Agenda 17 - 23 November 2024
Zondag 17 November
Beau travail (re-release)
Onderhuidse spanningen, zweterige spierbonken en de oneindige zoutvlaktes van Djibouti. Temidden van de hitte van Djibouti heeft adjudant Galoup zijn draai gevonden. De Franse militair is dolgelukkig bij het vreemdelingenleger. Tot zich op een dag een nieuwe soldaat aanmeldt die sterker, beter en knapper is.
In diverse filmtheaters in Nederland.
Black Butterflies
Dat mensen moeten vluchten omdat de klimaatcrisis gebieden onleefbaar maakt, wordt nog onvoldoende beseft. Het gevolg is dat klimaatvluchtelingen in de meeste landen geen vluchtelingenstatus kunnen krijgen. Black Butterflies is een oproep om dat te veranderen. De animatiefilm voert drie vrouwen op die door klimaatverandering op de vlucht slaan. De Keniaanse Tanit trekt met haar kinderen van de gortdroge, onleefbaar geworden streek Turkana naar Nairobi. De Indiase Shaila verlaat het door de stijging van de zeespiegel bijna verdwenen eilandje Ghoramara om te gaan werken als huishoudster in Dubai. En Valeria vliegt met haar kinderen naar Parijs, nadat een orkaan het leven op het Franse Saint-Martin ontwricht heeft. De vrouwen hopen op een beter leven, maar stuiten in hun nieuwe omgeving op bureaucratie en (seksuele) uitbuiting.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Dahomey
In 1892 werden honderden kunstvoorwerpen uit het West-Afrikaanse koninkrijk Dahomey door Franse koloniale troepen geplunderd en meegenomen naar het ‘moederland’. In 2021 zijn 26 van die ontheemde koninklijke artefacten teruggegeven aan de republiek Benin, dat het gebied van het toenmalige Dahomey omvat. Het is een sleutelmoment in de getroebleerde tijdslijn van het postkolonialisme. Met deze hybride documentaire bouwt de Frans-Senegalese Mati Diop – die met deze film de Gouden Beer won – op fantasierijke wijze een brug tussen verleden, heden en toekomst. De minutieuze transportatie van het houten standbeeld van koning Gezo wordt zwijgend vastgelegd, maar de filmmaker geeft ook een stem aan de voormalig heerser, die in een poëtische en betoverende voice-over reflecteert op zijn terugtocht.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Ernest Cole: Lost and Found
Met zijn ontluisterende boek House of Bondage liet fotograaf Ernest Cole eind jaren zestig van binnenuit zien wat de apartheid betekende voor zwarte Zuid-Afrikanen als hijzelf. De wereld was geschokt. In de jaren tachtig raakte Cole in de vergetelheid, mede doordat zijn negatieven verloren leken te zijn gegaan. In 2017 is een groot deel teruggevonden. Door de lens van de in armoede gestorven Cole kijkt regisseur Raoul Peck (I Am Not Your Negro) terug op diens werk en leven. De voice-over is gebaseerd op teksten van Cole, de hoofdrol is voor zijn fenomenale foto’s.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Everything Will Be Alright
Samrawit was pas acht toen ze besloot om in haar eentje te vluchten uit Eritrea. Ze liet haar ouders, broertjes en zusjes achter en vertrok. Helemaal alleen. Onderweg twijfelde ze vaak of ze het juiste had gedaan. Moest ze terug naar huis of juist doorgaan? Wat moest ze zonder haar moeder? En was ze wel veilig? Om te kunnen laten zien wat ze heeft meegemaakt, gaat Samrawit in Nederland op zoek naar plekken die lijken op locaties uit haar verleden, en laat daar haar tienjarige zusje Muqat momenten uit haar vluchtverhaal naspelen.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Goodbye Julia
Ooit was ze zangeres, Mona, een vrouw uit de gegoede middenklasse van de Soedanese hoofdstad Khartoem, maar ter wille van haar diepgelovige man Akram is ze daarmee gestopt. Achter het stuur, alleen in de auto, zingt ze echter nog volop. Een onvoorzichtigheid tijdens het rijden zet een hele reeks gebeurtenissen in gang die eindigt met het neerschieten van een man door Akram. Die man behoorde tot de in het noorden zwaar achtergestelde christelijke minderheid. Mona voelt zich heel schuldig en probeert haar geweten te sussen door diens vrouw Julia als nieuwe huishoudster in huis te nemen, samen met haar zoon. Maar verder zwijgt Mona over wat er gebeurd is. Hoe lang gaat dat goed?
Te zien op Africadelic op 30 mei. In première op 18 juli in diverse filmtheaters in Nederland.
Machine Boys
The young men driving okada motorbikes offer an alternative taxi service in the Nigerian capital Lagos. They weave at top speed with their passengers on the back through the often congested and poorly maintained streets of the most densely populated city on the African continent. The Nigerian government banned okadas in 2020, and hundreds of them have been confiscated. The work itself is dangerous, too: they are often involved in accidents, and are sometimes deliberately run off the road. In Machine Boys, several okada riders talk about why they continue anyway. The main reason is that it pays well—one rider explains that it enabled him to fund his studies. It remains a lucrative business model, even including the bribes they have to pay the police to continue driving.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Oryza: Healing Ground
It’s no coincidence that this sculptural installation is reminiscent of a quilt. Enslaved people and their descendants used quilting to share stories that connect the history of their ancestors with the land they were separated from. This cultural expression is reinterpreted in the form of a structure of brass, wood, and textiles that acts as a living archive. Through a custom-built AI system centered on Black histories, the installation generates audiovisual motifs that evoke Black land stewards’ evolving relationship with the soil. Starting with the West African cultivation of rice, the knowledge of which was carried and disseminated by enslaved farmers, Oryza: Healing Ground follows the trail of Black history to unearth a variety of nearly forgotten stories. The result is a multifaceted picture of Black land stewardship that is currently undergoing a revival in the “Black to the Land” movement—despite the systematic undermining of African American farmers by the US Department of Agriculture.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Pop-up Expo 'Casa di Cabral'
Op 12 september zou de revolutionaire vrijheidsstrijder Amílcar Cabral (12 september 1924 – 20 januari, 1973) uit Kaapverdië en Guinee Bissau 100 jaar oud zijn geworden. Een bijzonder moment wat gevierd moet worden. Stap binnen in de wereld van Amilcar Cabral ‘Casa di Cabral’, een unieke tentoonstelling die je meeneemt in de onderbelichte geschiedenis van de bevrijdingsbeweging voor Kaapverdië en Guinee-Bissau. Van 13 september tot 13 december 2024 kun je in het HipHopHuis in Rotterdam de fascinerende visie van Amilcar Cabral op nationale bevrijding en culturele identiteit ontdekken.
Amílcar Lopes Cabral was een landbouwkundig ingenieur, schrijver en politicus. Hij leidde de bevrijdingsbewegingen in Guinee-Bissau en op de Kaapverdische eilanden, de PAIGC. Hij bracht niet alleen een revolutionaire geest en strijd met zich mee, maar ook een diep begrip van de kracht van cultuur. Wat weet jij van deze strijd?
Curator Tania Christina Monteiro maakte in samenwerking met The Black Archives, een pop-up expositie waarin we duiken in het bijzondere verhaal van Cabral. De familie van Tania woont in het huis waar Cabral een deel van zijn jeugd doorbracht. Stap in de symbolische woning van Cabral en ontdek via artistieke foto's, video's, kunst en uniek archiefmateriaal dit bijzondere verhaal..
Soundtrack to a Coup d’Etat
After acclaimed essays such as dial H-I-S-T-O-R-Y (1997) and Double Take (2009), Johan Grimonprez now unravels the decolonization of the Congo. He succinctly sets out the international context of the Cold War, the American civil rights movement and the Non-Aligned Movement in the UN, before zooming in on the murder of Congo’s first democratically elected leader, Patrice Lumumba, in 1961 and the direct involvement of the Belgian and US governments, which feared losing their grip on Congolese uranium. Grimonprez spices this pressure cooker of colonialism, capitalism and racism with jazz. “Jazz ambassador” Louis Armstrong was sent to Congo by the US as a smokescreen for overthrowing Lumumba’s government, while musicians such as Abbey Lincoln and Max Roach crashed the UN Security Council to protest Lumumba’s murder.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Sudan, Remember Us
The streets are empty. A plastic bag swirls in the air. A single bird lands in the dust. The silence is broken by a fighter plane firing a missile. Cell phone footage shows heavily armed soldiers unleashing their machine guns. It is April 2023, and we closely follow a few young people to witness how the war in Sudan is destroying a whole generation like them. Director Hind Meddeb first visited the capital Khartoum in 2019. There she met the young artists and activists Shajane, Muzamil, Maha, Rufaida, Hamza and Eros. Back then they were in a much more optimistic frame of mind. The dictatorial regime had just been deposed and they were fighting for freedom and democracy with strikes and extended sit-ins.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Battle for Laikipia
In de Keniaanse regio Laikipia kunnen toeristen wilde dieren als giraffen en zebra’s van dichtbij bekijken. Maar buiten hun zicht wordt een herder met zijn kudde op intimiderende toon gesommeerd het reservaat te verlaten. Zo begint dit genuanceerde verhaal over klimaatverandering en de koloniale erfenis. Sluimerende conflicten tussen herders en grootgrondbezitters lopen door de aanhoudende droogte steeds verder uit de hand. Verkiezingen gooien olie op het vuur.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Nights Still Smell of Gunpowder
Thirty-two years after the end of Mozambique’s civil war, in which a million people died, the smell of terror still hangs in the air. As a child, Inadelso Cossa was shielded from the cruel reality. Now he visits the village of his youth with his sound recordist Moises in a sensory search for the ghosts of the past. Conversations with villagers—including his grandmother, who has dementia, and a former rebel, who drinks to forget—are punctuated by shots of family photos strewn among the leaves or an empty chair against the same background.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Shadow Scholars
The Shadow Scholars follows Patricia Kingori, the youngest female black professor in the 925-year history of the University of Oxford. After hearing about a worldwide network of well-educated Kenyans who write essays for Western undergraduates and doctoral students, she travels to Nairobi to find these behind-the-scenes academic writers.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
didy
Een bedachtzaam en gevoelig portret van Didy, de moeder van filmmaker Gaël Kamilindi, die overleed toen hij vijf jaar oud was. Kamilindi gaat op zoek naar haar geschiedenis door vanuit Zwitserland, waar hij opgroeide, terug te reizen naar hun moederland Rwanda. Met de herinneringen van Didy’s drie zussen en anderen die haar goed kenden, bouwt hij een beeld op van een sterke, onbevreesde en onafhankelijke vrouw. Tegelijk gaat de film over de gewelddadige historie van Rwanda, waar de Tutsi’s zuchtten onder de haat van het Hutu-extremisme, die op verschillende momenten gruwelijk tot uitbarsting kwam.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Rising up at night
Van Vrijdag 15 November 2024 - 08:00
t/m Zaterdag 23 November 2024 - 17:00
In late 2022 the Congo River flooded, inundating much of the Congolese capital Kinshasa, home to 17 million people. The flooding means many of them have no access to electricity, and Christmas is approaching. Short night-time segments follow various inhabitants of this metropolis as they attempt to restart their lives. Despite the often hopeless situations in which they find themselves—one family lives in a living room filled waist high with water—people still manage to connect with each other.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Shared History of the World - First Noble
Van Zaterdag 16 November 2024 - 08:00
t/m Woensdag 15 Januari 2025 - 17:00
In het Afrofuturisme komen kunst, technologie, mythologie en sci-fi samen. Benieuwd hoe dat eruitziet? Kom naar de tentoonstelling op OBA Oosterdok. Meer dan 30 kunstenaars uit binnen- en buitenland delen hun unieke kijk op mythologie, folklore, spiritualiteit én science fiction. Daarbij laten ze zich inspireren door Afrikaanse en Caribische mythen en legendes. Laat je verrassen door sculpturen, schilderijen, fotografie, multimediale- en video-installaties, spoken word, digitale kunst, graphic novels en nog veel meer. Een bijzondere tentoonstelling voor jong en oud, voor liefhebbers van sci-fi, fantasy én van Afrikaanse en Caribische geschiedenis.
