Agenda 22 - 28 Augustus 2021
Zondag 22 Augustus
This is Not a Burial, It's a Resurrection
Mantoa, een oude vrouw uit Lesotho, vindt dat haar tijd is gekomen en bereidt zich voor op de dood. Als ze echter te horen krijgt dat er plannen bestaan om haar hele woongebied onder water te zetten voor de aanleg van een stuwmeer, komt ze in verzet – met alle levenskracht die ze nog in zich heeft. In This is Not a Burial, It's a Resurrection vertelt de Lesothaanse regisseur Lemohang Jeremiah Mosese dit verhaal. Hij weet waarover hij spreekt; het dorp en dus ook het huis van zijn grootmoeder staat op het punt van de aardbodem weggevaagd te worden door het water. Lesotho heeft dankzij de bergen water in overvloed, in tegenstelling tot Zuid-Afrika, het land dat Lesotho aan alle kanten omsluit. In het zg. Highlands Water Project is afgesproken dat Lesotho jaarlijks miljoenen kubieke meter water naar Zuid-Afrika transporteert. De infrastructuur die daarvoor nodig is, kanalen, dammen,stuwmeren, enz., heeft een zware tol geëist. Niet alleen is het project funest voor natuur en milieu, ook heeft het vele sociale structuren totaal ontwricht. Is deze film dan een protest tegen vooruitgang? Mosese: "Persoonlijk ben ik niet voor of tegen vooruitgang. Ik ben meer geïnteresseerd in de psychologische, spirituele en sociale aspecten die ermee samenhangen." Vanuit een wijder perspectief is het een verhaal over de onverschilligheid van tijd en natuur – de cyclus van oud en nieuw, geboorte en dood gaat altijd door. "Door de ogen van Mantoa zien we dat ons veel duisters te wachten staat, maar uiteindelijk is het een film over de veerkracht van de menselijke geest."
World Cinema Amsterdam: de 11e editie met een focus op cinema uit Afrika
De komende zomer - van 19 t/m 28 augustus - staat de 11e editie van WCA op het programma. In Rialto, De Balie én Rialto VU, met de beste films uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. Met Africadelic Première: Eyimofe (This is My Desire). De debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri. De Afrikaanse cinema heeft een verrassend grote diversiteit aan thema’s. Dit laten wij zien tijdens het focusprogramma Actual Africa. Hoe verschillend alle films uit het festival ook zijn, een aantal thema's keert opvallend vaak terug, zoals de zoektocht naar een beter bestaan elders. Tijdens het festival zijn meerdere makers te gast voor live Q&A’s, waaronder de Belgisch-Congolese artiest en filmmaker Baloji.
Eyimofe (This Is My Desire) - Nigeria
Zondag 22 Augustus 2021 16:30
Op zondag 22 augustus host World Cinema Amsterdam x Africadelic in LantarenVenster een vertoning van de veelgeprezen Nigeriaanse film Eyimofe (This is My Desire, 2020). Dit drama, dat vorig jaar op Berlinale te zien was, portretteert het moderne leven in Lagos, de hoofdstad van Nigeria, door de ogen van twee inwoners die vergaande plannen hebben om de stad en het land te verlaten. Ook hebben we twee voorfilms voor jullie deze dag: de Gambiaanse ultra-short Help! (2020) en Ndanka Ndanka (2020), een nieuwe muziekvideo van het Gambiaans/Senegalees/Nederlandse collectief Dandana met de Nigeriaanse albino Rastaman Simon Chedoke Uletu in de hoofdrol. De films worden ingeleid door Christopher Tijan Smith, de Gambiaanse acteur en scenarioschrijver van Help! die asiel heeft aangevraagd in Nederland en momenteel in een AZC in Assen verblijft. Eyimofe is de debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri.
