Agenda 09 - 15 Juni 2013
Zondag 09 Juni
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Abou Lagraa terug met zijn nieuwste werk: El Djoudour (Holland Festival)
Na het overweldigende succes van Nya (Holland Festival 2011) keert de Frans-Algerijnse choreograaf Abou Lagraa terug met zijn nieuwste werk El Djoudour. Lagraa toont hierin zijn visie op de essentie van de islamitische cultuur, hoe de tradities, gebruiken en rituelen zijn geworteld in kernwaarden van de islam: vrijgevigheid en broederschap. Hij laat zich inspireren door oosterse rituelen rond de drie elementen zuiverheid, afkomst en spiritualiteit
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
El Gusto: Muzikale documentaire over de reünie van een groep Algerijnse muzikanten
De ene helft is Moslim, de andere Joods. 50 jaar na de Algerijnse burgeroorlog komen ze weer bij elkaar voor de muziek en vormen het nieuwe orkest El Gusto. Een toevallige ontmoeting zette de Algerijns-Ierse Safinez Bousbia op het spoor van de chaâbi, een Algerijnse populaire muziekvorm die halverwege de 20e eeuw een grote bloei doormaakte, maar daarna in de vergetelheid raakte. Het genre werd door de legendarische El Hadj Mohamed El Anka ontwikkeld tot een muziekvorm die de gevoelens van het volk vertolkte. Verhalen van individuele leden van zijn chaâbi-orkest schetsen de roerige geschiedenis van het land. Het lukte de filmmaakster om een groot deel van de musici, mannen van inmiddels in de 70 bij elkaar te krijgen voor een reünieconcert: een opzwepende ontknoping van een emotionele reis door de culturele geschiedenis van Algerije.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Martin Waalboer (Liberia) en Monne Tuinhout (Ethiopië) op FotoFestivalNaarden 2013
Op het FotoFestivalNaarden dit jaar twee bijzondere tentoonstellingen over Afrika. Martin Waalboer (1959, Dordrecht) - A Dream Called Harper. Martin was in anderhalf jaar tijd 3 maanden in Liberia en werkte daar aan A Dream Called Harper, zijn 1e webdocumentaire. Dit stadje ligt op het meest zuidelijke puntje van West Afrika, Cape Palmas. Harper moest de hoofdstad worden van een land, Maryland, gesticht door vrijgemaakte negerslaven uit de VS. Locatie: Stadhuiszolder. Monne Tuinhout (1987) - Terrorist Tourists over het verre zuiden van Ethiopië. Locatie: The Fence
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Maandag 10 Juni
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Abou Lagraa terug met zijn nieuwste werk: El Djoudour (Holland Festival)
Na het overweldigende succes van Nya (Holland Festival 2011) keert de Frans-Algerijnse choreograaf Abou Lagraa terug met zijn nieuwste werk El Djoudour. Lagraa toont hierin zijn visie op de essentie van de islamitische cultuur, hoe de tradities, gebruiken en rituelen zijn geworteld in kernwaarden van de islam: vrijgevigheid en broederschap. Hij laat zich inspireren door oosterse rituelen rond de drie elementen zuiverheid, afkomst en spiritualiteit
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
El Gusto: Muzikale documentaire over de reünie van een groep Algerijnse muzikanten
De ene helft is Moslim, de andere Joods. 50 jaar na de Algerijnse burgeroorlog komen ze weer bij elkaar voor de muziek en vormen het nieuwe orkest El Gusto. Een toevallige ontmoeting zette de Algerijns-Ierse Safinez Bousbia op het spoor van de chaâbi, een Algerijnse populaire muziekvorm die halverwege de 20e eeuw een grote bloei doormaakte, maar daarna in de vergetelheid raakte. Het genre werd door de legendarische El Hadj Mohamed El Anka ontwikkeld tot een muziekvorm die de gevoelens van het volk vertolkte. Verhalen van individuele leden van zijn chaâbi-orkest schetsen de roerige geschiedenis van het land. Het lukte de filmmaakster om een groot deel van de musici, mannen van inmiddels in de 70 bij elkaar te krijgen voor een reünieconcert: een opzwepende ontknoping van een emotionele reis door de culturele geschiedenis van Algerije.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
GBSN Conference: "Education, Employment and Entrepreneurship"
The GBSN Annual Conference is a forum for
- Leading business school faculty and deans from around the world,
- Industry professionals,
- Development organizations, and
- Government officials
to network, identify trends and collaborate with colleagues who share an interest in the role management education plays in economic and social development.