Kwasi en Yaw & Kanga
Zondag 17 November 2024 15:00 - 17:00
Stichting Eternity Percussion presenteert de meeslepende voorstelling "Kwasi en Yaw," waarin Afrikaanse en Afro-Caribische percussie en spiritualiteit samenkomen om een diepgaand verhaal over voorouderlijke kracht en identiteit te vertellen. De voorstelling, geregisseerd door Tati Wirahadiraksa, neemt het publiek mee op een emotionele reis door het verleden en heden.
DJAM!
Zondag 17 November 2024 16:15
DJAM! is het muzikale monsterverbond tussen twee meestergitaristen: Joep Pelt en Bounaly Traoré. Als tiener trok Joep naar zijn muzikale helden in Mississippi en realiseerde muziekprojecten in Mali, Zuid-Afrika en Ethiopië. Met zijn eclectische gitaarspel slaat Joep moeiteloos bruggen tussen diverse muzikale werelden. Bounaly, het grootste gitaartalent van Noord-Mali, vermengt hypnotische klanken van de Sahel met opzwepende ritmes van de hoofdstad Bamako. Drummer Randell Sambo en bassist Kyan Sambo brengen moderne soul/ funk-invloeden en Caribische ritmes. Het resultaat? Een avontuurlijke muzikale mix waarbij stilzitten geen optie is!
Maandag 18 November
Beau travail (re-release)
Onderhuidse spanningen, zweterige spierbonken en de oneindige zoutvlaktes van Djibouti. Temidden van de hitte van Djibouti heeft adjudant Galoup zijn draai gevonden. De Franse militair is dolgelukkig bij het vreemdelingenleger. Tot zich op een dag een nieuwe soldaat aanmeldt die sterker, beter en knapper is.
In diverse filmtheaters in Nederland.
Black Butterflies
Dat mensen moeten vluchten omdat de klimaatcrisis gebieden onleefbaar maakt, wordt nog onvoldoende beseft. Het gevolg is dat klimaatvluchtelingen in de meeste landen geen vluchtelingenstatus kunnen krijgen. Black Butterflies is een oproep om dat te veranderen. De animatiefilm voert drie vrouwen op die door klimaatverandering op de vlucht slaan. De Keniaanse Tanit trekt met haar kinderen van de gortdroge, onleefbaar geworden streek Turkana naar Nairobi. De Indiase Shaila verlaat het door de stijging van de zeespiegel bijna verdwenen eilandje Ghoramara om te gaan werken als huishoudster in Dubai. En Valeria vliegt met haar kinderen naar Parijs, nadat een orkaan het leven op het Franse Saint-Martin ontwricht heeft. De vrouwen hopen op een beter leven, maar stuiten in hun nieuwe omgeving op bureaucratie en (seksuele) uitbuiting.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Dahomey
In 1892 werden honderden kunstvoorwerpen uit het West-Afrikaanse koninkrijk Dahomey door Franse koloniale troepen geplunderd en meegenomen naar het ‘moederland’. In 2021 zijn 26 van die ontheemde koninklijke artefacten teruggegeven aan de republiek Benin, dat het gebied van het toenmalige Dahomey omvat. Het is een sleutelmoment in de getroebleerde tijdslijn van het postkolonialisme. Met deze hybride documentaire bouwt de Frans-Senegalese Mati Diop – die met deze film de Gouden Beer won – op fantasierijke wijze een brug tussen verleden, heden en toekomst. De minutieuze transportatie van het houten standbeeld van koning Gezo wordt zwijgend vastgelegd, maar de filmmaker geeft ook een stem aan de voormalig heerser, die in een poëtische en betoverende voice-over reflecteert op zijn terugtocht.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Ernest Cole: Lost and Found
Met zijn ontluisterende boek House of Bondage liet fotograaf Ernest Cole eind jaren zestig van binnenuit zien wat de apartheid betekende voor zwarte Zuid-Afrikanen als hijzelf. De wereld was geschokt. In de jaren tachtig raakte Cole in de vergetelheid, mede doordat zijn negatieven verloren leken te zijn gegaan. In 2017 is een groot deel teruggevonden. Door de lens van de in armoede gestorven Cole kijkt regisseur Raoul Peck (I Am Not Your Negro) terug op diens werk en leven. De voice-over is gebaseerd op teksten van Cole, de hoofdrol is voor zijn fenomenale foto’s.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Everything Will Be Alright
Samrawit was pas acht toen ze besloot om in haar eentje te vluchten uit Eritrea. Ze liet haar ouders, broertjes en zusjes achter en vertrok. Helemaal alleen. Onderweg twijfelde ze vaak of ze het juiste had gedaan. Moest ze terug naar huis of juist doorgaan? Wat moest ze zonder haar moeder? En was ze wel veilig? Om te kunnen laten zien wat ze heeft meegemaakt, gaat Samrawit in Nederland op zoek naar plekken die lijken op locaties uit haar verleden, en laat daar haar tienjarige zusje Muqat momenten uit haar vluchtverhaal naspelen.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Goodbye Julia
Ooit was ze zangeres, Mona, een vrouw uit de gegoede middenklasse van de Soedanese hoofdstad Khartoem, maar ter wille van haar diepgelovige man Akram is ze daarmee gestopt. Achter het stuur, alleen in de auto, zingt ze echter nog volop. Een onvoorzichtigheid tijdens het rijden zet een hele reeks gebeurtenissen in gang die eindigt met het neerschieten van een man door Akram. Die man behoorde tot de in het noorden zwaar achtergestelde christelijke minderheid. Mona voelt zich heel schuldig en probeert haar geweten te sussen door diens vrouw Julia als nieuwe huishoudster in huis te nemen, samen met haar zoon. Maar verder zwijgt Mona over wat er gebeurd is. Hoe lang gaat dat goed?
Te zien op Africadelic op 30 mei. In première op 18 juli in diverse filmtheaters in Nederland.
Machine Boys
The young men driving okada motorbikes offer an alternative taxi service in the Nigerian capital Lagos. They weave at top speed with their passengers on the back through the often congested and poorly maintained streets of the most densely populated city on the African continent. The Nigerian government banned okadas in 2020, and hundreds of them have been confiscated. The work itself is dangerous, too: they are often involved in accidents, and are sometimes deliberately run off the road. In Machine Boys, several okada riders talk about why they continue anyway. The main reason is that it pays well—one rider explains that it enabled him to fund his studies. It remains a lucrative business model, even including the bribes they have to pay the police to continue driving.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Oryza: Healing Ground
It’s no coincidence that this sculptural installation is reminiscent of a quilt. Enslaved people and their descendants used quilting to share stories that connect the history of their ancestors with the land they were separated from. This cultural expression is reinterpreted in the form of a structure of brass, wood, and textiles that acts as a living archive. Through a custom-built AI system centered on Black histories, the installation generates audiovisual motifs that evoke Black land stewards’ evolving relationship with the soil. Starting with the West African cultivation of rice, the knowledge of which was carried and disseminated by enslaved farmers, Oryza: Healing Ground follows the trail of Black history to unearth a variety of nearly forgotten stories. The result is a multifaceted picture of Black land stewardship that is currently undergoing a revival in the “Black to the Land” movement—despite the systematic undermining of African American farmers by the US Department of Agriculture.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Pop-up Expo 'Casa di Cabral'
Op 12 september zou de revolutionaire vrijheidsstrijder Amílcar Cabral (12 september 1924 – 20 januari, 1973) uit Kaapverdië en Guinee Bissau 100 jaar oud zijn geworden. Een bijzonder moment wat gevierd moet worden. Stap binnen in de wereld van Amilcar Cabral ‘Casa di Cabral’, een unieke tentoonstelling die je meeneemt in de onderbelichte geschiedenis van de bevrijdingsbeweging voor Kaapverdië en Guinee-Bissau. Van 13 september tot 13 december 2024 kun je in het HipHopHuis in Rotterdam de fascinerende visie van Amilcar Cabral op nationale bevrijding en culturele identiteit ontdekken.
Amílcar Lopes Cabral was een landbouwkundig ingenieur, schrijver en politicus. Hij leidde de bevrijdingsbewegingen in Guinee-Bissau en op de Kaapverdische eilanden, de PAIGC. Hij bracht niet alleen een revolutionaire geest en strijd met zich mee, maar ook een diep begrip van de kracht van cultuur. Wat weet jij van deze strijd?
Curator Tania Christina Monteiro maakte in samenwerking met The Black Archives, een pop-up expositie waarin we duiken in het bijzondere verhaal van Cabral. De familie van Tania woont in het huis waar Cabral een deel van zijn jeugd doorbracht. Stap in de symbolische woning van Cabral en ontdek via artistieke foto's, video's, kunst en uniek archiefmateriaal dit bijzondere verhaal..
Soundtrack to a Coup d’Etat
After acclaimed essays such as dial H-I-S-T-O-R-Y (1997) and Double Take (2009), Johan Grimonprez now unravels the decolonization of the Congo. He succinctly sets out the international context of the Cold War, the American civil rights movement and the Non-Aligned Movement in the UN, before zooming in on the murder of Congo’s first democratically elected leader, Patrice Lumumba, in 1961 and the direct involvement of the Belgian and US governments, which feared losing their grip on Congolese uranium. Grimonprez spices this pressure cooker of colonialism, capitalism and racism with jazz. “Jazz ambassador” Louis Armstrong was sent to Congo by the US as a smokescreen for overthrowing Lumumba’s government, while musicians such as Abbey Lincoln and Max Roach crashed the UN Security Council to protest Lumumba’s murder.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Sudan, Remember Us
The streets are empty. A plastic bag swirls in the air. A single bird lands in the dust. The silence is broken by a fighter plane firing a missile. Cell phone footage shows heavily armed soldiers unleashing their machine guns. It is April 2023, and we closely follow a few young people to witness how the war in Sudan is destroying a whole generation like them. Director Hind Meddeb first visited the capital Khartoum in 2019. There she met the young artists and activists Shajane, Muzamil, Maha, Rufaida, Hamza and Eros. Back then they were in a much more optimistic frame of mind. The dictatorial regime had just been deposed and they were fighting for freedom and democracy with strikes and extended sit-ins.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Battle for Laikipia
In de Keniaanse regio Laikipia kunnen toeristen wilde dieren als giraffen en zebra’s van dichtbij bekijken. Maar buiten hun zicht wordt een herder met zijn kudde op intimiderende toon gesommeerd het reservaat te verlaten. Zo begint dit genuanceerde verhaal over klimaatverandering en de koloniale erfenis. Sluimerende conflicten tussen herders en grootgrondbezitters lopen door de aanhoudende droogte steeds verder uit de hand. Verkiezingen gooien olie op het vuur.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Nights Still Smell of Gunpowder
Thirty-two years after the end of Mozambique’s civil war, in which a million people died, the smell of terror still hangs in the air. As a child, Inadelso Cossa was shielded from the cruel reality. Now he visits the village of his youth with his sound recordist Moises in a sensory search for the ghosts of the past. Conversations with villagers—including his grandmother, who has dementia, and a former rebel, who drinks to forget—are punctuated by shots of family photos strewn among the leaves or an empty chair against the same background.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Shadow Scholars
The Shadow Scholars follows Patricia Kingori, the youngest female black professor in the 925-year history of the University of Oxford. After hearing about a worldwide network of well-educated Kenyans who write essays for Western undergraduates and doctoral students, she travels to Nairobi to find these behind-the-scenes academic writers.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
didy
Een bedachtzaam en gevoelig portret van Didy, de moeder van filmmaker Gaël Kamilindi, die overleed toen hij vijf jaar oud was. Kamilindi gaat op zoek naar haar geschiedenis door vanuit Zwitserland, waar hij opgroeide, terug te reizen naar hun moederland Rwanda. Met de herinneringen van Didy’s drie zussen en anderen die haar goed kenden, bouwt hij een beeld op van een sterke, onbevreesde en onafhankelijke vrouw. Tegelijk gaat de film over de gewelddadige historie van Rwanda, waar de Tutsi’s zuchtten onder de haat van het Hutu-extremisme, die op verschillende momenten gruwelijk tot uitbarsting kwam.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Rising up at night
Van Vrijdag 15 November 2024 - 08:00
t/m Zaterdag 23 November 2024 - 17:00
In late 2022 the Congo River flooded, inundating much of the Congolese capital Kinshasa, home to 17 million people. The flooding means many of them have no access to electricity, and Christmas is approaching. Short night-time segments follow various inhabitants of this metropolis as they attempt to restart their lives. Despite the often hopeless situations in which they find themselves—one family lives in a living room filled waist high with water—people still manage to connect with each other.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Shared History of the World - First Noble
Van Zaterdag 16 November 2024 - 08:00
t/m Woensdag 15 Januari 2025 - 17:00
In het Afrofuturisme komen kunst, technologie, mythologie en sci-fi samen. Benieuwd hoe dat eruitziet? Kom naar de tentoonstelling op OBA Oosterdok. Meer dan 30 kunstenaars uit binnen- en buitenland delen hun unieke kijk op mythologie, folklore, spiritualiteit én science fiction. Daarbij laten ze zich inspireren door Afrikaanse en Caribische mythen en legendes. Laat je verrassen door sculpturen, schilderijen, fotografie, multimediale- en video-installaties, spoken word, digitale kunst, graphic novels en nog veel meer. Een bijzondere tentoonstelling voor jong en oud, voor liefhebbers van sci-fi, fantasy én van Afrikaanse en Caribische geschiedenis.