Aloe Vera - Peter Sedufia (Ghana)
Zondag 22 Augustus 2021 19:00
Op zondag 22 augustus host World Cinema Amsterdam x Africadelic in LantarenVenster een vertoning van Aloe Vera (2020), de nieuwe, veelgeprezen film van de Ghanese regisseur Peter Sedufia (Keteke). Ook is er een voorfilm, de Ghanese komedie The Fisherman (2018). De films wordt ingeleid door Ama van Dantzig, bestuurslid bij Africadelic en medeoprichter van Dr. Monk, een sociale onderneming met vestigingen in zowel Amsterdam als Accra. Wat was er eerder: de kip of het ei? In een ooit vredig dorp in Ghana is de discussie zo uit de hand gelopen, dat de dorpelingen besloten een permanente grens in het dorp aan te brengen; zij die tot het ‘kip-kamp’ behoren, wonen in het blauwe deel, de ‘ei-aanhangers’ in het gele en die grens mag nooit meer gepasseerd worden. Te midden van al deze perikelen worden de jonge Aloewin en Veralin verliefd op elkaar. Er is echter een groot probleem: hij woont in het blauwe deel, zij in het gele. Het verlangen samen te zijn is echter zo groot dat ze besluiten elkaar in het geheim buiten de grenzen van het dorp te ontmoeten. Als hun ouders, ook nog eens de leiders van beide kampen, dat ontdekken, zijn de rapen gaar. Ze moeten een manier vinden om de twee gemeenschappen bij elkaar te brengen. Kunnen de vijandige groepen één worden door de liefde tussen de twee? De Ghanese regisseur Peter Sedufia geeft in deze door hemzelf geschreven romantische film een originele wending aan het aloude verhaal van Romeo en Julia, met daarin een kritiek op het tribalisme in zijn land. Aloe Vera werd in 2019 opgenomen in Dabala, in de Voltaregio in Ghana, en ging in 2020 in première in Accra.
Maandag 23 Augustus
This is Not a Burial, It's a Resurrection
Mantoa, een oude vrouw uit Lesotho, vindt dat haar tijd is gekomen en bereidt zich voor op de dood. Als ze echter te horen krijgt dat er plannen bestaan om haar hele woongebied onder water te zetten voor de aanleg van een stuwmeer, komt ze in verzet – met alle levenskracht die ze nog in zich heeft. In This is Not a Burial, It's a Resurrection vertelt de Lesothaanse regisseur Lemohang Jeremiah Mosese dit verhaal. Hij weet waarover hij spreekt; het dorp en dus ook het huis van zijn grootmoeder staat op het punt van de aardbodem weggevaagd te worden door het water. Lesotho heeft dankzij de bergen water in overvloed, in tegenstelling tot Zuid-Afrika, het land dat Lesotho aan alle kanten omsluit. In het zg. Highlands Water Project is afgesproken dat Lesotho jaarlijks miljoenen kubieke meter water naar Zuid-Afrika transporteert. De infrastructuur die daarvoor nodig is, kanalen, dammen,stuwmeren, enz., heeft een zware tol geëist. Niet alleen is het project funest voor natuur en milieu, ook heeft het vele sociale structuren totaal ontwricht. Is deze film dan een protest tegen vooruitgang? Mosese: "Persoonlijk ben ik niet voor of tegen vooruitgang. Ik ben meer geïnteresseerd in de psychologische, spirituele en sociale aspecten die ermee samenhangen." Vanuit een wijder perspectief is het een verhaal over de onverschilligheid van tijd en natuur – de cyclus van oud en nieuw, geboorte en dood gaat altijd door. "Door de ogen van Mantoa zien we dat ons veel duisters te wachten staat, maar uiteindelijk is het een film over de veerkracht van de menselijke geest."
World Cinema Amsterdam: de 11e editie met een focus op cinema uit Afrika
De komende zomer - van 19 t/m 28 augustus - staat de 11e editie van WCA op het programma. In Rialto, De Balie én Rialto VU, met de beste films uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. Met Africadelic Première: Eyimofe (This is My Desire). De debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri. De Afrikaanse cinema heeft een verrassend grote diversiteit aan thema’s. Dit laten wij zien tijdens het focusprogramma Actual Africa. Hoe verschillend alle films uit het festival ook zijn, een aantal thema's keert opvallend vaak terug, zoals de zoektocht naar een beter bestaan elders. Tijdens het festival zijn meerdere makers te gast voor live Q&A’s, waaronder de Belgisch-Congolese artiest en filmmaker Baloji.
