Woensdag 19 Juni 2019
Promotie: Tuberculose in Zuid- en Centraal-Afrika
Woensdag 19 Juni 2019 13:00
Mw. S.M. Belard promoveert op het proefschrift ‘Tuberculosis in South and Central Africa: Understanding Epidemiology - Improving Diagnosis and Management’.
Promotoren zijn prof. dr. M.P. Grobusch en prof. dr. H.J. Zar. Copromotor is prof. dr. M. van Vugt.
William Kentridge – Ten Drawings for Projection: Tentoonstelling rond belangrijke korte films van Kentridge
Zondag 02 Juni 2019 15:00
t/m Zondag 01 September 2019
Eye Filmmuseum toont William Kentridge – Ten Drawings for Projection (1989-2011), een serie waarmee Kentridge in de jaren negentig doorbrak in de internationale kunstwereld. In 2015 schonk hij de serie aan Eye. Het zijn korte filmwerken die bestaan uit houtskooltekeningen waarin Kentridge stukken toevoegt, uitwist en weer overtekent – vaak zonder dit proces te verhullen. De meeste films gaan net als veel van zijn muziektheaterwerk vergezeld van muziek van componist Philip Miller. Ze geven een wijde blik op het oeuvre van Kentridge en een kijkje in het leven in ZuidAfrika na de afschaffing van de apartheid. Ook onderdeel van de tentoonstelling is de recente, op vijf schermen geprojecteerde video-installatie
O Sentimental Machine. De tentoonstelling wordt begeleid door een programma van films, talks en events.
Afrolijk: Supa Modo + voorfilm: Gifts from Babylon
Woensdag 19 Juni 2019 19:15
De 9-jarige Jo, die in het Keniaanse dorp Maweni woont, is geobsedeerd door superheldenfilms en zou het liefst zelf een superheld zijn. Omdat ze terminaal ziek is en niet meer lang te leven heeft lijkt deze droom onmogelijk te verwezenlijken. Maar is dat wel zo? Jo oftewel Supa Modo vangt verschillende boeven, verplaatst telepathisch objecten en stopt de tijd. Voorafgaand aan de films vertonen we de korte film Gifts from Babylon (2018, 24’) van Nederlandse regisseur Bas Ackermann. Wat is de menselijke impact van migratie tussen Afrika en Europa? Hier wordt dat bekeken door de lens van een Gambiaanse terugkeermigrant. De film behandelt de psychologische conflicten die ontstaan wanneer Modou, een jonge West-Afrikaan, terugkeert naar zijn thuisland nadat hij illegaal heeft gewoond in wat ooit het paradijs had moeten zijn: Europa. Afrolijk is dé nieuwe uitgaansavond voor de Afrikaanse gemeenschap & Afro-minded community in Nederland. Elke editie staat film, muziek, food & art uit Afrika & de Afro-wereld centraal. Afro staat hier uiteraard voor Afrika, maar ook voor diversity, creativity & community, & dat allemaal urban & funky, & zowel up-beat als laid-back. Welcome to Afro joy, passion and creativity, welcome to Afrolijk!
Rafiki
Donderdag 23 Mei 2019 20:00
t/m Woensdag 03 Juli 2019
Kena en Ziki, twee schoolmeisjes die op afstuderen staan, leiden in Nairobi twee heel verschillende levens. Maar allebei willen ze hun dromen nastreven. Hun paden kruisen elkaar op het moment dat hun vaders tegenover elkaar staan in een lokale verkiezingscampagne. De meisjes voelen zich aangetrokken tot elkaar en dat in een Keniaanse, conservatieve samenleving. Rafiki is de eerste film uit Kenia die voor de competitie van Cannes is geselecteerd. In eigen land is de film echter verboden, omdat het over de liefde tussen twee vrouwen gaat. De chemie tussen de twee hoofdactrices spat van het scherm, samen met de kleurrijke Afrikaanse vibe. Een grensverleggende film over de eerste verliefdheid.
Tinariwen
Woensdag 19 Juni 2019 20:30
Tinariwen komt uit de Sahara tevoorschijn met een magische wervelwind van Malinese blues en rock. Als een sluimerende storm betoverde de band de oren van artiesten als Coldplay, Thom Yorke, Brian Eno en The Rolling Stones. Tinariwen is een groep Toearegmuzikanten (een nomadenvolk uit Afrika). Verdreven uit hun nomadenbestaan zingen ze over politieke bewustwording, onderdrukking en vrijheid. Met traditionele Afrikaanse en elektrische Westerse instrumenten speelt de band hypnotiserende muziek, alsof Keith Richards, Santana en John Lee Hooker samen met leden van Primal Scream en The Grateful Dead in de woestijn zijn gestrand. Het publiek liep dit jaar weg met het zevende album 'Elwan', waarop ook gastbijdrages van onder anderen Mark Lanegan, Matt Sweeney en Kurt Vile te horen zijn.