An institutional perspective of fostering women entrepreneurship in developing countries: the case of women entrepreneurs producing traditional fermented foods in Zambia
Maandag 18 November 2024 10:30 - 12:00
This thesis examines how institutional factors affect women entrepreneurs in the agri-food sector, especially in developing countries with uncertain and challenging institutional environments. It explores how formal and informal rules can either support or hinder the progress of women’s businesses. The study has three main aims: (1) to identify the institutional challenges that women face and understand how they navigate these obstacles; (2) to explore the resources women use to scale their businesses despite these challenges; and (3) to assess the role of agency in enhancing women’s entrepreneurial success. Through these insights, the thesis highlights how women adapt and grow their businesses within complex institutional frameworks.
Dinsdag 19 November
Beau travail (re-release)
Onderhuidse spanningen, zweterige spierbonken en de oneindige zoutvlaktes van Djibouti. Temidden van de hitte van Djibouti heeft adjudant Galoup zijn draai gevonden. De Franse militair is dolgelukkig bij het vreemdelingenleger. Tot zich op een dag een nieuwe soldaat aanmeldt die sterker, beter en knapper is.
In diverse filmtheaters in Nederland.
Black Butterflies
Dat mensen moeten vluchten omdat de klimaatcrisis gebieden onleefbaar maakt, wordt nog onvoldoende beseft. Het gevolg is dat klimaatvluchtelingen in de meeste landen geen vluchtelingenstatus kunnen krijgen. Black Butterflies is een oproep om dat te veranderen. De animatiefilm voert drie vrouwen op die door klimaatverandering op de vlucht slaan. De Keniaanse Tanit trekt met haar kinderen van de gortdroge, onleefbaar geworden streek Turkana naar Nairobi. De Indiase Shaila verlaat het door de stijging van de zeespiegel bijna verdwenen eilandje Ghoramara om te gaan werken als huishoudster in Dubai. En Valeria vliegt met haar kinderen naar Parijs, nadat een orkaan het leven op het Franse Saint-Martin ontwricht heeft. De vrouwen hopen op een beter leven, maar stuiten in hun nieuwe omgeving op bureaucratie en (seksuele) uitbuiting.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Dahomey
In 1892 werden honderden kunstvoorwerpen uit het West-Afrikaanse koninkrijk Dahomey door Franse koloniale troepen geplunderd en meegenomen naar het ‘moederland’. In 2021 zijn 26 van die ontheemde koninklijke artefacten teruggegeven aan de republiek Benin, dat het gebied van het toenmalige Dahomey omvat. Het is een sleutelmoment in de getroebleerde tijdslijn van het postkolonialisme. Met deze hybride documentaire bouwt de Frans-Senegalese Mati Diop – die met deze film de Gouden Beer won – op fantasierijke wijze een brug tussen verleden, heden en toekomst. De minutieuze transportatie van het houten standbeeld van koning Gezo wordt zwijgend vastgelegd, maar de filmmaker geeft ook een stem aan de voormalig heerser, die in een poëtische en betoverende voice-over reflecteert op zijn terugtocht.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Ernest Cole: Lost and Found
Met zijn ontluisterende boek House of Bondage liet fotograaf Ernest Cole eind jaren zestig van binnenuit zien wat de apartheid betekende voor zwarte Zuid-Afrikanen als hijzelf. De wereld was geschokt. In de jaren tachtig raakte Cole in de vergetelheid, mede doordat zijn negatieven verloren leken te zijn gegaan. In 2017 is een groot deel teruggevonden. Door de lens van de in armoede gestorven Cole kijkt regisseur Raoul Peck (I Am Not Your Negro) terug op diens werk en leven. De voice-over is gebaseerd op teksten van Cole, de hoofdrol is voor zijn fenomenale foto’s.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Everything Will Be Alright
Samrawit was pas acht toen ze besloot om in haar eentje te vluchten uit Eritrea. Ze liet haar ouders, broertjes en zusjes achter en vertrok. Helemaal alleen. Onderweg twijfelde ze vaak of ze het juiste had gedaan. Moest ze terug naar huis of juist doorgaan? Wat moest ze zonder haar moeder? En was ze wel veilig? Om te kunnen laten zien wat ze heeft meegemaakt, gaat Samrawit in Nederland op zoek naar plekken die lijken op locaties uit haar verleden, en laat daar haar tienjarige zusje Muqat momenten uit haar vluchtverhaal naspelen.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Goodbye Julia
Ooit was ze zangeres, Mona, een vrouw uit de gegoede middenklasse van de Soedanese hoofdstad Khartoem, maar ter wille van haar diepgelovige man Akram is ze daarmee gestopt. Achter het stuur, alleen in de auto, zingt ze echter nog volop. Een onvoorzichtigheid tijdens het rijden zet een hele reeks gebeurtenissen in gang die eindigt met het neerschieten van een man door Akram. Die man behoorde tot de in het noorden zwaar achtergestelde christelijke minderheid. Mona voelt zich heel schuldig en probeert haar geweten te sussen door diens vrouw Julia als nieuwe huishoudster in huis te nemen, samen met haar zoon. Maar verder zwijgt Mona over wat er gebeurd is. Hoe lang gaat dat goed?
Te zien op Africadelic op 30 mei. In première op 18 juli in diverse filmtheaters in Nederland.
Machine Boys
The young men driving okada motorbikes offer an alternative taxi service in the Nigerian capital Lagos. They weave at top speed with their passengers on the back through the often congested and poorly maintained streets of the most densely populated city on the African continent. The Nigerian government banned okadas in 2020, and hundreds of them have been confiscated. The work itself is dangerous, too: they are often involved in accidents, and are sometimes deliberately run off the road. In Machine Boys, several okada riders talk about why they continue anyway. The main reason is that it pays well—one rider explains that it enabled him to fund his studies. It remains a lucrative business model, even including the bribes they have to pay the police to continue driving.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Oryza: Healing Ground
It’s no coincidence that this sculptural installation is reminiscent of a quilt. Enslaved people and their descendants used quilting to share stories that connect the history of their ancestors with the land they were separated from. This cultural expression is reinterpreted in the form of a structure of brass, wood, and textiles that acts as a living archive. Through a custom-built AI system centered on Black histories, the installation generates audiovisual motifs that evoke Black land stewards’ evolving relationship with the soil. Starting with the West African cultivation of rice, the knowledge of which was carried and disseminated by enslaved farmers, Oryza: Healing Ground follows the trail of Black history to unearth a variety of nearly forgotten stories. The result is a multifaceted picture of Black land stewardship that is currently undergoing a revival in the “Black to the Land” movement—despite the systematic undermining of African American farmers by the US Department of Agriculture.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Pop-up Expo 'Casa di Cabral'
Op 12 september zou de revolutionaire vrijheidsstrijder Amílcar Cabral (12 september 1924 – 20 januari, 1973) uit Kaapverdië en Guinee Bissau 100 jaar oud zijn geworden. Een bijzonder moment wat gevierd moet worden. Stap binnen in de wereld van Amilcar Cabral ‘Casa di Cabral’, een unieke tentoonstelling die je meeneemt in de onderbelichte geschiedenis van de bevrijdingsbeweging voor Kaapverdië en Guinee-Bissau. Van 13 september tot 13 december 2024 kun je in het HipHopHuis in Rotterdam de fascinerende visie van Amilcar Cabral op nationale bevrijding en culturele identiteit ontdekken.
Amílcar Lopes Cabral was een landbouwkundig ingenieur, schrijver en politicus. Hij leidde de bevrijdingsbewegingen in Guinee-Bissau en op de Kaapverdische eilanden, de PAIGC. Hij bracht niet alleen een revolutionaire geest en strijd met zich mee, maar ook een diep begrip van de kracht van cultuur. Wat weet jij van deze strijd?
Curator Tania Christina Monteiro maakte in samenwerking met The Black Archives, een pop-up expositie waarin we duiken in het bijzondere verhaal van Cabral. De familie van Tania woont in het huis waar Cabral een deel van zijn jeugd doorbracht. Stap in de symbolische woning van Cabral en ontdek via artistieke foto's, video's, kunst en uniek archiefmateriaal dit bijzondere verhaal..