Dinsdag 24 Augustus
This is Not a Burial, It's a Resurrection
Mantoa, een oude vrouw uit Lesotho, vindt dat haar tijd is gekomen en bereidt zich voor op de dood. Als ze echter te horen krijgt dat er plannen bestaan om haar hele woongebied onder water te zetten voor de aanleg van een stuwmeer, komt ze in verzet – met alle levenskracht die ze nog in zich heeft. In This is Not a Burial, It's a Resurrection vertelt de Lesothaanse regisseur Lemohang Jeremiah Mosese dit verhaal. Hij weet waarover hij spreekt; het dorp en dus ook het huis van zijn grootmoeder staat op het punt van de aardbodem weggevaagd te worden door het water. Lesotho heeft dankzij de bergen water in overvloed, in tegenstelling tot Zuid-Afrika, het land dat Lesotho aan alle kanten omsluit. In het zg. Highlands Water Project is afgesproken dat Lesotho jaarlijks miljoenen kubieke meter water naar Zuid-Afrika transporteert. De infrastructuur die daarvoor nodig is, kanalen, dammen,stuwmeren, enz., heeft een zware tol geëist. Niet alleen is het project funest voor natuur en milieu, ook heeft het vele sociale structuren totaal ontwricht. Is deze film dan een protest tegen vooruitgang? Mosese: "Persoonlijk ben ik niet voor of tegen vooruitgang. Ik ben meer geïnteresseerd in de psychologische, spirituele en sociale aspecten die ermee samenhangen." Vanuit een wijder perspectief is het een verhaal over de onverschilligheid van tijd en natuur – de cyclus van oud en nieuw, geboorte en dood gaat altijd door. "Door de ogen van Mantoa zien we dat ons veel duisters te wachten staat, maar uiteindelijk is het een film over de veerkracht van de menselijke geest."
World Cinema Amsterdam: de 11e editie met een focus op cinema uit Afrika
De komende zomer - van 19 t/m 28 augustus - staat de 11e editie van WCA op het programma. In Rialto, De Balie én Rialto VU, met de beste films uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. Met Africadelic Première: Eyimofe (This is My Desire). De debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri. De Afrikaanse cinema heeft een verrassend grote diversiteit aan thema’s. Dit laten wij zien tijdens het focusprogramma Actual Africa. Hoe verschillend alle films uit het festival ook zijn, een aantal thema's keert opvallend vaak terug, zoals de zoektocht naar een beter bestaan elders. Tijdens het festival zijn meerdere makers te gast voor live Q&A’s, waaronder de Belgisch-Congolese artiest en filmmaker Baloji.
Woensdag 25 Augustus
This is Not a Burial, It's a Resurrection
Mantoa, een oude vrouw uit Lesotho, vindt dat haar tijd is gekomen en bereidt zich voor op de dood. Als ze echter te horen krijgt dat er plannen bestaan om haar hele woongebied onder water te zetten voor de aanleg van een stuwmeer, komt ze in verzet – met alle levenskracht die ze nog in zich heeft. In This is Not a Burial, It's a Resurrection vertelt de Lesothaanse regisseur Lemohang Jeremiah Mosese dit verhaal. Hij weet waarover hij spreekt; het dorp en dus ook het huis van zijn grootmoeder staat op het punt van de aardbodem weggevaagd te worden door het water. Lesotho heeft dankzij de bergen water in overvloed, in tegenstelling tot Zuid-Afrika, het land dat Lesotho aan alle kanten omsluit. In het zg. Highlands Water Project is afgesproken dat Lesotho jaarlijks miljoenen kubieke meter water naar Zuid-Afrika transporteert. De infrastructuur die daarvoor nodig is, kanalen, dammen,stuwmeren, enz., heeft een zware tol geëist. Niet alleen is het project funest voor natuur en milieu, ook heeft het vele sociale structuren totaal ontwricht. Is deze film dan een protest tegen vooruitgang? Mosese: "Persoonlijk ben ik niet voor of tegen vooruitgang. Ik ben meer geïnteresseerd in de psychologische, spirituele en sociale aspecten die ermee samenhangen." Vanuit een wijder perspectief is het een verhaal over de onverschilligheid van tijd en natuur – de cyclus van oud en nieuw, geboorte en dood gaat altijd door. "Door de ogen van Mantoa zien we dat ons veel duisters te wachten staat, maar uiteindelijk is het een film over de veerkracht van de menselijke geest."
World Cinema Amsterdam: de 11e editie met een focus op cinema uit Afrika
De komende zomer - van 19 t/m 28 augustus - staat de 11e editie van WCA op het programma. In Rialto, De Balie én Rialto VU, met de beste films uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. Met Africadelic Première: Eyimofe (This is My Desire). De debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri. De Afrikaanse cinema heeft een verrassend grote diversiteit aan thema’s. Dit laten wij zien tijdens het focusprogramma Actual Africa. Hoe verschillend alle films uit het festival ook zijn, een aantal thema's keert opvallend vaak terug, zoals de zoektocht naar een beter bestaan elders. Tijdens het festival zijn meerdere makers te gast voor live Q&A’s, waaronder de Belgisch-Congolese artiest en filmmaker Baloji.