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Martin Waalboer (Liberia) en Monne Tuinhout (Ethiopië) op FotoFestivalNaarden 2013
Op het FotoFestivalNaarden dit jaar twee bijzondere tentoonstellingen over Afrika. Martin Waalboer (1959, Dordrecht) - A Dream Called Harper. Martin was in anderhalf jaar tijd 3 maanden in Liberia en werkte daar aan A Dream Called Harper, zijn 1e webdocumentaire. Dit stadje ligt op het meest zuidelijke puntje van West Afrika, Cape Palmas. Harper moest de hoofdstad worden van een land, Maryland, gesticht door vrijgemaakte negerslaven uit de VS. Locatie: Stadhuiszolder. Monne Tuinhout (1987) - Terrorist Tourists over het verre zuiden van Ethiopië. Locatie: The Fence
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
promotie over "Deelname aan nationale ziektekostenverzekering in Ghana"
Maandag 10 Juni 2013 13:00
Agnes Kotoh presenteert in haar studie uitkomsten van een onderzoek naar een ‘multistakeholder problem-solving’ programma (MSPSP). Dit programma heeft als doel het aantal deelnemers aan de nationale ziektekostenverzekering (NHIS) in Ghana te laten toenemen en bestaande verzekerden te behouden.
Mw. A.M. Kotoh: Improving Health Insurance Coverage in Ghana: A Case Study. Promotor is prof. dr. J.D.M. van der Geest. Co-promotoren zijn dr. I.A. Agyepong (University of Ghana) en dr. D.K. Arhinful (University of Ghana).
debate: Neocolonialism and Homophobia in Uganda
Maandag 10 Juni 2013 16:15 - 17:45
In 2009, the Anti-Homosexuality Bill introduced in Uganda’s Parliament reignited homophobic sentiment across Africa. The debate continues today, despite a well-documented history of sexual diversity in Africa, and claims that homosexuality is not only “un-African” but a Western imposition are being used to justify violence and exclusion. Based on the article 'Locating Neocolonialism, "Tradition," and Human Rights in Uganda's 'Gay Death Penalty' by Kristen Cheney, she and Auma Okwany will discuss the tensions and contradictions in the opposition to homosexuality.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Dinsdag 11 Juni
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Abou Lagraa terug met zijn nieuwste werk: El Djoudour (Holland Festival)
Na het overweldigende succes van Nya (Holland Festival 2011) keert de Frans-Algerijnse choreograaf Abou Lagraa terug met zijn nieuwste werk El Djoudour. Lagraa toont hierin zijn visie op de essentie van de islamitische cultuur, hoe de tradities, gebruiken en rituelen zijn geworteld in kernwaarden van de islam: vrijgevigheid en broederschap. Hij laat zich inspireren door oosterse rituelen rond de drie elementen zuiverheid, afkomst en spiritualiteit
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
El Gusto: Muzikale documentaire over de reünie van een groep Algerijnse muzikanten
De ene helft is Moslim, de andere Joods. 50 jaar na de Algerijnse burgeroorlog komen ze weer bij elkaar voor de muziek en vormen het nieuwe orkest El Gusto. Een toevallige ontmoeting zette de Algerijns-Ierse Safinez Bousbia op het spoor van de chaâbi, een Algerijnse populaire muziekvorm die halverwege de 20e eeuw een grote bloei doormaakte, maar daarna in de vergetelheid raakte. Het genre werd door de legendarische El Hadj Mohamed El Anka ontwikkeld tot een muziekvorm die de gevoelens van het volk vertolkte. Verhalen van individuele leden van zijn chaâbi-orkest schetsen de roerige geschiedenis van het land. Het lukte de filmmaakster om een groot deel van de musici, mannen van inmiddels in de 70 bij elkaar te krijgen voor een reünieconcert: een opzwepende ontknoping van een emotionele reis door de culturele geschiedenis van Algerije.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
GBSN Conference: "Education, Employment and Entrepreneurship"
The GBSN Annual Conference is a forum for
- Leading business school faculty and deans from around the world,
- Industry professionals,
- Development organizations, and
- Government officials
to network, identify trends and collaborate with colleagues who share an interest in the role management education plays in economic and social development.