Soundtrack to a Coup d’Etat
After acclaimed essays such as dial H-I-S-T-O-R-Y (1997) and Double Take (2009), Johan Grimonprez now unravels the decolonization of the Congo. He succinctly sets out the international context of the Cold War, the American civil rights movement and the Non-Aligned Movement in the UN, before zooming in on the murder of Congo’s first democratically elected leader, Patrice Lumumba, in 1961 and the direct involvement of the Belgian and US governments, which feared losing their grip on Congolese uranium. Grimonprez spices this pressure cooker of colonialism, capitalism and racism with jazz. “Jazz ambassador” Louis Armstrong was sent to Congo by the US as a smokescreen for overthrowing Lumumba’s government, while musicians such as Abbey Lincoln and Max Roach crashed the UN Security Council to protest Lumumba’s murder.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Space Is the Place
Dressed in a futuristic pharaoh-like costume, the avant-garde jazz musician Sun Ra travels through time and the universe in his music-powered spaceship. After a mysterious disappearance, he lands on Earth with his crew to convince the African American community to free themselves from their earthly shackles and move to a utopian planet. To make this possible, he takes on The Overseer, a satanic godfather in the guise of a pimp, who he plays poker with to determine the fate of the Black community and the end of the world as we know it. This science fiction story is mixed with documentary footage of a free jazz concert by Sun Ra and his Arkestra. The plot and design are absurdist, but the themes of Black identity, oppression and musical transcendence are very serious. Sun Ra, who previously set out his ideas in a series of lectures entitled “The Black Man in the Cosmos” at UC Berkeley, plays himself. He advocates a new mythology utilizing art as a vehicle—in particular music. Released in 1974, the film is seen as the beginning of Afrofuturism and has since become a cult classic.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Sudan, Remember Us
The streets are empty. A plastic bag swirls in the air. A single bird lands in the dust. The silence is broken by a fighter plane firing a missile. Cell phone footage shows heavily armed soldiers unleashing their machine guns. It is April 2023, and we closely follow a few young people to witness how the war in Sudan is destroying a whole generation like them. Director Hind Meddeb first visited the capital Khartoum in 2019. There she met the young artists and activists Shajane, Muzamil, Maha, Rufaida, Hamza and Eros. Back then they were in a much more optimistic frame of mind. The dictatorial regime had just been deposed and they were fighting for freedom and democracy with strikes and extended sit-ins.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Battle for Laikipia
In de Keniaanse regio Laikipia kunnen toeristen wilde dieren als giraffen en zebra’s van dichtbij bekijken. Maar buiten hun zicht wordt een herder met zijn kudde op intimiderende toon gesommeerd het reservaat te verlaten. Zo begint dit genuanceerde verhaal over klimaatverandering en de koloniale erfenis. Sluimerende conflicten tussen herders en grootgrondbezitters lopen door de aanhoudende droogte steeds verder uit de hand. Verkiezingen gooien olie op het vuur.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Nights Still Smell of Gunpowder
Thirty-two years after the end of Mozambique’s civil war, in which a million people died, the smell of terror still hangs in the air. As a child, Inadelso Cossa was shielded from the cruel reality. Now he visits the village of his youth with his sound recordist Moises in a sensory search for the ghosts of the past. Conversations with villagers—including his grandmother, who has dementia, and a former rebel, who drinks to forget—are punctuated by shots of family photos strewn among the leaves or an empty chair against the same background.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Shadow Scholars
The Shadow Scholars follows Patricia Kingori, the youngest female black professor in the 925-year history of the University of Oxford. After hearing about a worldwide network of well-educated Kenyans who write essays for Western undergraduates and doctoral students, she travels to Nairobi to find these behind-the-scenes academic writers.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
With Grace
Thirteen-year-old Grace lives with her parents and eight siblings in rural Kenya. Rain means everything to this family because it makes the crops grow and provides food. Grace takes us back to her early childhood, to a time when disaster struck the family. A period of drought, during which little Grace feared that her father would have to leave home to find work in the city, was followed by a storm that destroyed their makeshift roof of sticks and corrugated sheets. “The rain that used to cheer us up had suddenly become dangerous,” explains Grace in voice-over.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
didy
Een bedachtzaam en gevoelig portret van Didy, de moeder van filmmaker Gaël Kamilindi, die overleed toen hij vijf jaar oud was. Kamilindi gaat op zoek naar haar geschiedenis door vanuit Zwitserland, waar hij opgroeide, terug te reizen naar hun moederland Rwanda. Met de herinneringen van Didy’s drie zussen en anderen die haar goed kenden, bouwt hij een beeld op van een sterke, onbevreesde en onafhankelijke vrouw. Tegelijk gaat de film over de gewelddadige historie van Rwanda, waar de Tutsi’s zuchtten onder de haat van het Hutu-extremisme, die op verschillende momenten gruwelijk tot uitbarsting kwam.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Rising up at night
Van Vrijdag 15 November 2024 - 08:00
t/m Zaterdag 23 November 2024 - 17:00
In late 2022 the Congo River flooded, inundating much of the Congolese capital Kinshasa, home to 17 million people. The flooding means many of them have no access to electricity, and Christmas is approaching. Short night-time segments follow various inhabitants of this metropolis as they attempt to restart their lives. Despite the often hopeless situations in which they find themselves—one family lives in a living room filled waist high with water—people still manage to connect with each other.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Shared History of the World - First Noble
Van Zaterdag 16 November 2024 - 08:00
t/m Woensdag 15 Januari 2025 - 17:00
In het Afrofuturisme komen kunst, technologie, mythologie en sci-fi samen. Benieuwd hoe dat eruitziet? Kom naar de tentoonstelling op OBA Oosterdok. Meer dan 30 kunstenaars uit binnen- en buitenland delen hun unieke kijk op mythologie, folklore, spiritualiteit én science fiction. Daarbij laten ze zich inspireren door Afrikaanse en Caribische mythen en legendes. Laat je verrassen door sculpturen, schilderijen, fotografie, multimediale- en video-installaties, spoken word, digitale kunst, graphic novels en nog veel meer. Een bijzondere tentoonstelling voor jong en oud, voor liefhebbers van sci-fi, fantasy én van Afrikaanse en Caribische geschiedenis.
Woensdag 20 November
Beau travail (re-release)
Onderhuidse spanningen, zweterige spierbonken en de oneindige zoutvlaktes van Djibouti. Temidden van de hitte van Djibouti heeft adjudant Galoup zijn draai gevonden. De Franse militair is dolgelukkig bij het vreemdelingenleger. Tot zich op een dag een nieuwe soldaat aanmeldt die sterker, beter en knapper is.
In diverse filmtheaters in Nederland.
Black Butterflies
Dat mensen moeten vluchten omdat de klimaatcrisis gebieden onleefbaar maakt, wordt nog onvoldoende beseft. Het gevolg is dat klimaatvluchtelingen in de meeste landen geen vluchtelingenstatus kunnen krijgen. Black Butterflies is een oproep om dat te veranderen. De animatiefilm voert drie vrouwen op die door klimaatverandering op de vlucht slaan. De Keniaanse Tanit trekt met haar kinderen van de gortdroge, onleefbaar geworden streek Turkana naar Nairobi. De Indiase Shaila verlaat het door de stijging van de zeespiegel bijna verdwenen eilandje Ghoramara om te gaan werken als huishoudster in Dubai. En Valeria vliegt met haar kinderen naar Parijs, nadat een orkaan het leven op het Franse Saint-Martin ontwricht heeft. De vrouwen hopen op een beter leven, maar stuiten in hun nieuwe omgeving op bureaucratie en (seksuele) uitbuiting.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Dahomey
In 1892 werden honderden kunstvoorwerpen uit het West-Afrikaanse koninkrijk Dahomey door Franse koloniale troepen geplunderd en meegenomen naar het ‘moederland’. In 2021 zijn 26 van die ontheemde koninklijke artefacten teruggegeven aan de republiek Benin, dat het gebied van het toenmalige Dahomey omvat. Het is een sleutelmoment in de getroebleerde tijdslijn van het postkolonialisme. Met deze hybride documentaire bouwt de Frans-Senegalese Mati Diop – die met deze film de Gouden Beer won – op fantasierijke wijze een brug tussen verleden, heden en toekomst. De minutieuze transportatie van het houten standbeeld van koning Gezo wordt zwijgend vastgelegd, maar de filmmaker geeft ook een stem aan de voormalig heerser, die in een poëtische en betoverende voice-over reflecteert op zijn terugtocht.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
De Afro-Europeaan
Vanaf 16 oktober bij de VPRO een 6-delige serie van de Caribisch-Nederlandse Soraya Pol, waarin de Nigeriaans-Brits-Nederlandse Ikenna Azuike (45) een reis maakt langs Afrikaanse gemeenschappen in Europa. Naast een portret van verschillende gemeenschappen, gaat het ook over een persoonlijke zoektocht van Ikenna zelf.
Wat leren Afro-Europeanen ons over het maken van een thuis? En hoe vind je de juiste balans als je twee continenten in je verenigt? De Nigeriaans-Brits-Nederlandse Ikenna Azuike (45) heeft een mooie carrière en een fijn gezin. Toch voelt hij zich ‘cultureel gespleten’. In De Afro-Europeaan reist hij langs verschillende Afrikaanse gemeenschappen in Europa op zoek naar raad. Hij bezoekt onder meer Somalische Finnen, Kaapverdische Portugezen en Congolese Belgen. Hoe hebben zij zich hier geworteld? De zesdelige serie toont Europa vanuit een zwart perspectief; een Europa zoals de meeste Europeanen het niet eerder zagen.
Ernest Cole: Lost and Found
Met zijn ontluisterende boek House of Bondage liet fotograaf Ernest Cole eind jaren zestig van binnenuit zien wat de apartheid betekende voor zwarte Zuid-Afrikanen als hijzelf. De wereld was geschokt. In de jaren tachtig raakte Cole in de vergetelheid, mede doordat zijn negatieven verloren leken te zijn gegaan. In 2017 is een groot deel teruggevonden. Door de lens van de in armoede gestorven Cole kijkt regisseur Raoul Peck (I Am Not Your Negro) terug op diens werk en leven. De voice-over is gebaseerd op teksten van Cole, de hoofdrol is voor zijn fenomenale foto’s.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Everything Will Be Alright
Samrawit was pas acht toen ze besloot om in haar eentje te vluchten uit Eritrea. Ze liet haar ouders, broertjes en zusjes achter en vertrok. Helemaal alleen. Onderweg twijfelde ze vaak of ze het juiste had gedaan. Moest ze terug naar huis of juist doorgaan? Wat moest ze zonder haar moeder? En was ze wel veilig? Om te kunnen laten zien wat ze heeft meegemaakt, gaat Samrawit in Nederland op zoek naar plekken die lijken op locaties uit haar verleden, en laat daar haar tienjarige zusje Muqat momenten uit haar vluchtverhaal naspelen.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Goodbye Julia
Ooit was ze zangeres, Mona, een vrouw uit de gegoede middenklasse van de Soedanese hoofdstad Khartoem, maar ter wille van haar diepgelovige man Akram is ze daarmee gestopt. Achter het stuur, alleen in de auto, zingt ze echter nog volop. Een onvoorzichtigheid tijdens het rijden zet een hele reeks gebeurtenissen in gang die eindigt met het neerschieten van een man door Akram. Die man behoorde tot de in het noorden zwaar achtergestelde christelijke minderheid. Mona voelt zich heel schuldig en probeert haar geweten te sussen door diens vrouw Julia als nieuwe huishoudster in huis te nemen, samen met haar zoon. Maar verder zwijgt Mona over wat er gebeurd is. Hoe lang gaat dat goed?
Te zien op Africadelic op 30 mei. In première op 18 juli in diverse filmtheaters in Nederland.
Machine Boys
The young men driving okada motorbikes offer an alternative taxi service in the Nigerian capital Lagos. They weave at top speed with their passengers on the back through the often congested and poorly maintained streets of the most densely populated city on the African continent. The Nigerian government banned okadas in 2020, and hundreds of them have been confiscated. The work itself is dangerous, too: they are often involved in accidents, and are sometimes deliberately run off the road. In Machine Boys, several okada riders talk about why they continue anyway. The main reason is that it pays well—one rider explains that it enabled him to fund his studies. It remains a lucrative business model, even including the bribes they have to pay the police to continue driving.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Oryza: Healing Ground
It’s no coincidence that this sculptural installation is reminiscent of a quilt. Enslaved people and their descendants used quilting to share stories that connect the history of their ancestors with the land they were separated from. This cultural expression is reinterpreted in the form of a structure of brass, wood, and textiles that acts as a living archive. Through a custom-built AI system centered on Black histories, the installation generates audiovisual motifs that evoke Black land stewards’ evolving relationship with the soil. Starting with the West African cultivation of rice, the knowledge of which was carried and disseminated by enslaved farmers, Oryza: Healing Ground follows the trail of Black history to unearth a variety of nearly forgotten stories. The result is a multifaceted picture of Black land stewardship that is currently undergoing a revival in the “Black to the Land” movement—despite the systematic undermining of African American farmers by the US Department of Agriculture.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Pop-up Expo 'Casa di Cabral'
Op 12 september zou de revolutionaire vrijheidsstrijder Amílcar Cabral (12 september 1924 – 20 januari, 1973) uit Kaapverdië en Guinee Bissau 100 jaar oud zijn geworden. Een bijzonder moment wat gevierd moet worden. Stap binnen in de wereld van Amilcar Cabral ‘Casa di Cabral’, een unieke tentoonstelling die je meeneemt in de onderbelichte geschiedenis van de bevrijdingsbeweging voor Kaapverdië en Guinee-Bissau. Van 13 september tot 13 december 2024 kun je in het HipHopHuis in Rotterdam de fascinerende visie van Amilcar Cabral op nationale bevrijding en culturele identiteit ontdekken.
Amílcar Lopes Cabral was een landbouwkundig ingenieur, schrijver en politicus. Hij leidde de bevrijdingsbewegingen in Guinee-Bissau en op de Kaapverdische eilanden, de PAIGC. Hij bracht niet alleen een revolutionaire geest en strijd met zich mee, maar ook een diep begrip van de kracht van cultuur. Wat weet jij van deze strijd?
Curator Tania Christina Monteiro maakte in samenwerking met The Black Archives, een pop-up expositie waarin we duiken in het bijzondere verhaal van Cabral. De familie van Tania woont in het huis waar Cabral een deel van zijn jeugd doorbracht. Stap in de symbolische woning van Cabral en ontdek via artistieke foto's, video's, kunst en uniek archiefmateriaal dit bijzondere verhaal..
