Agenda 22 - 28 Maart 2020
Zondag 22 Maart
Angèle Etoundi Essamba (Kameroen)
Angèle Etoundi Essamba (Douala, 1962) is al ruim 35 jaar werkzaam als geëngageerde kunstenares en heeft als onderwerp de identiteit van de Afrikaanse vrouw. In februari zal in Galerie 23 de boekpresentatie plaatsvinden van haar nieuwe kunstproject RENAISSANCE. Daarbij zal er een overzichttentoonstelling worden gehouden waarbij er een selectie wordt getoond van werken die zij de afgelopen jaren heeft gemaakt. In het project RENAISSANCE toont Essamba de vrouwen met attributen die mensen associëren met 17de -eeuwse schilderijen uit de Nederlanden: de kraag, waaier en kant. Hoewel deze rijke stoffen gedragen werden door de elite in de 17de eeuw, zijn het voor Essamba zelf ook attributen waar zij mee opgroeide. Het kant, borduursel en het gewoven materiaal “…waren geïntegreerd in de verfraaide gedrukte jurken die mijn grootmoeders, mijn moeder en vele vrouwen droegen. Ook bloemrijke motieven waren aanwezig in hun dagelijkse kledingstijl en accentueerde hun natuurlijke gratie.”
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night. Mamady Kouyate will be absent for another two weeks. In his stead, his bandmates are showcasing some of their own projects.10:00pm
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
Maandag 23 Maart
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night. Mamady Kouyate will be absent for another two weeks. In his stead, his bandmates are showcasing some of their own projects.10:00pm
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
Dinsdag 24 Maart
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night. Mamady Kouyate will be absent for another two weeks. In his stead, his bandmates are showcasing some of their own projects.10:00pm
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
Woensdag 25 Maart
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night. Mamady Kouyate will be absent for another two weeks. In his stead, his bandmates are showcasing some of their own projects.10:00pm
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
Dance Night Eritrea
Woensdag 25 Maart 2020 20:00 - 22:30
Er wonen veel Eritrese mensen in Utrecht die ook hun prachtige cultuur hebben meegenomen naar Nederland. Vind jij het leuk om meer te leren over de Eritrese cultuur en hou je van dansen? Kom dan naar de dansavond van Parnassos in samenwerking met De Voorkamer! De Voorkamer is een ontmoetingsplek waar je met andere culturen in aanraking kunt komen: een plek om erbij te horen en een veilige plek om nieuwe ervaringen op te doen. Door te werken met de creativiteit en talenten van mensen uit onze community verbinden we verschillende culturen op een persoonlijk niveau. Tijdens deze dansavond leert Saron Tesfunay je de verschillende traditionele Eritrese dansstijlen onder begeleiding van livemuziek van Mussi en Efrem! Kom vooral langs en schud die schouders los!
Donderdag 26 Maart
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
Via Kanana
Het zijn donkere tijden in Zuid-Afrika. De overwinning op de apartheid heeft niet de verwachte vrede gebracht. Het land wordt geteisterd door criminaliteit en onlusten. De kloof tussen arm en rijk is gigantisch en komt helaas vaak overeen met die tussen zwart en wit. Het beloofde land is, met andere woorden, niet bereikt. Een beloofd land dat je wordt voorgespiegeld, vaak door corrupte machthebbers, maar er nooit komt: daarnaar verwijst het Zuid-Afrikaanse Sotho-woord Kanana. Het woord lijkt verbazingwekkend veel op Canaan, het Bijbelse land van melk en honing dat aan Mozes werd beloofd. In Via Kanana verkennen Gregory Maqoma en Via Katlehong wegen naar dat beloofde land, dat misschien wel nooit bereikt zal worden maar daarom niet tot wanhoop moet leiden. Niet dat deze voorstelling alleen maar licht en vrolijk is, Maqoma laat ook de wrange werkelijkheid doorschemeren, maar de essentie is een boodschap van hoop voor Zuid-Afrika. Dit jaar alleen in Delft en Utrecht
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
Femi Kuti - Het kloppende hart van de moderne afrobeat.