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kwame Dawes (Ghana) op 44e Poetry International Festival Rotterdam
Kwame Dawes (Ghana, 1962) groeide op in Jamaica en is daar nog altijd artistiek leider van het Calabash Literature Festival. Hij woont in de Verenigde Staten waar hij literatuur doceert. In zijn gedichten en essays verbindt hij de kolonisatiegeschiedenis en de geschiedenis van Afrika met zijn grote liefde voor reggae en zijn betrokkenheid bij actuele drama’s zoals de gevolgen van de aardbeving op Haïti. Dawes schreef poëzie als journalistieke reportages, o.a. over AIDS op Jamaica en Haïti, werk dat werd bekroond met diverse journalistieke prijzen, waaronder een Emmy Award.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Martin Waalboer (Liberia) en Monne Tuinhout (Ethiopië) op FotoFestivalNaarden 2013
Op het FotoFestivalNaarden dit jaar twee bijzondere tentoonstellingen over Afrika. Martin Waalboer (1959, Dordrecht) - A Dream Called Harper. Martin was in anderhalf jaar tijd 3 maanden in Liberia en werkte daar aan A Dream Called Harper, zijn 1e webdocumentaire. Dit stadje ligt op het meest zuidelijke puntje van West Afrika, Cape Palmas. Harper moest de hoofdstad worden van een land, Maryland, gesticht door vrijgemaakte negerslaven uit de VS. Locatie: Stadhuiszolder. Monne Tuinhout (1987) - Terrorist Tourists over het verre zuiden van Ethiopië. Locatie: The Fence
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
Moussokouma - Contemporary Dance from Algeria, Ivory Coast, Mali, Marokko, Senegal, South Africa
On the African continent, women are among the pioneers of contemporary dance. In countries where it is considered a political act to appear on stage, female artists cross through and transgress the old narratives of colonialism. Victims become acting subjects. In the context of a oneweek festival, there will be seven performances accompanied by film screenings, workshops and artist talks. Curated by Alex Moussa Sawadogo
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Rotterdam Unlimited (voorheen zomercarnaval) met Afrikaanse musici
Vanaf 2013 vindt Zomercarnaval plaats onder de vlag van Rotterdam Unlimited. Dit grensverleggende festival dompelt Rotterdam zes dagen lang onder in de nieuwste ontwikkelingen uit de grote stad op het gebied van muziek, dans, letteren, theater en carnaval. Naast Zomercarnaval zijn inmiddels de Zuid-Afrikaanse bands Bittereinder en Skip&Die, de Kaapverdische zanger Nelson Freitas, de Ghanees/Amerikaanse hiphopster Blitz The Ambassador toegevoegd aan de line-up.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
promotie over "Post-transfusion and Maternal Red Blood Cell Alloimmunization in Uganda"
Dinsdag 11 Juni 2013 13:45
Promovendus: B. Natukunda - Titel proefschrift: Post-transfusion and Maternal Red Blood Cell Alloimmunization in Uganda. Promotoren: Prof.dr. A. Brand en prof. C. Ndugwa (Makerere University, Kampala, Uganda)
Desdemona (Holland Festival) met Rokia Traore
Dinsdag 11 Juni 2013 20:30
t/m Donderdag 13 Juni 2013
Nobelprijswinnaar Toni Morrison schreef Desdemona na een discussie over Othello met regisseur Peter Sellars. In haar tekst geeft zij Desdemona, die bij Shakespeare een bescheiden rol heeft, een stem. Vanuit een hiernamaals vult ze de leemtes in haar geschiedenis in via een intieme dialoog met Barbary, het Afrikaanse kindermeisje dat haar grootbracht. De wereldberoemde Malinese singer-songwriter Rokia Traoré vertolkt met haar betoverende stem op virtuoze wijze de rol van Barbary en tekende ook voor de compositie, uitgevoerd met twee musici en twee zangeressen uit Mali. Foto: © Mark Allan
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Woensdag 12 Juni
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
El Gusto: Muzikale documentaire over de reünie van een groep Algerijnse muzikanten
De ene helft is Moslim, de andere Joods. 50 jaar na de Algerijnse burgeroorlog komen ze weer bij elkaar voor de muziek en vormen het nieuwe orkest El Gusto. Een toevallige ontmoeting zette de Algerijns-Ierse Safinez Bousbia op het spoor van de chaâbi, een Algerijnse populaire muziekvorm die halverwege de 20e eeuw een grote bloei doormaakte, maar daarna in de vergetelheid raakte. Het genre werd door de legendarische El Hadj Mohamed El Anka ontwikkeld tot een muziekvorm die de gevoelens van het volk vertolkte. Verhalen van individuele leden van zijn chaâbi-orkest schetsen de roerige geschiedenis van het land. Het lukte de filmmaakster om een groot deel van de musici, mannen van inmiddels in de 70 bij elkaar te krijgen voor een reünieconcert: een opzwepende ontknoping van een emotionele reis door de culturele geschiedenis van Algerije.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
GBSN Conference: "Education, Employment and Entrepreneurship"
The GBSN Annual Conference is a forum for
- Leading business school faculty and deans from around the world,
- Industry professionals,
- Development organizations, and
- Government officials
to network, identify trends and collaborate with colleagues who share an interest in the role management education plays in economic and social development.