Donderdag 26 Augustus
This is Not a Burial, It's a Resurrection
Mantoa, een oude vrouw uit Lesotho, vindt dat haar tijd is gekomen en bereidt zich voor op de dood. Als ze echter te horen krijgt dat er plannen bestaan om haar hele woongebied onder water te zetten voor de aanleg van een stuwmeer, komt ze in verzet – met alle levenskracht die ze nog in zich heeft. In This is Not a Burial, It's a Resurrection vertelt de Lesothaanse regisseur Lemohang Jeremiah Mosese dit verhaal. Hij weet waarover hij spreekt; het dorp en dus ook het huis van zijn grootmoeder staat op het punt van de aardbodem weggevaagd te worden door het water. Lesotho heeft dankzij de bergen water in overvloed, in tegenstelling tot Zuid-Afrika, het land dat Lesotho aan alle kanten omsluit. In het zg. Highlands Water Project is afgesproken dat Lesotho jaarlijks miljoenen kubieke meter water naar Zuid-Afrika transporteert. De infrastructuur die daarvoor nodig is, kanalen, dammen,stuwmeren, enz., heeft een zware tol geëist. Niet alleen is het project funest voor natuur en milieu, ook heeft het vele sociale structuren totaal ontwricht. Is deze film dan een protest tegen vooruitgang? Mosese: "Persoonlijk ben ik niet voor of tegen vooruitgang. Ik ben meer geïnteresseerd in de psychologische, spirituele en sociale aspecten die ermee samenhangen." Vanuit een wijder perspectief is het een verhaal over de onverschilligheid van tijd en natuur – de cyclus van oud en nieuw, geboorte en dood gaat altijd door. "Door de ogen van Mantoa zien we dat ons veel duisters te wachten staat, maar uiteindelijk is het een film over de veerkracht van de menselijke geest."
World Cinema Amsterdam: de 11e editie met een focus op cinema uit Afrika
De komende zomer - van 19 t/m 28 augustus - staat de 11e editie van WCA op het programma. In Rialto, De Balie én Rialto VU, met de beste films uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. Met Africadelic Première: Eyimofe (This is My Desire). De debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri. De Afrikaanse cinema heeft een verrassend grote diversiteit aan thema’s. Dit laten wij zien tijdens het focusprogramma Actual Africa. Hoe verschillend alle films uit het festival ook zijn, een aantal thema's keert opvallend vaak terug, zoals de zoektocht naar een beter bestaan elders. Tijdens het festival zijn meerdere makers te gast voor live Q&A’s, waaronder de Belgisch-Congolese artiest en filmmaker Baloji.
Elder's Corner (2020) - Presented by Africadelic
Donderdag 26 Augustus 2021 20:30
Short: No Archive Can Restore You / Intro: Coco Olakunle. Na de uitverkochte première in juli, bieden we samen met Africadelic nog een keer de kans om de historische muziekdocumentaire Elder's Corner op groot scherm te zien, een film over het leven en werk van pionerende muzikanten in Nigeria. Wanneer Siji Awoyinka, een jonge Brits-Nigeriaanse muziekfan, de schokkende ontdekking doet dat veel Nigeriaanse muziekiconen geen kopieën van hun eigen opnames bezitten, keert hij terug naar Lagos om ze opnieuw op te nemen. Deze film beschrijft de muziek - van juju tot Afrobeat en alles daartussenin - en de parallellen met de sociaal-politieke evolutie van Nigeria vanaf de koloniale jaren vijftig tot de nationalistische beweging en onafhankelijkheid in de jaren zestig. Zeldzaam archiefmateriaal kleurt deze tour vol optredens door de geschiedenis van de nationale muziek van Nigeria.