Soundtrack to a Coup d’Etat
After acclaimed essays such as dial H-I-S-T-O-R-Y (1997) and Double Take (2009), Johan Grimonprez now unravels the decolonization of the Congo. He succinctly sets out the international context of the Cold War, the American civil rights movement and the Non-Aligned Movement in the UN, before zooming in on the murder of Congo’s first democratically elected leader, Patrice Lumumba, in 1961 and the direct involvement of the Belgian and US governments, which feared losing their grip on Congolese uranium. Grimonprez spices this pressure cooker of colonialism, capitalism and racism with jazz. “Jazz ambassador” Louis Armstrong was sent to Congo by the US as a smokescreen for overthrowing Lumumba’s government, while musicians such as Abbey Lincoln and Max Roach crashed the UN Security Council to protest Lumumba’s murder.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Space Is the Place
Dressed in a futuristic pharaoh-like costume, the avant-garde jazz musician Sun Ra travels through time and the universe in his music-powered spaceship. After a mysterious disappearance, he lands on Earth with his crew to convince the African American community to free themselves from their earthly shackles and move to a utopian planet. To make this possible, he takes on The Overseer, a satanic godfather in the guise of a pimp, who he plays poker with to determine the fate of the Black community and the end of the world as we know it. This science fiction story is mixed with documentary footage of a free jazz concert by Sun Ra and his Arkestra. The plot and design are absurdist, but the themes of Black identity, oppression and musical transcendence are very serious. Sun Ra, who previously set out his ideas in a series of lectures entitled “The Black Man in the Cosmos” at UC Berkeley, plays himself. He advocates a new mythology utilizing art as a vehicle—in particular music. Released in 1974, the film is seen as the beginning of Afrofuturism and has since become a cult classic.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Sudan, Remember Us
The streets are empty. A plastic bag swirls in the air. A single bird lands in the dust. The silence is broken by a fighter plane firing a missile. Cell phone footage shows heavily armed soldiers unleashing their machine guns. It is April 2023, and we closely follow a few young people to witness how the war in Sudan is destroying a whole generation like them. Director Hind Meddeb first visited the capital Khartoum in 2019. There she met the young artists and activists Shajane, Muzamil, Maha, Rufaida, Hamza and Eros. Back then they were in a much more optimistic frame of mind. The dictatorial regime had just been deposed and they were fighting for freedom and democracy with strikes and extended sit-ins.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Battle for Laikipia
In de Keniaanse regio Laikipia kunnen toeristen wilde dieren als giraffen en zebra’s van dichtbij bekijken. Maar buiten hun zicht wordt een herder met zijn kudde op intimiderende toon gesommeerd het reservaat te verlaten. Zo begint dit genuanceerde verhaal over klimaatverandering en de koloniale erfenis. Sluimerende conflicten tussen herders en grootgrondbezitters lopen door de aanhoudende droogte steeds verder uit de hand. Verkiezingen gooien olie op het vuur.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Nights Still Smell of Gunpowder
Thirty-two years after the end of Mozambique’s civil war, in which a million people died, the smell of terror still hangs in the air. As a child, Inadelso Cossa was shielded from the cruel reality. Now he visits the village of his youth with his sound recordist Moises in a sensory search for the ghosts of the past. Conversations with villagers—including his grandmother, who has dementia, and a former rebel, who drinks to forget—are punctuated by shots of family photos strewn among the leaves or an empty chair against the same background.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Shadow Scholars
The Shadow Scholars follows Patricia Kingori, the youngest female black professor in the 925-year history of the University of Oxford. After hearing about a worldwide network of well-educated Kenyans who write essays for Western undergraduates and doctoral students, she travels to Nairobi to find these behind-the-scenes academic writers.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
With Grace
Thirteen-year-old Grace lives with her parents and eight siblings in rural Kenya. Rain means everything to this family because it makes the crops grow and provides food. Grace takes us back to her early childhood, to a time when disaster struck the family. A period of drought, during which little Grace feared that her father would have to leave home to find work in the city, was followed by a storm that destroyed their makeshift roof of sticks and corrugated sheets. “The rain that used to cheer us up had suddenly become dangerous,” explains Grace in voice-over.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
didy
Een bedachtzaam en gevoelig portret van Didy, de moeder van filmmaker Gaël Kamilindi, die overleed toen hij vijf jaar oud was. Kamilindi gaat op zoek naar haar geschiedenis door vanuit Zwitserland, waar hij opgroeide, terug te reizen naar hun moederland Rwanda. Met de herinneringen van Didy’s drie zussen en anderen die haar goed kenden, bouwt hij een beeld op van een sterke, onbevreesde en onafhankelijke vrouw. Tegelijk gaat de film over de gewelddadige historie van Rwanda, waar de Tutsi’s zuchtten onder de haat van het Hutu-extremisme, die op verschillende momenten gruwelijk tot uitbarsting kwam.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Rising up at night
Van Vrijdag 15 November 2024 - 08:00
t/m Zaterdag 23 November 2024 - 17:00
In late 2022 the Congo River flooded, inundating much of the Congolese capital Kinshasa, home to 17 million people. The flooding means many of them have no access to electricity, and Christmas is approaching. Short night-time segments follow various inhabitants of this metropolis as they attempt to restart their lives. Despite the often hopeless situations in which they find themselves—one family lives in a living room filled waist high with water—people still manage to connect with each other.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Shared History of the World - First Noble
Van Zaterdag 16 November 2024 - 08:00
t/m Woensdag 15 Januari 2025 - 17:00
In het Afrofuturisme komen kunst, technologie, mythologie en sci-fi samen. Benieuwd hoe dat eruitziet? Kom naar de tentoonstelling op OBA Oosterdok. Meer dan 30 kunstenaars uit binnen- en buitenland delen hun unieke kijk op mythologie, folklore, spiritualiteit én science fiction. Daarbij laten ze zich inspireren door Afrikaanse en Caribische mythen en legendes. Laat je verrassen door sculpturen, schilderijen, fotografie, multimediale- en video-installaties, spoken word, digitale kunst, graphic novels en nog veel meer. Een bijzondere tentoonstelling voor jong en oud, voor liefhebbers van sci-fi, fantasy én van Afrikaanse en Caribische geschiedenis.
Terroir of Munkoyo - The role of soil and root microbiomes in a traditional cereal-based fermented beverage
Woensdag 20 November 2024 10:30 - 12:00
This PhD research explores Munkoyo, a traditional non-alcoholic fermented drink from Zambia. Munkoyo is made using wild plant roots and cooked grains, but the specific plants and their role in fermentation were not well understood. It identified three important plant species and studied the microbes in their roots that help with fermentation.
Donderdag 21 November
Beau travail (re-release)
Onderhuidse spanningen, zweterige spierbonken en de oneindige zoutvlaktes van Djibouti. Temidden van de hitte van Djibouti heeft adjudant Galoup zijn draai gevonden. De Franse militair is dolgelukkig bij het vreemdelingenleger. Tot zich op een dag een nieuwe soldaat aanmeldt die sterker, beter en knapper is.
In diverse filmtheaters in Nederland.
Black Butterflies
Dat mensen moeten vluchten omdat de klimaatcrisis gebieden onleefbaar maakt, wordt nog onvoldoende beseft. Het gevolg is dat klimaatvluchtelingen in de meeste landen geen vluchtelingenstatus kunnen krijgen. Black Butterflies is een oproep om dat te veranderen. De animatiefilm voert drie vrouwen op die door klimaatverandering op de vlucht slaan. De Keniaanse Tanit trekt met haar kinderen van de gortdroge, onleefbaar geworden streek Turkana naar Nairobi. De Indiase Shaila verlaat het door de stijging van de zeespiegel bijna verdwenen eilandje Ghoramara om te gaan werken als huishoudster in Dubai. En Valeria vliegt met haar kinderen naar Parijs, nadat een orkaan het leven op het Franse Saint-Martin ontwricht heeft. De vrouwen hopen op een beter leven, maar stuiten in hun nieuwe omgeving op bureaucratie en (seksuele) uitbuiting.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Dahomey
In 1892 werden honderden kunstvoorwerpen uit het West-Afrikaanse koninkrijk Dahomey door Franse koloniale troepen geplunderd en meegenomen naar het ‘moederland’. In 2021 zijn 26 van die ontheemde koninklijke artefacten teruggegeven aan de republiek Benin, dat het gebied van het toenmalige Dahomey omvat. Het is een sleutelmoment in de getroebleerde tijdslijn van het postkolonialisme. Met deze hybride documentaire bouwt de Frans-Senegalese Mati Diop – die met deze film de Gouden Beer won – op fantasierijke wijze een brug tussen verleden, heden en toekomst. De minutieuze transportatie van het houten standbeeld van koning Gezo wordt zwijgend vastgelegd, maar de filmmaker geeft ook een stem aan de voormalig heerser, die in een poëtische en betoverende voice-over reflecteert op zijn terugtocht.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Ernest Cole: Lost and Found
Met zijn ontluisterende boek House of Bondage liet fotograaf Ernest Cole eind jaren zestig van binnenuit zien wat de apartheid betekende voor zwarte Zuid-Afrikanen als hijzelf. De wereld was geschokt. In de jaren tachtig raakte Cole in de vergetelheid, mede doordat zijn negatieven verloren leken te zijn gegaan. In 2017 is een groot deel teruggevonden. Door de lens van de in armoede gestorven Cole kijkt regisseur Raoul Peck (I Am Not Your Negro) terug op diens werk en leven. De voice-over is gebaseerd op teksten van Cole, de hoofdrol is voor zijn fenomenale foto’s.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Everything Will Be Alright
Samrawit was pas acht toen ze besloot om in haar eentje te vluchten uit Eritrea. Ze liet haar ouders, broertjes en zusjes achter en vertrok. Helemaal alleen. Onderweg twijfelde ze vaak of ze het juiste had gedaan. Moest ze terug naar huis of juist doorgaan? Wat moest ze zonder haar moeder? En was ze wel veilig? Om te kunnen laten zien wat ze heeft meegemaakt, gaat Samrawit in Nederland op zoek naar plekken die lijken op locaties uit haar verleden, en laat daar haar tienjarige zusje Muqat momenten uit haar vluchtverhaal naspelen.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Goodbye Julia
Ooit was ze zangeres, Mona, een vrouw uit de gegoede middenklasse van de Soedanese hoofdstad Khartoem, maar ter wille van haar diepgelovige man Akram is ze daarmee gestopt. Achter het stuur, alleen in de auto, zingt ze echter nog volop. Een onvoorzichtigheid tijdens het rijden zet een hele reeks gebeurtenissen in gang die eindigt met het neerschieten van een man door Akram. Die man behoorde tot de in het noorden zwaar achtergestelde christelijke minderheid. Mona voelt zich heel schuldig en probeert haar geweten te sussen door diens vrouw Julia als nieuwe huishoudster in huis te nemen, samen met haar zoon. Maar verder zwijgt Mona over wat er gebeurd is. Hoe lang gaat dat goed?
Te zien op Africadelic op 30 mei. In première op 18 juli in diverse filmtheaters in Nederland.
Machine Boys
The young men driving okada motorbikes offer an alternative taxi service in the Nigerian capital Lagos. They weave at top speed with their passengers on the back through the often congested and poorly maintained streets of the most densely populated city on the African continent. The Nigerian government banned okadas in 2020, and hundreds of them have been confiscated. The work itself is dangerous, too: they are often involved in accidents, and are sometimes deliberately run off the road. In Machine Boys, several okada riders talk about why they continue anyway. The main reason is that it pays well—one rider explains that it enabled him to fund his studies. It remains a lucrative business model, even including the bribes they have to pay the police to continue driving.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Oryza: Healing Ground
It’s no coincidence that this sculptural installation is reminiscent of a quilt. Enslaved people and their descendants used quilting to share stories that connect the history of their ancestors with the land they were separated from. This cultural expression is reinterpreted in the form of a structure of brass, wood, and textiles that acts as a living archive. Through a custom-built AI system centered on Black histories, the installation generates audiovisual motifs that evoke Black land stewards’ evolving relationship with the soil. Starting with the West African cultivation of rice, the knowledge of which was carried and disseminated by enslaved farmers, Oryza: Healing Ground follows the trail of Black history to unearth a variety of nearly forgotten stories. The result is a multifaceted picture of Black land stewardship that is currently undergoing a revival in the “Black to the Land” movement—despite the systematic undermining of African American farmers by the US Department of Agriculture.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Pop-up Expo 'Casa di Cabral'
Op 12 september zou de revolutionaire vrijheidsstrijder Amílcar Cabral (12 september 1924 – 20 januari, 1973) uit Kaapverdië en Guinee Bissau 100 jaar oud zijn geworden. Een bijzonder moment wat gevierd moet worden. Stap binnen in de wereld van Amilcar Cabral ‘Casa di Cabral’, een unieke tentoonstelling die je meeneemt in de onderbelichte geschiedenis van de bevrijdingsbeweging voor Kaapverdië en Guinee-Bissau. Van 13 september tot 13 december 2024 kun je in het HipHopHuis in Rotterdam de fascinerende visie van Amilcar Cabral op nationale bevrijding en culturele identiteit ontdekken.