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kwame Dawes (Ghana) op 44e Poetry International Festival Rotterdam
Kwame Dawes (Ghana, 1962) groeide op in Jamaica en is daar nog altijd artistiek leider van het Calabash Literature Festival. Hij woont in de Verenigde Staten waar hij literatuur doceert. In zijn gedichten en essays verbindt hij de kolonisatiegeschiedenis en de geschiedenis van Afrika met zijn grote liefde voor reggae en zijn betrokkenheid bij actuele drama’s zoals de gevolgen van de aardbeving op Haïti. Dawes schreef poëzie als journalistieke reportages, o.a. over AIDS op Jamaica en Haïti, werk dat werd bekroond met diverse journalistieke prijzen, waaronder een Emmy Award.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Martin Waalboer (Liberia) en Monne Tuinhout (Ethiopië) op FotoFestivalNaarden 2013
Op het FotoFestivalNaarden dit jaar twee bijzondere tentoonstellingen over Afrika. Martin Waalboer (1959, Dordrecht) - A Dream Called Harper. Martin was in anderhalf jaar tijd 3 maanden in Liberia en werkte daar aan A Dream Called Harper, zijn 1e webdocumentaire. Dit stadje ligt op het meest zuidelijke puntje van West Afrika, Cape Palmas. Harper moest de hoofdstad worden van een land, Maryland, gesticht door vrijgemaakte negerslaven uit de VS. Locatie: Stadhuiszolder. Monne Tuinhout (1987) - Terrorist Tourists over het verre zuiden van Ethiopië. Locatie: The Fence
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
Moussokouma - Contemporary Dance from Algeria, Ivory Coast, Mali, Marokko, Senegal, South Africa
On the African continent, women are among the pioneers of contemporary dance. In countries where it is considered a political act to appear on stage, female artists cross through and transgress the old narratives of colonialism. Victims become acting subjects. In the context of a oneweek festival, there will be seven performances accompanied by film screenings, workshops and artist talks. Curated by Alex Moussa Sawadogo
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Rotterdam Unlimited (voorheen zomercarnaval) met Afrikaanse musici
Vanaf 2013 vindt Zomercarnaval plaats onder de vlag van Rotterdam Unlimited. Dit grensverleggende festival dompelt Rotterdam zes dagen lang onder in de nieuwste ontwikkelingen uit de grote stad op het gebied van muziek, dans, letteren, theater en carnaval. Naast Zomercarnaval zijn inmiddels de Zuid-Afrikaanse bands Bittereinder en Skip&Die, de Kaapverdische zanger Nelson Freitas, de Ghanees/Amerikaanse hiphopster Blitz The Ambassador toegevoegd aan de line-up.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
promotie over "seed potato supply chain in Ethiopia"
Woensdag 12 Juni 2013 16:00 - 17:30
Promovendus: Adane Tufa. Titel proefschrift: Economic and agronomic analysis of the seed potato supply chain in Ethiopia
Desdemona (Holland Festival) met Rokia Traore
Dinsdag 11 Juni 2013 20:30
t/m Donderdag 13 Juni 2013
Nobelprijswinnaar Toni Morrison schreef Desdemona na een discussie over Othello met regisseur Peter Sellars. In haar tekst geeft zij Desdemona, die bij Shakespeare een bescheiden rol heeft, een stem. Vanuit een hiernamaals vult ze de leemtes in haar geschiedenis in via een intieme dialoog met Barbary, het Afrikaanse kindermeisje dat haar grootbracht. De wereldberoemde Malinese singer-songwriter Rokia Traoré vertolkt met haar betoverende stem op virtuoze wijze de rol van Barbary en tekende ook voor de compositie, uitgevoerd met twee musici en twee zangeressen uit Mali. Foto: © Mark Allan
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Donderdag 13 Juni
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afrikaans Verower Harte - tournee (Zuid-)Afrikaanse muzikanten
Van Coke Kartel, Bittereinder touren in juni samen met special guest Jack Parow door ons land. “Afrikaans Verower Harte”, de naam van de tournee zegt het al: deze rap, rock en pop giganten komen ons verleiden met hun Afrikaanstalige alternatieve muziek. Jack Parow introduceerde tegelijk met Die Antwoord popmuziek in het Afrikaans in Nederland. Dat dit succesvol werd opgepikt, hoeven we niet meer te vertellen. De bands Van Coke Kartel en Bittereinder zijn in eigen land super succesvol. Zij bewijzen dat het hedendaags repertoir van populaire muziek in Zuid-Afrika breed is. 13-06 Melkweg, Amsterdam, 14-06 Metropool, Hengelo, 15-06 Spot, Middelburg, 16-06 Churchillplein, Rotterdam, 20-06 Paard van Troje, Den Haag, 21-06 Victorie, Alkmaar, 22-06 Underground, Lelystad.