Donderdag 26 Maart 2020 20:00
Femi Kuti is net zo toegewijd als zijn vader Fela Kuti, van wie hij de fakkel heeft overgenomen. Hij hekelt in zijn muziek het onrecht, het machtsmisbruik en de onderdrukking van de volkeren door politieke machthebbers. Zijn laatste worp, 'One People One World', dateert uit 2018. Activisme staat nog steeds centraal in Femi’s songwriting, maar elementen van reggae, soul en calypso zitten nu comfortabel naast zijn handelsmerk van afrobeat-arrangementen. De plaat heeft een politieke boodschap, maar ook een boodschap van liefde en hoop: "I’m a father and I love my kids, so I want to give the younger generation a message of hope. Despite all our problems, we can create greatness in our lives. Op het podium vuurt Femi de menigte aan met een energie van uitbundige soort. In het gezelschap van zijn groep The Positive Force serveert Femi Kuti pure afrobeat met een krachtige toets van de koperblazers!
Vrijdag 27 Maart
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen
In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
Via Kanana
Het zijn donkere tijden in Zuid-Afrika. De overwinning op de apartheid heeft niet de verwachte vrede gebracht. Het land wordt geteisterd door criminaliteit en onlusten. De kloof tussen arm en rijk is gigantisch en komt helaas vaak overeen met die tussen zwart en wit. Het beloofde land is, met andere woorden, niet bereikt. Een beloofd land dat je wordt voorgespiegeld, vaak door corrupte machthebbers, maar er nooit komt: daarnaar verwijst het Zuid-Afrikaanse Sotho-woord Kanana. Het woord lijkt verbazingwekkend veel op Canaan, het Bijbelse land van melk en honing dat aan Mozes werd beloofd. In Via Kanana verkennen Gregory Maqoma en Via Katlehong wegen naar dat beloofde land, dat misschien wel nooit bereikt zal worden maar daarom niet tot wanhoop moet leiden. Niet dat deze voorstelling alleen maar licht en vrolijk is, Maqoma laat ook de wrange werkelijkheid doorschemeren, maar de essentie is een boodschap van hoop voor Zuid-Afrika. Dit jaar alleen in Delft en Utrecht
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
Promotie: Hoe kinderen in Ghana omgaan met ziekte in alledaagse interacties
Vrijdag 27 Maart 2020 10:00
Het onderzoek van Colette Santah gaat over een verandering in het denken over kinderen en medische beslissingen, waarbij het vermogen van kinderen om medische beslissingen te maken erkend wordt. Zij voert haar onderzoek uit in Ghana, waar nog bijna geen gezondheidsonderzoek is gedaan dat specifiek gericht is op de kijk van kinderen op hun ervaringen met ziekte. Santah bekijkt onder andere hoe ervaren sensaties van ‘niet lekker voelen’ actief worden geconstrueerd en hoe kinderen hier mee omgaan in alledaagse interacties. Mw. C. Santah: Children's Matters: Negotiating Illness in Everyday Interactions at Home and School in Ghana. Promotoren zijn prof. dr. R. Reis en prof. dr. L.M. Leonini. Copromotoren zijn dr. C. Bröer en dr. R. Bosisio.
Zaterdag 28 Maart
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Black Light Festival
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken. Zo geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite en kun je kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Van Within Our Gates (1920, US) en Almacita di Desolato (1986, Curaçao) tot Moonlight (2016, US) en Tom Adelaar (2018, NL): er is niet één zwarte cinema. Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen. Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. samenstelde voor het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. Eye vult het programma aan met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Suriname en de Antillen.
City Life. Mensen & de urbane realiteit.
Museum Arnhem toont van 8 februari t/m 17 mei 2020 in de tijdelijke tentoonstellingsruimte De Kerk de tentoonstelling City Life. Mensen & de urbane realiteit. Internationale kunstenaars verbeelden uiteenlopende aspecten van en perspectieven op leven en overleven in de steeds groter wordende steden. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont momenteel in een stad. Over tien jaar zijn er acht miljard mensen op de aarde. Twee derde daarvan zal in grotere of kleinere steden wonen. Die steden worden overal ter wereld gekenmerkt door vermarkting, beheersbaarheid en regulering en ‘reduceren’ mensen tot consumenten en data. Steeds meer mensen komen niet meer mee in het dwingende urbane ritme. Tegelijkertijd zitten treinen en metro’s overvol, slibben wegen dicht en worden groengebieden volgebouwd. We zitten elkaar almaar dichter op de huid. Met werk van o.a. Abdulrazaq Awofeso (Nigeria, 1978 – woont in Lagos). Hij maakt speciaal voor de tentoonstelling tweeduizend met de hand gemaakte houten mensfiguurtjes die allemaal uniek zijn. Awofeso is een inwoner van Lagos, met ruim 20 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en tevens snelst groeiende metropool op aarde, die met zijn houten figuren empathie op wil roepen.