Welkom Today - Ad van Denderen, Lebohang Tlali en vele anderen
Tentoonstelling waarin uiteenlopende perspectieven, generaties en geschiedenissen met elkaar worden verweven. Van oude en nieuwe foto’s van Ad van Denderen, Lebohang Tlali en scholieren tot familiealbums, krantenarchieven en interviews door Margalith Kleijwegt. Bijzonder vervolg op veel geprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika uit 1991. Vanaf 18 mei is in het Stedelijk de tentoonstelling Welkom Today te zien van fotografen Ad van Denderen (1943, Nederland) en Lebohang Tlali (1978, Zuid-Afrika). Vijfentwintig jaar na de verkiezing van Nelson Mandela tot president, brengen Van Denderen en Tlali een kritisch vervolg op het veelgeprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika (1991) waarin Van Denderen de laatste dagen van apartheid in het goudmijnstadje Welkom vastlegde. Welkom Today combineert oude en nieuwe foto’s van Van Denderen en Tlali met foto’s gemaakt door scholieren, familiealbums, krantenarchieven en verhalen van schrijver Margalith Kleijwegt. Niet alleen Welkom is sinds de afschaffing van apartheid veranderd, maar ik ook. Ik kijk 27 jaar later met andere ogen naar die plek. In plaats van in te zoomen zoals ik toen deed, zoek ik nu naar minder confronterende en eenduidige beelden.
Easy Care Holiday Hair - with Dominique Zinkpe (Benin)
Curated by Koen Doodeman. Bundling hair relaxes as much as not bundling hair. However, there’s a difference between combing your fingers through loose hair and sliding them over a tight braid: whether you are inside the hair, surrounded by it, held in its atmosphere; or standing outside, cut off from it – the hair is an object. A matter of perception, a matter of style. It is the process of bundling loose hair and the way that you do it that gives a hairstyle its power. The ‘way that you do it’ is a core element in this show. Take as an example the three-strand braid: whilst intricate, it is very easy to do once you get the hang of it – you forget quickly that you are plaiting at all. The result can differ depending on the way in which you interweave the strands during the braiding process. A Dutch braid (vlecht), for example, is an inversion of the French (tresse); vlecht is above the hair instead of beneath as the French do it. But in both instances the length of hair dictates the duration of repetition, the hair directs the style. A perception of matter. Dominique Zinkpè (1969, BJ) is a painter and sculptor from Benin, Africa. His work is influenced by the country’s rich history and his immediate African surroundings. Many of Zinkpè’s sculptures consist of assemblages of carved wooden Ibeji dolls. These personages combine an animalistic and natural appearance with human characteristics. Zinkpè was awarded the Prix Jeune Talent Africa in 1993 and won the Prix Umeoa at the 2002 Dakar Biennale. The other exhibted artists are: Hadassah Emmerich (1974, NL) & Tobias Hantmann (1976, DE)
'Underbelly' by Mia Chaplin (South Africa) & GOLUBOY by Desiré van den Berg (NL)
Mia Chaplin is a painter who lives and works in Cape Town and the second artist-in-residence at the gallery’s permanent space in Bos en Lommer, where she has been working on her new presentation for the past month.
Working in oil on canvas and paper, her highly expressive works are characterised by their rich impasto surfaces and visible brushstrokes. Chaplin’s most recent works emphasise a muted colour palette of pink fleshy tones and golden highlights, consisting of still lifes, figure studies and landscapes. For ‘Underbelly’ Chaplin created paintings and sculptural objects, in which she explores the crooked, misshapen and imperfect nature of intimate relationships as they manifest in private environments. Chaplin is interested in gendered power structures and how identity is performed through societally-entrenched femininity. The fracturing of these intimate images suggests a feeling of disrepair or destruction. There is an attempt to garner control and autonomy, a holding together of something which keeps falling apart. ‘Underbelly’ is the urge to create a solid feeling, and the need to understand and own agency.
nomansart
Philippe Dudouit - The Dynamics of Dust
'The Dynamics of Dust' is a long-term project by Philippe Dudouit (Switzerland, 1977), based on historical and geopolitical documentation, research and analysis. In this series, the photographer examines the new relationships that the nomadic indigenous inhabitants of the Sahelo-Saharan zone have established with a territory that is currently highly perilous. The project, which began in 2008, shows how a former tourist paradise has become a new theatre where human traffic is interlacing with terrorism, drugs and the weapons industry. At first glance, the rise of Islamic terrorism in this area is to blame, but a closer look reveals a reality that is much more complex. The area now faces a dangerous cocktail of underdevelopment, poverty and state failure. The new, transnational constellation of powers consists of armed islamists, human traffickers, drugs and weapon smugglers, topped off by international interests jockeying to win oil, gold and uranium mining rights. The lack of political vision for the area’s future, in combination with ongoing desertification due to climate change make up for a scenario in which a doomed generation is growing up.