Amílcar Lopes Cabral was een landbouwkundig ingenieur, schrijver en politicus. Hij leidde de bevrijdingsbewegingen in Guinee-Bissau en op de Kaapverdische eilanden, de PAIGC. Hij bracht niet alleen een revolutionaire geest en strijd met zich mee, maar ook een diep begrip van de kracht van cultuur. Wat weet jij van deze strijd?
Curator Tania Christina Monteiro maakte in samenwerking met The Black Archives, een pop-up expositie waarin we duiken in het bijzondere verhaal van Cabral. De familie van Tania woont in het huis waar Cabral een deel van zijn jeugd doorbracht. Stap in de symbolische woning van Cabral en ontdek via artistieke foto's, video's, kunst en uniek archiefmateriaal dit bijzondere verhaal..
Soundtrack to a Coup d’Etat
After acclaimed essays such as dial H-I-S-T-O-R-Y (1997) and Double Take (2009), Johan Grimonprez now unravels the decolonization of the Congo. He succinctly sets out the international context of the Cold War, the American civil rights movement and the Non-Aligned Movement in the UN, before zooming in on the murder of Congo’s first democratically elected leader, Patrice Lumumba, in 1961 and the direct involvement of the Belgian and US governments, which feared losing their grip on Congolese uranium. Grimonprez spices this pressure cooker of colonialism, capitalism and racism with jazz. “Jazz ambassador” Louis Armstrong was sent to Congo by the US as a smokescreen for overthrowing Lumumba’s government, while musicians such as Abbey Lincoln and Max Roach crashed the UN Security Council to protest Lumumba’s murder.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Space Is the Place
Dressed in a futuristic pharaoh-like costume, the avant-garde jazz musician Sun Ra travels through time and the universe in his music-powered spaceship. After a mysterious disappearance, he lands on Earth with his crew to convince the African American community to free themselves from their earthly shackles and move to a utopian planet. To make this possible, he takes on The Overseer, a satanic godfather in the guise of a pimp, who he plays poker with to determine the fate of the Black community and the end of the world as we know it. This science fiction story is mixed with documentary footage of a free jazz concert by Sun Ra and his Arkestra. The plot and design are absurdist, but the themes of Black identity, oppression and musical transcendence are very serious. Sun Ra, who previously set out his ideas in a series of lectures entitled “The Black Man in the Cosmos” at UC Berkeley, plays himself. He advocates a new mythology utilizing art as a vehicle—in particular music. Released in 1974, the film is seen as the beginning of Afrofuturism and has since become a cult classic.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Sudan, Remember Us
The streets are empty. A plastic bag swirls in the air. A single bird lands in the dust. The silence is broken by a fighter plane firing a missile. Cell phone footage shows heavily armed soldiers unleashing their machine guns. It is April 2023, and we closely follow a few young people to witness how the war in Sudan is destroying a whole generation like them. Director Hind Meddeb first visited the capital Khartoum in 2019. There she met the young artists and activists Shajane, Muzamil, Maha, Rufaida, Hamza and Eros. Back then they were in a much more optimistic frame of mind. The dictatorial regime had just been deposed and they were fighting for freedom and democracy with strikes and extended sit-ins.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Battle for Laikipia
In de Keniaanse regio Laikipia kunnen toeristen wilde dieren als giraffen en zebra’s van dichtbij bekijken. Maar buiten hun zicht wordt een herder met zijn kudde op intimiderende toon gesommeerd het reservaat te verlaten. Zo begint dit genuanceerde verhaal over klimaatverandering en de koloniale erfenis. Sluimerende conflicten tussen herders en grootgrondbezitters lopen door de aanhoudende droogte steeds verder uit de hand. Verkiezingen gooien olie op het vuur.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Nights Still Smell of Gunpowder
Thirty-two years after the end of Mozambique’s civil war, in which a million people died, the smell of terror still hangs in the air. As a child, Inadelso Cossa was shielded from the cruel reality. Now he visits the village of his youth with his sound recordist Moises in a sensory search for the ghosts of the past. Conversations with villagers—including his grandmother, who has dementia, and a former rebel, who drinks to forget—are punctuated by shots of family photos strewn among the leaves or an empty chair against the same background.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Shadow Scholars
The Shadow Scholars follows Patricia Kingori, the youngest female black professor in the 925-year history of the University of Oxford. After hearing about a worldwide network of well-educated Kenyans who write essays for Western undergraduates and doctoral students, she travels to Nairobi to find these behind-the-scenes academic writers.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
With Grace
Thirteen-year-old Grace lives with her parents and eight siblings in rural Kenya. Rain means everything to this family because it makes the crops grow and provides food. Grace takes us back to her early childhood, to a time when disaster struck the family. A period of drought, during which little Grace feared that her father would have to leave home to find work in the city, was followed by a storm that destroyed their makeshift roof of sticks and corrugated sheets. “The rain that used to cheer us up had suddenly become dangerous,” explains Grace in voice-over.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
didy
Een bedachtzaam en gevoelig portret van Didy, de moeder van filmmaker Gaël Kamilindi, die overleed toen hij vijf jaar oud was. Kamilindi gaat op zoek naar haar geschiedenis door vanuit Zwitserland, waar hij opgroeide, terug te reizen naar hun moederland Rwanda. Met de herinneringen van Didy’s drie zussen en anderen die haar goed kenden, bouwt hij een beeld op van een sterke, onbevreesde en onafhankelijke vrouw. Tegelijk gaat de film over de gewelddadige historie van Rwanda, waar de Tutsi’s zuchtten onder de haat van het Hutu-extremisme, die op verschillende momenten gruwelijk tot uitbarsting kwam.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Rising up at night
Van Vrijdag 15 November 2024 - 08:00
t/m Zaterdag 23 November 2024 - 17:00
In late 2022 the Congo River flooded, inundating much of the Congolese capital Kinshasa, home to 17 million people. The flooding means many of them have no access to electricity, and Christmas is approaching. Short night-time segments follow various inhabitants of this metropolis as they attempt to restart their lives. Despite the often hopeless situations in which they find themselves—one family lives in a living room filled waist high with water—people still manage to connect with each other.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Shared History of the World - First Noble
Van Zaterdag 16 November 2024 - 08:00
t/m Woensdag 15 Januari 2025 - 17:00
In het Afrofuturisme komen kunst, technologie, mythologie en sci-fi samen. Benieuwd hoe dat eruitziet? Kom naar de tentoonstelling op OBA Oosterdok. Meer dan 30 kunstenaars uit binnen- en buitenland delen hun unieke kijk op mythologie, folklore, spiritualiteit én science fiction. Daarbij laten ze zich inspireren door Afrikaanse en Caribische mythen en legendes. Laat je verrassen door sculpturen, schilderijen, fotografie, multimediale- en video-installaties, spoken word, digitale kunst, graphic novels en nog veel meer. Een bijzondere tentoonstelling voor jong en oud, voor liefhebbers van sci-fi, fantasy én van Afrikaanse en Caribische geschiedenis.
Book launch: Religious Sensibilities in Pursuit of Sexual Well-Being African
Donderdag 21 November 2024 15:15 - 18:00
The Faculty of Religion, Culture and Society invite you to the book launch event of Religious Sensibilities in Pursuit of Sexual Well-Being: African Diasporic Communities in the Netherlands by Dr. Amisah Zenabu Bakuri. This event will explore how religious beliefs and cultural practices influence sexual health, wellbeing, and gender roles among Ghanaian-Dutch and Somali-Dutch communities in the Netherlands.
Ablaye Cissoko & Cyrille Brotto
Donderdag 21 November 2024 20:30
Het nieuwe project van internationale zanger & kora-speler Ablaye Cissoko, de ongekende ontmoeting tussen twee instrumenten en tussen twee unieke artiesten die voortdurend zoeken naar muzikale vernieuwing. Ablaye Cissoko & Cyrille Brotto nemen je mee op een spirituele en intieme reis tijdens dit nieuwe project van internationale zangeres & kora-speler Ablaye Cissoko. Ablaye Cissoko wordt gezien als een van de hoogst gewaardeerde bespelers van de kora, de West-Afrikaanse dubbelharp. Daarbij zingt hij, geheel in de traditie van ‘griots’ of verhalenvertellers waarvan hij afstamt. Bijzonder breekbaar, warm en diepgevoeld klinkt zijn recente album Instant, dat hij maakte met de Franse accordeonist Cyrille Brotto.
Vrijdag 22 November
Beau travail (re-release)
Onderhuidse spanningen, zweterige spierbonken en de oneindige zoutvlaktes van Djibouti. Temidden van de hitte van Djibouti heeft adjudant Galoup zijn draai gevonden. De Franse militair is dolgelukkig bij het vreemdelingenleger. Tot zich op een dag een nieuwe soldaat aanmeldt die sterker, beter en knapper is.
In diverse filmtheaters in Nederland.
Black Butterflies
Dat mensen moeten vluchten omdat de klimaatcrisis gebieden onleefbaar maakt, wordt nog onvoldoende beseft. Het gevolg is dat klimaatvluchtelingen in de meeste landen geen vluchtelingenstatus kunnen krijgen. Black Butterflies is een oproep om dat te veranderen. De animatiefilm voert drie vrouwen op die door klimaatverandering op de vlucht slaan. De Keniaanse Tanit trekt met haar kinderen van de gortdroge, onleefbaar geworden streek Turkana naar Nairobi. De Indiase Shaila verlaat het door de stijging van de zeespiegel bijna verdwenen eilandje Ghoramara om te gaan werken als huishoudster in Dubai. En Valeria vliegt met haar kinderen naar Parijs, nadat een orkaan het leven op het Franse Saint-Martin ontwricht heeft. De vrouwen hopen op een beter leven, maar stuiten in hun nieuwe omgeving op bureaucratie en (seksuele) uitbuiting.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Dahomey
In 1892 werden honderden kunstvoorwerpen uit het West-Afrikaanse koninkrijk Dahomey door Franse koloniale troepen geplunderd en meegenomen naar het ‘moederland’. In 2021 zijn 26 van die ontheemde koninklijke artefacten teruggegeven aan de republiek Benin, dat het gebied van het toenmalige Dahomey omvat. Het is een sleutelmoment in de getroebleerde tijdslijn van het postkolonialisme. Met deze hybride documentaire bouwt de Frans-Senegalese Mati Diop – die met deze film de Gouden Beer won – op fantasierijke wijze een brug tussen verleden, heden en toekomst. De minutieuze transportatie van het houten standbeeld van koning Gezo wordt zwijgend vastgelegd, maar de filmmaker geeft ook een stem aan de voormalig heerser, die in een poëtische en betoverende voice-over reflecteert op zijn terugtocht.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Ernest Cole: Lost and Found
Met zijn ontluisterende boek House of Bondage liet fotograaf Ernest Cole eind jaren zestig van binnenuit zien wat de apartheid betekende voor zwarte Zuid-Afrikanen als hijzelf. De wereld was geschokt. In de jaren tachtig raakte Cole in de vergetelheid, mede doordat zijn negatieven verloren leken te zijn gegaan. In 2017 is een groot deel teruggevonden. Door de lens van de in armoede gestorven Cole kijkt regisseur Raoul Peck (I Am Not Your Negro) terug op diens werk en leven. De voice-over is gebaseerd op teksten van Cole, de hoofdrol is voor zijn fenomenale foto’s.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Everything Will Be Alright
Samrawit was pas acht toen ze besloot om in haar eentje te vluchten uit Eritrea. Ze liet haar ouders, broertjes en zusjes achter en vertrok. Helemaal alleen. Onderweg twijfelde ze vaak of ze het juiste had gedaan. Moest ze terug naar huis of juist doorgaan? Wat moest ze zonder haar moeder? En was ze wel veilig? Om te kunnen laten zien wat ze heeft meegemaakt, gaat Samrawit in Nederland op zoek naar plekken die lijken op locaties uit haar verleden, en laat daar haar tienjarige zusje Muqat momenten uit haar vluchtverhaal naspelen.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Goodbye Julia
Ooit was ze zangeres, Mona, een vrouw uit de gegoede middenklasse van de Soedanese hoofdstad Khartoem, maar ter wille van haar diepgelovige man Akram is ze daarmee gestopt. Achter het stuur, alleen in de auto, zingt ze echter nog volop. Een onvoorzichtigheid tijdens het rijden zet een hele reeks gebeurtenissen in gang die eindigt met het neerschieten van een man door Akram. Die man behoorde tot de in het noorden zwaar achtergestelde christelijke minderheid. Mona voelt zich heel schuldig en probeert haar geweten te sussen door diens vrouw Julia als nieuwe huishoudster in huis te nemen, samen met haar zoon. Maar verder zwijgt Mona over wat er gebeurd is. Hoe lang gaat dat goed?