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kwame Dawes (Ghana) op 44e Poetry International Festival Rotterdam
Kwame Dawes (Ghana, 1962) groeide op in Jamaica en is daar nog altijd artistiek leider van het Calabash Literature Festival. Hij woont in de Verenigde Staten waar hij literatuur doceert. In zijn gedichten en essays verbindt hij de kolonisatiegeschiedenis en de geschiedenis van Afrika met zijn grote liefde voor reggae en zijn betrokkenheid bij actuele drama’s zoals de gevolgen van de aardbeving op Haïti. Dawes schreef poëzie als journalistieke reportages, o.a. over AIDS op Jamaica en Haïti, werk dat werd bekroond met diverse journalistieke prijzen, waaronder een Emmy Award.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Martin Waalboer (Liberia) en Monne Tuinhout (Ethiopië) op FotoFestivalNaarden 2013
Op het FotoFestivalNaarden dit jaar twee bijzondere tentoonstellingen over Afrika. Martin Waalboer (1959, Dordrecht) - A Dream Called Harper. Martin was in anderhalf jaar tijd 3 maanden in Liberia en werkte daar aan A Dream Called Harper, zijn 1e webdocumentaire. Dit stadje ligt op het meest zuidelijke puntje van West Afrika, Cape Palmas. Harper moest de hoofdstad worden van een land, Maryland, gesticht door vrijgemaakte negerslaven uit de VS. Locatie: Stadhuiszolder. Monne Tuinhout (1987) - Terrorist Tourists over het verre zuiden van Ethiopië. Locatie: The Fence
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
Moussokouma - Contemporary Dance from Algeria, Ivory Coast, Mali, Marokko, Senegal, South Africa
On the African continent, women are among the pioneers of contemporary dance. In countries where it is considered a political act to appear on stage, female artists cross through and transgress the old narratives of colonialism. Victims become acting subjects. In the context of a oneweek festival, there will be seven performances accompanied by film screenings, workshops and artist talks. Curated by Alex Moussa Sawadogo
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Rotterdam Unlimited (voorheen zomercarnaval) met Afrikaanse musici
Vanaf 2013 vindt Zomercarnaval plaats onder de vlag van Rotterdam Unlimited. Dit grensverleggende festival dompelt Rotterdam zes dagen lang onder in de nieuwste ontwikkelingen uit de grote stad op het gebied van muziek, dans, letteren, theater en carnaval. Naast Zomercarnaval zijn inmiddels de Zuid-Afrikaanse bands Bittereinder en Skip&Die, de Kaapverdische zanger Nelson Freitas, de Ghanees/Amerikaanse hiphopster Blitz The Ambassador toegevoegd aan de line-up.
Skip & Die - op Parkpop 2013
Zuid-Afrikaans/Nederlands kwartet dat inzet op flinke bass muziek, dikke beats en Zuid-Afrikaanse rap: neder-afro electrobeat. Het duo achter Skip & Die zijn frontvrouw Cata.Pirata en producent Jori Collignon, bekend van C-Mon & Kypski en Nobody Beats The Drum. Live worden zij vergezeld door vijfkoppige liveband die garant staat voor een groot feest. Skip & Die bindt zich niet aan een genre, waardoor veel wereldwijde invloeden terug zijn te horen in hun unieke geluid.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Challenges & Potentials of African Economic Transformation Can Economic Transformation be Inclusive?
Donderdag 13 Juni 2013 14:00 - 17:30
On the occasion of the launch of the African Transformation report, the African Center for Economic Transformation in collaboration with the Dutch Ministry of Foreign Affairs and the International Institute of Social Studies will be hosting a seminar. Please register
Female figurines in late antique Egypt - Guest lecture
Donderdag 13 Juni 2013 15:00
Prof. David Frankfurter, Department of Religion at Boston University. One of the most tantalizing corpora of evidence for the Christianization of Egyptian religion is the great diversity of female figurines, evidently produced in workshops all over Egypt, yet unattested or documented in any texts. This lecture, part of a larger project on the local sites of Christianization, uses these figurines and their forms to reconstruct the iconographic strategies of the workshop, the ritual procedures of the client or ritual subject (at shrine or tomb), and the nature of the domestic shrine. Registration required, see site.
ASC Seminar: Unlikely Allies: Zambia, Yugoslavia and the Quest for Nonaligned Economic Development
Donderdag 13 Juni 2013 15:30 - 17:00
Ensuring economic development for a postcolonial African nation was in itself a monumental task. Yet for landlocked Zambia, development was influenced by more than a colonial legacy. Zambian development issues were directly tied to the volatile situation in Southern Africa, and its methods of negotiating this situation were deeply influenced by the Cold War. Speaker: Jessica Achberger, Research Fellow at the Southern African Institute of Policy and Research in Lusaka, Zambia. Please register
Seminar: 'A Successful Slum Upgrade in Durban: A Case of Formal Change and Informal Continuity
Donderdag 13 Juni 2013 16:00 - 17:30
The Civic Innovation Research Initiative (CIRI) is pleased to announce a seminar with Dr. Kamna Patel on a slum upgrade in Durban, South Africa. The seminar will scrutinize the process and impact of community participation in a slum upgrade in Durban.