Vrijdag 27 Augustus
This is Not a Burial, It's a Resurrection
Mantoa, een oude vrouw uit Lesotho, vindt dat haar tijd is gekomen en bereidt zich voor op de dood. Als ze echter te horen krijgt dat er plannen bestaan om haar hele woongebied onder water te zetten voor de aanleg van een stuwmeer, komt ze in verzet – met alle levenskracht die ze nog in zich heeft. In This is Not a Burial, It's a Resurrection vertelt de Lesothaanse regisseur Lemohang Jeremiah Mosese dit verhaal. Hij weet waarover hij spreekt; het dorp en dus ook het huis van zijn grootmoeder staat op het punt van de aardbodem weggevaagd te worden door het water. Lesotho heeft dankzij de bergen water in overvloed, in tegenstelling tot Zuid-Afrika, het land dat Lesotho aan alle kanten omsluit. In het zg. Highlands Water Project is afgesproken dat Lesotho jaarlijks miljoenen kubieke meter water naar Zuid-Afrika transporteert. De infrastructuur die daarvoor nodig is, kanalen, dammen,stuwmeren, enz., heeft een zware tol geëist. Niet alleen is het project funest voor natuur en milieu, ook heeft het vele sociale structuren totaal ontwricht. Is deze film dan een protest tegen vooruitgang? Mosese: "Persoonlijk ben ik niet voor of tegen vooruitgang. Ik ben meer geïnteresseerd in de psychologische, spirituele en sociale aspecten die ermee samenhangen." Vanuit een wijder perspectief is het een verhaal over de onverschilligheid van tijd en natuur – de cyclus van oud en nieuw, geboorte en dood gaat altijd door. "Door de ogen van Mantoa zien we dat ons veel duisters te wachten staat, maar uiteindelijk is het een film over de veerkracht van de menselijke geest."
World Cinema Amsterdam: de 11e editie met een focus op cinema uit Afrika
De komende zomer - van 19 t/m 28 augustus - staat de 11e editie van WCA op het programma. In Rialto, De Balie én Rialto VU, met de beste films uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. Met Africadelic Première: Eyimofe (This is My Desire). De debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri. De Afrikaanse cinema heeft een verrassend grote diversiteit aan thema’s. Dit laten wij zien tijdens het focusprogramma Actual Africa. Hoe verschillend alle films uit het festival ook zijn, een aantal thema's keert opvallend vaak terug, zoals de zoektocht naar een beter bestaan elders. Tijdens het festival zijn meerdere makers te gast voor live Q&A’s, waaronder de Belgisch-Congolese artiest en filmmaker Baloji.
Zaterdag 28 Augustus
This is Not a Burial, It's a Resurrection
Mantoa, een oude vrouw uit Lesotho, vindt dat haar tijd is gekomen en bereidt zich voor op de dood. Als ze echter te horen krijgt dat er plannen bestaan om haar hele woongebied onder water te zetten voor de aanleg van een stuwmeer, komt ze in verzet – met alle levenskracht die ze nog in zich heeft. In This is Not a Burial, It's a Resurrection vertelt de Lesothaanse regisseur Lemohang Jeremiah Mosese dit verhaal. Hij weet waarover hij spreekt; het dorp en dus ook het huis van zijn grootmoeder staat op het punt van de aardbodem weggevaagd te worden door het water. Lesotho heeft dankzij de bergen water in overvloed, in tegenstelling tot Zuid-Afrika, het land dat Lesotho aan alle kanten omsluit. In het zg. Highlands Water Project is afgesproken dat Lesotho jaarlijks miljoenen kubieke meter water naar Zuid-Afrika transporteert. De infrastructuur die daarvoor nodig is, kanalen, dammen,stuwmeren, enz., heeft een zware tol geëist. Niet alleen is het project funest voor natuur en milieu, ook heeft het vele sociale structuren totaal ontwricht. Is deze film dan een protest tegen vooruitgang? Mosese: "Persoonlijk ben ik niet voor of tegen vooruitgang. Ik ben meer geïnteresseerd in de psychologische, spirituele en sociale aspecten die ermee samenhangen." Vanuit een wijder perspectief is het een verhaal over de onverschilligheid van tijd en natuur – de cyclus van oud en nieuw, geboorte en dood gaat altijd door. "Door de ogen van Mantoa zien we dat ons veel duisters te wachten staat, maar uiteindelijk is het een film over de veerkracht van de menselijke geest."
World Cinema Amsterdam: de 11e editie met een focus op cinema uit Afrika
De komende zomer - van 19 t/m 28 augustus - staat de 11e editie van WCA op het programma. In Rialto, De Balie én Rialto VU, met de beste films uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. Met Africadelic Première: Eyimofe (This is My Desire). De debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri. De Afrikaanse cinema heeft een verrassend grote diversiteit aan thema’s. Dit laten wij zien tijdens het focusprogramma Actual Africa. Hoe verschillend alle films uit het festival ook zijn, een aantal thema's keert opvallend vaak terug, zoals de zoektocht naar een beter bestaan elders. Tijdens het festival zijn meerdere makers te gast voor live Q&A’s, waaronder de Belgisch-Congolese artiest en filmmaker Baloji.