Te zien op Africadelic op 30 mei. In première op 18 juli in diverse filmtheaters in Nederland.
Machine Boys
The young men driving okada motorbikes offer an alternative taxi service in the Nigerian capital Lagos. They weave at top speed with their passengers on the back through the often congested and poorly maintained streets of the most densely populated city on the African continent. The Nigerian government banned okadas in 2020, and hundreds of them have been confiscated. The work itself is dangerous, too: they are often involved in accidents, and are sometimes deliberately run off the road. In Machine Boys, several okada riders talk about why they continue anyway. The main reason is that it pays well—one rider explains that it enabled him to fund his studies. It remains a lucrative business model, even including the bribes they have to pay the police to continue driving.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Oryza: Healing Ground
It’s no coincidence that this sculptural installation is reminiscent of a quilt. Enslaved people and their descendants used quilting to share stories that connect the history of their ancestors with the land they were separated from. This cultural expression is reinterpreted in the form of a structure of brass, wood, and textiles that acts as a living archive. Through a custom-built AI system centered on Black histories, the installation generates audiovisual motifs that evoke Black land stewards’ evolving relationship with the soil. Starting with the West African cultivation of rice, the knowledge of which was carried and disseminated by enslaved farmers, Oryza: Healing Ground follows the trail of Black history to unearth a variety of nearly forgotten stories. The result is a multifaceted picture of Black land stewardship that is currently undergoing a revival in the “Black to the Land” movement—despite the systematic undermining of African American farmers by the US Department of Agriculture.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Pop-up Expo 'Casa di Cabral'
Op 12 september zou de revolutionaire vrijheidsstrijder Amílcar Cabral (12 september 1924 – 20 januari, 1973) uit Kaapverdië en Guinee Bissau 100 jaar oud zijn geworden. Een bijzonder moment wat gevierd moet worden. Stap binnen in de wereld van Amilcar Cabral ‘Casa di Cabral’, een unieke tentoonstelling die je meeneemt in de onderbelichte geschiedenis van de bevrijdingsbeweging voor Kaapverdië en Guinee-Bissau. Van 13 september tot 13 december 2024 kun je in het HipHopHuis in Rotterdam de fascinerende visie van Amilcar Cabral op nationale bevrijding en culturele identiteit ontdekken.
Amílcar Lopes Cabral was een landbouwkundig ingenieur, schrijver en politicus. Hij leidde de bevrijdingsbewegingen in Guinee-Bissau en op de Kaapverdische eilanden, de PAIGC. Hij bracht niet alleen een revolutionaire geest en strijd met zich mee, maar ook een diep begrip van de kracht van cultuur. Wat weet jij van deze strijd?
Curator Tania Christina Monteiro maakte in samenwerking met The Black Archives, een pop-up expositie waarin we duiken in het bijzondere verhaal van Cabral. De familie van Tania woont in het huis waar Cabral een deel van zijn jeugd doorbracht. Stap in de symbolische woning van Cabral en ontdek via artistieke foto's, video's, kunst en uniek archiefmateriaal dit bijzondere verhaal..
Soundtrack to a Coup d’Etat
After acclaimed essays such as dial H-I-S-T-O-R-Y (1997) and Double Take (2009), Johan Grimonprez now unravels the decolonization of the Congo. He succinctly sets out the international context of the Cold War, the American civil rights movement and the Non-Aligned Movement in the UN, before zooming in on the murder of Congo’s first democratically elected leader, Patrice Lumumba, in 1961 and the direct involvement of the Belgian and US governments, which feared losing their grip on Congolese uranium. Grimonprez spices this pressure cooker of colonialism, capitalism and racism with jazz. “Jazz ambassador” Louis Armstrong was sent to Congo by the US as a smokescreen for overthrowing Lumumba’s government, while musicians such as Abbey Lincoln and Max Roach crashed the UN Security Council to protest Lumumba’s murder.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Space Is the Place
Dressed in a futuristic pharaoh-like costume, the avant-garde jazz musician Sun Ra travels through time and the universe in his music-powered spaceship. After a mysterious disappearance, he lands on Earth with his crew to convince the African American community to free themselves from their earthly shackles and move to a utopian planet. To make this possible, he takes on The Overseer, a satanic godfather in the guise of a pimp, who he plays poker with to determine the fate of the Black community and the end of the world as we know it. This science fiction story is mixed with documentary footage of a free jazz concert by Sun Ra and his Arkestra. The plot and design are absurdist, but the themes of Black identity, oppression and musical transcendence are very serious. Sun Ra, who previously set out his ideas in a series of lectures entitled “The Black Man in the Cosmos” at UC Berkeley, plays himself. He advocates a new mythology utilizing art as a vehicle—in particular music. Released in 1974, the film is seen as the beginning of Afrofuturism and has since become a cult classic.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Sudan, Remember Us
The streets are empty. A plastic bag swirls in the air. A single bird lands in the dust. The silence is broken by a fighter plane firing a missile. Cell phone footage shows heavily armed soldiers unleashing their machine guns. It is April 2023, and we closely follow a few young people to witness how the war in Sudan is destroying a whole generation like them. Director Hind Meddeb first visited the capital Khartoum in 2019. There she met the young artists and activists Shajane, Muzamil, Maha, Rufaida, Hamza and Eros. Back then they were in a much more optimistic frame of mind. The dictatorial regime had just been deposed and they were fighting for freedom and democracy with strikes and extended sit-ins.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Battle for Laikipia
In de Keniaanse regio Laikipia kunnen toeristen wilde dieren als giraffen en zebra’s van dichtbij bekijken. Maar buiten hun zicht wordt een herder met zijn kudde op intimiderende toon gesommeerd het reservaat te verlaten. Zo begint dit genuanceerde verhaal over klimaatverandering en de koloniale erfenis. Sluimerende conflicten tussen herders en grootgrondbezitters lopen door de aanhoudende droogte steeds verder uit de hand. Verkiezingen gooien olie op het vuur.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Nights Still Smell of Gunpowder
Thirty-two years after the end of Mozambique’s civil war, in which a million people died, the smell of terror still hangs in the air. As a child, Inadelso Cossa was shielded from the cruel reality. Now he visits the village of his youth with his sound recordist Moises in a sensory search for the ghosts of the past. Conversations with villagers—including his grandmother, who has dementia, and a former rebel, who drinks to forget—are punctuated by shots of family photos strewn among the leaves or an empty chair against the same background.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Shadow Scholars
The Shadow Scholars follows Patricia Kingori, the youngest female black professor in the 925-year history of the University of Oxford. After hearing about a worldwide network of well-educated Kenyans who write essays for Western undergraduates and doctoral students, she travels to Nairobi to find these behind-the-scenes academic writers.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
With Grace
Thirteen-year-old Grace lives with her parents and eight siblings in rural Kenya. Rain means everything to this family because it makes the crops grow and provides food. Grace takes us back to her early childhood, to a time when disaster struck the family. A period of drought, during which little Grace feared that her father would have to leave home to find work in the city, was followed by a storm that destroyed their makeshift roof of sticks and corrugated sheets. “The rain that used to cheer us up had suddenly become dangerous,” explains Grace in voice-over.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
didy
Een bedachtzaam en gevoelig portret van Didy, de moeder van filmmaker Gaël Kamilindi, die overleed toen hij vijf jaar oud was. Kamilindi gaat op zoek naar haar geschiedenis door vanuit Zwitserland, waar hij opgroeide, terug te reizen naar hun moederland Rwanda. Met de herinneringen van Didy’s drie zussen en anderen die haar goed kenden, bouwt hij een beeld op van een sterke, onbevreesde en onafhankelijke vrouw. Tegelijk gaat de film over de gewelddadige historie van Rwanda, waar de Tutsi’s zuchtten onder de haat van het Hutu-extremisme, die op verschillende momenten gruwelijk tot uitbarsting kwam.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Rising up at night
Van Vrijdag 15 November 2024 - 08:00
t/m Zaterdag 23 November 2024 - 17:00
In late 2022 the Congo River flooded, inundating much of the Congolese capital Kinshasa, home to 17 million people. The flooding means many of them have no access to electricity, and Christmas is approaching. Short night-time segments follow various inhabitants of this metropolis as they attempt to restart their lives. Despite the often hopeless situations in which they find themselves—one family lives in a living room filled waist high with water—people still manage to connect with each other.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Shared History of the World - First Noble
Van Zaterdag 16 November 2024 - 08:00
t/m Woensdag 15 Januari 2025 - 17:00
In het Afrofuturisme komen kunst, technologie, mythologie en sci-fi samen. Benieuwd hoe dat eruitziet? Kom naar de tentoonstelling op OBA Oosterdok. Meer dan 30 kunstenaars uit binnen- en buitenland delen hun unieke kijk op mythologie, folklore, spiritualiteit én science fiction. Daarbij laten ze zich inspireren door Afrikaanse en Caribische mythen en legendes. Laat je verrassen door sculpturen, schilderijen, fotografie, multimediale- en video-installaties, spoken word, digitale kunst, graphic novels en nog veel meer. Een bijzondere tentoonstelling voor jong en oud, voor liefhebbers van sci-fi, fantasy én van Afrikaanse en Caribische geschiedenis.
Promotie: Sociaal ondernemerschap in de cacao industrie in West-Afrika
Vrijdag 22 November 2024 12:15 - 13:15
Op vrijdag 22 november om 12.15 uur verdedigt Milande Busquet haar proefschrift Social Entrepreneurship in the cocoa industry in West-Africa. A human-centered perspective on labor issues. In haar proefschrift onderzoekt Milande Busquet de rol van sociaal ondernemerschap bij het creëren van sociale waarde in internationale waardeketens. Haar onderzoek richt zich specifiek op het aanpakken van arbeidsvraagstukken in de cacaowaardeketen in West-Afrika en de invloed van lokale gemeenschappen op het creëren van (sociale) waarde. Door middel van kwalitatieve casestudies en veldwerk in Ivoorkust en Ghana belicht ze de complexiteit rond arbeidsvraagstukken en biedt ze een lokaal perspectief op vraagstukken van kinderarbeid en (sociale) interventies in internationale waardeketens.
Claude
Vrijdag 22 November 2024 20:30
Na een uitverkochte clubtour en een rol als Ambassadeur van de Vrijheid, is het tijd voor nieuwe muziek van Claude. Dit najaar verschijnt zijn debuutalbum Parler Français, inclusief een bijbehorende tour. Op vrijdag 22 november staat de uit Congo afkomstige Nederlandse zanger op het podium in Enschede.
Zaterdag 23 November
Beau travail (re-release)
Onderhuidse spanningen, zweterige spierbonken en de oneindige zoutvlaktes van Djibouti. Temidden van de hitte van Djibouti heeft adjudant Galoup zijn draai gevonden. De Franse militair is dolgelukkig bij het vreemdelingenleger. Tot zich op een dag een nieuwe soldaat aanmeldt die sterker, beter en knapper is.
In diverse filmtheaters in Nederland.