3e LKV Lustrumlezing Marokko: De Legende van Fez en Marokko in het kader van World Art Studies
Donderdag 13 Juni 2013 20:00 - 22:00
Gastsprekers: Simon O’Meara, deskundige in kunst cultuur en religie van de stad Fez, en Kitty Zijlmans, professor in hedendaagse kunst en Word Art Studies, en directeur van het LUCAS. Op deze laatste avond richten we het perspectief op de stad Fez vanuit religie en de legende over de ontstaansgeschiedenis. Simon O’Meara zal daarbij de link leggen naar kunst en cultuur in de stad.
Kitty Zijlmans sluit de lezingenserie af met Marokko in het kader plaatsen van de door haar opgerichte World Art Studies aan Universiteit Leiden.
Boodskappers met o.a. Jack Parow Festival voor het Afrikaans & MK
Donderdag 13 Juni 2013 20:00
Als kick off van het vierdaagse Festival voor het Afrikaans vindt er deze avond in de Melkweg een grote Zuid Afrikaanse hiphop-rap-pop experience plaats met hiphop vanJack Parow en Wambuseun en Bittereinder en rock Van Coke Kartel. Het vierdaagse Festival voor het Afrikaans is het enige festival buiten Zuid-Afrika voor de taal Afrikaans, het ‘grappige’ taaltje dat zo veel op Nederlands lijkt. Tijdens dit festival kun je theater, literatuur, muziek, film en lekker Zuid Afrikaanse hapjes en drankjes verwachten.
Desdemona (Holland Festival) met Rokia Traore
Dinsdag 11 Juni 2013 20:30
t/m Donderdag 13 Juni 2013
Nobelprijswinnaar Toni Morrison schreef Desdemona na een discussie over Othello met regisseur Peter Sellars. In haar tekst geeft zij Desdemona, die bij Shakespeare een bescheiden rol heeft, een stem. Vanuit een hiernamaals vult ze de leemtes in haar geschiedenis in via een intieme dialoog met Barbary, het Afrikaanse kindermeisje dat haar grootbracht. De wereldberoemde Malinese singer-songwriter Rokia Traoré vertolkt met haar betoverende stem op virtuoze wijze de rol van Barbary en tekende ook voor de compositie, uitgevoerd met twee musici en twee zangeressen uit Mali. Foto: © Mark Allan
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Vrijdag 14 Juni
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afrikaans Verower Harte - tournee (Zuid-)Afrikaanse muzikanten
Van Coke Kartel, Bittereinder touren in juni samen met special guest Jack Parow door ons land. “Afrikaans Verower Harte”, de naam van de tournee zegt het al: deze rap, rock en pop giganten komen ons verleiden met hun Afrikaanstalige alternatieve muziek. Jack Parow introduceerde tegelijk met Die Antwoord popmuziek in het Afrikaans in Nederland. Dat dit succesvol werd opgepikt, hoeven we niet meer te vertellen. De bands Van Coke Kartel en Bittereinder zijn in eigen land super succesvol. Zij bewijzen dat het hedendaags repertoir van populaire muziek in Zuid-Afrika breed is. 13-06 Melkweg, Amsterdam, 14-06 Metropool, Hengelo, 15-06 Spot, Middelburg, 16-06 Churchillplein, Rotterdam, 20-06 Paard van Troje, Den Haag, 21-06 Victorie, Alkmaar, 22-06 Underground, Lelystad.