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen
In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.
Guy Woueté: WELKOM
Guy Woueté (1980) comes from Cameroon and the colonial past of his country plays a major role in his work. Using history as his main source of material, he aims to build a future based on new ways of seeing and understanding each other. In WELKOM, Woueté transports us to different worlds and realities, past and present. He assembles moments and human experiences and combines them to produce installations, videos, sculptures, photographs and collages. His work always encompasses elements of social criticism, questions surrounding migration and symbols of domination in an era of globalization. His aim is to break down conventional attitudes which nourish discrimination, paternalism and alienation in all its forms. For De Brakke Grond, Woueté has expanded his installation Le Fou Postcolonial Insane, which premieres in this exhibition. In this show, the artist-activist welcomes us to De Brakke Grond and invites us to join with him in considering what lessons we can learn from the past in order to construct a common ground for our future. "For me,” he says, “making art is not an aim in itself, but a chance to reflect on the age in which we live.”For this exhibition, De Brakke Grond is cooperating with the Beursschouwburg in Brussels, where the exhibition Wie is We? by Guy Woueté will be on display from 4 April 2020.
Legends - The Five Great Guitars
Ze vormen de absolute top van de vaderlandse gitaarscene. De fijnstbesnaarde snaartitanen. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Digmon Roovers, Marcel de Groot en Zoumana Diarra. The Five Great Guitars. Maar ook deze helden hebben weer eigen helden. Idolen die ze boven hun bed hadden hangen. Van wie ze de songs hebben bestudeerd. De solo’s hebben nagespeeld. In LEGENDS brengen zij die legendes tot leven. J.J. Cale en Larry Carlton. George Harrison en Stevie Wonder. Fleetwood Mac en Prince. Blues en rock. Afrika en Brazilië. Pop en jazz. Scheuren en sliden. Rücksichtslos raggen en gently weepen. Een machtige mix van stijlen is het. Alles even eigenzinnig gearrangeerd. De vaderlandse gitaartop op de toppen van zijn kunnen. LEGENDS. Een nu al legendarisch theaterconcert.
New exhibition: Salaula - The International Trade in Second-Hand Clothing
The trade in donated second-hand clothes from the West to Africa is worth $ 5 billion per year, transforming 8 billion kilos of unwanted garments into a new commodity. Yet vast amounts of these clothes still end up at landfills. Salaula is a Bemba word meaning “selecting by rummaging through a pile”. Zambia's booming Salaula markets have pushed out local textile and fashion businesses, which are unable to compete with the second-hand industry and low-quality clothing that is imported from China. Donated garments, discarded as undesirable by their original owner, are worn by Zambian people and create a local trading industry while simultaneously suppressing the development of an independent local industry. Social designer Lotte de Haan investigated the shifting value of clothing waste, tracing its journey from residual product to commodity to residual product: from the collection, sorting and compressing of textiles in the West to their reinvention in Zambia's huge Salaula markets. Collaborating with a variety of vendors in Lusaka’s Salaula market, she has created a collection of pieces of old clothes from wholesalers to clothing pickers and tailors. Each one portrays a geographic territory and the impact of its discarded textiles on Zambia. Together, they express the new global process of the used-before clothing market. A collection of photographs of the process and the designs will be presented at the African Studies Centre Leiden.
Ntjam Rosie on Tour - Family and Friends
De Nederlands-Kameroense jazz-zangeres Ntjam Rosie maakt een eigentijdse mix van pop, jazz en soul met invloeden van Afrikaanse muziek. Na haar studie aan het Rotterdams Conservatorium bracht ze haar album ‘Elle’ uit, die destijds meteen werd genomineerd voor Edison Jazzism Publieksprijs. In 2013, 2015 en 2017 volgden respectievelijk de albums ‘At The Back of Beyond, The One en Breaking Cycles, waarbij haar geluid geleidelijk aan steeds meer richting de jazz verschoof. Op Breaking Cycle werkt Rosie o.a. samen met Eric Vloeimans en Ronald Snijders. In februari 2020 staat de release van haar nieuwe album ‘Start Over Again’ op de planning. De eerste single van het nieuwe album ‘Start Over Again’ is inmiddels al te beluisteren.
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.