Black Butterflies
Dat mensen moeten vluchten omdat de klimaatcrisis gebieden onleefbaar maakt, wordt nog onvoldoende beseft. Het gevolg is dat klimaatvluchtelingen in de meeste landen geen vluchtelingenstatus kunnen krijgen. Black Butterflies is een oproep om dat te veranderen. De animatiefilm voert drie vrouwen op die door klimaatverandering op de vlucht slaan. De Keniaanse Tanit trekt met haar kinderen van de gortdroge, onleefbaar geworden streek Turkana naar Nairobi. De Indiase Shaila verlaat het door de stijging van de zeespiegel bijna verdwenen eilandje Ghoramara om te gaan werken als huishoudster in Dubai. En Valeria vliegt met haar kinderen naar Parijs, nadat een orkaan het leven op het Franse Saint-Martin ontwricht heeft. De vrouwen hopen op een beter leven, maar stuiten in hun nieuwe omgeving op bureaucratie en (seksuele) uitbuiting.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Dahomey
In 1892 werden honderden kunstvoorwerpen uit het West-Afrikaanse koninkrijk Dahomey door Franse koloniale troepen geplunderd en meegenomen naar het ‘moederland’. In 2021 zijn 26 van die ontheemde koninklijke artefacten teruggegeven aan de republiek Benin, dat het gebied van het toenmalige Dahomey omvat. Het is een sleutelmoment in de getroebleerde tijdslijn van het postkolonialisme. Met deze hybride documentaire bouwt de Frans-Senegalese Mati Diop – die met deze film de Gouden Beer won – op fantasierijke wijze een brug tussen verleden, heden en toekomst. De minutieuze transportatie van het houten standbeeld van koning Gezo wordt zwijgend vastgelegd, maar de filmmaker geeft ook een stem aan de voormalig heerser, die in een poëtische en betoverende voice-over reflecteert op zijn terugtocht.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Ernest Cole: Lost and Found
Met zijn ontluisterende boek House of Bondage liet fotograaf Ernest Cole eind jaren zestig van binnenuit zien wat de apartheid betekende voor zwarte Zuid-Afrikanen als hijzelf. De wereld was geschokt. In de jaren tachtig raakte Cole in de vergetelheid, mede doordat zijn negatieven verloren leken te zijn gegaan. In 2017 is een groot deel teruggevonden. Door de lens van de in armoede gestorven Cole kijkt regisseur Raoul Peck (I Am Not Your Negro) terug op diens werk en leven. De voice-over is gebaseerd op teksten van Cole, de hoofdrol is voor zijn fenomenale foto’s.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Everything Will Be Alright
Samrawit was pas acht toen ze besloot om in haar eentje te vluchten uit Eritrea. Ze liet haar ouders, broertjes en zusjes achter en vertrok. Helemaal alleen. Onderweg twijfelde ze vaak of ze het juiste had gedaan. Moest ze terug naar huis of juist doorgaan? Wat moest ze zonder haar moeder? En was ze wel veilig? Om te kunnen laten zien wat ze heeft meegemaakt, gaat Samrawit in Nederland op zoek naar plekken die lijken op locaties uit haar verleden, en laat daar haar tienjarige zusje Muqat momenten uit haar vluchtverhaal naspelen.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Goodbye Julia
Ooit was ze zangeres, Mona, een vrouw uit de gegoede middenklasse van de Soedanese hoofdstad Khartoem, maar ter wille van haar diepgelovige man Akram is ze daarmee gestopt. Achter het stuur, alleen in de auto, zingt ze echter nog volop. Een onvoorzichtigheid tijdens het rijden zet een hele reeks gebeurtenissen in gang die eindigt met het neerschieten van een man door Akram. Die man behoorde tot de in het noorden zwaar achtergestelde christelijke minderheid. Mona voelt zich heel schuldig en probeert haar geweten te sussen door diens vrouw Julia als nieuwe huishoudster in huis te nemen, samen met haar zoon. Maar verder zwijgt Mona over wat er gebeurd is. Hoe lang gaat dat goed?
Te zien op Africadelic op 30 mei. In première op 18 juli in diverse filmtheaters in Nederland.
Machine Boys
The young men driving okada motorbikes offer an alternative taxi service in the Nigerian capital Lagos. They weave at top speed with their passengers on the back through the often congested and poorly maintained streets of the most densely populated city on the African continent. The Nigerian government banned okadas in 2020, and hundreds of them have been confiscated. The work itself is dangerous, too: they are often involved in accidents, and are sometimes deliberately run off the road. In Machine Boys, several okada riders talk about why they continue anyway. The main reason is that it pays well—one rider explains that it enabled him to fund his studies. It remains a lucrative business model, even including the bribes they have to pay the police to continue driving.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Oryza: Healing Ground
It’s no coincidence that this sculptural installation is reminiscent of a quilt. Enslaved people and their descendants used quilting to share stories that connect the history of their ancestors with the land they were separated from. This cultural expression is reinterpreted in the form of a structure of brass, wood, and textiles that acts as a living archive. Through a custom-built AI system centered on Black histories, the installation generates audiovisual motifs that evoke Black land stewards’ evolving relationship with the soil. Starting with the West African cultivation of rice, the knowledge of which was carried and disseminated by enslaved farmers, Oryza: Healing Ground follows the trail of Black history to unearth a variety of nearly forgotten stories. The result is a multifaceted picture of Black land stewardship that is currently undergoing a revival in the “Black to the Land” movement—despite the systematic undermining of African American farmers by the US Department of Agriculture.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Pop-up Expo 'Casa di Cabral'
Op 12 september zou de revolutionaire vrijheidsstrijder Amílcar Cabral (12 september 1924 – 20 januari, 1973) uit Kaapverdië en Guinee Bissau 100 jaar oud zijn geworden. Een bijzonder moment wat gevierd moet worden. Stap binnen in de wereld van Amilcar Cabral ‘Casa di Cabral’, een unieke tentoonstelling die je meeneemt in de onderbelichte geschiedenis van de bevrijdingsbeweging voor Kaapverdië en Guinee-Bissau. Van 13 september tot 13 december 2024 kun je in het HipHopHuis in Rotterdam de fascinerende visie van Amilcar Cabral op nationale bevrijding en culturele identiteit ontdekken.
Amílcar Lopes Cabral was een landbouwkundig ingenieur, schrijver en politicus. Hij leidde de bevrijdingsbewegingen in Guinee-Bissau en op de Kaapverdische eilanden, de PAIGC. Hij bracht niet alleen een revolutionaire geest en strijd met zich mee, maar ook een diep begrip van de kracht van cultuur. Wat weet jij van deze strijd?
Curator Tania Christina Monteiro maakte in samenwerking met The Black Archives, een pop-up expositie waarin we duiken in het bijzondere verhaal van Cabral. De familie van Tania woont in het huis waar Cabral een deel van zijn jeugd doorbracht. Stap in de symbolische woning van Cabral en ontdek via artistieke foto's, video's, kunst en uniek archiefmateriaal dit bijzondere verhaal..
Soundtrack to a Coup d’Etat
After acclaimed essays such as dial H-I-S-T-O-R-Y (1997) and Double Take (2009), Johan Grimonprez now unravels the decolonization of the Congo. He succinctly sets out the international context of the Cold War, the American civil rights movement and the Non-Aligned Movement in the UN, before zooming in on the murder of Congo’s first democratically elected leader, Patrice Lumumba, in 1961 and the direct involvement of the Belgian and US governments, which feared losing their grip on Congolese uranium. Grimonprez spices this pressure cooker of colonialism, capitalism and racism with jazz. “Jazz ambassador” Louis Armstrong was sent to Congo by the US as a smokescreen for overthrowing Lumumba’s government, while musicians such as Abbey Lincoln and Max Roach crashed the UN Security Council to protest Lumumba’s murder.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Space Is the Place
Dressed in a futuristic pharaoh-like costume, the avant-garde jazz musician Sun Ra travels through time and the universe in his music-powered spaceship. After a mysterious disappearance, he lands on Earth with his crew to convince the African American community to free themselves from their earthly shackles and move to a utopian planet. To make this possible, he takes on The Overseer, a satanic godfather in the guise of a pimp, who he plays poker with to determine the fate of the Black community and the end of the world as we know it. This science fiction story is mixed with documentary footage of a free jazz concert by Sun Ra and his Arkestra. The plot and design are absurdist, but the themes of Black identity, oppression and musical transcendence are very serious. Sun Ra, who previously set out his ideas in a series of lectures entitled “The Black Man in the Cosmos” at UC Berkeley, plays himself. He advocates a new mythology utilizing art as a vehicle—in particular music. Released in 1974, the film is seen as the beginning of Afrofuturism and has since become a cult classic.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Battle for Laikipia
In de Keniaanse regio Laikipia kunnen toeristen wilde dieren als giraffen en zebra’s van dichtbij bekijken. Maar buiten hun zicht wordt een herder met zijn kudde op intimiderende toon gesommeerd het reservaat te verlaten. Zo begint dit genuanceerde verhaal over klimaatverandering en de koloniale erfenis. Sluimerende conflicten tussen herders en grootgrondbezitters lopen door de aanhoudende droogte steeds verder uit de hand. Verkiezingen gooien olie op het vuur.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Nights Still Smell of Gunpowder
Thirty-two years after the end of Mozambique’s civil war, in which a million people died, the smell of terror still hangs in the air. As a child, Inadelso Cossa was shielded from the cruel reality. Now he visits the village of his youth with his sound recordist Moises in a sensory search for the ghosts of the past. Conversations with villagers—including his grandmother, who has dementia, and a former rebel, who drinks to forget—are punctuated by shots of family photos strewn among the leaves or an empty chair against the same background.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Shadow Scholars
The Shadow Scholars follows Patricia Kingori, the youngest female black professor in the 925-year history of the University of Oxford. After hearing about a worldwide network of well-educated Kenyans who write essays for Western undergraduates and doctoral students, she travels to Nairobi to find these behind-the-scenes academic writers.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
With Grace
Thirteen-year-old Grace lives with her parents and eight siblings in rural Kenya. Rain means everything to this family because it makes the crops grow and provides food. Grace takes us back to her early childhood, to a time when disaster struck the family. A period of drought, during which little Grace feared that her father would have to leave home to find work in the city, was followed by a storm that destroyed their makeshift roof of sticks and corrugated sheets. “The rain that used to cheer us up had suddenly become dangerous,” explains Grace in voice-over.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
didy
Een bedachtzaam en gevoelig portret van Didy, de moeder van filmmaker Gaël Kamilindi, die overleed toen hij vijf jaar oud was. Kamilindi gaat op zoek naar haar geschiedenis door vanuit Zwitserland, waar hij opgroeide, terug te reizen naar hun moederland Rwanda. Met de herinneringen van Didy’s drie zussen en anderen die haar goed kenden, bouwt hij een beeld op van een sterke, onbevreesde en onafhankelijke vrouw. Tegelijk gaat de film over de gewelddadige historie van Rwanda, waar de Tutsi’s zuchtten onder de haat van het Hutu-extremisme, die op verschillende momenten gruwelijk tot uitbarsting kwam.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Rising up at night
Van Vrijdag 15 November 2024 - 08:00
t/m Zaterdag 23 November 2024 - 17:00
In late 2022 the Congo River flooded, inundating much of the Congolese capital Kinshasa, home to 17 million people. The flooding means many of them have no access to electricity, and Christmas is approaching. Short night-time segments follow various inhabitants of this metropolis as they attempt to restart their lives. Despite the often hopeless situations in which they find themselves—one family lives in a living room filled waist high with water—people still manage to connect with each other.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Shared History of the World - First Noble
Van Zaterdag 16 November 2024 - 08:00
t/m Woensdag 15 Januari 2025 - 17:00
In het Afrofuturisme komen kunst, technologie, mythologie en sci-fi samen. Benieuwd hoe dat eruitziet? Kom naar de tentoonstelling op OBA Oosterdok. Meer dan 30 kunstenaars uit binnen- en buitenland delen hun unieke kijk op mythologie, folklore, spiritualiteit én science fiction. Daarbij laten ze zich inspireren door Afrikaanse en Caribische mythen en legendes. Laat je verrassen door sculpturen, schilderijen, fotografie, multimediale- en video-installaties, spoken word, digitale kunst, graphic novels en nog veel meer. Een bijzondere tentoonstelling voor jong en oud, voor liefhebbers van sci-fi, fantasy én van Afrikaanse en Caribische geschiedenis.