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Festival voor het Afrikaans 2013
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kwame Dawes (Ghana) op 44e Poetry International Festival Rotterdam
Kwame Dawes (Ghana, 1962) groeide op in Jamaica en is daar nog altijd artistiek leider van het Calabash Literature Festival. Hij woont in de Verenigde Staten waar hij literatuur doceert. In zijn gedichten en essays verbindt hij de kolonisatiegeschiedenis en de geschiedenis van Afrika met zijn grote liefde voor reggae en zijn betrokkenheid bij actuele drama’s zoals de gevolgen van de aardbeving op Haïti. Dawes schreef poëzie als journalistieke reportages, o.a. over AIDS op Jamaica en Haïti, werk dat werd bekroond met diverse journalistieke prijzen, waaronder een Emmy Award.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Martin Waalboer (Liberia) en Monne Tuinhout (Ethiopië) op FotoFestivalNaarden 2013
Op het FotoFestivalNaarden dit jaar twee bijzondere tentoonstellingen over Afrika. Martin Waalboer (1959, Dordrecht) - A Dream Called Harper. Martin was in anderhalf jaar tijd 3 maanden in Liberia en werkte daar aan A Dream Called Harper, zijn 1e webdocumentaire. Dit stadje ligt op het meest zuidelijke puntje van West Afrika, Cape Palmas. Harper moest de hoofdstad worden van een land, Maryland, gesticht door vrijgemaakte negerslaven uit de VS. Locatie: Stadhuiszolder. Monne Tuinhout (1987) - Terrorist Tourists over het verre zuiden van Ethiopië. Locatie: The Fence
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
Moussokouma - Contemporary Dance from Algeria, Ivory Coast, Mali, Marokko, Senegal, South Africa
On the African continent, women are among the pioneers of contemporary dance. In countries where it is considered a political act to appear on stage, female artists cross through and transgress the old narratives of colonialism. Victims become acting subjects. In the context of a oneweek festival, there will be seven performances accompanied by film screenings, workshops and artist talks. Curated by Alex Moussa Sawadogo
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Rotterdam Unlimited (voorheen zomercarnaval) met Afrikaanse musici
Vanaf 2013 vindt Zomercarnaval plaats onder de vlag van Rotterdam Unlimited. Dit grensverleggende festival dompelt Rotterdam zes dagen lang onder in de nieuwste ontwikkelingen uit de grote stad op het gebied van muziek, dans, letteren, theater en carnaval. Naast Zomercarnaval zijn inmiddels de Zuid-Afrikaanse bands Bittereinder en Skip&Die, de Kaapverdische zanger Nelson Freitas, de Ghanees/Amerikaanse hiphopster Blitz The Ambassador toegevoegd aan de line-up.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
promotie over "Wat betekent het om Afrikaner te zijn na de apartheid?"
Vrijdag 14 Juni 2013 14:00
Tussen 1948 en 1994 domineerden de Afrikaner nationalisten de Zuid-Afrikaanse politiek. De democratische transitie maakte een eind aan de apartheid en in 2000 veranderde de status van de Afrikaners (de blanke Afrikaanstalige inwoners van Zuid-Afrika) blijvend. Jacob Boersema deed cultuursociologisch onderzoek naar het cultureel trauma van Afrikaners na de afschaffing van de apartheid.
Dhr. J.R. Boersema: Afrikaner, Nevertheless: Stigma, Sociology, and the Sociology of Cultural Trauma. Promotoren zijn prof. dr. I.S.A. Baud en prof. dr. W.G.J. Duyvendak. Co-promotor is dr. M. Novelli (University of Sussex).
ASC Seminar: China’s Global Backyard: Comparing Chinese Relations with Southeast Asia and Africa
Vrijdag 14 Juni 2013 14:30 - 16:30
Co-organized with the International Institute for Asian Studies (IIAS), Leiden. The influence of China globally has garnered much attention in recent years, as the last decade has seen unprecedented growth from this economic powerhouse that is equal parts communist and capitalist. This has been particularly so for nations of the developing world, for which China represents a source of aid and no-strings-attached investment, as well as a hegemonic power in the quest for scarce resources. Speakers: Danielle Tan, International Institute for Asian Studies & Jessica Achberger, African Studies Centre. Please register
Towards an African Renaissance: 50 years of Union and Transformation
Vrijdag 14 Juni 2013 18:00 - 20:00
In light of the OAU-AU’s 50th Anniversary and of its Assembly’s reaffirmation of a commitment to “advancing continental transformation in the spirit of championing Pan-Africanism and African Renaissance”, this event seeks to inform our broad ISS audience on the concept of the African Renaissance in order to trigger constructive debates around its relevance and developmental strategies going forward from this milestone. Guest Speakers: Mr. Francis Gborglah, Minister-Counselor (Political and Economic Affairs), Embassy of Ghana & Dr. Mohamed Salih, Professor (States, Societies and World Development), International Institute of Social Studies (ISS)
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Zaterdag 15 Juni
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afrikaans Verower Harte - tournee (Zuid-)Afrikaanse muzikanten
Van Coke Kartel, Bittereinder touren in juni samen met special guest Jack Parow door ons land. “Afrikaans Verower Harte”, de naam van de tournee zegt het al: deze rap, rock en pop giganten komen ons verleiden met hun Afrikaanstalige alternatieve muziek. Jack Parow introduceerde tegelijk met Die Antwoord popmuziek in het Afrikaans in Nederland. Dat dit succesvol werd opgepikt, hoeven we niet meer te vertellen. De bands Van Coke Kartel en Bittereinder zijn in eigen land super succesvol. Zij bewijzen dat het hedendaags repertoir van populaire muziek in Zuid-Afrika breed is. 13-06 Melkweg, Amsterdam, 14-06 Metropool, Hengelo, 15-06 Spot, Middelburg, 16-06 Churchillplein, Rotterdam, 20-06 Paard van Troje, Den Haag, 21-06 Victorie, Alkmaar, 22-06 Underground, Lelystad.
