en leren Afrikaanse ritmes spelen. Iedere week staat één van deze thema’s centraal. De Zomerkaravaan is onderdeel van het zomerprogramma (29 juni t/m 1 september) met dagelijks activiteiten.
Tuintentoonstelling beelden uit Zimbabwe galerie Spirits in Stone
Van Zaterdag 06 Juli 2013 - 11:00
t/m Zondag 07 Juli 2013 - 17:00
Galerie Spirits in Stone stelt haar tentoonstellingen zorgvuldig samen. Daardoor zijn in sommige tentoonstellingen een groot aantal beelden niet opgenomen, die wel de moeite waard zijn om te zien. Na haalt de galerie letterlijk, alle beelden uit de kast: alle beelden die dan nog in bezit zijn, stellen we tentoon. De stichting Lynette’s Crèche verzorgde jarenlang verkooptentoonstellingen voor weeskinderen in Zimbabwe. Zij zijn er sinds dit jaar mee gestopt. Omdat de galerie dit weeshuis graag steunt, stelt zij tijdens deze tentoonstelling 10% van de omzet van elk beeld beschikbaar aan Lynette’s Crèche.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 03 Juli 2013 22:00
t/m Woensdag 28 Augustus 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.