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Festival voor het Afrikaans 2013
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kwame Dawes (Ghana) op 44e Poetry International Festival Rotterdam
Kwame Dawes (Ghana, 1962) groeide op in Jamaica en is daar nog altijd artistiek leider van het Calabash Literature Festival. Hij woont in de Verenigde Staten waar hij literatuur doceert. In zijn gedichten en essays verbindt hij de kolonisatiegeschiedenis en de geschiedenis van Afrika met zijn grote liefde voor reggae en zijn betrokkenheid bij actuele drama’s zoals de gevolgen van de aardbeving op Haïti. Dawes schreef poëzie als journalistieke reportages, o.a. over AIDS op Jamaica en Haïti, werk dat werd bekroond met diverse journalistieke prijzen, waaronder een Emmy Award.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Martin Waalboer (Liberia) en Monne Tuinhout (Ethiopië) op FotoFestivalNaarden 2013
Op het FotoFestivalNaarden dit jaar twee bijzondere tentoonstellingen over Afrika. Martin Waalboer (1959, Dordrecht) - A Dream Called Harper. Martin was in anderhalf jaar tijd 3 maanden in Liberia en werkte daar aan A Dream Called Harper, zijn 1e webdocumentaire. Dit stadje ligt op het meest zuidelijke puntje van West Afrika, Cape Palmas. Harper moest de hoofdstad worden van een land, Maryland, gesticht door vrijgemaakte negerslaven uit de VS. Locatie: Stadhuiszolder. Monne Tuinhout (1987) - Terrorist Tourists over het verre zuiden van Ethiopië. Locatie: The Fence
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
Moussokouma - Contemporary Dance from Algeria, Ivory Coast, Mali, Marokko, Senegal, South Africa
On the African continent, women are among the pioneers of contemporary dance. In countries where it is considered a political act to appear on stage, female artists cross through and transgress the old narratives of colonialism. Victims become acting subjects. In the context of a oneweek festival, there will be seven performances accompanied by film screenings, workshops and artist talks. Curated by Alex Moussa Sawadogo
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Rotterdam Unlimited (voorheen zomercarnaval) met Afrikaanse musici
Vanaf 2013 vindt Zomercarnaval plaats onder de vlag van Rotterdam Unlimited. Dit grensverleggende festival dompelt Rotterdam zes dagen lang onder in de nieuwste ontwikkelingen uit de grote stad op het gebied van muziek, dans, letteren, theater en carnaval. Naast Zomercarnaval zijn inmiddels de Zuid-Afrikaanse bands Bittereinder en Skip&Die, de Kaapverdische zanger Nelson Freitas, de Ghanees/Amerikaanse hiphopster Blitz The Ambassador toegevoegd aan de line-up.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Tentoonstelling: Look on the bright side, met o.a. Esther Mahlangu & Adriaan de Villiers (ZA)
Net voor de zomer haalt SANAA met deze kunstenaars de zomer in huis. Wuivende bomen in een groen bos waar de tijd langzaam verstrijkt - de video Entre van Frans van Lent vult op groot beeld de ruimte in SANAA. Andrea Freckmann's kleurrijke schilderijen zijn een bizar spel met de ruimte waar mensen en objecten samen in wonen. De heldere geometrische vormen van Esther Mahlangu (ZA) brengen de frisse beeldtaal van Ndebele binnen. De sculpturen van Adriaan de Villiers (ZA) zijn verwaaide bomen gestold in aardewerk die nu bij SANAA de etalage vullen.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Uitreiking Van Riebeeck-penning 2013 aan Stef Bos
Zaterdag 15 Juni 2013 11:30
Na o.a. Gerrit Komrij en Adriaan van Dis ontvangt Stef Bos de Van Riebeeck-penning. Stef Bos krijgt de Van Riebeeck-penning wegens 'zijn langdurige bijdrage aan de culturele en taalkundige betrekkingen tussen Nederland en Zuid-Afrika', zoals in de bijbehorende oorkonde zal komen te staan. Het NZAV-bestuur denkt daarbij onder meer aan zijn jarenlange samenwerking met Zuid-Afrikaanse artiesten en kunstenaars, en meer recentelijk aan het Afrikaanstalige album “Kloofstraat”.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.